Microsoft partnerem Grupy Selena w cyfrowej transformacji

Selena wdraża globalnie nowoczesne oprogramowanie Microsoft

Grupa Selena – jeden z czołowych producentów i dystrybutorów chemii budowlanej oraz właściciel marki TYTAN – wraz z firmą Microsoft realizuje transformację cyfrową o globalnej skali. Wpisuje się to w strategię firmy opartą na innowacjach i budowaniu przewag konkurencyjnych przez nowatorskie rozwiązania. Selena zakończyła już wdrażanie nowoczesnego oprogramowania w 7 spółkach, w tym roku planuje w pozostałych polskich podmiotach oraz w USA, a w kolejnych latach obejmie systemem następne kraje. Dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom Microsoftu znacząco skrócił się czas obsługi zamówień międzyfirmowych.

Dla Grupy Selena kluczowymi celami wdrożenia była: poprawa zarządzania rentownością produktów, standaryzacja efektywności procesów wieloobszarowych, poprawa procesów przepływu gotówki oraz usystematyzowanie gromadzonych w firmie danych. Fundamentem cyfrowej transformacji Seleny jest spójny system ERP oraz nowoczesne środowisko pracy.


Optymalizacja i automatyzacja działań to niewątpliwie jeden z celów, do którego dążymy jako cała Grupa. Zależało nam na zautomatyzowaniu pewnych procesów, by uniezależniać się od błędów ludzkich i budować firmową bazę wiedzy, z której mogą korzystać obecni i przyszli pracownicy. Stawiamy na zintegrowane i chmurowe rozwiązania, które umożliwiają zmniejszenie kosztów inwestycyjnych” – mówi Artur Ryglowski, Członek Zarządu Selena FM SA, dyrektor ds. Operacji Produkcyjnych i Logistycznych.

 

Selena przez lata udowadniała, że działa wizjonersko, odważnie, nierzadko wyprzedzając trendy. Cieszymy się, że firma podobnie postąpiła przy wyborze systemu ERP. Warto też podkreślić, że Selena była jedną z pierwszych firm w Polsce, które zdecydowały się na wdrożenie Office 365 w chmurze” – mówi Magda Taczanowska z Microsoft.

 

Wdrożenie Microsoft Dynamics spaja procesy operacyjne w produkcji i łańcuchu dostaw. Dzięki przeniesieniu najlepszych praktyk wypracowanych przez lata przez spółkę dystrybucyjną jako referencji procesów sprzedażowych, zostały ujednolicone procesy finansowe i kadrowo-płacowe.

Przed nami jeszcze sporo prac rozwojowych – przyczyniających się do pełnego zwrotu z inwestycji – zarówno po stronie systemu, jak i organizacji. W tym roku planujemy wdrożenia w pozostałych spółkach polskich oraz USA, w kolejnych latach będziemy obejmować systemem następne kraje, w których prowadzimy działalność” – mówi Wojciech Knapik, dyrektor ds. informatyki Selena FM SA.

 

Grupa Selena implementowała rozwiązanie równolegle w 7 spółkach o różnej specyfice, dlatego istotnym elementem projektu były prace przygotowawcze, w tym tworzenie nowego modelu biznesowego. Stabilizacja trwała około roku. Teraz Selena jest już w fazie zaawansowanego rozwoju systemu i planujemy w tym roku pierwsze implementacje w spółkach zagranicznych” – podkreśla Daniel Olejniczak z firmy Bonair, partnera wdrożeniowego Microsoft Dynamics.

Z perspektywy czasu utwierdziłem się w przekonaniu, że wybór Dynamics dla Grupy Selena był wyborem jak najbardziej słusznym. Widać jak bardzo Microsoft inwestuje w to rozwiązanie i jaki przyrost funkcjonalny zaobserwowaliśmy w tym czasie. Jestem przekonany, że dalsze wdrożenia w ramach Grupy zwiększa naszą sprawność operacyjną i wpłyną korzystnie na szybkość realizacji zamówień, co w przyszłości przełoży się na zmniejszenie kosztów działalności operacyjnej” – dodaje Artur Ryglowski.

 

Więcej informacji: www.selena.com.pl

Informacje dodatkowe:
Selena jest globalnym producentem i dystrybutorem produktów chemii budowlanej oraz jednym z trzech największych producentów piany poliuretanowej na świecie. Grupa w swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne. W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 17 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie. Międzynarodowe doświadczenia zdobywane na wielu różnych rynkach pozwalają Grupie Selena szybko się rozwijać – jest to firma innowacyjna, kreująca nowe rozwiązania, dostosowane do rosnących potrzeb użytkowników. Grupa Selena była wielokrotnie nagradzana w najbardziej prestiżowych rankingach. Spółka została wyróżniona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego w ramach konkursu Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii „Trwały Sukces” oraz otrzymała m.in. tytuł Teraz Polska w kategorii „Inwestycja Zagraniczna”. Najwyższa jakość produktów Grupy Selena oraz ich nowoczesność cieszą się uznaniem partnerów i klientów w 70 krajach. Portfolio marek Grupy otwierają takie topowe brandy jak: Tytan, Quilosa, Artelit czy Matizol. Od kwietnia 2008 akcje spółki holdingowej Grupy – Selena FM S.A. – notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
 

Mobilność w CMMS

Wdrożenia rozwiązań mobilnych pokazują, że czas rozwiązywania awarii może skrócić się nawet o kilkadziesiąt procent. Przykładem może być moduł CMMS na Platformie Proman, dzięki któremu przenośne urządzenia w rękach pracowników utrzymania ruchu, przynoszą zupełnie nowe możliwości.

Przemysł, podobnie jak wiele innych dziedzin naszego życia, bardzo chętnie adoptuje rozwiązania mobilne do swoich potrzeb. Aplikacja mobilna stanowi przedłużenie modułu CMMS również na Platformie Proman. Pozwala dostarczyć niezbędne informacje bezpośrednio pracownikom służb, działających na terenie zakładu. W ten sposób udostępniane są: dane zarządzanych urządzeń, wartości stanów magazynowy części zamiennych, dokumentacja techniczna czy też historia prac wykonanych na urządzeniu lub raporty opisujące pracę urządzeń. Dzięki temu pracownicy mogą szybko odnaleźć potrzebne dane i podjąć konieczne działania. Zakres udostępnianych informacji może zależeć od fizycznego położenia użytkownika lub realizowanych przez niego zadań. Skraca to dodatkowo czas wykonywanej pracy i ogranicza możliwość popełnienia błędu.


Grzegorz Zimon,
Kierownik ds. Rozwoju Oprogramowania,
PROCOM SYSTEM S.A.

Aplikacja mobilna Platformy Proman może być nośnikiem informacji o zadaniach, jakie muszą być wykonane na terenie zakładu. Zadania te wynikać mogą z harmonogramów przeglądów, obchodów i zgłoszeń awarii. Mechanizmy CMMS pozwalają optymalnie zaplanować pracę i przydzielić ją odpowiednim osobom. Narzędzia mobilne przekazują zaplanowane zadania osobom, które będą je realizować. W ten sposób skraca się czas delegowania zadań i rzeczywistej reakcji na zgłoszony problem.

Urządzenia mobilne mogą być zintegrowane ze sprzętem wykorzystywanym podczas prac: miernikami temperatury, kamerami termicznymi, analizatorami powietrza, czy miernikami drgań. Współpraca tych elementów pozwala na szybkie wykonywanie pomiarów i natychmiastowe zapisywanie ich jako wynik wykonywanego zadania. W ten sposób rozwijany jest zbiór danych, opisujący nadzorowane instalacje. Dane te mogą podlegać raportowaniu i dalszej analizie w celu bardziej efektywnej obsługi urządzeń.

Platforma Proman uzupełniona o rozwiązania mobilne stanowi zintegrowane środowisko, ułatwiające planowanie i realizację pracy służb utrzymania ruchu. Sprawny dostęp do informacji i prosta komunikacja pomiędzy pracownikami ułatwiają kontrolę prowadzonych procesów i podnoszą ich skuteczność, co przekłada się na czas dostępności zarządzanych instalacji.

 

Perfect-Expert/ERP wspiera firmy produkcyjne

W kontekście nowoczesnych rozwiązań informatycznych w szczególności IoT i idei Przemysłu 4.0 firma JUNISOFTEX planuje rozbudowę rozwiązań o procesy automatycznego powiadamiania poddostawców o możliwych opóźnieniach w dostawie materiałów, a także zbierania informacji z linii produkcyjnych o ewentualnych zaburzeniach realizacji produkcji w stosunku do planów. Już dziś pakiet oprogramowania Perfect-Expert/ERP posiada w swoim zakresie moduł klasy APS przeznaczony do planowania produkcji oraz raport dostępności gniazd produkcyjnych, który ułatwia realizowanie zadań niezaplanowanych.

Oprogramowanie Perfect-Expert/ERP firmy JUNISOFTEX Sp. z o.o. jest oprogramowaniem, w którego skład wchodzi szereg funkcji pozwalającym na bardzo elastyczne wpasowanie się w potrzeby przedsiębiorstw wielu branż. Powiązanie wielu komponentów zarówno podstawowych jak o dodatkowych pozwala na skonfigurowanie optymalnego dla organizacji środowiska pracy w systemie informatycznym. Chcielibyśmy tutaj przybliżyć funkcje programu dotyczące analizy podstawowych potrzeb firm produkcyjnych – analizę potrzeb materiałowych (półproduktów) oraz analizę dostępności wymaganych mocy produkcyjnych.

Funkcjonalność podstawowa modułu produkcyjnego Perfect-Expert/ERP zawiera możliwość prezentacji i analizowania bieżących potrzeb produkcji w oparciu o BOM dla zleceń produkcyjnych , bieżące stany magazynowe komponentów, a także niezrealizowana produkcja półfabrykatów i zamówienia w drodze. Prezentacja bieżącej informacji w czasie rzeczywistym w połączeniu z modułem obiegu dokumentów pozwoliła na zminimalizowania nadmiernych stanów zapasów w szczególności dla materiałów o dużej wartości lub kluczowych w procesie produkcji. W większych organizacjach, gdzie procesy logistyczne realizowane są przez zespoły wieloosobowe pomocnym jest przypisanie poszczególnym komponentom kodu branżysty. W takim wypadku każda z osób otrzymuje informacje i analizy jedynie dotyczące pozycji, którymi się zajmuje.


Analiza bieżących potrzeb produkcyjnych.

 

Wykorzystanie obiegu dokumentów wraz z funkcjonalnością automatycznego powiadamiania pozwala na przekazywanie informacji o wystąpieniu braków do odpowiednich branżystów i osób kluczowych w procesie zamawiania lub planowania produkcji.

Jednym z dodatków do oprogramowani do zarządzania produkcją są funkcje statystyczne pozwalające na analizę historii obrotów magazynowych poszczególnych komponentów w szczególności półfabrykatów i kluczowych materiałów dostarczanych przez dostawców zewnętrznych. W oparciu o dane historii obrotów za zadany okres czasu wyliczane są wskaźniki zapasu bieżącego oraz zapasu bezpiecznego uwzględniające cykl dostawy uwzględniający czas od chwili wystąpienia żądania do czasu rzeczywistej dostawy.

Kolejną bardzo przydatną funkcjonalnością jest dodatek pozwalający na analizę rotacji poszczególnych komponentów produkcji oraz materiałów za dowolny okres. W szybki i czytelny sposób prezentowany jest raport stanów magazynowych wraz ze wskaźnikiem rotacji ilościowym i wartościowym.


Perfect-Expert/ERP Wskaźniki rotacji

 

Sprawdzenie wskaźnika rotacji pozwoli na łatwe odnalezienie pozycji z nadmiernym zapasem w stosunku do rzeczywistego ich wykorzystania.

Pakiet oprogramowania Perfect-Expert/ERP posiada w swoim zakresie moduł klasy APS przeznaczony do planowania produkcji. W zakresie funkcjonalnym modułu znalazło zastosowanie kilka raportów, które w prosty i szybki sposób pozwalają na ocenę wykorzystania zadeklarowanych mocy produkcyjnych oraz prezentację obszarów wolnych do zagospodarowania.
Raporty powstają w oparciu o bieżące dane ewidencyjne i planistyczne. Prezentują one dane w czasie rzeczywistym pozwalając na szybkie podejmowanie decyzji w zakresie optymalizacji planu produkcji. W połączeniu z modułem raportowania produkcji klasy MES możliwe jest bieżące monitorowanie opóźnień produkcyjnych w stosunku do zakładanych planów.

Częstym problem w zarządzaniu produkcją jest konieczność wykonania zadań niezaplanowanych. Powstaje możliwość wykonania dodatkowego zlecenia nie ujętego w planach produkcyjnych, znalezienia optymalnego czasu na wykonanie przeglądu maszyny lub też udzielenie operatorowi urlopu. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi raport dostępności gniazd produkcyjnego/maszyny, który w oparciu o plan produkcji pokaże czas wolny gniazda produkcyjnego z dokładnością do dnia, zmiany i godziny.

 

Częstym problemem w zarządzeniu produkcją jest konieczność określenia wykorzystania mocy produkcyjnych w dłuższym okresie czasu w kontekście przyjętych lub prognozowanych zamówień. Odpowiedź na takie pytanie jest szczególnie trudna w sytuacji kiedy program produkcji charakteryzuje się dużą gamą wyrobów o zróżnicowanej pracochłonności. System Perfect-Expert/ERP daje możliwość analizy planowanego wykorzystania mocy produkcyjnych w zadanym horyzoncie czasowym. Analizując określone moce produkcyjne poszczególnych gniazd oraz technologie wzorcowe wyrobów z jednej strony oraz przyjęte zamówienia klientów oraz zamówienia prognostyczne wraz z oczekiwanymi terminami ich realizacji, program umożliwia prezentację procentowego wykorzystania gniazd produkcyjnych. Wskaźniki procentowe zajętości gniazd produkcyjnych dają obraz pozwalający na szybką ocenę możliwości jak i również ukierunkowanie działań optymalizujących produkcję.

 

Wbudowane narzędzie do szybkiego przygotowywania raportów graficznych pozwala na przygotowanie raportów o oczekiwanej zawartości w postaci wykresu.

Firma JUNISOFTEX Sp. z o.o. od 30 lat zajmuje się wytwarzaniem autorskiego oprogramowania klasy ERP. Oprogramowanie wyróżnia się dużym bogactwem funkcji możliwych do wykorzystania w procesie wdrożenia, elastycznym modelem wdrożenia pozwalającym na maksymalne dopasowania sposobu eksploatacji oprogramowania do wymagań organizacyjnych i ergonomicznych przedsiębiorstwa. Oprogramowanie posiada wbudowane mechanizmy obiegu dokumentów, raportowania, tworzenia wydruków oraz bardzo dobre narzędzie definiowania nowych funkcjonalności, które w połączeniu z obiektową konstrukcją oprogramowania daje bardzo duże możliwości wdrożenia oraz pozwala na stały rozwój i informatyzację przedsiębiorstwa w sposób bezpieczny i ciągły.

Firma JUNISOFTEX w ramach powdrożeniowych umów serwisowych zapewnia stałe wsparcie, gwarancję działania oraz możliwość ciągłego udoskonalania przedsiębiorstwa z ukierunkowaniem na jego specyficzne i często unikalne problemy.

 

Adam Czernik, Prezes, Junisoftex Sp. z o.o.

Epoka cyfrowych liderów

ANEGIS adaptuje urządzenia IoT do zasobów firm, umożliwiając im pełną kontrolę nad łańcuchem dostaw, automatyczne uzupełnianie zapasów w magazynie, kontrolę temperatury, śledzenie floty, bieżącą ocenę wydajności zasobów.

Dane pozyskiwane przez czujniki IoT, przesyłane do chmury, mogą zostać poddane zaawansowanej analizie. Zastosowanie uczenia maszynowego w konserwacji predykcyjnej pozwala tworzyć wzorce, rozpoznawać i automatycznie reagować na anomalie. Pracownik otrzymuje alerty i podejmuje działania serwisowe, zapobiegając przestojom. Machine learning stosuje się również w prognozowaniu sprzedaży np. do optymalizacji uzupełniania zapasów, planowania obsady w magazynie.

Przemysł 4.0 to też rzeczywistość rozszerzona/mieszana zaadaptowana do potrzeb przedsiębiorstw. Na przykład urządzenie HoloLens, czyli autonomiczny komputer holograficzny, może być wykorzystywane jako projektor do planowania przestrzeni przemysłowej. HoloLens jako lokalizator – pracujemy nad urządzeniem, które będzie pomagać pracownikom magazynów ustalać położenie potrzebnego obiektu i docierać do niego zwizualizowaną przez okulary trasą.

Aktualne technologie dają w zasadzie nieograniczone możliwości usprawniania procesów biznesowych. Innowacje przemysłu 4.0 są uważane przez przedsiębiorców za priorytet rozwoju na najbliższe lata. Nic dziwnego. Są motorem napędowym transformacji i unifikacji wszystkich obszarów działalności, są teraźniejszością i przyszłością nowoczesnych firm.

 


Michał Tekiela,
CEO ANEGIS

System ERP w centrum firmy

Oferowane przez ANEGIS rozwiązanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa – Microsoft Dynamics 365 – może być odpowiedzią na potrzeby każdego sektora. Dzięki temu, że tworzą go aplikacje, które potrafią funkcjonować niezależnie, ale też stanowią część większej struktury, system można budować aplikacja po aplikacji -> ewolucja zamiast rewolucji.

Dynamics 365 integrujemy również z innymi rozwiązaniami – CAD/CAM, MES, PLM i in. Stworzenie jednego, spójnego organizmu z połączonych systemów, operujących danymi w czasie rzeczywistym i mobilnie, pozwala na sprawne sterowanie wszystkimi procesami w skali globalnej. Bogactwo modułów umożliwia rozwiązanie problemów zarówno produkcyjnych, jak i zaopatrzeniowych czy księgowych.

Dodajmy do tego platformę Microsoft Azure i jej usługi np. Machine Learning Studio, IoT Hub, a rozwiązania wyposażymy w inteligencję.

Przedsiębiorstwa nowej ery wyróżniają się zautomatyzowanymi i zoptymalizowanymi procesami. Inteligentne fabryki wykorzystują czujniki IoT, analizę predykcyjną czy rzeczywistość rozszerzoną, żeby usprawniać swoje operacje – produkują szybciej, wydajniej i bezpieczniej. To głównie firmy z kapitałem zagranicznym. Polscy przedsiębiorcy chętnie słuchają o tych ‘smart factories’ i coraz częściej zgłaszają gotowość do integracji środowiska swoich pracowników i maszyn z technologiami cyfrowymi.

Jakie rozwiązania są im potrzebne, żeby osiągnąć poziom rozwoju na miarę przemysłu 4.0? Elastyczne, autonomiczne, inteligentne – odpowiadam.