Podsumowanie pierwszej edycji konferencji „Efektywni w biznesie”

„Efektywni w biznesie” to konferencja, którą zorganizowała firma eq system z myślą o swoich klientach – z myślą o potrzebie wymiany doświadczeń biznesowych i budowania przewagi konkurencyjnej za pomocą narzędzi IT. W dniach 10–11 października, w hotelu Holiday Inn w Dąbrowie Górniczej zgromadziło się ponad 100 osób z kilkudziesięciu firm  – przedstawiciele kadry zarządzającej i dyrektorzy odpowiedzialni za realizację procesów biznesowych. Uczestnicy konferencji mieli okazję wysłuchać prelekcji dotyczących użytkowania takich systemów, jak Asprova APS czy XPRIMER, a także  porozmawiać o tym, jak w jeszcze większy sposób zwiększyć ich efektywność.

Zastrzyk praktycznej wiedzy

Zgromadzonych gości podczas pierwszego dnia wydarzenia powitał Michał Lach – prezes zarządu eq system. Już na samym wstępie zaznaczył, że „pierwsza edycja konferencji to dopiero początek i będzie ona ewoluować do formy regularnych, merytorycznych spotkań, które pozwolą wspólnie podnosić nabyte kompetencje”. W dalszej części spotkania uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcje z udziałem przedstawicieli, takich firm jak Gatta czy Bahlsen oraz wziąć udział w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Dariusza Kacperczyka – wiceprezesa eq system.

Okiem ekspertów

Merytoryczną część konferencji rozpoczął Piotr Kubiak – Logistics Manager z firmy Gatta, który w swojej prelekcji opowiadał o tym „Jak odkryć potencjał firmy z pomocą APS”.

W rolę kolejnego prelegenta wcielił się Marek Markuc –  IT Manager w firmie Bahlsen, wygłaszając wystąpienie „Jak korzystać nie tylko z rąk pracowników, ale również z ich głów”.

Podczas konferencji nie zabrakło także prelekcji firmy eq system – organizatora tego wydarzenia. Prelekcja pod tytułem „Premiera XPRIMER 4.0 – plany rozwojowe eq system” – z udziałem Jacka Czeremchy – wiceprezesa zarządu eq system technology oraz Krzysztofa Orlicza – członka zarządu eq system – poświęcona była głównie udoskonaleniom, które zostały wprowadzone i w dalszym ciągu będą wprowadzane w tej komunikacyjnej platformie pozwalającej na zarządzanie wszystkimi procesami biznesowymi.

Na koniec merytorycznej części konferencji, Dariusz Kacperczyk – wiceprezes zarządu eq system – dyskutował wraz z zaproszonymi panelistami na temat obaw, które przeszkadzają inwestować w informatyzację procesów biznesowych. Pierwszy dzień konferencji „Efektywni w biznesie” zakończył się uroczystym bankietem połączonym z networkingiem oraz muzyką na żywo.

Efektywność pod każdym względem

W drugim dniu zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać 3 kolejnych prelekcji. Pan Łukasz Dubina – Logistics Project Manager w firmie Raben – opowiedział o innowacyjności i inwestycji w rozwój technologiczny. Prezes Zarządu firmy Zasław – Abdelmottaleb Doulan – tłumaczył, jak stać się firmą numer 3 w Polsce w ciągu 3-5 lat za pomocą teorii R do potęgi czwartej, czyli Reliable Digital Data Driven Decisions. Z kolei Pan Michał Dydak –  IT Director z firmy Kuehne + Nagel – podczas prelekcji „Nowoczesne IT z ludzką twarzą”, poruszył kluczowe kwestie związane m.in. z budowaniem przewagi konkurencyjnej na rynku, wyzwaniami, które stają przed osobami w branży IT oraz wpływie cyfryzacji na przedsiębiorstwa. Drugi dzień nie mógł odbyć się także bez panelu dyskusyjnego. Panel pod tytułem „Umiejętność adaptacji, elastyczności i zwinności” poprowadził HR manager eq system – Łukasz Zabrowski.

To dopiero początek!

Zakończenie konferencji „Efektywni w biznesie” to tak naprawdę dopiero początek – początek wspólnej wymiany doświadczeń, spostrzeżeń i dyskusji na temat biznesu i wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Firma eq system chce bowiem dzielić się doświadczeniem ze swoimi klientami, a także zdobywać wiedzę na temat tego, w jaki sposób dopasowywać rozwiązania IT do potrzeb ich biznesu, potrzeb i możliwości.

Usprawnienia w Vivasanit dzięki VENDO.ERP

Vivasanit to firma założona w 1994 roku. Dzięki dynamicznemu rozwojowi, dzisiaj firma jest jednym z liderów w branży wyposażenia łazienek, systemów instalacyjnych oraz techniki grzewczej. Newralgicznym działem w Vivasanit jest dział sprzedaży, który każdego dnia realizuje kilkaset zleceń od klientów, przyjmowanych online, telefonicznie i mailowo z ponad 15 tyś pozycji asortymentowych. Kluczową przewagą w branży, w której działa Vivasanit jest szybkość realizacji zamówienia od klienta. Dzięki nowoczesnemu systemowi VENDO.ERP, zlecenia klientów trafiają do działów sprzedaży, który po akceptacji przekazuje je on-line do komplementacji na magazyn, w którym już nie dochodzi do pomyłek. Niezawodny obieg dokumentów w VENDO.ERP to podstawa w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Vivasanit dzięki VENDO.ERP ma szybki i łatwy dostęp do kart produktów, listów towarów i stanów magazynowych. Modyfikacje systemu VENDO.ERP są wprowadzane sukcesywnie zawsze w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów Vivasanit. Poznaj VENDO.ERP i możliwości jakie możesz zyskać!

Jak przygotować się do wdrożenia systemu ERP?

Inwestycja w pozyskanie oraz wdrożenie systemu ERP jest znacząca zarówno pod względem zasobów finansowych, jak również zasobów ludzkich. W czasie wprowadzenia systemu zaangażowani są pracownicy, których aktywne uczestnictwo pomaga w budowie, weryfikacji i testowaniu oprogramowania. Przed jakimi problemami stoi przedsiębiorstwo, kiedy decyduje się na wdrożenia systemu ERP oraz jak się do niego przygotować.

 

Częsta zmiana oprogramowania nie jest powszechną praktyką, gdyż jest to kosztowny i czasochłonny proces. Czasami jednak jest ona niezbędna, zwłaszcza gdy wcześniej wyboru systemu dokonało się pobieżnie, marginalizując analizę przedwdrożeniową. Sam proces zmiany systemu wiąże się najczęściej z ograniczeniami używanego rozwiązania, co doprowadza do utrudnień i zatorów przyczyniających się do hamowania rozwoju przedsiębiorstwa. Często system po kilku latach realizuje inne zadania niż były one wymagane na początku wdrożenia, co również ma wpływ na dynamikę rozwoju firmy. Na jakie pytanie powinien odpowiedzieć przedsiębiorca przed decyzją o zmianie systemu ERP?

Bardzo istotnym przy wyborze nowego produktu staje się wiedza o jego możliwościach adaptacji do oczekiwań, które mogą pojawić się w przyszłości – stwierdzenie czy system może rozwijać się z moją firmą, czy za nią nadąży. Dzięki temu można pracować na jednym systemie przez wiele lat. Nasz praktyka pokazuje, że nawet kilkanaście lat. – Radosław Balicki, Dyrektor Initius Sp. z o.o. Sp. k.

 

Analiza przedwdrożeniowa

Jednym z najważniejszych elementów decydujących o wprowadzeniu lub zmianie systemu jest dobrze przygotowana analiza przedwdrożeniowa. Analiza powinna skupiać się w głównej mierze na wymaganiach stawianych nowemu oprogramowaniu. W oparciu o te dane można opracować dokumentację podsumowującą, która jest podstawowym dokumentem stosowanym w przetargach zamówień publicznych, a także pomaga firmom wdrożeniowym w przygotowaniu systemu dla firmy. Taki dokument nie jest niezbędny, jednakże dzięki niemu dużo łatwiej porównywać funkcjonalności systemów dostępnych na rynku.

Dzięki dobrze przygotowanej analizie przedwdrożeniowej i odpowiednim doborze wymaganych danych łatwiej jest przygotować kompletny produkt dla klienta, który będzie odpowiadał wymaganiom stawianym przez współczesny biznes. Wdrożenie systemu ERP może odbyć się w wielu etapach, w których poszczególne moduły dołączane są wraz z rozwojem firmy zwiększając funkcjonalność systemu.

Taki proces może trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat – wszystko zależy od skali wdrożenia, poziomu skomplikowania procesów, oczekiwań dotyczących automatyzacji. W ramach umowy serwisowej system może być również rozwijany i może podlegać dalszej rozbudowie, tak, aby potrzeby firmy mogły być odpowiednia zaspokajane, nie tylko wymagania związane ze zgodnością z obowiązującymi przepisami. – mówi Radosław Balicki, Dyrektor Initius Sp. z o.o. Sp. k., zajmujący się wdrażaniem systemu ERP enova365.

 

Wyzwania związane ze zmianą systemu

Kiedy przychodzi do wdrożenia nowego oprogramowania ERP, pracownicy muszą zrozumieć specyfikę nowego systemu w ramach szkoleń, adaptacji praktycznej wiedzy, obycia, czy używając kolokwialnego języka “klikologii”. Z punktu widzenia pracodawcy, może to być obciążenie, gdyż pracownicy muszą więcej czasu poświęcać na zadania, które nie są związane z zakresem ich obowiązków czy stanowiskiem w firmie, z drugiej strony są niezbędne do wytworzenia automatyzmów potrzebnych do efektywnej pracy. Wybierając system należy zwrócić uwagę na jego intuicyjność, a także możliwość korzystania z wielu platform gdyż ułatwia to adaptację pracowników z nowym oprogramowaniem. System musi być przyjazny dla użytkownika, w przeciwnym razie pracownicy nie bedą chcieli na nim pracować i tym samym wykorzystywać pełnych możliwości programu.

Obecnie na rynku dostępne są systemy ERP, jak np. enova365, gdzie w zależności od potrzeb można kompletować moduły z których każdy wspiera określone procesy w przedsiębiorstwie, a także dostosować system do wielkości firmy, mobilności swoich pracowników i preferencji użytkowania. W każdej chwili, np. kiedy firma się rozwinie, można przejść na wyższą wersję i zmienić model dostępu. To istotne, gdyż inwestycja w system ERP jest na lata, dlatego warto wybrać, taki, który rozwinie się wraz z firmą.

 

Inwestycje firm z branży Automotive.

Na zlecenie PSI Polska, firma badawcza PMR przeprowadziła w I kwartale 2019 roku badanie na grupie 222 polskich firm z branży produkcji maszyn i urządzeń, mebli, wyrobów z metali i produkcji samochodów oraz sprzętu transportowego. Badaniem zostały objęte średnie i duże firmy o obrotach co najmniej 20 mln PLN, zatrudniające powyżej 50 pracowników oraz posiadające wdrożony system ERP.

 

6 na 10 firm z branży automotive planuje wzrost nakładów na systemy informatyczne

Producenci samochodów oraz pozostałego sprzętu transportowego to branża, która w większym stopniu, w stosunku do ogółu badanych, inwestuje w rozwiązania informatyczne. 60% firm z branży automotive planuje zwiększenie nakładów na systemy informatyczne w 2019 roku. Producenci samochodów będą również więcej inwestowali w badania i rozwój (46%), kadry (44%), maszyny i urządzenia (46%) oraz nieruchomości (33%).

 

 

Inwestycja w system MES najważniejsza dla branży automotive

W najbliższych 3 latach firmy z branży automotive planują wdrożyć przede wszystkim system realizacji produkcji MES (ang. Manufacturing Execution System) oraz CMMS (ang. Computerised Maintenance Management Systems) oferujący wsparcie utrzymania ruchu. Wszystkie badanie podmioty posiadały wdrożony system klasy ERP (warunek udziału w badaniu), a 59% firm obecnie wykorzystuje system zarządzania magazynem WMS (ang. Warehouse Management System).

 

 

Kryteria wyboru dostawcy oprogramowania dla produkcji 

Producenci samochodów i innego sprzętu transportowego, z większym stopniu niż ogół badanych, przy wyborze oprogramowania dla produkcji kierują się zakresem funkcjonalnym systemu, kompetencjami zespołu wdrożeniowego oraz obsługą serwisową. Częściej też decydując o wyborze dostawcy kierują się wymogami narzuconymi z góry. 

 

 

Okiem eksperta rynku systemów zarządzania produkcją

„Wyniki badania zrealizowanego przez PMR na zlecenie PSI pokazują, że firmy produkcyjne z branży automotive widzą dla siebie szansę rozwoju poprzez inwestowanie w innowacyjne rozwiązania informatyczne. Producenci samochodów, ale również dostawcy dla automotive, muszą spełniać najwyższe normy jakości stawiane w tej branży, jednocześnie zapewniając szybką i terminową realizację zamówień. Z naszego doświadczenia w realizacji projektów wdrożenia systemów klasy MES wynika, że bogaty funkcjonalnie system pomaga w efektywnym zarządzaniu procesami produkcyjnym, a ciągłe wsparcie klienta w procesie wdrożenia procentuje skróceniem lead time oraz zwiększeniem terminowości produkcji.”

 

Aleksander Faleńczyk
Senior Sales Manager PSI Polska Sp. z o.o.