Jakie kroki powinna podjąć firma, która dopiero zaczyna interesować się zastosowaniem AI?

Wdrożenie AI musi być dostosowane do specyfiki firmy, każde będzie inne. Na początek musisz określić procesy, które chcesz zoptymalizować. Stwórz analizę stanu zastanego, aby określić korzyści biznesowe z wdrożenia AI i móc zmierzyć efekty działania AI. Przeanalizuj jakie nakłady musisz ponieść. Jeżeli już działasz w technologii Cloud wykorzystaj mechanizmy zintegrowane z daną technologią, pozwoli to zoptymalizować koszty wdrożenia. Odpowiednio dobierz i ustrukturyzuj dane, na których będzie działał model językowy – ustrukturyzowane dane to klucz do sukcesu. Zaplanuj szkolenia dla pracowników korzystających z AI, czas na zmianę nawyków i naukę należy do części wdrożenia rozwiązania.

Krzysztof Kuźmiński, Senior Solution Consultant, Unit4 Polska

Polskie Elektrownie Jądrowe zakończyły wdrażanie oprogramowania ERP od SAP do zarządzania kluczowymi procesami w firmie

Zarządzanie kluczowymi procesami biznesowymi spółki oparte zostało na specjalistycznych narzędziach oferowanych przez pakiet oprogramowania typu ERP (Enterprise Resource Planning) SAP S/4HANA. Zakończony projekt wdrożenia wybranych funkcjonalności w obszarach zarządzania majątkiem, finansami i zasobami ludzkimi stanowi stabilne podstawy do prowadzenia najważniejszej polskiej inwestycji.

Wykorzystanie wiodących narzędzi w zakresie oprogramowania i cyfryzacji wzmacnia bezpieczeństwo prowadzenia strategicznej w skali kraju inwestycji polegającej na realizacji projektu pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. Wybór określonych rozwiązań wynika z potrzeby optymalizacji wykorzystywanych dotychczas systemów IT i zapewnia efektywność procesów korporacyjnych.

Decyzja o wyborze pakietu SAP S/4HANA podyktowana została potrzebą zapewnienia nowoczesnego narzędzia do prowadzenia codziennych operacji biznesowych, realizacji obowiązków sprawozdawczych oraz dostarczania na bieżąco informacji o charakterze zarządczym stanowiących podstawę do podejmowania decyzji. Kluczowe procesy w spółce muszą odbywać się w bezpiecznym środowisku IT i być elastyczne. Oznacza to, że powinny nadążać za zmieniającymi się uwarunkowaniami oraz międzynarodowym charakterem naszej inwestycji. To wdrożenie daje stabilną podstawę do rozwoju, a innowacyjność wynikająca z nowego modelu public cloud pozwoli w nowoczesny sposób zarządzać spółką – wyjaśnia Wojciech Rosiński, dyrektor Pionu Finansowego Polskich Elektrowni Jądrowych.

Wykorzystanie najwyższej klasy oferowanych przez SAP funkcjonalności obniża koszty eksploatacji systemu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych i pozwala ustandaryzować kluczowe procesy biznesowe w spółce Polskie Elektrownie Jądrowe. Oprogramowanie wspiera ponad 600 modelowych procesów, spośród których spółka może wybrać funkcje najbardziej dopasowane do potrzeb biznesowych firmy. Wybór modelu public cloud redukuje potrzebę inwestycji we własną infrastrukturę IT i daje elastyczność w doborze partnerów utrzymaniowych systemu.

Rozwiązania i systemy SAP wspierają cele, jakie stoją przed Polskimi Elektrowniami Jądrowymi, pozwalając realizować je w sposób, który zapewnia optymalizację kosztów i utrzymanie najwyższych standardów zarządczych. Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy wspierać jeden z najważniej-szych projektów inwestycyjnych o znaczeniu strategicznym w historii Polski, odgrywający kluczową rolę w kształtowaniu bezpiecznej i zrównoważonej przyszłości energetycznej naszego kraju” – podkreśla Piotr Ferszka, prezes zarządu SAP Polska.

Pierwsze takie wdrożenie w Polsce

Wdrożenie tego typu oprogramowania jest pierwszym wdrożeniem SAP S/4HANA i SAP SuccessFactors w modelu Public Cloud w Polsce. Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe przeprowadziła je z firmą All-for-One oraz przy wsparciu SAP Polska w niespełna 8 miesięcy. System oferuje gotowe procesy, które wymagają jedynie dostosowania do procesów korporacyjnych w firmie, a samo prowadzenie projektu i tworzenie dokumentacji jest wspierane przez nowoczesne, przeznaczone do tego narzędzia.

Spółka Polskie Elektrownie Jądrowe jest odpowiedzialna za przygotowania i budowę pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej o mocy 3750 MWe. Obiekt powstanie w gminie Choczewo na Pomorzu przy wykorzystaniu najnowocześniejszych reaktorów wodnych ciśnieniowych generacji III/III+ w technologii AP1000 amerykańskiej firmy Westinghouse. Spółka do tej pory pozyskała pierwsze konieczne decyzje administracyjne dla tej inwestycji, w tym decyzję zasadniczą, decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzję o ustaleniu lokalizacji. W miejscu lokalizacji na Pomorzu trwają obecnie pierwsze prace terenowe.

Źródło: www.sap.pl

proALPHA łączy rozwój AI w obrębie całej grupy pod kierownictwem Gunnara Schuga

proALPHA AI jako siła napędowa ciągłego rozwoju i innowacji pozwoli połączyć i zharmonizować wszystkie dane przedsiębiorstwa z różnych obszarów działalności i różnych spółek zależnych

Weilerbach, 26 marca 2024 r. – Grupa proALPHA, jeden z wiodących dostawców oprogramowania ERP+ dla sektora przedsiębiorstw produkcyjnych, łączy swoje zasoby programistyczne AI w obrębie całej Grupy pod kierownictwem Gunnara Schuga, dyrektora zarządzającego spółki humanIT, specjalisty do analizy danych. Jako dyrektor proALPHA AI Schug będzie podlegał bezpośrednio Ericowi Verniaut, dyrektorowi naczelnemu Grupy proALPHA.

Celem nowo utworzonego obszaru jest integracja technologii AI we wszystkich obszarach biznesowych przedsiębiorstw z portfolio Grupy. W ostatnich miesiącach, oprócz już dostępnych aplikacji AI, stworzono ponad 20 nowych przypadków wykorzystania AI, które mogą zostać wdrożone bez długotrwałych przygotowań wzdłuż całego łańcucha wartości klientów proALPHA, począwszy od pozyskiwania materiałów, poprzez produkcję, aż po magazyny i serwis u klienta.

Tworzenie konkretnych aplikacji AI dla kluczowych procesów biznesowych daje klientom proALPHA możliwość podniesienia poziomu zarządzania i innowacyjności przedsiębiorstwa, poprzez stworzenie w pełni zintegrowanej kultury podejmowania decyzji opartych na danych. W tym przypadku AI służy nie tylko jako narzędzie do analizy danych przedsiębiorstwa, ale działa jako partner w planowaniu strategicznym i realizacji zaplanowanych projektów. Dzięki wykorzystaniu uczenia maszynowego i zaawansowanych algorytmów proALPHA pomaga klientom nie tylko reagować na zmiany, ale również aktywnie wykorzystywać nowe możliwości.

Przegląd korzyści wynikających z nowego, zintegrowanego zastosowania AI:

  • Inteligentne centrum danych AI: Wszystkie istotne dane przedsiębiorstw należących do Grupy, w tym Manufacturing Execution System (MES), kadry i płace (HR), finanse, sprzedaż, zarządzanie relacjami z klientami (CRM) itd., są sukcesywnie integrowane dzięki całościowemu wdrażaniu technologii AI. Umożliwia to identyfikację korelacji między różnymi danymi przedsiębiorstwa i tym samym oferuje potencjał optymalizacji procesów i decyzji biznesowych.
  • Dostępność w chmurze obejmująca wiele platform: proALPHA AI została zaprojektowana z myślą o przyszłości w chmurze i będzie dostępna dla wszystkich platform ekosystemu proALPHA. Umożliwia to bezproblemową integrację i wykorzystanie rozwiązania dla przedsiębiorstw o różnych wielkościach i z różnych branż.
  • Potencjał wzrostu w przyszłości: proALPHA AI oferuje ogromny potencjał dla przyszłego wzrostu, ponieważ w perspektywie średnioterminowej będzie dostępna dla całego portfolio Grupy. W planach jest rozszerzenie zakresu i specjalizacji funkcjonalnej poprzez integrację nowych rozwiązań, wskaźników, metryk i samodzielnych modułów.
  • Wspólne innowacje dostosowane do potrzeb klientów: Dzięki zinstytucjonalizowanemu dialogowi z klientami i partnerami innowacyjne rozwiązania AI mogą zostać opracowane i wdrożone z uwzględnieniem konkretnych wymagań. Przyczynia się to do zwiększenia satysfakcji klientów proALPHA, a przy tym również ich konkurencyjności na rynku. 

„Inteligentne spojrzenie na całe spektrum danych przedsiębiorstwa pozwala nam na pełne zrozumienie wszystkich aspektów związanych z działalnością klientów”, podkreśla Gunnar Schug, dyrektor zarządzający humanIT oraz dyrektor ds. proALPHA AI.

„Używamy zaawansowanych algorytmów do rozpoznawania wzorców, trendów i powiązań, które przewyższają tradycyjne metody analizy.
W ten sposób umożliwiamy klientom podejmowanie trafnych decyzji w czasie rzeczywistym i opracowywanie elastycznych strategii biznesowych, które pomogą w rozwoju przedsiębiorstwa”

Gunnar Schug, dyrektor ds. proALPHA AI

Gunnar Schug dodaje: „Nikt nie zna procesów przedsiębiorstwa lepiej niż same przedsiębiorstwa i ich działy specjalistyczne. Z tego względu kluczowe znaczenie ma dla nas bliska współpraca z naszymi klientami, aby innowacje w zakresie AI trafiały tam, gdzie przyniesie to największe korzyści.”

Gerda otworzyła drzwi na cyfryzację. Wdrożenie Comarch ERP

Gerda to polska firma specjalizująca się od ponad 30 lat w produkcji i sprzedaży drzwi, systemów zabezpieczeń, bram garażowych czy rozwiązań dla inteligentnych domów. Przedsiębiorstwo, chcąc pozostać jednym z liderów branży i zwiększyć efektywność produkcyjną, wdrożyło oprogramowanie Comarch ERP XL. Efekty? Elektroniczny obieg dokumentów oraz nowy sposób kompletacji zamówień, który skrócił ten proces dwukrotnie.

Wdrożenie systemu od Comarch nie tylko szeroko otworzyło Gerdzie drzwi na cyfryzację, ale też przyniosło znaczący progres technologiczny. – Comarch ERP XL jest centrum wszystkich procesów w naszej firmie: logistycznych, produkcyjnych, księgowych oraz sprzedażowych – wylicza Artur Dziobak, dyrektor ds. IT w Gerda. – Dokonaliśmy przeskoku ze starego systemu na rozwiązanie Comarch. Oprogramowanie cały czas żyje. Podejrzewam, że na chwilę obecną i tak nie wykorzystujemy stu procent możliwości, jakie ono daje. Natomiast nasze potrzeby są realizowane w blisko stu procentach  – dodaje.

Jak cyfryzacja w Gerdzie przełożyła się na wspomniany przeskok? Jednym z najważniejszych obszarów odpowiedzialnych za obsługę klienta w organizacji jest kompletacja zamówienia. Jak przekonują przedstawiciele Gerdy, Comarch ERP XL skrócił ten proces dwukrotnie. – Do tej pory kompletowanie zamówień realizowane było najpierw w magazynie, potem na produkcji. Pracownik zbierał składniki receptur osprzętów i transportował towar na produkcję, gdzie kolejny pracownik kompletował każdy osprzęt pojedynczo. Teraz wszystko dzieje się w magazynie, a system może obsługiwać jedna lub dwie osoby. Ścieżkę kompletowania zamówienia wyznacza skaner. Magazynier, zbierając towar z półek, zbiorczo pobiera składniki potrzebne do realizacji – tłumaczy Łukasz Prządka, kierownik Działu Gospodarki Magazynowej i Dystrybucji w Gerdzie.

Od księgowości po sztuczną inteligencję

Ewolucja technologiczna i jakościowa nie kończy się jednak w magazynie. Zmiany nastąpiły również w księgowości firmy. Najważniejsze związane są z cyfryzacją obiegu dokumentów, co przełożyło się na znaczne przyspieszenie pracy przy wysyłaniu czy odbiorze m.in. faktur. Pracownicy zwracają uwagę również na inną z zalet systemu Comarch ERP XL: zgodność z aktualnymi przepisami prawa.

Ostatnie lata przyniosły wiele zmian w przepisach. Comarch, jako polska firma, czuwa nad tym, monitoruje. Aktualizacje w systemie są wprowadzane – zarówno te drobne, jak i duże, związane np. z Krajowym Systemem e-Faktur – mówi Iwona Włodarczyk, Główna Księgowa i Członek Zarządu w Gerdzie.

W Gerdzie wdrożono system Comarch DMS, który zautomatyzował procesy biznesowe i zdigitalizował obieg dokumentów. Aktualnie z systemu korzysta kilkudziesięciu pracowników, którzy mają zdalny dostęp do dokumentów.

Przydatne z naszego punktu widzenia okazują się schematy księgowe. Ułatwiają nam usystematyzowanie procesu księgowego przez jednakowe ujęcie kosztów i faktur. Mamy pełną kontrolę obiegu dokumentów. Wiemy, gdzie jest dany dokument, bez względu na to, czy to jest Sokołów, czy Starachowice – dodaje Iwona Włodarczyk.

W świecie coraz mocniej napędzanym przez nowoczesne technologie, dużą rolę zaczynają odgrywać moduły sztucznej inteligencji. Algorytmy AI, obecne w Comarch ERP XL, odpowiadają za automatyzację i przyspieszanie zadań. – W naszych planach jest wykorzystanie możliwości systemów Comarch w postaci AI, machine learning czy robotyzacji. Takie rozwiązania powinny wspomagać pracę, zastępować powtarzalne zadania. Będziemy się starać wdrażać to w całej firmie – podsumowuje Artur Dziobak.

Film referencyjny z wdrożenia w Gerdzie można obejrzeć w tym miejscu.

Więcej o systemie Comarch ERP XL znajduje się tutaj

—–

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2023 roku nakłady na prace R&D wyniosły ponad 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6400 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl