Comarch wchodzi na rynek Metaverse, czyli wirtualnego świata, który łączy w sobie elementy rzeczywistości rozszerzonej i Internetu rzeczy. Od teraz klienci firmy mogą odbyć wirtualną wizytę w jednym z centrów danych Comarch i na własne oczy zobaczyć, jak wygląda napędzająca je technologia – bez względu na lokalizację.
Comarch to jedna z wiodących firm na polskim i europejskim rynku IT, która obecnie dysponuje aż 16. ośrodkami Data Center na całym świecie. Są to wyspecjalizowane centra danych, których głównym celem jest gromadzenie, przetwarzanie i ochrona danych klientów przedsiębiorstwa. Jedno z nich z nich znajduje się w Krakowie, tuż przy siedzibie głównej Comarchu.
Aby zaprezentować atuty placówki, firma postanowiła przenieść jej wnętrze do świata wirtualnej rzeczywistości. W ten sposób krakowski koncern IT wkracza na rynek Metaverse (zbiorcze określenie technologii łączących rzeczywistość wirtualną, rozszerzoną i mieszaną), dodatkowo umacniając swoją pozycję lidera technologicznych innowacji. Rozwiązanie to ma przybliżyć ofertę Comarch klientom z różnych zakątków świata, a także zapoznać ich z technologią i sprzętem – jak np. systemy wspomagające typu UPS czy nowoczesne generatory prądu – które umożliwiają działanie placówek data center w nieprzerwany i bezpieczny dla klientów sposób.
– Zastanawialiśmy się, w jaki sposób moglibyśmy pokazać nasze Data Center klientom, którzy ze względów lokalizacyjnych nie mogą zajrzeć do serwerowni w USA, czy Europie. Początkowo myśleliśmy o rozwiązaniach opartych na wirtualnych spacerach, ale one są już przestarzałe, a my chcieliśmy przedstawić Comarch jako firmę innowacyjną. Sprawdziliśmy, co jest dostępne aktualnie na rynku i tak narodził się pomysł pokazania naszych Data Center w Metaverse – mówi Marcin Trzaskowski, Dyrektor ICT Comarch, który był inicjatorem i koordynatorem projektu.
Razem z firmą XR Wizards, specjalizującą się w rozwiązaniach Metaverse, Comarch stworzył więc cyfrową wersję krakowskiego Data Center dostępną do zwiedzania za pomocą gogli do wirtualnej rzeczywistości. Jest to dokładne odwzorowanie placówki wraz z serwerownią i infrastrukturą oraz wirtualną salą konferencyjną z ekranem do wyświetlania prezentacji. Dzięki temu zwiedzający mogą odbyć spacer po korytarzach DC i sprawdzić, jak centrum danych Comarch wygląda w skali 1:1, a także uczestniczyć w wirtualnym spotkaniu w czasie rzeczywistym, bez względu na ich faktyczną lokalizację.
Jak powstała cyfrowa wersja krakowskiego data center?
– Zaczęliśmy od zeskanowania budynku za pomocą drona i wykonania rekonstrukcji fotogrametrycznej. Na tej bazie nasz zespół grafików 3D stworzył wirtualną makietę budynku i otoczenia. Następnie, wykorzystując setki zdjęć, pomiarów i panoram 360 3D, odwzorowaliśmy pomieszczenia Data Center z dbałością o najdrobniejsze detale. Naszym celem było nie tylko stworzenie makiety, ale również umożliwienie interaktywnej eksploracji wirtualnej przestrzeni w naturalnej skali – opisuje szczegóły pracy nad projektem Rafał Siejca z XR Wizards.
Dla Comarch projekt przeniesienia Data Center do rzeczywistości cyfrowej to szansa na przybliżenie oferty IT szerszemu gronu klientów, a także zwiększenie zainteresowania proponowanymi rozwiązaniami. Jest to też wyraz zaangażowania we współtworzenie nowych technologii i wejścia do świata Metaverse, którego potencjał na polskim rynku ciągle pozostaje niewykorzystany.
COMARCH
Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.
Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów w projekty innowacyjne. W 2022 roku nakłady na prace R&D wyniosły prawie 400 mln zł. Obecnie zatrudnia około 6 500 ekspertów, w ponad 80 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.