Automatyzacja procesów i monitorowanie zasobów IT

Nowoczesne rozwiązania wdrażane w przedsiębiorstwach pozwalają na digitalizację i automatyzację procesów. Przekazywanie zadań, informacji czy dokumentów między użytkownikami odbywa się za pomocą ściśle określonych reguł i procedur w sposób cyfrowy, dzięki czemu istnieje możliwość połączenia poszczególnych stanowisk w firmach w jedną spójną całość. Okazuje się jednak, że posiadanie sprawnie funkcjonującego systemu do zarządzania zasobami jest równie ważne co dostęp do kompletnej infrastruktury IT wspomaganej nie tylko przez administratora, ale także rozwiązania monitorujące procesy. W jaki sposób narzędzia do monitorowania infrastruktury IT mogą pomóc w osiągnięciu celów biznesowych?

Automatyzacja procesów to liczne korzyści doceniane przez wszystkie firmy stawiające na nowoczesne technologie, rozwój, a także zdobycie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Zebrane oraz scentralizowane za pośrednictwem oprogramowania dane pomagają w podejmowaniu trafnych decyzji strategicznych, a samo zarządzanie procesami wewnętrznymi nie jest wymagające. Zwiększenie wydajności obserwuje się także po prawidłowym działaniu kompletnej infrastruktury IT, za którą odpowiedzialni są administratorzy korzystający z nowoczesnych narzędzi do monitorowania.  

Automatyzacja w praktyce – czyli budowanie spójnego środowiska

Automatyzacja w praktyce to szereg podejmowanych działań na podstawie procesów, których zasady działania zostały ściśle określone. Zgodnie z założeniami Przemysłu 4.0 sam proces automatyzacji uważany jest za inwestycje, a implementowane w firmach oprogramowania dostarczają nowe funkcjonalności, które uzyskuje się  za pomocą wybranych modułów dostępnych np. w rozwiązaniach takich jak platforma low-code nAxiom

oraz system Comarch ERP XL. Gotowe systemy w zależności od wybranego rozwiązania są oferowane w wersji on premise lub chmurze obliczeniowej. Dobrym przykładem narzędzia dostępnego w obu wariantach jest wyżej wspomniana platforma nAxiom. Rozwiązanie jak każdy system potrzebuje niezawodnej i bezpiecznej infrastruktury IT. Coraz częściej jednak zwraca się uwagę, że z punktu widzenia biznesowego, automatyzacji podlegają jedynie obszary, które są odczuwalne dla użytkowników. W wielu przypadkach pomija się kwestie związane z optymalizacją poszczególnych elementów infrastruktury IT. Szybkie uruchamianie procesów nie pozwala zadbać m.in. o bezpieczeństwo wdrożonych rozwiązań, co w dłuższej perspektywie może mieć negatywne skutki dla przedsiębiorstw. Budowanie spójnego, skalowalnego i efektywnego środowiska IT wymaga odgórnego koordynowania wszystkich rozwiązań w organizacji, począwszy od wybrania odpowiedniego systemu do zarządzania zasobami, aż po sprzęt.

Infrastruktura informatyczna – dlaczego jest tak ważna dla przedsiębiorstw?

Firmy działające bez nowoczesnych technologii nie są w stanie osiągnąć przewagi konkurencyjnej na przepełnionym rynku. Obecnie trudno sobie wyobrazić działanie przedsiębiorstw bez prawidłowo zintegrowanych rozwiązań, które daje się zoptymalizować pod kątem większej efektywności pracy oraz lepszej komunikacji. Bezpieczna, elastyczna oraz niezawodna infrastruktura IT pomaga osiągać firmom założone cele biznesowe. Jeśli jednak pojawiają się błędy w prawidłowej implementacji infrastruktury, przedsiębiorstwo może doświadczyć licznych problemów np. z wydajnością, łącznością oraz bezpieczeństwem, co będzie miało bezpośredni wpływ na zakłócenie pracy wszystkich systemów, których działanie zależne jest od stabilności sieci. W szerszym kontekście okazuje się, że rentowność przedsiębiorstwa uzależniona jest od prawidłowo funkcjonującej infrastruktury IT, na którą składają się komponenty takie, jak: sprzęt, oprogramowanie, sieć, serwer oraz centrum przetwarzania danych. Jeśli wszystkie elementy są spójne i działają prawidłowo, firmy mogą z powodzeniem kreować właściwe doświadczenia u klientów, zapewniając im dostęp do wysokiej jakości świadczonych usługi i towarów, przy jednakowym zwiększeniu wydajności pracowników.

Monitorowanie komponentów infrastruktury IT

Korzystanie z nowoczesnych rozwiązań w postaci systemów do zarządzania zasobami wdrażanymi przez OPTeam wymaga odpowiedniego zabezpieczenia oraz monitorowania warstwy sprzętowej w infrastrukturze IT. Narzędzie oferowane przez ManageEngine sprawdza stan infrastruktury w czasie rzeczywistym, powiadamiając administratorów o wszelkich awariach oraz znalezionych nieścisłościach. Rozwiązanie monitoruje urządzenia sieciowe (routery, zapory ogniowe, serwery, przełączniki, kontrolery bezprzewodowej sieci LAN, drukarki, urządzania pamięci masowej) mające adres IP oraz połączenie z siecią za pomocą protokołu TCP/IP. Funkcjonalności narzędzi od ManageEngine do monitorowania komponentów infrastruktury IT pozwalają zapewnić ciągłość działań urządzeń działających w przedsiębiorstwach.  

Podsumowanie      

Konfigurowanie infrastruktury informatycznej jest zależne od celów biznesowych oraz potrzeb przedsiębiorstw. Niektóre jednak niezależnie od branży są spójne i obejmują optymalnie funkcjonującą infrastrukturę IT charakteryzującą się dużą wydajnością. Wnioski nasuwają się same – bez  sprawnie działającej sieci nie ma możliwości korzystać z pełnej wydajności systemów, których działanie opiera się na łączności. Sukces przedsiębiorstw i osiągnięcie założonych celów biznesowych są więc zależne od tego, czy nowoczesne technologie zostały wdrożone we wszystkich obszarach.

OPTeam SA

Tajęcina 113

36-002 Jasionka

tel. 17 867 21 00

tel. 17 859 68 45

kom. 668 345 573

e-mail: opteam@opteam.pl

https://opteam.pl/

Comarch wyposaży mazowieckie samorządy w narzędzia informatyczne do zarządzania procesami kadrowymi

Około 200 gmin i powiatów z województwa mazowieckiego otrzyma informatyczne systemy kadrowo-płacowe do obsługi spraw pracowniczych. Jednym z nich będzie Portal Pracowniczy Comarch, który pozwoli usprawnić prace działów HR w organizacjach oraz wprowadzi samoobsługę wielu czynności związanych                    z aktualizacją danych pracowników a także organizacją ich pracy. Projekt zostanie zrealizowany w ramach programu „Regionalne partnerstwo samorządów Mazowsza dla aktywizacji społeczeństwa informacyjnego w zakresie e-administracji i geoinformacji”. Umowa między Comarch a Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego została podpisana w sierpniu 2021 roku. Zakończenie prac wdrożeniowych
i uruchomienie systemów zaplanowane jest do końca listopada 2022 roku.

Cyfryzacja procesów kadrowych

Przedmiotem realizacji zamówienia jest implementacja rozwiązania spójnego dla całego województwa mazowieckiego w zakresie obsługi pracowniczej jednostek samorządu terytorialnego.

Projekt doskonale wpisuje się w strategię, która ma na celu wyposażenie urzędów gmin, miast i starostw powiatowych w systemy dziedzinowe do obsługi kadr – mówi Mariusz Cichal, Product Manager w Comarch.

Projekt zakłada przeprowadzenie analizy, zaprojektowanie, wdrożenie oraz udzielenie wsparcia technicznego w zakresie m.in. Portalu Pracowniczego Comarch w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego i w około 200 samorządach. Wartość łączna zamówienia wynosi 8 279 591,25 zł brutto.

– Zawarta umowa jest kolejnym w ostatnich latach dowodem współpracy z Województwem Mazowieckim w obszarze cyfryzacji. Cieszymy się, że tym razem możemy zwiększyć efektywność procesów obsługi pracowniczej. Wierzymy, że to kolejny krok na drodze do kompleksowego wdrożenia e-administracji nie tylko w zakresie komunikacji elektronicznej obywateli z administracją publiczną, ale także budowy i rozwoju wewnętrznych procesów back-office, wspierających pracę administracji – mówi Robert Mościcki, Dyrektor Centrum Sprzedaży w Comarch.

Portal Pracowniczy Comarch pozwoli pracownikom urzędów załatwiać sprawy administracyjne, bez osobistego kontaktu z działem HR. Dzięki systemowi będą mogli między innymi: uzyskać dostęp do danych osobowych i o zatrudnieniu, ważnych dokumentów, np.: PIT czy pasek płacowy, ale także wypełnić wniosek o urlop czy rozliczyć delegację. Rozwiązanie to nie tylko usprawni komunikację wewnętrzną podczas pracy zdalnej, ale także pozwoli kadrom skupić się na priorytetowych zadaniach.

Projekt „Regionalne partnerstwo samorządów Mazowsza dla aktywizacji społeczeństwa informacyjnego w zakresie e-administracji i geoinformacji” współfinansowane jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa mazowieckiego na lata 2014–2020.

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 17 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2020 roku nakłady na prace R&D wyniosły 264 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 300 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Marek Wiśniewski
+48 691 464 715
Marek.Wisniewski@comarch.pl

Jak szybko dostosować oprogramowanie do zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa?

System klasy ERP obsługuje zdecydowaną większość standardowych procesów realizowanych we wszystkich obszarach działalności biznesowej. Dlatego skuteczne zarządzanie firmą bez wsparcia tego rodzaju oprogramowania jest w zasadzie niemożliwe. Jednak przy tak dużej dynamice zmian, jaką obecnie obserwujemy, przedsiębiorstwa coraz częściej stają przed koniecznością obsługi procesów unikalnych. A to wymaga rozszerzenia funkcjonalności systemów ERP lub wdrażania dedykowanych rozwiązań informatycznych.

Producenci oprogramowania regularnie aktualizują swoje narzędzia odpowiednio do zmieniających się potrzeb użytkowników, ale też wymagań prawnych czy gospodarczych. Wprowadzane modyfikacje mają charakter uniwersalny i takie też są systemy klasy ERP i systemy dziedzinowe, które odpowiadają wspólnym potrzebom przedsiębiorstw. Ich zadaniem jest przede wszystkim integracja i porządkowanie standardowych procesów realizowanych w firmie lub jej obszarach, jak choćby produkcja. Dlatego, mimo regularnych aktualizacji do nowszych wersji, systemy ERP i systemy dziedzinowe w swej podstawowej formie nie będą obsługiwały procesów specyficznych, charakterystycznych dla prowadzonej działalności lub powstałych pod wpływem zmian rynkowych. W takiej sytuacji niezbędna jest rozbudowa oprogramowania, która może być dokonana poprzez modyfikację jego struktury lub integrację z nowym narzędziem.

Modernizacja struktury oprogramowania

Modyfikacje oprogramowania mogą obejmować mniejsze zmiany o charakterze adaptacyjnym lub większe o charakterze typowo funkcjonalnym. W pierwszym przypadku chodzi o dostosowanie narzędzia do preferencji użytkowników i specyfiki danej firmy. W drugim natomiast o uzupełnienie narzędzia o całkiem nowe funkcje potrzebne do realizacji celów biznesowych.

Niektóre rozwiązania dostępne na rynku dają możliwość samodzielnego wprowadzania zmian o charakterze adaptacyjnym, bez konieczności stosowania zewnętrznych narzędzi, angażowania dostawcy czy zespołu programistów. Przykładem takiego rozwiązania jest system zarządzania produkcją TimeLine, który posiada wbudowane narzędzie Rapid Application Development pozwalające użytkownikowi administracyjnemu z poziomu systemu zmieniać istniejące lub tworzyć nowe elementy w obrębie interfejsów, szablonów formularzy i bazy danych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, w wymienionych obszarach administrator może dodać nowy obiekt, jak kontrolka, przycisk, zakładka, pole itp. Zastosowanie narzędzia typu RAD zwiększa ekonomię użytkowania systemu i zapewnia swobodę w zakresie jego modyfikowania oraz utrzymania.

Zdarza się jednak, że oprogramowanie wymaga przebudowy w znacznie większym zakresie. Modyfikacje dokonywane są w obrębie modułu celem dodania nowych, brakujących czy też w danym momencie potrzebnych funkcjonalności, ułatwienia bądź w ogóle umożliwienia integracji czy zapewnienia płynnej współpracy i wymiany danych z innymi rozwiązaniami informatycznymi. Do tak rozbudowanych prac modernizacyjnych angażowany jest już zespół programistów, który odpowiada zarówno za przygotowanie komponentów rozszerzających funkcjonalność oprogramowania, jak i opracowanie mechanizmów ich działania. A niestety, im większe prace modernizacyjne, tym większy związany z tym koszt. Nie wspominając już o długim okresie oczekiwania na wdrożenie wymaganych modyfikacji, ewentualnych przerwach w użytkowaniu systemu czy w ogóle ryzyku zakłócenia ciągłości procesów realizowanych przez firmę.

Integracja z dedykowaną aplikacją

W sytuacji, gdy konieczna staje się szybka modyfikacja oprogramowania czy automatyzacja nowych procesów, alternatywą dla modernizacji przeprowadzanych metodą kodowania jest technologia low-code. Umożliwia rozbudowę funkcjonalną systemów ERP i systemów dziedzinowych bez ingerowania w ich strukturę, bezpieczną integrację dowolnych rozwiązań informatycznych czy też dostosowanie narzędzi do działania na urządzeniach mobilnych.

Przykładem rozwiązania opartego na technologii low-code jest platforma nAxiom, która pozwala szybko tworzyć indywidualnie dopasowane aplikacje i integrować je z dowolnym oprogramowaniem w jednym, spójnym i skalowalnym środowisku informatycznym. Aplikacje budowane są z gotowych komponentów, dzięki czemu powstają w znacznie krótszym czasie niż metodą programowania. W dowolnym momencie można je modyfikować, a prototypowanie wprowadzanych zmian dokonywane jest na bieżąco, nawet w trakcie użytkowania aplikacji, ale bez wpływu na płynność realizowanych procesów.  

Technologia low-code to wysoce elastyczne podejście do cyfryzacji procesów, również tych unikalnych, dla których brakuje dedykowanych funkcjonalności w użytkowanym oprogramowaniu. Znajduje zastosowanie we wszystkich obszarach przedsiębiorstwa, dając możliwość szybkiego reagowania na zmiany i sprawnego dostosowywania się do wymagań otoczenia.

Podsumowanie

Potrzeba wprowadzania modyfikacji w systemach ERP czy systemach dziedzinowych to naturalna kolej rzeczy. Wynika z rozwoju przedsiębiorstwa i pojawiających się w związku z tym nowych procesów, do których obsługi oprogramowanie użytkowane przez wiele lat bardzo często nie jest w pełni lub w ogóle dostosowane. Aby więc móc myśleć o utrzymaniu, a nawet zwiększeniu konkurencyjności na coraz bardziej wymagającym rynku, nie można zapominać o udoskonaleniach w obszarze informatyzacji, szczególnie tych o wysokim stopniu elastyczności, dzięki którym przedsiębiorstwo będzie w stanie efektywnie funkcjonować i szybko odpowiadać na potrzeby rynku.

OPTeam SA

Tajęcina 113

36-002 Jasionka

tel. 17 867 21 00

tel. 17 859 68 45

kom. 668 345 573

e-mail: opteam@opteam.pl

https://opteam.pl/

Cyfryzacja biznesu – szansa czy konieczność?

Każdego roku cyfryzacja jest coraz bliżej człowieka, towarzysząc mu w większości dziedzin życia. W życiu codziennym wydaje się pomocna, natomiast w świecie biznesu staje się nieodzowna. Przedsiębiorstwa produkcyjne starają się dostosować do nowej rzeczywistości świata cyfrowego. Dla wielu z nich jest to spore wyzwanie, jednak wyłącznie w ten sposób można poprawić efektywność i zwiększyć konkurencyjność na rynku.

Współczesne firmy powinny zdecydować się na zmiany, jeśli chcą się rozwijać oraz osiągnąć sukces na przepełnionym rynku. Jedynie sprawnie zarządzane przedsiębiorstwa, bazujące na nowoczesnych rozwiązaniach, mogą zwiększyć efektywność, przetwarzając i analizując wszystkie dane. Wdrażanie nowoczesnych systemów wymaga czasu oraz specjalistycznej wiedzy, szczególnie że jest to proces złożony i bardzo kosztowny. Zaimplementowane oprogramowanie ma służyć zarówno do zarządzania organizacją, jak i być wsparciem dla pracowników zajmujących się danym obszarem. Głównie z tych względów wiele jednostek decyduje się na wybór systemu, który jest dopasowany do potrzeb, czyli określany jako „szyty na miarę”. Takie rozwiązania zdecydowanie różnią się od systemów pudełkowych, w których to użytkownik, korzystając z pakietu standardowych funkcji, musi dostosować się to wymagań narzuconych przez producenta oprogramowania.

Czym jest cyfrowa transformacja biznesu?

Cyfrowa transformacja biznesu to długotrwały proces wpływający na wszystkie obszary działalności firmy. Do prawidłowego przeprowadzenia wymagane jest strategiczne podejście oraz cierpliwość, ponieważ wdrażanie systemów może potrwać nawet kilkanaście miesięcy. Warto mieć jednak na uwadze, że wprowadzone zmiany przynoszą korzyści dla przedsiębiorstwa, które jednocześnie poprawiają relacje z Klientami. Wśród pozytywnych aspektów cyfryzacji należy wymienić m.in. zwiększenie produktywności, zmniejszenie kosztów, usprawnienie kluczowych procesów zachodzących w firmie, poprawę jakości obsługi czy też wzmocnienie pozycji marki na rynku.

Jak skutecznie przeprowadzić proces cyfryzacji w biznesie?

W czasach, kiedy rozwój nowoczesnych technologii jest stawiany bardzo wysoko w hierarchii ważności, cyfryzacja staje się koniecznością, jeśli firma chce się utrzymać wśród konkurencji. Głównie ze względu na ciągłe i szybkie zmiany rynek radykalnie ewoluuje, a konsumenci zmieniają swoje potrzeby i przyzwyczajenia. Odpowiednia strategia obrana przez przedsiębiorstwo powinna opierać się na współpracy oraz na otwartości na zmiany. Należy oczywiście zdać sobie sprawę, że cyfryzacja jest konsekwencją ewolucji i dotyczy wszystkich obszarów działalności firmy.

Dlaczego warto wdrożyć nowoczesne rozwiązania?

Istnieje wiele powodów, dla których przedsiębiorstwa powinny zdecydować się na cyfryzację biznesu. W dzisiejszych czasach stare procesy ustępują miejsca nowym modelom biznesowym, co bezpośrednio wiąże się z tym, że młodsze firmy są o krok przed tymi istniejącymi od wielu lat. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca, który chce rozwijać swój biznes, musi dopasować się do pracy z nowoczesnymi rozwiązaniami.

Od czego zacząć wprowadzać zmiany?

Przedsiębiorcy, którzy są gotowi na wprowadzenie zmian w bieżącym oprogramowaniu lub chcą wykorzystać nowoczesną technologię do usprawnienia procesów, powinni działać na odpowiednio opracowanej strategii dopasowanej do konkretnej organizacji. Przykładowy scenariusz wdrażania zmian może wyglądać w następujący sposób:

  • Na samym początku ważne jest właściwe zdefiniowanie obszaru transformacji. Doprecyzowanie polegające na określeniu jakich obszarów ma dotyczyć zmiana jest istotne, ponieważ minimalizuje ryzyko poniesienia kosztów na zakup nieodpowiedniego narzędzia. Warto więc wziąć pod uwagę, jak wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań wpłynie na pracowników, zachodzące w firmie procesy oraz klientów.
  • Po odpowiednim zdefiniowaniu obszaru transformacji należy skupić się na budżecie przeznaczonym na wdrożenie oprogramowania uzupełniającego dotychczasowe lub zmianę bieżącego narzędzia. W przypadku większości systemów użytkownicy mogą wybierać spośród dostępnych modułów. Jest to dobre rozwiązanie, które odróżnia narzędzia szyte na miarę od pudełkowych. Podczas określania kosztów należy wziąć pod uwagę czas subskrypcji danego oprogramowania, który w zależności od wybranego systemu jest inny.
  • Kolejnym krokiem, o którym należy pamiętać, jest przydzielenie zadań pracownikom, którzy muszą nauczyć się pracy z nowym systemem. Wdrożenie narzędzi wiąże się bezpośrednio z uporządkowaniem procesów w organizacji. To z kolei wprowadzi pewne zmiany w zakresie obowiązków personelu, w wyniku czego koniecznym może okazać się zmniejszenie lub zwiększenie personelu. Dzięki odpowiedniemu dopasowaniu obowiązków do kompetencji pracowników możliwe jest zwiększenie efektywności zatrudnionych.
  • Jednym z ostatnich etapów związanych z cyfrową transformacją biznesu jest uświadomienie, że do właściwej implementacji narzędzi niezbędny jest czas. Procesu nie da się przeprowadzić w jeden dzień czy miesiąc.

Podsumowanie

Współczesny świat rozwija się na tyle szybko, że przedsiębiorstwo musi nadążać za zmianami, szczególnie w branżach, gdzie jest wysoka konkurencyjność. Stały rozwój oraz otwartość na zachodzące procesy pozwalają czerpać korzyści z cyfryzacji, a co najważniejsze utrzymać utalentowanych pracowników, którzy pragną rozwijać swoje umiejętności w danej firmie. Wdrożenie nowoczesnych systemów lub lepsze dostosowanie  bieżącego oprogramowania to wielka szansa dla firmy. W obraniu właściwej drogi w procesie cyfryzacji biznesu pomogą specjaliści z OPTeam mający kompetencje w budowaniu przyszłości z nowoczesną technologią IT.

OPTeam SA

Tajęcina 113

36-002 Jasionka

tel. 17 867 21 00

tel. 17 859 68 45

kom. 668 345 573

e-mail: opteam@opteam.pl

https://opteam.pl/