Comarch uruchamia inicjatywę GREENHOUSE, aby wspierać startupy pod względem finansowym i organizacyjnym

Comarch rusza z nowym projektem o nazwie GREENHOUSE. Stworzony z myślą o promocji przedsiębiorczości i rozwoju innowacji technologicznych GREENHOUSE jest inicjatywą biznesową, która ma na celu wspieranie startupów pod względem finansowym oraz organizacyjnym, aby pomóc im urzeczywistniać pomysły na rewolucyjne rozwiązania IT.

Głównym celem GREENHOUSE jest stworzenie środowiska biznesowego, w którym pomysły na innowacyjne rozwiązania IT mogą się rozwijać i rozkwitać. Działająca na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej, inicjatywa ta skierowana jest przede wszystkim do startupów, których technologie (lub gotowe produkty IT) mogą znaleźć zastosowanie w takich sektorach jak finanse, ubezpieczenia, handel detaliczny, turystyka, paliwa & gaz, czy FMCG.

Startupy, które staną się częścią inicjatywy GREENHOUSE, poza pieniędzmi otrzymają wsparcie biznesowe, administracyjne, prawne i marketingowe, jak i dostęp do międzynarodowej sieci sprzedaży firmy Comarch (co pomoże przy wprowadzaniu produktów na rynek), przestrzeni biurowej w wybranych lokalizacjach w Polsce oraz do infrastruktury IT firmy (chmura , hosting, usługi data center). Startupy otrzymają również możliwość kontaktu z obecnymi klientami firmy Comarch.

Czas pojedynczej inwestycji wyniesie od 1 do 3 lat. W tym okresie twórcy danego startupu pozostaną jego współwłaścicielami.

Więcej informacji znajduje się na oficjalnej stronie internetowej – www.greenhouse.comarch.com

Więcej informacji o Comarch:

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, Orange, LG U+ czy BNP Paribas Fortis, Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes, Alior Bank, Credit Suisse, Delta Lloyd Life, DNB, ING.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 17 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2020 roku nakłady na prace R&D wyniosły 264 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 300 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

Bezbolesne wdrożenie nowego oprogramowania. Jak przeprowadzić pracowników przez zmiany?

Wprowadzanie zmian w organizacji może stanowić niemałe wyzwanie. Szczególnie, jeśli mówimy o wdrożeniu nowego oprogramowania. Przyzwyczajeni do określonych procedur i kultury organizacyjnej pracownicy mogą początkowo negować nowe rozwiązania. Sukces tego przedsięwzięcia zależy zatem od efektywnej współpracy i komunikacji na linii zarząd i managerowie – pracownicy.  Jak przekonać podwładnych, że zmiany wyjdą im na dobre, a nowe oprogramowanie ułatwi im pracę?

Pandemia koronawirusa pokazała, że przejście na pracę zdalną nie musi oznaczać zmiany na gorsze. Wielu pracowników miało początkowo trudności z przyzwyczajeniem się do nowej rzeczywistości, ale z czasem dostrzegło plusy tej sytuacji. Dzisiaj, po kilkunastu miesiącach pracy w trybie hybrydowym lub home office, wiele osób nie chce już wracać do tradycyjnego modelu pracy z biura. Podobnie rzecz ma się z oprogramowaniem – opanowanie obsługi nowych programów może początkowo wydawać się trudne, ale w dłuższej perspektywie przyniesie wiele korzyści – zarówno pracownikom, jak i pracodawcy.

Dlaczego zmiany są trudne i czy rzeczywiście muszą takie być?

Pracownicy są zazwyczaj przyzwyczajeni do określonego sposobu wykonywania zadań. Czują się bezpiecznie w środowisku, które znają i postrzegają jako przewidywalne. Na środowisko pracy składa się nie tylko rzeczywistość fizyczna: biuro, sale konferencyjne czy inne przestrzenie, w których pracownicy wykonują obowiązki zawodowe. To również szereg opanowanych procedur organizacyjnych, w tym związanych z obsługą oprogramowania. Zmiany rzeczywiście chwilowo zakłócają potrzebę stabilności i zaburzają ustalony rytm pracy, a to u wielu pracowników, nawet tych najbardziej elastycznych i otwartych na nowości, może powodować poczucie dyskomfortu. Dlatego, zanim wdrożymy zupełnie nowe oprogramowanie i rzucimy pracowników na głęboką wodę, warto ich do tego przygotować. Oswojenie zmiany to pierwszy krok do jej akceptacji.  

Jak przeprowadzić pracowników przez proces zmiany oprogramowania?

Wielu pracowników, szczególnie tych z mniej rozwiniętymi kompetencjami cyfrowymi, może podchodzić opornie do wszelkich pomysłów związanych z wdrażaniem nowych systemów. Zmiana w tym przypadku może kojarzyć im się z utrudnieniami – koniecznością poświęcenia dodatkowego czasu na naukę obsługi nowych programów czy wynikającymi z nowych procedur dodatkowymi obowiązkami. Warto zatem jasno i wyraźnie zakomunikować pracownikom, że cel wprowadzania nowych systemów jest zupełnie odwrotny – po okresie wdrożenia usprawnią im pracę, skrócą czas potrzebny na wykonywanie poszczególnych działań. Automatyzacja procesów sprawi, że – zamiast np. po wielokroć wklepywać dane do tabelek w Excelu – będą mogli zająć się poszerzaniem wiedzy i rozwojem nowych kompetencji lub poświęcić ten czas na budowanie relacji z klientami czy szukanie nowych zleceń. Żeby ta komunikacja była skuteczna, warto pokazać te zmiany na przykładach i dokładnie wyjaśnić, na czym będą polegać. Im bardziej konkretnie pracownik będzie mógł sobie wyobrazić to, jak w przyszłości będzie wyglądała jego praca po wprowadzeniu zmian, tym lepiej może się do tego przygotować. Łatwiej wówczas również przekonać do tego, że nie są to jedynie puste słowa, ale realne korzyści.

Jak zorganizować proces wdrożenia?

Pracownicy mogą bać się również samego procesu wdrożenia – tego, że nie będą w stanie szybko nauczyć się obsługi nowych programów lub nie będą potrafili efektywnie rozwiązywać problemów, co odbije się na ich bieżącej pracy. Tutaj z pomocą przychodzą dostawcy oprogramowania. Nie jest bowiem tak, że pracownik musi sam nauczyć się nowego narzędzia. – Oprogramowanie dla firmy powinno być możliwie jak najlepiej dostosowane do potrzeb przedsiębiorstwa. Wdrożenie nowego systemu to proces, którego powodzenie zależy od efektywnej współpracy i komunikacji użytkowników aplikacji z konsultantami, którzy nie tylko dostosują narzędzia do potrzeb operacyjnych danych działów, ale również przeszkolą pracowników z obsługi nowych narzędzi i przeprowadzą ich przez cały proces wdrożenia. Dzięki nowym technologiom kontakt z help deskiem możliwy jest niemal na wyciągnięcie ręki, specjaliści od IT mogą zatem również zdalnie asystować pracownikom na wszystkich etapach wdrożenia i na bieżąco pomagać im rozwiązywać problemy – mówi Filip Fludra, Sales Manager w Exact Software Poland.

Nie ma powodów do obaw

Cyfryzacja to proces, który wielu pracownikom może kojarzyć się negatywnie. W powszechnej, choć zazwyczaj błędnej opinii, automatyzacja oznacza bowiem zastępowanie pracy ludzi przez algorytmy. Pracownicy mogą zatem obawiać się, że nowe oprogramowanie sprawi, że staną się niepotrzebni, a w konsekwencji stracą pracę. Jednak oprogramowanie do obsługi procesów kadrowych czy finansowych nie stanowi konkurencji dla wykwalifikowanych HR-owców czy księgowych. Zostało zaprojektowane tak, aby ułatwić i usprawnić ich pracę. Tutaj niezwykle ważną rolę odegrać mogą managerowie i kierownicy. Wytłumaczenie podwładnym, jakie czynności zostaną zautomatyzowane oraz przedstawienie im płynących z tego korzyści, może uspokoić nastroje w firmie. Warto te kroki podjąć już na początkowym etapie informowania o planach wdrożenia nowych systemów.

Komunikacja to podstawa

Nowoczesne oprogramowanie dla firm nie tylko usprawnia pracę poszczególnych działów i ułatwia wykonywanie zadań. Funkcjonalności systemów HRM pozwalają dodatkowo na ulepszenie komunikacji wewnętrznej – a to przyda się zarówno podczas wdrażania nowego systemu, jak też długo po zakończeniu tego procesu. Dzięki odpowiednim aplikacjom przepływ informacji między kierownictwem firmy, a pracownikami może odbywać się w znacznie bardziej efektywny sposób – w ramach jednego, łatwego w obsłudze programu można np. zamieszczać komunikaty na cyfrowej tablicy ogłoszeń, rozsyłać ankiety, instrukcje, raporty z wynikami firmy, informacje o szkoleniach czy wyjazdach integracyjnych.

– Decydując się na nowe oprogramowanie, weźmy pod uwagę, że ludzie różnie reagują na zmiany – jedni znoszą je lepiej, a drudzy nieco gorzej. Nie zmienia to faktu, że wszystkich warto na nie dobrze przygotować. W procesie wdrażania nowych rozwiązań niezwykle istotnie jest również zaangażowanie menagerów i zarządu firmy. Od postawy kierownictwa i tego, czy będzie w stanie odpowiednio zmotywować podwładnych do wspólnego działania – może bowiem zależeć powodzenie całego przedsięwzięcia. Bardzo istotne jest też, aby pracownicy mieli poczucie, że zmiany służą wspólnym celom. W dłuższej perspektywie zyska na tym zarówno pracodawca, jak i poszczególne zespoły –  dodaje Filip Fludra z Exact Software Poland.

____________________________________________________

Dodatkowych informacji udziela:

Magdalena Zlot

Monday – agencja komunikacji

E-mail: magdalena.zlot@mondaypr.pl

Tel.: +48 884 208 223

Exact Software Poland sp. z o.o. działa na polskim rynku od 1992 roku. Spółka rozpoczęła działalność w 1984 roku w Holandii i stała się liderem rynku oprogramowania biznesowego w krajach Beneluksu. Wspomaga już ponad 500 000 firm na świecie. Bazując na światowych standardach, Exact w Polsce uwzględnia wymogi lokalnego rynku.

Firma oferuje narzędzia związane z automatyzacją procesów księgowych i finansowych, tradycyjne systemy wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem (ERP), jak również aplikacje do zarządzania relacjami z klientem (CRM) czy systemy elektronicznego obiegu dokumentów (Workflow). Exact udostępnia swoje rozwiązania na urządzeniach mobilnych. System Exact Synergy dostępny jest w App Store i Android Market, skąd klienci firmy mogą pobierać darmowe aplikacje na platformy iPhone, iPad i Android. Z produktów Exact można korzystać za pomocą przeglądarek internetowych różnych producentów.

Symulacja produkcji na planie, czyli jak usprawnić planowanie procesu wytwarzania

Jednym z trudniejszych etapów zarządzania produkcją jest planowanie, od którego w dużym stopniu zależy wydajność i rentowność całego procesu wytwarzania. Powodowane jest to tym, że wymaga ono określenia wielu zmiennych istotnych dla efektu końcowego produkcji.Aby ułatwić sobie to zadanie i prawidłowo określić elementy składowe procesu wytwarzania, warto korzystać z nowoczesnych rozwiązań informatycznych wspomagających zarządzanie produkcją, również na tym kluczowym etapie.

Proces ofertowania w firmie rozpoczyna się w dziale handlowym, gdzie trafia zapytanie przesłane przez klienta. Jednak dość często osoba odpowiedzialna za opracowanie wstępnej oferty nie posiada wszystkich niezbędnych informacji dotyczących zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa w danym momencie. Musi je uzyskać, zazwyczaj w drodze komunikacji z poszczególnymi działami, w co zaangażowanych zostaje wiele osób i co zwykle zajmuje dość dużo czasu, a nie zawsze daje pełnię danych niezbędnych do oceny możliwości wykonania potencjalnego zlecenia.

Planowanie produkcji na etapie ofertowania

Zdefiniowanie kluczowych czynników niezbędnych do wstępnej oceny zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa (CRP – Capacity Requirements Planning) i kalkulacji kosztów planowanego procesu wytwarzania często okazuje się stosunkowo trudne na tak wczesnym etapie. Do przygotowania oferty trzeba bowiem uwzględnić takie zasoby, jak:

  • maszynowe (gniazda produkcyjne),
  • narzędziowe (elementy i części maszyn),
  • materiałowe (ilość i rodzaj surowców, aby nie wystąpiły braki lub nadmiary na magazynie),
  • ludzkie (specjaliści odpowiedzialni za obsługę urządzeń i koordynowanie procesem).

Obok zasobów, trzeba wziąć również pod uwagę kolejne operacje planowanego procesu produkcyjnego i rodzaj przypisanego do nich zlecenia technologicznego. Wymienione składowe należy przeanalizować w kontekście terminu realizacji rozpatrywanego zlecenia. Jest to warunkiem prawidłowej oceny zdolności produkcyjnych firmy, potrzebnych do opracowania oferty zawierającej również wstępną wycenę.

Symulacja procesu wytwarzania w systemie produkcji

Szybką ocenę zdolności produkcyjnych i sprawne opracowanie wstępnej kalkulacji kosztów zlecenia umożliwiają  systemy informatyczne z opcją symulacji produkcji na planie. Przykładem takiego rozwiązania jest system ERP dla produkcji TimeLine , który pozwala ustalić czy: przedsiębiorstwo posiada zdolności produkcyjne wymagane do realizacji zlecenia we wskazanym terminie, rozpatrywane zlecenia jest rentowne i zapewnia przedsiębiorstwu oczekiwany zysk.

W systemie TimeLine symulacja nowego zamówienia dokonywana jest na już istniejącym planie produkcyjnym, ale bez wpływu na bieżące zlecenia. Pozwala ona ustalić, czy jego realizacja nie zaburzy procesów w obrębie uruchomionych linii produkcyjnych. Po wprowadzeniu nowego zlecenia pozostałe ulegają przesunięciu na wykresie Gantta, co daje realny obraz zdolności produkcyjnych. Z łatwością można więc określić dostępność:

  • maszyn i urządzeń,
  • specjalistów o wymaganych kompetencjach,
  • surowców (ewentualny ich zakup z uwzględnieniem terminów dostaw).

Proces symulacji w systemie TimeLine dokonywany jest po zaimportowaniu listy części składowych wyrobu z pliku CAD, a może być przeprowadzany zarówno dla wyrobu całkiem nowego, jak i gotowego. W pierwszym przypadku konieczne jest wskazanie technologii, natomiast w drugim można korzystać z już istniejącej. Wystarczy więc przy projekcie kalkulacji oznaczyć, czy odnosi się on do modyfikacji, czy też wytworzenia wyrobu, dla którego system automatycznie ułoży strukturę z uwzględnieniem surowców wymaganych do jego produkcji. Następnie wystarczy dodać listę poszczególnych operacji składających się na proces wytwarzania danego wyrobu. Posiadając kompletny projekt, można przeprowadzić symulację dla nowego zamówienia odzwierciedlającą przebieg przewidzianego w nim procesu produkcji.

Korzyści planowania z wykorzystaniem symulacji

Symulacja na planie jest skuteczną metodą planowania. W jej trakcie system automatycznie zbiera wszystkie dane, a po zakończeniu zapewnia informacje na temat kosztów, jakie zostały wygenerowane przy realizacji zlecenia. W oparciu o nie można już przygotować wstępną wycenę na potrzeby opracowania oferty i określić realny termin wykonania prac. Ponadto, korzystając z pozyskanych w ten sposób danych można przygotować nawet kilka ofert, szacowanych dla różnej liczby wyrobów. Spośród nich klient będzie mógł wybrać najkorzystniejszą pod względem kosztów czy przewidzianego terminu realizacji. Po otrzymaniu informacji zwrotnej od klienta wystarczy wskazać w systemie właściwą wersję oferty i oznaczyć ją jako projekt zakończony, który będzie uwzględniony w momencie uruchomienia procesu produkcji.

Symulacja pozwala dokładnie przeanalizować przebieg procesu produkcji. Pozwala zweryfikować wstępne założenia w odniesieniu do rodzaju i liczby zasobów, a także kolejności ich wykorzystania, dzięki czemu znacznie łatwiej jest zapobiegać zakłóceniom dezorganizującym produkcję.

Podsumowanie

W dobie cyfryzacji zaawansowane funkcjonalności systemów informatycznych okazują się istotne zarówno w planowaniu, jak i zarządzaniu produkcją. Ułatwiają organizację całego procesu od chwili otrzymania zamówienia, poprzez ocenę zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa, aż po opracowanie oferty wraz z wyceną. Ich rolę szczególnie doceniają planiści, którzy na podstawie rzetelnych danych mogą bardzo dokładnie określić, w jakim terminie i przy jakich kosztach możliwa będzie realizacja zlecenia, a w szczególności, czy zapewni ono przedsiębiorstwu zysk na oczekiwanym poziomie.

OPTeam SA

Tajęcina 113

36-002 Jasionka

tel. 17 867 21 00

tel. 17 859 68 45

kom. 668 345 573

e-mail: opteam@opteam.pl

https://opteam.pl/

Bezpieczna komunikacja wewnątrz firmy

Komunikacja odgrywa istotną rolę w każdej nowoczesnej firmie, gdzie właściwy przepływ informacji jest potrzebny do wykonywania konkretnych zadań w zespole. Dostęp do narzędzia usprawniającego komunikację jest ważny szczególnie w korporacjach oraz dużych firmach, gdzie pracownicy przebywają w różnych lokalizacjach lub pracują zdalnie. Wybierając konkretne rozwiązanie, należy także wziąć pod uwagę konieczność zabezpieczenia wrażliwych danych, które nie mogą być udostępniane osobom trzecim. W jaki sposób zadbać o czytelną i bezpieczną komunikację w firmie?

Komunikacja wewnętrzna ma duże znaczenie i pozytywnie wpływa na prawidłowy przepływ informacji między współpracownikami. Osoby pracujące w jednej organizacji powinny identyfikować się z konkretną marką i dbać, aby na bieżąco przekazywać wszystkie komunikaty mające bezpośredni wpływ na jakość i skuteczność działań. Istotne jest jednak, aby wszystkie informacje były przekazywane we właściwy sposób gwarantujący nie tylko zrozumienie, ale także bezpieczeństwo treści zawartej w komunikacie.

Dlaczego komunikacja w firmie jest ważna?

Odpowiadając na pytanie dlaczego komunikacja w firmie jest ważna, należy zacząć od tego, że bez sprawnego kontaktu między pracownikami nie ma możliwości szybko i efektywnie pracować. Odpowiednie porozumiewanie się ma bezpośredni wpływ na zadowolenie pracowników oraz atmosferę panującą w zespole. Wśród innych korzyści wymienia się także: Szybkie wdrażania nowych członków działów (onboarding), udostępnianie materiałów szkoleniowych, gromadzenie uwag i sugestii, informowanie o zmianach kadrowych oraz prawnych, a także działaniach marketingowych. Platformy do komunikacji wewnętrznej uważane są za narzędzie zachęcające pracowników do udziału np. w różnego rodzaju zbiórkach czy imprezach integracyjnych. Oprócz tego osoby pracujące w zespołach mają ułatwioną komunikację z team liderem i managerami, co pozwala na prowadzenie dialogu oraz konsultowanie wybranych zagadnień związanych z pracą.

Jak dobrać narzędzie komunikacji wewnętrznej? 

Dobór właściwego narzędzia do komunikacji wewnętrznej musi charakteryzować się efektywnością. W wielu firmach korzysta się z kilku kanałów przesyłania informacji, jednak nie zawsze ten model się sprawdza. Wybranie jednego, spójnego narzędzia powinno zostać poprzedzone analizą potrzeb, a także być odpowiednio dopasowane do specyfiki branży. W niektórych przedsiębiorstwach w zupełności sprawdzają się powiadomienia wysyłane w formie maila czy spotkania cykliczne, na których przekazywane są najważniejsze informacje z życia firmy. Inne, większe przedsiębiorstwa potrzebują jednak sprawnie działającego narzędzia w postaci intranetu. Dobrym przykładem narzędzia do wewnętrznej komunikacji jest portal pracowniczy Intranet ENTERPRISE web360 będący autorskim rozwiązaniem OPTeam. Platformę społecznościową dla pracowników można z powodzeniem zainstalować we własnej infrastrukturze w firmie. Użytkownicy korzystający z web360 mają do dyspozycji funkcjonalności takie jak: Baza kontaktów, aktualności i wydarzeń, repozytorium, pełnomocnictwa i upoważnienia, kalendarz, baza linków, baza wiedzy, forum dyskusyjne, obieg dokumentów, poczta, zamówienia wewnętrzne oraz wiele więcej. Z intranetu można z powodzeniem korzystać z dowolnej przeglądarki (Chrome, Opera, Mozilla FireFox, Internet Explorer) na urządzeniu mobilnym lub komputerze stacjonarnym.

W jaki sposób zabezpieczyć narzędzie do komunikacji wewnętrznej?

Zabezpieczenie narzędzi do komunikacji wewnętrznej jest równie istotne, jak wybór właściwej platformy odpowiadającej na potrzeby kultury organizacyjnej. Odpowiednim rozwiązaniem pozwalającym zabezpieczyć przeglądarkę, chroniąc jednocześnie dane wrażliwe jest Browser Security Plus od ManageEngine. Rozwiązanie chroni sieć przed złośliwym oprogramowaniem (konie trojańskie i wirusy), atakami typu watering hole i phishingami, a także atakami cybernetycznymi. Narzędzie od ManageEngine kontroluje zainstalowane rozszerzenia oraz wtyczki, dba o bezpieczeństwo podczas codziennego użytkowania przeglądarki na komputerze firmowym oraz pozwala zapewnić pełną zgodność z określonymi zasadami bezpieczeństwa.

Podsumowanie

Przemyślany system do komunikacji wewnątrz firmy ma bezpośredni wpływ na zwiększenie efektywności pracowników. Dbałość o PR to dobry sposób na to, aby kreować pozytywny wizerunek firmy na zewnątrz, zwiększając jednocześnie potencjał przedsiębiorstwa. Korzystanie z intuicyjnego narzędzia w postaci platformy intranetowej, która dodatkowo jest odpowiednio zabezpieczona to klucz do skutecznej komunikacji w każdym przedsiębiorstwie.

OPTeam SA

Tajęcina 113

36-002 Jasionka

tel. 17 867 21 00

tel. 17 859 68 45

kom. 668 345 573

e-mail: opteam@opteam.pl

https://opteam.pl/