Nowoczesny system ERP

Systemy ERP są dziś niezbędnym elementem wielu firm funkcjonujących na rynku. Wynika to przede wszystkim z modułowej budowy tego oprogramowania. Przedsiębiorca, niezależnie od branży i sektora w jakim działa (mikro, MŚP czy dużych firm), jest w stanie przy pomocy ERPa łatwiej zarządzać firmą. Ta kwestia jest bezsporna. Systemy ERP ze względu na pudełkową budowę, oferują funkcjonalności, które można dobierać w zależności od potrzeb i charakteru przedsiębiorstwa.

To podstawa funkcjonowania, ponieważ nie tylko optymalizują one procesy w firmie, ale i pozwalają na utrzymanie ciągłości pracy w krytycznych sytuacjach, dzięki wersjom oprogramowania dostępnego w chmurze czy abonamentowych wersjach mobilnych. Doświadczyliśmy tego wszyscy, gdy zmierzyliśmy się z lockdownem. Ten krytyczny moment pokazał, że firmy, które korzystają z rozwiązań informatycznych i potrafią w szybki sposób przestawić się na pracę zdalną, mają większą szansę na wyjście z opresji.

Natomiast przewagi konkurencyjnej upatrywałbym jednak w nieco innych rozwiązaniach. Owszem, są one zintegrowane i kompatybilne z systemami ERP, natomiast ich bezpośrednią przewagą jest mocne wyspecyfikowanie pod kątem firmy. To programy do zarządzania przedsiębiorstwem, które nie są pudełkowe, nie są gotowymi rozwiązaniami, a współtworzone są z klientem (tu: firmą) i odpowiadają 1:1 na wszystkie oczekiwania. Są one droższe, wymagają o wiele więcej uwagi i zaangażowania ze strony przedsiębiorcy, natomiast ich kluczową wartością jest moc adaptacji. To już nie programy, a platformy informatyczne, których zakres funkcjonalności stanowi odwzorowanie obiegu danych w firmie, jest uporządkowaniem rzeczywistych procesów i przeniesieniem reguł do świata cyfrowego. Czyli tworzą one środowisko pracy dla całej firmy. To po pierwsze. Po drugie – są to systemy plastyczne, co znaczy że oprócz twardych danych można zapisać w nich również zasady zarządzania miękkiego. Mają wpływ na polepszenie komunikacji, wzrost motywacji i zaangażowania całego zespołu, można je rozwijać i zmieniać w zależności od okoliczności. Trzeci i czwarty aspekt, które niezwykle mocno wybrzmiały w czasie pandemii koronawirusa, to elastyczność i dostępność. Wiążę je w jeden obszar problemowy dlatego, że w bardzo krótkim czasie (tydzień, maksymalnie dwa) część polskich firm, z powodów zupełnie niezależnych od sposobu konstrukcji zaplecza biznesowego, zmierzyło się z być albo nie być.

Firmy, które – przykładowo – świadczyły usługi w sektorze B2B współpracując z branżą turystyczną czy restauracjami, musiały podjąć kroki umożliwiające przestawienie pracy na działania B2C. Niepodważalnym wsparciem okazało się wtedy posiadane oprogramowanie do zarządzania danymi, które właśnie ze względu na elastyczność i dostępność w bardzo szybkim czasie można było zmodyfikować i dostosować do nowych realiów rynkowych. Mobilność (a zatem szybki dostęp do firmowych informacji z poziomu tabletu, smartfona, palmtopa czy komputera realizowana bez konieczności instalacji) oraz elastyczność (błyskawiczna przekształcalność procesów) sprawiła, że cyfrowy obieg danych w firmie okazał się absolutnie kluczowy dla jej funkcjonowania w nowych realiach. Przykłady naszych klientów, którzy dzięki Connecto Data Management System przetrwali huragan, pookazują, że tu właśnie tkwi klucz. Nie tylko chmura, ale i błyskawiczna adaptacja całego środowiska pracy do nowych, nieznanych wcześniej reguł. W moim poczuciu żaden system pudełkowy takiemu wyzwaniu nie podoła. Owszem, system ERP działający w chmurze, umożliwi zachowanie ciągłości procesów. Natomiast aklimatyzację w nowym środowisku biznesowym zapewni jedynie system, który działa według reguł rozpisanych pod daną firmę, uwzględnia jej bardzo specyficzne procesy, zna jej możliwości i potrafi unieść ciężar zmiany. A taki okazał się Connecto Data Management System, z czego – nie ukrywam – jesteśmy niezwykle dumni.

Michał Świerczyna

Prezes Zarządu Connecto

Connecto Sp. z o.o z siedzibą w Sosnowcu i oddziałem w Łodzi od 15 lat wdraża na terenie całego kraju systemy Comarch ERP (Optima i XL). Jest producentem autorskiego oprogramowania dla biznesu do zarządzania danymi, informacjami, dokumentami i procesami – Connecto Data Management System. W portfolio firmy znajduje się ponad 800 realizacji wdrożeniowych tak ERP, jak i Connecto DMS.

Optymalizacja codziennych procesów i symulacji przyszłych sytuacji operacyjnych

Zarządzanie operacjami produkcyjnymi (MOM) można opisać jako dalszy rozwój klasycznego systemu MES (Manufacturing Execution System), który umożliwia bardziej kompleksowe planowanie i harmonogramowanie produkcji, a także daje wyraźny obraz procesów optymalizacji – prowadząc do większej elastyczności, wydajności, i krótszy czas wprowadzenia na rynek. Producenci z całkowicie cyfrowymi procesami i elastycznym planowaniem są znacznie lepiej przygotowani do szybkiego reagowania na zmiany rynkowe lub przełomowe innowacje.

Firma Greycon uwzględniła ten rozwój w swoim specyficznym dla branży rozwiązaniu dla przemysłu offsetowego i wyrobów płaskich, takiego jak papier, folia z tworzywa sztucznego, opakowania elastyczne, włókniny, metale lub przemysł przetwórczy. Nowo opracowana platforma planowania stanowi centralne centrum MOM. Przejmuje centralną integrację MOM z systemem ERP specyficznym dla klienta i jest punktem, od którego wszystkie procesy mogą być planowane, przeprowadzane lub monitorowane. Interesujące jest wieloetapowa optymalizacja planowania, która rozpoczyna się od sprawdzenia ATP / CTP (Dostępne-do-Obietnicy / Wydajności do-Obietnicy) od momentu wprowadzenia zamówienia, po którym następuje kilka etapów optymalizacji procesów planowania, stale dostosowywanie się do zmieniających się warunków, w tym rosnące wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego. Platforma ta może być również wykorzystywana do optymalizacji codziennych procesów i symulacji przyszłych sytuacji operacyjnych.

Poprzednie projekty wykazały znaczną poprawę wśród klientów Greycon. Zwrot z inwestycji osiągany jest w ciągu roku, najszybszy 17 dni po instalacji. Niektóre znaczące wskaźniki wydajności obejmują redukcję odpadów materiałowych w zakresie od 0,5% do 4%, poprawę wydajności maszyn, optymalizację poziomu zapasów i lepszą obsługę klienta. Jest to możliwe dzięki konsekwentnemu stosowaniu matematycznych metod optymalizacji w rdzeniu rozwiązania.


O Greycon

Firma Greycon, założona w 1985 r. Przez Industrial Systems Group z Imperial College na Uniwersytecie Londyńskim, jest wiodącym na świecie dostawcą systemów planowania, harmonogramowania, prognozowania i realizacji produkcji, które zostały zaprojektowane specjalnie dla przemysłu offsetowego i wyrobów płaskich. Greycon działa w całej Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji i obsługuje 500 witryn w ponad 40 krajach dzięki rozwiązaniom takim jak X-Trim, GreyconMill, opt-Studio i Greycon Forecasting. Firmy mogą osiągnąć niższe koszty, lepszą wydajność produkcji i łańcucha dostaw, a także poprawić obsługę klienta, szczególnie pod względem dokładności dostaw, niezawodności i widoczności oraz krótszych czasów realizacji.

Greycon jest ostatnim laureatem nagrody Queen’s Enterprise for International Trade za udaną ekspansję międzynarodową.

ON-PREMISE VS ON-CLOUD

Wybór pomiędzy systemem ERP On-Premise a systemem chmurowym powinien być zawsze wynikiem analizy potrzeb klienta i posiadanej przez niego infrastruktury. Główne punkty, na które należy zwrócić uwagę to: czas wdrożenia, poziom kontroli, bezpieczeństwo, wymagania utrzymaniowe, mobilność rozwiązania oraz porównanie kosztów.

Tabela poniżej przedstawia aspekty, które w JCommerce bierzemy pod uwagę podczas analizy przedwdrożeniowej i pomagając klientom w podejmowaniu decyzji o wyborze wersji systemu ERP.

Podstawowa różnica między oprogramowaniem w chmurze, a oprogramowaniem On-Premise polega na tym, gdzie jest ono zainstalowane, lokalnie na serwerach firmy czy hostowane na serwerze dostawcy. W związku z tym kwestie własności oprogramowania, prywatności, dostępności aktualizacji i dodatkowych usług to aspekty, które na pewno należy wziąć pod uwagę, dokonując wyboru między nimi.

Do zalet oprogramowania ERP On-Premise należy większa elastyczność (możliwość daleko idącej kastomizacji), niezawodność i bezpieczeństwo danych. Z kolei oprogramowanie hostowane w chmurze eliminuje presję związaną z utrzymaniem i aktualizacją systemu, co pozwala skupić czas, wysiłek i środki finansowe na realizacji głównych strategii biznesowych przedsiębiorstwa.

W JCommerce wdrażamy system klasy ERP Microsoft Dynamics 365 Business Central – zarówno w wersji On-Premise, jak i w wersji chmurowej, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby naszych klientów, posiadaną infrastrukturę techniczną oraz możliwości finansowe.

Paulina Materna, ERP Business Unit Manager w JCommerce

W branży IT od ponad 13 lat. W JCommerce odpowiedzialna za sprzedaż rozwiązań klasy ERP i BI, tym samym – za doradzanie klientom najlepszych rozwiązań. Służbowo i prywatnie interesuje się nowymi technologiami. Wolny czas aktywnie spędza z rodziną.

SUBSKRYPCJA CZY KUPNO LICENCJI NA WŁASNOŚĆ?

Jeszcze niedawno oferowanie modelu on-premise (wykupienie licencji na własność), jak i SaaS (opłata subskrypcyjna) nie było wyłącznie kwestią wyboru sposobu płatności czy rozliczeń z tytułu korzystania z oprogramowania. Przede wszystkim różnicą w zakresie możliwości, tj. zestawu dostępnych aplikacji i usług oraz wiążących się z tym ograniczeń produktów. Obecnie wyeliminowana została większość ograniczeń, które jeszcze niedawno determinowały, że bardziej oczywistym był wybór modelu on-premise, względem modelu subskrypcyjnego.

SaaS w połączeniu z SAP Business One:

  • automatyczną aktualizację, element nieosiągalny w starszych modelach oprogramowania,
  • integralność danych = bezpieczeństwo. To jest już fakt – dane biznesowe w modelu SaaS są bezpieczne,
  • skalowalność – system można dowolnie rozbudowywać o nowe moduły i nie ma to wpływu na stabilność funkcjonowania wykorzystywanych obszarów biznesowych, 
  • elastyczność – można dopasować plan subskrypcji i jej możliwości względem aktualnego zapotrzebowania,
  • proste zarządzanie z poziomu dowolnego urządzenia mobilnego.

Zmianie uległa również kwestia kosztowa, która niekoniecznie w przeszłości dawała wymierne korzyści finansowe dla modelu SaaS. W szczególności należy wskazać:

  • brak wyzwań związanych z infrastrukturą sprzętową. Aktualnie przedsiębiorstwa nie lubią inwestować czasu w poszukiwaniu odpowiedniego sprzętu. Rozwiązanie subskrypcyjne to łatwy i szybki początek pracy z Systemem oraz optymalizacja kosztu,
  • wykorzystanie zasobów – opłaty ponoszone są za wykorzystywane zasoby. Wydaje się uprawnionym stwierdzenie – „nie trzeba kupować elektrowni aby mieć prąd”,
  • brak ukrytych kosztów,

Nie oznacza to oczywiście, że jest to jedyny właściwy model względem potrzeb każdego użytkownika systemu SAP BUSINESS ONE. Decyduje o tym wiele czynników, których wnikliwa analiza warunkuje wybór optymalnego rozwiązania. Wybór architektury winien być wynikiem szczegółowego zrozumienia potrzeb Klienta, w szczególności funkcjonowania jego procesów.

Poniżej prezentujemy porównanie graficzne kosztu dla wskazanych modeli

Porównując dane wydaje się uzasadnionym stwierdzenie: SaaS jest bardziej niż kiedykolwiek wcześniej najstabilniejszym i w zasadzie niezawodnym modelem utrzymania rozwiązań SAP. Równocześnie optymalizuje koszt dla całej inwestycji związanej z posiadaniem systemu SAP BUSINESS ONE.

Dodatkowo trendy rynkowe wskazują że:

  1. przy realizacji nowych systemów dąży się do modelu SaaS, którego wdrożenie odbywa się szybciej, jest tańsze i bezpieczniejsze. Rynek odchodzi od modelu on-premise,
  2. stare rozwiązania systemiczne są adoptowane do chmury. W dobie potrzeby powszechnego dostępu mobilnego do zasobów systemu ERP, model SAAS jest najlepszym rozwiązaniem,
  3. tworzenie i utrzymywanie rozwiązań IT jest drogie. Korzystanie z rozwiązań SaaS jest wygodne i tańsze dla przedsiębiorstwa, ponieważ nie są ponoszone koszty utrzymania własnej infrastruktury serwerowej oraz pracowników działu IT do obsługi tej infrastruktury.
  4. biznes zmienia się szybko i jeszcze szybciej oczekuje nowych narzędzi. Jedynie rozwiązania SaaS potrafią w czasie rzeczywistym reagować na zmianę technologii i wdrażać ją masowo u wszystkich użytkowników.
  5. Internet, jego dostępność jest powszechna. Dostęp do systemu ERP w modelu SaaS możliwy jest z każdego miejsca, w dowolnym czasie i z każdego urządzenia.

Analiza powyższych faktów pozwala na następujące podsumowanie. Decydując się na realizację projektu ERP biznes preferuje korzystanie ale niechętnie już nabywanie. Odpowiednio wybrane plany taryfowe, pozwalają na optymalizację kosztów co pozwala skutecznie budżetować przyszłość.

Najistotniejszym element wydaje się jednak zagadnienie odpowiedzialności. Dla SaaS to SUPREMIS przejmuje pełną odpowiedzialność za System, jego rozwój, niezbędną infrastrukturę oraz obsługę. Jest wygodnie, a biznes zyskuje czas na realizację codziennych zadaniach, oraz planowanie rozwoju przyszłości.