Jak wdrożyć system BPA?

Informatyzacja jest istotnym elementem rozwoju współczesnych organizacji, obejmując kolejne obszary ich aktywności. Najczęściej proces informatyzacji jest  bądź to wymuszony poprzez regulacje prawne (np. sprawozdawczość finansową), bądź wynika wprost z napotkanych barier w rozwoju czy zwiększenia konkurencyjności na rynku.

W szczególności powstaje potrzeba zautomatyzowania procesów o dużej częstości lub skali występowania, ich złożoności bądź wymagających szybkich i jednoznacznych kroków, gdzie ewentualne opóźnienia, błędne decyzje czy przekroczenie kompetencji mogą mieć poważne konsekwencje dla całej organizacji.  Napotkanie którejkolwiek z takich barier często daje impuls do poszukiwania rozwiązania umożliwiającego pozbycie się  problemu. Pojawia się tu jednak ryzyko, że koncentrując się na jednym konkretnym problemie możemy wybrać rozwiązanie, które w dalszej perspektywie czasowej nie spełni naszych oczekiwań i samo w sobie będzie ograniczeniem w próbie automatyzacji kolejnych procesów biznesowych. 

Warto więc podejść do procesu wyboru narzędzia BPA w bardziej usystematyzowany sposób. Można tu wyodrębnić kilka kroków postępowania, przykładowo:

Identyfikacja potrzeb.  

Należy dokonać przeglądu / audytu procesów biznesowych w organizacji pod kątem częstości ich występowania, czasochłonności, wpływu na funkcjonowanie poszczególnych działów bądź całej organizacji, ryzyka w przypadku pojawiania się opóźnień bądź błędów w zadziałaniu. Warto poszczególnym zagadnieniom przypisać wagi (np. w skali 1 do 5), co w dalszym kroku ułatwi ocenę, czy dany proces musi zostać zautomatyzowany, bądź automatyzacja jego jest pożądana, ale może zostać dokonana w późniejszym terminie, bądź też automatyzacja procesu nie jest istotna (konieczna). 

Mając takie zestawienie będzie łatwiej rozmawiać z potencjalnymi dostawcami rozwiązań oraz uniknąć kosztownych błędów przy wyborze docelowego systemu, warto więc ponieść koszty takiej analizy, obojętnie czy wykonanej własnymi siłami, czy przy pomocy firmy zewnętrznej. 
Analiza taka często daje również wskazówki, które procedury należałoby zmodyfikować bądź uprościć, co jest wartością dodaną samą w sobie. W tym kroku warto również wziąć pod uwagę aspekt gromadzonych danych  pod kątem wykorzystania przez narzędzia Business Intelligence  – czy są wystarczające, a jeśli nie to jakie dane i w jakich systemach powinny być gromadzone w wyniku uruchamianych zautomatyzowanych procesów.

Zdefiniowanie środowiska IT. 

Działająca organizacja posiada już pewną infrastrukturę informatyczną, która powinna być brana pod uwagę przy wyborze rozwiązania BPA. 
Porównanie „stanu posiadania” z wymaganiami technicznymi proponowanych rozwiązań pozwoli określić zarówno potencjalne koszty zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania, jak i potencjalnych problemów w zarządzaniu i utrzymaniu docelowej infrastruktury (np. rozbudowa środowiska homogenicznego w środowisko heterogeniczne, co może wymagać zakupu nowych  narzędzi i dodatkowych umiejętności od personelu IT). 

Zdefiniowanie budżetu. 

Należy określić, jaki budżet jesteśmy w stanie przeznaczyć na rozwiązanie BPA. Powinien on uwzględniać zakup licencji, dodatkowego wymaganego sprzętu i oprogramowania, wdrożenie i szkolenie personelu w niezbędnym zakresie. Należy również uwzględnić opiekę techniczną w bieżącym roku i kolejnych latach. 

Przegląd rozwiązań dostępnych na rynku. 

Na tym etapie należy dokonać wstępnej selekcji rozwiązań dostępnych na rynku, biorąc pod uwagę wcześniejsze kryteria potrzeb, kosztów związanych z zakupem i wdrożeniem oraz infrastrukturą  IT / technologią.. 

Wybór rozwiązania.  

Z dostawcami ostatecznie wyselekcjonowanych kilku (2-3 lub więcej) rozwiązań prowadzone są szczegółowe rozmowy w zakresie realizowalności w ich systemach  procesów biznesowych zdefiniowanych na etapie analizy, a także negocjacje warunków zakupu rozwiązania.

Implementacja.  

Następuje instalacja wybranego rozwiązania, jego konfiguracja oraz faza testów (najlepiej w środowisku testowym). W razie potrzeby dokonuje się  zmian w konfiguracji parametrów infrastruktury IT (dostępność / przekierowanie portów, korygowanie przepływności poszczególnych łączy itp.).  W międzyczasie szkoli się użytkowników z obsługi systemu, a wybrany personel w zakresie administrowania systemem. Po zakończeniu testów oraz szkoleń można uruchomić rozwiązanie w środowisku docelowym (produkcyjnym).

Istnieją praktyczne wskazówki dla organizacji w kwestii podejścia do implementacji rozwiązań BPA:

  • Uproszczenie – użyj tego, co masz
  • Znajdź narzędzie, które jest dla użytkowników końcowych proste w obsłudze
  • Znajdź narzędzie integrujące się z innymi systemami
  • Znajdź narzędzie ułatwiające działom tworzenie własnych przepływów pracy.
  • Znajdź narzędzie, które daje zwinność, z jaką musisz reagować na zmiany w firmie.

System FORMVERSE Workflow, działający w środowisku opartym o rozwiązanie firmy Microsoft bardzo dobrze wpisuje się w powyższe zalecenia. 

Jako rozwiązanie zintegrowane z pocztą elektroniczną (MS Outlook, Office 365) jest bardzo łatwe do opanowania dla użytkowników spędzających z systemami poczty elektronicznej znaczną część swojego czasu pracy, a przy tym zapewnia im dostępność z urządzeń stacjonarnych i mobilnych, zachowując najwyższy poziom bezpieczeństwa. 

Z uwagi na bardzo duże możliwości integracji z innymi systemami (ERP, CRM, CMS, inne) zapewnia łatwą agregację danych na poziomie samych „zestrukturalizowanych” formularzy procesów, na każdym etapie procesu, a przy tym na bieżąco może przesyłać dane wynikowego systemów zewnętrznych z poszczególnych kroków dowolnego procesu. 

Wszystkich zainteresowanych bliższymi szczegółami na temat FORMVERSE Workflow zachęcam do bezpośredniego kontaktu.

Zaawansowana technologia – niskie koszty utrzymania

HansaWorld Sp. z o.o. jest liczącym się międzynarodowym producentem oprogramowania specjalizującym się w aplikacjach do zarządzania klasy ERP/CRM. GrupaHansaWorld została założona w Szwecji w 1988 roku przez obecnego Dyrektora Zarządzającego Karla Bohlin, pierwotnie oferując rozwiązanie księgowe na platformę Apple.

Obecnie grupa HansaWorld posiada 19 biur na niemalże wszystkich kontynentach oraz dystrybucję w 70 krajach. Rzeszę ponad 550.000 Klientów w 120 krajach na świecie stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, jak również oddziały dużych międzynarodowych firm. W Polsce oprogramowanie HansaWorld dostępne jest od 1991 roku, pierwotnie oferowane przez dystrybutora, a od 2001 roku firma HansaWorld posiada własne biuro. 

Od ponad 29 lat HansaWorld wspomaga swoich klientów w skutecznym prowadzeniu działalności dzięki systemom biznesowym HansaWorld.

Kluczowe kompetencje

  • Wieloplatformowe – Windows, Linux, Mac, iOS, Android;
  • Mobilne – natywny klient na platformy iOS, Android; wbudowane narzędzia do pracy w sieci rozległej
  • CloudBased – serwer własny lub w chmurze;
  • Zintegrowane – ponad 50 ściśle powiązanych modułów dla wielu branż;
  • Globalne – dostępne w 30 językach w ponad 120 krajach.

Referencje

  • Centrum Finansowo Księgowe Ekkom Sp. z o.o.
  • Agro-Handel Sp. z o.o.
  • Poldent Sp. z o.o.
  • Instant Polska Sp. z o.o.

Oferowane rozwiązania

Standard ERP jest systemem klasy ERP dla średnich i dużych przedsiębiorstw. System oferuje typowe dla systemów ERP moduły pozwalające na obsługę kluczowych procesów jak księgowość, ofertowanie i zamówienia, zarządzanie magazynami, produkcja czy zlecenia/projekty.

Dodatkowo, w ramach jednej aplikacji można uruchomić zestaw funkcji wspomagających zarządzanie relacjami z klientami (CRM), jak e-mail, zarządzanie dokumentami, graficzny kalendarz, graficzne planowanie zasobów, tablice ogłoszeń. Standard ERP oferuje też serię wbudowanych modułów dedykowanych, zaprojektowanych specjalnie na potrzeby określonych branż. Ścisłe powiązanie wszystkich elementów systemu daje unikalne możliwości interakcji pomiędzy poszczególnymi jego częściami.

Natomiast zastosowanie zaawansowanych technologii daje możliwość efektywnego wykorzystania funkcjonalności systemu wewnątrz organizacji. Ograniczając konieczność korzystania z innych aplikacji, Standard ERP umożliwia niskie koszty utrzymania dla średnich przedsiębiorstw.

Standard ERP– flagowe rozwiązanie dla średnich i dużych firm.

Standard Księga Podatkowa– firmy mikro, wspomagające: sprzedaż, zakupy, logistykę, CRM, księgę podatkową.

Standard Biznes– rozwiązanie dla małych firm, wspomagające sprzedaż, zakupy, logistykę, CRM, serwis, pełną księgowość.

Agnieszka Klimkiewicz, Prezes Zarządu, HansaWorld Poland Sp. z o.o

Absolwentka Zarządzania, specjalność Rachunkowość i Finanse Przedsiębiorstw Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Od ponad 20 lat związana z rozwiązaniami Hansaworld. Pierwotnie Kierownik Działu Obsługi Klienta i Wdrożeń u dystrybutora, od 2001 roku Prezes Zarządu Hansaworld Poland Sp. z o.o. Od 10 lat głównie odpowiedzialna za zarządzanie produktem i lokalizację na rynek polski.

Prowadziła wiele projektów wdrożeniowych Hansaworld w Polsce i na świecie m.in RPA, Czechy, Słowenia, Słowacja.

Case Study: Colian – SAP na platformie HANA w BCC Data Centers

Dla spożywczego potentata, właściciela m.in. marek Goplana, Jutrzenka, Solidarność i Hellena, BCC zrealizowało migrację systemów SAP ERP i SAP BW na platformę SAP HANA w modelu Tailored Data Center Integration (TDI). Od lutego 2017 roku Colian korzysta z hostingu i administracji SAP w BCC Data Centers.

Jeszcze w 2014 roku projekty migracji SAP ERP i SAP BW na platformę HANA określano jako projekty przyszłości. Obecnie przyszłość stała się teraźniejszością i coraz więcej firm decyduje się na takie rozwiązania. Technologia oparta na przetwarzaniu danych w pamięci oraz wielokrotnie zwiększająca wydajność systemów jest dla firm dużą korzyścią, pozwalającą na realne oszczędności. Tymi kryteriami kierował się również zarząd Grupy Colian, podejmując decyzję o zmigrowaniu swoich systemów SAP ERP i SAP BW na platformę HANA oraz utrzymanie ich w outsourcingu w BCC Data Centers.

SAP HANA – to przede wszystkim wydajność

Przejście na platformę HANA było dla nas ważnym krokiem, w tak dużej firmie, wydajny i szybko pracujący system to podstawa – mówi Maciej Barczewski, Kierownik Działu Informatyki w Colianie. Przeniesienie zarządzania zbiorami danych z przestrzeni dyskowej do pamięci operacyjnej otworzyło nam nowe możliwości raportowania i analizowania danych. Ze względu na fakt, że dane przechowywane są tylko w pamięci serwera, do jej uruchomienia potrzebne są serwery o specjalnej budowie, w szczególności bardzo dużej ilości pamięci. Mając to na uwadze, i zakładając wzrost wolumenu danych w perspektywie kilku lat, zdecydowaliśmy się na implementację platformy HANA. O wyborze firmy BCC przesądziło jej bogate doświadczenie w realizacji usług związanych z uruchomieniem HANA – kontynuuje Maciej Barczewski.

Migracja na HANA w Grupie Colian:

  • 20 tygodni – projekt migracji
  • Do ponad 90% przyspieszenia przetwarzania danych
  • 99,5% dostępności systemu w BCC Data Centers
  • 500 użytkowników systemu

Gwarancja efektywności i bezpieczeństwa

Firma BCC od lat świadczy usługi utrzymania i administracji środowiska SAP w BCC Data Centers. W tym czasie zbudowała profesjonalną infrastrukturę, na bieżąco rozwijaną i modyfikowaną. To, plus efektywne podejście do wymiarowania środowiska SAP HANA, pozwala na zapewnienie optymalnej kosztowo platformy sprzętowej. Ponadto BCC jako jedna z pierwszych firm na świecie prowadziła projekty migracji systemów SAP Business Suite na platformę HANA. Dysponuje zespołem doświadczonych konsultantów, posiadających certyfikaty poświadczające ich kompetencje we wszelkich aspektach związanych z technologią i pracą w systemach na niej opartych. Gotowość do oferowania usług związanych z tą platformą potwierdzają nie tylko certyfikaty konsultantów, ale również certyfikaty nadane BCC Data Centers: SAP Certified in HANA Operations Services oraz SAP Certified in Hosting Services. Dają one klientom pewność, że usługi outsourcingowe BCC, również w zakresie SAP HANA, spełniają wysokie wymagania producenta.

Szybkość ma znaczenie

Podstawowym założeniem projektu było przyspieszenie przetwarzania danych w systemach. W dynamicznej organizacji, gdzie w systemie SAP pracuje ok. 500 osób, jest to kluczowe. Raporty, które generowały się nawet kilka godzin, spowalniały pracę, powodując mniejszą wydajność.
W tej chwili pracujemy w stabilnym środowisku, na najnowszych wersjach systemu. Możemy też, bez przeszkód, myśleć o dalszym rozwoju systemów.
Maciej Barczewski, Kierownik Działu Informatyki, Grupa Colian

Przebieg projektu

Zakres całego projektu, zrealizowanego dla firmy Colian, obejmował przeniesienie maszyn wirtualnych z aktualnej platformy sprzętowo-programowej do Centrum Przetwarzania Danych BCC oraz upgrade i migrację Systemów SAP z aktualnych baz danych na bazę danych SAP HANA. Całość prac trwała 20 tygodni i podzielona została na dwa główne etapy: migrację systemów klienta do BCC Data Centers, a następnie upgrade systemów na platformę HANA. Migrację do BCC rozpoczęto we wrześniu 2016 roku od systemów developerskich i systemu testowego, migrację systemów produktywnych wykonano dwa tygodnie później. Następnym krokiem było odświeżenie systemów ERP TST i BW DEV, co zostało przeprowadzone w październiku. W kolejnym miesiącu przystąpiono do upgradu i migracji na HANA systemów developerskich BW oraz ERP. Po miesiącu testów i dostosowań wykonano upgrade systemu produkcyjnego BW. W przypadku systemu ERP zrealizowany został jeszcze upgrade systemu testowego, na którym zostały zaimplementowane wszystkie dostosowania wynikłe po testach systemu developerskiego. Od połowy grudnia do połowy stycznia trwały testy systemu testowego. Całość zakończyła się od strony technicznej upgradem systemu produkcyjnego ERP w połowie stycznia.

Obie migracje produkcyjne (SAP BW oraz ERP) odbyły się bez znaczących problemów, a powstające trudności były na bieżąco rozwiązywane.
Zmigrowane zostały wszystkie systemy klienta 3 x ERP, 2 x BW i 2 x SAP. Portal pozostał na bazie Sybase. Dzięki użyciu Database Migration Option (DMO) proces upgrade i migracji został znacznie skrócony – w przypadku systemów PRD do jednego weekendu, ponieważ migracja i upgrade zostały wykonane w jednym kroku.

Nowa wirtualna rzeczywistość

Po migracji środowisko SAP ERP i SAP BW są utrzymywane i administrowane na platformie SAP HANA w BCC. Aby optymalnie określić zasoby potrzebne do ich utrzymania, wzięte zostały pod uwagę dwie wartości: łączna wielkość przestrzeni dyskowej dla określonej ilości serwerów wirtualnych, tworzących środowisko SAP, oraz liczba użytkowników końcowych klienta na środowisku produkcyjnym. To unikalne podejście na rynku z uwagi na brak limitów na ilości pamięci RAM przypisanych do serwerów, ilości procesorów wirtualnych, wielkości baz danych, przestrzeni na kopie zapasowe itp. Wykorzystując możliwości wirtualizacji zasobów, stosowane jest dużo bardziej elastyczne podejście, w którym dostarczone zasoby sprzętowe odpowiadają aktualnemu zapotrzebowaniu.

Utrzymanie systemów SAP opartych o bazę danych HANA wymaga również zapewnienia odpowiedniej infrastruktury towarzyszącej. Na kompleksowe rozwiązanie, zapewnione przez BCC dla Coliana, składają się:

  • serwery bazodanowe SAP HANA,
  • serwery aplikacyjne SAP ERP,
  • przestrzeń storage zapewniająca wysoką wydajność dla rozwiązania SAP HANA,
  • infrastruktura Backup&Recovery wspierająca bazy danych SAP HANA, umożliwiająca odtworzenie systemu do dowolnego momentu przez określoną liczbę dni,
  • infrastruktura teleinformatyczna zapewniająca redundantne połączenie internetowe.

Wszystko to sprawia, że system Grupy Colian jest dostępny 24 godziny przez 7 dni w tygodniu z wyłączeniem planowanych przerw konserwacyjnych i administratorskich. Uzyskuje dostępność na poziomie 99,5% w skali miesiąca w dni robocze.

Oprócz infrastruktury technicznej również ważnym aspektem obsługi BCC jest kompletny personel, odpowiedzialny za utrzymanie systemów: duży zespół administratorów SAP BASIS oraz ich dostępność w ustalonych godzinach. W dni robocze administratorzy BCC są dostępni dla Coliana od godz. 8.00 do 18.00, a w trybie gotowości 7/24/365.
Z punktu widzenia użytkowników końcowych systemu SAP (w Colianie jest ich ok. 500), innych niż administratorzy, nie ma wielu zmian – nadal dostępne są te same transakcje, jednak czas ich wykonania może być zdecydowanie krótszy (w wielu  przypadkach czas przetwarzania danych zmniejszył się o ponad 90%), co zwiększa komfort pracy.
Bez wątpienia największą zaletą SAP HANA jest skrócenie czasu wykonywania poszczególnych operacji, szczególnie takich, które wcześniej zajmowały wiele czasu. Przejście na HANA pozwala również na łatwą migrację w przyszłości do następcy systemu SAP ERP – S/4HANA. Dodatkowo sama baza HANA może być wykorzystana jako środowisko do rozwoju własnych aplikacji, w tym tworzonych w chmurze.

Zwiększamy swoją konkurencyjność

Naszą ambicją jest ciągły rozwój. Zbudowaliśmy portfolio rozpoznawalnych słodyczy. W ostatnich latach zwiększyliśmy przychody na rynku nie tylko polskim, ale również za granicą. Jesteśmy w trakcie inwestycji, które mają usprawnić procesy technologiczne. Inwestujemy w rozwój i udoskonalanie infrastruktury firmowej po to, aby zwiększać naszą konkurencyjność na rynku. W ślad za tym muszą iść najnowsze rozwiązania informatyczne, sprawny, szybko działający system, który jest podstawą działalności naszej grupy. Decyzja o migracji naszych systemów SAP na platformę HANA i umieszczenie hostingu i administracji SAP w BCC Data Centers była kolejnym krokiem w realizacji strategii firmy. – Marcin Szuława, Dyrektor Finansowy, Grupa Colian

Grupa Colian to jeden z największych producentów żywności w Polsce. Specjalizuje się w produkcji, dystrybucji i sprzedaży wysokiej jakości artykułów spożywczych. Firma funkcjonuje w ramach trzech dywizji biznesowych: słodyczy, kulinariów (przypraw, bakalii) oraz napojów, a także wspierającej je logistyki. Należą do niej takie marki jak Goplana, Solidarność, Jutrzenka, Grześki, Familijne, Jeżyki, Akuku!, Appetita, Siesta oraz Hellena. Do Grupy Colian należy też Elizabeth Shaw – dostawca luksusowych wyrobów czekoladowych z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Za przejęcie tej spółki Colian otrzymał Nagrodę Rynku Spożywczego 2016 w kategorii Wydarzenie Rynku Spożywczego. Została ona przyznana za wskazywanie kierunku rozwoju polskim firmom przez przejmowanie zagranicznych podmiotów na ich rodzimych rynkach. Za magazynowanie i dystrybucję produktów wytwarzanych w grupie odpowiada spółka Colian Logistic. Siedziba spółki znajduje się w Opatówku k. Kalisza. Tam mieści się też jeden z zakładów produkcyjnych. Pozostałe fabryki działają w Bydgoszczy, Lublinie, Kaliszu i Wykrotach.

Wyroby firmy trafiają na polski rynek oraz do ponad 60 państw na całym świecie.
 

Najnowsze rozwiązania IT dla branży handlowo-dystrybucyjnej oraz retail.

Mobilność, wielokanałowość sprzedaży, szybki dostęp do informacji i raportów, które wspierają management w podejmowaniu kluczowych decyzji oraz kontrola ilościowa i jakościowa posiadanych zasobów towarowych – to wyzwania, którym musi sprostać nowoczesny system IT dedykowany branży handlowo-dystrybucyjnej.

Zapraszamy na konferencję 20 lutego 2018 r. w Warszawie, gdzie przedstawimy wybrane rozwiązania ERP, które  pomagają zoptymalizować i zautomatyzować procesy sprzedażowe oraz wykorzystać potencjał firmy, aby wyprzedzić konkurencję. 

Uczestnicy spotkania będą mieli także możliwość zobaczenia nowoczesnego i profesjonalnego Data Center firmy 3S. 

Podczas zwiedzania DataCenter uczestnicy będą mogli zobaczyć:

  • pokój dyżurnych wraz z monitoringiem wszystkich systemów bezpieczeństwa, wskaźników i alarmów
  • komorę produkcyjną, gdzie zostaną omówione zastosowane technologie techniczno-konstrukcyjne
  • butlownię, gdzie zostanie przedstawiony nowoczesny system gaszenia
  • akumulatorownię
  • rozdzielnię energetyczną, która jest sercem DataCenter zapewniającym ciągłość pracy na wypadek przerw zasilania
  • profesjonalny system chłodzenia.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami spotkania.