Nowe relacje biznesowe z producentami 10 krajów europejskich.

Firma Business Penetration & Consulting Sp. z o.o. kontynuowała działalność w zakresie wprowadzania rozwiązań IT z zagranicy na rynek polskich przedsiębiorstw. Producenci systemów informatycznych z Włoch, Finlandii, Niemiec, Węgier i Czech przeprowadzili liczne prezentacje swoich rozwiązań dla polskich przedsiębiorstw. Zorganizowano konferencje tematyczne z udziałem dostawców, profilowane warsztaty produktowe oraz liczne dedykowane prezentacje systemów. Największym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców cieszyły się rozwiązania dedykowane produkcji, klasy MES i APS.

Ponadto konsultanci BPC Group zorganizowali spotkania indywidualne pomiędzy producentami z zagranicy, a firmami informatycznymi w Polsce zainteresowanymi współpracą dealerską. W 2017 roku konsultanci BPC Group przeanalizowali również możliwości rozwiązań IT zakresu zarządzania produkcją i logistyką producentów z Francji, Szwajcarii, Norwegii, Belgii, Szwecji i Estonii. Obecnie pozycjonują rozwiązania na tle konkurencji i opracowują możliwości wejścia z systemami na rynek polskich przedsiębiorstw.


image


image


image


image

Szczęśliwa 13-stka

Dostawcy systemów ERP dla przedsiębiorstw handlowych twierdzą, że ich systemy spełniają już wymagania klientów. Czy tak jest w rzeczywistości?

Poniżej prezentujemy 13 najbardziej pożądanych funkcjonalności w systemach ERP przez przedsiębiorstwa handlowe w 2018 roku.

Izabela Górecka-Olejniczak,
Senior Business Consultant,
Exact Software
Poland Sp. z o.o.


1.Mobilność oprogramowania ERP


W czasach cyfrowej transformacji, jak i rynku urządzeń mobilnych pozwalających na dostęp do dowolnych aplikacji w każdym miejscu i o każdej porze występuje i jednocześnie rośnie zapotrzebowanie na mobilny dostęp do oprogramowania firmowego. Aplikacje na urządzenia przenośne – tablety, smartfony – powinny być częścią systemów ERP. Ponadto, powinny umożliwiać intuicyjną, przejrzystą i szybką pracę operacyjną, jak i dostęp oraz zarządzanie danymi. Należy jednak wspomnieć, iż „umobilnianie” systemów ERP dotyczy głównie tych obszarów, w których pracownicy korzystają z oprogramowania będąc poza firmą i gdy korzyści z jego zastosowania są jednoznaczne. Przykładem jest m.in. praca handlowców, dystrybucja, rejestracja godzin pracy, procesy obiegu zadań, rozlicznie wydatków pracowniczych, czy też prace serwisantów terenowych.

2. Dostęp z poziomu przeglądarki internetowej 


Udostępnianie całego systemu ERP za pośrednictwem urządzeń mobilnych ze względu na jego rozbudowane i zaawansowane funkcjonalności nie ma racji bytu. Przykładowo w przypadku konieczności przeprowadzania analiz dużej ilości danych, tworzenia skomplikowanych harmonogramów produkcji, czy też pracy na skanach dokumentów, najwygodniej jest korzystać z dużych lub też kilku monitorów. Pożądaną w tym przypadku funkcjonalnością systemu ERP zapewniającą jego dostępność w dowolnym czasie i miejscu jest oparcie go na szeroko rozumianej technologii www.

3. Chmura


Rok 2017 to niewątpliwie rok chmury. Do niedawna systemy ERP postrzegane były jako duże, „grube”, oprogramowanie zlokalizowane wyłącznie na miejscu w firmie. Dziś coraz częściej pełna funkcjonalność systemów ERP udostępniana jest jako usługi Cloud Computing. ERP w chmurze to nie tylko szerokie możliwości dostępu do systemu dla jego użytkowników. To również szersze i łatwiejsze możliwości integracji z innymi systemami.

4. Intergracja


W dzisiejszej dobie ilości zbieranych danych cyfrowych eksplodują. Jednocześnie wzrasta ilość ich źródeł powstawania oraz miejsc przetwarzania. Wziąwszy pod uwagę zaangażowanie w ten proces zarówno systemów ERP, jak i zaangażowanie wyspecjalizowanych systemów branżowych koniecznością jest zapewnienie możliwości ich integracji. Integracja była powszechnie wymaganą funkcjonalnością systemów ERP w roku 2017. W roku 2018 funkcjonalności te stanowić będą niezbędny i podstawowy element budowy systemów ERP.

5. Planowanie produkcji APS, harmonogramowanie


Systemy ERP to rozwiązania służące do kompleksowego zarządzania przedsiębiorstwem, w tym również w obszarze produkcji. Jak wskazują statystyki, w tym zakresie, występuje z trendem wzrastającym zapotrzebowanie na funkcjonalności usprawniające planowanie produkcji – APS, jak również do zaawansowanego harmonogramowania.

6. WMS


W obszarze logistycznym coraz częściej od systemów ERP wymaga się, aby ich integralną część stanowił WMS – Warehouse Management System, czyli magazynowy system informatyczny do zarządzania ruchem produktów w magazynach, przy zastosowaniu kodów kreskowych. Ten silny trend niewątpliwie będzie utrzymywał się również w roku 2018.

7. JPK


Rok 2017 dla systemów ERP w obszarze finansów i rachunkowości, to przede wszystkim rok dopasowywania się do dynamicznie zmieniających się przepisów prawa i zmian legislacyjnych. Największym wyzwaniem w tej materii stał się Jednolity Plik Kontrolny – JPK. Rok 2018 to kolejny rok, kiedy tuż za zmianami w przepisach wprowadzanymi przez Ministerstwo Finansów, wprowadzane będę nowe funkcjonalności w systemach ERP.

Piotr Bargieł,
Starszy specjalista ds. sprzedaży i konsultingu,
KOTRAK S.A

8. Dostawa towaru na czas


Dobry program musi zarządzać stanami magazynowymi. Sygnalizować stany minimalne indeksów magazynowych i w inteligentny sposób sugerować optymalne pod kątem ilościowym zakupy, biorąc przy tym pod uwagę czas realizacji u dostawcy (producenta), dane historyczne oraz prognozy sprzedaży generowane przez moduł typu Business Intelligence. Do tego dochodzi również efektywne zarządzanie trasami oraz flotą pojazdów.

9. Zarządzanie magazynami


Zarówno w przypadku posiadania jednego, jak i wielu obiektów rozproszonych geograficznie, czytelna i jasna struktura odwzorowana w systemie znakomicie usprawnia funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Należy też pamiętać o obsłudze magazynu wysokiego składowania, z dokładnością do regału, półki oraz wsparcia pracownika poprzez urządzenie mobilne. To elementy, które niezwykle usprawniają pracę.

10. Zarządzanie procesem sprzedaży


Zarządzanie procesem sprzedaży od otrzymywania zapytania, poprzez przygotowanie oferty i realizacje zamówienia, to następny istotny obszar systemów ERP. W czytelny sposób wiąże on ze sobą poszczególne dokumenty, usprawniając funkcjonowanie działu handlowego.

11. Efektywna praca w terenie


To temat, nadzorowany przez Comarch Mobile Sprzedaż. Umożliwia on przedstawicielowi handlowemu posiadanie precyzyjnych informacji w kwestii planu dnia oraz wizyty u klienta wraz z jego profilem. A szybka rejestracja zamówień umożliwia terminową realizacje przez dział logistyki.

12. Zarządzanie relacjami z klientem


System CRM pomaga uporządkować kontakty z klientami, osobami kluczowymi oraz decydentami. Pośrednio przyczynia się do tego nowoczesne rozwiązanie typu EDI, umożliwiające szybką i sprawną wymianę dużej ilości dokumentów w formie elektronicznej, co poprawnie wpływa na ogólny wizerunek sprawnego dystrybutora.

13. Zasoby ludzkie


W czasach niedoborów pracowniczych jest to kluczowy element każdego przedsiębiorstwa. Systemy Comarch pozwalają na sprawne rozwijanie miękkiego HR-u. Za pomocą ocen czy ankiet pracowniczych przedsiębiorcy mogą uzyskać informacje to tym, w jakim zakresie poprawić funkcjonowanie firmy oraz odpowiednio motywować pracowników, by identyfikowali się z przedsiębiorstwem i byli częścią jego rozwoju.

Bardziej świadomi swoich potrzeb.

Przewidujemy, że w 2018 roku kilkadziesiąt przedsiębiorstw handlowych będzie chciało skorzystać z usług doradczych konsultantów BPC Group. Każde przedsiębiorstwo ma inne problemy i priorytety wobec procesu informatyzacji. Podczas rozmów z przedsiębiorstwami handlowymi na plan pierwszy wyłaniają się następujące zagadnienia:

  • Brak pełnej informacji o procesie sprzedaży.
  • Tworzenie prognoz w zakresie planowej sprzedaży, zakupów itp.
  • Optymalizacja i automatyzacja procesów magazynowych i logistycznych.
  • Integracja między różnymi obszarami biznesu (np. między ERP i e-commerce).

Sebastian Smiatek,
Dyrektor Działu Usług Doradczych,
BPC Group

Wśród polskich przedsiębiorstw branży handlowej możemy wyłonić dwie grupy: pierwsza grupa to firmy o małym stopniu zinformatyzowania, które korzystają z niewielkich narzędzi IT jak Subiegt GT, Comarch Optima oraz Symfonia. Wskazane powyżej systemy wspierają przedsiębiorstwa w podstawowym obszarach funkcjonowania jak zarządzania finansami oraz obsługa sprzedaży. Wszelkie zaawanasowane procesy biznesowe, jak analityka sprzedaży (planowania i prognozowania), zarządzania relacjami z kontrahentami, odbywa się przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych lub autorskich narzędzi IT.

Do drugiej grupy zaliczamy przedsiębiorstwa wykorzystujące systemy ERP średniej i wysokiej półki, które posiadają dedykowane moduły funkcjonalne w zakresie zarządzania magazynem, logistyką, zakupami. Dodatkowo wskazane firmy wykorzystują specjalizowane narzędzia informatyczne w obszarze WMS, DMS, BI oraz SCM.

Z naszych obserwacji wynika, że posiadanie przez przedsiębiorstwo budżetu na narzędzia IT jest pojęciem względnym. Bardziej należałoby zadać pytanie czy firma upatruje wzrostu swojej przewagi konkurencyjnej poprzez wprowadzenie nowych technologii IT.

Podmioty, które są świadome jakie korzyści daje proces informatyzacji w optymalizacji procesów biznesowych, przeznaczają z roku na rok coraz więcej funduszy finansowych na ten cel.

Firmy handlowo-dystrybucyjne najczęściej inwestują w systemy specjalistyczne dla newralgicznych obszarów biznesowych: sprzedaż (CRM, SFA, Prognozowanie i planowanie sprzedaży), magazyn i logistyka (WMS, SCM, TMS), optymalizacja obiegu dokumentów i procesów biznesowych (DMS, ECM, BPM), e-commerce oraz Retail/POS.

Z czym przedsiębiorstwa nie mogą sobie poradzić w procesie organizacji wyboru rozwiązania, które elementy wyboru systemu są newralgiczne?

Każdy etap wyboru systemu IT jest ważny i trzeba do niego odpowiednio podejść by cały proces zakończył się sukcesem. Wyróżnić należy jednak kilka newralgicznych etapów, w których, jeśli przedsiębiorstwo popełni błąd, może to wpłynąć na porażkę całego projektu:

  • Stworzenie zapytania ofertowego i wymagań funkcjonalnych wobec systemu IT.
  • Wybór odpowiedniego systemu IT i dostawcy dla naszego projektu.
  • Negocjacje umowy prawnej i zakresu wdrożenia.

Jakub Czyżkowski,
Wiceprezes zarządu,
Sente Systemy Informatyczne Sp. z o.o.

Miniony rok przyniósł wiele nowych doświadczeń ze współpracy z dotychczasowymi, jak i nowymi klientami. Widoczne było utrzymanie trendów z lat poprzednich, ale kilka z nich wyraźnie się umocniło.

Z naszych obserwacji wynika, że firmy są coraz bardziej świadome, po co w ogóle można wdrażać systemy ERP. Coraz więcej rozmów z klientami udaje się prowadzić na poziomie biznesowym, wspólnego określania celów, gdzie współpraca i projekt koncentruje się na mierzeniu i zmianie jakościowej procesów firmy, a niekoniecznie na funkcjonalności oprogramowania. Jak już wiadomo “po co” uruchamia się tak złożony projekt, jak wdrożenie systemu ERP, dużo łatwiej osiągnąć satysfakcję z wzajemnej współpracy. Wzrosła również świadomość, że w zaawansowanych projektach trudno oczekiwać od dostawcy oprogramowania, że będzie miał do zaoferowania wszystkie potrzebne rozwiązania “out of the box”.

Dlatego coraz większe znaczenie ma możliwość modyfikacji systemu, ale taka, która będzie technicznie potwierdzona przez własne zespoły IT. Coraz większe znaczenie dla firm ma technologia wykonania rozwiązania, czy jest możliwa do “nauki” i uniezależnienia się od dostawcy. Taka strategia daje realne poczucie bezpieczeństwa i ochrony własnej inwestycji w system.

Ale rosną również oczekiwania funkcjonalne względem systemów ERP. Średnie i większe firmy, szukając efektywności swojej organizacji, w coraz większym stopniu oczekują również wsparcia w zakresie przepływu informacji i zadań w organizacji, a docelowo automatyzacji tych procesów. Choć systemy klasy Workflow są od dawna dostępne na rynku, to jednak w średniej wielkości firmie dąży się do unifikacji funkcji operacyjnych w jedno środowisko pracy dla operatora. Firmy są również coraz bardziej świadome problemów z integracją kilku systemów, działających w ramach procesów operacyjnych.

W 2018 roku spodziewamy się dalszego rozwoju funkcjonalnego. Główny kierunek zmian to rozwój narzędzi wspierających przepływ informacji i zadań w firmie, oraz monitorowanie rezultatów prowadzonych w firmie projektów. Oczekujemy też dalszego rosnącego zainteresowania rozwiązaniami z dziedziny integracji – ale nie między systemami własnymi, tylko z systemami partnerów biznesowych.

Realizacja takiej integracji to dzisiaj konieczność, jeśli chce się pozostawać efektywnym na poziomie operacyjnym oraz taktycznym. W obszarze logistycznym, to dalszy rozwój wdrożeń w obszarze omnichannel. Prawdopodobnie wielu producentów ERP dostarczy nowych wersji oprogramowania odpowiadających na aktualne trendy User Experience – systemy ERP mają na tym polu kilka lat opóźnienia względem innych rodzajów aplikacji.

Coraz więcej ERP dla firm handlowych.

Na polskim rynku systemów ERP z powodzeniem możemy znaleźć szereg rozwiązań mniej lub bardziej rozbudowanych funkcjonalnie, które swoje zastosowanie znalazły w sektorze handlowym. Gro z nich to systemy stricte ukierunkowane na obsługę tego sektora rynku inne zaś są rozwiązaniami „multibranżowymi” z ewentualną dedykowaną wersją systemu. Zatem przekrój rozwiązań jest całkiem spory, a przedsiębiorcy z powodzeniem mogą wybierać spośród zarówno polskich jak i zagranicznych rozwiązań ERP.

Wojciech Ziaja,
Dyrektor ds. Sprzedaży,
Synergy Poland Sp. z o.o.

Zauważalne jest, iż duzi gracze rynku ERP jak np. SAP, Microsoft czy nasz polski Comarch wyraźnie inwestują w rozwój oprogramowania dla tej branży chociażby poprzez wprowadzenie do oferty modułu POS (Point-of-Sale).

Jednocześnie trendy związane z IoT oraz automatyzacją procesów nie ominęły także branży handlowo-dystrybucyjnej. Z jednej strony mówimy o skróceniu realizacji procesów sprzedażowych poprzez samoobsługowe kasy, sklepy internetowe, platformy B2B/B2C.
Z drugiej zaś o efektywniejszym marketingu. Tu naprzeciw wychodzą nam m.in. tzw. Beacony, które w Polsce także znalazły swoje zastosowanie wśród przedstawicieli sieci sklepów detalicznych czy punktów gastronomicznych. Te smart-urządzenia pozwalają m.in. na precyzyjne dotarcie do potencjalnego klienta z informacją o aktualnych promocjach czy zaproszeniem na darmowego powitalnego drinka.

Na jakie funkcjonalności stawiają dostawcy rozwiązań? W co inwestują?

Myślę, że odpowiedzią na to pytanie są główne wyzwania i trendy z jakimi się spotykamy w branży handlowej. Do tych niewątpliwie zalicza się wszechobecny e-commerce, coraz częściej spostrzegany jako bardzo zyskowny kanał sprzedaży oraz szeroko pojęta automatyzacja procesów. Jeśli chodzi o obsługę kanału sprzedaży internetowej zupełnym minimum staje się by dostawca systemu ERP zapewnił silną integrację ERP z sklepem internetowym a nawet farmą sklepów. Zagadnienie staje się o tyle skomplikowane, iż jeden produkt na różnych witrynach może być zupełnie inaczej promowany, występować w innych zestawach bądź samodzielnie, być objęty innymi promocjami i w końcu jego cena może być zupełnie inna.

Drugim znaczącym zagadnieniem w mojej opinii jest szeroko pojęty łańcuch dostaw, nad którym system powinien pomóc zapanować. Mam na myśli zarówno zatowarowanie jak i realizację wysyłki. Dziś, zamawiając towar, klient oczekuje natychmiastowej jego dostawy wraz z pełną informacją o statusie. Na ten przykład nie tak dawno kupiłem buty na jednym z większych serwisów internetowych. Zamówienie złożyłem w godzinach popołudniowych, a już następnego dnia w południe odebrałem paczkę od kuriera. W międzyczasie otrzymałem SMS-em informacje o statusach realizacji zlecenia. Nie ukrywam, że czas realizacji przekonał mnie do zakupu na odległość, siedząc w domu i nie tracąc czasu na odwiedzenie sklepu stacjonarnego.

Trzecim obszarem, o którym warto wspomnieć to zaawansowana analiza danych. Możliwości w tym zakresie rozwiązań ERP, ale i nie tylko, znacznie się rozwinęły na przełomie ostatnich lat. Szczególnie w przypadku mocno zróżnicowanego asortymentu analiza danych sprzedażowych wraz z prognozą popytu ma ogromne znaczenie. Mówimy o analizie na wielu poziomach, np. produkt – wariant (np. smak) – sprzedaż suma – sprzedaż na poszczególnych punktach oraz korelacja tych z danych z kalendarzem. Takie informacje pozwalają inteligentniej i przede wszystkim efektywniej zarządzać promocjami, zakupami czy zależnościami sprzedaży.