Giełdowy Indeks Produkcji wypracował 2,46% wzrost w październiku

Giełdowy Indeks Produkcji wypracował 2,46% wzrost w październiku

Na koniec października Giełdowy Indeks Produkcji (GIP60) osiągnął wartość 768,17 punktów, co przy wrześniowym zamknięciu na poziomie 749,71 punktów dało miesięczny wzrost wartości o 2,46% oraz skorygowało tegoroczny spadek do 32%. Dobre dane dotyczące produkcji sprzedanej przemysłu oraz odwilż jaka zapanowała na rynkach akcji, były głównymi czynnikami sukcesu GIP60 w październiku.


Analitycy z DSR podsumowali Giełdowy Indeks Produkcji (GIP) za miesiąc październik . W poniższym komunikacie dr Maciej Zaręba – analityk i współtwórca GIP, z DSR S.A. pisze:

Mimo nie najlepszych nastrojów panujących obecnie w gospodarce, ale również w branży przemysłowej (o czym w dalszej części artykułu), kapitał powrócił na rynki akcji przynosząc korektę negatywnego trendu, który panuje na rynkach od początku roku. Zazieleniły się indeksy monitorujące największe rynki akcji, ale również nasz rodzimy rynek akcji skorzystał na poprawie koniunktury na rynkach. 

Sytuacja w polskim przemyśle wydaje się być stosunkowo stabilna, a nawet przejawia pewne oznaki siły na tle konkurencji zagranicznej. Przykładowo rejestracja nowych firm w przemyśle wzrosła w III kwartale o 5,5% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. A produkcja sprzedana przemysłu rosła w zdecydowanej większości działów produkcji monitorowanych przez Główny Urząd Statystyczny. 

Nic więc dziwnego, że GIP60 mógł odwrócić trend spadkowy (od początku roku stracił już ponad 30%) i zanotować dopiero czwarty miesiąc tego roku z dodatnią stopą zwrotu, a pod względem siły wzrostu ustępuje tylko odczytom z marca (15,96% m/m) i maja (4,07% m/m). Co ważne, udało się to osiągnąć po jednym z najgorszych pod względem stopy zwrotu miesięcy w historii badań Giełdowego Indeksu Produkcji, która sięga początku 2016 roku. Dodatkowo pierwsza dekada listopada przyniosła kontynuację wzrostu GIP60, zwiększając jego wartość o dodatkowe 4,1%.

Akcje producentów powróciły do łask inwestorów

W przekroju branżowym, średnia stopa zwrotu dla wszystkich spółek wchodzących w skład GIP60 w danej branży była dodatnia wśród producentów leków (średni wzrost w tej grupie wyniósł 11,29% m/m), tworzyw sztucznych (9,17%), motoryzacji (7,12%), żywności (4%), chemikaliów (3,19%), maszyn elektrycznych (2,89%), odzieży (2,25%) i wyrobów metalurgicznych (0,64%). Pod kreską producenci z przemysłu lekkiego (-3,93%) i drzewnego (-10,28%). Wśród tych ostatnich największy spadek zaobserwowano w Fabryki Mebli Forte S.A. dla której cena akcji spadła o ponad jedną czwartą, do poziomu 18,6 PLN za akcję. 

Jak już jesteśmy przy indywidualnych stopach zwrotu, to trzy najlepsze spółki osiągnęły ponad dwudziestoprocentową stopę zwrotu. Najlepszym wynikiem może pochwalić się, wracający po raz kolejny do łask inwestorów, lubuski producent surowic i szczepionek Biomed-Lublin, którego akcje podrożały w październiku z 5,9 PLN do 7,29 PLN, dając wzrost o 23,56%. Drugie miejsce dla innego producenta z branży farmaceutycznej Selvity, której akcje przyniosły 23,13% zwrotu. Na najniższym stopniu podium październikowej klasyfikacji Giełdowego Indeksu Produkcji znalazła się spółka ZPUE, która po doskonałych wynikach za pierwsze półrocze regularnie znajduje się w czołówce najlepszych polskich spółek produkcyjnych pod względem miesięcznych stóp zwrotu. Tym razem kurs akcji spółki urósł o kolejne 21%, osiągając poziom 314 zł za akcję.

Światełko nadziei, czy polowanie na leszcza?

Indeksy – w tym GIP60 – kontynuowały wzrosty w pierwszej dekadzie listopada, czy to oznacza, że kryzys mamy już za sobą? Nie jest to niestety takie pewne, a nawet bardziej prawdopodobny jest niestety scenariusz powrotu do spadków. Bo o ile w Chinach inflacja producencka spadła poniżej zera (a więc technicznie rzecz biorąc stała się deflacją) po raz pierwszy od grudnia 2020 roku (-1,3% rdr, poprzednio 0,9%), to nie ma co liczyć na spadek inflacji w Polsce i w zachodnich gospodarkach rozwiniętych. Wśród innych negatywnych czynników, które mogą powstrzymać dalsze wzrosty cen akcji polskich producentów, jest słabnący złoty oraz przerwanie cyklu podwyżek stóp procentowych przez NBP, co może znacznie wydłużyć okres ujemnych realnych stóp procentowych (różnica pomiędzy główną stopą procentową a poziomem inflacji). Również nie najlepsza sytuacja w niemieckim przemyśle może dusić potencjał polskich eksporterów. Dodatkowo wskaźniki oparte na ankietach wśród pracowników spółek produkcyjnych wskazują na silne załamanie nastrojów i oczekiwań, co może w części wynikać z pogarszającej się koniunktury, choć – jak już udowadnialiśmy – wskaźniki te nie są najbardziej miarodajne w obliczu medialnej ofensywy pesymizmu gospodarczego. Najbliższe sesje powinny uchylić rąbka tajemnicy w kwestii kierunku, w którym podążą ceny akcji polskich producentów.  Z pewnością dużym pozytywnym bodźcem jest odczyt inflacji CPI poniżej oczekiwań i może on spowodować kontynuację wzrostów na rynkach akcji, mimo wymienionych problemów. ”



***

Giełdowy Indeks Produkcji to wspólne przedsięwzięcie firmy DSR, serwisu analitycznego „Produkcja.Expert” oraz Wydziału Informatyki i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.

Indeks obejmuje 60 spółek produkcyjnych notowanych na Rynku Podstawowym GPW i pokazuje zmianę nastrojów inwestorów w stosunku do spółek z branży produkcyjnej. Ze względu na precyzyjną analizę wyników poszczególnych przedsiębiorstw produkcyjnych indeks GIP może stanowić wiarygodny barometr faktycznego stanu sektora produkcyjnego.

Giełdowy Indeks Produkcji jest indeksem typu cenowego, więc przy jego kalkulacji nie uwzględnia się dochodów z tytułu dywidend. Za dzień bazowy (pierwszy dzień publikacji, w którym indeks przyjął wartość 1000) został uznany dzień 1 stycznia 2016 roku.

Comarch i ITOCHU Techno-Solutions nawiązali współpracę

Comarch i główny japoński integrator ITOCHU Techno-Solutions, podpisały umowę ramową, w celu usprawnienia i rozszerzenia współpracy w obszarach gotowości, realizacji, asekuracji i monitorowania usług wsparcia operacyjnego, w ramach przygotowań dozmiany w cyfrowej transformacji na japońskim rynku telekomunikacyjnym.

Branża telekomunikacyjna stoi w obliczu stałego wzrostu zapotrzebowania na szybkość, nowe usługi i niezawodność. Nie jest już możliwe spełnienie tych wymagań, budując systemy we własnym zakresie. Dzięki połączeniu bazy produktowej Comarch z doskonałą znajomością branży ITOCHU Techno-Solutions obie firmy mogą oferować rozwiązania szyte na miarę, dostarczane jako produkty.

Kompleksowe portfolio produktów telekomunikacyjnych Comarch oraz wiedza i znajomość japońskiego rynku, jaką wykazuje się ITOCHU Techno-Solutions ułatwią pracę nad najlepszymi rozwiązaniami, które sprostają japońskim wyzwaniom telekomunikacyjnym. Promowane w Japonii rozwiązania zapewnią również najwyższą jakość usług biznesowych, dzięki zoptymalizowanemu monitorowaniu sieci w domenie 5G, ujednoliconym pulpitom nawigacyjnym, RCA oraz funkcjom automatycznego rozwiązywania problemów. Ponadto umożliwi klientom oferowanie najnowszych usług wykorzystujących pełną moc starszych sieci lub sieci 5G, zapewniając jednocześnie szybką dostawę i wysoką jakość usług dla klientów końcowych.

Jesteśmy głęboko przekonani, że ta współpraca umożliwi japońskim telekomom bezproblemowe wprowadzenie najnowszych technologii na rynek i ułatwi cały proces transformacji.Umowa potwierdza również silną pozycję Comarch w kontekście wdrożeń OSSmówi Łukasz Zezulak, Japan Country Manager w Comarch.

Współpraca Comarch z ITOCHU Techno-Solutions rozpoczęła się w 2019 roku od małego PoC. Obecnie obie firmy pracują nad wieloma projektami obejmującymi obszary telekomunikacji mobilnej, stacjonarnej i 5G.

O ITOCHU Techno-Solutions Corporation

ITOCHU Techno-Solutions Corporation to firma świadcząca kompleksowe usługi informacyjne, która współpracuje ze swoimi klientami. Od doradztwa po projektowanie, rozwój i budowę, wsparcie operacyjne i konserwacyjne, ITOCHU Techno-Solutions łączy zaawansowane rozwiązania informatyczne i usługi w chmurze, aby rozwiązać problemy klientów i przyczynić się do transformacji cyfrowej. Zapewnienie optymalnych usług we wszystkich dziedzinach, w tym komunikacji, nadawania, produkcji, finansów, logistyki i handlu detalicznego, usług publicznych, nauk przyrodniczych, nauki i inżynierii.

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej giełdzie. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie, prowadzi projekty dla wiodących marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki, m.in. telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usługach, infrastrukturze IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystały dziesiątki tysięcy globalnych marek w ponad 100 krajach na sześciu kontynentach. Wśród tych marek są między innymi Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB i ING.

Comarch zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT, m.in. Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk oraz EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Comarch co roku inwestuje w innowacyjne projekty. W 2021 roku wydatki na badania i rozwój wyniosły 317 mln zł. Obecnie zatrudnia 7500 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód i Europę po obie Ameryki.

Wyniki finansowe Comarch po trzecim kwartale 2022

Ponad 1,3 mld złotych przychodów ze sprzedaży wypracowała Grupa Kapitałowa Comarch w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku. To o 206,5 mln zł więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Wynik operacyjny wyniósł 131,5 mln złotych i był wyższy o 7,7 mln złotych, czyli o 6,2 proc. niż osiągnięty w okresie trzech kwartałów 2021 roku. Wzrósł również wynik EBITDA. Jego wartość wyniosła 201,5 mln złotych, czyli o 12,8 mln złotych, tj. o 6,8 proc. niż przed rokiem. Z kolei zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej był niższy o 12,2 mln złotych i wyniósł 72,7 mln złotych.

Natomiast w samym trzecim kwartale 2022 roku Grupa Comarch sprzedała produkty i usługi o wartości 471,1 mln złotych. Wynik operacyjny osiągnął wartość 60,3 mln złotych i był wyższy o 1,4 mln złotych od osiągniętego w analogicznym okresie w 2021 roku. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 27,9 mln złotych, natomiast zysk EBITDA osiągnął wartość 83,9 mln złotych.

Największą część przychodów Grupy Comarch w ciągu trzech kwartałów stanowiła sprzedaż systemów informatycznych dla telekomów, która wyniosła 306,5 mln złotych, co oznacza wzrost o 27,7 mln złotych, czyli o 9,9 proc., w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. Z kolei największy wzrost przychodów osiągnęła sprzedaż produktów i usług dla firm z branży przemysłowej. W ciągu dziewięciu miesięcy urosła o 43,1 mln złotych, tj. 32,6 proc., i osiągnęła wartość 175,2 mln złotych. Wzrost odnotowała również sprzedaż do odbiorców z sektora handlowego i usługowego, wynosząc 197,9 mln złotych, czyli o 28,3 mln złotych, tj. 16,7 proc., więcej niż przed rokiem oraz do klientów z sektora finansowo-bankowego, w którym przychody wzrosły o 32,5 mln złotych, tj. 20,4 proc., i osiągnęły wysokość 191,3 mln złotych. Dwucyfrową dynamikę wzrostu utrzymał również biznes w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, rosnąc rok do roku o 37 mln złotych, czyli o 23,8 proc. i osiągając wynik 192,6 mln złotych. Zwiększył się też przychód ze sprzedaży systemów tej samej klasy w regionie DACH, o 7,7 mln złotych, tj. o 10,5 proc. Z kolei przychody z sektorze administracji publicznej urosły o 25,5 mln złotych, tj. o 33,7 proc., i wyniosły 101,3 mln złotych. Natomiast przychody ze sprzedaży do sektora medycznego zmniejszyły się o 4,5 mln złotych, tj. o 10 proc.

W samym trzecim kwartale największy wzrost, aż o 61,6 proc., osiągnęła sprzedaż w sektorze administracji publicznej. Instytucje te zakupiły produkty o wartości 39,6 mln złotych, czyli o 15,1 mln złotych niż w trzecim kwartale 2021 roku. Wzrosła też sprzedaż produktów dla firm handlowych oraz usługowych, osiągając poziom 75,3 mln złotych, czyli o 16,1 mln złotych, tj. 27,3 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. Grupa Comarch osiągnęła też lepszą sprzedaż w sektorze TMT, której wartość wyniosła 110,2 mln złotych, o 13,6 mln złotych więcej niż przed rokiem. Większe przychody zostały wypracowane również w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw na terenie Polski – wzrost o 11,6 mln złotych (tj. 22,6 proc.) do wartości 62,8 mln złotych oraz w krajach regionu DACH, gdzie klienci zakupili systemy i usługi informatyczne o wartości 28,3 mln złotych, czyli o 4,8 mln złotych, tj. 20,4 proc., więcej niż przed rokiem. Natomiast przychody ze sprzedaży do firm przemysłowych wzrosły o 11,5 mln złotych, tj. 21,9 proc., i wyniosły 63,9 mln złotych. Większe przychody przyniósł również biznes w segmencie finansowo-bankowym – o 14,4 mln złotych, tj. 25,9 proc., osiągając przychody o wartości 69,9 mln złotych. Z kolei spadek przychodów o nastąpił w pionie produktów dla placówek medycznych. Ich sprzedaż wyniosła 11,4 mln złotych i była 5,6 mln złotych, czyli o 33,3 proc., niż w Q3 2021 roku.

Mimo złożonej sytuacji w światowej gospodarce biznes Comarch rozwija się i stale realizuje strategię, która pozwala na utrzymanie stabilnej pozycji firmy. W najbliższych miesiącach planujemy kontynuować inwestycje w prace badawczo-rozwojowe rozwiązań informatycznych opartych w przeważającej części na własnych produktach, rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, w szczególności w Europie Zachodniej, Azji i Oceanii oraz w Ameryce Północnej oraz rozwijanie kolejnych obszarów biznesowych, zwłaszcza w zakresie telemedycyny, Internet of Things (IoT), usług e-commerce i usług związanych z rynkiem finansowym – mówi Konrad Tarański, wiceprezes Zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch.

W ciągu trzech kwartałów 2022 roku Grupa Comarch zwiększyła również zatrudnienie o 393 osób i na koniec września tego roku zatrudniała 7 116 pracowników. Rozbudowa kadry była związana jak co roku z przeprowadzonym w trzecim kwartale letnim programem stażowym.­

Poznaj narzędzia CRM od Microsoft – ANEGIS publikuje nowy przewodnik po CRM w Dynamics 365

Liderzy marketingu i sprzedaży wiedzą, że wartościowa i oparta na zaufaniu relacja z klientem przynosi zyski. Pracownicy firmy poznają klienta, budują z nim relację i dbają o jego satysfakcję. A personalizacja doświadczeń i proaktywna obsługa klienta odgrywają coraz większą rolę w jego utrzymaniu. Czy do każdego klienta można podejść indywidualnie? Jak towarzyszyć klientowi w każdym punkcie styku z produktem/usługą? Co jest potrzebne, żeby przywiązać klienta do marki? – Odpowiednie narzędzia CRM i dane o kliencie. ANEGIS przygotował przewodnik po CRM w Dynamics 365, w którym wskazuje kompleksowe rozwiązanie do budowania i utrzymywania relacji z klientem oparte na danych.

Forrester w swoim raporcie „The Future of CRM” z 2022 r. nazywa technologie CRM rdzeniem zaangażowania klientów i pracowników. System CRM ma wspierać wszystkie obszary firmy, w których pojawia się tak klient, jak i pracownik. Automatyzacja i sztuczna inteligencja napędzają nowoczesny CRM, ukierunkowując interakcje z klientem na odpowiednie tory i zwiększając zaangażowanie pracowników. Forrester szacuje, że system CRM wdrożony prawidłowo dla wszystkich zespołów w firmie podnosi poziom świadczenia klientowi najwyższej jakości obsługi o 14%.

CRM sercem firmy

Czy wobec tego którakolwiek firma może pozwolić sobie na rezygnację z CRM w swojej infrastrukturze? Jeśli chce pozostać na rynku konkurencyjna – nie może. Oprócz wspierania wydajności operacyjnej zespołów sprzedaży, obsługi klienta czy marketingu, CRM jest centralnym repozytorium danych o kliencie, które stanowią wsad do zaawansowanych analiz, prognozowania zachowań i budowania strategii, które nadążą za zmieniającymi się potrzebami konsumentów.

– W CRM możemy stworzyć pełny obraz klienta w oparciu o informacje zebrane ze wszystkich kanałów komunikacji, w których klient styka się z naszym produktem, usługą, marką czy pracownikiem. Taki profil stanowi fundament działań spersonalizowanych i wycelowanych precyzyjnie w potrzeby i oczekiwania klienta. A indywidualne podejście jest tym, czego życzą sobie współcześni konsumenci – zaznacza Tomasz Kaczan, CRM Director w ANEGIS.

71% ankietowanych w raporcie Next in Personalization firmy McKinsey (2021 r.) przyznało, że oczekuje od firm spersonalizowanych interakcji. 76% frustruje się, gdy takich nie otrzymuje.

Wyższy poziom relacji z klientem z CRM w Dynamics 365

Aby sprostać tym oczekiwaniom, kompleksowy CRM spinający marketing, sprzedaż, obsługę i wyposażony w narzędzia do gromadzenia i analizy danych jest kluczowy dla rozwoju firmy.

Rozwiązanie CRM w Microsoft Dynamics 365 to właśnie taki zestaw zintegrowanych aplikacji, baza danych, agregat procesów i platforma narzędzi wspierających pracę wszystkich działów, które biorą udział w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z klientem.

– CRM od Microsoft ma budowę modułową – każdy moduł obsługuje inny obszar działalności firmy, ale razem tworzą potężne środowisko, które wspiera budowanie relacji z klientem w całym cyklu funkcjonowania klienta w kontekście firmy – dodaje Tomasz Kaczan.

Dynamics 365 łączy sprzedaż, obsługę klienta, serwis, marketing i zarządzanie projektami w kompleksowe rozwiązanie CRM dla średnich i dużych przedsiębiorstw.

CRM w Dynamics 365 jest zintegrowany z aplikacjami z portfolio Microsoft. Użytkownicy mogą korzystać z analiz sprzedaży w Power BI, współtworzenia dokumentów w programie Word, interakcji z klientami w Microsoft Social Engagement i integracji z rodzimymi aplikacjami, tj. Outlook, Excel czy Teams. Dodatkowo integracja aplikacji CRM z serwisami społecznościowymi – Facebook, Twitter, LinkedIn – umożliwia łatwe, precyzyjne i skuteczne dotarcie do klientów w przestrzeni social mediowej.

Przewodnik po CRM w Microsoft Dynamics 365

ANEGIS przygotował przewodnik po rozwiązaniu CRM w Dynamics 365 i jego funkcjonalnościach. Dowiesz się z niego, jakie dokładnie obszary obejmuje, czym się wyróżnia na tle innych rozwiązań i jakie są korzyści z jego wdrożenia. E-book możesz pobrać bezpłatnie ze strony Przewodnik CRM.

Autor artykułu: Katarzyna Jurczyk

Artykuł źródłowy