Automatyzacja i komunikacja, czyli dlaczego Puccini wybrało rozwiązanie Comarch Retail POS

Najnowsze trendy i narzędzia dla wsparcia efektywnej sprzedaży w dobie cyfryzacji

Sprzedaż w sklepach stacjonarnych zmienia się ze względu na wymagania klientów oraz nowe trendy w obsłudze sprzedaży. Zmiany wynikają z postępującej cyfryzacji szeregu procesów zachodzących w przedsiębiorstwach. Digitalizacja ułatwia zwiększenie skali, w jakiej prowadzi się działalność handlową, a co za tym idzie, pomaga zbudować przewagę konkurencyjną firmy. Trzonem biznesu staje się dedykowany system ERP dla sieci handlowych, umożliwiający daleko idącą automatyzację. Odpowiedzią firmy Comarch na zamieniające się oczekiwania dla sprzedaży realizowanej w sklepach stacjonarnych jest oprogramowanie Comarch Retail POS, platforma wspierająca pracę na stanowiskach kasowych oraz zapleczu sklepu stacjonarnego.

Graphcom wdraża rozwiązanie Comarch Retail POS w spółce Puccini

Wraz ze wzrostem skali, wiele przedsiębiorstw zmaga się z niewydolnością procesów, które wcześniej realizowane były bezproblemowo. Rozwój firmy to często wyzwanie organizacyjne i technologiczne, jeśli zmiana wynika wprost z liczby obsługiwanych transakcji, wymienianych informacji oraz działań operacyjnych. Odpowiednio wdrożony system ERP dla sieci handlowych daje narzędzia do usprawnienia i właściwej organizacji procesów, jak również umożliwia automatyzację powtarzalnych czynności, bez której efektywna realizacja wielu kluczowych działań nie byłaby możliwa. Dla spółki Puccini w zakresie obsługi sklepów stacjonarnych oznaczało to przede wszystkim usprawnienie wymiany informacji pomiędzy centralą i placówkami, udostępnienie istotnych danych o towarach i zamówieniach pracownikom sklepów, wsparcie dla rozliczeń promocji i zestawów rabatowych oraz umożliwienie pracy stanowisk sprzedaży w trybie offline. Realizacja wdrożenia systemu Comarch ERP Altum wraz z systemem Comarch Retail POS została zlecona poznańskiej firmie Graphcom, wieloletniemu partnerowi firmy Comarch.

Sprawna komunikacja wewnątrz firmy wsparciem codziennej sprzedaży

Przed wdrożeniem nowego systemu informatycznego przez firmę Graphcom, spółka Puccini bazowała na czterech różnych rozwiązaniach. Oznaczało to m.in. brak spójnej bazy danych oraz konieczność ręcznej, np. telefonicznej lub mailowej, weryfikacji stanu realizacji zamówień i dostępności towarów. Komunikacja pomiędzy pracownikami pochłaniała dużo czasu i była nieefektywna. Wdrożony system ERP dla sieci handlowych zapewnił spółce pracę na jednej bazie danych, a dzięki funkcjonalności stanowisk POS, aktualne informacje o towarach i zamówieniach dostępne dla sprzedawców, niezbędne do efektywnej pracy w sklepach stacjonarnych. Dzięki wdrożeniu rozwiązania Comarch Retail POS każdy punkt sprzedaży ma dostęp do informacji o stanach towarowych, również w innych lokalizacjach. Sprzedawcy mogą zamówić z poziomu stanowiska POS dostawę niedostępnego towaru z innych sklepów sieci Puccini lub magazynu centralnego. Rozwiązanie umożliwiło ponadto odpowiednią organizację i kontrolę zamówień oraz przyjęć towarów do sklepów stacjonarnych. Na podstawie gotowych rekomendacji z systemu Comarch ERP Altum, kierownicy salonów, z poziomu stanowiska POS, mogą zrealizować dyspozycję zatowarowania sklepu, tak aby zapewnić dostępność odpowiednich towarów. Rozwiązanie POS umożliwia ponadto weryfikację zgodności dostawy z zamówieniem a w przypadku wykrycia rozbieżności wygenerowanie odpowiedniego protokołu. Uruchomiony system ERP dla sieci handlowych zminimalizował powtarzalną komunikację, pracownicy zyskali narzędzie do efektywnej obsługi sprzedaży a przedsiębiorstwo możliwość generowania większych zysków dzięki sprawniej realizowanym działaniom operacyjnym.

Skuteczna obsługa promocji, zwrotów i reklamacji buduje zaufanie klientów

Obsługa sprzedaży produktów dostępnych w ramach promocji oraz zestawów rabatowych bez wsparcia systemu informatycznego może w znaczymy stopniu wydłużać proces obsługi klienta. Ręczne wprowadzanie ceny przez sprzedawcę dla towarów promocyjnych było częstą praktyką w firmie Puccini przed wdrożeniem systemu Comarch Retail POS. Podobnie jak proces tworzenia oraz dekompletacji zestawów, działania te angażowały pracowników w znacznym stopniu i zmuszały do poświęcania czasu na czynności, które ostatecznie udało się zautomatyzować dzięki rozwiązaniom wdrożonym przez firmę Graphcom. Na chwilę obecną system sam nalicza rabaty, promocje trwają dokładnie wyznaczony czas, a sprzedawcy widzą na stanowiskach POS informacje o powiązanych produktach np. w ramach zestawów, nie muszą więc pamiętać o wszystkich obowiązujących promocjach i okazjach. Obsługa transakcji przebiega sprawniej a klienci doceniają profesjonalne podejście firmy. Uruchomiony system ERP dla sieci handlowych umożliwił ponadto obsługę zwrotów oraz reklamacji towarów. Przyjęcie reklamowanych lub zwracanych towarów odbywa się na stanowisku POS a zdefiniowany w systemie ERP proces pozwala kontrolować czas trwania kolejnych etapów obsługi reklamacji. Status realizacji reklamacji dostępny jest na stanowiskach Comarch Retail POS do wiadomości sprzedawców, którzy mogą na bieżąco przekazywać informacje klientom, jak również wysyłać komunikaty SMS z poziomu stanowiska POS. Wszystkie wdrożone rozwiązania pozwoliły poprawić jakość obsługi klienta i w rezultacie przekładają się na wizerunek marki Puccini jako firmy odpowiedzialnej i godnej zaufania.

Sprawna sprzedaż niezależna od dostępności Internetu

Firmie Puccini bardzo zależało na możliwości pracy stanowisk POS niezależnie od okresowych przerw w dostępie do Internetu, gdyż przypadki braku łączności z siecią zdarzały się już wcześniej. Rozwiązanie Comarch Retail POS wspiera sprzedaż zarówno w trybie online jak i offline, a odpowiednie dane są synchronizowane z bazą systemu Comarch ERP Altum po przywróceniu dostępu do Internetu. Rozwiązanie Comarch Retail POS umożliwia ponadto rejestrację sprzedaży produktów, które fizycznie znajdują się w salonie, ale których według systemu nie ma na stanie (np. nie wprowadzona jeszcze dostawa). Tym samym sprzedaż w sklepach może być prowadzona w sposób ciągły a obsługa klienta realizowana bez przeszkód. Dodatkowym wsparciem dla sprzedawców jest możliwość obsługi kilku transakcji jednocześnie, dzięki funkcjonalności „parkowania” sprzedaży. W rezultacie więcej niż jeden pracownik salonu może obsługiwać klientów na jednym stanowisku POS, co przyspiesza obsługę zwłaszcza w okresach wzmożonej sprzedaży. Rozwiązanie Comarch Retail POS realnie wspiera codzienną sprzedaż i w wymierny sposób przekłada się na zyski z transakcji realizowanych w sklepach stacjonarnych.

Korzyści osiągnięte dzięki rozwiązaniu Comarch Retail POS, wdrożonemu przez firmę Graphcom:

 

  • Zapewnienie pracownikom sklepów stacjonarnych dostępu do aktualnych informacji o produktach, zamówieniach ze sklepu internetowego do odbioru w salonie oraz stanie realizacji zamówień zatowarowania. W konsekwencji zautomatyzowanie i usprawnienie komunikacji wewnątrz-firmowej.
  • Wsparcie kierowników salonów w zakresie zarządzania stanami magazynowymi sklepów, dzięki automatycznym rekomendacjom zatowarowania salonów udostępnianym na stanowiskach POS.
  • Usprawniona sprzedaż produktów w sklepach stacjonarnych, dzięki widocznym na stanowiskach kasowych POS sugestiom dodatków, jak również widocznym informacjom o dostępnych rabatach przy zakupie zestawów produktów.
  • Sprawne rozliczenie rabatów oraz zestawów promocyjnych na stanowiskach POS, których wartość jest wyliczana przez system, co odciąża pracowników i pozwala skupić się na obsłudze klienta.
  • Poprawa jakości obsługi klientów, dzięki informacjom dostępnym na stanowiskach POS oraz funkcjonalnościom umożliwiającym sprawdzenie stanu realizacji zamówienia, statusu złożonej reklamacji, jak również umożliwieniu przesłania do klienta wiadomości SMS z poziomu stanowiska POS o dostępności towaru do odbioru w salonie.
  • Zapewnienie ciągłości sprzedaży dzięki możliwości pracy w trybie offline oraz obsłudze kilku sprzedaży jednocześnie (tzw. „parkowanie” sprzedaży), jak również sprzedaży na brakach towarowych, dzięki czemu klienci mogą bez przeszkód sfinalizować transakcję.

Graphcom Sp. z o.o. specjalizuje się we wdrażaniu systemów informatycznych wyprodukowanych przez Comarch S.A. Firma Graphcom współpracuje zarówno z małymi, średnimi, jak i dużymi przedsiębiorstwami. Od 2000 roku realizuje największe w kraju projekty wdrożeniowe Comarch ERP, koncentrując się na klientach z sektora produkcyjnego oraz e-commerce.

Graphcom wierzy, że kluczową wartością każdej firmy jest jej zdolność do korzystania z gromadzonych przez siebie danych (Data-Driven Company).

Opinie o wdrożeniu systemu Comarch ERP Altum przez firmę Graphcom w spółce Puccini:

Rozwiązania chmurowe alternatywą dla tradycyjnego modelu ERP.

Rynek oprogramowania dla firm od kilku lat przechodzi zmiany. Jednym z trendów jest zyskujący na popularności model usługowy. W praktyce oznacza to, że specjalistyczne systemy można wynająć zamiast kupić, unikając dużych wydatków. Aby móc korzystać z prądu, nie musisz być przecież właścicielem elektrowni. Dlaczego z oprogramowaniem miałoby być inaczej?

Po pierwsze: oszczędności

Jako przykład weźmy specjalistyczne aplikacje do zarządzania firmą. Wymagają one odpowiednio wydajnego sprzętu, zakupu licencji, zatrudnienia wykwalifikowanych informatyków i regularnego serwisu. Producent, który oferuje to samo rozwiązanie w formie usługi, czyli w chmurze, eliminuje konieczność ponoszenia tych kosztów. Wszystko jest zawarte w abonamencie.

Po drugie: automatyzacja i kompatybilność

Do tej pory dużym problemem dla tego typu systemów była trudność integracji z innymi aplikacjami. Firmy często wykorzystują nie jedno, a kilka rozwiązań i każde z nich pełni inną rolę. Obszary biznesowe jednak przenikają się ze sobą, więc systemy powinny komunikować się ze sobą. Dzięki temu dane z całego przedsiębiorstwa zbierane i analizowane są w jednym miejscu. Dla przykładu, wykorzystywany w SAP Business One, Integration Framework umożliwia komunikację z niemal każdym rodzajem oprogramowania. Tradycyjna instalacja powoli traci swoją przewagę.

Po trzecie: wiedza o działaniach w firmie

Dużo uwagi poświęca się rozwiązaniom analitycznym służącym do prezentacji danych. Dane często pochodzą z systemów do obsługi przedsiębiorstwa (ERP). Wspomniane oprogramowanie SAP Business One zarówno w chmurze jak i on-premise umożliwia przygotowywanie raportów, zestawień i wskaźników.

Przyszłość oprogramowania dla firm

Obserwując rynek oprogramowania widać nie tylko coraz większą liczbę systemów działających w modelu usługowym. Systemy te także dorównują już możliwościami tradycyjnym instalacjom. Narzędzia dostępne do tej pory tylko dla dużych firm są już w zasięgu niemal wszystkich, którzy chcą rozwijać swoją firmę.

SUPREMIS to największy Złoty Partner SAP w zakresie produktu SAP Business One w regionie Europy Centralnej i Wschodniej. Zespół, tworzony przez ponad 70 specjalistów, świadczy pełen zakres usług związanych wdrożeniami systemu, obsługą serwisową oraz stałym rozwojem oprogramowania. Podczas ponad 15-letniej działalności, SUPREMIS zrealizował ponad 200 projektów wdrożeniowych, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Wyzwania biznesowe stawiane przed systemami logistyczno-magazynowymi

Wdrażając system logistyczno-magazynowy w obecnych czasach stajemy w obliczu kilku wyzwań ze strony producentów urządzeń i automatyzacji procesów.

Pierwszym wyzwaniem jest zapewnienie działania systemu na wielu platformach. W wyniku rezygnacji potentata jakim był Microsoft ze wspierania urządzeń mobilnych, producenci urządzeń stanęli przed koniecznością zaimplementowania innych systemów operacyjnych na swoich urządzeniach. Wybór padł na system Android, który zrobił duże postępy w dostosowaniu swojego systemu do celów biznesowych. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby większość systemów, z których korzystają magazyny nie wspierała systemu Android. Dla tych systemów konieczne jest napisanie klienta, który będzie mógł być uruchamiany na tych urządzeniach, jak również należy zadbać o to, aby móc pracować na urządzeniach z systemem Windowsa.

To duże wyzwanie, dlatego od pewnego czasu budujemy rozwiązania multiplatformowe, w których logika działania jest niezależna od systemu operacyjnego, dzięki czemu rozwój systemu realizowany jest tylko w jednym miejscu i nie musimy prowadzić osobnych wersji dla różnych systemów operacyjnych.

Kolejnym wyzwaniem jest automatyzacja procesów. Na rynku mamy cały wachlarz rozwiązań, które mogą wspierać działanie systemów logistyczno-magazynowych. Są to systemy wizyjne, które wspierają klienta rejestrując i procesy wykonywane na magazynie, roboty autonomiczne, które zastępują trywialną pracę magazynierów pozwalając na duże oszczędności, systemy głosowe, które uwalniają wzrok i ręce pracownika, rozwiązania do rozszerzonej rzeczywistości (np. okulary) wspierające realizację zadań.

W IBCS Poland nieustannie monitorujemy potrzeby naszych klientów i staramy się integrować w naszych systemach te technologie, które pomogą usprawnić ich procesy.

Tomasz Pierzchała

IBCS Poland

W jaki sposób zwiększać elastyczność produkcji?

Obecna sytuacja związana z pandemią zmienia świat i tym razem jest to odczuwalne dla nas wszystkich od dużych przedsiębiorstw przez sektor MŚP. Za kilka miesięcy znajdziemy się w zupełnie innej sytuacji, ale firmy produkcyjne już teraz muszą się zmieniać, aby przetrwać i wyjść z kryzysu  silniejsze. 

W wielu przypadkach w przedsiębiorstwach produkcyjnych potrzeba optymalizacji kluczowych procesów zauważana jest dopiero wtedy, kiedy nie spełniają one już swojej roli na zakładanym wstępnie poziomie i borykamy się z problemami związanymi z elastycznością produkcji i możliwościami odpowiednio szybkiej reakcji na zmieniające się potrzeby w zakresie popytu i podaży płynące z rynku.

W pierwszej kolejności należy się zastanowić, które narzędzia informatyczne mają największy wpływ na zwiększenie produktywności procesów wytwórczych oraz które z procesów warto objąć śledzeniem w czasie rzeczywistym, aby dostarczyć aktualnej informacji do podejmowania szybkich i trafnych decyzji. W czasie kryzysu ma to tym bardziej ogromne znaczenie ze względu na zmniejszone moce produkcyjne, co nawet przy założeniu stosunkowo wysokiego obłożenia zamówieniami od naszych kontrahentów powoduje problemy ze względu na potencjalną absencję pracowników oraz wręcz przymusowe rozproszenie na stanowiskach pracy. Efektem tego na liniach produkcyjnych zmniejszone zostają  zdolności produkcyjne wielu fabryk o niskim stopniu automatyzacji produkcji gdzie istotnymi ograniczeniami w procesie są operatorzy maszyn oraz pozostali pracownicy nie bezpośrednio produkcyjni.

Z doświadczenia wdrożeniowego konsultantów firmy DSR wynika, iż podstawowym czynnikiem spowalniającym prace w projektach implementacji narzędzi wspomagających zarządzanie produkcją i zwiększających ich elastyczność jest niska jakość danych podstawowych czyli tzw. Master Data w zakresie opisanych technologii i struktur, czy też receptur materiałowych wytwarzanych wyrobów.  Na uporządkowanych danych bowiem w głównej mierze opierają się tak ważne narzędzia jak MRP (Material Requirements Planning) czy też systemy klasy APS (Advanced Planning and Scheduling) służące do zaawansowanego planowania i harmonogramowania produkcji. Pisząc o MRP należy wspomnieć przede wszystkim o wykorzystywanych w przedsiębiorstwach systemach ERP (Enterprise Resource Planning), które najczęściej są sercem całej infrastruktury narzędzi IT zintegrowanych z danymi właśnie w ERP. Tym bardziej należy położyć nacisk na weryfikację i aktualizację danych w nich przechowywanych korzystając w tym okresie z większej dostępności osób z odpowiednimi umiejętnościami w obsłudze systemu i wiedzą merytoryczną czyli technologów, planistów, kierowników produkcji czy też służby utrzymania ruchu. Jest to również odpowiedni moment na zwrócenie uwagi  na aktualność danych w obszarze zamówień do dostawców oraz zleceń sprzedaży złożonych przez klientów, które stanowią podaż i popyt dla kalkulacji potrzeb materiałowych oraz generowania zadań produkcyjnych. Są to bezsprzecznie bardzo ważne aspekty prawidłowego funkcjonowania systemów informatycznych.

Motorem napędowym poprawy produktywności są z pewnością dodatkowe aplikacje uzupełniające braki funkcjonalne podstawowych systemów ERP używanych w przedsiębiorstwach.  Można tutaj wymienić między innymi rozwiązania z rodziny DSR 4FACTORY takie jak APS 4FACTORY pozwalający na optymalne harmonogramowanie produkcji, SFC 4FACTORY umożliwiające rejestrację produkcji zarówno bezpośrednio przez operatorów jak i automatycznie, IOT 4FACTORY czyli narzędzie monitorująco-diagnostyczne czy też EAM 4FACTORY aplikacja wspierająca działania służb utrzymania ruchu. Jest to tylko część rozwiązań z portfolio produktów DSR 4FACTORY  pozwalających przedsiębiorstwom produkcyjnym na obniżenie kosztów oraz zwiększenie produktywności tak ważne w obecnej sytuacji rynkowej, ale również dające szanse na efektywne wejście w przyszłość i realia rynkowe, które co nie ulega wątpliwościom będą się nadal dynamicznie zmieniać. 

Najważniejsze są dane wejściowe do procesów!

Dane podstawowe opisujące proces technologiczny czyli marszruty, technologie, struktury i receptury materiałowe, aktualne dane dynamiczne w postaci zamówień sprzedaży  i zleceń dostaw jak również poprawna parametryzacja mierników planistycznych w systemach ERP są źródłem dalszego przebiegu kolejnych procesów biznesowych praktycznie w każdym przedsiębiorstwie. To właśnie od nich zależy sukces i sprawne działanie innych systemów i aplikacji wspomagających procesy produkcyjne takich jak APS czy SFC. Korzystając z okazji większej dostępności pracowników i możliwości oddelegowania ich do innych zadań niż te, które wykonują na co dzień warto również zinwentaryzować i opisać wymaganymi atrybutami środki trwałe przedsiębiorstwa, które stanowią podstawę do rejestracji czynności naprawczych i prewencyjnych przez służby utrzymania ruchu.

Tak przygotowane dane wejściowe pomogą nam w sprawnym przeprowadzeniu kolejnych projektów wdrożeniowych jak i do lepszego funkcjonowania dodatkowych systemów informatycznych jeżeli są już w naszych przedsiębiorstwach zaimplementowane. 

W celu sprawdzenia i poprawy jakość danych w Państwa firmie produkcyjnej prosimy o kontakt z firmą DSR www.dsr.com.pl