Cash flow bez tajemnic – jak skutecznie dbać o przepływy pieniężne w firmie?

Zgodnie z badaniem Instytutu Keralla Research w ostatnim kwartale 2020 roku problem z zaległościami w opłaceniu faktur, które przekroczyły dwa miesiące, dotknął niemal 46 proc. firm. Tymczasem opóźnienia w płatnościach mogą poważnie naruszyć funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zwłaszcza w obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej. Bez odpowiedniego zarządzania przepływami pieniężnymi, na to ryzyko narażają się również organizacje osiągające wysokie przychody. Czym dokładnie jest cash flow i jak można o niego zadbać?

Cash flow, czyli rachunek przepływów pieniężnych, stanowi jeden z elementów sprawozdania finansowego (wraz z bilansem oraz rachunkiem zysków i strat). Sposób jego przygotowania jest określony w przepisach, a w praktyce – to właśnie on jest najbardziej przejrzystym źródłem informacji o stanie finansowym organizacji. Uwzględnia nie tylko zyskowność, ale również płynność finansową – na jego podstawie można określić realne przepływy pieniężne przedsiębiorstwa. Jest więc jednocześnie najlepszym źródłem informacji o tym, czy w najbliższym czasie firma będzie w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań. Niezależnie więc od wielkości organizacji, a także zobowiązań prawnych w zakresie przygotowania tego dokumentu, każde przedsiębiorstwo powinno kontrolować cash flow.

Jak można zadbać o płynność przepływów pieniężnych w firmie?

  1. Porządek w dokumentach

Najprostszą formą kontrolowania płynności finansowej w firmie jest bieżące prowadzenie zestawienia wszystkich faktur sprzedażowych oraz zobowiązań kosztowych. Warto uwzględnić również terminy ich płatności czy przewidywane terminy wpływów do budżetu. Ważnym aspektem jest zadbanie o to, aby nie zdarzały się sytuacje, w których „zapomniana” faktura trafia do księgowości z bardzo krótkim terminem płatności lub wręcz po jego przekroczeniu, co wymusza wykonanie przelewu bez zapasu czasowego. Żeby było to możliwe, konieczne jest dokładne określenie odpowiedzialności za procesy finansowe w firmie (w tym również proces zgłaszania faktur kosztowych czy terminowe wystawianie dokumentów sprzedażowych) i dokładna znajomość tych procedur przez pracowników. Znacznym ułatwieniem, szczególnie w większych firmach albo gdy przynajmniej część załogi pracuje zdalnie lub w terenie, stanowi wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów. Umożliwia to ich księgowanie bez konieczności fizycznego złożenia w odpowiednim dziale czy siedzibie firmy. Daje również lepszy wgląd w prowadzone projekty i pozwala łatwiej i szybciej wyłapywać braki w dokumentacji.

  1. Szybkie procesy akceptacji

Bezpieczeństwo finansowe firmy zapewnia nie tylko dokładna wiedza o aktualnych kosztach, wydatkach oraz przepływach pieniężnych, ale także szybkość i skuteczność procesów finansowych. Warto zadbać o to, aby procesy księgowania, a w tym również akceptacji dokumentów przebiegały nie tylko płynnie, ale także w możliwie jak najkrótszym czasie. Również w tym przypadku pomocne może być odpowiednie oprogramowanie biznesowe. ERP lub podobne systemy wspierające procesy finansowo-księgowe w firmie pozwalają ustalać ścieżki akceptacji poszczególnych dokumentów. Po wprowadzeniu ich do systemu w sposób automatyczny trafiają do odpowiednich osób, które dostają powiadomienie o czekającym ich zadaniu. Usprawnienie procesu akceptacji może znacząco przyspieszyć czas potrzebny na zaksięgowanie faktur czy ich wystawienie. Ma to szczególne znaczenie w przypadku dokumentów z krótkimi terminami płatności, ale także pomaga zoptymalizować cykliczne procesy w firmie np. wystawianie miesięcznych faktur za stałą obsługę klienta. Skrócenie czasu między wystawieniem faktury sprzedażowej, a jej akceptacją i wysłaniem do kontrahenta, może przekładać się również na szybsze otrzymanie zapłaty. Sprawne zarządzanie tymi procesami w firmie jest ważnym elementem skutecznego dbania o cash flow ­– mówi Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland. Odpowiednie systemy pomagają również automatyzować wiele procesów np. wspierają windykację dzięki automatycznym powiadomieniom wysyłanym do podmiotów spóźniających się z opłatą faktur.

  1. Odpowiednie zapisy prawne

Już na etapie zawierania umowy z kontrahentem należy dokładnie zastanowić się, czy umowa nie zawiera zapisów, które potencjalnie mogą naruszyć cash flow firmy. Ważnym aspektem jest zdefiniowanie procedur rozwiązywania możliwych sporów czy wątpliwości. Niektóre firmy zastrzegają sobie możliwość zablokowania całej płatności nawet w przypadku drobnych niezgodności w dokumentach czy nieprawidłowości danych np. dotyczących cen na fakturach. Jeśli świadczone na rzecz klientów usługi mogą wymagać poniesienia kosztów zewnętrznych, warto rozważyć wprowadzenie konieczności wpłaty zaliczki powyżej ustalonej kwoty. Ma to szczególnie istotne znaczenie w tych przypadkach, gdzie płatności na rzecz kontrahentów firmy mają znacznie krótszy termin niż opłata faktury sprzedażowej wystawianej klientowi.

  1. Pełna wiedza na temat wydatków oraz działalności firmy

Poza kontrolą procesów finansowo-księgowych dbanie o cash flow w firmie zależy również od tego, na ile sprawnie zarządzane są operacje i inne procesy zachodzące w organizacji. Bieżąca wiedza na temat prowadzonych projektów czy świadczonych usług może pomóc w usprawnieniu procesów firmie, a tym samym – dbaniu o lepszą obsługę klienta. Płynny przepływ dokumentów czy informacji pomiędzy poszczególnymi działami, może przyspieszyć realizację zleceń. Kontrola tych procesów pozwala szybko reagować na potencjalne problemy np. braki towarów, opóźnienia w przekazywaniu zamówień do magazynu, ale także niepotrzebne wydatki.

 

____________________________________________________

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Zlot

Monday – agencja komunikacji

E-mail: magdalena.zlot@mondaypr.pl

Tel.: +48 884 208 223

 

Exact Software Poland sp. z o.o. działa na polskim rynku od 1992 roku. Spółka rozpoczęła działalność w 1984 roku w Holandii i stała się liderem rynku oprogramowania biznesowego w krajach Beneluksu. Wspomaga już ponad 500 000 firm na świecie. Bazując na światowych standardach, Exact w Polsce uwzględnia wymogi lokalnego rynku.

Firma oferuje narzędzia związane z automatyzacją procesów księgowych i finansowych, tradycyjne systemy wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem (ERP), jak również aplikacje do zarządzania relacjami z klientem (CRM) czy systemy elektronicznego obiegu dokumentów (Workflow). Exact udostępnia swoje rozwiązania na urządzeniach mobilnych. System Exact Synergy dostępny jest w App Store i Android Market, skąd klienci firmy mogą pobierać darmowe aplikacje na platformy iPhone, iPad i Android. Z produktów Exact można korzystać za pomocą przeglądarek internetowych różnych producentów.

Comarch zwiększa sprzedaż

Grupa Comarch ogłosiła wyniki finansowe za cztery kwartały 2020 roku. W okresie dwunastu miesięcy przychody ze sprzedaży osiągnęły wartość 1,54 mld złotych i były wyższe o prawie 100 mln złotych niż rok temu. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej osiągnął wartość 118,7 mln złotych i był wyższy o 13,8 mln złotych niż w 2019 roku, a wynik operacyjny wyniósł 186,8 mln złotych, czyli o ponad 43 mln złotych więcej niż rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł o 43,6 mln złotych i osiągnął poziom 271,9 mln złotych.

Wzrost przychodów Comarch wynika zarówno z rozwoju działalności zagranicznej, jak i wzrostu sprzedaży na rynku polskim. Łączna wartość sprzedaży zagraniczna całej grupy kapitałowej wyniosła 899,7 mln złotych, co stanowi 58,6 proc. całości biznesu. W czwartym kwartale 2020 roku w pomyślnie rozwijała się sprzedaż dla  sektora bankowości i finansów oraz publicznego, a także rozwiązań ERP.

Przychody ze sprzedaży w czwartym kwartale 2020 roku osiągnęły poziom 474 mln złotych. Wynik operacyjny wyniósł 68,9 mln złotych, natomiast zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej osiągnął wartość 51,8 mln zł. Grupa wypracowała w czwartym kwartale 2020 roku zysk EBITDA o wartości 89,1 mln złotych.

Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym osiągniętym w okresie czterech kwartałów 2020 roku oraz poprzednich okresach sytuacja finansowa Grupy Comarch jest stabilna i gwarantuje bezpieczeństwo działalności w przypadku zmiennej sytuacji makroekonomicznej w Polsce i na świecie. Jest to szczególnie ważne w obliczu rozwoju pandemii Covid-19 oraz wywołanych przez nią skutków ekonomicznych. Grupa Comarch kontynuuje przyjętą strategię i świadomie ponosi koszty rozwoju nowych produktów oraz nowych segmentów działalności, zwiększając nakłady na działania badawczo-rozwojowe, a także rozbudowuje działalności na rynkach zagranicznych, inwestując w ten sposób w budowanie przewagi konkurencyjnej na przyszłość.– mówi Konrad Tarański, wiceprezes zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch.

Największą część przychodów w 2020 roku stanowiła sprzedaż do firm z branży telekomunikacyjnej. Jej wartość wyniosła 300,5 mln złotych. Duży wzrost, blisko 36 proc., odnotowała sprzedaż do sektora finanse i bankowość. Ci klienci zakupili produkty o wartości 258,7 mln złotych, czyli o 67,7 mln złotych więcej niż w 2019 roku. Wzrost odnotowała także sprzedaż systemów i usług dla instytucji administracji publicznej. Jej wartość wyniosła 154,1 mln złotych, czyli o 23,8 mln złotych więcej niż przed rokiem. Najszybciej zwiększały się przychody w sektorze medycznym, rosnąc rok do roku o 56 proc. i osiągając40,5 mln złotych. Comarch poprawił również znacząco sprzedaż rozwiązań ERP dla małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Jej wartość wyniosła 205,8 mln złotych, czyli ok. 15 mln więcej niż przed rokiem. Natomiast sprzedaż rozwiązań ERP na rynku DACH wzrosła o blisko 26 proc. i przekroczyła 126 mln złotych. Niewielki spadek przychodów nastąpił w przypadku sektora handel i usługi (o 5,9 proc.), co spowodowane było zmniejszonym popytem na rozwiązania IT wśród klientów z branż dotkniętych skutkami epidemii Covid-19, oraz w przypadku sektora przemysł i utilities (o 0,5 proc.).

Sytuacja biznesowa w okresie 12 miesięcy 2020 roku potwierdziła, że utrzymywanie dywersyfikacji źródeł przychodów i różnorodności oferty jest korzystne dla stabilnego rozwoju działalności Grupy Comarch. Dzięki koncentracji na sprzedaży rozwiązań własnych firma odnotowała znaczący wzrost przychodów oraz poprawę rentowności operacyjnej – mówi Konrad Tarański.

W 2020 roku Grupa Comarch zwiększyła zatrudnienie, głównie w wyniku przeprowadzenia w trzecim kwartale programu letnich staży studenckich. Na koniec grudnia 2020 roku Grupa Comarch zatrudniała 6 462 osób, czyli o 114 osób więcej niż na koniec 2019 roku.

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, w Polsce. Prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2018 roku nakłady na prace R&D wyniosły 181 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 300 ekspertów, w 92 biurach w 33 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

Finansowanie zewnętrzne jako ratunek dla firm logistycznych, FMCG i sprzedawców na Allegro. Środki pieniężne zapewnią fintechy

Podczas pandemii wykorzystanie aplikacji oferowanych przez fintechy wzrosło w Europie o 72 proc.

W czasie, gdy polska gospodarka stoi w obliczu trudnych wyzwań epidemiologicznych, a lokalne firmy mają problemy z płynnością finansową, pomocną dłoń wyciągają podmioty oferujące nowe możliwości finansowania, wspierane przez najnowocześniejsze technologie. Podczas gdy 53 proc. mikroprzedsiębiorstw i 56 proc. małych firm zgłasza trudności z uzyskaniem kredytu od tradycyjnych instytucji finansowych[1], oferty fintechów stają się coraz bardziej popularne i mogą stanowić doskonałą alternatywę dla wielu innych możliwości wsparcia. Według nowego raportu Million Insights, globalny rynek cyfrowych platform udzielających finansowania ma osiągnąć wartość 15,3 mld dolarów do końca 2026 roku.

Kłopotliwe zatory płatnicze

W czasie światowej pandemii koronawirusa jednym z największych wyzwań polskiej gospodarki i przeszkodą w prowadzeniu biznesu są zatory płatnicze. Przedsiębiorcy, którzy regularnie nie otrzymują terminowej zapłaty za dostarczone towary lub usługi, nie są w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań wobec podwykonawców.

Dla mniejszych firm są to realne problemy, które zwiększają koszty ich działalności i hamują rozwój. Informacje z ostatniego kwartału 2020 r. wskazują, że problem płatności faktur opóźnionych o ponad 60 dni dotyczy prawie połowy przedsiębiorców z sektora MŚP[2]. Brak płynności finansowej może być zagrożeniem dla przetrwania firmy i utrzymania miejsc pracy.

Nowe możliwości przed fintechami

Oczekuje się, że do końca 2026 roku globalny rynek cyfrowych platform udzielających wsparcia finansowego osiągnie wartość 15,3 mld dolarów[3]. W obecnej sytuacji, gdy ze względu na globalną pandemię konieczne jest ograniczenie kontaktów osobistych, fintechy dają nieograniczony dostęp do usług finansowych bez konieczności wychodzenia z domu. Rynek rośnie w naprawdę szybkim tempie. Prognozy na lata 2019-2026 zakładają skumulowaną roczną stopę wzrostu na poziomie 20,7 proc. Dostęp do rozwiązań oferowanych przez fintechy udzielające wsparcia finansowego z każdego urządzenia mobilnego sprawia, że rynek ten jest bardzo podatny na szybkie wzrosty[4].

W ostatnich latach wzrosło znaczenie branży fintech. Dzięki aplikacjom mobilnym i rozwojowi technologii, użytkownicy nie tylko mogą zarządzać swoimi pieniędzmi 24/7, ale także wykonywać dodatkowe czynności, takie jak szybkie przelewy, pożyczanie pieniędzy czy inwestowanie w akcje. Koronawirus tylko przyspieszył ekspansję tego rodzaju firm. Małe przedsiębiorstwa coraz częściej wybierają cyfrowe platformy pożyczkowe ze względu na ich przyjazny interfejs. Według najnowszych danych, wykorzystanie aplikacji fintech wzrosło w Europie podczas pandemii o 72 proc.[5]

Potrzebujesz szybkiego wsparcia finansowego? Wystarczy dostarczyć wyciąg z konta bankowego

Dostęp do szybkiego finansowania może być kluczową szansą dla MŚP z różnych branż, takich jak logistyka, budownictwo czy mniejszych firm z sektora FMCG. Dlatego oferta fintechów, takich jak Lidya, może okazać się bardzo atrakcyjna dla polskich przedsiębiorców. Mniej formalności i szybki proces decyzyjny w połączeniu z błyskawiczną obsługą klienta – to wszystko jest teraz dostępne z ich własnych biur, tylko za pomocą kilku kliknięć online. W paru prostych krokach firmy mogą uzyskać finansowanie w szybki i bezpieczny sposób.

Niebawem tego rodzaju  rozwiązania mogą okazać się kluczowe we wspieraniu przedsiębiorstw i miejsc pracy w niestabilnych czasach. Elastyczność, wygodna obsługa, szybkość i koncentracja na mniejszych firmach to coś, co odróżnia fintechy od tradycyjnych instytucji bankowych. Połączenie tych elementów może być kołem ratunkowym dla MŚP.

[1] Polski Instytut Ekonomiczny, Tygodnik Gospodarczy PIE, 2021

[2] Fintek.pl, UOKiK: 100 postępowań w sprawie zatorów płatniczych w 2020 roku, December 2020

[3] Bankingexchange.com, The Future of Digital Lending Platforms, February 2021

[4] Bankingexchange.com, The Future of Digital Lending Platforms, February 2021

[5] https://www.forbes.pl/opinie/branza-fintech-kwitnie-w-pandemii-koronawirusa/70gh61j

Systemy IT w Polsce. Nowoczesne przedsiębiorstwo handlowo-dystrybucyjne

Kluczowe elementy publikacji:

  1. Tabelaryczny opis 100 najważniejszych systemów IT wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem, które dostępne są na rynku Polskim ze wskazaniem oferowanych w modelu chmurowym.
  2. Porównanie ofert na wdrożenie systemu w modelu On-Premise z ofertami na wdrożenie w modelu chmurowym.
  3. Jak optymalizować zarządzanie przedsiębiorstwem przy wsparciu nowoczesnych narzędzi informatycznych – część doradcza BPC GROUP POLAND.
  4. Wypowiedzi ekspertów, analityków i producentów IT na temat aktualnych wyzwań biznesowych stawianych przed systemami różnych klas systemowych.

100 kluczowych systemów IT w Polsce

Tabelaryczny opis systemów IT wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem z podziałem na klasy systemowe: ERP, dedykowane produkcji, obszaru logistyczno-magazynowego, zarządzania projektami, analityki zarządczej. W tabeli wskazano systemy oferowane w modelu chmurowym. Po raz pierwszy swoje rozwiązania na rynku polskim prezentują dostawcy z krajów: ze Stanów Zjednoczonych, Anglii, Niemiec, Włoch, Ukrainy Słowacji oraz Czech.

Porównanie ofert On-Premise vs Chmura

Dostawcy IT analizują i porównują oferty na wdrożenie rozwiązań wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem w modelu On-Premise oraz Chmurowym.

Wypowiedzi ekspertów, analityków i producentów IT

MOM – nowe podejście do systemów IT w produkcji czy tylko zabieg marketingowy?

Aktualne wyzwania biznesowe stawiane przed systemami logistyczno-magazynowymi, a ich rozwój i nowoczesność.

Nowoczesność w systemach Business Intelligence i podobnych, czyli jakie możliwości dają obecnie dostępne na rynku rozwiązania IT w obszarze zaawansowanej analityki danych.

E-commerce – wszystko co przedsiębiorstwo musi wiedzieć zanim zdecyduje się na uruchomienie tego kanału sprzedaży.

Jak przygotować infrastrukturę IT do obecnych wyzwań i nowych modelów rynkowych.

Jak porównać i wybrać właściwe DataCenter.

Zamów publikacje

    Dane adresowe

    [group group-vat clear_on_hide]

    Dane do faktury VAT

    [/group]

    Warunki