Grupa Kapitałowa Comarch zaprezentowała wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2022 roku. W ciągu trzech miesięcy przychody ze sprzedaży produktów oraz usług Comarch wyniosły ponad 416 mln złotych, co oznacza wzrost o 32,4 mln złotych i 8,4% w porównaniu do analogicznego okresu rozliczeniowego w zeszłym roku. Zysk operacyjny był niższy o 3,4 mln złotych niż w pierwszym kwartale 2021 roku i osiągnął wartość 42,8 mln złotych, a wynik netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 32,4 mln złotych, czyli o 6,3 mln złotych więcej niż przed rokiem.
Grupa wypracowała zysk EBITDA o wartości 65,6 mln złotych, tj. o wartości podobnej do ubiegłorocznej. Rentowność operacyjna w opisywanym okresie wyniosła +10,3 proc., natomiast rentowność netto +7,8 proc.
Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy Comarch to efekt wzrostu przychodów zarówno ze sprzedaży krajowej, jak i zagranicznej. Na rynku krajowym bardzo dobrze rozwijał się biznes w segmencie MŚP oraz medycznym. Natomiast wzrost sprzedaży zagranicznej został osiągnięty głównie dzięki kontraktom z klientami z sektora telekomunikacyjnego oraz przemysłowego z rynków zachodnioeuropejskich. Sprzedaż krajowa stanowiła w pierwszym kwartale 2022 roku stanowiła 40,3%, a sprzedaż zagraniczna 59,7% całkowitych przychodów.
W opisywanym okresie dwucyfrową dynamikę osiągnęła sprzedaż systemów w segmencie MSP w Polsce oraz w regionie DACH. W Polsce wartość sprzedaży rozwiązań do zarządzania przedsiębiorstwem wyniosła 68,1 mln złotych, poprawiając ubiegłoroczny wynik o 13,9 mln złotych (25,6%), a na rynkach krajów niemieckojęzycznych osiągnęła wartość 29,9 mln złotych, czyli o 2,9 mln złotych (10,7%) więcej niż przed rokiem. O 27,5% wzrosły przychody ze sprzedaży do sektora medycznego. Placówki służby zdrowia nabyły produkty i usługi o wartości 15,6 mln złotych. Grupa poprawiła również wynik w segmencie przemysł&utilities, gdzie sprzedaż rozwiązań informatycznych wyniosła 52,5 mln złotych, rosnąc rok do roku o 21,9%, oraz w sektorze publicznym – tutaj przychody wzrosły o blisko 2% i osiągnęły wynik 29,2 mln złotych.
Największą część biznesu Grupy Comarch, ponad 25 proc. całości przychodów, niezmiennie stanowi sprzedaż do odbiorców z sektora TMT. Firmy telekomunikacyjne zakupiły produkty Comarch o wartości 105,9 mln złotych, tj. 15,5%. więcej niż przed rokiem. Spadek nastąpił natomiast w segmencie handlu i usług, gdzie wartość przychodów wyniosła 56,7 mln złotych, czyli 6,7 mln złotych mniej niż w pierwszym kwartale 2021 roku, oraz w sektorze finansowo-bankowym. Sprzedaż do instytucji z tej branży wyniosła 52,3 mln złotych, czyli 5,4 mln złotych mniej niż rok temu.
– Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym osiągniętym w okresie I kwartału 2022 roku oraz poprzednich okresach sytuacja finansowa Grupy Comarch jest stabilna i gwarantuje bezpieczeństwo działalności w przypadku zmiennej sytuacji politycznej i gospodarczej w Polsce i na świecie, Jest to szczególnie ważne w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę dokonanej w lutym 2022 roku, a także w obliczu ciągle trwającej pandemii Covid-19 oraz wywołanych przez nie skutków społecznych, politycznych i ekonomicznych – mówi Konrad Tarański, wiceprezes zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch. Grupa Comarch świadomie ponosi koszty rozwoju nowych produktów oraz nowych segmentów działalności, a także rozwijania działalności na nowych rynkach zagranicznych, inwestując w ten sposób w budowanie przewagi konkurencyjnej na przyszłość. Aktywnie poszukiwane są nowych rynków zbytu m.in. w Europie Zachodniej oraz w Azji, Australii i Oceanii, a także stale rozbudowywana i modernizowana jest infrastruktura własna – dodaje Konrad Tarański.
Więcej informacji o Comarch:
Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.
Zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 17 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2021roku nakłady na prace R&D wyniosły 317 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 700 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.
W pierwszym kwartale 2022 roku przygotowaliśmy aktualizację ExpertWMS® do całkowicie nowej wersji 6.0. W systemie pojawiły się nowe funkcjonalności.
NOWY TRYB ZADANIOWY
Wprowadzenie do systemu ExpertWMS® 6.0 trybu zadaniowego to przeniesienie do produktu doświadczeń z wielu projektów.
Tryb zadaniowy pozwala na automatyczne przełączanie się procesów pomiędzy procesami w obrębie tej samej grupy zadań. Mamy wiele procesów kompletacji – od teraz użytkownik nie musi sam się przełączać pomiędzy procesami, tylko system automatycznie przekieruje go na zadanie o najwyższym priorytecie i uruchomi odpowiedni do tego proces. Zarządzanie odbywa się na podstawie obecnych mechanizmów w systemie opartych o priorytety dokumentów oraz priorytety wysyłek, dostaw czy transferów magazynowych.
Zarządzanie zadaniami dodatkowo usprawniają nowe widoki, na których zadania uporządkowane są wg priorytetów oraz przypisane do konkretnego operatora.
KORZYŚCI
WIĘKSZA WYDAJNOŚĆ PRACY MAGAZYNIERÓW:
- lepsza organizacja pracy magazynu
- szybsza realizacja zadań przez magazynierów
- wzrost wydajności pracy zespołu
- błyskawiczne wdrożenie nowych pracowników
OPTYMALIZACJE POD E-COMMERCE
Wśród narzędzi w szczególności przydatnych do obsługi kanału e-commerce w systemie ExpertWMS® 6.0 dodano lub usprawniono następujące funkcjonalności:
- Obsługa kontrahenta jednorazowego – wprowadzono zupełnie nowy mechanizm dla kontrahenta jednorazowego. Dla poleceń z kontrahentem jednorazowym dane są zapisywane bezpośrednio na dokumencie. Nowy mechanizm wspiera podwyższoną wydajność systemu, jak również ułatwia konieczność wprowadzenia ewentualnych zmian na poleceniu odnośnie danych teleadresowych potrzebnych do sprawnej komunikacji z kurierem. Dodana funkcjonalność została uwzględniona w innych częściach systemu, takich jak:
- ręczne wystawianie poleceń,
- automatyczny jak również ręczny import dokumentów,
- lista kontrahentów,
- mechanizmy planowania nośników kompletacyjnych.
- Zwroty nieawizowane – ten moduł, szczególnie przydatny dla zwrotów e-commerce, został rozszerzony o wiele funkcjonalności, w szczególności:
- wiele konfiguracji pod jedną firmę,
- usprawnienie mechanizmu rozliczania automatycznego – wyeliminowano cykliczne rozliczenia na rzecz natychmiastowych dzięki temu od razu po przyjęciu zwrotu może nastąpić jego automatyczne rozliczenie,
- nowe, dedykowane kompozycje z dokumentami rozliczeń – do sprawniejszego podglądu utworzonych rozliczeń, z możliwością ich wycofywania,
- obsługę cech w procesie przyjęcia zwrotu – autowykrywanie konieczności określenia daty ważności czy partii produktu zgodnie z ogólną konfiguracją kartoteki towarowej,
- liczne aktualizacje w wydrukach dokumentów rozliczeń – usprawnienie rozliczeń ręcznych, konfiguracji automatu rozliczającego (możliwość całkowitego wyłączenia mechanizmu autodopasowania), uzupełnienie list o przydatne kolumny informacyjne.
KORZYŚCI
SZYBSZA OBSŁUGA KLIENTÓW E-COMMERCE:
- sprawniejsza obsługa klienta e-commerce
- szybsza realizacja zleceń w systemie – mniejsze obciążenie systemu
- wygodne wyświetlanie danych z poziomu poleceń – dokumenty wysyłek, dostaw, polecenia wysyłek i dostaw
JESZCZE WIĘCEJ MOŻLIWOŚCI
Wersja 6.0 systemu ExpertWMS® została wzbogacona o jeszcze więcej dodatkowych funkcjonalności, wśród nich:
- Inwentaryzacje:
- Możliwość wprowadzenia odczytu „0”
- Poprawa wydajności
- Poprawa ergonomii pracy w procesach inwentaryzacji i kontroli
- Rozszerzenie mechanizmu kontroli inwentaryzacji o weryfikacje czy są włączone wymagane mechanizmy weryfikujące poprawność inwentaryzacji
- Statusy wysyłek, dostaw i poleceń – wprowadzone zostały nowe statusy informujące o realizacji dokumentu z nadwyżką lub nadwyżką i brakami.
- Uspójnienie priorytetów – dla Poleceń, Dostaw i Wysyłek – dostępne są 4 priorytety:
- Niski
- Średni
- Wysoki
- Najwyższy
- Nowe filtry datowe dla czasów przyszłych (jutro, następny tydzień, następne 7 dni) – szczególnie przydatne dla zleceń przyszłych
- Aktualizacji dni wolnych w harmonogramie tras
- Liczne zmiany usprawniające zarządzanie lokalizacjami –poprawiona została ergonomia pracy z kompozycją do zarządzania lokalizacjami
- Lista adresów kontrahenta – uniezależnienie się od sposobu wprowadzenia danych – niezależnie czy ulica i nr lokalu są wprowadzone w osobnych polach czy razem, dostępna jest automatyczna kolumna pokazująca jednolitą strukturę danych
- Dodanie obsługi załączników i atrybutów do dokumentów czynnościowych
- Przywracanie poleceń zamkniętych
ZMIANY, KTORE ODCZUJE UŻYTKOWNIK
Wprowadzone nowości wpływają na jakość pracy w systemie ExpertWMS®. Podstawowe korzyści z dodanych funkcjonalności to większa wydajność pracy magazynierów oraz szybsza obsługa klientów e-commerce. Korzystanie z nowej wersji 6.0 systemu ExpertWMS® gwarantuje optymalizację operacji logistycznych i zwiększenie jakości obsługi klientów, tym samym wzrost konkurencyjności przedsiębiorstwa.
NIEZMIENNIE WYSOKIE MOŻLIWOŚCI
To, co pozostało niezmiennie to bogate funkcjonalności systemu ExpertWMS®.
Przypominamy wybrane jego cechy:
- Praca w czasie rzeczywistym (tryb online)
- Automatyczna identyfikacja (kody kreskowe, RFID, Voice, AR), zgodność z GS1
- Obsługa wielu magazynów fizycznych oraz logicznych z indywidualną polityką w zakresie magazynowania
- Obsługa transferów międzymagazynowych
- Zarządzanie towarami, lokalizacjami oraz nośnikami
- Śledzenie parametrów towarów, jak data ważności, numer partii, numer serii i inne cechy
- Pełne traceability towaru
- Kontrola jakości
- Inwentaryzacje
- Zaawansowane algorytmy i strategie kompletacyjne
- Obsługa zwrotów nieawizowanych
- Pełnowymiarowe analizy, raporty i dashboardy
- Różne tryby pracy: informacyjny, decyzyjny, nakazowy
- Wymiana danych z dowolnym systemem ERP, MES, e-commerce, TMS, systemami kurierskimi
- Integracja z automatyką magazynową
JAKOŚĆ NA 6 Z PLUSEM
Najnowsza wersja 6.0 ExpertWMS® gwarantuje użytkownikom wygodną i efektywną pracę w systemie.
Zoptymalizuj wszystkie procesy magazynowe i obserwuj rosnącą wydajność Twojej logistyki z systemem ExpertWMS® 6.0!
POLECANY DLA E-COMMERCE
System ExpertWMS® w wersji 6.0 posiada rozbudowane narzędzia usprawniające procesy magazynowe związane z obsługą kanału e-commerce. Jeśli prowadzi sprzedaż on-line, a Twój magazyn zmaga się ze spadkiem wydajności, błędami w kompletacji, trudnościami w przyjęciu i rozliczeniu zwrotów, wysoką sezonowością i dużą ilością zamówień, przy jednoczesnym problemie z rotacją pracowników, to nasz system jest stworzony, aby rozwiązać Twoje problemy. Wymienione wyzwania brzmią znajomo? Zobacz, jak pomogliśmy firmom prowadzącym sprzedaż w kanale e-commerce zoptymalizować pracę magazynu i znacząco skrócić czas kompletacji. Zapraszamy do zapoznania się z case study: Jak zwiększyliśmy wydajność o 50% w 7 dni?
Źródło: www.dataconsult.pl