Wszystko, co musisz wiedzieć o opiece serwisowej


Wdrożenia informatycznych systemów technicznych są kluczowymi czynnikami w rozwoju zakładu produkcyjnego wpływającymi na wzrost konkurencyjności na rynku, ale jednocześnie przysparzającymi problemów z ich utrzymaniem.
Dynamiczna i postępująca automatyzacja w przemysłowych procesach produkcyjnych oraz stale rosnący stopień skomplikowania systemów technicznych powodują wiele utrudnień dla zapewniania ciągłości w procesie produkcyjnym. Stałe ulepszanie procesów produkcji oraz konieczność nadążania za nowoczesnymi i z reguły skomplikowanymi technologiami jest sporym wyzwaniem dla inżynierów i techników utrzymania ruchu. Z tego powodu szczególnego znaczenia nabierają umowy i kontrakty serwisowe, gwarantujące firmom produkcyjnym profesjonalną opiekę nad wdrażanym lub już eksploatowanym oprogramowaniem bez konieczności zatrudniania niezbędnych specjalistów.

 

Umowy serwisowe mogą być zawierane razem z umową wdrożeniową lub też po wdrożeniu systemu informatycznego. Zawierane są zwykle na czas określony, w większości przypadków na okres od 1 do 3 lat i często wielokrotnie przedłużane.

 


Agnieszka Smolarczyk
inżynier automatyk
ISP Polska Sp. z o.o.

ZAKRES USŁUG SERWISOWYCH

Zakres usług serwisowych można podzielić na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowią usługi utrzymania systemu, których celem jest zapewnienie poprawnego i ciągłego działania systemu, naprawy wad i usterek systemu oraz zaplanowane działania konserwacyjne, a także wsparcie klienta przy korzystaniu systemu z normalniej funkcjonalności. Do drugiej grupy należą usługi związane z rozwojem systemu, które służą zwiększaniu funkcjonalności systemu lub jej dostosowywaniu do zmieniających się warunków produkcyjnych i potrzeb użytkowników. Usługi utrzymania systemu mogą być świadczone na miejscu u klienta, lub jeśli jest taka możliwość, poprzez zdalny dostęp do systemu.

 

SLA (SERVICE LEVEL AGREEMENT)

Integralną częścią umowy serwisowej jest SLA, czyli umowa dotycząca poziomu usług, która w szczegółowy sposób określa ustalone pomiędzy stronami parametry świadczonych usług, takie jak zasady usuwania wad i usterek oraz parametrów – wymaganego czasu reakcji na zgłoszenie, czasu naprawy oraz wymaganej przez klienta, dostępności systemu. W treści umowy serwisowej powinna być zawarta, opracowana indywidualnie dla danego systemu definicja kategorii wad np. czym jest wada krytyczna, wada z wysokim priorytetem, waga z niskim priorytetem, a także wzory i metody liczenia wymaganych parametrów np. dostępności.

W praktyce, gdy klient wykryje wadę lub usterkę systemu, przydziela jej odpowiednią kategorię i dokonuje zgłoszenia u wykonawcy serwisu. Przykładowo czas reakcji na zgłoszenie błędów krytycznych, mających bezpośredni wpływ na procesy produkcyjne, może wynosić 15 minut, a dla usterek o niskim priorytecie, które nie mają bezpośrednio wpływu na proces produkcyjny 48h.

W umowach serwisowych istotne jest ustalenie jak będzie przebiegała komunikacja pomiędzy klientem a dostawcą usługi, określenie kto i w jaki sposób zgłasza problem oraz informacja w jaki sposób informacja o wadzie będzie przekazywana. Zgłoszenia mogą być przesyłane za pomocą dedykowanej aplikacji serwerowej, skrzynki mailowej lub też telefonicznie. Ważne jest, aby zgłoszenie zawierało wszystkie niezbędne informacje nt. danej usterki tak, aby umożliwić wykonawcy sprawną diagnostykę problemu.

W ramach usługi utrzymania systemu zawarte mogą być prace konserwacyjne, a informacje nt. planowanych działań oraz częstotliwości i warunków ich wykonania powinna zawierać umowa serwisowa.

 

ROZSZERZENIA, AKTUALIZACJE, POPRAWKI…

Dodatkową usługą objętą pakietem utrzymania systemu może być doradztwo specjalistów IT w zakresie rozszerzania funkcjonalności systemu, instalacji aktualizacji czy poprawek systemu.

Usługi serwisowe są rozliczane w stałych okresach np. miesięcznie lub kwartalnie. Każdy okres świadczenia usług utrzymania jest potwierdzany odpowiednim raportem.

 

OD CZEGO ZALEŻY CENA USŁUG SERWISOWYCH

Wynagrodzenie za usługi utrzymania jest zwykle zryczałtowane, ceny zaś są bardzo zróżnicowane, zależne od wielu czynników. Cena uzależniona jest od tego czy serwis ma być świadczony 24h na dobę, przez 7 dni w tygodniu, włączając dni świąteczne, czy możliwy jest zdalny serwis, czy istnieje konieczność odbywania wizyt serwisowych u klienta. Istotnym czynnikiem zwiększającym cenę za usługę mają parametry SLA tj. wymagane krótkie czasy reakcji i naprawy i wysoka dostępność. Wpływ na cenę ma też rodzaj oraz zakres wykonywanych prac konserwacyjnych.

 

USŁUGI ROZWOJU

Inna kategorią usług, których uwzględnienie w umowie serwisowej warto rozważyć, są usługi rozwoju zapewniające przyszłe rozbudowy, modyfikacje systemu lub dodawanie nowych funkcjonalności.
Włączenie usług rozwojowych w umowę serwisową jest gwarantem współpracy dla firmy produkcyjnej ze strony wykonawcy przy przyszłych modernizacjach systemu. Pakiet usług rozwojowych może obejmować konsultacje i analizę rozwiązań, projektowanie, wykonywanie i wdrażanie modernizacji u klienta.

Tuż po wdrożeniu systemu trudno jest zaplanować jakie funkcjonalności lub modernizacje będą wymagane w przyszłości, dlatego umowa serwisowa często zawiera jedynie parametry określające współpracę w ramach usług rozwoju tj. stawki za pracę, określenie procedur w przypadku składania zapytań ofertowych i kosztorysowania usług, dane osób uprawnionych do składania i odbioru zapytań ofertowych i zamawiania.

W przypadku przewidywanej i pewnej rozbudowy systemu, klient może zapewnić sobie dyspozycyjność wykonawcy, wykupując miesięczny lub kwartalny pakiet godzin przeznaczonych na modernizację. Tutaj również umowa powinna określać procedury zamawiania i rozliczania prac, a także sposób rozliczania godzin przekraczających wykupiony pakiet lub postępowanie, w przypadku sytuacji, gdy pula godzin w danym okresie rozliczeniowym nie została wykorzystana.

Awarie systemów technicznych są nieuniknione, w większości powodują spore straty produkcyjne i finansowe. Dążąc do minimalizowania ryzyka związanego z nieplanowanymi przestojami oraz podnoszenia dostępności nowych i już eksploatowanych systemów, firmy produkcyjne coraz częściej decydują się na powierzenie działań serwisowych zewnętrznym podmiotom. Powdrożeniowe usługi serwisowe dają firmom produkcyjnym wiele korzyści – zwiększają niezawodność systemu, pozwalają na utrzymanie dostępności systemu na wymaganym poziomie, minimalizują straty związane z nieprzewidzianymi awariami, umożliwiają kontrolowanie i optymalizację budżetu. Z drugiej strony umowa serwisowa stanowi zobowiązanie dostawcy do ciągłego utrzymywania wiedzy, doskonalenia i rozwoju systemu. Klient otrzymuje stałą, profesjonalną opiekę nad wdrożonym systemem.

Często brak odpowiedniego wsparcia dostawcy systemu po wdrożeniu decyduje o niepowodzeniu całego przedsięwzięcia, warto zatem zaplanować wydatki na usługi serwisowe na etapie planowania budżetu projektu.

Kiedy system znów nie działa…


Nie ma nic bardziej irytującego w codziennej pracy niż problemy i awarie podstawowego narzędzia, które powodują, że proste zadania zaczynają zajmować niewspółmierną ilość czasu, rujnując cały plan dnia. A to jest wersja i tak optymistyczna. Znacznie poważniejszą konsekwencją awarii lub niedostosowania systemu SAP może być niemożność wykonywania podstawowych transakcji biznesowych, takich jak: sprzedaż, odbiór w magazynie, księgowanie, obliczanie listy płac. Od tego, w jaki sposób i jak szybko organizacja jest w stanie przywrócić dostępność funkcji systemu SAP, zależy, jak skutecznie system SAP będzie wspierać firmę.

Problemy systemowe SAP prędzej czy później pojawią się w każdej organizacji, bez względu na jej wielkość. Zasadniczą sprawą zatem staje się odpowiednie przygotowanie organizacji, aby, w przypadku wystąpienia problemów czy awarii systemu, wiedzieć, jak i od kogo uzyskać pomoc. Firmy wybierają najczęściej jeden z trzech sposobów: mogą mieć dedykowany zespół wsparcia we własnych strukturach organizacyjnych (tzw. wsparcie wewnętrzne), outsourcing, bądź też połączenie obu.

Zacząć od środka

Naturalnym trendem w utrzymaniu systemu jest budowanie wsparcia w organizacji, zwykle w oparciu o wewnętrzny zespół IT. Jest to rozwiązanie, najczęściej wykorzystywane jako pierwsza linia wsparcia, jednak nie zawsze sprawdza się w przypadku bardziej złożonych problemów, które wymagają znajomości zagadnień między modułami lub wąskich, konkretnych kompetencji, a ponadto pojawiają się z nieprzewidywalną częstotliwością, utrudniającą zagwarantowanie dostępności odpowiednich osób na czas.

A może outsourcing?

A może zamiast poświęcać czas i energię na rozwiązywanie problemów, lepiej skupić się na pełnym wykorzystaniu możliwości systemu i jego optymalizacji czy rozwoju, zlecając usługę wsparcia dla użytkowników SAP zewnętrznej firmie?

Firma dostarczająca usługę SAP ma znaczącą przewagę nad firmą skoncentrowaną na swojej podstawowej działalności, dla której system SAP jest tylko jednym z wielu narzędzi. Dla takiej firmy usługi SAP są jej główną działalnością, a zapewnienie, utrzymanie i rozwój kompetencji stanowią podstawę jej działalności i najwyższy priorytet. Organizacja wspierająca, taka jak SNP z szerokim portfolio klientów, koncentruje cały swój potencjał wydajnościowy na zapewnianiu klientom ciągłości wsparcia, obejmującego otrzymywanie i obsługiwanie wniosków zgodnie z warunkami uzgodnionymi z klientami.

Świadczenie usług dla wielu klientów umożliwia efektywne wykorzystanie potencjału i równomierne planowanie pracy przez cały rok. Ponadto, konsultanci stale rozwijają swoje doświadczenie, pracują dla klientów prowadzących różne rodzaje biznesu, poznają nowe funkcje, nowe możliwości systemów, poznają nowe wydania (np. nowości w pakietach aktualizacji EHP). Korzystając z outsourcingu usług, można pozbyć się problemów związanych z utrzymaniem potencjału zespołów wsparcia i w to miejsce weryfikować, czy obsługa SAP jest świadczona zgodnie z parametrami uzgodnionymi z dostawcą (SLA – umowa o gwarantowanym poziomie usług).

Umowa szyta na miarę

Wszyscy klienci podzielają potrzebę wypełnienia luk w swoich organizacjach i oczekują od usługodawcy elastyczności w dostosowywaniu zakresu współpracy do zmieniających się realiów.

Serwis aplikacyjny SAP (inaczej – wsparcie użytkowników SAP, SAP AMS – Application Management Services) to usługa zdalnej pomocy użytkownikom SAP w rozwiązywaniu problemów pojawiających się przy bieżącej obsłudze systemu.

AMS w SNP wyróżnia się indywidualnym podejściem do partnerów. Modele współpracy (zakres działań pomocniczych, czas dostępności, gwarantowane czasy reakcji, model rozliczeniowy) są dostosowane do oczekiwań klienta i odzwierciedlają jego potrzeby. W rzeczywistości dla każdego klienta AMS jest dedykowanym pakietem usług dostosowanych do jego potrzeb. Zakres czynności realizowanych zwykle w ramach serwisu aplikacyjnego SNP to:

  • Odpowiedzi na pytania użytkowników kluczowych,
  • Przy wracanie funkcjonalności systemu SAP – reagowanie na zgłoszone,
  • Diagnozowanie, analizowanie i rozwiązywanie przyczyn błędów i usterek,
  • Pomoc przy korygowaniu błędnych danych, spowodowanych błędem człowieka lub wynikających z niesprawności systemu,
  • Proaktywne monitorowanie systemu i procesu,
  • Dostosowania systemu SAP zgodnie z notami technicznymi SAP,
  • Weryfikacja wpływu nowych wymagań biznesowych na systemy SAP,
  • Blueprinting i specyfikacja zmian systemu SAP wynikających z nowych wymagań biznesowych lub technicznych,
  • Wdrożenie zatwierdzonych zmian systemu SAP,
  • Testowanie zmian systemu SAP, w tym testów regresyjnych.

Różne zgłoszenia, różne priorytety

W ramach AMS oferujemy cztery poziomy priorytetów: krytyczne, wysokie, średnie i niskie oraz gwarantowane poziomy usług, tak zwane parametry SLA (Service Level Agreement) dla awarii czy incydentów związanych z systemami produkcyjnymi SAP. Definicje priorytetów są każdorazowo uzgadniane i dostosowywane do oczekiwań naszych Klientów. Komunikacja z klientami i obsługa zgłoszeń serwisowych jest koordynowana przez zespół SNP Service Desk, który odpowiada za przesyłanie zgłoszeń klientów do odpowiednich zespołów specjalistów.

Modele wyceny

SNP posiada 4 standardowe/wyjściowe modele wyceny dla AMS, z których najpopularniejsza to miesięczna opłata z wliczoną pulą godzin. Zalety tego modelu to: szeroki zakres działań serwisowych rozliczanych z godzin w puli, wariancje SLA, ustalona z góry pracochłonność do wykorzystania.

 

 

Michał Adamczewski, Wicedyrektor ds. usług serwisowych, SNP Poland
Fragmenty artykułu z magazynu: Lepszy Biznes, 2018.
www.snp-poland.com

Są pieniądze na informatyzację dla firm ze Śląska!

07 sierpnia ruszył nabór wniosków o dofinansowanie dla firm sektora MŚP w ramach działania 3.3. Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności gospodarczej. Wsparcie można uzyskać m.in. na zakup narzędzi ICT w postaci nowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, koszty usług doradczych świadczonych przez doradców zewnętrznych, koszty szkoleń. 

Szczegółowe informacje na temat warunków uzyskania dofinansowania znajdują się na stronie: https://rpo.slaskie.pl/lsi/nabor/345

W przypadku zainteresowania usługami wsparcia w wyborze zaawansowanych systemów IT zapraszamy do kontaktu.

BPC Group
Dział Usług Doradczych
Tel. +48 532 918 919
Mobile: +48 662 105 884
E-Mail: kontakt@bpc-group.pl


O firmie BPC Group
BPC Group  jest firmą, która od 10 lat wspiera kadrę menadżerską przedsiębiorstw sektora MŚP i korporacyjnego w wyborze zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Jako jedyna firma konsultingowa w Polsce, na bieżąco monitoruje procesy wdrożeniowe w kilkuset dużych i średnich przedsiębiorstwach. Konsultanci pozyskują dane na temat funkcjonalności systemów IT oraz ich wykorzystaniu w praktyce. Analizują współpracę przedsiębiorców z dostawcami systemów. Pozyskana wiedza jest wykorzystywana przy realizacji usług doradczych, które konstruowanie są zawsze w oparciu o aktualne dane z rynku na temat ilości i możliwości dostępnych systemów w Polsce. Konsultanci systematycznie monitorują systemy wprowadzane przez producentów wraz z ich aktualizacjami, jak również weryfikują aktualne zasoby kadrowe i kompetencyjne dostawców.
Więcej informacji:  www.bpc-group.pl

Zapraszamy na nasz portal BPC Guide pod adresem https://www.bpc-guide.pl/, który stanowi kompendium wiedzy o tym jak przygotować przedsiębiorstwo do procesu wyboru systemu i jak ten proces zorganizować, aby zakończył się sukcesem. Znajdują się w nim m.in. wskazówki konsultantów biznesowych oraz inżynierów, porady ekspertów, statystyki, raporty, analizy struktury informatycznej przedsiębiorstw i planowanych projektów inwestycyjnych oraz zaproszenia na wydarzenia szkoleniowe i edukacyjne.
BPC Group jest także właścicielem największej w Polsce bazy systemów IT https://katalog.bpc-guide.pl/

Creator rekomenduje Comarch Healthcare jako godnego polecenia partnera biznesowego

Współpraca firmy Creator Sp. z o.o. z Comarch Healthcare rozpoczęła się ponad rok temu. Swoim zakresem obejmuje zarówno dostarczenie jak i wdrożenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych, wśród których wymienić można m.in.: moduły – Optimed NXT, Concierge, EDM, doradztwo oraz szkolenia personelu medycznego czy bieżącą obsługę serwisową.

Firma, z którą nawiązana została współpraca podkreśla znaczenie funkcjonalności, użyteczności oraz kompleksowości rozwiązań dostarczonych przez Comarch Healthcare. 

Cieszymy się, że proponowane przez nas narzędzia informatyczne cieszą się uznaniem, a współpraca ze specjalistami firmy Comarch Healthcare oceniana jest tak wysoko.

Zobacz rekomendacje od firmy Creator
https://www.comarch.pl/files-pl/file_534/Creator-Rekomendacje.png