Gotowość firmy do wejścia w świat Przemysłu 4.0

  • Chcesz osiągnąć przewagę konkurencyjną?
  • Potrzebujesz oceny na ile to jest możliwe?
  • Chcesz zrozumieć jakie kroki masz zrobić?

Podążanie za ustalonym schematem działania wynikającym z odpowiedzi na powyższe pytania, umiejscowi przyszłe działania firmy w czasie i w planowanym budżecie oraz pozwoli na zaplanowanie zwiększenia produkcji po fazie integracji.

Ocenie gotowości podlegają potrzeby przedsiębiorstwa w ujęciu obszarów funkcjonalnych zdefiniowanych w standardach Zarządzania Biznesowymi Procesami Produkcyjnymi. Proponujemy wprowadzenie nowego określenia Manufacturing Business Process Management, opisującego kompletny proces zarządzania w przedsiębiorstwie, integrującego pracowników i zasoby techniczne części produkcyjnej oraz nieprodukcyjnej.

Na ocenę składa się konsultacja doświadczonych w procesach integracji partnerów oraz techniczna gotowość firmy do wdrożenia zaleceń. Niezbędna jest także kalkulacja nakładów na zapewnienie zaplecza technicznego, odpowiedzialnego za zbieranie informacji do systemu zarządzania (czytniki, roboty, czujniki, interfejsy maszyn). Nowoczesne urządzenia produkcyjne są gotowe do komunikacji „w górę sieci”. Jednak te starsze ale nadal sprawne maszyny, wymagają niezbędnych unowocześnień. Zewnętrzni konsultanci mogą wesprzeć rozwiązanie także tych kwestii technologicznych.

Istotna jest również analiza istniejących systemów ERP lub starych często niedopasowanych do nowoczesnych rozwiązań systemów zarządzania produkcją, pod względem ich możliwości współpracy z Manufacturing BPM. Wszystko to w celu opomiarowania procesów zachodzących w firmie i zebrania z nich informacji w jeden umożliwiający pełen nadzór system.

Pod względem technologicznym, przedsiębiorstwa można zakwalifikować do poziomów dojrzałości.

  • Pierwszy poziom to firmy, które nie posiadają zasobów osobowych i technicznych gotowych do wsparcia integracji.
  • Drugi poziom to firmy świadome, zarządzane projektowo z odpowiednią wiedzą procesową.
  • Kolejny poziom to firmy bardzo świadome potrzeb, mające realne wsparcie zarządu w kwestii integracji, znające rozwiązania oraz wiedzące dokąd zmierzają.
  • Ostatnia i najlepiej przygotowana grupa przedsiębiorstw to posiadająca odpowiednie zaplecze eksperckie i techniczne, zarządzana procesowo z wprowadzonym systemem kontrolno-jakościowym, z doświadczeniem w zarządzaniu zmianą i danymi.

 

Ocena gotowości i ustalenie poziomu to pierwszy krok. Kolejnym etapem jest przygotowanie road-map rozwoju w celu efektywnego osiągnięcia kolejnych poziomów oraz korzyści płynących z integracji.

Firma OLSOM jest nie tylko dostawcą rozwiązań w części produkcyjnej ale także jest partnerem w synergii wspólnego wzrostu, który zapewnia implementacja modelu Biznesowego Zarządzania Procesami Produkcyjnymi. Proponujemy rozwiązania dla każdego z wymienionych poziomów dojrzałości. Dalsze informacje można uzyskać korzystając z formularza kontaktowego www.olsom.net.

 

Opoltrans Sp. z o.o. wdraża system NAVIGATOR

Miło nam poinformować, że do grona naszych klientów dołączyła firma Opoltrans Sp. z o.o. Wdrożenie rozpoczęliśmy od implementacji jednego z najpopularniejszych obiegów – procesu obsługi faktur. Ponadto, w projekcie przewidzieliśmy moduł kancelarii, mający na celu usprawnienie ewidencji przychodzącej i wychodzącej korespondencji oraz integrację z dotychczas wykorzystywanym przez firmę oprogramowaniem – eNadawcą Poczty Polskiej i systemem księgowym ERP.

Z Opoltrans Sp. z o.o. współpracujemy od grudnia 2020 roku. Prace wdrożeniowe zawsze dzielimy na kilka etapów. Rozpoczynamy od wnikliwej analizy przedwdrożeniowej, aby dokładnie zbadać zapotrzebowanie klienta, głębiej poznać specyfikę organizacji i zachodzące w niej procesy oraz zidentyfikować punkty, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na etapie wdrożenia.

Etap wdrożenia obejmuje konfigurację modułów do obsługi faktur oraz pism przychodzących i wychodzących. Są to dość typowe procesy, jednak warto podkreślić, że zawsze stawiamy na pełne dopasowanie do potrzeb klienta – wyjaśnia Gabriela Ciołek, opiekun klienta z ramienia Archmana.

Warto zaznaczyć, że system NAVIGATOR jest praktycznie w 100% konfigurowalny. Taka elastyczność pozwala maksymalnie dopasować narzędzie do firmowych realiów i przyzwyczajeń pracowników. Z doświadczenia wiemy, że to właśnie szyte na miarę obiegi elektroniczne pozwalają na większą efektywność pracy. Podejście indywidualne jest zatem kluczowe w transformacji cyfrowej, gdyż wdrożenie sztywnego skomplikowanego narzędzia może nie tylko nie ułatwić wykonania dobrze znanych, rutynowych czynności, ale utrudnić – dodaje specjalistka ds. wdrożeń systemu NAVIGATOR.

Ciekawym elementem projektu wdrożeniowego w Opoltrans są również integracje z wykorzystywanymi narzędziami. NAVIGATOR daje bowiem praktycznie nieograniczone możliwości łączenia różnych narzędzi w obrębie jednej platformy za pomocą API. Taki sposób będzie tu wykorzystany w przypadku eNadawcy Poczty Polskiej. Radzimy sobie również w przypadku, gdy nie mamy dostępu do interfejsu programistycznego. Np. z systemem księgowym ERP Infor LN będziemy wymieniać się danymi przy pomocy widoków SQL udostępnionych przez klienta.

Opoltrans Sp. z o.o. to sieć hurtowni motoryzacyjnych, która oferuje najszerszy na rynku asortyment, przechowywany w magazynach w całej Polsce, zapewniając tym samym dostępność towarów od ręki w każdym oddziale.

Kompletny zestaw narzędzi informatycznych dla produkcji. Jak dobrać rozwiązanie odpowiednie do potrzeb firmy?

APS, MES, MRP to podstawowe systemy wspomagające zarządzanie produkcją. Jeśli uzupełnimy je o narzędzia do analizy danych i kontroli jakości, otrzymamy zestaw rozwiązań informatycznych potrzebnych, aby efektywnie planować i realizować procesy wytwarzania wyrobów – od przyjęcia zamówienia, po dostarczenie gotowego wyrobu.

Po specjalizowane systemy dziedzinowe sięgają głównie przedsiębiorstwa o bardzo rozbudowanym procesie wytwarzania. Integrując je w ramach jednej infrastruktury informatycznej, w pełni korzystają z ich szerokiego wachlarza funkcjonalności. Jednak nie dla każdego przedsiębiorstwa jest to optymalne rozwiązanie, ponieważ nie zawsze wszystkie funkcjonalności są wymagane. Alternatywą dla specjalizowanych systemów dziedzinowych jest oprogramowanie zawierające kompletny zestaw narzędzi odpowiadających funkcjonalnościom systemów dziedzinowych, ale dające możliwość swobodnego ich wyboru.

Wsparcie IT dla obszaru produkcji

Wybór rozwiązania informatycznego zależy od tego, jaki obszar wymaga usprawnień. Jeśli problematyczna okazuje się ocena zdolności produkcyjnych, kalkulacja wstępna kosztów czy terminowa realizacja zlecenia, warto rozważyć wdrożenie systemu APS ułatwiającego planowanie i harmonogramowanie produkcji. W przypadku trudności w utrzymaniu ruchu, występowaniu częstych przestojów, zbyt długiego czasu przezbrajania, nieodpowiedniego wykorzystania maszyn i urządzeń, konieczna może być implementacja systemu MES, który w czasie rzeczywistym dostarcza informacje z produkcji w toku. Integrując go z narzędziem analitycznym, na bieżąco przetwarzającym pozyskiwane dane, będziemy mogli monitorować efektywność realizowanych procesów i wprowadzać do nich ewentualne zmiany. Z kolei system MRP pomoże w utrzymaniu optymalnego stanu zasobów magazynowych, zapobiegając występowaniu nadmiarów lub niedoborów surowców. O jakość procesu produkcji i wytwarzanych wyrobów zadbamy, korzystając z narzędzia do kontroli jakości.

Tak więc nie zawsze trzeba inwestować we wszystkie narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie produkcją. Co więcej, nie zawsze też trzeba brać pod uwagę tylko odrębne profilowane systemy APS, MES, MRP czy inne narzędzia, które ze względu na rozbudowany zakres funkcjonalny mogą być kosztowne utrzymaniu? Tym bardziej jeśli uwzględnimy w kosztach ich utrzymania – nadzór nad wspólnymi integracjami, w tym czuwanie nad zmieniającymi się elementami architektury poszczególnych elementów tej układanki.

Elastyczność w wyborze funkcjonalności

Kompletnym systemem zarządzania produkcją, zapewniającym elastyczność w wyborze narzędzi, jest TimeLine, który łączy w sobie funkcjonalności systemów APS, MES, MRP, a ponadto posiada szereg dodatkowych narzędzi: BI Pivot do analizy i raportowania, QC do kontroli jakości, repozytorium informacji do zarządzania dokumentami (DMS), narzędzie odczytu i akwizycji danych maszynowych (MDC) czy ewidencję czasu pracy (RCP). Jeśli więc przedsiębiorstwo wymaga usprawnień w zakresie planowania, TimeLine pozwala na wdrożenie obszaru APS z opcją symulacji zlecenia na planie produkcji, kalkulacji wstępnej kosztów, integracji z CAD, zarządzania cyklem życia produktu w funkcjonalnościach PDM. Podobnie jest w przypadku działań wymagających wsparcia systemów MES czy MRP – TimeLine daje możliwość implementacji dokładnie tych narzędzi, których potrzebuje przedsiębiorstwo.

Rys. 1. Obsługa produkcji kooperacyjnych w obszarze funkcjonalnym APS systemu zarządzania produkcją TimeLine.

Elastyczność systemu zarządzania produkcją TimeLine to nie tylko dowolność w zakresie wyboru funkcjonalności. To również możliwość wprowadzania modyfikacji w obszarze raportów, interfejsów i bazy danych. Wbudowane narzędzie Rapid Application Development (RAD) pozwala wprowadzać zmiany do istniejących obiektów lub tworzyć zupełnie nowe elementy bez konieczności stosowania narzędzi zewnętrznych.

Podsumowanie

Wybór kompletnego oprogramowania nie oznacza zawsze konieczności wdrażania wszystkich jego funkcjonalności. Nowoczesne systemy zarządzania produkcją, jak oprogramowanie TimeLine, dają możliwość wyboru spośród nich tych obszarów, których potrzebuje przedsiębiorstwo. Mając możliwość wyboru dowolnych funkcjonalności, ograniczamy koszt zakupu i wdrożenia do konkretnego, potrzebnego nam rozwiązania. Zapobiegamy też sytuacjom, kiedy to część funkcjonalności systemu nie jest używana. Niemniej jednak – tak nowoczesne rozwiązanie, pozwala nam później w miarę zmieniających się potrzeb, uruchamiać inne, nie wykorzystywane dotychczas obszary – nie powodując konieczności wymiany całego systemu.

OPTeam SA
Tajęcina 113
36-002 Jasionka
tel. 17 867 21 00
tel. 17 867 22 45
kom. 668 345 573
e-mail: opteam@opteam.pl
https://opteam.pl/

SPLAST, polski producent z branży tworzyw sztucznych, rozwija się dzięki rozwiązaniu IFS

Warszawa, 26 marca 2021 – IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że firma SPLAST, specjalizująca się w przetwórstwie tworzyw sztucznych, wybrała nowoczesne i elastyczne rozwiązanie ERP firmy IFS w celu usprawnienia działań i wsparcia dalszego rozwoju.

SPLAST, rodzinna firma z polskim kapitałem założona w roku 1989, specjalizuje się w przetwórstwie technicznych tworzyw sztucznych. Firma dysponuje trzema nowoczesnymi zakładami produkcyjnymi: w Jedliczu, Krośnie i Miskolcu na Węgrzech, w których zatrudnia ponad 600 pracowników. Produkty SPLAST znajdują odbiorców w branży motoryzacyjnej, elektronicznej, AGD, kosmetycznej i meblarskiej. Ponad 70% produkcji trafia na eksport. SPLAST to firma innowacyjna, inwestująca 3% rocznych dochodów w badania i rozwój produktów.

Aby zapewnić dalszy rozwój działalności, firma SPLAST podjęła decyzję o wymianie dotychczasowego, niewspieranego przez producenta systemu ERP na rozwiązanie nowoczesne, elastyczne i łatwe w rozbudowie. O wyborze rozwiązania IFS zdecydowała przede wszystkim funkcjonalność ściśle dopasowana do potrzeb branży, łatwość samodzielnej kastomizacji i integracji oprogramowania przez klienta oraz jego zaawansowanie technologiczne.

Wdrożenie roziązania IFS pozwoli na usprawnienie procesów biznesowych w kluczowych obszarach działania firmy SPLAST, takich jak produkcja, utrzymanie ruchu, zarządzanie magazynem i zarządzanie jakością. Z systemu będzie korzystać 240 pracowników.

„Firma SPLAST miała bardzo wysokie wymagania wobec nowego rozwiązania, wynikające z wysokiego stopnia informatyzacji i automatyzacji przedsiębiorstwa oraz dużych kompetencji informatycznych własnego zespołu. Na podkreślenie zasługuje ogromne zaangażowanie zarówno zespołów biznesowych, jak i samego zarządu firmy, w proces weryfikacji naszej propozycji” – komentuje Jaromir Paszek, sales manager w IFS Poland.

„Nasza firma stale stawia sobie nowe wyzwania mające na celu utrzymanie wysokiej pozycji na rynku. Każdy kolejny rok jest dla Grupy SPLAST lepszy od poprzedniego pod względem wzrostu produkcji i sprzedaży. Naszym celem jest utrzymanie tej tendencji. Jestem przekonany, że wdrożenie rozwiązania firmy IFS ułatwi nam dalszy rozwój i pozwoli na zwiększanie konkurencyjności naszych produktów zarówno na lokalnym, jak i europejskim rynku” – mówi Tadeusz Sanocki, prezes zarządu grupy SPLAST.

Marek Głazowski, prezes IFS Poland & Europe East, dodaje: „Cieszymy się, że firma SPLAST wybrała nasze rozwiązanie w celu wsparcia dalszego rozwoju działalności. Nowoczesna i elastyczna technologia IFS wychodzi naprzeciw potrzebom przedsiębiorstw branży produkcyjnej, ułatwiając im skuteczne konkurowanie na wymagających rynkach”.

Więcej informacji o firmie IFS można znaleźć na stronie ifs.com lub obserwując nas na Twitterze: @IFSPoland.

 

Kontakt
Anna Machol
PR for IFS in Poland
Email: anna.machol@ifs.com
Phone: +48 512 134 493