DSR opracuje narzędzie pozwalające na zwiekszenie efektywności produkcji

DSR została beneficjentem unijnego wsparcia w ramach konkursu 3/1.1.1/2017 „Szybka ścieżka” MŚP małe projekty. Pozyskane w ten sposób środki zostaną przeznaczone na realizację nowatorskiego projektu, w ramach którego wrocławska spółka od 1 grudnia 2017 r opracowuje narzędzie monitorująco-diagnostyczne pozwalające na optymalizację procesów produkcyjnych w przemyśle. W oparciu o paradygmaty teorii sterowania narzędzie analizować będzie czynniki mające istotny wpływ na wskaźnik efektywności wydzielonych jednostek produkcyjnych. Production Unit Performance Management Tool (PUPMT) pozwoli na modelowanie określonych typów jednostek produkcyjnych i podejmowanie lepszych decyzji taktycznych i strategicznych przez kadrę zarządzającą przedsiębiorstwem produkcyjnym.DSR Factory

Dofinansowany przez fundusze unijne innowacyjny projekt DSR o numerze POIR.01.01.01-00-0687/17 wpisuje się w koncepcję Przemysłu 4.0 i 4 FACTORY, która zakłada optymalizację procesów produkcyjnych i zwiększenie wydajności fabryk przy wykorzystaniu nowych technologii, takich jak przemysłowy internet rzeczy, analityka Big Data czy systemy informatyczne, takie jak ERP, MES czy SFC.

Wartość projektu wynosi 1 480 560.48 PLN, zaś wkład Funduszy Europejskich to 1 098 273.88 PLN.

Production unit performance management tool

Najbardziej poszukiwane funkcjonalności w systemach ERP w roku 2017 – przewidywane w 2018

Informatyczne systemy klasy ERP – Enterprise Resource Planning, stanowią najbardziej zaawansowaną grupę zintegrowanych systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem. Wbrew powszechnym przewidywaniom zapotrzebowanie przedsiębiorstw na tego typu rozwiązania nie zmalało, a wręcz przeciwnie. Pozycja systemy ERP na rynku jest ugruntowana, a zapotrzebowanie na ich funkcjonalności niezmiennie rośnie. Jakie zatem najbardziej poszukiwane funkcjonalności w systemach ERP dało się zauważyć w roku 2017, a jakie przewidywane są w 2018?

Mobilność oprogramowania ERP

W czasach cyfrowej transformacji, jak i rynku urządzeń mobilnych pozwalających na dostęp do dowolnych aplikacji w każdym miejscu i o każdej porze występuje i jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na mobilny dostęp do oprogramowania firmowego. Aplikacje na urządzenia przenośne – tablety, smartfony – powinny być częścią systemów ERP. Ponadto, powinny umożliwiać intuicyjną, przejrzystą i szybką pracę operacyjną, jak i dostęp oraz zarządzanie danymi. Należy jednak wspomnieć, iż „umobilnianie” systemów ERP dotyczy głównie tych obszarów,  w których pracownicy korzystają z oprogramowania będąc poza firmą i  gdy korzyści z jego zastosowania są jednoznaczne. Przykładem jest m.in. praca handlowców, dystrybucja, rejestracja godzin pracy,  procesy obiegu zadań, rozlicznie wydatków pracowniczych, czy też prace serwisantów terenowych.

Dostęp z poziomu przeglądarki internetowej

Udostępnianie całego systemu ERP za pośrednictwem urządzeń mobilnych ze względu na jego rozbudowane i zaawansowane funkcjonalności nie ma racji bytu. Przykładowo w przypadku konieczności przeprowadzania analiz dużej ilości danych, tworzenia skomplikowanych harmonogramów produkcji, czy też pracy na skanach dokumentów, najwygodniej jest korzystać z dużych lub też  kilku monitorów. Pożądaną w tym przypadku funkcjonalnością systemu ERP zapewniającą jego dostępność w dowolnym czasie i miejscu jest oparcie go na szeroko rozumianej technologii www.

Chmura

Rok 2017 to niewątpliwie rok chmury. Do niedawna systemy ERP postrzegane były jako duże, „grube”, oprogramowanie zlokalizowane wyłącznie na miejscu w firmie. Dziś coraz częściej pełna funkcjonalność systemów ERP udostępniana jest jako usługi Cloud Computing. ERP w chmurze to nie tylko szerokie możliwości dostępu do systemu dla jego użytkowników. To również szersze i łatwiejsze możliwości integracji z innymi systemami.

Intergracja

W dzisiejszej dobie ilości zbieranych danych cyfrowych eksplodują. Jednocześnie  wzrasta ilość ich źródeł powstawania oraz miejsc przetwarzania. Wziąwszy pod uwagę zaangażowanie w ten proces zarówno systemów ERP, jak i  zaangażowanie wyspecjalizowanych systemów branżowych koniecznością jest zapewnienie możliwości ich integracji. Integracja była powszechnie wymaganą funkcjonalnością systemów ERP w roku 2017. W roku 2018 funkcjonalności te stanowić będą niezbędny i podstawowy element budowy systemów ERP.

Planowanie produkcji APS, harmonogramowanie

Systemy ERP to rozwiązania służące do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem,  w tym również w obszarze produkcji. Jak wskazują statystyki, w tym zakresie, występuje z trendem wzrastającym zapotrzebowanie na funkcjonalności usprawniające planowanie produkcji – APS, jak również do zaawansowanego harmonogramowania.

WMS

W obszarze logistycznym coraz częściej od systemów ERP wymaga się, aby ich integralną część stanowił WMS – Warehouse Management System, czyli magazynowy system informatyczny do zarządzania ruchem produktów w magazynach, przy zastosowaniu kodów kreskowych. Ten silny trend niewątpliwie będzie utrzymywał się również w roku 2018.

JPK

Rok 2017 dla systemów ERP w obszarze finansów i rachunkowości, to przede wszystkim rok dopasowywania się do dynamicznie zmieniających się przepisów prawa i zmian legislacyjnych. Największym wyzwaniem w tej materii stał się Jednolity Plik Kontrolny – JPK. Rok 2018 to kolejny rok, kiedy tuż za zmianami w przepisach wprowadzanymi przez Ministerstwo Finansów, wprowadzane będę nowe funkcjonalności w systemach ERP.

Takie są prognozy wyznaczone przez rynek dla systemów ERP. A jak istotnie będzie wyglądał ich rozwój, które funkcjonalności będą kluczowe w następnym roku, czas pokaże.

Optymalizacja bazy SQL w firmie Metaltech Piasecki

Po wdrożeniu sytemu ERP pracującego na bazie danych SQL, pracownicy Metaltech Piasecki wielokrotnie zgłaszali dotychczasowej firmie wdrożeniowej problemy
z wydajnością całego systemu. Szczególnie odczuwalne były one w okresach wzmożonej aktywności, np. przy tworzeniu raportów z systemu, standardowo realizowanym pod koniec każdego tygodnia. Utrudnienia generowały koszty oraz wydłużały czas pracy. Firma wdrożeniowa nie potrafiła skutecznie zwiększyć wydajności całego systemu.

Znalezieniu ułomności systemu oraz wdrożeniu rozwiązań eliminujących słabe ogniwa bazy SQL podjęła się Warszawska spółka wdrożeniowa VECTO. Uznano, że najważniejszym elementem początkowych prac jest zrozumienie realnych oczekiwań oraz próba zdefiniowania końcowego efektu realizowanych zmian. Podczas pierwszego spotkania inżynierów VECTO z przedstawicielami Metaltech Piasecki zostały zatem omówione główne obszary i wyzwania, związane z optymalizacją całego systemu. Podstawą wdrożeń powinno być pełne zrozumienie potrzeb Klienta i jego oczekiwań zarówno teraz, jak i w przyszłości. Konsekwencją przeprowadzonych dyskusji było określenie trzech głównych mankamentów: braku dostępnej przestrzeni dyskowej, problemów z wydajnością bazy SQL i spowolnienia działania ERP.

Analiza – z czym tak naprawdę mamy problem?

Opinie pracowników, użytkowników systemu oraz podstawowe dane związane z wydajnością systemu są istotnym sygnałem do zdefiniowania rzeczywistych problemów obu wadliwych obszarów (ERP, SQL). Jednak inżynierowie VECTO uznali, że propozycja konkretnych rozwiązań, powinna być dodatkowo poprzedzona audytem, dającym pełny obraz niedoskonałości oraz pozwoli na zdefiniowanie słabych ogniw systemu. Przeprowadzono dwa audyty: analizę wydajnościową infrastruktury (VECTO) oraz analizę bazy SQL z wykorzystaniem DBPlus Performance Monitor (DBPlus).

Badania doprowadziły do interesujących wniosków. Zarówno analiza infrastruktury Mitrend, przeprowadzona przez VECTO, jak i badanie wydajności pod kątem oprogramowania zarządzającego bazą SQL, wskazały niedoskonałości całej struktury. Uznano zatem, że wyłącznie działanie dwutorowe przyniesie Klientowi oczekiwaną poprawę szybkości działania oraz eliminację problemów, zgłaszanych przez użytkowników systemu. Co ważne, analiza Mitrend, przy dokładnym zdefiniowaniu potrzeb, uchroniła Klienta przed inwestycją w mało wydajny, w tym konkretnym przypadku, system pamięci masowej.
Zgromadzone w wyniku audytu dane, pozwoliły dopasować rozwiązania eliminujące dotychczas występujące ograniczenia w funkcjonalności systemu.

Zdecydowano się na zastosowanie macierzy dyskowej DELL EMC Unity z technologią FAST Cache, a dzięki dodatkowej analizie wydajności bazy SQL z wykorzystaniem DBPlus Performance Monitor stwierdzono, że implementacja dostarczonych rekomendacji umożliwi aż 30 proc. wzrost wydajności bazy danych określonej parametrem „elapsed time”. Klient chętnie przystał na propozycję, że koszty związane z udoskonaleniem działania bazy SQL zostaną poniesione wyłącznie przy osiągnięciu tak wysokiego poziomu optymalizacji.

Wzrost wydajności o 50%!

Po przeprowadzonej optymalizacji sprzętu i oprogramowania, udało się ostatecznie osiągnąć ok. 50% wzrost wydajności – liczonej jako spadek wartości parametru Elapsed Time o 50%, czyli całkowitego czasu, jaki poświęca baza danych na odpowiedź na wszystkie zapytania. Efekt implementacji rozwiązań był zatem wyższy o 20% od pierwotnej prognozy. Pracownicy Metaltech Piasecki niemal z dnia na dzień wyraźnie odczuli wzrost wydajności systemu. Zwiększona została również przestrzeń dyskowa, a zastosowane rozwiązania umożliwiają jej dalszy, niskokosztowy rozwój w zależności od pojawiających się w przyszłości nowych wyzwań i potrzeb spółki.

„Ponieśliśmy znaczne pierwotne koszty inwestycji i początkowe efekty niestety nie spełniały naszych oczekiwań. System nie był wydajny, zamiast usprawniać pracę zespołu, generował dodatkowe koszty obsługi. Zdecydowaliśmy się zaprosić do współpracy VECTO oraz DBPlus i z perspektywy czasu mogę stwierdzić, że była to właściwa decyzja. Diagnostyka całej infrastruktury IT, zaproponowane, a następnie wdrożone rozwiązania wyeliminowały słabe ogniwa systemu oraz zwiększyły jego wydajność aż o 50 proc. Złożoną przez obie firmy propozycję płatności tylko pod warunkiem uzyskania prognozowanych efektów, uznajemy za dowód profesjonalizmu i bardzo partnerskiego podejścia do klientów.” – powiedział Mariusz Malinowski, kierownik działu informatyki w Metaltech Piasecki.

Systemy ERP – skuteczny oręż w walce o klienta

Systemy ERP odgrywają coraz większą rolę w firmach produkcyjnych. Miniony rok był dobry dla dostawców rozwiązań klasy ERP na polskim rynku. Perspektywy na najbliższe lata również są bardzo optymistyczne, co nie oznacza, że branża nie musi mierzyć się z licznymi wyzwaniami. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Monitor ERP System wśród menedżerów przedsiębiorstw wytwórczych, obszarami wymagającymi usprawnienia dzięki rozwiązaniom informatycznym są przede wszystkim: planowanie, realizacja i raportowanie produkcji, eliminacja wąskich gardeł oraz podnoszenie terminowości i jakości obsługi klienta.

Wsparcie ekspansji zagranicznej

Coraz więcej polskich firm zaczyna prowadzić działania na rynkach międzynarodowych. Z każdym rokiem trudniej jest konkurować w dynamicznym środowisku międzynarodowym, opierając swoją strategię jedynie na niższej cenie. W ostatecznym rozrachunku to wiedza, doświadczenie oraz umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii zadecydują o sukcesie. Menedżerowie firm produkcyjnych muszą posiadać odpowiednie narzędzia, aby móc efektywnie konkurować na arenie międzynarodowej. 
ERP to skuteczny oręż w walce o klienta. Systemy informatyczne są powszechne wykorzystywane w firmach zagranicznych, dlatego jeżeli planujemy ekspansję na tych rynkach, warto pamiętać, że rozwiązania takie jak elektroniczna wymiana danych (EDI) czy faktur elektronicznych są tam standardem. 

Specjalizacja narzędzi informatycznych

Wdrażając system ERP, należy przede wszystkim wybrać rozwiązanie dostosowane do potrzeb organizacji. Nie ulega wątpliwości, że w przemyśle największe korzyści dają systemy dedykowane firmom produkcyjnym, wyposażone w odpowiednie moduły wspierające najważniejsze procesy. Do takich w MONITOR ERP zaliczamy:

  • Moduł Produkcja zapewniający efektywne planowanie, harmonogramowanie i nadzorowanie procesu produkcyjnego. Umożliwia zarządzanie każdym typem produkcji, od projektowej poprzez produkcję jednostkową, dyskretną do produkcji seryjnej. 
     
  • Moduł Zakupy służący do generowania sugestii zakupowych, kontroli i zarządzania dostawami materiałów i komponentów do magazynu.
  • Moduł Sprzedaży zapewniający zintegrowane zarządzanie procesem obsługi zamówień klientów, od korzystania z CRM i ofertowanie, po faktury i rozrachunki.
     
  •  Moduł Magazyn posiadający z kolei komplet narzędzi do rejestracji, zarządzania, magazynowania, lokalizowania oraz kontroli zapasów magazynowych, również z wykorzystaniem czytników PDA.

oraz zintegrowany z nimi:

  • Moduł Warsztat rejestrujący czas realizowanych operacji w gniazdach produkcyjnych oraz raportujący koszty zleceń produkcyjnych.