Samochody coraz częściej naprawiamy w internecie. Merce.com analizuje sklepy automotive

Kierowcy zamiast szukać zapasowych części do auta w serwisach, zamawiają je online. Same serwisy również chętnie zaopatrują się w sieci. Na naszych oczach kolejna z pozoru nie-internetowa grupa produktów powoli podbija branżę e-commerce. Merce.com w raporcie “Sprzedaż części samochodowych w internecie”, sprawdza co e-sklepy z sektora motoryzacyjnego powinny zrobić, by podbić serca wszystkich kierowców.

Dwie dekady temu wydawało się, że chociaż książki świetnie sprzedają się w sieci, to już ubrania będziemy zawsze kupować tylko stacjonarnie – w końcu trzeba je przymierzyć przed zakupem. Dziś to właśnie e-sklepy odzieżowe napędzają rozwój handlu internetowego, ale wciąż są produkty, które uważa się za “niesprzedawalne” w sieci. Tak było właśnie z branżą motoryzacyjną, która wchodzi do internetu tylnymi drzwiami, a dokładnie przez zapasowe części. To nimi głównie handluje dziś internetowa branża automotive.

Wschodzącą gwiazdę e-handlu analizuje raport “Sprzedaż części samochodowych w internecie”, przygotowany przez firmę merce.com.

Od kilku lat uważnie przyglądamy się branży motoryzacyjnej, szczególnie, że w Polsce ma sprzyjające do rozwoju otoczenie. Według Europejskiego Stowarzyszenie Producentów Pojazdów aż 80 proc. samochodów poruszających się po polskich drogach ma więcej niż 10 lat, a starsze auta częściej wymagają naprawy i wymiany części niż młodsze roczniki. Pandemia jeszcze bardziej nasila to zjawisko. W 2020 roku w Polsce sprzedano o ponad 20 proc. mniej nowych aut niż rok wcześniej, więc udział starszych pojazdów jeszcze bardziej się zwiększa. W pandemii coraz częściej też niektóre rzeczy chcemy lub musieliśmy robić sami zauważa Paweł Szewczyk, Wiceprezes Zarządu merce.com

Jak wygląda branża automotive w internecie? 

O ile tradycyjny schemat dystrybucji autoczęści jest prosty – prowadzi od producentów, przed dystrybutorów i serwisy do klientów końcowych – pojawienie się sklepów internetowych nieco go komplikuje. Zaopatrują się one zarówno u producentów, jak i dystrybutorów, a swoją ofertę kierują zarówno do serwisów samochodowych (32 proc. odbiorców), jak i końcowych klientów (61 proc.). 

Ta ostatnia grupa też rozbija się na kierowców, którzy po zakupie sami poradzą sobie z naprawą (klienci DIY – Do It yourself), tych którzy nabytą część przyniosą do serwisu do zamontowania (Klienci DIFM – Do It For Me) i standardowych klientów końcowych, którzy kupują tylko części nie wymagające skomplikowanej instalacji. Co ciekawe, wśród właścicieli starszych samochodów, procent klientów DIY rośnie.

Łatwość samodzielnego montażu przekłada się bezpośrednio na atrakcyjność zakupu danej części w internecie. Pod względem wartości największą część rynku stanowią opony (24 proc.), hamulce (11 proc.), lubrykanty (10 proc.) i filtry (7 proc.). Z kolei kupujący pytani jaki typu produkt kupili w internecie przynajmniej raz, wskazują najczęściej na wycieraczki (44 proc). 

Główna bariera w rozwoju i jak ją przełamać?

Istotną różnicą w przypadku zakupu części samochodowych online i offline jest czas dostawy. W przypadku zamówień internetowych wynosi on zwykle od 24 do 72 godzin, podczas gdy tradycyjny system potrafi w razie potrzeby dostarczyć potrzebną część tego samego dnia. To ważne zwłaszcza w przypadku elementów, których zainstalowanie przywraca sprawność pojazdu. E-sklepy, które zwykle nie są w stanie szybko zażegnać awarii, sprawdzają się bardziej przy zaplanowanych naprawach.

Sytuacja ta może z czasem ulec zmianie, gdyż – jak wskazuje raport – do sieci wchodzi coraz więcej czołowych producentów samochodów np. Ford czy BMW, jak również producentów opon. Wnoszą oni swoja rozbudowaną infrastrukturę i zaplecze logistyczne, zmuszając internetowy sektor automotive do usprawnienia własnych procesów logistycznych.

Najwięksi gracze na rynku motoryzacyjnym coraz częściej przejmują zarówno tradycyjne, jak i internetowe sklepy zajmujące się sprzedażą części samochodowych, chcąc być bliżej klientów. Z czasem może się okazać, że wejście w  online uprościło drogę od producenta do klienta. To najlepszy moment, by zaistnieć w tym sektorze z własną platformą sprzedaży i innymi rozwiązaniami e-commerce. W cytowanym w raporcie, aż 63 proc. firm branży motoryzacyjnej zapowiada inwestycje we własną platformę sprzedaży internetowej. Wzrosty w e-handlu autoczęściami to zresztą zapewne tylko wstęp do zmierzchu stacjonarnych salonów samochodowych w formie, którą znamy obecnie – dodaje  Paweł Szewczyk z merce.com

Raport zwraca też uwagę, że czynnikiem blokującym rozwój branży mogą być wojny cenowe. Ich inicjatorami bywają często marketplaces. Według analiz receptą na to mogą być własne niezależne platformy sprzedaży, które pomogą sprzedawcom utrzymać rentowność.

Raport “Sprzedaż części samochodowych w internecie”, jest dostępny bezpłatnie do pobrania na blogu merce.com. [LINK]

Ciągłość produkcji w firmie z branży metalowej MET-EUROSYSTEM dzięki VENDO.ERP

MET-EUROSYSTEM zajmuje się plastyczną obróbką blach, rur i profili. W 2016 roku firma zaktualizowała strategię, skupiając się na rozwoju w sektorze kolejowym. Klientami MET-EUROSYSTEM są czołowi producenci taboru kolejowego w Polsce, w Europie i na świecie, którzy stawiają przed firmą bardzo wysokie wymagania. Aby połączyć wymagania swoich Klientów z planami na przyszłość, firma potrzebowała systemu, który będzie wspierał w jej realizacji.

MET-EUROSYSTEM wybrał system VENDO.ERP.

System ten daje firmie możliwość śledzenia poszczególnych etapów procesu sprzedaży. Począwszy od rejestracji zapytania ofertowego, poprzez produkcję a skończywszy na realizacji wysyłki do Klienta. Z punktu widzenia sprzedaży najważniejsze jest to, żeby pracownicy firmy mieli możliwość sprawdzenia poszczególnego etapu realizacji zamówienia dla Klienta. Obecnie w MET-EUROSYSTEM wszystkie procesy zintegrowane są z systemem VENDO.ERP. Dzięki temu praca w MET-EUROSYSTEM jest dużo bardziej usystematyzowana i efektywniejsza.

W MET-EUROSYSTEM aktywnych jest około 8000 referencji i to Klienci decydują, kiedy i które z nich będą produkowane. Przy tak dużej ilości elementów w procesie produkcyjnym jedynym sposobem sprawnego zarządzania jest odzwierciedlenie wszystkich operacji w systemie VENDO.ERP. Umożliwia to firmie nie tylko bieżące śledzenie wykonywanych operacji, ale również kompleksową analizę. Dzięki VENDO.ERP firma MET-EUROSYSTEM na bieżąco śledzi wykonywane operacje z kompleksową analizą.

Dodatkowo istotną kwestią jest świadczony przez firmę zakres usług, od cięcia aż po montaż. Ma to wpływ na różnorodność materiałów i elementów zakupowych, których MET-EUROSYSTEM używa do produkcji. Firma przykłada dużą wagę do systemów magazynowania. VENDO.ERP świetnie współpracuje z systemami automatycznego magazynowania np. Modula i daje możliwość dostosowania programu do wewnętrznych potrzeb firmy.

Więcej na www.vendoerp.pl

 

IFS wspiera największego indyjskiego producenta z sektora obrony w realizacji dużego projektu cyfrowej transformacji

Kompleksowe rozwiązanie ERP firmy IFS zostanie wdrożone we współpracy z Tech Mahindra i udostępnione 9500 użytkownikom pracujących w różnych oddziałach w Indiach

Warszawa, 18 stycznia 2021 — IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, podpisał umowę z Tech Mahindra, czołowym dostawcą usług i rozwiązań w zakresie transformacji cyfrowej, doradztwa i restrukturyzacji działalności biznesowej oraz głównym wykonawcą przedsiębiorstwa Hindustan Aeronautics Limited (HAL), aby umożliwić HAL realizację wartego 54 mln USD programu transformacji biznesowej pod nazwą Project Parivartan.

To kompleksowe przedsięwzięcie obejmuje wdrożenie na szeroką skalę rozwiązań technicznych, które pozwolą wprowadzić nowe procesy pracy w oparciu o najlepsze praktyki branżowe.

Rozwiązanie IFS zastąpi wiele niejednorodnych systemów używanych przez HAL centralną, skonsolidowaną platformą, która zapewni pracownikom łatwy dostęp do dokładnych danych. Ponadto realizacja projektu zwiększy widoczność zapasów, siłę nabywczą i możliwości finansowe oraz konsolidację na poziomie całej grupy.

„Aby sprostać wyzwaniom biznesowym, utrzymać konkurencyjność i skupić się na klientach, HAL uruchomił projekt pod nazwą Project Parivartan” — powiedział R Madhavan, prezes i dyrektor zarządzający Hindustan Aeronautics Limited. „Tech Mahindra to czołowe przedsiębiorstwo realizujące projekty cyfrowej transformacji. Wdroży ono nową platformę IFS w firmie HAL i pomoże jej zaspokoić potrzeby klientów za pomocą systemu ERP w coraz bardziej cyfrowym świecie. Pozwoli to usprawnić newralgiczne procesy obsługi technicznej, napraw i remontów oraz umożliwi HAL wejście w nową erę scentralizowanej działalności w oparciu o najlepsze praktyki branżowe”.

Sujit Baksi, prezes ds. korporacyjnych oraz dyrektor ds. rynków wschodzących w firmie Tech Mahindra, powiedział: „Wybór Tech Mahindra przez HAL wpisuje się w naszą strategię wspierania rządowej inicjatywy Atmanirbhar (samowystarczalność), dotyczącej zwiększenia wewnętrznych możliwości Indii. W ramach projektu system ERP firmy HAL zostanie zmodernizowany przez wdrożenie nowej platformy IFS, co pozwoli nam obsługiwać Siły Zbrojne w efektywny sposób. Jest to element naszej strategii TechMNxt, która zakłada wykorzystywanie nowej generacji technologii OEM do zwiększania jakości obsługi klientów”.

Michael Ouissi, dyrektor ds. relacji z klientami w IFS, dodaje: „HAL chciał uzyskać możliwość zarządzania wieloma złożonymi aspektami swojej działalności oraz ich koordynowania, co było niezmiernie istotne z punktu widzenia usług, finansów i efektywności przedsiębiorstwa. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy kontynuować współpracę z firmą HAL za pośrednictwem Tech Mahindra, naszego zaufanego partnera, który wdroży najnowsze rozwiązanie IFS w ramach projektu Project Parivartan. Nasza platforma została zaprojektowana z myślą o globalnych przedsiębiorstwach mających oddziały na całym świecie i działających w ściśle regulowanych sektorach, takich jak lotnictwo i obrona, aby umożliwić im przeprowadzenie cyfrowej transformacji ich łańcuchów wartości”.

Rozwiązanie ERP firmy IFS będzie wspierać newralgiczne procesy, takie jak obsługa techniczna, naprawy i remonty (MRO), produkcja, zarządzanie łańcuchem dostaw, zarządzanie kapitałem ludzkim oraz finanse.

Więcej informacji na temat oferty IFS dla przedsiębiorstw z sektora lotnictwa i obrony można znaleźć na stronie www.ifs.com/corp/industries/aerospace-and-defense/.

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: +48 512 134 493, anna.machol@ifs.com

Informacje o firmie IFS

IFS opracowuje i dostarcza oprogramowanie dla przedsiębiorstw z całego świata, które zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, budową i utrzymaniem majątku oraz zarządzaniem działalnością ukierunkowaną na usługi. Specjalizacja branżowa naszych pracowników i rozwiązań oraz zaangażowanie w zapewnianie korzyści każdemu z naszych klientów pozwoliły firmie IFS zdobyć pozycję cenionego lidera i najczęściej polecanego dostawcy w naszym sektorze. Nasz zespół składa się z 4000 pracowników i coraz większej sieci partnerów. Wspierają oni ponad 10 000 klientów na całym świecie w kwestionowaniu status quo i zdobywaniu przewagi nad konkurencją. Nasze oprogramowanie dla przedsiębiorstw może pomóc Twojej firmie już dziś — więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem ifs.com.

Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland

Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem https://blog.ifs.com/, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania i ciekawe pomysły.

LKAB, największy europejski producent rudy żelaza, wybiera IFS w ramach realizacji projektu cyfrowej kopalni

Rozwiązanie IFS działające w chmurze będzie obsługiwać ponad 4000 pracowników i partnerów LKAB w ramach historycznej transformacji biznesowej

Warszawa, 20 stycznia 2021 — Aby osiągnąć produkcję wolną od emisji dwutlenku węgla do 2045 r., czołowe przedsiębiorstwo wydobywcze LKAB niedawno rozpoczęło realizację jednego z największych planów inwestycyjnych w historii szwedzkiego przemysłu. W związku z tym, że cyfryzacja i automatyzacja są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi realizację celów w zakresie zrównoważonego rozwoju i produktywności, firma wybrała IFS, globalnego dostawcę oprogramowania dla przedsiębiorstw, aby dostarczył nowoczesne rozwiązanie w zakresie zarządzania majątkiem przedsiębiorstwa (EAM), które ma pomóc LKAB w ustanowieniu nowego światowego standardu w dziedzinie wydobycia opartego na danych.

Państwowe przedsiębiorstwo wydobywcze LKAB zostało założone w 1890 roku. Produkuje 80% rudy żelaza w Europie i prowadzi największą na świecie podziemną kopalnię tego surowca.

Aby osiągnąć swoje cele w zakresie produktywności i ochrony środowiska, firma rozpoczęła kompleksową transformację cyfrową, która ma zapewnić przejrzystość procesów biznesowych, konsolidację i harmonizację procesów i danych, a także dostęp do wysokiej jakości informacji w celu usprawnienia procesu podejmowania decyzji.

W ramach procesu szczegółowej oceny LKAB przeanalizował rynek w poszukiwaniu najlepszego w swojej klasie rozwiązania EAM, które mogłoby obsługiwać jego kluczową działalność wydobywczą, oferując jednocześnie otwartą architekturę umożliwiającą łatwą integrację. Innym kluczowym czynnikiem było udostępnienie pracownikom intuicyjnej, łatwej w obsłudze technologii mobilnej w celu zapewnienia komfortu użytkowania.

LKAB wybrał rozwiązanie chmurowe IFS, które zapewnia zaawansowane możliwości w najważniejszych obszarach (takich jak wsparcie techniczne i logistyka), funkcje API zgodne ze specyfikacją REST i standardem OData oraz interfejs użytkownika oparty na przeglądarce.

„Transformacja rozpoczęta przez LKAB pozwoli przekształcić globalny sektor produkcji rudy żelaza i stali oraz ustanowić nowe standardy w zakresie cyfryzacji kopalń i zarządzania nimi” — powiedział Markus Petäjäniemi, wiceprezes LKAB ds. rynku i technologii. „Aby nasze przedsiębiorstwo, jak i cała branża, mogły stosować bardziej odpowiedzialne i zasobooszczędne praktyki wydobywcze, potrzebujemy najlepszej technologii umożliwiającej naszym pracownikom i obiektom wydajne i bezpieczne działanie. IFS to otwarte rozwiązanie, które zostanie zintegrowane z naszą infrastrukturą techniczną i będzie zaspokajać nasze obecne i przyszłe potrzeby”.

Elni Kullmer, dyrektor zarządzająca IFS na kraje skandynawskie, dodała: „To przełomowa umowa dla IFS. Jesteśmy zaszczyceni, że zostaliśmy wybrani przez LKAB, by wspólnie wejść w nową erę efektywnego wydobycia. Od lat 80. wspieramy procesy EAM w branżach kapitałochłonnych i bardzo się cieszymy, że możemy wykorzystać nasze doświadczenie w tym fascynującym projekcie. Mamy nadzieję, że nasza współpraca będzie długa i owocna dla obu stron”.

Z rozwiązania IFS będzie korzystać około 4000 pracowników LKAB w Szwecji, Anglii i Norwegii.

Więcej informacji na temat tego, jak IFS wspiera firmy z sektora wydobywczego, można znaleźć pod adresem www.ifs.com/corp/industries/energy-utilities-and-resources/mining-and-mining-services/.

Informacje o projekcie

Zróżnicowana działalność LKAB obejmuje relacje z klientami, wydobycie, rozwój i transport. Sprawne funkcjonowanie łańcucha wartości wymaga przejrzystych procesów i niezawodnego systemu informatycznego, który zapewnia wsparcie i ułatwia pracę pracownikom oraz osobom odpowiedzialnym za podejmowanie decyzji. W związku z tym LKAB wprowadza nową platformę jako ważny element cyfryzacji swojego przedsiębiorstwa.

Nowa platforma będzie obsługiwać:

  • 3800 pracowników w Szwecji, 300 w Anglii i 200 w Norwegii
  • 20 ośrodków LKAB, z czego pięć w Szwecji
  • 10 spółek zależnych
  • 12 krajów
  • 4100 aktywnych użytkowników w obszarze obsługi technicznej i zakupów
  • 90 000 zamówień
  • 160 000 faktur
  • 140 000 zleceń roboczych

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: +48 512 134 493, anna.machol@ifs.com

Informacje o firmie LKAB

LKAB to międzynarodowa, zaawansowana technologicznie grupa, która wydobywa i przetwarza unikalną rudę żelaza w północnej Szwecji na potrzeby światowego rynku stali. Zrównoważony rozwój to podstawa naszej działalności. Chcemy być jedną z najbardziej innowacyjnych, zasobooszczędnych i odpowiedzialnych firm w branży. Grupa zatrudnia koło 4300 osób w 12 krajach, a jej sprzedaż w 2019 r. wyniosła około 31 mld SEK. Pozostała działalność grupy obejmuje kopaliny przemysłowe, systemy wiertnicze, transport kolejowy, usługi kamieniarskie oraz zarządzanie nieruchomościami. www.lkab.com

Informacje o firmie IFS

IFS opracowuje i dostarcza oprogramowanie dla przedsiębiorstw z całego świata, które zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, budową i utrzymaniem majątku oraz zarządzaniem działalnością ukierunkowaną na usługi. Specjalizacja branżowa naszych pracowników i rozwiązań oraz zaangażowanie w zapewnianie korzyści każdemu z naszych klientów pozwoliły firmie IFS zdobyć pozycję cenionego lidera i najczęściej polecanego dostawcy w naszym sektorze. Nasz zespół składa się z 4000 pracowników i coraz większej sieci partnerów. Wspierają oni ponad 10 000 klientów na całym świecie w kwestionowaniu status quo i zdobywaniu przewagi nad konkurencją. Nasze oprogramowanie dla przedsiębiorstw może pomóc Twojej firmie już dziś — więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem ifs.com.

Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland

Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem https://blog.ifs.com/, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania i ciekawe pomysły.