ERP to nie magiczna różdżka

Dlaczego tak często wdrożenie systemu ERP kończy się niepowodzeniem?

Odpowiedzi jest wiele, lecz jednym z najważniejszych powodów klęski przedsięwzięcia jest nieprzeprowadzenie podstawowej analizy potrzeb przedsiębiorstwa, w którym wdrożenie ma nastąpić.

System ERP to nie „magiczna różdżka” zastępująca zarządzających i pracowników, lecz skomplikowane narzędzie wspomagające zarządzanie i bieżącą pracę.

Przed wyborem odpowiedniego systemu należy więc znaleźć odpowiedź na pytanie: czy ten konkretny system usprawni pracę przedsiębiorstwa? Okazuje się, że znalezienie odpowiedzi na to trudne pytanie może być stosunkowo proste, pod warunkiem jednak, że poszukuje jej firma wspólnie z doświadczonym dostawcą oprogramowania, który jednocześnie doskonale zna branżę klienta. W takim układzie sukces wdrożeniowy uzależniony jest od tego, czy uda się szczegółowo rozpoznać potrzeby przedsiębiorstwa i zestawić je z możliwościami oprogramowania.

Filip Stokłosa,
projektant systemu ERP,
Tres Centrum Oprogramowania

Kluczem do sukcesu jest więc nie tylko wiedza o przedsiębiorstwie klienta, ale również samo oprogramowanie, które musi być w stanie zaspokoić jego specyficzne potrzeby.

Implementacja rozwiązania standardowego często może przynieść więcej szkody niż pożytku, siłą rzeczy więc wdrażane oprogramowanie musi być dostosowane do specyfiki branży klienta oraz modelu organizacyjnego, w którym działa jego przedsiębiorstwo.
Najczęstszą metodą adaptacji, którą spotkać można na rynku jest dostarczanie rozwiązania bazowego i następnie tworzenie rozwiązań dodatkowych z nim integrowanych. Efekt takich działań jest często pozytywny, jednakże ma jedną podstawową wadę: generuje dodatkowe koszty. Nie chodzi tu jedynie o koszty początkowe związane z pracami programistycznymi, ale również koszty powstające w przyszłości, wynikające choćby z konieczności utrzymywania spójności dodatkowego rozwiązania z systemem bazowym.


Jakie są alternatywy?

Przede wszystkim współpraca z dostawcą, który ma duże doświadczenie w konkretnej branży i oferuje oprogramowanie, które już dostosowane jest do jej specyficznych potrzeb. Takim dostawcą jest trójmiejska firma Tres, która od blisko 30 lat rozwija autorski system Trawers ERP, wspomagający zarządzanie w przedsiębiorstwach produkcyjnych na obszarze całego kraju. Możliwości systemu Trawers ERP znacznie wykraczają poza tradycyjne zastosowania standardowych rozwiązań w tej klasie.

Wieloletni rozwój systemu w ścisłej współpracy z klientami z takich branż jak m.in. meblowa, metalowa, tworzywa sztuczne, motoryzacyjna, czy rolnicza pozwoliła na wypracowanie wielu unikalnych rozwiązań dostosowanych do ich codziennych potrzeb. Nie są to rozwiązania „szyte na miarę”, lecz wbudowane w system i oferowane klientom w standardzie. Specjalistyczne rozwiązania branżowe w połączeniu z mocno rozbudowanymi możliwościami konfiguracyjnymi i mechanizmami wymiany danych z systemami zewnętrznymi powoduje, iż Trawers ERP to idealne rozwiązanie dla firm produkcyjnych poszukujących specjalistycznego oprogramowania w rozsądnej cenie.

Dlaczego tak często wdrożenie systemu ERP kończy się niepowodzeniem?

Odpowiedzi jest wiele, lecz jednym z najważniejszych powodów klęski przedsięwzięcia jest nieprzeprowadzenie podstawowej analizy potrzeb przedsiębiorstwa, w którym wdrożenie ma nastąpić. System ERP to nie "magiczna różdżka" zastępująca zarządzających i pracowników, lecz skomplikowane narzędzie wspomagające zarządzanie i bieżącą pracę.

Przed wyborem odpowiedniego systemu należy więc znaleźć odpowiedź na pytanie: czy ten konkretny system usprawni pracę przedsiębiorstwa? Okazuje się, że znalezienie odpowiedzi na to trudne pytanie może być stosunkowo proste, pod warunkiem jednak, że poszukuje jej firma wspólnie z doświadczonym dostawcą oprogramowania, który jednocześnie doskonale zna branżę klienta. W takim układzie sukces wdrożeniowy uzależniony jest od tego, czy uda się szczegółowo rozpoznać potrzeby przedsiębiorstwa i zestawić je z możliwościami oprogramowania.

Kluczem do sukcesu jest więc nie tylko wiedza o przedsiębiorstwie klienta, ale również samo oprogramowanie, które musi być w stanie zaspokoić jego specyficzne potrzeby.

Implementacja rozwiązania standardowego często może przynieść więcej szkody niż pożytku, siłą rzeczy więc wdrażane oprogramowanie musi być dostosowane do specyfiki branży klienta oraz modelu organizacyjnego, w którym działa jego przedsiębiorstwo. Najczęstszą metodą adaptacji, którą spotkać można na rynku jest dostarczanie rozwiązania bazowego i następnie tworzenie rozwiązań dodatkowych z nim integrowanych. Efekt takich działań jest często pozytywny, jednakże ma jedną podstawową wadę: generuje dodatkowe koszty. Nie chodzi tu jedynie o koszty początkowe związane z pracami programistycznymi, ale również koszty powstające w przyszłości, wynikające choćby z konieczności utrzymywania spójności dodatkowego rozwiązania z systemem bazowym.

Jakie są alternatywy?
Przede wszystkim współpraca z dostawcą, który ma duże doświadczenie w konkretnej branży i oferuje oprogramowanie, które już dostosowane jest do jej specyficznych potrzeb. Takim dostawcą jest trójmiejska firma Tres, która od blisko 30 lat rozwija autorski system Trawers ERP, wspomagający zarządzanie w przedsiębiorstwach produkcyjnych na obszarze całego kraju. Możliwości systemu Trawers ERP znacznie wykraczają poza tradycyjne zastosowania standardowych rozwiązań w tej klasie.

Wieloletni rozwój systemu w ścisłej współpracy z klientami z takich branż jak m.in. meblowa, metalowa, tworzywa sztuczne, motoryzacyjna, czy rolnicza pozwoliła na wypracowanie wielu unikalnych rozwiązań dostosowanych do ich codziennych potrzeb. Nie są to rozwiązania "szyte na miarę", lecz wbudowane w system i oferowane klientom w standardzie. Specjalistyczne rozwiązania branżowe w połączeniu z mocno rozbudowanymi możliwościami konfiguracyjnymi i mechanizmami wymiany danych z systemami zewnętrznymi powoduje, iż Trawers ERP to idealne rozwiązanie dla firm produkcyjnych poszukujących specjalistycznego oprogramowania w rozsądnej cenie.

TRC, nowe rozwiązanie do zarządzania przepływem danych – TRACEABILITY.

Dobiega końca wdrożenie nowego systemu TRC w jednej z czołowych instytucji finansowych w Polsce. TRC jest system pozwalającym na zarządzanie, dokumentowanie, profilowanie, monitorowanie przepływów danych, umożliwiając tym samym budowanie bazy wiedzy. Rozwiązanie w opcji STANDARD dostępne jest webowo i mobilnie z wielojęzycznym interfejsem użytkownika. System TRC powstał przy wykorzystaniu takich technologii jak: Oracle APEX, JavaScript, Oracle DB 12c.

Na wersję SANDARD składają się trzy grupy funkcjonalne: RODO/GDPR, TRACEABILITY oraz TEAMWORK. W zakresie poszczególnych grup TRC umożliwia:
RODO/GDPR
•    graficzny, interaktywny sposób wprowadzania danych,
•    wskazanie dokładnych atrybutów z danymi RODO,
•    wskazanie przepływów zawierających dane RODO,
•    filtrowanie przepływów danych z uwzględnieniem RODO (np. tylko RODO).
 
TRACEABILITY
•    etapowanie tworzonych metryk,
•    wersjonowanie metryk,
•    katalogowanie, grupowanie i tagowanie metryk (wysoki porządek danych),
•    archiwizację danych,
•    obsługę "kosza" dla zdefiniowanych danych,
•    obsługę słowników np. poprzez odrębny dział IT,
•    walidację wprowadzonych przez użytkowników zmian,
•    eksport metryk do Excela (np. w celu tworzenia dokumentacji, wysyłka e-mailem).
 
TEAMWORK
•    przypisywanie użytkowników lub grup do metryk,
•    blokowanie możliwości edycji finalnych wersji metryk,
•    wprowadzania komentarzy przez użytkowników,
•    raportowanie statusu metryk – możliwość wysyłki mailem informacji o statusie prac,
•    jednoczesną współpracę wielu użytkowników,
•    śledzenie ostatnich zmian w metrykach przypisanych do użytkownika (np. listy To Do),
•    tworzenie użytkowników oraz grup w panelu administracyjnym,
•    przydzielanie uprawnień do grup użytkowników (administrator, menager, edytor czy wyłącznie podgląd statusu opisania metryki),
•    zarządzanie uprawnieniami w zespole.
 
Dodatkowo wersja ENTERPRISE zapewnia możliwość integracji z istniejącymi zbiorami/systemami w organizacji np. do opisywania architektury systemów (api, rest) oraz z systemami zarządzania projektami w celu automatycznego statuowania metryk (api, rest).

Demo oraz więcej informacji o rozwiązaniu na stronie na stronie produktu TRC: https://trc.app4.click/pl/

 

Czy jesteśmy otwarci na dialog?

Żyjemy w czasach, w których to dostęp do informacji jest kluczowym element funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa. Na rynku informatycznym często spotykamy się z pojęciem systemu branżowego lub przygotowanego pod konkretny segment rynku. W mojej ocenie system powinien być na tyle elastyczny, aby można go było zaadoptować pod każdy profil danego przedsiębiorstwa.

Nie sztuką jest opracować metodę wdrożenia według konkretnego schematu.

W trakcie rozmów z różnymi przedsiębiorstwami spotykam się często z całą listą konkretnych wymagań, których spełnienie jest możliwe tylko wtedy jeśli podejdziemy do wdrożenia nieszablonowo. Tylko wtedy firma ma możliwość otrzymać system pod własne wymagania.

Rafał Pokora,
Specjalista ds. Sprzedaży,
COMP Soft Sp. z o.o.

Oczywiście ważne jest, aby obie strony potrafiły rozmawiać o każdym procesie i starać się wspólnie maksymalnie go zoptymalizować. Ważne jest aby potrafić oszacować wartość danych jakie chcemy uzyskać lub wprowadzić do systemu.

Często jest tak, że firmy skupiają się na mało istotnych elementach systemu nie widząc całego przekroju wymagań i potrzeb użytkowników. W takim przypadku powtarzam i nakłaniam, aby zawsze patrzeć globalnie oraz na końcowy efekt jaki chcemy uzyskać. Jest to stosunkowo trudne do osiągnięcia, ale możliwe jeśli obie strony będą otwarte na dialog.

Jakość systemu informatycznego można poznać po jego elastyczności w definiowaniu procesów, łatwości kastomizacji raportów, powiadomień, wydruków, analiz oraz samych procesów w obrębie danego modułu, formatki czy też widoku.

Odpowiednie zaplecze IT pozwala również na tworzenie dedykowanych rozwiązań według potrzeb użytkowników. Dzieje się to na etapie analizy przedwdrożeniowej, kiedy to szczegółowo poznajemy potrzeby i wymagania poszczególnych osób z danego działu. Dzięki takiemu podejściu nie ma rzeczy niemożliwych do osiągnięcia. Ograniczeniem może być czas, budżet lub zasoby ludzkie po stronie firmy jak i dostawcy.

Patrząc z perspektywy firmy CompSoft, mogę śmiało powiedzieć, że jesteśmy partnerem, który jest w stanie sprostać często wygórowanym wymagania naszych klientów.