Automatyzacja i integracja: dlaczego Twoja firma potrzebuje API?

W miarę rozwoju organizacji rośnie złożoność infrastruktury cyfrowej. Wzajemna integracja zdigitalizowanych narzędzi może stanowić jeden z kluczowych czynników wpływających na wzrost efektywności, a co za tym idzie, także i zyski finansowe. Komunikacja rozproszonych aplikacji, np. do zarządzania obiegiem dokumentów lub monitorowania stanów magazynowych i zamówień, powinna przy tym pozostać prosta i automatyczna. Tutaj z pomocą przychodzi API.

Z tego artykułu dowiesz się, czym jest usługa API i w jaki sposób wykorzystać ją do bezpiecznej i bezobsługowej integracji systemów w przedsiębiorstwie.

Cel: harmonia w gąszczu aplikacji

Aktualne badania raportowane przez firmę EY (2024) wskazują, że co czwarta firma znajdująca się w trakcie cyfrowej transformacji, ewoluuje bez wcześniej przygotowanej strategii[1].

Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której każda aplikacja pobierająca, analizująca

i generująca dane działa odrębnie, poza strukturą. Czas potrzebny na odszukanie, zebranie
i obróbkę informacji z niepołączonych źródeł jest kosztowny, a wnioski i analizy wysnute w rezultacie mogą być wadliwe.

Wdrażanie cyfrowych procesów w oparciu o wielorakie aplikacje, np. do zarządzania zasobami ludzkimi, analiz finansowych, czy monitorowania produkcji, powinno mieć na celu wzrost efektywności. By cieszyć się lepszymi wynikami, najpierw warto zadbać więc o sprawną komunikację pomiędzy poszczególnymi elementami programistycznej układanki.

Radosław Zawada
Senior Partner Manager w Unit4 Polska

API jako spoiwo cyfrowych procesów

Podczas integrowania aplikacji z resztą środowiska cyfrowego, dobrą praktyką jest wykorzystanie tzw. API. Application Programming Interface to zestaw protokołów, które umożliwiają komunikację między różnymi programami lub systemami informatycznymi. To swoisty pomost pozwalający dwóm niezależnym programom na wymianę danych i interakcję ze sobą.

Przykładem elastycznego i prostego w integracji interfejsu programowania jest Teta API — nowoczesne rozwiązanie stworzone przez firmę Unit4 Teta. W jego centrum znajdują się Oracle REST Data Services (ORDS) oraz standard dokumentacji Open API.

Wyróżnikiem Teta API jest bezpieczeństwo — protokół nie przechowuje danych, jest bramką umożliwiającą ich sprawny i bezpieczny przepływ bez czynnika ludzkiego, czyli najczęstszej przyczyny wycieku informacji. Co więcej, jego działanie zabezpieczają dwa klucze generowane przez dostawcę rozwiązania wyłącznie na potrzeby danej organizacji.

Korzyści płynące z wykorzystania Teta API:

  • Przyspieszenie przepływu informacji i usprawnienie procesów biznesowych. Teta API umożliwia efektywną komunikację pomiędzy aplikacjami Unit4 Teta i pozostałym oprogramowaniem.
  • Zabezpieczenie danych. Teta API zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa danych poprzez wykorzystanie czasowych tokenów weryfikacji, a także protokołów HTTPS i OAUTH2.
  • Dodawanie nowych rozwiązań na różnych etapach rozwoju firmy. Dzięki Teta API organizacje mogą łatwo dostosować się do zmieniających się potrzeb biznesowych.
  • Kompatybilność z różnymi językami programowania. Firmy nie potrzebują szukać kompromisów — interfejs jest łatwy do implementacji w istniejących systemach informatycznych.
  • Monitoring i analiza danych. Teta API pozwala opierać procesy o aktualne dane, a w efekcie podejmować bardziej trafne decyzje i osiągać lepsze wyniki.  

Wykorzystaj potęgę API w swoim cyfrowym ekosystemie

Dzięki zastosowaniu API, firmy mogą dołączać kolejne aplikacje do swojej infrastruktury rozwiązań, korzystając z jednego, wszechstronnego pomostu danych. Nie muszą przy tym martwić się o dopasowanie wersji rozwiązań, które komunikują się ze sobą w całym systemie oraz jakiekolwiek aktualizacje — API działa samodzielnie.

Przedstawiony przykład rozwiązania, czyli Teta API, jest naturalnym uzupełnieniem strategii digitalizacji procesów. Wspiera organizacje w pełnej integracji narzędzi i w kontroli nad przepływem informacji. W ten sposób API pozwoli Twojej firmie na efektywny rozwój z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. 


[1] Raport specjalny: Cyfrowa transformacja 2024 | EY Polska

Comarch utrzymuje pozycję lidera wśród systemów ERP według raportu Computerworld TOP 200

Comarch ponownie zajął pierwsze miejsce w obszarze największych dostawców systemów Enterprise Resource Planning (ERP) według raportu Computerworld TOP 200 na 2023 rok. Spółka regularnie odnotowuje dwucyfrową dynamikę sprzedaży. Od lat wzbogaca swoją ofertę produktową nie tylko o klasyczne programy ERP, ale też szereg aplikacji współpracujących z oprogramowaniem czy rozwiązania AI. Lider zestawienia ma szerokie plany na dalszy rozwój.

„Computerworld TOP 200” to wydawany od ponad 30 lat największy i najbardziej szczegółowy raport o stanie polskiej branży informatycznej. Firmy uwzględnione w publikacji analizowane są pod kątem kilkudziesięciu parametrów. W raporcie czytamy m.in. że największe zapotrzebowanie na rozwiązania IT panuje obecnie w branży handlowej, następnie w bankowości, administracji publicznej oraz przemyśle. Ten fakt nie dziwi – wszystkie te segmenty notują dynamiczne wzrosty, więc zapewnienie odpowiedniego zaplecza informatycznego jest w nich konieczne.

Produkty na miarę potrzeb każdej firmy

Comarch od lat notowany jest w czołówce polskich organizacji IT pod względem uzyskanych przychodów. Spółka może pochwalić się sukcesami zwłaszcza w obszarze ERP, gdzie w ostatnich latach plasowała się na drugim lub pierwszym miejscu wśród największych dostawców systemów do zarządzania przedsiębiorstwem.

W tegorocznej edycji raportu krakowska firma ponownie okazała się najlepsza w obrębie systemów ERP, wyprzedzając Asseco Business Solutions i SAP Polska. Spółka osiągnęła wynik o 18% wyższy niż przed rokiem, jeśli chodzi o przychody ze sprzedaży – ponad 393,1 mln zł.

Rosnące wyniki Sektora od lat nie są przypadkiem. Firma dostarcza programy ERP, dostosowując je do specyfiki branży czy wielkości danego podmiotu. W palecie rozwiązań znajdują się zarówno oprogramowania dedykowane małym i średnim przedsiębiorstwom (jak Comarch ERP XT czy Comarch ERP Optima), jak i dużym organizacjom (Comarch ERP XL, Comarch ERP Enterprise).

Co więcej, Comarch Enterprise Solutions regularnie rozwija ofertę produktową, dostarczając firmom wiele rozwiązań z obszaru efektywnego zarządzania procesami biznesowymi. To już nie tylko klasyczne oprogramowania ERP, ale też – zgodnie z ideą ERP 5.0 – szereg aplikacji i modułów zintegrowanych, które zapewniają firmom elastyczność działania i podnoszenie konkurencyjności na rynku.

Zaufanie wskaźnikiem sukcesu

Ten wynik to efekt wysokiego zaufania Klientów i Partnerów do naszych produktów. Stale wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom, rozwijając aktualną ofertę i poszerzając ją o nowe aplikacje, choćby z obszaru zaawansowanego planowania produkcji, AI czy obsługi punktów sprzedaży w branży handlowej. Obserwujemy trendy i dostosowujemy się do nich – mówi Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes Comarch i dyrektor Sektora Enterprise Solutions.

Comarch ES inwestuje od dawna również w rozwiązania sztucznej inteligencji. Przykładem tego są takie produkty jak Comarch OCR (aplikacja służąca do automatycznego wprowadzania do systemu danych z faktur i innych dokumentów) czy ChatERP – inteligentny asystent użytkownika, który umożliwia mu sprawną komunikację z  oprogramowaniem.

Sztuczna inteligencja w  Comarch ERP usprawnia pracę przedsiębiorstw oraz ułatwia obsługę systemu przez użytkowników. Dzięki interaktywnemu interfejsowi w formie czatu i rozumieniu kontekstowemu użytkownik może swobodnie korzystać z możliwości inteligentnego czata, który wspiera go w wykonywaniu rutynowych działań – podkreśla Zbigniew Rymarczyk i dodaje: – Nie stoimy w miejscu, co dobitnie pokazują wyniki raportu Computerworld. Nasze interdyscyplinarne zespoły codziennie pracują nad rozwojem naszej oferty. Mamy ambitne plany, jak w dobie AI i rosnącego zapotrzebowania na technologię dostarczać firmom kolejne produkty podnoszące efektywność rynkową.

Warto podkreślić, że w raporcie TOP 200 Comarch zajął również pierwszą pozycję w kategorii „Najwięksi dostawcy systemów RPA i automatyzacji procesów biznesowych”, „Najwięksi dostawcy rozwiązań i usług IT dla sektora telekomunikacyjnego” oraz drugą w kategorii „Firmy Informatyczne o największych nakładach na R&D”, „Najwięksi dostawcy rozwiązań i usług IT dla sektora handlu” i „Najwięksi dostawcy usług serwisowych” w 2023 roku.

—–

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2023 roku nakłady na prace R&D wyniosły ponad 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6400 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

ZUS z nowoczesną bazą danych w chmurze. Gigantyczny projekt zrealizował Comarch

Comarch, krakowski koncern IT, zrealizował projekt Cloud dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jego celem była optymalizacja i standardyzacja platformy serwerowej ZUS. Wszystko w ramach działań na rzecz udoskonalenia rozwiązań IT w instytucji państwowej.

Współpraca ZUS z firmą Comarch miała na celu rozwój Kompleksowego Systemu Informatycznego oraz usprawnienie infrastruktury IT w ZUS-ie. Zrealizowany projekt Cloud, mający zapewnić platformie serwerowej ZUS bezproblemową integrację z obecnymi i przyszłymi rozwiązaniami aplikacyjnymi, idealnie wpisuje się w koncepcję unowocześnienia zaplecza informatycznego.

Prace nad przedsięwzięciem trwały 2,5 roku i zostały podzielone na sześć etapów. Całość obejmowała m.in. stworzenie i wdrożenie środowiska chmury prywatnej, migrację istniejących serwerów wirtualnych na platformę chmurową oraz wirtualizację serwerów fizycznych. W rezultacie ZUS otrzymał infrastrukturę chmurową niezależną od dostawcy i przyjazną w obsłudze dla jej użytkowników. Dzięki wdrożeniu została także zwiększona wydajność operacyjna i zapewniono dostępność do kluczowych systemów IT na poziomie 99,99%, co pomoże odnotować roczne oszczędności sięgające ośmiocyfrowych kwot.

Wybór Comarch podyktowany był rozległą wiedzą i możliwościami technicznymi krakowskiej firmy IT. Z powodu wyzwań takich jak ograniczenia budżetowe czy potrzeba skalowalnych systemów, instytucji zależało na dostawcy, który posiada jak najszersze doświadczenie w zakresie innowacyjnych technologii. Efektem jest nowoczesne, elastyczne i łatwe w obsłudze rozwiązanie, które usprawniło funkcjonowanie infrastruktury IT w ZUS-ie.

Współpraca z Comarch była kluczowa dla poprawy efektywności ZUS. Doświadczenie Comarch w podobnych projektach, zaangażowanie i skrupulatne planowanie zapewniły wolną od ryzyka i bezpieczną migrację. W trakcie naszej współpracy pokonaliśmy wiele wyzwań informatycznych i operacyjnych, co zaowocowało niezwykłymi wynikami. Dążenie Comarch do doskonałości sprawiło, że firma stała się jednym z naszych cenionych partnerów – mówi Grzegorz Zaremba, Dyrektor Departamentu Eksploatacji Infrastruktury Informatycznej w ZUS.

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2023 roku nakłady na prace R&D wyniosły ponad 400 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6400 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.