Zapomnij o drukowanych kartach pracy

Kiosk Warsztatowy to aplikacja systemu Produkcja.NET służąca do dystrybucji informacji o pracy, przeznaczona do obsługi bezpośrednio przez pracowników działających w środowisku hali produkcyjnej. Zawiera funkcjonalności znane z MES i RCP, takie jak ewidencjonowanie czasu i wykonanych operacji technologicznych w czasie rzeczywistym.

Podstawowym zadaniem Kiosku Warsztatowego jest dostarczanie pracownikowi informacji o zadaniach przeznaczonych do wykonania. Mogą to być zdigitalizowane instrukcje, dokumentacja konstrukcyjna, rysunki, parametry produktu, a także informacje o narzędziach, surowcach i pomocach warsztatowych niezbędnych do realizacji pracy.

Niwelujemy w ten sposób konieczność drukowania wielu zestawów dokumentów, a także ryzyko ich zniszczenia, zagubienia czy wyniesienia poza firmę.

Drugą podstawową funkcją jest rejestracja pracy – jej czasu, przebiegu, zużytych surowców. Pracownik, za pomocą Kiosku, samodzielnie zgłasza podjęcie i zakończenie zadania wynikającego z wybranej Karty Pracy oraz zdarzenia nieplanowane, np. awarie.

Kiosk może obsługiwać jednocześnie wielu pracowników, wykonujących odrębne zadania, a także grupę pracowników, brygadę, pracujących wspólnie nad jednym lub wieloma zadaniami.

Do komunikacji z użytkownikiem aplikacja wykorzystuje wyświetlacz wyposażony w panel dotykowy oraz, opcjonalnie, skaner kodów kreskowych lub czytnik kart zbliżeniowych.

Co ważne, Kiosk posiada także zabezpieczenie na wypadek awarii, na przykład utraty zasilania, które pozwala na automatyczne przywrócenie wykonywanych zadań, z takim stanem jakie miały w chwili awarii.

Dowiedz się więcej o Kiosku Warsztatowym i systemie Produkcja.NET na oprogramowaniedlaprodukcji.pl

Jak automatyzować procesy w firmie?

Czy zastanawiałeś się kiedyś jak codzienny biznes będzie wyglądał za 10, 20 albo 30 lat?

Czy zmieni się niewiele czy jednak ujrzymy rewolucję na przestrzeni rynków? Czy dalej będziemy pracować w biurach, czy wyjdziemy poza ich granicę? Z jakich narzędzi będą korzystać przedsiębiorcy?

Spójrzmy na to z drugiej perspektywy. Czym różni się biznes na przełomie wieków od tego prowadzonego dzisiaj? Na pewno technologiami wykorzystywanymi na co dzień. Tak samo jak każdy z nas nie potrafi wyobrazić sobie życia bez komórki i komputera, tak i w pracy coraz częściej jesteśmy otoczeni oprogramowaniem. Obecnie Excel czy Outlook nie wystarczają już dla przedsiębiorców. Ogromna ilość danych, ich źródeł oraz punktów kontaktów z klientami stawiają rewolucyjne wymagania firmom na całym świecie. Do obsługi wszystkich tych procesów, pracodawcy potrzebują wydajności wyższej niż kiedykolwiek wcześniej. Coraz częściej wspomagani są oni przez maszyny czy algorytmy komputerowe. Jesteśmy dzisiaj świadkami globalnej transformacji. Zadania i procesy wczoraj wykonywane przez człowieka, dzisiaj są zautomatyzowane. Ma to swoje plusy i minusy, jednak jest to trend, od którego nie ma ucieczki. W tym artykule odpowiemy na pytania Czym jest automatyzacja procesów biznesowych, jak działa automatyzacja procesów biznesowych oraz jakie płyną z niej korzyści. Zapraszamy do czytania.

Czym jest automatyzacja procesów biznesowych?

W największym skrócie automatyzacja procesów biznesowych polega na tym by zadania nie musiały być wykonywane przez człowieka. Nie ważne, czy zatrudnimy do tego celu fabrycznego robota, linię kodu czy narzędzia sztucznej inteligencji. Automatyzacja to przyspieszenie zadań oraz ich standaryzacja. Pamiętajmy że nie każdy proces może zostać zautomatyzowany. Komputer nie stworzy dla nas dobrze dopasowanej, kreatywnej kampanii reklamowej ani nie przeprowadzi negocjacji z klientem. Narzędzia automatyzacji najlepiej sprawdzają się dla zadań powtarzalnych, opartych na jasno zdefiniowanych schematach.

  •  

Automatyzacja procesów biznesowych w zależności od branży

Każda branża specjalizuje się innymi wymaganiami dla systemów automatyzacji. Niektórym przedsiębiorstwom wystarczą rozwiązania webowe, inne silnie polegają na fizycznych robotach i maszynach. Warto jest zrobić dokładny research na temat tego, jakich narzędzi potrzebujemy, ponieważ nie zawsze jest to widoczne na pierwszy rzut oka.

Automatyzacja procesów produkcyjnych

Branża produkcyjna charakteryzuje się swoim stacjonarnym charakterem. Elektroniczne narzędzia z pewnością mogą znacznie pomóc przy automatyzacji działań księgowych czy logistycznych, jednak główną przewagą konkurencyjną na tym rynku będą realne urządzenia. Najpowszechniej wykorzystywane są w tym celu wszelkiego rodzaju Chwytaki pneumatyczne, służące do transportacji, montażu podzespołów oraz utrzymywania elementów. Innymi rozwiązaniami są tutaj również systemy transportu technologicznego, przenośników pionowych czy paletyzacji.

Automatyzacja dotyczy również kontroli jakości (m.in. poprzez systemy wizyjne) a nawet sortowania przedmiotów na podstawie ręcznie zdefiniowanych kryteriów.

Automatyzacja procesów magazynowych

Procesy magazynowe silnie pokrywają się zadaniowo z charakterystyką branży produkcyjnej. Jest to podobnie działające środowisko, również ukierunkowane na automatyzację działań transportowo-logistycznych, takich jak obsługa i manipulacja ładunkami, proces rozładunku i załadunku czy kontrola jakości. Do automatyzowania wymienionych wyżej procedur najczęściej stosuje się maszyny takie jak: przenośniki przemysłowe, wózki wahadłowe, systemy podwieszanego transportu szynowego, układnice paletowe czy podnośniki hydrauliczne.

Często popełnianym błędem jest jednak nadmierne skupianie się na automatyzacji w magazynie, a przez to zapominanie o elektronicznych systemach. Dzięki odpowiednim narzędziom możliwe jest zautomatyzowanie organizacji pracy magazynu poprzez m.in.:

  • Planowanie i organizację pracy operatorów magazynowych
  • Usprawnianie przeprowadzania procesów kompletacji i przygotowywania zamówień
  • Optymalizację sposobu i miejsca składowania ładunków
  • Monitorowanie stanu i przepływu zapasów

Automatyzacja procesów transportowych i logistycznych

Transport i logistyka do optymalnego działania potrzebują zarówno efektywnego systemu pracy stacjonarnej, jak również wykorzystania właściwych narzędzi automatyzowania elektronicznego. Jako iż logistyka oparta jest na efektywności pracy, do swojej pracy potrzebuje danych, najlepiej in-real-time. Elektroniczne systemy do automatyzowania procesów transportowych i logistycznych w tym przypadku sprawdzają się doskonale, gromadząc informacje na temat przeprowadzonych procesów oraz analizuję je, dzięki czemu uzyskujemy wiedzę, które zadania można zoptymalizować lepiej oraz w jaki sposób.

Konkretne działania również mogą zostać zautomatyzowane przez takowe systemy. Według badań przeprowadzonych przez AIIM (Association for Intelligent Information Management) oraz Nintex, obieg faktur i pism potrafi być od około 40% do 68% krótszy, gdy wykorzystujemy systemy workflow. Dotyczy to również formularzy zamówień oraz dokumentacji towarowej, które mogą być generowane automatycznie, na podstawie podanych przez nas danych.

Elektroniczny system do automatyzacji sprawdza się również świetnie w przypadku monitorowania zapasów. Jeśli posiadamy infrastrukturę do zbierania informacji na temat naszych zasobów, jesteśmy w stanie powiązać ten system z platformą, dzięki czemu na jednym pulpicie dostajemy wszystkie dane na temat naszych zapasów w czasie rzeczywistym.

Stacjonarne formy automatyzacji to na przykład automatyzacja przepływu ładunków za pomocą przenośników paletowych czy pojemnikowych, automatyzacja kompletacji dzięki taśmom czy robotom, a także automatyzacja wysyłki zamówień poprzez urządzenia transportowe.

Automatyzacja procesów prawniczych

W obecnych czasach praca w branży prawniczej jest bardziej zależna od automatyzacji niż kiedykolwiek wcześniej. Pomimo iż człowiek niezastąpiony jest dla bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem, czy reagowaniu w nieprzewidywalnych sytuacjach, rola komputera stanowi ogromną przewagę konkurencyjną. Począwszy od prostego fakturowania, weryfikacji zgodności czy przepływu informacji z klientem, aż po standaryzację oceny ryzyka, przeszukiwanie orzecznictwa, a nawet monitorowanie zmian legislacyjnych. Praca na ogromnej ilości dokumentów nie może się obejść bez algorytmów do przeszukiwania katalogów plików, bądź klasyfikowania danych.

Automatyzacja to również wdrażanie nowych pracowników do firmy oraz całościowe upraszczanie życia na każdym etapie pracy elektronicznej.

Automatyzacja procesów księgowych i rozliczeniowych

Praca w księgowości to nieustanne zajmowanie się dokumentami rozmaitej maści. To wiele godzin spędzonych na sprawdzaniu poprawności danych, tworzeniu pism, ofert czy faktur, a także kontrolowanie budżetów. Całe szczęście z pomocą przychodzą nam systemy do automatyzacji procesów księgowych i rozliczeniowych, a z nimi całościowe usprawnienie pracy.

Jednym ze sposobów na zautomatyzowanie swoich działań, może być ujednolicanie formatów dokumentów oraz ich kompletowanie. Na elektronicznej platformie łatwiej jest pracować z dokumentami. Wystarczy wgrać plik, by system sam odczytał z niego dane za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji zwanych OCR. Przerobione dane są następnie sprawdzane pod kątem poprawności i zgodności. W przypadku błędów dostajemy powiadomienie, a w przypadku niekompletności, informację czego konkretnie nam brakuje.

Inteligentny system jest również w stanie porównywać płatności z fakturami, w oka mgnieniu wykrywając różnice w rozliczeniach. Dzięki funkcji budżetowania jest również w stanie informować o stopniu jego wykorzystania czy automatycznie licząc potencjalne wydatki.

Automatyzacja jest także zdolna do generowania umów księgowych, sprawniejszego księgowania faktur czy sprawdzania transakcji.

Automatyzacja procesów sprzedaży

Branża sprzedażowa jest silnie powiązana ze sferą elektroniczną. Tak jak nie możemy zastąpić pracownika w bezpośrednim kontakcie z klientem, tak jesteśmy w stanie zautomatyzować liczne działania podejmowane w przestrzeni wirtualnej. Już pierwszy kontakt z klientem i reagowanie na wiadomości może zostać ustandaryzowane na przykład poprzez wykorzystanie szablonów wiadomości e-mail czy automatyczne wysyłanie maili do klientów. Głównym jednak narzędziem, bez którego życia nie wyobrażają sobie dzisiejsi sprzedawcy, są systemy CRM. Są to kompleksowe programy do zarządzania sprzedażą oraz kontaktami. To właśnie tam dzieje się cała “magia” automatyzacji. Klienci mogą być ustawieni w kolejności priorytetowej lub chronologicznej, a system według gotowych formuł może przypominać nam o akcji niezbędnej do podjęcia w odpowiedniej kolejności. Jest to ogromna oszczędność czasu i ułatwienie życia dla naszych pracowników.

Tworzenie dokumentów sprzedażowych również ograniczone może zostać do kilku prostych kliknięć. Pisma generowane są automatycznie, a formularz sam podpowiada nam, jakie dane są nam potrzebne. Nowoczesne systemy są również wyposażone w Podpis elektroniczny, dzięki czemu możemy podpisywać dokumenty bez konieczności żmudnego drukowania i skanowania.

Dodatkowym atutem może być automatyczne wysyłanie ofert na podstawie informacji zebranych od klienta. A gdy dojdzie do zakupu, system sam zsynchronizuje stany magazynowe i ceny.

Automatyzacja procesów it

Procesy IT najłatwiej zautomatyzować przy pomocy elektronicznych narzędzi typu workflow. Dla tej branży ich funkcjonalność rozciąga się od uwalniania ludzkich zasobów i automatyzowania pracy z dokumentami, do bardziej skomplikowanych zadań, takich jak tworzenie środowisk czy tworzenia ich kopii zapasowych. Dzięki odpowiednim systemom wzrasta całościowa efektywność zarządzania zepsołem, a więcej czasu poświęcanych może być na bardziej priorytetowe zadania.

Jak działa automatyzacja procesów biznesowych?

Obecnie najczęściej wykorzystywanymi rozwiązaniami automatyzacji są systemy ERP (znane również jako workflow) służące do obiegu pracy i dokumentów. Oprogramowanie to pozwala na przeniesienie całej firmy wraz z jej zasobami i pracownikami do sfery elektronicznej. W ten sposób możliwe jest wykonywanie pracy z każdego miejsca. Przeniesione procesy mogą następnie być poddane automatyzacji. W jaki sposób działa automatyzacja procesów biznesowych? Spójrzmy na przykładowy proces obiegu faktury przychodzącej. Dokument ten otrzymywany może być na skrzynkę pocztową, do siedziby biura czy poprzez fax. Następnie dokument ten zostaje automatycznie przekształcony na jednolity format (papierowy na elektroniczny). W następnej kolejności system przegląda dokument i przepisuje z niego informacje, przypisując je do odpowiednich pól. Następnie pracownik sprawdza poprawność danych oraz uzupełnia kolejne elementy. Po tym kroku, faktura przechodzi przez ponowną kontrolę systemu, który sprawdza czy nie wystąpił błąd, np. numer konta nie zgadzający się z kontrahentem czy kwota odbiegającą od standardowej wartości dla dokumentu tego typu. W kolejnym kroku księgowy dokonuje kontroli merytorycznej i dokonuje księgowania opłaty.

Jest to jedynie jeden z wielu przykładów wykorzystania automatyzacji, jednak pokazuje on istotę procesów możliwych do automatyzacji, a także powszechność jego stosowania. Automatyzacja może być pomocna na wielu etapach rozmaitych procesów biznesowych.

Oszczędność czasu dzięki automatyzacji procesów

Opowiadając o korzyściach wynikających z automatyzacji, nie sposób nie wspomnieć o oszczędności czasu na przestrzeni całej firmy. Jeden zautomatyzowany proces może przełożyć się na cenne sekundy, minuty czy nawet godziny pracy. Gdy pomnożymy jednak tą oszczędność przez liczbę takich procesów oraz częstość ich wykonywania, może się okazać, że dzięki automatyzacji zyskaliśmy równowartość kilku dodatkowych pracowników.

Każda osoba, która działa w systemie będzie w stanie wykonywać swoją pracę znacznie szybciej, niż gdyby musiała zrobić ją ręcznie. Tyczy się to działu księgowego, marketingu, sprzedaży, zarządzania, controllingu, logistycznego i wszystkich innych pracowników wykonujących swoje obowiązki przy komputerze.

Opłacalność automatyzacji procesów biznesowych

Każda większa firma powinna zainwestować w narzędzia do automatyzacja procesów biznesowych firmy. Dlaczego? Z kilku powodów. Przede wszystkim dzięki wykonywaniu zadań szybciej oraz bardziej dokładnie niż regularni pracownicy. Wysoka efektywność w połączeniu z bliską zeru zawodnością, pozwalają na znaczące oszczędności w kieszeniach menedżerów. Dodatkowo wszystkie uzyskane dane są zbierane i poddawane przejrzystym analizom, dzięki czemu możliwe jest zautomatyzowanie bądź usprawnianie kolejnych działań. Według Forbesa inwestycja w automatyzację, zwraca się najczęściej w przeciągu kilku miesięcy do kilku lat, pozwalając zaoszczędzić od 40% do 75% kosztów. Liczby te mówią same za siebie. Automatyzacja procesów w firmie jest w stanie przenieść nasz biznes na nieosiągalny wcześniej poziom.

Korzyści z automatyzacji procesów biznesowych

Gdyby automatyzacja procesów biznesowych nie przynosiła korzyści, nie zostałaby wymieniona przez Gartnera jako trend rozwoju biznesowego 4 razy pod rząd w ostatnich latach. Według badań przeprowadzonych przez agencję, prognozy przewidują, iż około 69% zadań kierowniczych zostanie zautomatyzowane do 2024 roku. Nie da się więc przejść obojętnie koło wpływu automatyzacji na dzisiejsze przedsiębiorstwa.

Głównymi korzyściami automatyzacji, o których nie wspominaliśmy wcześniej, są:

  • Wzrost produktywności
  • Obniżenie kosztów procesów biznesowych
  • Zmniejszenie ryzyka błędów
  • Ustandaryzowanie procesów biznesowych
  • Usprawniona współpraca i komunikacja

Sukces firmy tkwi w… analizie danych. Nowy e-book o wdrożeniach Business Intelligence

Dla organizacji, rozwijającej się w erze społeczeństwa informacyjnego, kluczowym aktywem są dane. Jednak, jak pokazują statystyki, a konkretnie badanie firmy doradczej Forrester, aż do 73% danych generowanych w przedsiębiorstwach pozostaje niewykorzystana. W jaki sposób je gromadzić, by nie tylko zyskać komplet niezbędnych informacji, ale też zabezpieczyć przed nieuprawnionym dostępem? Jakie wyzwania wiążą się z wdrażaniem rozwiązań analitycznych? Na te pytania odpowiada e-book „Skuteczne wdrożenie systemu Business Intelligence”, przygotowany przez zespół ekspertów z Comarch Enterprise Solutions.

Odpowiednio zebrane dane oraz umiejętne ich wykorzystanie pozwala firmom osiągać przewagę konkurencyjną oraz przeciwdziałać globalnym kryzysom. Tak było choćby w przypadku sieci restauracji Whiskey in The Jar, która zdecydowała się na wdrożenie systemu Business Intelligence od Comarch. – Są przykłady restauracji, które miały dużo wolniejszy dostęp do danych od nas i dopiero po bilansie księgowym wychodziło im, że dany miesiąc kończą ze stratą. My możemy reagować w czasie rzeczywistym, co pozwoliło nam, jako jednym z nielicznych, nie zostać poturbowanym po pandemicznych i inflacyjnych zdarzeniach – mówił Grzegorz Wieczorkiewicz z Działu Operacyjnego w Whiskey in The Jar.

Błędy, które mogą dużo kosztować

Jak pokazał powyższy przykład, systemy BI umożliwiają znaczny rozwój w firmie oraz przewidywanie przyszłości – a to wszystko w oparciu o dane. Nie mniej sukces projektu nie ogranicza się jedynie do wdrożenia jednego czy drugiego modułu. Przed przedsiębiorcami stoi bowiem wiele wyzwań, które powinni wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności.

Opisuje je wspomniany e-book przegotowany przez specjalistów z Comarch Enterprise Solutions. Czytamy w nim o podstawowych przyczynach niepowodzeń projektów BI. Wśród nich dominują m.in. niejasne cele biznesowe, niedostateczne zrozumienie potrzeb organizacji, niewłaściwy wybór narzędzi, brak jakościowych danych czy odpowiednich kompetencji w zespole.

Z naszego doświadczenia wynika, że niepowodzenia we wdrażaniu rozwiązań analitycznych nigdy nie wynikają z pojedynczych błędów popełnionych podczas projektu. Najczęściej są wynikiem kombinacji wielu mniejszych problemów, które występując wspólnie, przekładają się na błędne założenia i niedostateczne spełnienie wymagań – tłumaczy Robert Żuber, Konsultant Business Intelligence w Comarch.

Firmy, zainteresowane wdrożeniem systemów BI, dowiedzą się z publikacji, jakie błędy najczęściej popełniają organizacje przy implementowaniu dedykowanych rozwiązań wspomagających zbieranie danych. Są to np.

  • Narzucanie technologii (np. trwanie przy starych, wysłużonych systemach, brak otwartości na nowe rozwiązania).
  • Brak wnikliwej analizy procesu.
  • Brak określenia odpowiedzialności i decyzyjności w zespole.

Nowy e-book można pobrać w tym miejscu.

Pomoc ekspertów Business Intelligence

Przedsiębiorstwa, które planują wdrożenia systemów BI, mogą skorzystać z zespołu ekspertów Comarch ES pracujących nad rozwojem modułów analitycznych. Comarch od prawie 20 lat świadczy usługi w zakresie wsparcia w realizacji projektów BI. Współpraca obejmuje takie obszary, jak m.in.:

  • modelowanie danych,
  • migracja danych,
  • rozwój raportów i dashboardów,
  • audyt i doradztwo BI,
  • zarządzanie projektami z obszaru BI.

Przygotowując się do zbudowania profesjonalnego rozwiązania wspierającego raportowanie i analizę danych, warto skorzystać z wiedzy i doświadczenia profesjonalistów. Dzięki ich wsparciu, wielu z opisywanych problemów da się uniknąć już na samym starcie, w fazie koncepcji. Tym samym wdrożenie BI przebiega sprawnie, zgodnie z narzuconym budżetem i z naciskiem na najwyższą jakość – podkreśla Robert Żuber.

Szczegóły oraz kontakt do ekspertów znajdują się na stronie Business Intelligence.

—–

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata
w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów
w projekty innowacyjne. W 2022 roku nakłady na prace R&D wyniosły 398,9 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6500 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Grupa American Heart of Poland stawia na rozwój z SAP

Cyfryzacja w ochronie zdrowia dotyczy wielu obszarów. To budowa przyjaznych, dostępnych systemów i usług dla pacjentów, rozwój telemedycyny i narzędzi cyfrowych, wspierających procedury medyczne czy zaawansowana analityka diagnostyczna. To także wdrażanie rozwiązań, które wspierają działalność operacyjną – redukując obciążenia administracyjne, usprawniając procesy wewnętrzne i automatyzując obieg dokumentów. Grupa American Heart of Poland wybrała w tym celu rozwiązania SAP.

Z analiz Deloitte („The future of health”) wynika, że do 2040 roku system ochrony zdrowia zmieni się, a nowy model będzie przede wszystkim zorientowany na pacjentów i napędzany danymi. Rozwiązania cyfrowe będą w jego ramach nie tylko służyć rozwojowi usług medycznych, ale również wspierać pracowników sektora zdrowia, m.in. w obszarach związanych ze szkoleniem, nabywaniem doświadczenia, redukcją obciążeń administracyjnych czy podnoszeniem wydajności.

W nowoczesnych podmiotach działających w ramach systemu opieki zdrowotnej, działających na dużą skalę, zmiana już trwa, a świadomość tego, że narzędzia cyfrowe wspierające organizację w efekcie umożliwiają sprawne udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom, rośnie. Przykładem takiej transformacji jest Grupa American Heart of Poland, która sięgnęła po rozwiązania SAP, aby odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie na elastyczne narzędzia, pozwalające sprawnie zarządzać kluczowymi elementami dynamicznie rozwijającej się działalności medycznej.

Grupa American Heart of Poland (Grupa AHP) to jeden z kluczowych uczestników polskiego rynku ochrony zdrowia; funkcjonuje w ścisłej współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia oraz władzami i społecznościami lokalnymi, w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej. Jest częścią Gruppo San Donato (GSD), która jest jedną z największych włoskich grup medycznych. American Heart of Poland zapewnia pacjentom w ponad 20 lokalizacjach w całym kraju kompleksową, ciągłą, wielospecjalistyczną i nowoczesną opiekę medyczną w zakresie chorób cywilizacyjnych. Prowadzi obecnie sieć liczącą 77 oddziałów, m. in. szpitale wieloprofilowe,  Polsko-Amerykańskie Kliniki Serca, ośrodki rehabilitacyjne (w tym Uzdrowisko Ustroń), Centrum Badawczo-Rozwojowe, przychodnie, punkty diagnostyczne i laboratoryjne. Zatrudnia 3,8 tys. osób, w tym 1,2 tys. lekarzy, a należące do niej podmioty realizują ponad 73 tys. hospitalizacji rocznie.

Spółka ma jasną wizję rozwoju, w której ważne miejsce zajmują nowe inwestycje,  mocno sprzężone także z celami zrównoważonego rozwoju:

„Grupa AHP jest podmiotem aktywnie konsolidującym rynek opieki medycznej w Polsce. W ramach opcji strategicznych rozważa możliwości rozwoju organicznego, jak również fuzje i przejęcia. Strategia Grupy AHP w Polsce zakłada podwojenie rozmiarów działalności w najbliższych latach, dzięki planowanym inwestycjom. Z początkiem 2024 roku grupa banków podpisała z AHP umowę finansowania o wartości około 1,6 mld zł, które umożliwić realizację celów inwestycyjnych i akwizycyjnych. Jest to największe finansowanie w polskim sektorze opieki zdrowotnej z elementem kredytu związanego ze zrównoważonym rozwojem (SLL – Sustainability-Linked Loan)” – mówi Adam Szlachta, prezes zarządu i dyrektor finansowy American Heart of Poland S.A.

Tak klarownie sprofilowana strategia wymaga także nowoczesnych, skalowalnych rozwiązań informatycznych. Dlatego Grupa AHP, w ramach transformacji cyfrowej, podjęła decyzję o wdrożeniu systemu klasy ERP, przy współpracy z SAP.  Wybór padł na SAP S/4HANA, przede wszystkim ze względu na skalowalność systemu, umożliwiającą elastyczne dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się potrzeb. Rozwiązania usprawniające i optymalizujące procesy, w postaci pięciu modułów oferowanych przez SAP, zostaną wdrożone w pierwszym etapie projektu w obszarze zarządzania finansami, środkami trwałymi, controllingu, gospodarki materiałowej wraz z zaopatrzeniem oraz sprzedaży i dystrybucji.

Wśród celów, jakie zostały postawione w ramach wdrożenia, kluczowe miejsce zajmuje przede wszystkim usprawnienie wymiany informacji między działami w rosnącej organizacji. Ważne jest także zapewnienie lepszej stabilności i dostępności systemu oraz możliwość jego personalizacji i konfiguracji, co pozwoli na dopasowanie rozwiązań do indywidualnych potrzeb. Grupie zależy także na możliwości modyfikowania systemu po wdrożeniu. Takich modyfikacji będzie mógł dokonywać wewnętrzny zespół deweloperski.

Wdrożenie będzie wykorzystywało także SAP Business Technology Platform (SAP BTP), a więc platformę technologiczną, łączącą dane i analizy, sztuczną inteligencję, projektowanie aplikacji, automatyzację i integrację w jednym, ujednoliconym środowisku wspierającym transformację cyfrową organizacji. To kompleksowe rozwiązanie chmurowe, które umożliwia budowanie, rozszerzanie i zarządzanie aplikacjami, a także – tak kluczowe w przypadku Grupy AHP – skalowanie rozwiązań.  Zostanie ono wykorzystane m.in. do automatyzacji przepływów danych w organizacji.

„Klienci zorientowani na rozwój swojej działalności wybierają elastyczne rozwiązania, które można odpowiednio skalować w pożądanym momencie. Dzięki temu, że mogą one być dostosowywane do potrzeb organizacji na różnych etapach jej rozwoju, można  inwestować w technologie w tempie odpowiadającym bieżącym możliwościom i planom rozwojowym. W rezultacie, organizacje nie tylko zyskują narzędzia do efektywniejszego zarządzania i optymalizacji procesów, ale również zwiększają swoje szanse na trwały i zrównoważony rozwój w przyszłości.

Wspieranie nowoczesnych usług na wymagającym rynku ochrony zdrowia, na dodatek sprzężonych z ambitnymi celami zrównoważonego rozwoju, to idealne zadanie dla rozwiązań SAP.  Efektywne gromadzenie danych, usprawnianie ich przepływu w organizacji, automatyzacja procesów i uwalnianie potencjału organizacji za pomocą odpowiednich narzędzi chmurowych – to droga, która pozwala dynamicznie się rozwijać, dbając jednocześnie o efektywność kosztową, i sprawnie budować nowe modele działalności, odpowiadając na potrzeby pacjentów i systemu opieki zdrowotnej” – mówi Dorota Zaremba, wiceprezeska zarządu SAP Polska.