Zaawansowane Planowanie Produkcji

Uczestnicząc w procesach informatyzacji produkcji u naszych klientów niejednokrotnie spotykamy się z potrzebą informatyzacji działu planowania produkcji.

W zasadzie bez znaczenia czy jest to małe przedsiębiorstwo czy organizacja bardziej złożona np. z kilkuset i więcej pracowników czy też kilku zakładów produkcyjnych.

Zapraszamy do zapoznania z najnowszym numerem BPC GUIDE:  Zaawansowane Planowanie Produkcji
 

Automatyzacja obiegu dokumentów

BPC GROUP POLAND: Czego poszukują dzisiaj przedsiębiorcy?

SoftConnect: Z naszych obserwacji wynika że, co do zasady, można wśród przedsiębiorców, zainteresowanych nowymi rozwiązaniami informatycznymi, wydzielić dwie grupy: pierwsza to przedsiębiorcy szukający rozwiązań dla konkretnego problemu lub obszaru działalności, druga – przedsiębiorcy poszukujący kompleksowej poprawy efektywności swoich działań (najczęściej wiąże się to z optymalizacją kosztową przedsiębiorstwa).

BPC GROUP POLAND: Jak skutecznie wdrożyć system EOD?

SoftConnect: Mimo wszechobecnej informatyzacji, po stronie przedsiębiorstwa ciągle najistotniejsze w skutecznym wdrożeniu EOD, jak i każdego innego systemu informatycznego, jest posiadanie w firmie wizjonera, który ma przed sobą ambitny cel i jest odpowiednio wysoko umocowany w firmie. Po stronie dostawcy ważnym dla skutecznego wdrożenia EOD jest zrozumienie biznesu, poparte wieloletnim doświadczeniem. To doświadczenie musi przekładać się na produkt, który będzie w stanie odpowiedzieć na niepowtarzalne, indywidualne i zmienne potrzeby każdej firmy, a z drugiej strony pozwoli w trakcie wdrażania na wskazanie klientowi alternatywnych rozwiązań i wsparcie w merytorycznym zakresie prac.

BPC GROUP POLAND: Jakie dodatkowe funkcjonalności oferują Państwo w ramach systemu?

SoftConnect: ASCENT jest systemem klasy BPM, w którym bardzo zaawansowany EOD jest jednym z kilku zintegrowanych modułów. Ponadto, wraz z EOD, dostarczamy system do budowania i prezentowania raportów, panel managerski z widgetami, dash boardy, OCR oparty o autorskie rozwiązania, RCP z możliwością rejestracji rozliczenia na wiele wymiarów finansowych, rozbudowany system płatności, system do obsługi podpisów (w tym kwalifikowanych), weryfikator danych urzędowych, m.in. płatnika VAT, białej listy, moduł do komunikacji GUS, bardzo zaawansowany system zarządzania uprawnieniami i programem wraz z rozwiązaniami „no code” i „law code”, formularze i ankiety zewnętrzne, kreator dokumentów i emaili opartych o dane systemowe, API, czat na dokumentach. Ponadto dostarczamy wiele innych autorskich funkcjonalności, które wraz z wyżej wymienionymi tworzą system do kompleksowego zarządzania informacjami (i ich prezentacją) w całej firmie, a zarazem integrują i uzupełniają inne systemy (szczególnie ERP, kadrowo-płacowe, specjalistyczne) w jedno sprawne, wydajne i niezwykle użyteczne narzędzie informatyczne.

BPC GROUP POLAND: Jakie Państwa zdaniem punkty należy traktować priorytetowo na etapie planowania automatyzacji obiegu dokumentów?

SoftConnect: Analizę, która pozwala zrozumieć firmę i jej potrzeby biznesowe oraz początek eksploatacji, który pokazuje, czy dostatecznie uwzględniono wymagania i zadowolenie wszystkich uczestników procesu.

BPC GROUP POLAND: Ile czasu zajmuje Państwu wdrożenie systemu?

SoftConnect: Wdrożenie ASCENTA wraz z kilkoma podstawowymi obiegami i raportami (np. faktury, delegacje, zapotrzebowania, oferty, urlopy, projekty) to zazwyczaj kwestia 1-2 miesięcy. Jest to oczywiście zależne od zakresu wdrożenia i poziomu skomplikowania procesów w firmie. Jednakże to dopiero początek, gdyż sukces pierwszego wdrożenia zawsze pociąga za sobą zidentyfikowanie przez klienta kolejnych obszarów działalności, które chce usprawnić i zinformatyzować z nami.

BPC GROUP POLAND: Czy system stawiają Państwo tylko on-premise, czy również w chmurze?

SoftConnect: Możliwe są obie wersje, jednakże specyfika systemów biznesowych obsługujących m.in. EOD wciąż daje więcej argumentów za wdrożeniami on-promise.

BPC GROUP POLAND: Jak w chwili obecnej (pandemia) realizują Państwo wdrożenia (np. analiza, projekt, wdrożenie, testy, go-live)?

SoftConnect: Wdrożenie zawsze odbywa się po wcześniejszym uzgodnieniu z klientem i w formie dla niego dogodnej.

Odpowiedzi udzielał: Marek Hładyszewski, dyrektor sprzedaży i marketingu.

Jak obniżyć koszty produkcji dzięki zintegrowanej kontroli jakości?

Jedną z przyczyn wysokiego kosztu produkcji są nieprawidłowości występujące w procesie wytwarzania, w komponentach czy w produkcie końcowym. Tymczasem prawidłowo zorganizowana produkcja i na bieżąco monitorowana pod kątem poprawności poszczególnych operacji oraz wyrobów pozwala identyfikować ewentualne błędy i eliminować ich skutki.

Nieprawidłowości w produkcji mogą pojawić się na każdym etapie procesu, a powodowane są m. in. przez awarie maszyn, błędnie wykonane odczyty z urządzeń, niekompletne dane, trudności komunikacyjne czy zwyczajnie ludzkie pomyłki. Każde z nich niestety niosą za sobą konsekwencje biznesowe, od strat finansowych, po pogorszenie wizerunku firmy, a wraz z nim wypracowanej przez wiele lat stabilnej pozycji na rynku. Konsekwencjom tym można jednak zapobiegać poprzez szybkie eliminowanie powodujących je nieprawidłowości w drodze dobrze zorganizowanej i przeprowadzonej zintegrowanej kontroli jakości.

Automatyzacja kontroli jakości produkcji

Podobnie jak inne etapy procesu wytwarzania, tak również kontrola jakości wymaga zastosowania rozwiązań informatycznych, pozwalających monitorować prawidłowość przebiegu produkcji i zgodność poszczególnych komponentów oraz produktu końcowego z przyjętą normą. Automatyzacja procesu kontroli jakości zapewnia większą precyzję działania, ponieważ dane potrzebne do oceny dostarczane są na bieżąco. Dzięki temu wszelkie nieprawidłowości mogą być wykrywane znacznie wcześniej, co pozwoli ograniczyć związane z nimi straty, a w dalszej perspektywie zapobiec ich występowaniu. Największe straty przynoszą bowiem błędy identyfikowane już w ostatnim etapie produkcji lub w momencie oceny wyrobu końcowego, kiedy wadliwe partie nie mogą zostać wypuszczone na rynek lub muszą zostać z niego wycofane. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, trzeba szybko reagować, co ułatwiają specjalizowane systemy informatyczne.

Ocena procesu, komponentów i wyrobów

Nowoczesny system zarządzania produkcją, jakim jest TimeLine posiadający funkcjonalności kontroli jakości (QC), przy możliwości wykorzystania odpowiednich interfejsów integruje się z maszynami i narzędziami, dzięki czemu w czasie rzeczywistym dokonuje oceny zgodności procesu, komponentu czy wyrobu z przyjętymi normami. Na podstawie ustalonego planu kontroli i w oparciu o szereg szczegółowo wyznaczonych w nim parametrów pozwala monitorować niemal wszystko, jak choćby:

  • w procesie wytwarzania – okres trwania operacji, czas realizacji komponentów, wykorzystanie surowców, zastosowanie maszyn i urządzeń itp.,
  • w komponentach – wymiary, kolor, skład, materiał, cechy szczególne itp.,
  • w produkcie końcowym – wielkość, części składowe, rozmieszczenie elementów, konstrukcja itp.,
  • u dostawców – jakość dostaw, ilość i częstotliwość występowania wadliwych partii itp.

Obszar funkcjonalny QC systemu TimeLine daje dostęp do kompletnych statystyk z zakresu zweryfikowanych nieprawidłowości. Dane na temat zgodności z normą procesów, komponentów i produktów są odnotowywane i zapisywane w systemie, a ewentualne odchylenia natychmiast sygnalizowane. Dodatkową zaletą oprogramowania jest możliwość obsługi procesu reklamacji z opcją tworzenia kompletnych raportów 8D. W przypadku zgłoszenia reklamacji TimeLine pozwala natychmiast ustalić rodzaj błędu i przyczyny wystąpienia nieprawidłowości, co jest rejestrowane na karcie kontroli jakości. Informacje te stanowią podstawę do opracowania raportu oraz działań korygujących pozwalających uniknąć podobnych problemów w przyszłości.

Może się zdarzyć, że charakter realizowanej produkcji będzie wymagał wdrożenia indywidualnie zaprojektowanego procesu kontroli jakości. Wówczas dedykowane narzędzie to automatyzacji związanych z tym działań można przygotować indywidualnie, w oparciu o nAxiom, czyli platformę low-code, która pozwala budować dedykowane aplikacje w prosty wizualny sposób i poza środowiskiem użytkowanych systemów dziedzinowych. Tak przygotowana aplikacja jest połączona z systemem do zarządzania produkcją i zapewnia możliwość skrupulatnej weryfikacji wszędzie tam, gdzie brakuje gotowych funkcjonalności lub dostępne nie spełniają indywidualnych wymagań przedsiębiorstwa.

Utrzymanie wysokiego standardu w produkcji

Kontrola jakości w produkcji ma ogromne znaczenie dla zachowania wysokiego standardu procesu wytwarzania, komponentów i produktu końcowego. Pozwala na bieżąco identyfikować i eliminować błędy, a co za tym idzie zapobiegać stratom biznesowym. W obszarze procesu wytwarzania umożliwia ocenę przebiegu wykonywanych operacji, dzięki czemu można utrzymać je na optymalnym poziomie, a nawet doskonalić przy każdej kolejnej realizacji. Pomaga rozpoznawać utrudnienia i wprowadzać działania naprawcze choćby w zakresie optymalizacji wykorzystania zasobów, modyfikacji technologii, planowania kolejności operacji. Zapobiega więc kosztom wynikającym z marnotrawstwa surowców, przestojów czy niedotrzymania terminów. W przypadku komponentów i wyrobów końcowych daje pewność, że produkt dostarczany na rynek jest zgodny z wymaganiami. Wczesne wykrywanie nieprawidłowości i ich klasyfikacja pozwala uniknąć kosztów generowanych w sytuacji, gdy zachodzi konieczność ponownego tworzenia komponentów czy produktów (ponowne wykorzystanie surowców i maszyn).

Podsumowanie

Rolą kontroli jakości jest przede wszystkim zapobieganie nieprawidłowościom i stratom. Dobrze zorganizowana i prowadzona przy wsparciu nowoczesnych rozwiązań informatycznych pomaga utrzymać koszty procesu wytwarzania w granicach przyjętego budżetu, a czasem pozwala je nawet obniżyć. Jest również gwarancją, że dostarczane produkty są zgodne z oczekiwaniami klientów, których satysfakcja zapewnia długoterminową lojalność wobec firmy.

OPTeam SA

Tajęcina 113

36-002 Jasionka

tel. 17 867 21 00

tel. 17 859 68 45

kom. 668 345 573

e-mail: opteam@opteam.pl

https://opteam.pl/

Grupa Veolia stawia na RISE with SAP

Coraz więcej przedsiębiorstw wchodzi na drogę digitalizacji. W drugim kwartale tego roku globalne nakłady firm na chmurę sięgnęły 42 mld dolarów. Oznacza to wzrost o 39 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2020 – podaje Synergy Research Group. Jak firmy realizują strategię cyfryzacji? Grupa Veolia w Polsce zdecydowała się na całościową transformację biznesu i przeniesienie kluczowych procesów on-premise ERP do SAP S/4HANA Cloud.

Rynek IT jest u progu fundamentalnej zmiany. Zgodnie z wizją transformacji cyfrowej w Europie do 2030 roku opracowaną przez Komisję Europejską, za dziesięć lat 75 proc. europejskich przedsiębiorstw powinno korzystać z chmury, sztucznej inteligencji czy big data. Środowisko cloud jest obecnie postrzegane jako podstawowy element biznesu odpornego na globalne kryzysy. W ciągu najbliższych miesięcy migrację do chmury planuje 26 proc. polskich firm badanych przez EY .

Dla międzynarodowej Grupy Veolia to właśnie Polska stanowi piąty najważniejszy rynek. Firma, działająca w sektorach wodno-ściekowym, energetycznym oraz zarządzania odpadami, dąży do bycia liderem w zakresie transformacji ekologicznej i projektów dekarbonizacyjnych. Za cel stawia sobie także transformację w kierunku inteligentnego przedsiębiorstwa. W związku z tym Grupa Veolia w Polsce zdecydowała się zaimplementować najnowsze rozwiązania chmurowe będące elementem programu RISE with SAP.

Nowoczesne firmy, takie jak Veolia, do skutecznego działania potrzebują elastyczności i zwinności. Jako pierwsza z firm energetycznych w Polsce wdrażamy rozwiązania chmurowe SAP do zarządzania wszystkimi zasobami w przedsiębiorstwie, obejmujące kluczowe procesy biznesowe, co pozwoli nam na harmonizację i wystandaryzowanie szeregu procesów. Zintegrujemy różne aplikacje w jednej oraz rozbudujemy nasze możliwości analiz, co przełoży się na efektywne i szybkie decyzje biznesowe. Jest to szczególnie ważne w przypadku naszej grupy w Polsce, w skład której wchodzi wiele spółek w całym kraju. Spółek dostarczających energię i usługi wodno-kanalizacyjne dla 3 mln Polaków – mówi Luiz Hanania, wiceprezes zarządu, zastępca dyrektora generalnego Grupy Veolia w Polsce, dyrektor ds. finansowych, efektywności operacyjnej, transformacji cyfrowej i innowacji na Strefę Europy Środkowo-Wschodniej.

Grupa Veolia w Polsce, prowadząca działalność w 123 miejscowości w kraju, przeniesie rozwiązania on-premise do środowiska cloud. Pozwoli to między innymi na szybsze raportowanie, zaawansowane analizy w czasie rzeczywistym i ograniczenie śladu danych o 50 proc., a także stałe optymalizowanie, modernizowanie i przekształcanie procesów. Na drodze do kompleksowej transformacji cyfrowej towarzyszyć jej będzie firma SAP.

Rozwiązania chmurowe umożliwiają szybkie dostosowanie procesów biznesowych do sytuacji rynkowej. Badanie przeprowadzone na nasze zlecenie pokazuje, że wśród polskich firm o wysokim poziomie cyfryzacji mniej niż połowa odnotowała spadek sprzedaży w 2020 roku. Sama techniczna migracja do chmury to jednak nie wszystko. By stać się wydajnym, zwinnym i inteligentnym przedsiębiorstwem potrzeba całościowej transformacji polegającej na zmianie kultury i postrzegania środowiska biznesowego – Business Transformation-as-a-Service. Grupa Veolia w Polsce jest przykładem firmy, która ze wsparciem RISE with SAP całościowo i skutecznie przeprojektowuje procesy, tym samym wyprzedzając swoją branżę – mówi Thomas Duschek, prezes i dyrektor zarządzający SAP Polska.

Grupa Veolia skorzysta z rozwiązań RISE with SAP i certyfikowanej przez SAP infrastruktury warszawskiego regionu Google Cloud. Po raz pierwszy o współpracy Grupy Veolia i SAP Polska poinformowano podczas SAP NOW. New chapter – najważniejszego wydarzenia społeczności SAP w Polsce.

Zmiany zawsze były częścią biznesu, ale dzisiejsze środowisko zmusza przedsiębiorstwa do radzenia sobie z nimi szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Widać to także w podejściu do technologii cyfrowych. Z raportu przeprowadzonego na zalecenie SAP wynika, że 63 proc. firm postrzega je lepiej niż przed pandemią. Elastyczne rozwiązania cloud-first są przyszłością biznesu, niezależnie od branży.

Źródło: www.sap.pl