Poszukiwane funkcje w systemach CMMS

System , który wspiera służby utrzymania ruchu musi być bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze. W interfejsie powinny być stosowane znaki graficzne, słowniki oraz możliwość zaznaczenia wykonanych prac jednym kliknięciem.

Może zdarzyć się, że pracownik w pośpiechu czegoś zapomni wprowadzić, dlatego system powinien umożliwiać edycję i korektę danych w każdej chwili, aż do zamknięcia zlecenia.

System powinien także przypominać o niezamkniętych zleceniach. Dla przykładu, gdy pracownik musi wprowadzić do systemu mikropostój, który trwa 1 minutę, wprowadzanie danych nie może trwać długo. Tak się dzieje, gdy narzędzie jest skomplikowane bądź nieintuincyjne. Z tego powodu w systemie może zabraknąć bardzo wiele cennych informacji.

Operator wychodzi z założenia, iż lepiej “coś” szybko zrobić przy maszynie, żeby produkcja ruszyła. Uzupełnienie danych w “złym” systemie jest pomijane bądź wykonane niestarannie. Wówczas zarządzającym brak jest rzetelnych informacji na temat parku maszynowego, co z kolei skutkuje problemami w ich utrzymaniu, ponieważ nie można zastosować odpowiednich czynności prewencyjnych przed wystąpieniem większej awarii.

W systemie powinny znaleźć się wszystkie uwagi pracowników odnośnie obserwacji maszyny czy też komentarze z przeprowadzonych interwencji przy maszynie. Ważne jest, by system sprawnie działał również w drugą stronę – generowania danych.

Bardzo dużą zaletą systemu jest jego otwartość i elastyczność przy tworzeniu raportów, zestawień i porównań danych, które nas interesują. Jeżeli do tego dodamy możliwość pokazania danych w zgrabnych wykresach, a gdy to potrzebne przejścia z raportu do szczegółów poszczególnych zdarzeń nasza praca może okazać się wiele prostsza a podejmowane decyzje celniejsze i oparte na faktach.

Kamil Wojsa, Kierownik Inżynierii Procesu i Utrzymania Ruchu Spawalni Delfo Polska

(Przedruk z: Systemy IT w Polsce. Jak wybierać?)

Poszukiwane funkcje w systemach CMMS:

  • Dostęp do pełnej historii wszystkich prac serwisowych wraz z rejestracją wymienianych części;
  • Planowanie i monitorowanie przeglądów maszyn wraz z wysyłką informacji do działu planowania
    produkcji, by w tym czasie nie obciążał maszyny;
  • Zarządzanie zamówieniami na materiały i części zamienne;
  • Przesyłanie alertów SMS/e-mail w przypadku awarii.

PSI wdroży system zarządzania magazynem PSIwms w CCC S.A.

Grupa CCC – największa detaliczna spółka obuwnicza i największy producent obuwia w w Europie Środkowej, zleciła firmie PSI Polska wdrożenie systemu zarządzania magazynem PSIwms w swoim centrum logistycznym.

Grupa CCC posiada sieć ponad  900 salonów, o powierzchni przekraczającej 0,5 mln m² i jest obecna w 18 krajach: w Europie i poza nią. Poprzez swoją spółkę zależną eObuwie.pl S.A., jest również liderem e-commerce na rynku obuwia w Europie Środkowo-Wschodniej. CCC zatrudnia ponad 12 000 pracowników i sprzedaje rocznie ponad 40 milionów par butów, a w najbliższych latach firma planuje otwierać 100 salonów rocznie.

Dynamiczny rozwój nie byłby możliwy bez inwestycji w logistykę. Jeszcze w 2018 r. firma planuje przekroczyć 100 000 miejsc paletowych. W obliczu planów ekspansji Grupy CCC niezwykle istotna jest efektywna praca centrum dystrybucyjnego poprzez wykorzystanie automatyki magazynowej i innowacyjnych rozwiązań informatycznych.

System PSIwms zapewni CCC automatyzację procesów logistycznych w obszarze przyjęcia, kompletacji i wydania z magazynu oraz śledzenia transportu, usprawni dostosowanie obsługi procesów magazynowych do zmian biznesowych, a także zwiększy ich wydajność i przejrzystość. Oprogramowanie PSIwms zostało już wdrożone pilotażowo w grudniu 2017 r., w jednym z magazynów CCC. Po pozytywnej realizacji wdrożenia Zarząd firmy podjął decyzję o rozszerzeniu systemu na pozostałe magazyny

„Zgodnie ze strategią rozwoju CCC stawia na inwestycje w systemy informatyczne, które będą wspierać dalszą ekspansję firmy. W tym celu dokonaliśmy przeglądu wiodących systemów WMS i zdecydowaliśmy się na system firmy PSI” – mówi Mariusz Gnych Wiceprezes Zarządu CCC SA. „Ambitny harmonogram wdrożenia WMS w połączeniu z cyfryzacją Spółki praktycznie w każdym obszarze jej działalności oczekiwał  wyboru sprawdzonego i pewnego naszym zdaniem dostawcy systemu WMS. Jesteśmy przekonani, że rozwiązanie PSI optymalnie wesprze naszą działalność biznesową. Nowoczesna technologia firmy PSI i bogate doświadczenie zespołu wdrożeniowego pomogą nam w doskonaleniu procesów logistycznych i dalszej ekspansji na rynku.”

Piotr Picyk, Dyrektor Sprzedaży, PSI Polska, dodaje:

„CCC jest bardzo ważnym partnerem biznesowym dla PSI i cieszymy się, że będziemy brać udział w dalszym rozwijaniu logistyki grupy CCC. Wybór dokonany przez CCC to kolejny dowód na to, że system PSIwms jest doskonałym rozwiązaniem dla dużych i dojrzałych organizacji, realizujących złożone procesy logistyczne. Cieszymy się, że zespół CCC zdecydował się na współpracę z PSI doceniając m.in. wysokie kompetencje konsultantów PSI oraz innowacyjność systemu PSIwms. Do końca 2018 roku zrealizowana zostanie główna faza projektu obejmująca obsługę podstawowych procesów magazynowych oraz integrację z systemem ERP, systemami firm kurierskich i złożoną automatyką magazynową (obejmującą kilka sorterów oraz automatyczny magazyn kartonowy typu miniload). W kolejnych krokach zakładamy dalszą optymalizację systemu i rozszerzanie o kolejne procesy m.in. o obsługę rynku e-commerce.”

To już kolejna znacząca umowa na wdrożenie systemu PSIwms w ostatnich kilku tygodniach. W grudniu 2017 r. firma PSI Polska podpisała umowę na wdrożenie PSIwms w Grupie Empik a w styczniu br. system PSIwms wybrała Grupa Fiege.

Więcej informacji na temat rozwiązań PSI dla logistyki można znaleźć na stronie: www.psi.pl/pl/nasza-oferta/logistyka/

Z kim współpracować?

Rozwiązania dedykowane służbom utrzymania ruchu mogą stanowić fragment systemu klasy ERP. Dostawcy, w szczególności rozbudowanych, zaawansowanych systemów klasy ERP, dostarczają narzędzia wspierające wszelkie działania prewencyjne w zakresie maszyn. Przykładem może być moduł PM wchodzący w skład rozwiązania SAP, czy też rozwiązanie IFS Applications.

Systemy te oferują funkcjonalność szerszą niż tylko wsparcie utrzymania ruchu, gdyż zarządzają całym majątkiem przedsiębiorstwa – EAM (z ang. Enterprise Asset Management). Dzięki nim można uzyskać poprawę niezawodności urządzeń. Wśród innych rozwiązań zarządzających środkami trwałymi wskazać można m.in. na IBM Maximo, czym rozwiązanie Infor EAM.

Inną grupę stanowią rozwiązania dedykowane, które mogą być integrowane z systemami klasy ERP, które wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa. Posiadają one funkcjonalności dotyczące planowania przeglądów, zarządzania częściami zamiennymi, tworzeniem raportów według założonych kryteriów i wiele innych. Wśród rozwiązań w tym obszarze wymienić można m.in. SUR-FBD, Plan9000, CMMS Maszyna czy Queris CMMS. Są to rozwiązania stworzone przez polskich dostawców.

Jeszcze inną grupę stanowią zewnętrzne, zagraniczne rozwiązania klasy CMMS. Trafiły one do Polski poprzez narzuty przedsiębiorstw, których centrala zlokalizowana jest za granicą. Część dostawców systemów zagranicznych znalazła w Polsce partnerów, którzy zajmują się sprzedażą rozwiązania. Można w tym miejscu wskazać na MP2, Profesal Maintenance czy Agility.

CMMS wybrane rozwiązania na rynku polskim

Nazwa rozwiązania Producent Sprzedaż*
SUR-FBD FBD FBD
AGILITY SoftSols Group CPU ZETO
ARETICS T7 Aretics Trans-Teka
CMMS Maszyna P.P.H.U Neuron P.P.H.U. Neuron
IBM Maximo IBM Sieć partnerska
Infor EAM Infor Sieć partnerska
Plan9000 4TECH Systemy Informatyczne Sieć partnerska
ZMT Eurotronic Eurotronic
KMS Maintenance Komtech Komtech
Profesal Maintenance Profesal Sieć partnerska
Queris CMMS Queris Queris
intebuco CMMS Intebuco Polska Intebuco Polska
Studio CMMS.net Software Studio Software Studio
API PRO API Maintenance Systems API Maintenance Systems
MP2 CMMS Gold MP2 IQ Solutions Sp. z o.o. Sp. k.

CMMS umożliwia menadżerom skuteczniejsze zarządzanie sprzętem oraz konserwację.

* W wybranych projektach sprzedażowych i wdrożeniowych może uczestniczyć producent

DataConsult wzmocniona przez nowego Członka Zarządu

Jeden z największych producentów systemów do zarządzania logistyką magazynową spółka DataConsult z Krakowa wzmacnia swoje szeregi.

Od marca 2018 roku funkcję Wiceprezesa Zarządu spółki objął Wojciech Salwiński – doświadczony menedżer, który wcześniej był m.in. Dyrektorem Sprzedaży w segmencie MSP w Comarch SA oraz Prezesem Zarządu producenta oprogramowania do zarządzania Streamsoft Sp. z o.o.

Cieszymy się, że udało nam się sfinalizować umowę z Wojciechem Salwińskim, który wzmocni nasz potencjał sprzedażowy zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym” – mówi Prezes Zarządu spółki DataConsult Ryszard Pytel.

Głównym zadaniem nowego Wiceprezesa będzie przebudowa działu sprzedaży i wsparcie posprzedażowe Klienta, tak aby dopasować się do zmieniającego się rynku, wzmocnienie sprzedaży w dotychczasowym kanale, ale przede wszystkim uruchomienie sprzedaży w kanale partnerskim oraz na rynkach zagranicznych (angielskim i niemieckim).

Coraz większe wymagania rynkowe oraz agresywnie zmieniające się otoczenie, a przede wszystkim konkurencja, która stawia przed firmami coraz większe wymagania powoduje, że proces logistyczny musi być szybki i ułatwiać prowadzenie biznesu. Nasz produkt jest przede wszystkim dojrzały, ale także elastyczny i konfigurowalny. Plasujemy się w ścisłej czołówce w obszarze produkcji oprogramowania specjalistycznego WMS, ale także doradztwa w obszarze logistyki” – mówi Wojciech Salwiński.

Spółka posiada zrealizowane projekty i doświadczenie za granicą, m.in. w Niemczech. Dostarcza kompletną wiedzę logistyczną i rozwiązuje cele biznesowe z wykorzystaniem systemów informatycznych oraz automatyki. Sztandarowy produkt – rozwiązanie ExpertWMS® – jest dostępne w angielskiej i niemieckiej wersji językowej i na tym firma chce oprzeć swoją ekspansję zagraniczną.

DataConsult powstała w 2005 roku, na dzisiaj zrealizowała ponad 230 projektów WMS, sprzedaje także wyposażanie logistyczne oraz realizuje wdrożenia. 
Spółka posiada siedzibę w Krakowie. 

www.dataconsult.pl