Nowe metody rozwoju pracowników

Praktyczne wskazówki odnośnie rozwoju personelu

Rynek pracy zmienia się nieustannie, a konkurencja nie śpi, dlatego nie można zapominać o rozwoju swoich pracowników. Umiejętności, które są dziś na topie, mogą być jutro przestarzałe. Aby być zawsze na bieżąco, należy zdefiniować odpowiednie strategie i procesy w zakresie rozwoju pracowników na podstawie sytuacji na rynku.

Szczególnie młodsi pracownicy chcą wiedzieć, na jakim etapie kariery się znajdują i dokąd zmierza ich podróż w Twoim przedsiębiorstwie. Skorzystaj z tej szansy i zainwestuj w osobisty rozwój swoich pracowników.

Niniejszy artykuł opisuje wkład proALPHA w efektywny rozwój pracowników.

Rozwój kadry kierowniczej dzięki sprawdzonemu modelowi

Idealną podstawą rozwoju personelu są jasno zdefiniowane modele kompetencyjne dla każdego działu. Stanowią one zbiór niezbędnych umiejętności twardych i miękkich oraz pożądanych zakotwiczeń behawioralnych i ich operacjonalizację na poszczególnych szczeblach. Modele kompetencyjne gwarantują Twojemu przedsiębiorstwu i Twoim pracownikom pełną przejrzystość. W ten sposób wszyscy pracownicy wiedzą, czego się od nich oczekuje i czego potrzebują, aby osiągnąć kolejny poziom kariery.

W proALPHA istnieje zdefiniowany proces rozwoju pracowników, który jest praktykowany na szczeblu krajowym i międzynarodowym:

  1. Rozmowy rozwojowe
    Każdej wiosny mają miejsce indywidualne rozmowy pracownika z przełożonym, podczas których analizowany jest rozwój danego pracownika i jego osiągnięcia w ubiegłym roku. Na życzenie pracownika omawiane są także kolejne etapy kariery.
     
  2. Konferencja odnośnie rozwoju pracowników
    Pod koniec kwietnia odbywa się coroczna konferencja na temat rozwoju, na której kierownicy mają okazję przedstawić swoich pracowników. W ramach tej konferencji omawiany jest nie tylko ogólny rozwój pracowników, lecz także ich mocne strony i obszary kształcenia poszczególnych jednostek. Pozostali przełożeni również przedstawiają swoje opinie. Na kolejnym etapie wyznaczania są kandydaci na awans.
     
  3. Początek procesu awansu
    W ramach mentoringu zbierane są opinie na temat kandydatów na awans. Opinie te pochodzą nie tylko od innych pracowników i kierowników projektów, lecz także od klientów.
     
  4. Konferencja odnośnie awansów
    Przed rozpoczęciem etapu wewnętrznych szkoleń dla pracowników, np. w zakresie rozwoju umiejętności miękkich lub umiejętności podstawowych, w październiku każdego roku ma miejsce konferencja odnośnie awansów. W ramach tej konferencji wybrani kandydaci zostają przedstawieni przez swoich mentorów z uwzględnieniem zebranych na ich temat opinii. Pod koniec konferencji podjęte zostają decyzje odnośnie do zaproponowanych awansów.

Taki proces rozwój pracowników niesie ze sobą różnorodne korzyści:

  • Decydenci mogą już na wstępie uzyskać szczegółowe informacje na temat danego pracownika i jego umiejętności.
  • Mocne strony i obszary kształcenia mogą zostać sprawnie zidentyfikowane.
  • Szkolenia mogą zostać dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników.

Dlaczego rozwój kadry kierowniczej jest konieczny

Kadra kierownicza ma duży wpływ na zadowolenie pracowników i ich przywiązanie do przedsiębiorstwa. Niestety często nie docenia się wpływu niedostatecznych kompetencji kierowniczych ‒ zarówno na poziomie działu, jak i na poziomie zarządu.
Szczególnie młode pokolenie pragnie bardziej regularnych i konstruktywnych informacji zwrotnych, więcej uznania oraz konkretnego planu rozwoju. Aby wspierać indywidualne umiejętności pracowników, kadra kierownicza powinna:

  • zachęcać swoich pracowników do zaangażowania,
  • powierzać im odpowiedzialność oraz
  • zapewniać niezbędną swobodę.

Podstawą optymalnego rozwoju kadry kierowniczej jest regularne doskonalenie umiejętności zarządzania personelem, poznawanie nowych metod ze świata nauki i integrowanie ich w codzienną praktykę. Dotyczy to również „starych wyjadaczy”. Styl zarządzania zasobami ludzkimi uległ znacznym zmianom ‒ również w tym obszarze cyfryzacja zaczyna odgrywać coraz większą rolę.

Ukierunkowane doskonalenie w proALPHA ‒ dla doświadczonych kierowników i młodych talentów

Rozwój personelu jest w proALPHA bardzo istotny, nie tylko w zakresie kadry kierowniczej. Dlatego powołano do życia dwa programy mające na celu wspieranie pracowników o ambicjach kierowniczych:

  • Move ‒ dla młodych liderów
  • Lead on ‒ dla doświadczonej kadry kierowniczej

W ramach programu „Move” młodzi liderzy mają okazję skoncentrować się na swojej osobie i zastanowić się, czy odpowiedzialność kierownicza jest dla nich właściwym wyborem lub czy bardziej odpowiada im ich dotychczasowa rola. Program ten odbywa się w wydzielonej na ten cel przestrzeni i towarzyszą mu m.in. testy osobowości, indywidualny plan działań i podstawowe szkolenia w zakresie przywództwa.

Program „Lead on” oferuje praktyczne szkolenia z zakresu zarządzania personelem, dzięki którym uczestnicy wdrażają zdobytą wiedzę oraz umiejętności w realizacji swoich codziennych obowiązków zawodowych. Celem jest wspólne zrozumienie fenomenu przywództwa i stworzenie platformy do networkowania. W ramach programu, który trwa rok, uczestnicy absolwują 5 modułów o różnej tematyce i otrzymują indywidualny coaching, aby opracować rozwiązania. Jedną z głównych atrakcji są wspólne wieczory przy kominku z zarządem, podczas których dyskutowany jest temat zarządzania personelem w proALPHA.

Sukces tych programów dowodzi, że przedsiębiorstwa powinny skupić się na doskonaleniu kwalifikacji swoich ekspertów i kadry kierowniczej. Tylko w ten sposób można dopasować swój rozwój i procesy klienta do potrzeb rynku, spełniając tym samym wymagania stawiane przez klientów. Inwestowanie w programy rozwoju pracowników niesie ze sobą ogromne zalety i sprawia, że Twoi pracownicy stają się ambasadorami Twojego przedsiębiorstwa.

ARCHMAN na Web Summit i Digital Transformation Week

Koniec roku zapowiada się niezwykle intensywnie w ARCHMAN, gdyż dostawca uczesniczyć będzie w dwóch międzynarodowych konferencjach.

Jedna to Web Summit 2022 odbywający się w Lizbonie. Jest to jedno z największych wydarzeń na świecie poświęcone nowym technologiom. Web Summit to okazja do prezentowania swoich rozwiązań technologicznych, nawiązywania relacji biznesowych oraz uczestnictwa w światowej klasy panelach.

Natomiast 1 grudnia ARCHMAN zaprezentuje się na konferencji Digital Transformation Week w Londynie. To forum dla osób decyzyjnych wyższego szczebla, które jest okazją do networkingu, spotkania liderów IT i poznania najnowszych technologii umożliwiających cyfrową transformację. Tam zaprezentują swój nowy produkt, o którym wkrótce poinformują na stronie www oraz mediach społecznościowych. 

SI-Consulting otrzymało certyfikat ISO 27001

SI-Consulting przykłada ogromną wagę do zarządzania bezpieczeństwem informacji. Ważne są dane, a co za tym idzie również powierzane informacje i dokumentację, które należy chronić dobrze, jak tylko jest to możliwe. W tym roku potwierdzili również audytorzy z jednostki certyfikującej. SI-Consulting otrzymało certyfikat na zgodność z normą ISO 27001, która stanowi podstawę do certyfikacji Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji.

Otrzymany certyfikat potwierdza, że prowadzona przez SI-Consulting działalność związana z dostarczaniem rozwiązań w dziedzinie technologii informatycznych i ich bezpieczeństwa obejmujących:

  • projektowanie, wytwarzanie, wdrażanie, serwis i integrację programów i systemów informatycznych w tym systemu SAP,
  • zarzadzanie projektami, portfelami projektów i programami projektów,
  • cyfrową transformacją przedsiębiorstw,  
  • dostarczanie, wdrożenie i utrzymanie infrastruktury informatycznej,
  • usługi z zakresu cloud computingu,
  • szkolenie i doradztwo,

spełnia wymagania ISO 27001!

Avionic szybuje z Comarch ERP Optima

Avionic, firma z branży lotniczej, zajmująca się produkcją szybowców i elementów wyczynowych samolotów akrobacyjnych, a także przyczep do transportu szybowców, została założona 25 lat temu przez pasjonatów podniebnych sportów. W halach produkcyjnych na Śląsku Cieszyńskim, w miejscowości Górki Wielkie, montowany jest m.in. jeden z najlepszych szybowców świecie w klasie 15 metrowej – DIANA 2 oraz powstają części kompozytowe, podzespoły i zespoły do samolotów akrobacyjnych.

Szybownictwo jest sportem wymagającym niezwykłej precyzji w każdym obszarze, a firma systematycznie rozszerza swoją działalność, wprowadzając kolejne usługi oraz artykuły do swojej oferty. Dlatego do obsługi  szeregu skomplikowanych procesów niezbędny jest system informatyczny do zarządzania przedsiębiorstwem, który będzie czuwać nad ich prawidłowym przebiegiem. W firmie Avionic jest to Comarch ERP Optima.

Pracownicy Avionic przez wiele lat korzystali z oprogramowania ERP od innego producenta. Jednak z czasem jego możliwości technologiczne okazały się niewystarczające. System nie posiadał modułu do obsługi kadrowo-płacowej, która musiała być prowadzona w innym programie. Taki model pracy skutkował brakiem skonsolidowanej informacji na temat stanu przedsiębiorstwa i był odbierany negatywnie przez zarząd. Innym problem było rozproszenie infrastruktury informatycznej – nie było wdrożone centralne zarządzanie zasobami firmy. Do życzenia pozostawiała wiele także polityka bezpieczeństwa danych – brak bezpiecznych połączeń zdalnych i kontroli dostępu do poszczególnych danych w lokalnej sieci informatycznej.

Lotnictwo to sport, w którym sukces w znacznej mierze zależy od precyzji i dokładności pilota. Tak też jest w przemyśle lotniczym; konkretne dane oraz ich analiza pomagają w budowie biznesu i decydują o powodzeniu. Dlatego potrzebowaliśmy systemu zapewniałby nam stały i bezpośredni dostęp do procesów zachodzących, aby móc jeszcze prężniej rozwijać działalność. Zdecydowaliśmy się na zakup i wdrożenie Comarch ERP Optima – tłumaczy Bolesław Kawik, założyciel i współwłaściciel Avionic.      

Uporządkowanie przepływu informacji

Głównym argumentem za tym wyborem była konieczność uporządkowania przepływu informacji w firmie.

Oferujemy nasze produkty na wszystkich kontynentach. Potrzebowaliśmy systemu do obsługi międzynarodowej wymiany handlowej – Optima nam to umożliwia – podkreśla Leszek Matuszek,założyciel i współwłaściciel Avionic.

W wyniku prac udało się też uporządkować bazę towarową ze znakowaniem cechami konkretnych dostaw, certyfikatów i dostawców. Została również wdrożona technologia Active Directory, która umożliwiła centralne zarządzanie zasobami sieci oraz personalizowanym dostępem do informacji. Inną korzyścią jest wdrożenie szyfrowanych połączeń VPN, dzięki czemu możliwy stał się bezpieczny zdalny dostęp do lokalnej sieci informatycznej. 

Korzyści dla wyspecjalizowanej produkcji

W gospodarce magazynowej, przy tak wyspecjalizowanej produkcji, jaką jest lotnictwo, bardzo ważne jest monitorowanie łańcuchów dostaw ze znakowaniem partii materiałów, atestów i certyfikatów. Taką funkcjonalność zapewnia moduł Handel Plus.

Z kolei moduł CRM Plus umożliwia tworzenie urozmaiconych ofert, które płynnie dają początek procesom sprzedaży. Automatyczna windykacja usprawnia zarządzanie finansami.

Istotną korzyścią jest też fakt, że księgowość w ramach jednej bazy danych jest w stanie podać na bieżąco spójne informacje na temat kondycji firmy oraz na temat aktualnych rozliczeń z kontrahentami, pracownikami oraz podmiotami publiczno-prawnymi.

Ponadto dzięki wdrożonej technologii Active Directory, VPN oraz użytkowaniu programu Comarch ERP Optima możliwa była bezpieczna i efektywna praca zdalna podczas lockdownu w 2021 roku.

Rewolucja informatyczna na przełomie roku pozwoliła nam  z sukcesem przejść przez trudny okres pandemii Covid-19 oraz płynnie pracować w okresie lockdownu. Wybór programu Comarch ERP Optima to była doskonała decyzja, która pozwoliła nam zapanować nad przepływem informacji i dostępem do kluczowych danych do zarządzania firmą – rekomendują właściciele Avionic. Projekt wdrożenia systemu ERP zrealizowała firma Bilans z Tychów – autoryzowany partner Comarch.