Wyniki finansowe Comarch po pierwszym półroczu 2022

Prawie 843 mln złotych przychodów ze sprzedaży osiągnęła Grupa Comarch w pierwszym półroczu 2022 r. To 121,3 mln złotych i 16,8 procent więcej niż przed rokiem. Zysk netto dla akcjonariuszy wyniósł 44,8 mln złotych i był niższy o 9,8 mln złotych, tj. 17,9 procent od osiągniętego w analogicznym okresie w 2021 r., a zysk operacyjny wyniósł 71,1 mln złotych, co oznacza wzrost o 9,7 procent, czyli 6,3 mln złotych. Grupa wypracowała 118 mln złotych zysku EBITDA. To o ponad 6 procent lepszy wynik niż w 2021 r. (110,7 mln złotych).

W pierwszym półroczu 2022 roku sprzedaż produktów i usług Comarch na rynku krajowym osiągnęła 342 mln złotych, o 47 mln złotych, tj. o 15,9 procent więcej niż w pierwszym półroczu zeszłego roku.  Z kolei wartość sprzedaży zagranicznej w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku wyniosła ponad 500 mln złotych i była o 7,4 mln złotych wyższa niż w H1 2021. Sprzedaż zagraniczna stanowiła w pierwszym półroczu 2022 roku 59,4 procent całkowitych przychodów Grupy Comarch.

W pierwszych miesiącach 2022 roku mocno urosła sprzedaż rozwiązań dla firm z branży telekomunikacyjnej. Ich wartość wyniosła 196,2 mln złotych, czyli ponad 14 mln więcej niż przed rokiem. Na drugim miejscu pod względem wartości sprzedaży był sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, gdzie wzrost wyniósł aż 25 mln złotych, czyli 24,4 procent. Firmy z tego segmentu zakupiły produkty i usługi Comarch za kwotę prawie 130 mln złotych. Dwucyfrową dynamikę zanotowała również sprzedaż w sektorze publicznym,  finanse i bankowość, handel i usługi oraz przemysł&utilities. Kontrakty z instytucjami administracji publicznej przyniosły 61,7 mln złotych przychodu, co oznacza wzrost o 10 mln (20,4 procent) w porównaniu z pierwszym półroczem 2021 roku. Z kolei biznes w segmencie handlu i usług wygenerował 122,6 mln złotych przychodów, czyli o 12,2 mln złotych (tj. 11 procent) więcej niż przed rokiem. Z kolei sprzedaż dla instytucji finansowych i banków osiągnęła wynik wyższy o 18 mln złotych (tj. 17,5 procent) i osiągnęła wynik 121,4 mln złotych. Najwyższy wzrost, bo aż o 39,7 procent, osiągnęła sprzedaż do firm z branży przemysłowej. Jej wartość wyniosła 111 mln złotych, rosnąc rok do roku o 31,6 mln złotych. Natomiast biznes w sektorze medycznym przyniósł przychody w wysokości 29 mln złotych, czyli o 1,2 mln złotych więcej niż przed rokiem.

Sytuacja biznesowa w pierwszym półroczu 2022 roku potwierdziła, że utrzymywanie dywersyfikacji źródeł przychodów i różnorodności oferty jest korzystne dla stabilnego rozwoju działalności Grupy Comarch, szczególnie w trudnych warunkach geopolitycznych oraz dynamicznie zmieniających się czynników makroekonomicznych. Stabilna pozycja finansowa pozwala firmie na inwestycje związane z rozbudową infrastruktury teleinformatycznej oraz rozwojem  sprzedaży w Polsce i na rynkach zagranicznych, głównie w Europie Zachodniej, Ameryce Północnej czy też Azji oraz rozwojem istniejących jak i nowych produktów oraz usług – mówi Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu i dyrektor finansowy Comarch SA. Obserwujemy rosnące zapotrzebowanie na złożone systemy informatyczne dla dużych przedsiębiorstw poszczególnych użytkowników, a to  dla nas duża szansa na rozwój biznesu, ponieważ Comarch oferuje innowacyjne technologie i produkty, w tym również w modelu usługowym. Dzięki szerokiej ofercie własnych produktów, posiadanej infrastrukturze oraz zasobom ludzkim i kapitałowym firma może elastycznie dopasowywać się do modeli biznesowych oczekiwanych przez klientów – dodaje Konrad Tarański.

W pierwszym półroczu 2022 roku wielkość zatrudnienia w Grupie Comarch zwiększyła się o 0,5 procent. Na dzień 30 czerwca 2022 r. Grupa Comarch zatrudniała 6 756 osób, tj. o 33 osoby więcej niż na dzień 31 grudnia 2021 r.

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 17 procent przychodów  w projekty innowacyjne. W 2021 roku nakłady na prace R&D wyniosły 317 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 7 000 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Precyzja w zarządzaniu produkcją w spółce Grupy Apator

Należąca do Grupy Apator spółka Apator Telemetria to obecnie wiodący polski producent systemów i urządzeń do zdalnego odczytu i konfiguracji wodomierzy, ciepłomierzy, podzielników ciepła, a także liczników energii elektrycznej i gazomierzy. Firma projektuje i rozwija ofertę produktów, będących innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu IoT (Internetu Rzeczy), które służą do pomiarów, zliczania i rejestracji danych. Poza projektowaniem i wytwarzaniem urządzeń pomiarowych oraz całych systemów telemetrycznych, spółka Apator Telemetria świadczy także usługi w zakresie produkcji kontraktowej, produkując wyroby elektroniczne na indywidualne zamówienie.

– Widzimy duży wzrost popytu na urządzenia pomiarowe i specjalistyczną aparaturę dla energetyki. Ostatnio notujemy wzrosty sprzedaży nie tylko w zakresie nakładek radiowych do wodomierzy, ale także liczników smart do pomiaru energii elektrycznej i gazu. Stale zwiększamy swoje zdolności produkcyjne, które już w tej chwili stawiają nas na pozycji polskiego lidera w tym zakresie – wskazują zarządzający spółką Apator Telemetria sp. z o.o.

Plany rozwojowe spółki związane są m.in. z automatyzacją procesu planowania i ewidencjonowania produkcji. Właśnie w tym zakresie firma Apator Telemetria rozpoczęła współpracę z eq system. Decyzja o współpracy została poprzedzona serią spotkań z ekspertami eq system, opracowaniem koncepcji oraz wizytami referencyjnymi u klientów, których eq system wspiera w zakresie usprawniania procesów produkcyjnych.

Głównymi celami biznesowymi, zdefiniowanymi na początku współpracy są:

  • uzyskanie szczegółowych informacji służących do poprawnego wyliczenia kosztów produkcji,
  • usprawnienie rejestracji danych z przebiegu produkcji,
  • usprawnienie procesów planowania (w tym zwiększenie precyzji planów), także w przypadku zachodzących zmian,
  • zminimalizowanie błędów ludzkich, m.in. poprzez wyeliminowanie ręcznie wypisywanych kart pracy oraz tworzenia planów produkcji i ewidencji technologii w arkuszach kalkulacyjnych.

Zespół eq system zaproponował rozwiązanie polegające na implementacji systemu ASPROVA APS (który wykorzystywany będzie do generowania dwóch rodzajów planów produkcyjnych: długoterminowego oraz operacyjnego planu krótkoterminowego) oraz platformy XPRIMER z obszaru MOM (Manufacturing Operations Management) z modułami XPRIMER.MES (do ewidencji i rejestracji zdarzeń produkcyjnych i okołoprodukcyjnych), XPRIMER.TCW (do zarządzania technologiami) oraz XPRIMER.WM (do ewidencji przepływów materiałowych, będących wynikami realizacji procesów produkcji), a także zintegrowanie ich z systemami obecnie użytkowanymi w firmie Apator Telemetria. Każde z narzędzi IT składających się na zintegrowany system informatyczny będzie pełniło określoną rolę w procesie planowania oraz ewidencji produkcji oraz bilansowania materiałowego, a automatyczny przepływ danych pomiędzy poszczególnymi modułami odbywać się będzie bez ingerencji pracowników.

Ewidencja zdarzeń produkcyjnych realizowana będzie przy wykorzystaniu terminali produkcyjnych – mobilnych lub terminali stacjonarnych rozlokowanych na terenie wydziałów produkcyjnych. Na terminalach udostępniona zostanie aplikacja pozwalająca rejestrować czynności w sposób maksymalnie uproszczony, dzięki czemu nie będzie przysparzać problemów technicznych osobom odpowiedzialnym za wprowadzanie danych.

Wśród spodziewanych efektów wdrożenia wskazywane jest:

  • skrócenie czasu i ograniczenie kosztów związanych z tworzeniem i obsługą planów produkcyjnych,
  • uruchomienie mechanizmów pełnego bilansowania materiałowego,
  • bieżąca kontrola terminowości realizacji zleceń produkcyjnych oraz stanu procesów związanych z produkcją,
  • szczegółowa wiedza na temat dostępności pracowników do realizacji zadań produkcyjnych,
  • zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów produkcyjnych,
  • zmniejszenie buforów magazynowych,
  • zapewnienie wysokiej terminowości i elastyczności dostaw.

– Przedstawiona analiza przedwdrożeniowa przekonała nas do kompleksowego podejścia do zarządzania produkcją, prezentowanego przez zespół eq system, które uwzględnia objęcie wszystkich kluczowych obszarów jednym zintegrowanym systemem informatycznym. Wierzę, że wspólnie uda nam się osiągnąć zakładane korzyści – dodaje Krystian Iwanicki, Dyrektor ds. Operacyjnych, Apator Telemetria sp. z o.o.

Sprytny ERP długoterminowo wzmacnia łańcuchy dostaw

Bez systemu ERP nie ma produkcji. Tzw. Enterprise Resource Planning (ERP), stanowiący cyfrowy szkielet średnich przedsiębiorstw, łączy systemy partnerskie, optymalizuje procesy biznesowe, wzmacnia łańcuchy dostaw i steruje operacjami w produkcji. Dlatego włączenie obecnie najbardziej palących kwestii odporności na zmiany i zarządzania zrównoważonym rozwojem do zakresu funkcji ERP, to bez wątpienia konsekwentne posunięcie. Dzięki specjalistycznym aplikacjom i funkcjonalnościom bazującym na sztucznej inteligencji ten cel jest już w zasięgu ręki.

Dla przedsiębiorstw nastały trudne czasy. Po Brexicie i dwóch latach pandemii koronawirusa, wojna na Ukrainie stawia gospodarce kolejne wyzwania. W skutek decyzji politycznych koszty energii i innych zasobów osiągają niewyobrażalny dotąd poziom. Wynikiem stałego niedoboru surowców jest niedostępność prefabrykatów, szczególnie w przemyśle elektronicznym i stalowym. Problemy te mają negatywny wpływ na łańcuchy dostaw na całym świecie i skutkują zastojami w produkcji i ciągłym przesuwaniem terminów dostaw.

Przejrzyste procesy podstawą do wzmocnienia odporności na zagrożenia

Aby wzmocnić własne łańcuchy dostaw, małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne muszą uodpornić się na występowanie nagłych zmian. Konieczne jest podjęcie odpowiednich koków, co wymownie prezentuje ankieta przeprowadzona przez firmę Gartner na początku kryzysu wywołanego pandemią Covid-19. Tylko 21% ankietowanych przyznało, że dysponuje siecią kontaktów biznesowych odporną na zagrożenia kryzysowe. Odporność na zagrożenia charakteryzowana jest przez Gartner jako znajomość operacji w przedsiębiorstwie oraz umiejętność sprawnego reagowania na zmiany. Działania w zakresie zakupów, produkcji i sprzedaży mogą wtedy szybko zostać dopasowane do sytuacji.

Sztuczna inteligencja źródłem zwiększonej odporności i zrównoważonego rozwoju

Znajomość procesów we wszystkich obszarach – od sprzedaży, poprzez konstrukcję i zakupy, do serwisu – choć ważna, nie jest wystarczająca, by perspektywicznie realizować inicjatywy wspierające odporność i zrównoważony rozwój firmy. Konieczne jest zidentyfikowanie nieefektywnych procesów i ich inteligenta transformacja w kontekście całościowej logiki biznesowej, aby sprawne działania pozwalały na tworzenie trafnych prognoz. W tym celu w ramach ERP wykorzystywane są innowacyjne technologie, takie jak sztuczna inteligencja (SI).

Już co trzecie przedsiębiorstwo (36%) stosuje SI do zwiększania zakresu ochrony środowiska, np. poprzez samodzielnie optymalizujące się sterowanie procesami produkcyjnymi. Do popularnych aplikacji SI zaliczana jest konserwacja predykcyjna. Poprzez wykorzystanie algorytmów i sensorów nadzorujących maszyny, SI samodzielnie ostrzega przed grożącą awarią lub informuje o konieczności przeprowadzenia konserwacji lub wymiany części. W ten sposób wzrasta efektywność i wydłuża się okres użytkowania maszyny.

W kontekście systemu ERP należy pamiętać, że w pierwszej kolejności powinny zostać zidentyfikowane odpowiednie procesy i scenariusze do zastosowania SI. Dlatego dla użytkowników i klientów biznesowych ogromne znaczenie ma ekspertyza doświadczonych producentów rozwiązań ERP. Dla przedsiębiorstw z sektora średnich przedsiębiorstw szczególnie ważny jest też nieskomplikowany dostęp do różnych aplikacji ERP stosujących SI, zarówno w zakresie analizy, jak i procesów, w tym m.in. semantycznego przygotowania wiedzy i asystentów cyfrowych. Aplikacje SI mogą być wtedy wykorzystywane do generowania wartości dodanej w ramach specyficznych operacji, procesów lub funkcjonalności.

Wykorzystanie SI w ramach systemu ERP do wzmocnienia łańcuchów dostaw

Jak konkretnie sztuczna inteligencja pomaga we wzmocnieniu łańcuchów dostaw? Kluczowe są przejrzyste struktury – w tym zakresie przydatne są prognozy zbytu i wykrywanie nieprawidłowości wspierane przez SI. W ten sposób przedsiębiorstwa mogą aktywnie przygotowywać się na niespodziewane wydarzenia, które na przestrzeni ostatnich dwóch lat praktycznie nieprzerwanie nam towarzyszyły. Takie prognozy uwzględniają wszystkie możliwe zmienne, aby zapewnić stały przepływ towarów, również w przypadku wystąpienia katastrofy.

W odniesieniu do spodziewanych kosztów, celem powinna być optymalizacja zasobów i stworzenie tzw. Smart Value Chain. Koszty zaopatrzenia i magazynowania powinny zostać zredukowane. To samo dotyczy błędnych dostaw i liczby transportów. Ponadto wyższa odporność łańcucha logistycznego oznacza lepszą terminowość dostaw, łatwiejsze osiąganie celów, większą efektywność procesów, redukcję czasów przebiegu operacji i ograniczenie kosztów obsługi.

Podsumowanie i perspektywy

Przedsiębiorstwa stawiające na innowacyjne technologie są lepiej przygotowane na sytuacje kryzysowe, np. związane z pandemią koronawirusa, ponieważ ich procesy charakteryzują się większą odpornością i elastycznością. Nawet małe i średnie przedsiębiorstwa wyposażone w innowacje technologiczne mogą stawić czoła globalnej konkurencji. Inteligentny system ERP jako cyfrowy szkielet przedsiębiorstwa, znajdujący szerokie zastosowanie w procesach firmy i dopasowany do potrzeb branży bezpośrednio zmniejsza negatywny wpływ na środowisko.