Wiele osób może odrzucić ten temat, stwierdzając: „Wiedza jest rozproszona i zarządzanie nią leży w gestii samych pracowników”.
Jednak praktyka pokazuje, że nie jest to prawdą. Struktury, w których istotne know-how firmy jest przechowywane wyłącznie w głowach kilku lub nawet pojedynczych pracowników, wymagają przełamania i reorganizacji. Firma PROXIA Software AG opracowała nowy moduł wspierający te procesy reorganizacji i restrukturyzacji wiedzy, a także służący do budowania kultury organizacyjnej opartej na stałej wymianie wiedzy.
Skupiając się na produktach oraz procesie produkcyjnym, moduł „Zarządzanie Wiedzą” wspiera przedsiębiorstwa produkcyjne w następujących obszarach:
Identyfikacja i pozyskiwanie wiedzy
Pierwszym krokiem w zarządzaniu wiedzą jest identyfikacja i rejestracja istniejącej wiedzy w firmie. Obejmuje to nie tylko wiedzę udokumentowaną, taką jak instrukcje i opisy procesów, ale również wiedzę nieformalną, która tkwi w umysłach pracowników. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi, wiedza może być rejestrowana bezpośrednio tam, gdzie powstaje – przy maszynie.
Organizowanie i przechowywanie wiedzy
System wspiera strukturalne i tematyczne przechowywanie wiedzy. Dane są gromadzone centralnie, co czyni je dostępnym źródłem informacji dla całego przedsiębiorstwa. Przejrzysta struktura i kategoryzacja wiedzy ułatwiają pracownikom szybkie znajdowanie potrzebnych informacji.
Wymiana i dystrybucja wiedzy
Centralnym aspektem zarządzania wiedzą jest aktywna wymiana i udostępnianie wiedzy w całej firmie. Aplikacje PROXIA Software AG umożliwiają dostęp do wiedzy tam, gdzie jest potrzebna – zarówno kadrze zarządzającej, liderom zespołów, jak i pracownikom produkcji.
Oprócz wspomnianych aspektów operacyjnych, zarządzanie wiedzą w systemie MES PROXIA przynosi kilka bardzo pozytywnych efektów ubocznych. System wspiera rozwój pracowników – dzięki ciągłej wymianie wiedzy mogą oni w pełni wykorzystywać swój potencjał i aktywnie przyczyniać się do usprawniania procesów produkcyjnych. Ponadto zarządzanie wiedzą w systemie MES może stworzyć podstawy dla ciągłej innowacji. Zbierając pomysły, opinie i propozycje usprawnień na wszystkich poziomach firmy, można opracowywać i wdrażać nowe rozwiązania, które zwiększają konkurencyjność i wzmacniają pozycję na rynku.
Ogólnie rzecz biorąc, zarządzanie wiedzą odgrywa kluczową rolę w osiągnięciu sukcesu w ramach strategii cyfryzacji. Inwestując w pozyskiwanie, organizowanie i wykorzystanie wiedzy, firmy mogą zoptymalizować procesy produkcyjne, poprawić jakość i napędzać innowacyjność.