Pytaj i nie przepłacaj

Zapytanie ofertowe – dobrze opracuj

Poprawne skonstruowanie zapytania ofertowego wymaga od przedsiębiorstwa znajomości własnych potrzeb w kluczowych obszarach działalności. Większość przedsiębiorstw, z którymi BPC Group miało styczność przed podjęciem działań doradczych, popełniła na tym etapie błędy:

  • decydenci nie nadali właściwych priorytetów / rang kluczowym obszarom przedsiębiorstwa. W konsekwencji ważne funkcjonalności zostały zestawione z nieistotnymi dla danego przedsiębiorstwa;
  • przedsiębiorcy tworzyli zbyt obszerne listy funkcjonalności w stosunku do wymaganego systemu, często na podstawie błędnych informacji wyszukiwanych w Internecie. W konsekwencji otrzymywali odpowiedzi na zapytania ofertowe wyłącznie od dostawców oferujących rozbudowane i bardzo drogie systemy, które nie odpowiadały rzeczywistym potrzebom firmy;
  • przedsiębiorcy tworzyli zbyt krótkie listy funkcjonalności, nie uwzględniając na nich strategicznych potrzeb przedsiębiorstwa. W konsekwencji podpisywano umowę na wdrożenie rozwiązania z dostawcą, który nie posiadał odpowiedniej aplikacji, ani doświadczonej, kompetentnej kadry wdrożeniowej. Przy tworzeniu zapytania ofertowego, jednym z rozwiązań może być skoncentrowanie się na kluczowych procesach i wyróżnikach organizacji. Należy sprecyzować wymagania specyficzne dla przedsiębiorstwa i dla branży, w której ono działa, a następnie nadać im priorytet w zapytaniu ofertowym. Eksperci BPC szacują, że takich procesów, które wyróżniają przedsię- biorstwo tzw. core competencies jest 15–20%. Stworzenie listy zawierającej core competencies pozwoli już na tym etapie na wstępną selekcję dostawców.

Zweryfikuj referencje

Powszechną praktyką stosowaną przez dostawców na etapie sporządzania oferty jest manipulowanie referencjami. Na każde 10 analizowanych przez BPC referencji, 8 nie miało potwierdzenia w praktyce. Na listach przedstawianych przez dostawców wyszczególnione zostały wdrożenia, które:

  • nie miały miejsca w rzeczywistości. Przedsiębiorstwo referencyjne stosowało zupełnie inne rozwiązanie ERP i nigdy nie współpracowało z dostawcą, ani innym dostawcą wskazanego rozwiązania;
  • zostały wdrożone przez innego partnera w sieci;
  • dotyczyły innego zakresu współpracy np. dostawcy sprzętu, usług doradczych;
  • zostały wdrożone częściowo, w wąskim zakresie (niejednokrotnie niepełnego modułu);
  • dotyczyły nieaktualnych (starych) wersji systemu, które nie są już rozwijane, rozwiązań, które oparte były o przestarzałą technologię bazodanową, środowisko MS-DOS, etc.;
  • nie zostały zrealizowane przez dostawcę, lecz przejęte wraz z zatrudnieniem pracowników;
  • zostały zrealizowane przez byłych pracowników firmy, a obecnie dostawca nie zatrudnia kompetentnej kadry;
  • dotyczą realizowanych aktualnie wdrożeń, których nie można uznać za referencyje z uwagi na mały zakres zrealizowanych prac. Zaskakujący jest fakt, że manipulacji dopuszczają się zarówno międzynarodowe korporacje, jak i polscy dostawcy. Regułą natomiast jest to, że im marka dostawcy jest poważniejsza, tym częściej przedsiębiorcy odchodzą od weryfikacji kompetencji. To poważny błąd.

Sprawdź dokładnie ceny

W ramach jednej sieci dealerskiej dostawcy mogą różnie wyceniać projekt. Ceny otrzymane w odpowiedzi na to samo zapytanie ofertowe mogą różnić się od siebie nawet o 300 %. Różnice mogą wynikać z:

  • Posiadanych kompetencji dostawców np. zatrudnianie etatowych inżynierów z wysokimi kwalifikacjami wdrożeniowymi i bogatym doświadczeniem;
  • Realizowanej przez dostawców strategii biznesowej;
  • Wsparcia producenta np. udzielania większych rabatów na zakup licencji dostawcom z wyższym statusem partnerskim;

Ten sam dostawca zmienia cenę w zależności od różnych czynników. Oferta wstępna może różnić się od końcowej nawet o 200 %. Przykładowe powody:

  • Niedoprecyzowanie funkcjonalności;
  • Niedostatecznie doprecyzowane wymagania co do infrastruktury;
  • Niedostatecznie doprecyzowane wymagania co do infrastruktury;

Warto poznać wskaźnik TCO (Total Cost of Ownership) ERP. Określa on całkowitą sumę nakładów finansowych związanych z pozyskaniem, wdrożeniem, korzystaniem i utrzymywaniem systemu w danym okresie czasu.

Wskaźnik ten często zestawiany jest ze wskaźnikiem ROI, co pozwala określić korzyści w stosunku do kosztów. Cena realizacji projektu obejmuje zatem zakup: licencji, usług wdrożeniowych, szkoleniowych, baz danych. Może obejmować modyfikacje oprogramowania oraz integrację z innymi rozwiązaniami specjalistycznymi /uzupełniającymi ERP. Ważną składową oferty są usługi maintenance tj. wsparcia technicznego dla systemu i sprzętu (administracja systemu, serwis powdrożeniowy, utrzymanie systemu, aktualizacja oprogramowania, help-desk). Wdrożenie rozwiązania może wiązać się również z zakupem sprzętu.

(Nie) bezpieczne umowy

Momentem, w którym powinno nastąpić określenie przedmiotu umowy (obejmującego m.in. sposób i harmonogram wdrożenia, przeprowadzenia szkoleń oraz usług serwisowych) jest okres, w którym następuje kształtowanie zapisów umownych.

Sytuacja, w której jedna ze stron dwa lata po zawarciu umowy występuje z żądaniem jej zmiany w zakresie poszczególnych zobowiązań wchodzących w przedmiot umowny świadczy jednoznacznie o błędach popełnionych na wstępnym etapie, wynikających niejednokrotnie z działania pod presją czasu, braku wizji biznesowej, uzgadniania zmian bez zachowania formy pisemnej (np. ustnie) lub też po prostu braku wsparcia działu prawnego. Wskazać zatem należy, iż przedmiot umowy winien zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń. Jednocześnie zwrócić należy uwagę na występujące przy opisie przedmiotu umowy zwroty „w szczególności”, „między innymi”, które tworzą katalog otwartych zobowiązań i mogą w rezultacie stanowić instrument interpretacyjny służący rozszerzaniu przedmiotu umowy.

Bezpiecznym rozwiązaniem z punktu widzenia każdej ze stron jest zatem dokładne opisanie zobowiązań umownych, bądź to w jej tekście, bądź w załączniku do niej. Powyższe staje się istotne zwłaszcza w kontekście należytego określenia sposobu rozliczania świadczonych usług wspomagających proces nabycia systemu informatycznego np. możliwe jest ich rozliczenie za całokształt lub godzinowe. Ponadto należy podkreślić to, czego przedsiębiorcy nie są świadomi, a mianowicie, że zmiany w umowach są przez prawo co do zasady niedopuszczalne (dotyczy to umów zawieranych w trybie zamówień publicznych).

Zatem wskazania wymaga potwierdzony w praktyce fakt, że niezwykle istotne dla późniejszego okresu realizacji umowy jest uprzednie należyte, szczegółowe i jednoznaczne dokonanie analizy przedwdrożeniowej, uwzględniającej zapewnienie integralności wszystkich systemów informatycznych przedsiębiorcy. Tylko bowiem prawidłowa analiza „przed” będzie skutkowała pełną satysfakcją przedsiębiorcy z wdrożonego rozwiązania informatycznego „po”.

Wdrożenie okiem dostawcy

Wybór systemu ERP to duże przedsięwzięcie wymagającego zaangażowania i czasu po obu stronach, zarówno Dostawcy jak i Odbiorcy. Kluczem do sukcesu jest pełne zrozumienie i rozpisanie poszczególnych procesów zachodzących w przedsiębiorstwie i ich usprawnienie przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia Dostawcy, twierdzi Rafał Pokora z Comp Soft Sp. z o. o.

Robert Stiller z Hicron Sp. z o.o. podkreśla, że wybór systemu ERP to bardzo odpowiedzialne zadanie. System powinien być dopasowany do procesów biznesowych i oczekiwań użytkowników. Należy podkreślić, że wdrożenie systemu ERP nie jest celem samym w sobie, a jedynie środkiem do osiągnięcia przewagi względem konkurencji.

Poniżej prezentujemy elementy na jakie trzeba zwrócić uwagę przy wyborze ERP, aby proces wyboru nie zakończył się niepowodzeniem.


Rafał Pokora,
Specjalista ds. Sprzedaży,
COMPSoft Sp. z o.o.

Jednym z najczęstszych problemów w trakcie wdrożenia jest brak komunikacji między osobami odpowiedzialnymi za obszar finansów i produkcji. Jedno od drugiego nie może być oderwane, a z perspektywy wdrożenia musi ze sobą ściśle współpracować. Model kosztowy nie może być narzucony bezpośrednio z księgowości nie znając wszystkich realiów i wymagań po stronie produkcji. Wymiana informacji powinna być dwukierunkowa przy uwzględnieniu potrzeb oraz końcowego efektu. Celem tym jest stopień szczegółowości rozliczenia modelu kosztowego danego przedsiębiorstwa.

Ważnym elementem w trakcie analizy czy też samego wdrożenia są poukładane i w pełni zdrowe magazyny. Od poprawnie działających magazynów zależy wiele innych obszarów (techniczne przygotowanie produkcji, rozliczanie kosztów, planowanie produkcji, zaopatrzenie, sprzedaż, ofertowanie itp.). Każdy z Państwa zna przypadki zdublowanych indeksów, braku kontroli w kolejce dostaw oraz wydań, brak możliwości identyfikacji surowca, co do sztuki itp. Wykorzystując odpowiednie mechanizmy Nabywca ma szansę na pełne usprawnienie magazynów, a co się za tym przekłada na odpowiednie poukładanie procesów w pozostałych obszarach.

Nie bez znaczenia jest również techniczne przygotowanie produkcji. Obszar ten przy odpowiedniej parametryzacji pozwala na wprowadzenie szeregu automatów, które mogą usprawnić pracę pionu konstrukcyjnego i technologicznego. Alternatywne technologie, rewizyjność, możliwość dopisywania i odłączania wcześniej przypiętych operacji to tylko niektóre z funkcji, które powinien zawierać dobrze opracowany system produkcyjny.

Biorąc pod uwagę realia polskich przedsiębiorstw i instytucji kluczem do sukcesu jest również pełne zrozumienie tematu, czym tak naprawdę jest system klasy ERP oraz co on wnosi do przedsiębiorstwa. Jakie usprawnienia on przyniesie i co dzięki niemu uzyskamy pod kątem korzyści nie tylko dla kadry zarządzającej, ale również dla zwykłych pracowników produkcyjnych. Tylko dzięki temu sukces będzie obustronny.


Robert Stiller,
Associated Partner Hicron,
Hicron Sp. z o.o.

Przy podejmowaniu decyzji związanej z wyborem rozwiązania ERP należy:

1. Określić specyfikę procesów biznesowych w firmie docelowej oraz jej potrzeby

Na początku współpracy powinny zostać powołane dwa zespoły, symetryczne względem siebie po stronie partnera wdrożeniowego i firmy, w której dane rozwiązanie zostanie zaimplementowane. Konsultanci modułowi i pracownicy firmy powinni wymienić się wiedzą celem ustalenia dokładnego zakresu projektu. Pozwoli to na całkowite sprecyzowanie oczekiwań i szczegółowe opisanie procesów biznesowych przebiegających w organizacji.

2. Określić przyszłe potrzeby firmy

Konsultacja powinna dotyczyć także udoskonaleń i rzeczy związanych z przyszłością wdrażanego systemu. Należy wziąć pod uwagę strategię całego rozwoju biznesowego firmy, odpowiedzieć sobie na pytania czy firma chce uruchamiać nowe oddziały. Ważne jest by zaprojektować system z myślą o jego potencjalnym rozwoju w przyszłości.

3. Ustalić elastyczność i kompleksowość firmy wdrożeniowej, doświadczenie zespołu

Zapewnienie szybkiej reakcji, elastyczność i kompleksowość implementacji powinny być kluczowe dla dobrze zarządzanego projektu wdrożenia systemu ERP. Zwłaszcza przy szybko zmieniającym się rynku i oczekiwaniach klienta. Istotne jest także sprawdzenie referencji partnera wdrożeniowego i członków zespołu implementacyjnego.

4. Określić koszty wdrożenia, rozwoju i utrzymania systemu

Budżet to kluczowy element chroniący obie strony projektu wdrożeniowego przed błędnymi decyzjami. Należy go zawsze jasno określić i wyważyć stosunek pożądanej funkcjonalności do ceny. Bywa, że systemy kuszą niskimi cenami, ale ich funkcjonalności są niedopracowane. W takiej sytuacji lepiej wybrać rozwiązanie sprawdzone. Warto zwrócić uwagę na koszty wewnętrzne organizacji, czyli to że część pracowników (odpowiedzialnych za wdrożenie) będzie oderwana od swoich standardowych obowiązków. Są to zarówno koszty finansowe jak i czasowe. Szczegółowy harmonogram i plan działania powinien pomóc w ustaleniu dostępności i wyszczególnieniu osób odpowiedzialnych za konkretne działania.

WEBCON BPS gotowy na RODO

25 maja 2018 wchodzi w życie Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). W najnowszym wydaniu WEBCON BPS 2017 R3 pojawią się funkcjonalności, dzięki którym użytkownicy platformy sprawnie dostosują się do nowych wymogów prawnych.

Dane osobowe to nie tylko waluta, ale i paliwo współczesnej gospodarki. Stanowią ogromną wartość, która wzrasta i której sposób wykorzystania zmienia się wraz z postępującym rozwojem technologicznym. 25 maja 2018 r. wchodzi w życie największa zmiana w podejściu do ochrony danych osobowych od dwudziestu lat: Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO).

Nowe przepisy będą jednolite dla milionów firm przetwarzających dane osobowe na terytorium Unii Europejskiej. Pociągną one za sobą szereg nowych wymagań prawnych, w tym bezpośrednią odpowiedzialność firm za wykorzystywane dane, obowiązek ich inwentaryzacji, dokumentacji i zgłaszania zaistniałych naruszeń.

W praktyce, zmiany dotkną większości procesów przetwarzania danych, co oznacza konieczność adaptacji procedur przetwarzania oraz wprowadzenia systemów informatycznych ewidencjonujących i kontrolujących ten aspekt działalności przedsiębiorstw.  

Wychodząc naprzeciw wyzwaniom, jakie RODO stawia administratorom danych osobowych, w najnowszej odsłonie WEBCON BPS 2017 oznaczonej jako R3 (release trzeci) wprowadzimy następujące funkcjonalności, ułatwiające dostosowanie się organizacji do nowych wymagań:

Wskazanie procesów będących słownikiem danych osobowych (np. karty kandydata, osoby kontaktowej, etc.) umożliwiające:

  • przejrzyste zarządzanie uprawnieniami do słowników danych osobowych,
  • sprawne edytowanie danych osobowych (prawo do sprostowania danych),
  • wywoływanie akcji usunięcia/pseudominimizacji danych osobowych (tzw. „prawo do bycia zapomnianym”).

Oznaczenie procesów, a także poszczególnych pól na formularzu (atrybutów) przechowujących dane osobowe zapewniające:

  • możliwość automatycznej pseudonimizacji lub usunięcia danych wskazanej osoby w ramach danego procesu (tzw. „prawo do bycia zapomnianym”),
  • możliwość ograniczenia widoczności danych osobowych, a nawet wybranych pól do wskazanych osób/grup (tzw. Privacy by Design).

Wyszczególnienie pól zawierających dane wrażliwe pozwalające na: 

  • stworzenie osobnych reguł widoczności dla danych wrażliwych (tzw. Privacy by Design).

Pseudonimizacja/usunięcie danych osobowych na podstawie słownika z zewnętrznego systemu pozwalająca na:

  • zanonimizowanie lub usunięcie danych osobowych nie tylko na podstawie procesu WEBCON BPS, ale także źródeł danych zbudowanych na podstawie zewnętrznych systemów (np. CRM, ERP).

– Mamy świadomość tego, jak duży jest nacisk na jak najszybsze i najbardziej efektywne wprowadzenie do systemów informatycznych zmian wynikających z RODO – mówi Łukasz Wróbel, vice-prezes WEBCON. – Już dzisiaj, na kilka miesięcy przed wejściem przepisów w życie, przygotowujemy WEBCON BPS tak, by administratorom aplikacji zbudowanych w oparciu o naszą platformę dać czas na wprowadzenie zmian i ich przetestowanie. Co najważniejsze, zmiany wprowadzone w systemie zostają udostępnione w ramach kolejnego wydania WEBCON BPS 2017, tak więc wykorzystanie nowych funkcjonalności nie wymaga zakupienia nowej wersji systemu – dodaje Łukasz Wróbel.