Smart Factory – już rzeczywistość, czy nadal pieśń przyszłości?

Smart Factory oraz Industry 4.0 to jedne z pojęć, bez których nie ma obecnie żadnej konferencji, spotkania, czy publikacji poświęconej współczesnej produkcji. Każdy z nas słyszał, że żyjemy w czasach czwartej rewolucji przemysłowej, która pociąga za sobą nowe podejście do procesów produkcyjnych. Wszyscy piszą o IoT, uczeniu maszynowym, Big Data, zaprzęgnięciu do zarządzania fabryką sztucznej inteligencji. Punktem wyjścia są rozwiązania oferowane przez wizję „inteligentnego środowiska” dla produkcji – a „inteligenta fabryka” jest definiowania (trochę upraszczając) jako współpraca pracowników i maszyn związana z realizacją ich zadań.

Definicja Smart Factory – czyli każdy rozumie to trochę inaczej

Mimo że termin „Smart Factory” jest powszechnie używany (czasem można odnieść wrażenie, że nawet nadużywany), nie doczekał się jeszcze spójnej definicji. Istnieje u- Factory (ubiquitous factory /wszechobecna fabryka), the Factory of Things (fabryka rzeczy), Factory in Real Time Frame (fabryka w czasie rzeczywistym), czy wreszcie inteligentna fabryka przyszłości. Na podstawie analizy literatury dotyczącej Smart Factory cechy, które są pożądane dla inteligentnej fabryki, odnoszą się do elastyczności, niskich kosztów, zmienności oraz zwinności. Na tej podstawie definicja inteligentnej fabryki powinna opierać się na koncepcji, że jest to rozwiązanie produkcyjne, które zapewnia elastyczne i adaptacyjne procesy produkcyjne, rozwiązujące problemy pojawiające się w zakładzie produkcyjnym o dynamicznych i szybko zmieniających się warunkach brzegowych w świecie o rosnącej złożoności i zmiennym otoczeniu. To nowe podejście powoduje, że fabryki traktujemy jako jednolite całości, a nie instytucje podzielone na oddzielne, wyodrębnione jednostki funkcjonalne. Produkcja nowej generacji powinna być dostosowana do zmiennych warunków i stawianych przed nią problemów. W nowych warunkach optymalizacja pracy zakładu będzie realizowana poprzez usprawnienie i przyspieszenie komunikacji.

Definicja, która jest mi najbliższa, to rozumienie inteligentnej fabryki jako zespolonego i jednocześnie elastycznego systemu produkcyjnego, który wykorzystuje ciągły strumień danych z połączonych operacji i systemów produkcyjnych, aby uczyć się i dostosowywać do nowych wymagań rynkowych.

Stan obecny cyfryzacji polskich przedsiębiorstw – wyniki badań

Aby odpowiedzieć na pytanie, czy Smart Factory jest już rzeczywistością w polskich lub światowych firmach produkcyjnych, przyjrzyjmy się wynikom prowadzonych badań na temat stopnia cyfryzacji polskich przedsiębiorstw.

Kondycję integracji cyfrowej polskich przedsiębiorstw przedstawia między innymi badanie „Transformacja organizacyjna przedsiębiorstw przemysłowych w Polsce” zrealizowane przez PMR w 2. kwartale 2022 roku. Analiza wykazała, że polskie firmy doceniają korzyści płynące z integracji cyfrowej, ale często brakuje im zaawansowanych narzędzi do pełnego wykorzystania jej potencjału. Z jednej strony podczas rozmów z przedsiębiorcami, wszyscy jednym głosem zgadzają się, że nie ma odwrotu od „mass customization”, że rynek wymaga indywidualizacji produktów wytwarzanych masowo, ale wciąż niewielki jest poziom wykorzystania zaawansowanych narzędzi wspierających produkcję. We wspomnianym badaniu tylko 20% respondentów zadeklarowało korzystanie z MES, z APS – 18%, a z PLM – 19%. Z kolei tegoroczne badanie Siemensa wskazuje, że wskaźnik DIGI INDEX (określający digitalizację 4-punktowej skali dla branż: Machinery, Chemistry&Pharmacy, Automotive oraz Food&Beverages) wzrósł w ciągu ubiegłych dwunastu miesięcy o jedną czwartą, z 1,8 do 2,4 pkt. Wynik mógłby napawać optymizmem, należy jednak pamiętać, że rezultat poniżej 2 pkt. oznacza bardzo niski wynik, i że przez ostatnie dwa lata w Polsce mieliśmy do czynienia właśnie z taką sytuacją. Najwyższy wskaźnik digitalizacji odnotowały branże Automotive (odczyt 2,6 pkt.) oraz Machinery (2,6 pkt.), co świadczy o stosowaniu w praktyce digitalizacji – przynajmniej w odniesieniu do niektórych procesów produkcyjnych i zarządczych. Z kolei najniższy wskaźnik odnotowała branża Food&Beverages (odczyt 2,2 pkt). Patrząc na wielkość tej branży w Polsce oraz jej znaczenie, widzę ogromny potencjał w zastosowaniu rozwiązań cyfrowych właśnie w tym sektorze. W tegorocznym badaniu aż 70% firm deklarowało, że inwestuje w digitalizację i jest w stanie dokładnie określić procent nakładów na ten cel. Oznacza to ogromny wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji, kiedy takich odpowiedzi było zaledwie 28%. Wyraźnie więc widać, że przedsiębiorstwa– dostrzegają, że wprowadzenie rozwiązań cyfrowych daje możliwość szybkiej reakcji na zmiany, czy uelastycznienia produkcji, co rzecz jasna przekłada się na ostateczny wzrost przychodów.

Cyfryzacja wymuszana impulsami zewnętrznymi

Pandemia oraz obecna sytuacja geopolityczna spowodowała, że – paradoksalnie – u wielu przedsiębiorców pojawiła się świadomość, że już ich nie stać na odkładanie transformacji cyfrowej. Nie chciałbym, by zabrzmiało to dwuznacznie, ale uważam, że to właśnie pandemia stała się katalizatorem zmian i implementacji technologii, również w zakresie korzystania z inteligentnych rozwiązań. Analizując badania McKinseya opublikowane w styczniu 2021 roku o wpływie pandemii na przemysł, wyraźne widać trzy grupy firm:, te które wprowadziły technologie cyfrowe, te, które są w trakcie transformacji swoich procesów oraz znajdujące się jeszcze w punkcie startowym. Co ważne, aż 94% respondentów stwierdziło, że cyfryzacja pomogła im w utrzymaniu działalności w czasie kryzysu, a 56% – że technologie te miały kluczowe znaczenie dla ich reakcji na kryzys. Oczywiście, są to badania globalne, natomiast wyraźny jest wzrost zainteresowania ze strony polskich przedsiębiorców rozwiązaniami IT, co z pewnością jest pokłosiem takich zawirowań, jak zaburzenia łańcuchów dostaw, wręcz niedostępność określonych komponentów, problemy z dostępnością obsady. W tym zakresie pandemia przyczyniła się także do wzrostu zainteresowania rozwiązaniami umożliwiającymi tworzenie automatycznych grafików pracy. Nasi klienci bardzo mocno podkreślają, że bez zaawansowanych narzędzi do planowania i harmonogramowania produkcji nie byliby w stanie realizować na odpowiednim poziomie zamówień klientów. Ostatnie lata pokazały, jak kruche są sieci naszych rynkowych powiązań i jak złożone jest funkcjonowanie firm. Pandemia stworzyła sytuację, w której radykalne zakłócenia w łańcuchu dostaw stają się precedensem, w dodatku tak ekstremalnym i tak różnorodnym, że konieczne jest zrewidowanie naszych oczekiwań i zakresu systemów zarządzania. Potrzebujemy nowego, szerszego planowania scenariuszy i nowych procesów, by nie gonić od jednego pożaru do drugiego. Coraz częściej klienci poszukują partnerów, którzy mogą im zaoferować rozwiązania kompleksowe, zarówno w zakresie zarządzania produkcją, jak i personelem. Pandemia COVID-19 pokazała aktualność sloganu „w dzisiejszych czasach jedyną wartością niezmienną jest zmiana”. Właściwie dobrane narzędzia informatyczne ułatwiają szybkie i sprawne dostosowanie się do tych zmian.

Pęd w stronę Przemysłu 4.0 vs cele biznesowe

Niestety, w mojej opinii, prawda jest jednak taka: pomimo rosnącego stopnia digitalizacji, nadal słowa Industry 4.0 oraz „Smart Factory” są mocno nadużywane. Automatyzacja przemysłu, cyfryzacja danych, rozwój infrastruktury IT to ciągle ewolucja Industry 3.0, udoskonalenia w kierunku Industry 3.1 lub 3.2. Nadal nie jest to rewolucja Industry 4.0, która ma być pełną autonomicznością systemów, które samodzielnie podejmują decyzje.

Nie ulega jednak wątpliwości, że rośnie świadomość polskich menedżerów w tym obszarze. O ile można zauważyć, że wiele polskich zakładów zaczyna dopiero wdrażać rozwiązania Przemysłu 3.0 w zakresie automatyzacji i digitalizacji produkcji oraz elektronicznego obiegu dokumentów, więc i droga do zastosowania inteligentnych rozwiązań jest jeszcze daleka, to warto zaznaczyć, że często impulsem do tego typu działań jest szeroko rozpowszechniana wiedza na temat Przemysłu 4.0. Widzę to także na podstawie własnych obserwacji. Z klientami rozmawiam od kilkudziesięciu dobrych lat i z całą pewnością mogę potwierdzić, że „świadomość” zarówno decydentów, jak i użytkowników systemów „zmienia się”. Co prawda brzmi to nieco banalnie, natomiast trudno oceniać poziom zaawansowania w przedsiębiorstwach „wrzucając je do jednego worka”. Poza tym wydaje mi się, że powinniśmy najpierw odpowiedzieć na nieco inne pytanie: „czy przedstawiciele polskich firm widzą korzyści ze stosowania nowoczesnych narzędzi IT”? W eq system spotkania z klientami rozpoczynamy zawsze od pytania o cele biznesowe i oto, jaka zostanie wygenerowana wartość dodana – nie o narzędzia, czy rozwiązania, jakie klient chce wdrożyć. I jak się okazuje, określenie celów biznesowych z jednej strony uświadamia – zarówno nam, jak i klientowi – właściwe potrzeby, a z drugiej strony perspektywę korzyści, jakie wspólnie możemy osiągnąć. Narzędzia są jedynie narzędziami – obojętnie jak cyfrowe one są lub będą. To samo dotyczy koncepcji Smart Factory czy Industry 4.0. Zasadnicze jest, jakie procesy należy zoptymalizować, w jaki sposób je przemodelować, po to by przyniosły określone korzyści.

Zarządzanie danymi istotą zarządzania produkcją

Z całą pewnością wyzwania, przed którymi staną już w bliskiej przyszłości firmy produkcyjne, związane będą z coraz większą złożonością procesów. Rynek wymagać będzie coraz mniejszych rozmiarów partii, realizowanych w coraz krótszym czasie; możemy też oczekiwać kolejnych kryzysów, wpływających między innymi na niestabilny popyt. Zarządzanie produkcją opierać się będzie na coraz to większej transparentności skuteczności, osiąganej poprzez precyzyjne monitorowanie procesów i przepływ danych. Najważniejszym celem nowych technologii jest przejście producentów od tradycyjnych fabryk do fabryk inteligentnych, w których królują dane, a każdy aspekt produktywności hali produkcyjnej może być mierzony i analizowany w czasie rzeczywistym. Fabryki od wielu lat polegają na danych w celu monitorowania rzeczywistości, ale jednym z największych ostatnich wyzwań jest to, jak właściwie zarządzać mnożeniem się nowych źródeł danych. To właśnie dlatego skuteczna integracja danych jest kluczowa. Przyszłość zarządzania skupiać się będzie już nie na indywidualnym wprowadzaniu takich systemów, jak ERP, MES, PLM, SCM i CRM, a na synchronizacji pomiędzy nimi tak, by stworzyć jednolitą organizację i wyeliminować silosy informacyjne. Oczywiście, by synchronizować, najpierw musimy te systemy wdrożyć. W 2000 r. Jack Trout ogłosił wezwanie „Wyróżnij się albo zgiń” – jedną z najważniejszych koncepcji marketingowych pozycjonowania. W 2022 r. trzeba sobie powiedzieć „Digitalizuj się albo zgiń”. Zatem od postępującej cyfryzacji i rozwoju przedsiębiorstw produkcyjnych w kierunku Smart Factory nie ma już odwrotu.

Dariusz Kacperczyk, doradca zarządu eq system sp. z o.o.

Po co przedsiębiorstwu system ERP w chmurze? Sprawdź przewodnik ANEGIS po aplikacjach ERP w Dynamics 365

Przed wybuchem pandemii firmy z zaciekawieniem, ale i rezerwą przyglądały się wschodzącym na rynku IT usługom chmurowym, między innymi rozwiązaniu ERP w chmurze. Najpierw opieszale, w czasie pandemii – już z pośpiechem przedsiębiorcy oceniali gotowość swoich biznesów do wdrożenia cloud ERP. Pandemia wymusiła bowiem na wielu z nich przejście na rozwiązania chmurowe – elastyczne, mobilne i wydajne. Tysiące organizacji wykorzystało już system ERP w chmurze do zmiany swoich modeli biznesowych. Kolejne stoją przed wyborem tego właściwego. A na rynku jest ich wiele. Który wybrać? ANEGIS publikuje nowy przewodnik po ERP w Microsoft Dynamics 365, w którym przybliża funkcje systemu i korzyści z wdrożenia aplikacji wspierających wybrane lub wszystkie obszary przedsiębiorstwa.

ReportLinker w swoim raporcie szacuje, że globalny rynek ERP w chmurze osiągnie 130 miliardów dolarów w 2027 roku. To daje rokroczny wzrost o 15% w stosunku do 64,7 miliardów, na które wyceniany jest w 2022 roku. Tendencja wzrostowa będzie się utrzymywać, bo firmy potrzebują elastycznych i wysokowydajnych rozwiązań, które dostarcza chmura oraz możliwości systemów do planowania zasobów przedsiębiorstwa operujących w chmurze.

System ERP wśród kluczowych osiągnięć IT

ERP jest też dojrzałym konceptem. System ERP dostępny pod szyldem wielu marek funkcjonuje na rynku od kilkudziesięciu lat. Jest uznawany za jedno z najważniejszych osiągnięć informatycznych w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem. Wybór ERP dla przedsiębiorstwa nie jest prosty, choć jest niezbędny. Co daje dobrze dopasowany do możliwości i wymagań firmy system?  

– Jeśli jesteśmy w stanie zapanować nad zasobami, które posiadamy i wykorzystać je optymalnie nawet w czasie, gdy dynamika zmian ekonomicznych, gospodarczych i społecznych jest duża – zyskujemy przewagę nad konkurencją. Szybkie odpowiadanie na potrzeby konsumentów, korzystanie z nowych kanałów dotarcia i sprzedaży, proponowanie rozwiązań wykorzystujących zdobycze techniki są możliwe, gdy mamy do dyspozycji system, który dokładnie informuje nas o brakach we flocie, zakłóceniach na linii produkcyjnej czy poziomie zasobów finansowych przedsiębiorstwa, i jest dla nas dostępny w dowolnym miejscu i czasie – podkreśla Michał Rurarz, Business Development Manager w ANEGIS.

Więcej niż system ERP

Przedsiębiorstwa zwracają się również w kierunku takich narzędzi, które dają im autonomię w zakresie budowania własnych low/no-code mikrorozwiązań dla firmy czy zaawansowanej analityki wybiegającej diagnozami daleko w przyszłość i wspierającej decyzje biznesowe.

– Microsoft Dynamics 365 jest zbudowany ze zintegrowanych modułów dla każdego obszaru przedsiębiorstwa, które mogą być również wdrażane niezależnie od siebie. Aplikacje ERP zapewniają pełną kontrolę nad finansami, produkcją, magazynem czy kadrami firmy i integrują się z CRM. To kompletny zestaw narzędzi do sterowania przedsiębiorstwem. Dodatkowo system rozszerzony o rozwiązania takie jak Power BI, Power Apps, usługi IoT czy machine learning dostępne na platformie Azure stanowi nowoczesne i wydajne środowisko do pracy całego zespołu – zaznacza Michał Rurarz.

Dynamics 365 w modelu chmurowym z infrastrukturą utrzymywaną przez Microsoft, jest dostępny dla użytkowników na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Na każdym z nich dostarcza optymalny i intuicyjny obszar do pracy dzięki ujednoliconemu interfejsowi.

Przewodnik po ERP w Microsoft Dynamics 365

Selekcję ERP powinna poprzedzać dokładna analiza wyzwań, przed którymi stoi firma i oczekiwań, które ma względem systemu. Przed wyborem rozwiązania należy poznać jego możliwości i zrozumieć, co może zaoferować przedsiębiorstwu w zakresie funkcjonalności, technologii i bezpieczeństwa.

ANEGIS przygotował przewodnik po aplikacjach ERP w Microsoft Dynamics 365 i ich funkcjach. Dowiesz się z niego, jak zbudowane są moduły i które obszary działalności firmy obejmują, co je wyróżnia na tle innych rozwiązań i jakie są korzyści z ich wdrożenia. Przewodnik pobierzesz bezpłatnie ze strony Przewodnik ERP.

‍Autor artykułu: Katarzyna Jurczyk

Zobacz artykuł źródłowy

Sukces czy fiasko – które z rozwiązań it powinien mieć sprzedawca, aby sprostać wyzwaniom black friday?

Do niedawna tylko w Stanach Zjednoczonych, dziś Black Friday wyrasta na jedno z najpopularniejszych, międzynarodowych wydarzeń zakupowych. Sklepy walczą o klientów na długo przed „czarnym piątkiem”, a klienci przeszukują sieć w poszukiwaniu atrakcyjnych promocji i robią listy produktów, na które będą polować podczas wyprzedaży. Wzrost sprzedaży w niemal wszystkich kanałach wymaga od sprzedawców odpowiedniego przygotowania. Co wdrożyć; na jakie procesy zwrócić uwagę; jak zapewnić klientom pozytywne doświadczenia, żeby sprostać wyzwaniu, jakim dla sprzedawcy jest Black Friday?

60% ankietowanych w Polsce przyznało, że planuje zrobić zakupy w Black Friday – wynika z tegorocznego badania przeprowadzonego przez firmę Klarna (1). Co ciekawe, raport Deloitte podsumowujący analogiczny okres wyprzedażowy w 2021 r. wskazuje, że aż 57% spośród blisko 800 przeanalizowanych sklepów nie przygotowało dla klientów promocyjnych ofert (2).

Niemniej rosnąca popularność zakupów w tym czasie coraz silniej wpływa na strategie sprzedażowe handlowców oraz wymusza wdrażanie rozwiązań i optymalizację procesów tak, aby udźwignęły ciężar wzmożonego ruchu na stronach internetowych, w sklepach stacjonarnych, w magazynach i sieciach dystrybucyjnych. Zwłaszcza, że dla wielu konsumentów kuszonych obniżkami i promocjami na długo przed i długo po Black Friday, festiwal zakupowy trwa nie dzień czy weekend, ale kilka tygodni.

All hands on deck – Black Friday angażuje wszystkich

Każdy departament firmy ma swój obszar do kontroli i optymalizacji w czasie takich akcji promocyjnych i wyprzedaży – marketing zwiększa obecność marek w social mediach i tradycyjnych kanałach, staje z konkurencją do walki o klienta, wykorzystując coraz bardziej angażujące kampanie marketingowe; pracownicy magazynu przygotowują się do sprawnej obsługi zleceń, optymalizując procesy pobierania, pakowania i wysyłki najbardziej popularnych towarów; każdy sklep online musi być przygotowany na obsłużenie większej liczby użytkowników, a obsługa klienta błyskawicznie reagować na zapytania klientów. Black Friday może się okazać zakupowym sukcesem lub fiaskiem, gdy nie mamy wdrożonych odpowiednich narzędzi i procedur.

Co z rozwiązań Microsoft Dynamics 365 będzie przydatne dla handlu?

System ERP to podstawa biznesu, nie tylko podczas wydarzeń takich jak Black Friday. Wgląd w aktualne dane, zintegrowane informacje dostępne dla wszystkich działów firmy, są kluczowe w zarządzaniu zapasami, cenami, przepływem finansowym, marżami i utrzymaniu się na rynku. W systemie Microsoft Dynamics 365 wszystkie dane są zarządzane i przechowywyane w jednej bazie danych, która pozwala na swobodny przepływ informacji między pracownikami. Dynamics 365 nie jest zwykłym systemem księgowym – skupia on wszystkie procesy biznesowe, np. zaopatrzenie, zarządzanie magazynem, gromadzi dane o klientach w części CRM-owej, łączy działania e-commerce oraz punkty POS.

Dynamics 365 w chmurze – dane dostępne tu i teraz

Dla wielu systemów ERP, które działają w lokalnej infrastrukturze, nie są rozwijane aktualizacje i dostarczane wsparcie techniczne, co prowadzi do wzrostu kosztów utrzymania niewydajnego systemu, który grozi awarią. System Dynamics 365 w chmurze umożliwia dostęp do danych wszystkim użytkownikom, w każdym miejscu, z każdego urządzenia i zapewnia wgląd w dane w czasie rzeczywistym. Gwarantuje również lepszą wydajność przy niższych kosztach utrzymania infrastruktury. Poza tym Microsoft cały czas rozwija oprogramowanie i zapewnia wsparcie techniczne oraz dostępność usług na poziomie 99,9%.

E-commerce w Dynamics 365

Odpowiednia platforma do obsługi całego procesu zamówienia jest kluczowa zwłaszcza podczas wydarzeń zakupowych takich jak Black Friday. Funkcjonalność i estetyka sklepu – to jedno – aby klient dokonał zakupu w naszym sklepie, jego doświadczenie z interakcji ze stroną musi być pozytywne. Co dalej? Co dzieje się z zamówieniem złożonym przez klienta?  W jaki sposób pracownicy magazynu dowiadują się, że zamówienie ma być gotowe do pobrania, spakowania i wysyłki? Co się dzieje w momencie, w którym produkt nie jest już dostępny w magazynie? Zbudowanie platformy omnichannel, która obejmuje wszystkie kanały zakupu i obsługi klienta, łączy finanse, magazyn i dystrybucję; platformy, w której wszystkie zamówienia przetwarzane są automatycznie, jest kluczowe dla powodzenia sklepu. Dynamics 365 Commerce jest kompletną platformą sprzedażową, która łączy sklepy stacjonarne, sprzedaż internetową, wielokanałową obsługę klienta, zaplecze biurowe i zarządzanie zapasami w ujednoliconym, przyjaznym dla użytkownika i wspomaganym sztuczną inteligencją środowisku.

W zintegrowanej z systemem ERP platformie Commerce, złożenie zamówienia w sklepie online automatycznie generuje fakturę, którą otrzymuje dział księgowości, zamówienie trafia również do magazynu i dystrybucji, które rozpoczynają proces realizacji zamówienia. Po wysłaniu zamówienia informacje o potwierdzeniu i możliwości śledzenia zamówienia są automatycznie wysyłane do klienta.

Integracja POS

Sprzedaż produktów różnymi kanałami (sklep online, marketplace, sklep stacjonarny, handel detaliczny i hurtowy) wymaga synchronizacji danych w czasie rzeczywistym. W przypadku, gdy określona liczba produktów zostaje wyprzedana w sklepie online, informacje o stanie magazynowym pochodzące z obszaru WMS spiętego w Dynamics 365 z e-commerce mogą automatycznie zaktualizować dostępność produktów na stronie. Lub w przypadku braku towaru w magazynie – uruchomić proces zamówienia.

Wielokanałowe zarządzanie relacjami z klientem – CRM w Dynamics 365

Klienci kupują to, co chcą, kiedy chcą, gdzie chcą i jak chcą. System Dynamics 365 Sales oferuje ujednolicone i spójne doświadczenie we wszystkich kanałach fizycznych i cyfrowych sprzedaży. Integruje wszystkie punkty dotarcia do klienta na jednej platformie. Połączenie infrastruktury i kanałów zakupowych ma również kluczowe znaczenie dla obsługi klienta. Zintegrowana z innymi aplikacjami platforma Dynamics 365 Customer Service to miejsce, gdzie gromadzone są wszystkie interakcje z klientem, pracownicy mogą natychmiast reagować na zgłoszenia klientów, ponieważ mają dostęp do profilu klienta, dzięki czemu mogą kierować personalizowane komunikaty i zapewniać profesjonalną obsługę.

Zarządzanie produktami i kontrola zapasów w systemie ERP

Każdy z kanałów powinien dokładnie odzwierciedlać faktyczny stan magazynów. Jednym z najgorszych scenariuszy dla sprzedawcy, zwłaszcza podczas takich akcji wyprzedażowych jak Black Friday, jest brak produktów na stanie (chyba że promocje mają zastrzeżenie „do wyczerpania” i strategią na czas wyprzedaży jest pozbycie się części stanu magazynowego). Dynamics 365 Supply Chain Management dostarcza pełny przegląd procesów i zasobów z obszarów magazynu, produkcji, zapasów, logistyki i dostaw. Umożliwia zarządzanie informacjami o produktach szybko i łatwo, alokowanie zapasów do różnych sklepów i punktów sprzedaży – fizycznych lub cyfrowych. Podczas realizacji zamówienia można szybko uzyskać kompletny wgląd w stan magazynowy i produkcyjny dla danej pozycji. Taki wgląd pozwala na reakcję na zapytania klientów i pracowników. W aplikacji do zarządzania łańcuchem dostaw można również prześledzić wysyłkę i wydajność transportu. Odpowiednio dobrane informacje pomogą oszacować, czy produkty zostaną dostarczone we właściwym czasie. W Dynamics 365 Supply Chain management budujemy odporny na zmiany łańcuch dostaw i możemy proaktywnie zarządzać zasobami.

Podsumowanie

Black Friday i inne akcje sprzedażowe wymagają nie tylko utrzymania w pełni zaopatrzonych półek i przygotowania atrakcyjnych ofert, które przyciągną klientów do sklepu – to optymalizacja niemal wszystkich procesów wewnętrznych, aby też skutecznie realizować zamówienia. Od zapewnienia pracownikom szybkiego dostępu do danych i lepszej widoczności procesów, przez kontrolę stanów magazynowych, aktualizacji informacji o produktach w sklepach, po zapewnienie klientowi pozytywnego doświadczenia podczas zakupów i realizacji zlecenia – wszystko to wpływa na efekt biznesowy takiego wydarzenia. Wdrożenie rozwiązań, które zintegrują obszary pracujące na sukces firmy podczas akcji zakupowych pozwoli zmaksymalizować możliwości sprzedaży i naprawdę czerpać korzyści z Black Friday, Cyber Monday, czy jakiegokolwiek innego święta konsumpcji.

Jeśli potrzebujesz rozwiązań Microsoft, które przygotują Twój sklep na kolejne wydarzenia zakupowe, skontaktuj się z naszym konsultantem.

‍Autor artykułu: Katarzyna Jurczyk

Zobacz artykuł źródłowy

Żródła:

  1. Black Friday & Cyber Monday, 2022, Klarna, https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
  2. Zakupy Świąteczne 2021, Deloitte, https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Black-Friday-przyniosl-srednie-obnizki-na-poziomie-3-6-proc.html