Urządzenia mobilne a bezpieczeństwo IT

O urządzeniach mobilnych gotowych na cyberzagrożenia rozmawiamy z Maciejem Zajączkowskim, dyrektorem sprzedaży w VECTO i Damianem Bugalskim, B2B Presales Expert z Motorola Mobility, Lenovo Company.

CERT Polska wskazuje, że 64 proc. wszystkich zdarzeń obsłużonych w 2022 roku dotyczył tzw. phishing’u, a zatem cyberincydentów, które najczęściej dotyczą użytkowników smartfonów. Czy rzeczywiście urządzenia mobilne stanowią dziś najsłabsze ogniwa systemu IT?

[MZ] Dane CERT pokrywają się z wynikami naszego badania „Cyberbezpieczeństwo polskich firm”, w ramach którego co roku diagnozujemy gotowość krajowych przedsiębiorstw i instytucji do przeciwdziałania negatywnym skutkom cyberprzestępczości. Rosnący stopień digitalizacji, obejmujący coraz powszechniejsze wykorzystanie urządzeń zdalnych w ramach infrastruktury IT, z pewnością stanowi obszar potencjalnego ryzyka. Na szczęście, na rynku obecnie jest wiele rozwiązań, które z powodzeniem można zastosować, by sprzęt mobilny nie był najsłabszym ogniwem całego systemu. Jednym z nich jest portfel produktów i usług Lenovo i Motorola, który powstał na bazie wysokich kompetencji inżynierów obu tych marek. Mamy wiele doświadczeń w ich wdrażaniu wśród Klientów VECTO i dziś mogę powiedzieć, że poza skutecznością, docenić należy jego skalowalność – możemy je komfortowo dopasować do potrzeb, wielkości, a nawet kultury organizacyjnej danej firmy czy instytucji.

Co przeciętna firma może zrobić, by minimalizować cyberryzyka związane z wykorzystaniem urządzeń mobilnych?

[DB] Przede wszystkim firmy powinny inwestować w oprogramowanie do zarządzania i kontrolowania floty urządzeń mobilnych. Przykładem mogą być rozwiązania typu Mobile Device Manager, które umożliwiają wyznaczenie zakresu funkcjonalności smartfona poprzez wprowadzenie dedykowanych polityk, które mogą blokować niebezpieczne aplikacje, wymuszać blokady wifi i wiele więcej. Ochronę można wzmocnić również poprzez wykorzystanie innowacji biznesowych smartfonów marki Motorola, wspierających usługę Moto OEM Config, która umożliwia blokowanie wyznaczonych stron internetowych przy użyciu wybranych Mobile Device Managerów, które administrator uzna za ryzykowne. Motorola w swoim portfolio posiada autorski MDM, z przewrotną nazwą Moto Device Manager. Zakres funkcjonalności tej usługi jest zbliżony do jej najpopularniejszych konkurentów.

Pamiętajmy również, że najczęstszym problemem w planowaniu skutecznej cybertarczy dla każdej firmy jest czynnik ludzki. Poza szerokim pakietem szkoleń, które wzmacniają świadomość potencjalnych niebezpieczeństw, warto budować system IT poprzez rozwiązania wspierające użytkownika końcowego. W Lenovo opracowaliśmy ekosystem usług ThinkShield for Mobile, która wspiera korzystających ze sprzętu firmowego na każdym etapie ich pracy, w znaczący sposób minimalizując ich nieostrożność czy nieprzemyślane decyzje, które w trakcie użytkowania sieci, często musimy przecież podejmować. 

Wspomniał Pan o rozwiązaniu ThinkShield for Mobile* – jakie są jego najważniejsze atuty?

ThinkShield for Mobile, to rozwiązanie, które koncentruje się na czterech segmentach: bezpieczeństwie, zarządzaniu flotą smartfonów, produktywności i serwisie. We wszystkich obszarach klienci znajdą rozwiązania i usługi, które są elastyczne i skalowalne. Mówimy dziś o bezpieczeństwie, zatem warto podkreślić, że ThinkShield obejmuje implementację szeregu algorytmów chroniących, takich jak MotoKeySafe, który zapewnia zaawansowane uwierzytelnianie i klucze cyfrowe, w ramach IoT czy dostępu do bankowości elektronicznej. Ponadto w części usługowej istnieje możliwość wykupienia Moto Threat Defense wspieranego przez Zimperium, a zatem antywirus nowej generacji oparty na sztucznej inteligencji.

Warto też wspomnieć o ThinkPhone – smartfon, który jest kompilacja najlepszych cech laptopów linii ThinkPad oraz smartfonów Motorola, stworzona z myślą o biznesie, przygotowana na różne wyzwania w codziennej pracy. Dzięki usłudze Think2Think, opartej na ReadyFor, jesteśmy w stanie w sytuacjach kryzysowych całkowicie zastąpić pracę na laptopie smartfonem. Ponadto ThinkPhony są prawdopodobnie jedynymi na świecie smartfonami, które posiadają dedykowane oprogramowanie do obsługi Windows 365.

Bez mobilności w SCM już się nie da

Aplikacje mobilne w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw na dobre weszły do użycia lata temu. Dziś prawie nikt nie wyobraża sobie powrotu do realizacji procesów wyłącznie poprzez dokumentację papierową. Takie działania z dzisiejszego punktu widzenia wydają się nieefektywne, podatne na błędy
i nieoptymalne. W końcu i tak przecież należy ponieść koszt rejestracji zdarzeń w jakieś centralnej bazie danych a to jak wiadomo generuje dodatkowe koszty oraz opóźnienia.

Zasadnym jest zatem trend, by pracownik ewidencjonował swoje czynności na bieżąco. Aby był częścią procesu dziejącego się w czasie rzeczywistym. Żyjemy w epoce ciągłego dostępu do danych i w taki też sposób chcemy pracować. Dostawcy sprzętu wzbogacają rynek o kolejne urządzenia mobilne mniej lub bardziej dedykowane dla pracy w konkretnych procesach. Ale nawet zwykły tablet czy smartfon bywa dziś wystarczającym narzędziem pracy. Aplikacje mobilne mogą wspierać działania handlowe, magazynowe, logistyczne czy serwisowe.

Ergonomia kluczem do sukcesu?

Podstawowe narzędzia mobilne przedstawiciela handlowego to aplikacje klasy CRM. Ich cechą jest szybki dostęp do danych związanych z kontrahentem, możliwość prowadzenia kalendarza, możliwość wymiany informacji a w szczególności rejestracji umów czy ofert. Mówimy tu o dostępie do danych centralnych, nad którymi często pracują również inne osoby lub działy np. dział marketingu. Użyteczny mobilny CRM łączy funkcjonalność z dobrą ergonomią. Powinno
go cechować wykorzystanie ulubionych narzędzi użytkownika takich jak: dialer, klient poczty email czy mapa samochodowa. Dane powinny być zawsze aktualne
a operowanie na nich łatwe i przyjemne.

Na magazyn tylko z WMS!

Kolejna grupa narzędzi mobilnych, to te wspierające prace magazynu. Są to zwykle systemy klasy WMS. Takie aplikacje pozwalają organizować pracę dużych zespołów w procesach liczenia i rozkładania dostaw, przeprowadzania kontroli jakościowej, kompletacji wysyłek czy załadunków. Pracownik logując się do aplikacji otrzymuje zadania i dysponuje całą gamą funkcji mobilnych, które pozwalają mu to zadanie zrealizować. Przykładowo w procesie kompletacji użytkownik po podjęciu zadania otrzymuje specyfikację zbiórki, a więc listę prezentującą co, skąd, w jakiej kolejności i w jakiej ilości pobrać. Operator ma następujące możliwości: skanowanie, wydruk etykiet logistycznych, przepakowanie, dekompletację oraz wyszukiwanie informacji. Jego działania są na bieżąco koordynowane z pracą innych magazynierów jak również z pracą obecnych w magazynie zautomatyzowanych środków transportu wewnętrznego. Tutaj bogactwo funkcji jest ogromne i zależne od wielu aspektów technicznych. Systemy mobilne są często zintegrowane z liniami transportowymi, wózkami samojezdnymi czy też z urządzeniami naważania. Coraz częściej użytkownicy systemów WMS zwracają uwagę na możliwość konfiguracji
i dostrajania standardu aplikacji mobilnej do sytuacji występującej w jego przedsiębiorstwie. Możliwość tworzenia własnych formatek, tak by zrealizować nietypowy proces magazynowy lub produkcyjny, jest nie tylko mile widzianym rozwiązaniem dostarczanym przez producenta oprogramowania, co wręcz nieodzownym minimum.

Moda na mobilność

Gdy magazyn wykorzystując swoje „mobilki” zrealizuje załadunek, wówczas przychodzi czas na jego dostarczenie. Aplikacje mobilne dla kierowców mają dwa podstawowe zadania, zapewnienie dowozu na czas wg ustalonej marszruty oraz przeprowadzenie kontroli kompletności podczas rozładunku. Są oczywiście dodatkowe funkcje takich aplikacji. Wśród nich można wyróżnić możliwość przeprowadzenia ankiety z odbiorcą, wykonywanie dokumentacji fotograficznej, określanie powodów niedoręczenia przesyłki czy tez zarządzania opakowaniami zwrotnymi. Aplikacja mobilna tej klasy powinna być odporna na utratę połączenia
z bazą danych, a więc na pracę w miejscu bez zasięgu sieci GSM.

Czy tylko działania handlowo-logistyczne są w obszarze zainteresowania szeroko rozumianej mobilności? Otóż nie. Moda na mobilność dosięgnęła również zakres działania służb utrzymania ruchu. Systemy CMMS, bo o nich mowa, mają również część mobilną. Pozwala ona na zdalne prowadzenie czynności takich jak zgłaszanie awarii, zarządzanie przydziałem zadań, śledzenie postępu prac serwisowych czy też ewidencję związaną z planowanym przestojem wybranych maszyn. Aplikacja mobilna jest tutaj zintegrowana z kalendarzem działu produkcyjnego tak by działania serwisowe miały swoje konsekwencje w planowaniu produkcji.

Firma DSR dwukrotnie nagrodzona w dziedzinie zastosowania sztucznej inteligencji w produkcji

Koniec roku 2023 okazał się dla rozwiązań informatycznych DSR 4FACTORY obfitym w nagrody. Aż dwa nowe projekty AI 4FACTORY zostały nagrodzone przez dwie niezależne grupy ekspertów. Potwierdza to, że firma DSR z Wrocławia należy do grona prekursorów i liderów zastosowania sztucznej inteligencji w produkcji w Polsce.

AI 4FACTORY to innowacyjny zestaw narzędzi dla firm z sektora produkcyjnego, które chcą produkować efektywniej. To rozwiązanie oparte na inteligentnej rekomendacji zmian poprzez przetwarzanie gromadzonych danych z zastosowaniem sztucznej inteligencji, w celu optymalizacji procesów produkcyjnych.

Pierwsze wyróżnienie zostało przyznane przez kapitułę Forum Inteligentnego Rozwoju. W dniach 19-20 października 2023 r. w Uniejowie odbył się kongres projektów przyszłości, podczas którego DSR została laureatem Polskiej Nagrody Inteligentnego Rozwoju 2023, w kategorii „Innowacyjne technologie przyszłości”. Wyróżnione zostało jedno z naszych kluczowych rozwiązań – projekt pn. ,,DPS–EA (Dynamic Production Scheduling based on Evolutionary Algorithm) – innowacyjne narzędzie planowania, harmonogramowania i optymalizacji pracy dynamicznych środowisk produkcyjnych, służące do rozwiązywania dynamicznych jednokryterialnych problemów NP- trudnych z wykorzystaniem nowoczesnych technik dekompozycji struktury problemu”. Nagroda została przyznana również za pozytywne podejście do upowszechniania dotychczasowych wyników przedsięwzięć wśród całego społeczeństwa – tym bardziej jesteśmy zaszczyceni tak wyjątkowym i prestiżowym wyróżnieniem, i czujemy się docenieni za promowanie innowacji technologicznych z rodziny AI 4FACTORY.

Druga nagroda wręczona została firmie DSR podczas XXII edycji Gali Logistyki, Transportu i Produkcji, która odbyła się 30 listopada 2023 r. w Warszawie. Konkurs Produkt Innowacyjny dla Logistyki Transportu i Produkcji był skierowany do firm, które tworzą innowacyjne rozwiązania, wspierające biznes w optymalizacji kosztów i zwiększaniu wydajności. Tym razem DSR przyznano nagrodę główną w kategorii Produkt Innowacyjny 2023, za rozwiązanie PMSA – Production Management Smart Advisor – czyli innowacyjne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję AI 4FACTORY do generowania rekomendacji sterowania procesem technologicznym w celu optymalizacji wskaźnika OEE.

Obie nagrody odbierał Sławomir Lasota – Senior Innovation & Project Manager DSR S.A., który tak podsumował kolejne sukcesy rozwiązań DSR 4FACTORY: „To dla nas niezwykłe wyróżnienia, więc jestem zachwycony, że praca zespołu DSR została doceniona przez ekspertów. Te nagrody będą dla całego zespołu AI 4FACTORY, ale również osobiście dla mnie, dodatkową motywacją do dalszego rozwoju i doskonalenia naszej pracy. Czujemy się zobowiązani do kontynuowania wysiłków w dziedzinie budowy i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w obszarze produkcji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji AI 4FACTORY oraz do przyczyniania się do postępu w tej dziedzinie na polskim rynku”.

Więcej informacji o nagrodach:

https://www.dsr.com.pl/forum-inteligentnego-rozwoju-czyli-unikalny-kongres-przyszlosci/,

*******************

DSR jest dostawcą rozwiązań IT, zwiększających efektywność działania przedsiębiorstw z sektora produkcyjnego. Firma świadczy również usługi doradcze i szkoleniowe, niezbędne do obsługi aplikacji biznesowych DSR 4FACTORY oraz oferuje kompleksowe wsparcie i opiekę w zakresie ich utrzymania i rozbudowy. Oprogramowanie i usługi z portfolio DSR 4FACTORY, są stale rozwijane i dopasowywane do potrzeb przedsiębiorstw produkcyjnych, w celu poprawy ich produktywności oraz zwiększenia konkurencyjności. DSR to obecnie jedno z największych centrów kompetencyjnych dla firm produkcyjnych w Polsce (ponad 80. doświadczonych ekspertów: konsultantów, kierowników projektów, analityków i programistów). Kilkaset projektów wdrożenia systemów informatycznych w polskich i międzynarodowych firmach produkcyjnych osiągających w sumie ponad 50 mld złotych przychodu rocznie i posiadających ponad 58 tys. pracowników (www.dsr.com.pl).