Głowa boli od problemów.

Jak wybrać?

W 2017 roku BPC Group objęło działaniami doradczo-edukacyjnymi ponad 400 projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach branży metalowo-maszynowej o zatrudnieniu większym niż 150 osób.

Blisko 80 % z nich wskazywało, że posiadana infrastruktura informatyczna nie spełnia wymaganych funkcjonalności i konieczna jest modernizacja stosowanych rozwiązań IT. Brakuje im specjalistycznych narzędzi w zakresie obszaru produkcyjnego.

Ponad 150 monitorowanych przez BPC Group przedsiębiorstw jest obecnie w trakcie procesu wyboru rozwiązania wspierającego obszar produkcji i oczekuje od BPC Group wsparcia doradczo-edukacyjnego.

Producenci produktów złożonych, takich jak: pojazdy, maszyny i urządzenia wskazują na problematykę w zakresie sprawnego zarządzania całym procesem produkcji. Przedsiębiorcy potrzebują dostępu do dokumentacji konstrukcyjnej oraz możliwości importowania listy materiałowej (BOM) z programów CAD do systemu klasy ERP. Wiele przedsiębiorstw nie jest w stanie monitorować stanu maszyn. Potrzebny jest zatem dostęp do pełnych historii wszystkich prac serwisowych wykonywanych na maszynie.

Problematyczne jest również skatalogowanie narzędzi, przypisanie wydanego narzędzia do pracownika oraz informacja o wszystkich narzędziach z możliwością podziału na grupy narzędzi oraz lokalizacje. Kontrola jakości w tej branży powinna odbywać się na każdym etapie procesu technologicznego: od momentu wejścia surowca do zakładu, aż po reklamacje.

Gospodarka magazynowa

Najczęściej poruszanym tematem wśród przedsiębiorców w kontekście gospodarki magazynowej jest konieczność zapewnienia przepływu surowców między halą magazynową, a linią produkcyjną. Decydenci oczekują szerokiego wsparcia w tym zakresie ze strony systemów informatycznych, m.in.:

  • Precyzyjnego określania lokalizacji dla poszczególnych produktów;
  • Śledzenia zużycia materiałów/surowców/ półproduktów wymaganych do procesów technologicznych
  • Planowania zaopatrzenia;
  • Kontroli logistyki w ramach łańcucha dostaw;
  • Kontroli standardów bezpieczeństwa składowanych materiałów i produktów gotowych.

Poszukiwane funkcje w systemach

  1. Zamawianie surowców w sytuacji, gdy ich zapas spada poniżej poziomu minimalnego;
  2. Śledzenie produktów poprzez technologię RFID/systemy kodów kreskowych;
  3. Śledzenie poszczególnych partii dostaw, dzięki czemu przedsiębiorstwo jest w stanie zidentyfkować, z której serii pochodzi wadliwy produkt;

Czytaj więcej

Utrzymanie Ruchu

Wiele przedsiębiorstw branży metalowej nie jest w stanie monitorować stanu posiadanego parku maszynowego. Nie posiada ku temu odpowiednich systemów ani aparatury pomiarowej. Z tego powodu też nie są przeprowadzane okresowe inspekcje urządzeń i maszyn. Powstają częste awarie i przestoje, a praca mechaników jest chaotyczna i nieskoordynowana. Dzieje się tak, ponieważ Działy Konserwacji i Utrzymania Ruchu nie są uwzględniane w strategii oraz planach przedsiębiorstwa , jako jeden z elementów odpowiedzialnych za generowanie zysku.

Z tego powodu nie są podejmowane inwestycje w ten obszar. Duża grupa przedsiębiorstw w swoich systemach informatycznych nie posiada funkcjonalności raportowania, m.in. w MTTR (Mean Time To Repair) , czyli średniego czasu wymaganego do naprawy danego urządzenia od momentu wystąpienia awarii. Managerowie nie wiedzą również, jak długo może bezawaryjnie pracować maszyna (działać bez przerwy), ponieważ wdrożone narzędzia nie przekazują raportów o MTBF (Mean Time Between Failures).

Poszukiwane funkcje w systemach

  1. Dostęp do pełnej historii wszystkich prac serwisowych wraz z rejestracją wymienianych części;
  2. Planowanie i monitorowanie przeglądów maszyn wraz z wysyłką informacji do działu planowania produkcji, by w tym czasie nie obciążał maszyny;
  3. Zarządzanie zamówieniami na materiały i części zamienne;
  4. Przesyłanie alertów SMS/e-mail w przypadku awarii

Monitoring maszyn

W przetwórstwie metalowym często kilka sekund decyduje o tym, czy dany produkt zostanie wyprodukowany prawidłowo. Dlatego też przedsiębiorcy poszukują narzędzi, które będą stale nadzorować realizację zaplanowanych zleceń produkcyjnych – od momentu otrzymania nowego zamówienia, aż po dostarczenie wyrobów gotowych na magazyn. By kontrolować proces wytwarzania na każdym etapie system informatyczny powinien dostarczać kierownikom produkcji rzetelnych informacji na temat wskaźników OEE, rzeczywistego obciążenia maszyn, ich efektywności.

Dzięki tym danym managerowie są w stanie rozliczać przestoje oraz prowadzić działania, które mają je wyeliminować. Główne korzyści z wdrożenia systemu monitoringu pracy maszyn:

  • Optymalizacja harmonogramu produkcji na podstawie aktualnych danych z maszyn;
  • Redukcja ilości odpadów;
  • Obniżenie czasu przestojów, wzrost wydajności produkcji;
  • Natychmiastowe rejestrowanie awarii/przestojów.

Poszukiwane funkcje w systemach

  1. Śledzenie i dokumentowanie ruchu materiałów i surowców oraz wszystkich zrealizowanych etapów produkcyjnych;
  2. Pełna rejestracja zdarzeń produkcyjnych;
  3. Zarządzanie listami materiałowymi (BOM);
  4. Gromadzenie danych z maszyn (obłożenie, moce produkcyjne, planowane remonty);
  5. Wymuszanie odpowiednich procedur produkcyjnych.

Gospodarka narzędziowa

W branży metalowej problematyczną kwestią jest katalogowanie narzędzi. Wiele przedsiębiorstw zmaga się z brakiem odpowiednich katalogów (np. w postaci tabel narzędzi z podziałem asortymentowym, z możliwością dodawania dużej ilości parametrów oraz z wykorzystaniem klasyfikatora, ze zdolnością podpinania dokumentów zewnętrznych – certyfikatów, gwarancji itp.

Dodatkową trudność sprawia brak ewidencji obrotów zewnętrznych narzędzi , takich jak np.:

  • Przyjęcia (od dostawcy);
  • Wydania na zewnątrz (np. odsprzedaż);
  • Likwidacje;
  • Wypożyczenia (np. wydania na produkcje);
  • Zwroty;
  • Przesunięcia między składnicami.

Przedsiębiorstwa nie radzą sobie także w prowadzeniu kartotek stanów narzędzi w układzie ilościowym (oraz uproszczonym wartościowym) aktualizowanej na bieżąco w oparciu o ewidencję obrotów, z dokładnością do: składnicy, indeksu, numeru partii. Managerowie podkreślają, że kłopot sprawia im również brak analizy wypożyczeni narzędzi z dokładnością do pracownika wypożyczającego (narzędzia wypożyczone, terminy zwrotu, narzędzia niezwrócone w terminie itp.), a także brak obsługi dwuetapowego mechanizmu likwidacji narzędzi (wstępna i całkowita).

Poszukiwane funkcje w systemach

  1. Przypisywanie wydanego narzędzia do pracownika (wypożyczalnia narzędzi) z uwzględnieniem historii pracownika (przekroczenie terminu zwrotu danego narzędzia);
  2. Gromadzenie informacji o wszystkich narzędziach z możliwością podziału na grupy narzędzi, lokalizacje (magazyn narzędzi);
  3. Gromadzenie informacji na temat zużycia poszczególnych narzędzi.

Rozliczanie produkcji

Przedsiębiorstwa wskazują, iż duża ilość zmian w konstrukcji i technologii wytwarzania produktów stwarza wiele trudności, problematycznych do objęcia standardowym modułem systemu klasy ERP. Sytuacja ta wymusza na nich konieczność wspierania się tradycyjnymi arkuszami Excel, które są mało wydajne i niestety nie zapewnia wystarczającej gwarancji poziomu bezpieczeństwa projektu.

Do tych problemów bez wątpienia możemy zaliczyć m.in. przygotowanie zmiany i symulacja jej efektów, opracowanie i zatwierdzenie zmiany, wprowadzenie zmiany do procesów produkcyjnych, nadzór nad produkcją w toku i zapasami, zarządzanie danymi dla potrzeb obsługi serwisowej wyrobu. Należy pamiętać, iż klient oczekuje także informacji o poszczególnych częściach produktu finalnego oraz ewentualnych zamiennikach
Teoretycznie bywa, że wszystkie potrzebne informacje o projektach są rozsiane po całym przedsiębiorstwie.

Szybki dostęp do nich w trybie ad-hoc nie jest możliwy. Nie ma opracowanych standardów w projekcie, zunifikowanych jednostek miary czy współczynników konwersji. Brakuje kontroli statusu i wersji poszczególnych dokumentów, plików, projektów itd., które podlegają wielokrotnym modyfikacjom i zmianom.

Poszukiwane funkcje w systemach

  • Dostęp do dokumentacji konstrukcyjnej zgromadzonej w repozytorium dokumentów, wyszukiwanie z możliwością określania wybranych kryteriów;
  • Możliwość wpisywania zmian dotyczących produkowanych wyrobów, dostępu do historii zmian;
  • Importowanie listy materiałowej BOM z programów CAD do rozwiązania ERP.

Branża metalowa należy do najbardziej ekspansywnych sektorów przemysłu w Polsce. Związane z nią są takie branże jak maszynowa, stalowa, żelazna, sektor narzędziowy czy obróbka metali. Kluczowe sektory stałochłonności dla branży metalowej to przede wszystkim budownictwo, sektor samochodowy i AGD. Gdy w tych sektorach zmniejszają się zamówienia na wyroby metalowe, automatycznie branża metalowa odnotowuje straty.

Specyfiką branży metalowej jest zapewnienie i rozliczenie materiału wsadowego. Z braku wystarczająco elastycznych systemów dla tego sektora, firmy często wykorzystują własne, autorskie rozwiązania. Są one w różnym stopniu oparte o branżowe technologie.

Głównym problemem jest komasacja ze względu na parametry i rozpracowanie technologiczne zamówienia oraz planowanie i harmonogramowanie ciągów produkcyjnych zgodnie z technologią.

Według dostawców systemów IT, typowymi problemami branży metalowej są:

  • Dostęp do aktualnych danych z maszyn;
  • Dostęp do aktualnej dokumentacji technologicznej;
  • Zmienność planu produkcji wobec ciągłych zmian obsady personelu;
  • Określenie optymalnej kolejności obłożenia maszyn;
  • Zmiany w planie produkcyjnym zależne od dostępności surowca na magazynie;
  • Informatyzacja odlewni.

Dostawca usług serwisowych — Grupa ISERBA — stawia na IFS w celu wsparcia cyfrowej transformacji

System IFS Applications wesprze pracę 685 techników serwisowych i 400 pracowników administracyjnych na terenie całej Francji IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Grupa ISERBA, francuski dostawca usług z zakresu obsługi technicznej budynków, zadecydowała o wdrożeniu systemu IFS Applications™ 9, który wspomoże realizację strategii dotyczącej rozwiązań mobilnych, zoptymalizuje procesy administracyjne oraz jeszcze bardziej zacieśni relacje z klientami. Rozwiązanie zostanie wdrożone przez partnera IFS, firmę Applium.

Założona w Lyonie w 1978 roku Grupa ISERBA każdego roku obsługuje ponad 1,6 miliona zgłoszeń serwisowych. Jest to możliwe dzięki sieci placówek obejmującej ponad 30 lokalizacji na terenie całej Francji.

Aby przyspieszyć swój wzrost i zapewnić wysoką jakość świadczonych usług serwisowych, firma postanowiła zastąpić mieszaninę dotychczasowych, przestarzałych rozwiązań nowoczesną platformą dla przedsiębiorstw, która umożliwiłaby optymalizację wydajności personelu mobilnego oraz wsparła działania administracyjne za pomocą portali B2B i B2C.

Po wnikliwym procesie ewaluacyjnym obejmującym kilku dostawców Grupa ISERBA wybrała system IFS Applications, który ujednolici prowadzone przez nią działania oraz zoptymalizuje kluczowe procesy biznesowe, takie jak planowanie obsługi technicznej, zarządzanie serwisem, zarządzanie projektami, zarządzanie relacjami z dostawcami i klientami oraz zapewnienie jakości i obsługa firmowych finansów.

„Czyniąc z systemu IFS Applications naszą centralną platformę biznesową, będziemy w stanie zoptymalizować zarządzanie działaniami serwisowymi i wyposażyć pracowników w narzędzia do lepszego zarządzania danymi” — powiedział Frédéric Masson, dyrektor ds. rozwoju technicznego w Grupie ISERBA. „Dodatkowo wdrożony przez firmy Applium i IFS portal do współpracy jeszcze bardziej zacieśni nasze relacje z klientami i dostawcami, co przełoży się na lepszą obsługę zgłoszeń i wyższą jakość serwisu”.

Amor Bekrar, prezes oddziału IFS we Francji, dodał: „Bardzo się cieszymy, mogąc powitać Grupę ISERBAw gronie naszych nowych klientów. Dzięki strategicznym inwestycjom w nasze możliwości z zakresu zarządzania serwisem staliśmy się wiodącym dostawcą dla sektora usług serwisowych i branży konstrukcyjno-budowlanej. Grupa ISERBA, jak wiele podobnych firm, zdaje sobie sprawę z potencjału cyfrowej transformacji w zakresie optymalizacji wydajności działań biznesowych, dlatego bardzo się cieszymy, że możemy pomóc jej w tym procesie. Liczymy na wiele lat owocnej dla obu stron współpracy 
z Grupą ISERBA”.

Eric Chambost, szef działu IFS w firmie Applium, skomentował: „Jesteśmy dumni z możliwości współpracy z Grupą ISERBA i firmą IFS nad wdrożeniem wszechstronnego, zorientowanego na usługi serwisowe rozwiązania biznesowego, które zapewni użytkownikom komfort pracy, a firmie szybki zwrot z inwestycji”.
 

Firma CIN wybiera rozwiązanie ERP firmy IFS, które wspomoże jej globalny rozwój

CIN wdroży system IFS Applications w celu zyskania scentralizowanego widoku działań globalnych  IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, podpisała umowę z portugalskim producentem powłok lakierniczych CIN. Obejmuje ona wdrożenie systemu IFS Applications™ we wszystkich obszarach biznesowych firmy. Zakres wdrożenia obejmuje również rozwiązanie IFS Enterprise Operational Intelligence, który zapewni firmie wizualny ogląd pełni firmowego łańcucha wartości. 

Dzięki ponad stuletniemu doświadczeniu branżowemu firma CIN jest iberyjskim liderem rynku powłok lakierniczych. Posiadająca swoją siedzibę w Portugalii firma CIN osiągnęła w roku 2017 sprzedaż o wysokości 232 milionów euro w trzech znaczących segmentach rynkowych: powłok architektonicznych, przemysłowych i zabezpieczających. CIN posiada 10 zakładów produkcyjnych w Europie i Afryce, a liczba jej pracowników przekracza 1400; firma jest również obecna na rynku Ameryki Łacińskiej. 

Dynamiczna ekspansja rynkowa firmy CIN, jak również złożoność samych rynków skłoniły firmę do rozpoczęcia strategicznego projektu polegającego na transformacji technologii, która do tej pory stanowiła podstawę jej działalności. Głównym celem projektu było znalezienie wszechstronnej i nowoczesnej platformy klasy ERP, która nie tylko wyszłaby naprzeciw bieżącym potrzebom firmy CIN, ale również wspierała jej przyszły rozwój.

Głównymi aspektami warunkującymi wybór rozwiązania były możliwości z zakresu zapewnienia globalnej widoczności firmowych procesów oraz zaawansowana analityka biznesowa, które nie tylko umożliwiłyby firmie przewidywanie przyszłych potrzeb klientów, ale również zapewniłyby wszechstronną funkcjonalność umożliwiającą uproszczenie krytycznych procesów, takich jak zarządzanie łańcuchem dostaw.

W wyniku wnikliwego procesu ewaluacyjnego obejmującego pięciu wiodących dostawców rozwiązań ERP wybrano system IFS Applications z uwagi na jego wszechstronność, zintegrowaną architekturę i ergonomiczny interfejs użytkownika. Innymi ważnymi czynnikami, które wzięto pod uwagę, były sukcesy firmy IFS w branży produkcji procesowej oraz globalny zasięg prowadzonych przez nią działań. 

„Firma IFS udowodniła, że jest partnerem idealnym do zapewnienia nieprzerwanej innowacyjności naszych systemów, wsparcia nas w reorganizacji firmowych procesów oraz w szybkiej i sprawnej integracji nowych działań” — powiedział Pedro Rodrigues, prezes firmy CIN. „Umowa z firmą IFS oznacza rozpoczęcie współpracy partnerskiej opartej na innowacyjności i optymalizacji zasobów”.

Gustavo Brito, prezes IFS w Hiszpanii i Portugalii, dodał: „Jesteśmy dumni z pozyskania tak znamienitego 
i uznanego na portugalskim rynku klienta. Jesteśmy przekonani, że system IFS Applications jest idealnie dostosowany do potrzeb takich firm, jak CIN, co — w połączeniu z naszym rozległym doświadczeniem we wdrażaniu podobnych rozwiązań — czyni z nas doskonałego partnera wspierającego rozwój firmy oraz umożliwiającego jej przejście cyfrowej transformacji”.
 

Beijing Persee General Instrument wdraża jednolitą platformę zarządczą opartą na IFS Applications

Znany producent aparatury badawczej stawia na IFS Applications 9 celem optymalizacji procesów i wsparcia dynamicznego rozwoju działalności globalnej IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że firma Beijing Persee General Instrument Co., Ltd., Ltd. (Persee General), jeden z wiodących na chińskim rynku dostawców aparatury i rozwiązań badawczych, wybrała IFS Applications™ 9 jako centralną, w pełni zintegrowaną platformę zarządczą.

Celem wdrożenia systemu jest optymalizacja zarządzania firmą oraz wsparcie dynamicznego rozwoju prowadzonych przez nią działań globalnych. Wdrożeniem systemu IFS Applications zajmie się firma Empro, członek IFS Partner Network, która zapewni również klientowi wsparcie techniczne.

Persee General to nowoczesne przedsiębiorstwo z branży zaawansowanych technologii skupiające się na badaniach i rozwoju oraz produkcji i sprzedaży aparatury badawczej. Firma jest wiodącym dostawcą rozwiązań z zakresu analityki pomiarowej i badawczej na rynku chińskim. Wchodząc na rynek północnoamerykański, firma wykonała kolejny skok w rozwoju swoich działań. W obliczu nowych wyzwań Persee General zdała sobie sprawę, że używane przez nią do tej pory systemy wspomagające zarządzanie — obejmujące kilka oddzielnych rozwiązań — ograniczały możliwości wzrostowe firmy, między innymi z uwagi na swoje rozproszenie i brak przejrzystości.

Firma Persee General poszukiwała wysoce zintegrowanej i scentralizowanej platformy ERP nie tylko umożliwiającej optymalizację procesów biznesowych, ale również zwiększającej trafność podejmowanych decyzji poprzez oferowanie bieżących danych w czasie rzeczywistym. Początkowo system IFS Applications pełnił w firmie rolę rozwiązania do zarządzania produkcją. Po szczegółowej analizie firma Persee General zadecydowała o uczynieniu z niego narzędzia, które na nowo uformuje jej międzynarodowe procesy biznesowe, w tym przejmie funkcje związane z inteligencją operacyjną przedsiębiorstwa (EOI), kadrami, zarządzaniem współpracą z klientami, finansami, produkcją, zarządzaniem projektami oraz projektowaniem, jak również przejmie zarządzanie magazynem, łańcuchem dostaw oraz serwisem.

Elastyczna i łatwa w rozbudowie architektura systemu IFS Applications 9 czyni z niego rozwiązanie optymalne w zakresie wsparcia rozwoju i rynkowej ekspansji firmy Persee General. Nowy system stanie się dla firmy Persee General jednolitą, w pełni zintegrowaną platformą ERP zapewniającą przejrzystość wszystkich prowadzonych przez nią międzynarodowych działań. Zwiększy on operacyjny wgląd w procesy, oferując jednocześnie elastyczność napędzającą dynamiczny rozwój Persee General na rynku chińskim i amerykańskim.

„To solidna, automatycznie aktualizowana platforma ERP, która nadąży za wzrostem naszej firmy. Jesteśmy przekonani, że w przyszłości zapewni nam ona ogromne korzyści biznesowe” — powiedział Tian He, dyrektor generalny w firmie Persee General. „Przez ostatnie kilka lat moduł produkcyjny systemu IFS Applications zapewnił nam wiele korzyści. Możliwości systemu IFS Applications 9 są o wiele bardziej imponujące dzięki nowej architekturze i opartemu na rolach interfejsowi, które znacząco zwiększą naszą efektywność operacyjną i obniżą koszty związane z wprowadzaniem zmian powiązanych z przyszłymi modernizacjami. Dodatkowo przez te kilka lat współpracy firma IFS dowiodła swojego zaangażowania w umacnianie naszej więzi partnerskiej”.

Weiguang Chang, dyrektor generalny w firmie Empro, powiedział: „Ten projekt jeszcze bardziej zwiększy nasz wkład inwestycyjny w rozwój branży zaawansowanych technologii oraz zacieśni relacje biznesowe z firmą IFS. Jesteśmy przekonani, że dzięki temu projektowi firmy IFS i Empro zapewnią Persee General światowej klasy platformę roboczą”.
Raymond Lam, dyrektor generalny IFS China, dodał: „Persee General jest jednym z naszych najznamienitszych klientów w Chinach. Jesteśmy zaszczyceni jej niesłabnącym zaufaniem pokładanym w firmie IFS.

Firma IFS od wielu lat z powodzeniem wdraża swoje rozwiązania w branży zaawansowanych technologii i jestem przekonany, że system IFS Applications, dzięki lepszemu wglądowi w procesy operacyjne i zwiększonej elastyczności biznesowej, zapewni firmie Persee General w przyszłości wiele korzyści”.