Wyzwania i potrzeby przemysłu meblarskiego i drzewnego.

W branży przemysłu drewnianego i meblarskiego istnieje wiele wyzwań, dlatego ważne jest, by system ERP wspomagający zarządzanie firm z tej branży był do niej jak najlepiej przystosowany – zawierał funkcjonalności obsługujące wyzwania typowe i specyficzne dla właśnie tego sektora przemysłu.

 

Oto przykłady wyzwań charakterystycznych dla tej właśnie branży:

  1. Różnorodność, która dotyczy:
    • rodzajów producentów (wytwórcy, których wyroby są materiałem dla innych – np. producenci tarcicy; przedsiębiorstwa, które wykonują usługi podwykonawstwa; fabryki, które produkują meble czy też produkty z drewna takie jak boazerie czy parkiety),
    • przeznaczenia wyrobów końcowych (np. meble mogą być produkowane dla pomieszczeń przemysłowych , biurowych, mieszkalnych),
    • zastosowanego materiału (meble skrzyniowe, tapicerowane, wykonane w całości z litego drewna, plastikowe, metalowe oraz inne).
  2. Regulacje prawne, które wymuszają wykorzystywanie surowców z certyfikowanych źródeł.
  3. Wymagania klienta – możliwość dopasowania produktu do stylu i rozmiaru pomieszczeń oraz dobrania pokryć tkaninowych, a także krótkie terminy realizacji.
  4. Rosnąca konkurencja na coraz wyższym poziomie – wzmagająca rola Internetu i sklepów wielkopowierzchniowych, sprzedających wyroby różnych producentów wymusza coraz lepszą jakość i precyzję dostaw oraz niskie marże.
  5. Zmienna jakość i mnogość klas surowca – drewno to surowiec, którego zastosowanie nie ułatwia realizacji celów. Często już na hali produkcyjnej okazuje się, że surowiec z zewnątrz wygląda dobrze, a po przetarciu/ rozcięciu okazuje się, że jest inaczej.

 

Piotr Michalak
Wiceprezes
iPCC Sp. z o.o.
https://i-pcc.pl/

Najważniejsze wymagane funkcjonalności systemu zarządzania w przemyśle drzewnym  i meblarskim

Wymagania i charakterystyczne cechy branży opisane powyżej powodują, że następujące funkcjonalności są bardzo istotne w systemach wspomagających zarządzanie:

  • W procesie produkcyjnym przy przetwarzaniu surowca drzewnego bardzo istotne jest wyposażenie systemów ERP w możliwość obsługi tzw. struktur odwróconych, które w sposób właściwy pozwalają na zarządzanie „rozbiorem” surowca drzewnego. Taka struktura cechuje się tym, że z jednego materiału otrzymujemy kilka produktów końcowych. Przykładem może być przecieranie kłód, z których otrzymuje się wiele produktów końcowych – tarcic o różnym przekroju czy klasie.
  • Na rynku niezbędne jest posiadanie certyfikatu FSC, potrzebne zatem są odpowiednie funkcjonalności umożliwiające zarządzanie surowcem i produkcją w sposób zapewniający spełnienie wymogów certyfikatu.
  • Zmienność wyrobów i konieczność dopasowania do preferencji klienta wymaga, by system mógł charakteryzować produkty wieloma atrybutami oraz umożliwiać klientowi samodzielną konfigurację, tzn. wybór wyrobu z odpowiednimi cechami (jak np. kolor tapicerki czy kształt oparcia) – najlepiej przez Internet, z podaniem ceny skonfigurowanego mebla.
  • Efektywne moduły planowania są również niezbędne dla zapewnienia szybkiego dopasowania produkcji do zmiennego zapotrzebowania – w szczególności wymaganiem kluczowym stają się systemy APS (Advanced Production Scheduling), które, uwzględniając ograniczenia (np. zdolności produkcyjne) szybko optymalizują proces produkcyjny i ustawiają kolejność wykonywania operacji technologicznych oraz całych zleceń produkcyjnych.
  • Specjalizacje i podwykonawstwo realizowane często w odrębnych zakładach wymagają, by systemy posiadały funkcjonalności wielozakładowe, ułatwiając planowanie w wielu zakładach i umożliwiając łatwe rozliczenie finansowe oraz ilościowe pomiędzy nimi.
  • Pożądane są także funkcje precyzyjnego i dokładnego obliczenia kosztów – dla lepszej kontroli kosztów, oraz systemy BI realizujące pełny kontrolling.
  • Wprowadzanie Internetu Rzeczy (IoT) do hal produkcyjnych prowadzi do zwiększenia responsywności producentów – nowoczesne systemy ERP muszą więc być przygotowane do podłączenia się do inteligentnych maszyn.

 

Funkcjonalności podkreślane przez kupujących system ERP w sektorze drzewnym i meblowym

Kupujący, oprócz standardowych oczekiwań obsługi wszystkich podstawowych procesów w firmie (planowanie, zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja, sprzedaż, finanse i kontroling), oczekują  od systemów ERP funkcjonalności opisanych powyżej, przy czym największy nacisk kładziony jest na planowanie i harmonogramowanie produkcji, wielozakładowość i konfigurowalność produktów. Z kolei rosnąca rola Internetu powoduje, że systemy bez dostępu mobilnego są uważane przez kupujących za niepełne.

 

Wdrożenia Infor M3

System ERP Infor M3 jest wdrożony w wielu firmach z sektora drzewnego i  meblarskiego. Bardzo ciekawym projektem jest wdrożenie w IKEA Industry (części produkcyjnej koncernu IKEA), obejmujące kilkadziesiąt przedsiębiorstw na całym świecie. Głównymi calami projektu było uruchomienie systemu dla przedsiębiorstw ulokowanych w różnych częściach świata w jednym środowisku – wielozakłdawowym, wieloprzedsiębiorstwowym, a także jedna wspólna baza danych i ujednolicenie realizacji procesów. Takie podejście powodowało konieczność uspójnienia podstawowych kartotek: dostawców, klientów czy asortymentów. Oznacza to, że raz zarejestrowany klient czy dostawca dostępny jest dla wszystkich zakładów. Jeżeli asortyment jest dla wszystkich również zharmonizowany, to korzyści są oczywiste – np. ułatwione zostało zarządzenie kontaktami z kontrahentami. Zyskano też przejrzystość kupowanych czy sprzedanych wyrobów i ich ilości, w skali globalnej i w skali wszystkich zakładów, wzdłuż całego łańcucha dostaw. Znając koszty produktu, w każdym zakładzie elastycznie można sterować miejscem produkcji wyrobu lub półproduktu.

 

5 kroków udanej rozgrzewki.

Co trzeba zrobić przed przystąpieniem do pracy z systemem, aby zaoszczędzić czasu i nerwów?

Podobnie jak w sporcie tak i w pracy z systemem informatycznym chodzi o to, aby zadania wykonywać w sposób optymalny. Znaczy to tyle, że dąży się do osiągnięcia maksymalnego celu minimalnym możliwym nakładem środków. Dobrze przeprowadzona rozgrzewka pozwala zmniejszyć ryzyko kontuzji i podnieść efektywność treningu. Analogicznie rozpoczynając wprowadzanie danych do systemu informatycznego należy najpierw poznać zależności dotyczące detalu/ wyrobu/ procesu, który zamierzamy opisać. Aby ułatwić ten kluczowy etap pracy, czynniki „treningowe” zostały rozpisane w pięciu krokach znajdujących się poniżej.

 

  1. Definicja wyrobu gotowego, czyli co z czego i jak powiązane.

Wyrobem gotowym można nazwać element lub zespół elementów, który pomyślnie przeszedł proces technologiczny i został przyjęty na magazyn jako produkt dobry. O ile sytuacja w przypadku pojedynczego detalu wydaje się oczywista, to sprawa komplikuje się dla wyrobu gotowego będącego złożeniem elementów. W grę wchodzi tutaj nie tylko kompletacja surowców będących częściowo również półproduktami, lecz również prawidłowe zdefiniowanie etapu produkcyjnego na który będą potrzebne. Jest to ściśle powiązane z drugim krokiem.

 

  1. Wybór technologii głównej, czyli co robić, jak i w jakiej kolejności.

W uproszczeniu można powiedzieć, że technologia określa drogę od surowca do finału procesu będącego wyrobem gotowym. Na proces ten składają się operacje technologiczne, oraz kolejność ich wykonywania. Używając analogii sportowej, jest to mapa wyścigu ze zdefiniowanymi punktami kontrolnymi, które należy zdobyć w określonej kolejności, aby uzyskać sukces w postaci dotarcia na metę i uniknięcia dyskwalifikacji ze względu na trasę.

Uwzględniając specyfikę wyrobu jak i dostępne zasoby możemy również pokusić się
o procesy alternatywne, jednakże na etapie wstępnym wskazane jest ograniczenie się do technologii głównej.

 

  1. Definicja składowych technologii, czyli ustawianie kluczowych parametrów operacji technologicznych.

Operacje są elementem składowym procesu technologicznego. To właśnie na tym etapie najczęściej definiuje się kluczowe parametry produkcji takie jak: surowce, zasoby, czasy zabiegów produkcyjnych i inne istotne dane z punktu widzenia poprawności wykonania zadania. Dla potrzeb „rozgrzewki” najważniejsze jest aby zdefiniować ogólne parametry dla podobnej technologicznie grupy wyrobów. Szczegóły ustawia się w fazie wprowadzania do systemu konkretnych danych.

 

  1. Określenie gdzie i kim, czyli jakimi zasobami w jakich komórkach.

Możliwe są różne schematy wprowadzania wyrobów gotowych do systemu informatycznego. Dane może wprowadzać dział zakupów/ logistyki mający pieczę nad magazynami, dział konstrukcyjny bezpośrednio przy tworzeniu  nowej konstrukcji, dział technologiczny tworzący procesy produkcyjne lub osoba nie związana z żadnymi wcześniej wymienionymi obszarami. W zależności od wybranej drogi należy odpowiednio przygotować dane wejściowe do systemu. Niezależnie jednak od wszystkiego niezbędna jest wiedza technologiczna, jak i znajomość dostępnych zasobów. Przed przystąpieniem do tworzenia konkretnego wyrobu gotowego należy na poziomie operacji określić, gdzie one mogą być wykonywane i czy wymagają one specjalnych kompetencji, jeżeli tak to jakich. Wybór optymalnej ścieżki jest już etapem przypisanym do konkretnego produktu.

 

  1. Co zrobić z sukcesem, czyli jak zarządzać magazynami w kontekście zarówno surowców jak i wyrobów gotowych 🙂

Magazynowanie należy do kluczowych elementów procesów produkcyjnych. Nawiązując do sportu magazyn można określić jako start (w przypadku surowców i półproduktów), oraz metę (dla wyrobów gotowych). Na etapie wstępnym należy tylko sprawdzić kluczowe parametry dla surowców, oraz bezpieczne ilości i terminy dla wyrobów gotowych.

Zarządzanie magazynem było już przedmiotem innego artykułu, zapraszam do zapoznania się z nim na naszym blogu:  https://optimes.syneo.pl/blog-systemy-produkcji/

 

Wymienione kroki mogą wydawać się górą trudną do zdobycia, jednakże wrażenie takie można mieć przed podjęciem wspinaczki. W miarę zbliżania się do celu wydaje się on łatwiejszy do osiągnięcia. Jeżeli potrzebny jest przewodnik do tej wyprawy, służymy wsparciem: Zespół Syneo.pl.

 

Marek Gutkowski
Inżynier Wdrożeń
Syneo.pl sp. z o.o. sp. k.

+48 575 999 537
marek.gutkowski@syneo.pl

 

Najlepsze małe i średnie firmy w Polsce: DSR S.A. wśród medalistów.

DSR S.A. po raz kolejny otrzymała tytuł Gazeli Biznesu, przyznany podczas tegorocznej – 19. edycji rankingu Pulsu Biznesu.

Gazele Biznesu to najpopularniejsze i najstarsze zestawienie najdynamiczniej rozwijających się małych i średnich firm.  W Polsce ranking sporządza dziennik Puls Biznesu, nieprzerwanie od 2000 roku. W tym roku również wyróżniono firmy, które najlepiej poradziły sobie ekonomicznie w poprzednich latach. Tym bardziej miło nam zakomunikować, że wśród docenionych firm ponownie znalazła się DSR
Cel plebiscytu od lat jest ten sam: promowanie małej i średniej przedsiębiorczości. Aby otrzymać tytuł,  firma musi przez trzy lata z rzędu zwiększać obroty i osiągać zysk. Udział w rankingu jest bezpłatny.
Wyniki firm analizuje zespół ekspertów, którzy poszukują najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw w segmencie MŚP. To czyni ten ranking rzetelnym źródłem informacji, a tytuł Gazeli Biznesu kojarzy się z prestiżem i dobrą reputacją wyróżnianych firm. 
Tegorocznych zwycięzców można znaleźć na stronie: https://www.pb.pl/gazele

www.dsr.com.pl/

Comarch kwestionuje decyzję ZUS o wypowiedzeniu części umowy na utrzymanie systemu KSI

Zakład Ubezpieczeń Społecznych częściowo odstąpił od zawartej 2 marca 2018 r. umowy z Comarchem na usługę wsparcia, eksploatacji i utrzymania Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS. Comarch kwestionuje zasadność częściowego wypowiedzenia umowy oraz naliczenia kary, jest gotowy także do dochodzenia swoich praw, w tym odszkodowania, na drodze sądowej. Częściowe wypowiedzenie umowy przez ZUS nie będzie miało znaczącego wpływu na wyniki finansowe oraz działalność operacyjną Comarch w 2019 roku.

Umowa pomiędzy ZUS a Comarch w zakresie nieobjętym wypowiedzeniem pozostaje nadal w mocy i Comarch od 1 marca 2019 roku będzie świadczył usługi utrzymania dla 44 metryk z 74 istniejących ogółem. Zgodnie z potwierdzonymi przez ZUS ocenami na miesiąc przed zakończeniem okresu przejściowego Comarch osiągnął 95 procent gotowości do przejęcia systemu, a potem ZUS odmówił dalszej weryfikacji gotowości, co uniemożliwiło Comarch możliwości wykazania bezpośrednio do ZUS swoich kompetencji w pozostałych 5 procentach zakresu. W opinii zarządu Comarch działania podjęte przez ZUS stanowią naruszenie warunków umowy i prawa, w związku z tym Comarch wezwie ZUS do respektowania jej zapisów. Comarch realizuje postanowienia umowy i potwierdza gotowość do przejęcia od 1 marca 2019 r. całości usług utrzymania ZUS KSI zgodnie z uzgodnionym harmonogramem.

W związku ze złożonym częściowym wypowiedzeniem umowy ZUS wezwał Comarch do zapłaty kary umownej w wysokości 10 procent wartości wynagrodzenia brutto kwoty 24,2 mln zł. W opinii zarządu Comarch brak jest podstaw faktycznych i prawnych do naliczenia takiej kary, w związku z czym nie planuje zawiązywania rezerwy z tego tytułu.

– W wyniku decyzji ZUS przychody miesięczne Comarch z tytułu realizacji kontraktu będą mniejsze o około. 1,9 mln zł netto, co stanowi niewielką część przychodów grupy, które przekraczają znacząco 1 miliard zł rocznie – poinformował Konrad Tarański, Wiceprezes i Dyrektor Finansowy Comarch. W związku ze zmniejszeniem zakresu usług, odpowiedniemu dopasowaniu ulegnie również poziom kosztów realizacji kontraktu. W efekcie sytuacja nie będzie miała znaczącego wpływu na wynik finansowy Grupy Comarch.