Słaby rok dla wartości polskich spółek produkcyjnych

Ceny akcji wielu firm produkcyjnych nadal niskie mimo, że ich kondycja ekonomiczna jest dobra. Nie zaobserwowano spadku eksportu, a nawet w ostatnich miesiącach ubiegłego roku jego wartość pokonywała historyczne maksima. Czy to jest dobry moment na zakupy akcji polskich producentów?  

Rok 2019 zaczął się dla akcji największych polskich producentów bardzo dobrze. W pierwszym kwartale Giełdowy Indeks Produkcji (GIP60) wzrósł o 8,44% i z wartością 936,73 pkt zbliżył się do swojej wartości bazowej (1000 pkt) ustalonej na dzień 1 stycznia 2016 roku. Niestety w kolejnych kwartałach GIP60 już tylko tracił: w Q2 spadł o 6,61%, w Q3 o kolejne 5,56%, a w ostatnim kwartale zredukował swoją wartość o kolejne 4,11% do poziomu 792,21 pkt, co oznacza sumaryczny roczny spadek o 8,29%. Takie warunki doprowadziły do ustanowienia nowego historycznego minimum, które na początku grudnia wyniosło 778,95 pkt. Traciły głównie największe spółki, które zaważyły na słabym wyniku całego GIP60, co w znacznej mierze współgra z sytuacją panującą w ubiegłym roku na całej GPW – indeks SWIG80 zyskał 13,9% podczas, gdy WIG20 spadł o 5,6%.

Najlepsze spółki

W ubiegłym roku najczęściej na podium miesięcznych rankingów GIP60 trafiała spółka MERCATOR MEDICAL, która dwukrotnie znalazła się na pierwszym miejscu (w styczniu i w grudniu) i tyle samo razy zajęła trzecie miejsce tej klasyfikacji (w czerwcu i w październiku). I mimo, że spółka nie może zaliczyć ubiegłego roku do najlepszych pod względem budowy wartości rynkowej – masywny spadek wartości spółki, który trwał od połowy lutego do połowy maja był tak głęboki, że akcje spółki sumarycznie straciły w 2019 roku 7,87% – to wykazała duży potencjał do wzrostów. Na początku 2020 roku nastąpił skokowy wzrost popytu na produkty spółki w wyniku zataczającej coraz szersze kręgi epidemii koronawirusa. W konsekwencji akcje spółki są jedną z nielicznych bezpiecznych przystani inwestycyjnych w obecnej sytuacji kryzysowej, które od października podrożały już niemal trzykrotnie.

Na podiach comiesięcznych rankingów GIP60 w zeszłym roku gościliśmy aż 27 spółek, co stanowi prawie połowę całego portfela indeksu GIP60. Spektakularne wzrosty, jakich byliśmy świadkami w nienajlepszym przecież roku, mogą zdradzać niemały sentyment inwestorów do sektora produkcyjnego (dostanie się na podium GIP60 w 2019 roku wymagało przeważnie zwrotu przewyższającego 25% m/m), choć z drugiej strony część z tych „sukcesów” to było po prostu odreagowanie zbyt gwałtownych korekt, których doświadczały spółki.

Dlatego tradycyjnie o zwycięzcy rocznego rankingu GIP60 decyduje względna stopa wzrostu ceny akcji liczona od ceny otwarcia pierwszej sesji roku do ceny zamknięcia ostatniej. Największy roczny wzrost wartości rynkowej w 2019 roku zanotowała spółka ZPUE, dla której cena akcji wzrosła z 58,5 zł do 147 zł (+151,28%). Na drugim miejscu wrocławska SELENA FM za wzrost wartości akcji o 83,43%, a na trzecim miejscu spółka ES-SYSTEM, której wartość rynkowa w ciągu roku wzrosła o 65,71%. Warto w tym miejscu nadmienić, że spółki z branży elektromaszynowej zdominowały nie tylko podium rocznej klasyfikacji (1 i 3 miejsce), ale aż 6 spółek znalazło się w górnej dziesiątce rocznego rankingu, a średni roczny wzrost wartości rynkowej dla spółek z tej branży wyniósł 20%. 

Przemysł zwalnia

Jak podaje GUS, w całym 2019 roku produkcja sprzedana przemysłu zwiększyła się o 4%. Zestawiając ten wynik z dynamiką na poziomie 5,8%, którą obserwowano w 2018 r. i 6,5% w 2017 r. nietrudno zauważyć spowolnienia w polskim przemyśle. Na szczęście skala tego spowolnienia jest mniejsza niż ma to miejsce np. w Niemczech, gdzie indeks produkcji obliczany przez niemiecki urząd statystyczny spadł do poziomów z początku 2015 roku (dane z końca listopada). 

Osłabienie krajowego przemysłu, mimo że na tle naszych partnerów handlowych ciągle niewielkie, znajduje odzwierciedlenie w badaniach ankietowych przeprowadzanych regularnie na pracownikach działu logistyki wybranych spółek produkcyjnych. Wskaźnik PMI® pod koniec 2018 roku wynosił 47,6 pkt, a rok 2019 zakończył z wynikiem 48,0 pkt, zaliczając w październiku dołek na poziomie 45,6 pkt. Każdy odczyt poniżej neutralnego poziomu 50 pkt oznacza, że ankietowani zauważają spadek aktywności w branży produkcyjnej. Nie jest najlepiej, ale znowu nie najgorzej jeśli weźmiemy pod uwagę wyniki analogicznych badań przeprowadzonych w Niemczech (spadek z 51,5 do 43,7 pkt). Powagi obecnej sytuacji dodaje jeszcze fakt, że fala negatywnych nastrojów opanowała pracowników niemalże wszystkich krajów europejskich uczestniczących w badaniach firmy IHS Markit z wyjątkiem Grecji, która utrzymała PMI w okolicach 54 pkt.

Sytuacja naszych sąsiadów niewątpliwie stawia krajowy przemysł pod presją, z którą jak już zauważyliśmy, radzi on sobie nie najgorzej. Jak dotąd nie zaobserwowano spadku eksportu, a nawet w ostatnich miesiącach ubiegłego roku jego wartość pokonywała historyczne maksima. Gdyby taka sytuacja utrzymała się w najbliższym roku, a popyt wewnętrzny zachowywał się stabilnie, to stworzyłoby to w przemyśle przyzwoite warunki do dalszego rozwoju. Nie trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że źródłem naszej przewagi konkurencyjnej są niskie koszty produkcji, a to oznacza, że należy przyglądać się również postępującym zmianom w poziomach cen. Rosnąca inflacja, która osiągnęła wysokie poziomy np. w usługach, prędzej czy później musi przełożyć się na wzrost cen wyrobów. Duże znaczenie będzie tu miała również sytuacja na rynku walutowym. Oczywiście nie można również zapominać o epidemii COVID-19, która doprowadziła już do paraliżu chińskiego przemysłu i paniki na rynkach akcji, więc w najbliższym czasie, a może nawet w całym roku, będzie to istotny czynnik zarówno dla wyników polskich spółek produkcyjnych, jak również ich wyceny rynkowej.

***

Giełdowy Indeks Produkcji to wspólne przedsięwzięcie firmy DSR, serwisu analitycznego „Produkcja.Expert” oraz Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.

Indeks obejmuje 60 spółek produkcyjnych notowanych na Rynku Podstawowym GPW i pokazuje zmianę nastrojów inwestorów w stosunku do spółek z branży produkcyjnej. Ze względu na precyzyjną analizę wyników poszczególnych przedsiębiorstw produkcyjnych indeks GIP może stanowić wiarygodny barometr faktycznego stanu sektora produkcyjnego.

Giełdowy Indeks Produkcji jest indeksem typu cenowego, więc przy jego kalkulacji nie uwzględnia się dochodów z tytułu dywidend. Za dzień bazowy (pierwszy dzień publikacji, w którym indeks przyjął wartość 1000) został uznany dzień 1 stycznia 2016 roku.

Dodatkowych informacji udziela:

Małgorzata Latowska
Marketing Specialist
DSR S.A.
GSM: +48 788 260 614
email: malgorzata.latowska@dsr.com.pl

Producent konstrukcji spawanych dla budynków i maszyn budowlanych – firma HERN wybrał system od LOGIS

Firma HERN, producent konstrukcji spawanych dla budynków i maszyn budowlanych, korzysta z zalet wdrożenia rozwiązania APS LOGIS w procesie planowania produkcji. Ma to pomóc HERN w osiągnięciu wyższego poziomu wydajności operacyjnej i obsługi klienta.

Zarząd HERN postanowił zainwestować w rozwój procesu planowania. Firma LOGIS została wybrana na partnera do współpracy, jako wysoce wyspecjalizowany producent, który posiada wiele licznych referencji w tej dziedzinie.

Dyrektor wykonawczy i finansowy spółki, Roman Vida, skomentował wybór dostawcy i przebieg projektu: „LOGIS przekonał nas podczas rozmów sprzedażowych swoim profesjonalnym podejściem, wysokim poziomem wiedzy fachowej, referencjami i konstruktywnymi negocjacjami na temat warunków współpracy. Sam projekt został wykonany zgodnie z ustalonym harmonogramem i przebiegał sprawnie, bez żadnych istotnych problemów i niespodzianek. Z mojego doświadczenia wynika, że nie ma wielu projektów w dziedzinie IT, podobnych do tego który przeprowadziliśmy z LOGIS – nie tylko harmonogram działań został dotrzymany, ale również budżet.”

IFS otrzymuje wyróżnienie Gartner Peer Insights Customers’ Choice w kategorii oprogramowania do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa w lutym 2020 roku

Wyróżnienie Gartner Peer Insights Customers’ Choice opiera się na opiniach i ocenach wyspecjalizowanych użytkowników, mających doświadczenie w nabywaniu, wdrażaniu i/lub użytkowaniu danego produktu lub usługi

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, otrzymał wyróżnienie Gartner Peer Insights Customers’ Choice w kategorii oprogramowania do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa (EAM) w lutym 2020 r. 
 

Gartner definiuje oprogramowanie do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa (EAM) jako produkty, które pomagają firmom mającym wiele składników majątku w zarządzaniu obsługą techniczną takich elementów, jak: 

  • stacjonarne środki trwałe w zakładach, w tym instalacje do wytwarzania energii, produkcji i rafinacji ropy naftowej, 
  • infrastruktura obiektów liniowych, np. linie zasilania, linie kolejowe i rurociągi,
  • mobilne i stacjonarne elementy floty, w tym wyposażenie serwisowe, wagony kolejowe, lokomotywy, ciężarówki, transformatory, pompownie i turbiny wiatrowe. 

Rozwiązanie do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa obejmuje narzędzia do zarządzania, planowania i harmonogramowania, tworzenia zleceń roboczych, prowadzenia historii remontów, obsługi zapasów i zaopatrzenia oraz monitorowania wyposażenia, komponentów i składników majątku na potrzeby montażu. Więcej informacji można znaleźć tutaj.

Oto przykładowe opinie klientów firmy IFS, które znalazły się na platformie Gartner Peer Insights:

„Sądzimy, że otrzymane przez nas w lutym 2020 r. wyróżnienie Customers’ Choice w kategorii oprogramowania do zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa dowodzi naszego bezkompromisowego zaangażowania w oferowanie klientom z sektora przemysłu narzędzi dostosowanych do ich celów” — powiedział Michael Ouissi, Chief Customer Officer w IFS. „Mamy ponad 35 lat doświadczenia we wspieraniu firm dysponujących wieloma składnikami majątku i jesteśmy dumni z faktu, że nasze rozwiązania w dalszym ciągu znajdują uznanie w oczach klientów. Z prawdziwą przyjemnością będziemy dostarczać temu wymagającemu segmentowi rynku kolejne najlepsze w swojej klasie, w pełni zintegrowane rozwiązania”.

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: +48 512 134 493, anna.machol@ifs.com

Informacje o platformie Peer Insights

Peer Insights to internetowa platforma ocen i recenzji oprogramowania i usług informatycznych. Oceny te są pisane i czytane przez specjalistów ds. IT i decydentów z obszaru technologii. Zestawienie ma wspierać menedżerów ds. informatycznych w podejmowaniu lepszych decyzji o zakupie oraz pomagać producentom technologii w doskonaleniu ich produktów w oparciu o obiektywne, bezstronne informacje zwrotne od ich klientów. Gartner Peer Insights zawiera ponad 215 000 zweryfikowanych recenzji z ponad 340 rynków. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.gartner.com/reviews/home.

Gartner Peer Insights Customers’ Choice to subiektywne opinie pojedynczych użytkowników końcowych, oceny i dane zastosowane w odniesieniu do udokumentowanej metodologii; nie reprezentują one poglądów ani nie stanowią poparcia ze strony spółki Gartner lub jej podmiotów stowarzyszonych.
 

Informacje o firmie IFS 

IFS opracowuje i dostarcza oprogramowanie dla przedsiębiorstw z całego świata, które zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, budową i utrzymaniem majątku oraz zarządzaniem działalnością ukierunkowaną na usługi. Specjalizacja branżowa naszych pracowników i rozwiązań oraz zaangażowanie w zapewnianie korzyści każdemu z naszych klientów pozwoliły firmie IFS zdobyć pozycję cenionego lidera i najczęściej polecanego dostawcy w naszym sektorze. Nasz zespół składa się z 4000 pracowników i coraz większej sieci partnerów. Wspierają oni ponad 10 000 klientów na całym świecie w kwestionowaniu status quo i zdobywaniu przewagi nad konkurencją. Nasze oprogramowanie dla przedsiębiorstw może pomóc Twojej firmie już dziś — więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem ifs.com.

Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland

Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem https://blog.ifs.com/, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania i ciekawe pomysły.

Comarch świadomy ekologicznie

Panele fotowoltaiczne, samochody hybrydowe w firmowej flocie, sadzenie drzew i krzewów w miejskiej przestrzeni publicznej, ograniczenie zużycia papieru – to tylko niektóre działania, które realizuje Comarch w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu i dbałości o środowisko naturalne.

Firma dodatkowo zachęca swoich pracowników, aby w miesiącach wiosennych i letnich dojeżdżali do pracy rowerami, a także promuje kilka prostych zasad, których przestrzeganie pomaga dbać o środowisko.

Comarch jest producentem oprogramowania oraz systemów informatycznych i z racji  działalność ma bardzo ograniczony wpływ na środowisko naturalne, to jednak polityka środowiskowa jest wpisana w strategię firmy i model zarządzania.

Fotowoltaika, LED-y i segregacja śmieci – odpowiedzialna administracja budynkami

W kampusie Comarch w Krakowie znajduje się siedem biurowców, w których na co dzień pracuje ponad 3 500 osób. Do firmy należy również kilka budynków poza Krakowem; dwa w Warszawie i jeden w Łodzi. Dodatkowo spółka wynajmuje kilkanaście biur w Polsce i za granicą. Zarządzanie tymi nieruchomościami odbywa się z uwzględnieniem proekologicznych praktyk, takich jak np. modernizacja budynków i wyposażenia, wykorzystywanie  odnawialnych źródeł energii czy też zastosowanie odpowiedniej polityki zakupowej. W obiektach będących własnością Comarch stopniowo wymieniane są lampy na nowe z technologią LED oraz wprowadzane bardziej nowoczesne i energooszczędne urządzenia. We wszystkich budynkach rozstawione są pojemniki, umożliwiające segregację śmieci na cztery kategorie: szkło, papier, tworzywa sztuczne oraz odpady zmieszane.

– Najnowszy budynek Comarch w Krakowie, który został oddany do użytku w 2017 roku, wyposażony został w panele fotowoltaiczne zamontowane na dachu biurowca. Urządzenia te pozwalają na częściowe pokrycie własnego zapotrzebowania na energię elektryczną. Są one w stanie wyprodukować 64 kW energii elektrycznej, co pozwala zasilić około 1000 komputerów. Dodatkowo w garażu podziemnym zostały zainstalowane stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych – mówi Krzysztof Woźniak, kierownik Działu Administracji Technicznej w Comarch. 

Wyróżniającą cechą budynku są półki świetlne, projektowane na południowych i zachodnich  elewacjach, które spełniają podwójną funkcję: zacieniają pas przyokienny od słońca oraz odbijają światło, doświetlając te części pomieszczeń, które znajdują się w głębi. W ten sposób ograniczane jest zużycie energii elektrycznej. Wszystkie pokoje wyposażone są w osobny inteligentny system wentylacji i klimatyzacyjny, który jest jednocześnie źródłem ogrzewania. W nocy klimatyzacja pracuje w trybie ekologicznym, a rano z wyprzedzeniem nagrzewa pomieszczenie do ustawionej na sterowniku temperatury.

– Realizując tą inwestycję, zadbaliśmy również o najbliższe otoczenie budynku. Zostały posadzone drzewa i krzewy. W sąsiedztwie pozostałych biurowców w kampusie także znajdują się tereny zielone – dodaje Monika Krąkowska, kierownik Działu Administracji w Comarch.

Dodatkowo wszystkie budynki Comarch są wyposażone w nowoczesne systemy wentylacyjne z odzyskiem ciepła. A na dwóch biurowcach w krakowskim kampusie oraz na obiekcie w Łodzi zainstalowane są systemy, które pozwalają gromadzić deszczówkę. Woda ta jest wykorzystywana do pielęgnacji terenów zielonych na terenie firmy.

Pracownicy też są eko

Comarch promuje ekologiczne wartości wśród swoich pracowników, realizując działania zachęcające do świadomego korzystania z zasobów naturalnych oraz ograniczenia zużycia energii. W pomieszczeniach gospodarczych oraz przestrzeniach wspólnych znajdują się komunikaty przypominające o wyłączaniu światła, komputerów i innych urządzeń po skończonej pracy, wykorzystywaniu w wewnętrznej korespondencji kopert wielokrotnego użytku, ograniczeniu druku i przesyłaniu korespondencji drogą elektroniczną oraz rozważnym korzystaniu z bieżącej wody.

– Pracownicy mają bardzo dużą świadomość ekologiczną i chętnie przyłączają się do akcji z zakresu ochrony i kształtowania środowiska naturalnego, które organizujemy w firmie. Od kilku lat wspólnie z Zarządem Zieleni Miejskiej w Krakowie sadzimy drzewka i krzewy na terenie Krakowa, a także rozdajemy mieszkańcom sadzonki. Pracownicy wraz z rodzinami dokładają swoją „zieloną” cegiełkę do poprawy przestrzeni publicznej – mówi Anna Bajorekszef działu Employer Branding w Comarch.

Firma zachęca również pracowników, aby dojeżdżając do pracy w miesiącach wiosennych i letnich, przesiadali się na rowery. Dlatego do użytku pracowników dostępne są stojaki, zamykane rowerownie, samoobsługowe stacje naprawcze, szatnie oraz prysznice. Od kilku lat pracownicy z krakowskiej lokalizacji raz do roku, przez kilka dni, mogą również skorzystać z darmowego serwisu rowerowego. W ramach przeglądu profesjonalni serwisanci regulują hamulce i przerzutki, usuwają luzy i sprawdzają ogólny stan roweru. Dodatkowo organizowane są rywalizacje ComarchOnBike czy „Śniadania rowerowe”.

– W te dni wszystkie osoby przyjeżdżające na rowerze do pracy, otrzymują zdrowe i smaczne przekąski. Organizujemy również dla nich szkolenia z bezpiecznej jazdy, rozdajemy informatory o przygotowaniach do wyprawy rowerowej, a także umożliwiamy przetestowanie różnych modeli dwukołowców – opisuje Anna Bajorek.

Ponadto Comarch włączył się do akcji „Rowerem do pracy”, którą od kilku lat organizuje Urząd Miasta Krakowa.

Dużą popularnością cieszy się również akcja „Przyjdź z własnym kubkiem po kawę”.

– Na terenie kampusu funkcjonuje firmowa kantyna, w której można zakupić m.in. kawę lub herbatę. Od kilkunastu miesięcy obsługa restauracji może serwować te napoje w kubkach przyniesionych przez gości. Z kolei w pomieszczeniach socjalnych w budynkach Comarch są zainstalowane dystrybutory z wodą lub urządzenia, które filtrują wodę. W ten sposób zachęcamy pracowników do rezygnacji z wody butelkowanej na rzecz „kranówki” – dodaje Monika Krąkowska.

Przesiadamy się do hybryd

Sukcesywnie wymieniana jest także flota samochodowa na pojazdy, które spełniają europejskie wymagania emisji spalin. W 2018 roku 66 procent samochodów spełniało rygorystyczne normy emisji spalin EURO6, w tym 13 ekologicznych pojazdów hybrydowych, 32 procent mieściło się w normach EURO5 a tylko 2 procent w EURO4 lub niższych. W  ramach zakupu  nowych samochodów ponad 20 pojazdów charakteryzujących się normami EURO4, EURO 5 zostało wycofanych z eksploatacji. Stopniowo wycofywane są z floty pojazdy z silnikami  wysokoprężnymi i zastępowane bardziej ekologicznymi samochody z silnikami benzynowymi.

Działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego są elementem Zintegrowanego Systemu Zarządzania wdrożonego w Comarch i spółka od wielu lat stosuje dobre praktyki w tym zakresie, a zrealizowane przedsięwzięcia prezentuje co roku w „Raporcie danych niefinansowych”.