Wykorzystanie nowoczesnych technologii i systemów ERP w obszarze produkcyjnym

Przemysł 4.0 łączy maszyny, systemy i procesy w „inteligentne” sieci, które komunikują się ze sobą w sposób automatyczny, by optymalizować procesy w przedsiębiorstwie. Kluczowymi elementami tego podejścia są Internet Rzeczy (IoT) i systemy zintegrowane. IoT odpowiada za zbieranie informacji, a system ERP za ich przekazywanie i wymianę.

Smart produkcja to krótsze serie produktów oraz bardziej złożone wyroby, często z częstszymi zmianami materiałowymi. Smart factory umożliwia szybsze dostarczanie produktów w zmiennych konfiguracjach, a także ich łatwiejszą identyfikację. Niezwykle istotne są również lepsze prognozowanie zmian oraz zarządzanie łańcuchem dostaw. System klasy ERP jest odpowiednim rozwiązaniem, które od wielu lat pomaga firmom w osiąganiu tych celów.

Większa wydajność jest wynikiem płynnej integracji procesów planowania, zarządzania materiałami i zaopatrzeniem, produkcji, finansów i informacji biznesowej za pomocą jednego systemu. System ERP umożliwia pełną automatyzację zakładu i ujednolica wiele procesów biznesowych. Pozwala również na integrację innych rozwiązań informatycznych w celu zsynchronizowania wszystkich elementów łańcucha dostaw.

Sprawna produkcja przy niższych kosztach to kolejna zaleta Przemysłu 4.0. Dzięki podłączeniu maszyn do systemu ERP i zasilaniu ich strumieniem danych, możliwe jest planowanie konserwacji robotów i analizowanie ich wydajności, co pozwala lepiej realizować zamówienia. System ERP dostosowuje procesy do produktów i zarządzania zapasami. Istnieje także możliwość dowolnej modyfikacji projektów i materiałów w celu maksymalnego wykorzystania potencjału robotów.

Siła Internetu Rzeczy w Przemysłu 4.0 polega na montowaniu czujników w produktach, aby analizować ich wydajność, bezpieczeństwo i trwałość. Przesyłając te informacje bezpośrednio do systemu ERP, można aktualizować listy materiałów i dostosowywać specyfikacje projektowe oraz procesy w celu ciągłego doskonalenia produktów w trakcie produkcji.

Polski producent KAN wybiera IFS do wsparcia globalnej ekspansji i usprawnienia łańcucha dostaw

Firma IFS , globalny dostawca oprogramowania chmurowego dla przedsiębiorstw, poinformowała, że wiodący polski dostawca instalacji wodnych, grzewczych i technologicznych sprzedawanych pod marką KAN-therm nabył rozwiązanie IFS Cloud ERP.

KAN zdecydował się skoncentrować na sześciu modułach funkcjonalnych IFS Cloud: finansach, kontrolingu, kadrach i płacach, produkcji, łańcuchu dostaw i zarządzaniu relacjami z klientami (CRM). W pierwszej fazie wdrożenia rozwiązanie zostanie udostępnione 700 użytkownikom w sześciu krajach na całym świecie.  

Decyzja o wdrożeniu oprogramowania firmy IFS zapadła w momencie, gdy KAN  umacnia swoją pozycję i przygotowuje się do wejścia na nowe, pozaeuropejskie rynki.

Rozwiązanie IFS Cloud, można skalować w celu zaspokojenia potrzeb związanych z jego szybką ekspansją, która obejmuje budowę nowych fabryk. Oprogramowanie IFS umożliwi również dostawcom usług budowlanych dostęp do danych w czasie rzeczywistym, usprawni raportowanie i skonsoliduje architekturę aplikacji.

„Dzięki rozwiązaniu firmy IFS mamy możliwość usprawnienia każdego aspektu naszej działalności w jednej platformie opartej na chmurze. Będzie to miało kluczowe znaczenie dla zwiększenia wydajności i przyspieszenia procesu ekspansji na rynki międzynarodowe. Ponadto wiedza i profesjonalizm, które wykazał zespół IFS od czasu rozpoczęcia współpracy, dały nam pełne zaufanie do zespołu wdrożeniowego i że IFS Cloud spełni nasze potrzeby biznesowe”.

Łukasz Urbaniak, CIO Grupy KAN

Ponadto, aby zmaksymalizować realizację wartości w dłuższej perspektywie, firma KAN przystąpiła do IFS Success Services, modelu długoterminowej współpracy, który pomaga zapewnić ciągłe dostarczanie wartości w czasie, a każda aktualizacja wspiera firmę w korzystaniu z wiecznie zielonego podejścia.

„KAN koncentruje się na zaspokajaniu potrzeb klientów poprzez koncentrację na innowacjach oraz dostarczaniu wysokiej jakości produktów i usług, przy jednoczesnej optymalizacji zużycia energii i wspieraniu zrównoważonych, przyjaznych dla środowiska praktyk budowlanych. . Firma IFS jest zaangażowana w dostarczanie zaawansowanych funkcji ERP i specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie, których KAN potrzebuje, aby sprostać temu podwójnemu wyzwaniu już dziś”. 

Marek Głazowski, dyrektor zarządzający IFS na Polskę i Europę Wschodnią

O KANIE

Grupa KAN, to doświadczony europejski producent i dostawca systemów instalacyjnych KAN-therm. Od momentu powstania w 1990 roku KAN zbudował swoją pozycję na mocnych filarach: profesjonalizmie, innowacyjności, jakości i rozwoju.

Dziś firma zatrudnia ponad 1100 osób. Posiada sieć oddziałów na terenie całej Polski oraz filie w wielu innych krajach. Produkty ze znakiem KAN-therm eksportowane są do 68 krajów na całym świecie. Sieć dystrybucji obejmuje Europę oraz znaczną część Azji, Afryki i Ameryki.

Więcej informacji można znaleźć na stronie https://en.kan-therm.com/p/kan-group

O firmie IFS

Firma IFS opracowuje i dostarcza oprogramowanie dla przedsiębiorstw w chmurze dla firm na całym świecie, które produkują i dystrybuują towary, budują i utrzymują aktywa oraz zarządzają operacjami ukierunkowanymi na usługi. W ramach jednej platformy nasze produkty branżowe są z natury połączone z pojedynczym modelem danych i wykorzystują wbudowane innowacje cyfrowe, dzięki czemu nasi klienci mogą dać z siebie wszystko, gdy jest to dla nich naprawdę ważne – w Moment of Service™. Wiedza branżowa naszych pracowników i naszego rozwijającego się ekosystemu wraz z zaangażowaniem w dostarczanie wartości na każdym kroku sprawiły, że firma IFS jest uznanym liderem i najczęściej polecanym dostawcą w naszym sektorze. Nasz globalny zespół składający się z ponad 5500 pracowników codziennie realizuje nasze wartości elastyczności, wiarygodności i współpracy, wspierając tysiące klientów.

Comarch prezentuje wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2023 roku

Skonsolidowane przychody Grupy Kapitałowej Comarch za pierwszy kwartał 2023 roku osiągnęły wartość 427,6 mln złotych i były o 11 mln złotych wyższe od wyniku z analogicznego okresu rozliczeniowego w zeszłym roku. Zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 19,3 mln zł, co oznacza spadek o 55 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku, a zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 23 mln złotych, czyli o 28,9 proc. mniej niż w pierwszych trzech miesiącach zeszłego roku. Grupa wypracowała 42 mln zł. zysku EBITDA wobec 65,6 mln złotych zysku rok wcześniej.

Rentowność operacyjna wyniosła +4,5 proc., a rentowność netto +5,4 proc. W opisywanym  okresie sprzedaż krajowa stanowiła 42,3 proc., a sprzedaż zagraniczna 57,7% całkowitych przychodów.

Dynamicznie rozwijał się biznes w segmencie systemów dla instytucji finansowych i banków. Ich sprzedaż wzrosła o 38 proc. i osiągnęła wartość 72 mln złotych. Dwucyfrową dynamikę utrzymała również sprzedaż rozwiązań ERP na rynku krajowym. Firmy z sektora MŚP zakupiły rozwiązania do zarządzania przedsiębiorstwem o wartości 83,2 mln zł co oznacza wzrost o ponad 22 proc. i 15 mln złotych. Natomiast sprzedaż do klientów z sektora MSP w regionie DACH zmniejszyła się o 24,3 proc. i wyniosła 22,6 mln złotych. Grupa poprawiła też sprzedaż w segmencie przemysł&utilities, gdzie sprzedaż rozwiązań i usług informatycznych wyniosła 55,3 mln złotych, rosnąc rok do roku o 5,4 proc.  Natomiast przychody ze sprzedaży w sektorze handlu i usług utrzymały się na podobnym poziomie jak w analogicznym okresie w 2022 roku i osiągnęły wynik 57,4 mln złotych.

Wartość przychodów ze sprzedaży Grupy Comarch do odbiorców z sektora TMT wyniosła 92,5 mln złotych, co oznacza spadek o 13,3 mln złotych, tj. o 12,6 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku, jednak sektor ten wciąż posiada najwyższy udział w sprzedaży Comarch – ponad 21 proc. O 7,3 proc. zmniejszyła się wartość przychodów w segmencie medycyny i wyniosła 14,4 mln złotych. Sprzedaż do instytucji administracji publicznej wyniosła 22 mln złotych, czyli 7,2 mln złotych mniej niż rok temu.

Grupa Comarch w pierwszym kwartale 2023 roku obserwowała zmniejszoną dynamikę popytu na rozwiązania informatyczne oraz działała w warunkach znacznego wzrostu kosztów działalności (wynagrodzeń, energii, usług obcych). Wzrost przychodów ze sprzedaży był wolniejszy niż wzrost kosztów działalności, w efekcie czego zmniejszyła się rentowność działalności Comarch – mówi Konrad Tarański, wiceprezes zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch.

Realizując założenia strategii dywersyfikacji biznesu Comarch prowadzi niezmiennie różnorodne projekty, inwestycyjne. W najbliższym czasie dwa z nich będą miały swój debiut rynkowy.

Jednym z nich jest platforma e-commerce – wszystko.pl. – Aktualnie trwają testy konsumenckie, w których biorą udział pracownicy Grupy Kapitałowej Comarch oraz ponad 11 tys. sprzedawców, którzy zarejestrowali i zweryfikowali konto na portalu. Premiera serwisu odbędzie się na przełomie czerwca i lipca – zapowiada Konrad Tarański.

Drugim projektem jest budowa centrum danych w USA w miejscowości Mesa koło Phoenix (stan Arizona).

Inwestycja jest związana z potrzebą dywersyfikacji geograficznej infrastruktury krytycznej Comarch oraz planami rozszerzenia działalności biznesowej na rynku amerykańskim. Aktualnie trwają testy i procedury odbiorowe centrum danych, w najbliższym czasie planowane jest uruchomienie działalności obiektu – mówi Konrad Tarański.

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2022 roku nakłady na prace R&D wyniosły blisko 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 7 000 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

Phoenix Contact Wielkopolska wybiera system Queris CMMS

Oddział światowego lidera w produkcji elementów do elektryfikacji i automatyzacji, Phoenix Contact Wielkopolska, ukończył wdrożenie systemu dla utrzymania ruchu. Spółka należąca do Phoenix Contact wybrała polski system CMMS.

Zakład produkcyjny w Nowym Tomyślu został wyposażony w najnowsze rozwiązanie CMMS firmy Queris, dzięki któremu załoga fabryki zyska nowe możliwości zarządzania własnymi procesami utrzymania ruchu.

– Profesjonalny system dla utrzymania ruchu pomoże nam jeszcze lepiej zorganizować pracę działów technicznych. Zakładamy, że jego wykorzystanie w ciągu kilku miesięcy zwiększy dostępność naszych zasobów produkcyjnych. – mówi Mariusz Marciniak, Project Manager w Phoenix Contact Wielkopolska, który wyjaśnił tym samym główne motywy, jakie stały za decyzją o zrealizowanej inwestycji.

Bardzo cieszymy się, że spółka Phoenix Contact Wielkopolska dołączyła do grona użytkowników naszego systemu i że mogliśmy zrealizować wdrożenie obejmujące tak wiele aspektów dotyczących utrzymania majątku trwałego w jej zakładzie. Decyzja oddziału Phoenix Contact Wielkopolska to kolejne potwierdzenie faktu, że nasz polski system to narzędzie klasy światowej, sprawdzające się w każdej branży i regularnie wybierane zarówno przez rodzime zakłady, jak i fabryki międzynarodowych koncernów działających na całym świecie – podsumował Arkadiusz Więdłocha, Wiceprezes Queris.

Phoenix Contact jest globalnym liderem w produkcji elementów elektryki i automatyki, które są wykorzystywane w różnych gałęziach gospodarki. Koncern dostarcza swoje wyroby między innymi na potrzeby przemysłu, infrastruktury transportowej, automatyki budynków, przesyłu i dystrybucji energii czy inteligentnych sieci i miast. Phoenix Contact Wielkopolska to trzeci największy zakład produkcyjny w całej Grupie, w którym zatrudnionych jest ponad 3400 pracowników.

Źródło: Queris