120 000 m2 nowych technologii

Po niespełna dwóch latach od rozpoczęcia procesu wdrożenia, Delta Trans może pochwalić się uruchomieniem wysokiej klasy systemu do zarządzania magazynem – Astro WMS® firmy Consafe Logistics – we wszystkich głównych magazynach. Dziesiątki klientów jak i pracownicy śląskiego operatora, przez dwadzieścia cztery godziny na dobę odczuwa wzrost efektywności pracy już w pierwszych tygodniach po starcie.

Grupa Delta Trans znajduje się w gronie największych operatorów logistycznych w Polsce a jednym z kluczowych elementów zapewniających jej klientom kompleksową obsługę łańcucha dostaw jest gospodarka magazynowa. Grupa posiada nowoczesne hale magazynowe i produkcyjne o łącznej powierzchni ponad 120 tyś. m2, w tym magazyny i składy celne zlokalizowane na terenie centrum logistycznego w Świętochłowicach oraz Chorzowie. Pozostałe magazyny rozmieszczone są na terenie Rudy Śląskiej i Gliwic.

Wzrost wydajności oraz ciągłość dostaw realizowanych również na zasadach just in time na linie produkcyjne światowych gigantów była warunkiem krytycznym jaki Delta postawiła przed zespołem Consafe Logistics.

Wdrożenie realizowane było etapami, aby klienci końcowi w żaden negatywny sposób nie odczuli tej, jakby nie było, kluczowej zmiany w zarządzaniu naszymi operacjami – mówi Mariusz Szrodziński zastępca dyrektora ds. logistyki magazynowej w Delta Trans. – W niektórych przypadkach na realizację całego procesu dostawy mamy nie więcej niż 2 godziny więc na pewno było trochę nerwów. Nie mniej jednak obyło się bez większych problemów i muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolony z efektów – dodaje Szrodziński.

Poza pełnym pakietem modułów standardowych uruchomiliśmy m. in. platformę www do awizacji dostaw oraz moduł OpView czyli nasz magazynowy BI, który pozwoli Delcie w łatwy sposób prowadzić analizy i w dowolnym formacie wyświetlać dane operacyjne na żywo w każdym magazynie. Dodatkowo zastosowanie terminali z Androidem pozwala na wyższą ergonomię pracy oraz wyświetlanie dokładniejszych informacji w tym zdjęć kompletowanych artykułów – opowiada Jakub Błachnio, Konsultant Astro WMS® – to wszystko wpływa pozytywnie na wydajność i redukcję błędów.

Obie firmy planują rozwijać współpracę, a za kilka miesięcy wspólnie podzielić się konkretnymi wynikami wdrożenia nowego systemu w formie case study.

 

Systemy monitorowania maszyn i urządzeń stanowisk produkcyjnych

Monitorowanie maszyn i urządzeń powszechnie rozumiane jest w przemyśle jako przesyłanie danych z rozproszonych stanowisk produkcyjnych i gromadzenie ich w miejscu o potencjale pozwalającym na ich dalsze efektywne wykorzystanie.

Gromadzenie i analiza danych ma spełnić trzy główne cele:

  • doskonalenie organizacji pracy;
  • wzrost wydajności i dyspozycyjności stanowiska produkcyjnego.
  • poprawę formalnej dyscypliny osób obsługi;

Spółka SOMAR SA jest producentem i jednocześnie dostawcą systemów monitorowania maszyn i urządzeń.
Specjalizuje się w dostawach systemów monitorowania obiektów użytkowanych w trudnych warunkach, również i w
strefach zagrożonych wybuchem.

Na przykładzie oferowanych przez Spółkę systemów monitorowania, omówiono wybrane aspekty spełniania
postawionych celów

1. Monitorowanie procesów spawania prowadzonych na stanowiskach manualnych i zrobotyzowanych.

Podstawową cechą systemu jest:

  • przyporządkowanie osoby do stanowiska pracy;
  • pomiar parametrów procesu spawania: natężenie prądu, napięcie łuku elektrodowego,
    temperatury wstępnego podgrzania materiału spawanego, zużycie drutu i gazu osłonowego;
  • możliwość podłączenia systemu do dowolnej spawarki;
  • w przypadku spawarek eksploatowanych na rozproszonych lokalizacjach – bezprzewodowe
    przesyłanie danych poprzez system GSM i zdalny nadzór z zastosowaniem serwera w chmurze;
  • spełnianie norm wymagających udokumentowania procesu spawania

Podstawowi użytkownicy: Dział Produkcji, Główny Spawalnik, Dział Kontroli Jakości i Dział Logistyki.

Istotne korzyści uzyskuje się dzięki:

  • poprawie zdyscyplinowania pracy obsługi;
  • nadzorowaniu na bieżąco poszczególnych faz procesu produkcyjnego i szybkie wprowadzanie
    zmian w jego organizacji
  • poprawie jakości produkcji, dzięki bieżącej kontroli parametrów spawania
  • kontroli na bieżąco ilości zużywanych materiałów spawalniczych
  • uproszczeniu końcowej kontroli jakości wykonanej produkcji

2. System diagnostyki maszyn z zastosowaniem bezprzewodowych czujników drgań, temperatury i ciśnienia:

Cechą charakterystyczną systemu jest:

  • solidne wykonanie przemysłowe, również i z certyfikatem ATEX;
  • łatwość instalowania na obiektach użytkowanych w szczególnie trudnych warunkach;
  • łatwość montażu i demontażu, co pozwala na częste zmiany monitorowanych obiektów;
  • monitorowanie obiektów rozproszonych w promieniu do 100 m;

Podstawowy użytkownik: Dział Utrzymania Ruchu i Dział Produkcji.

Najważniejsze korzyści:

  • uzyskiwanie na bieżąco informacji o stanie nadzorowanych maszyn oraz wskazywanie miejsc potencjalnie zagrożonych awariami;
  • koncentrowanie uwagi osób nadzoru tylko na miejscach potencjalnie zagrożonych;
  • planowanie terminów napraw zespołów o pogarszającym się stanie technicznym
  • możliwość rezygnacji z okresowych formalnych przeglądów;
  • ograniczenie zakupów części zamiennych tylko do niezbędnych przy najbliższej naprawie
    /rezygnacja z tzw. zapasów/;
  • analiza okresów eksploatacji części zastępczych w porównaniu do droższych części fabrycznych;
  • zmniejszenie liczby osób zaangażowanych w tzw obchody nadzorowanego obiektu;
  • poprzez stałą kontrolę poziomu drgań i temperatury odpowiedzialnych elementów obiektu i wszczynanie alarmów po przekroczeniu zadanych wartości, zmniejsza się ryzyko wystąpienia zagrożeń pożarowych;
  • zastosowanie systemu monitorowanie zagrożeń pożarowych daje możliwość negocjacji wysokości składek ubezpieczeniowych.

Przesyłanie zbiorczych danych do systemów informatycznych w danym zakładzie produkcyjnym, odbywa
się poprzez instalację przewodową lub bezprzewodowo za pomocą Wi-Fi.

Spółka Somar SA prowadzi wdrożenia oferowanych systemów w pełnym cyklu tzn od zainstalowania urządzeń do
uruchomienia własnego systemu informatycznego do zbierania, analizy, wizualizacji i raportowania danych.

Spółka Somar S.A. jest zainteresowana również udostępnianiem danych do systemów informatycznych
instalowanych w zakładach produkcyjnych przez integratorów i dostawców automatyki.

W jaki sposób zwiększyć wydajność produkcji?

Bardzo ciężko jest usprawniać procesy, jeżeli nie posiadamy na ich temat dostatecznej ilości informacji. Brak rzetelnych danych, zgodnych ze stanem faktycznym nie pozwoli Ci określić rzeczywistej wydajności produkcji, która powinna stanowić punkt odniesienia dla działań podejmowanych w celu poprawny procesów. Brak narzędzi do mierzenia wydajności, uniemożliwi ocenę efektów Twoich działań.

Z tego względu niezbędne jest opracowanie systemu, który umożliwi gromadzenie danych oraz przetwarzanie ich w odpowiedni sposób. Dostosuj działanie systemu do specyfiki swojego zakładu, procesów wytwórczych oraz kadry. Opracuj sposoby analizy oraz wykorzystywania otrzymywanych informacji.

Bardzo często przyczyną niskiej wydajności produkcji są awarie maszyn lub częste mikroprzestoje spowodowane stanem technicznym parku maszynowego. Gruntowna analiza stanu technicznego maszyn może być kosztowna, a jej rzetelne wykonanie może być niemożliwe do przeprowadzenia bez posiadania szczegółowych danych historycznych dotyczących usterek. Ciągła informacja o stanie maszyn jest niezwykle cenna, umożliwia podejmowanie odpowiednich działań w bardzo krótkim czasie. Rozwiązaniem dla tego typu problemów jest system ANDON, który za pomocą środków audio- wizualnych sygnalizuje stan pracy maszyny oraz natychmiastowo powiadamia w przypadku wystąpienia zakłóceń procesu. Informacja ta może również trafiać do kadry zarządzającej za pośrednictwem innych mediów, takich jak sms, e-mail lub być wyświetlana w sposób ciągły na ekranach. System ANDON może również gromadzić dane na temat rodzaju i kategorii oraz czasu trwania przestoju danej maszyny, tworząc w ten sposób niezwykle cenny zbiór informacji. Prawidłowa ich analiza pozwala podjęć działania, mające na celu wyeliminowanie występujących najczęściej przestojów, lub takich które powodują największe straty.

Dodatkowo, obserwacja trendów pozwala przewidzieć możliwość wystąpienia poważnych awarii. Dysponując takimi informacjami będziesz w stanie podjąć trafne decyzje oraz zaplanować działania prewencyjne dotyczące remontu lub modernizacji parku maszynowego. Umożliwi to zapobieganie poważnym sytuacjom awaryjnym oraz długim przestojom maszyn, które bywają kosztowne. Rejestrowanie danych dotyczących żywotności poszczególnych podzespołów pozwala wprowadzić okresowe plany konserwacji maszyn i sporządzić rejestr części zamiennych oraz określić ich niezbędne stany magazynowe. W tego typu działaniach nieocenionym wsparciem dla służb utrzymania ruchu są systemu CMMS.

Jedną z trzech składowych współczynnika OEE, określającego efektywność wykorzystania maszyn i urządzeń jest jakość. Oznacza to, że czynnik ten odgrywa istotną rolę w procesach wytwórczych. Wadliwe wyroby są czynnikiem generującym niepotrzebne koszty poprzez zużycie surowców, czasu, energii oraz zasobów ludzkich na wytworzenie produktu o niezadowalającej jakości. Bagatelizowanie tego problemu jest zwykłym marnotrawstwem, które może być niezwykle kosztowne. Przyczyny wytwarzania wadliwych produktów bywają bardzo różnicowane, mogą powstawać na różnych etapach produkcji. Często, chcąc wyeliminować problemy związane z jakością wyrobów, niezbędne jest dokładne
przeanalizowanie drogi materiałów i półproduktów aż do finalnego etapu produkcji. Współczesne systemy wspomagające produkcję oferują narzędzia umożliwiające śledzenie i lokalizowanie produktów w trakcie trwania całego łańcucha procesów produkcyjnych (Traceability). Posiadając takie informacje, możemy w krótkim czasie dotrzeć do „najsłabszego ogniwa” procesu, które odpowiada ze powstawanie wadliwych wyrobów. Umiejętne korzystanie z tego typu narzędzi pozwala na minimalizację kosztów, a także wdrożenie działań prewencyjnych w celu wyeliminowania błędów produkcyjnych w przyszłości.

Powyższe przykłady obrazują, że sposobów na poprawę wydajności produkcji jest wiele. Od zupełnie przyziemnych czynności, takich jak podnoszenie kwalifikacji i świadomości pracowników, czy optymalizacja organizacji pracy operatorów, przez regularne przeglądy maszyn, po bardziej zaawansowane, jak wdrożenie systemu do wspomagania produkcji lub zarządzania nią (ANDON, MES czy CMMS). Jeżeli nie chcesz inwestować w nowe maszyny i linie produkcyjne lub dodatkowy personel, a zależny Ci na rzeczywistej i maksymalnej poprawie wyników rozważ możliwość inwestycji w profesjonalne systemy wspomagające wydajność produkcji.

Awilco Drilling wybiera rozwiązanie ERP firmy IFS do obsługi nowoczesnej floty platform wiertniczych

Nowa infrastruktura cyfrowa obejmuje rozwiązanie IoT, dzięki któremu Awilco Drilling będzie mogło przeprowadzić transformację działalności operacyjnej i uzyskać zakładany wzrost

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, poinformował o wybraniu przez firmę Awilco Drilling realizującą prace wydobywcze na Morzu Północnym pakietu IFS Applications™ do obsługi dwu nowych półzanurzalnych platform wiertniczych szóstej generacji przeznaczonych do działania w trudnych warunkach.

Przedsiębiorstwo Awilco Drilling, które zleciło niedawno konstrukcję dwu supernowoczesnych hybrydowych platform wiertniczych i planuje budowę dwu kolejnych obiektów tej samej klasy, pragnie stać się najbardziej zaawansowanym pod względem technologii cyfrowych i najbardziej przyjaznym dla środowiska operatorem prowadzącym prace wiertnicze na Morzu Północnym. 

W celu realizacji tego planu firma zdecydowała się podjąć współpracę z IFS ze względu na wieloletnie doświadczenie tego dostawcy w sektorze ropy i gazu potwierdzone udanymi wdrożeniami oraz zaawansowane funkcje branżowe dostępne w pakiecie IFS Applications. Rozwiązanie IFS będzie obsługiwać ponad 500 użytkowników i wspierać najbardziej newralgiczne procesy, w tym remonty, zarządzanie projektami, finanse, zarządzanie łańcuchem dostaw i zamówieniami, zarządzanie dokumentacją i zarządzanie kapitałem ludzkim (HCM). Jednym z elementów rozwiązania jest także IFS Replication, narzędzie do zarządzania synchronizacją między centralą na lądzie i obiektami działającymi na morzu.

Dostępny jest również komponent IFS IoT Business Connector™, który umożliwi firmie Awilco Drilling rejestrowanie i analizowanie danych o poszczególnych zasobach, przesyłanych przez czujniki zainstalowane na platformach. Na każdej z nich znajduje się ogromna liczba czujników dostarczających dane o stanie urządzeń do systemu IFS Applications. Dzięki temu przedsiębiorstwo zgromadzi istotne informacje operacyjne, na podstawie których będzie można podjąć odpowiednie decyzje i wykonać prewencyjne działania serwisowe, a w konsekwencji obniżyć koszty.

„Staramy się wypracować efektywną, wydajną i rozbudowaną koncepcję obsługi działania naszych nowych platform typu ECO, a system IFS stanie się jej kluczowym elementem” — powiedział Jens Berge, dyrektor generalny firmy Awilco Drilling. „Po przeprowadzeniu szczegółowej oceny uznaliśmy, że rozwiązanie IFS jest najlepszym systemem ERP dla naszego przedsiębiorstwa. Mamy nadzieję, że w ścisłej współpracy z IFS uda nam się zbudować optymalny system, który pozwoli zrealizować nasze ambitne plany biznesowe”.

Elni Kullmer, dyrektor zarządzająca IFS na kraje skandynawskie, dodała: „Mamy bogate doświadczenie, jeśli chodzi o wsparcie przedsiębiorstw prowadzących prace wydobywcze na morzu. Cieszymy się ogromnie, że nasze rozwiązanie znajdzie miejsce w realizowanej przez firmę Awilco Drilling transformacji. Przedsiębiorstwo zyska pakiet najlepszych na rynku aplikacji i rozwiązań technologicznych, które usprawnią procesy podejmowania decyzji i zwiększą ich skuteczność. Cyfryzacja i automatyzacja mogą w szczególny sposób wpłynąć na wyniki przedsiębiorstw z sektora ropy i gazu, intensywnie korzystających ze swoich zasobów i funkcjonujących w modelu projektowym. IFS oferuje im odpowiednie narzędzia i wiedzę, dzięki którym będą mogły zrealizować swoje plany”.

Więcej informacji na temat tego, jak IFS wspiera firmy z sektora ropy i gazu, można znaleźć pod adresem: www.ifs.com/corp/industries/energy-utilities-and-resources/oil-and-gas/.

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: +48 512 134 493, anna.machol@ifs.com

Informacje o firmie Awilco Drilling

Awilco Drilling PLC to przedsiębiorstwo prowadzące prace wiertnicze na Morzu Północnym. Jest właścicielem i operatorem półzanurzalnych platform przeznaczonych do pracy w trudnych warunkach. Firma zamówiła dwie nowe platformy wiertnicze Moss Maritime CS60 ECO MW w stoczni Keppel FELS z Singapuru, z opcją budowy dwu kolejnych platform tego samego typu. Nowe platformy spełniają wymagania umożliwiające działanie na obszarze norweskiego szelfu kontynentalnego, w tym na Morzu Barentsa. Na tych zaawansowanych technicznie obiektach zastosowano najnowocześniejsze i najbardziej kompleksowe rozwiązania cyfrowe i sprzętowe, które pozwalają zoptymalizować pracę i w maksymalny sposób ograniczyć niekorzystny wpływ na środowisko. Oprócz nowych platform firma Awilco Drilling PLC dysponuje dwiema platformami trzeciej generacji, WilPhoenix i WilHunter, spełniającymi standardy brytyjskie. Spółka jest zarejestrowana w Anglii i Walii, a jej biura i obiekty przemysłowe zlokalizowane są w Stavanger w Norwegii oraz w Aberdeen w Szkocji. https://awilcodrilling.com/

Informacje o firmie IFS 

IFS opracowuje i dostarcza oprogramowanie dla przedsiębiorstw z całego świata, które zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, budową i utrzymaniem majątku oraz zarządzaniem działalnością ukierunkowaną na usługi. Specjalizacja branżowa naszych pracowników i rozwiązań oraz zaangażowanie w zapewnianie korzyści każdemu z naszych klientów pozwoliły firmie IFS zdobyć pozycję cenionego lidera i najczęściej polecanego dostawcy w naszym sektorze. Nasz zespół składa się z 4000 pracowników i coraz większej sieci partnerów. Wspierają oni ponad 10 000 klientów na całym świecie w kwestionowaniu status quo i zdobywaniu przewagi nad konkurencją. Nasze oprogramowanie dla przedsiębiorstw może pomóc Twojej firmie już dziś — więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem ifs.com.

Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland

Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem https://blog.ifs.com/, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania i ciekawe pomysły.