Kooperacja wymusza informatyzację przedsiębiorstw.

Branża metalowa skupia swoje działania wokół produkcji jednostkowej, realizowanej głównie „pod zamówienie”.Powodem jest przeniesienie produkcji masowej na rynek azjatycki, o niższych kosztach siły roboczej. Duża konkurencja panująca wśród polskich przedsiębiorstw branży metalowej, powoduje wzrost zapotrzebowania na specjalistyczne rozwiązania informatyczne. 

Dziś, liczy się nie tylko wysoka jakość produkowanych wyrobów i „dobra” cena, ale także krótkie terminy realizacji zamówień. Dlatego ważną rolę odgrywają tu systemy ERP i MRP II, które pozwalają ulepszyć efektywność i organizację firmy i tym samym wzmocnić jej konkurencyjność.

W branży tej najlepiej sprawdzają się rozwiązania, które umożliwią wsparcie całego procesu produkcyjnego i obszarów powiązanych z produkcją, takich jak: logistyka, dystrybucja czy księgowość. Przedsiębiorcy oczekują ścisłego skorelowania pracy działów współpracujących z produkcją, by usprawnić między nimi przepływ informacji i lepiej organizować pracę.

W konsekwencji ma to doprowadzić do podniesienia wydajność w obrębie całej firmy.

Z punktu widzenia obsługi procesu produkcyjnego najistotniejsze jest skrócenie czasu związanego z opracowaniem w systemie nowych technologii i przygotowaniem kalkulacji kosztu wytworzenia wyrobu. Programy posiadające generatory technologii wraz z kalkulacjami skracają ten czas do minimum i co ważne, eliminują ryzyko popełnienia błędu.

W branży dużym zainteresowaniem cieszą się także rozwiązania, które pozwalają obsługiwać i rozliczać kooperację.
Nie wszystkie etapy procesu wytwarzania wyrobu realizowane są zawsze w jednym zakładzie produkcyjnym. Przykładem może tu być proces cynkowania wyrobu, który najczęściej zlecany jest podwykonawcom.

Współpraca z kooperantami rodzi również potrzebę szybkiej wymiany informacji biznesowych. W tym przypadku z pomocą przychodzą specjalistyczne platformy B2B, które coraz częściej wykorzystywane są w tej branży. Ze względu na dużą konkurencję panującą w przemyśle metalowym bardzo ważne są również rozwiązania wspierające proces przygotowania ofert. W tym celu systemy ERP udostępniają działom handlowym narzędzia, które pozwalają symulować czas wykonania wyrobu.

Do niedawna tego typu informacje handlowiec musiał uzyskać od działu produkcyjnego, co wydłużało proces odpowiedzi na zapytanie ofertowe. Dziś, takie symulacje wykonywane są bezpośrednio przez handlowców, dzięki czemu czas przygotowania oferty skrócony został do minimum.

BI kluczem do sukcesu na konkurencyjnym rynku.

W biznesie najważniejsza jest informacja. Informacja rzetelna, zoptymalizowana pod konkretne potrzeby.  Podejmowanie kluczowych decyzji biznesowych, zarządzanie przedsiębiorstwem, ocena sytuacji firmy, osiąganie zysku i minimalizacja kosztów nie są możliwe bez informacji.  

W szybko zmieniającym się otoczeniu rynkowym, firmom nie wystarczają już żmudne, czasochłonne metody pozyskiwania właściwych informacji, z ogromu danych jakie przechowują w swoich systemach informatycznych.

Coraz częściej sięgają po narzędzia analityczno-raportujące Business Intelligence (BI) wraz z Hurtownią Danych, które pozwalają w łatwy i natychmiastowy  sposób przekształcić posiadane dane, w informacje, a te z kolei w wiedzę, która jest niezbędna do efektywnego zarządzania przedsiębiorstwem. 

Firma Syriusz, producent oprogramowania,z ponad 25-letnim doświadczeniem na rynku IT, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorstw, opracowała narzędzie wspomagające  procesy decyzyjne tj. moduł raportów i analiz  Business Intelligence (BI) wraz z  Hurtownią Danych. Dzięki temu rozwiązaniu istnieje możliwość zbierania, przechowywania, przetwarzania i analizy informacji pochodzących z wielu lat i ze wszystkich systemów bazodanowych działających w firmie.

To z kolei sprawne zarządzanie różnymi obszarami przedsiębiorstwa o różnej wielkości i z różnych branż. Narzędzie pozwala na analizę i wgląd w każdy aspekt firmy – sprzedaż, wydatki, budżety, klienci, pracownicy. Wspomaga proces podejmowania decyzji, decyzji zorientowanej na dane, które wspierają rozwój firmy. Wszystko to dzięki danym, zintegrowanym z różnych baz, w jednym  miejscu.  

Korzyści jakie niesie za sobą korzystanie z jednego, kompleksowego rozwiązania jakim jest  Business Intelligence (BI) wraz z Hurtownią Danych są nieocenione, zarówno dla klientów jak i dla firm.  Do najważniejszych należą: 

  1. Zarządzanie danymi z różnych okresów z jednego miejsca.  Analiza sprzedaży, zasobów,  finansów, pracy zespołu, klientów możliwa jest z  jednego, zintegrowanego źródła danych tj. Hurtowni  Danych.
  2. Pełny przegląd firmy. Narzędzie pozwala  na monitorowanie i przegląd wszystkich  najważniejsze wskaźników efektywności firmy w czasie rzeczywistym.
     
  3. Odkrycie i dostosowanie się nowych trendów biznesowych, potrzeb klientów i działań konkurencji.  Porównywanie wyników w czasie , analizowanie danych historycznych oraz badanie zachowań klientów na podstawie zebranych i odpowiednio przygotowanych danych pozwala kontrolować otoczenie rynkowe i podejmować decyzje prowadzące do realizacji zamierzonych celów.
     
  4. Optymalizacja informacji pod konkretne potrzeby. Przeszukiwanie zbiorów informacji odbywa się w kilka sekund. Otrzymane raporty można analizować i modyfikować pod kątem informacji jakich w danym momencie potrzebujemy.

Business Intelligence wraz z Hurtownią Danych to nieodzowne narzędzie dla firm, które chcą  umiejętne zarządzać danymi i podejmować świadome decyzje biznesowe. To klucz do sukcesu na konkurencyjnym rynku.

Analizy wielowymiarowe MAAT – dostęp do danych na wyciągnięcie ręki.

Dostęp do rzetelnych informacji jest istotnym czynnikiem w nowoczesnym i szybkim zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rynek potrzebuje narzędzi do przekrojowego analizowania przedsiębiorstwa nie tylko w obszarze finansów.

W dzisiejszych czasach sama informacja z obszaru finansów to zbyt mało. Analizy wielowymiarowe są zaawansowanym narzędziem analitycznym przeznaczonym dla kadry zarządzającej, która w łatwy sposób chce zebrać wszystkie informacje w jednym miejscu. Widzimy potrzebę zestawiania danych z różnych obszarów w tym w szczególności z produkcji oraz logistyki.  Całość oparta jest na zasadzie działania kostki OLAP, gdzie w szybki i prosty sposób można tworzyć dowolne jej układy. Ważną kwestią jest również możliwość pracy na wcześniej zamodelowanych modelach danych, bez potrzeby korzystania z zewnętrznych aplikacji.

Stąd nasza oferta na MAAT Analizy Wielowymiarowe, które doskonale wpisują się w potrzeby rynku. Są narzędziem autorskim, które bezpośrednio integruje się z naszym systemem MAAT. Dzięki temu użytkownicy systemu mogą w szybki i prosty sposób tworzyć dowolne kombinacje danych w oparciu o rzeczywiste informacje wcześniej zarejestrowane w systemie. Użytkownicy posiadają możliwość doczytywania dodatkowych danych za pomocą wcześniej przygotowanych tablic w EXCELU. Oprócz tego istnieje możliwość eksportu danych w formie tabeli przestawnej. Analizy prezentowane są w sposób tabelaryczny z zastosowaniem mechanizmu drill-down.

Takie rozwiązanie pozwala na analizę informacji syntetycznej i analitycznej jednocześnie.  Elastyczność i łatwość obsługi to nie jedyne jego zalety. Kluczowa funkcjonalność została skupiona na rzetelnej  i przekrojowej informacji z każdego modułu w systemie. Jeśli dane są zarejestrowane to możemy je w dowolny sposób obrabiać. 

Każdy użytkownik w dowolnej chwili może interaktywnie zmieniać zakres przeglądanej informacji, oraz wskazać, jakie wymiary chce analizować i w jakiej kolejności. Każda analiza może być wyeksportowana w postaci tabeli przestawnej do arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel.

Daje to ogromne możliwości przekazywania raportów dla kadry zarządczej bez konieczności udostępniania interfejsu sytemu. Każdy, kto dostanie taką analizę może ją przetwarzać w trybie offline bez konieczności łączności z systemem.

Analizy mogą być również prezentowane w formie standardowych raportów przesyłanych na drukarkę. Układ informacji na tych raportach jest w pełni definiowalny przez użytkownika.

Moduł MAAT Analizy Wielowymiarowe stanowi doskonałe narzędzie do generowania własnych raportów bez konieczności udziału konsultantów. Każdy użytkownik po krótkim przeszkoleniu, może samodzielnie definiować raporty na potrzeby firmy. Zachęcam do skorzystania z naszego doświadczenia, oprogramowania i pomocy. Dostęp do rzetelnych danych jest na wyciągnięciu ręki. 

Umowa prawna minimalizuje ryzyko

Jedynie umowa, odpowiednio zabezpieczająca w zakresie prawnym przedsiębiorcę oraz przygotowana w sposób należyty analiza przedwdrożeniowa pozwoli zminimalizować ryzyka prawne związane z procedurą zakupową systemów informatycznych.

DOKŁADNIE OPISZ PRZEDMIOT UMOWY

Momentem, w którym winno nastąpić określenie przedmiotu umowy (obejmującego m.in. sposób i harmonogram wdrożenia, przeprowadzenia szkoleń oraz usług serwisowych) jest okres, w którym następuje kształtowanie zapisów umownych. Sytuacja, w której jedna ze stron dwa lata po zawarciu umowy występuje z żądaniem jej zmiany w zakresie poszczególnych zobowiązań wchodzących w przedmiot umowny świadczy jednoznacznie o błędach popełnionych na wstępnym etapie, wynikających niejednokrotnie z działania pod presją czasu, braku wizji biznesowej, uzgadniania zmian bez zachowania formy pisemnej (np. ustnie) lub też po prostu braku wsparcia działu prawnego. 

Wskazać zatem należy, iż przedmiot umowy winien zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń. Jednocześnie zwrócić należy uwagę na występujące przy opisie przedmiotu umowy zwroty „w szczególności”, „między innymi”, które tworzą katalog otwarty zobowiązań i mogą w rezultacie stanowić instrument interpretacyjny służący rozszerzaniu przedmiotu umowy. Bezpiecznym rozwiązaniem z punktu widzenia każdej ze stron jest zatem dokładne opisanie zobowiązań umownych, bądź to w jej tekście, bądź w załączniku do niej.

Powyższe staje się istotne zwłaszcza w kontekście należytego określenia sposobu rozliczania świadczonych usług wspomagających proces nabycia systemu informatycznego np. możliwe jest ich rozliczenie za całokształt lub  godzinowe. 

Nadto podkreślić należy, czego świadomości przedsiębiorcy nie mają, iż dopuszczalność zmian określonych umów jest przez prawo co do zasady niedopuszczalna (dotyczy to umów zawieranych w trybie zamówień publicznych). 

Zatem wskazania wymaga potwierdzony w praktyce fakt, że niezwykle istotne dla późniejszego okresu realizacji umowy jest uprzednie należyte, szczegółowe i jednoznaczne dokonanie analizy przedwdrożeniowej, uwzględniającej zapewnienie integralności wszystkich systemów informatycznych przedsiębiorcy. Tylko bowiem prawidłowa analiza „przed” będzie skutkowała pełną satysfakcją przedsiębiorcy ze wdrożonego rozwiązania informatycznego „po”.

PRAWA AUTORSKIE – SKALA NIEUDOLNOŚCI PRZEDSIEBIORCÓW

Odnosząc się do ochrony prawnoautorskiej, strony muszą przede wszystkim określić, czy w wyniku zawarcia umowy ma dojść do przeniesienia autorskich praw majątkowych do systemu informatycznego, czy też jedynie umożliwienie do korzystania z niego, a zatem udzielenie licencji na system informatyczny.

Powyższe ustalenie to jednakże dopiero początek w sferze unormowania zagadnień prawnoautorskich. Przedsiębiorcy bowiem wielokrotnie nie precyzują pól eksploatacji systemów informatycznych (lub precyzują je wadliwie), co może prowadzić nawet do niemożności uruchomienia tego systemu (np.: w sytuacji wyłączania możliwości zwielokrotniania programu i tworzenia jego kopii zapasowych). Wyjątkowo kosztowna może być również kwestia nieunormowania w umowie zagadnienia przeniesienia praw autorskich do kodu źródłowego. Brak dostępu do kodu źródłowego może bowiem stanowić istotne praktyczne ograniczenie np. w rozwoju oprogramowania.

Analiza umów zawieranych przez przedsiębiorców generalnie (także np.: w inwestycjach budowlanych, nawet przy projekcie EURO 2012) wskazuje, iż kwestia prawnoautorska jest wielokrotnie pomijana, zapewne z uwagi na brak kompetencji przedsiębiorców a w rzeczywistości jest to jedno z najważniejszych zagadnień, które strony stosunku cywilnoprawnego winny unormować.

PODSUMOWANIE

Z powyższych rozważań należy zapamiętać jedną, zasadniczą kwestię. Jedynie umowa, odpowiednio zabezpieczająca w zakresie prawnym przedsiębiorcę oraz przygotowana w sposób należyty analiza przedwdrożeniowa pozwoli zminimalizować ryzyka prawne związane z procedurą zakupową systemów informatycznych. Próba przeprowadzenia tegoż procesu bez udziału działu prawnego wielokrotnie kończy się niepowodzeniem, co praktyka i skala spraw sądowych pokazuje dosyć często.