Co czeka nas w nadchodzącym roku? Aby móc odpowiedzieć na to pytanie niektórzy wróżą z fusów, podczas gdy inni bazują na przeczuciach. Jeśli jednak szukasz bardziej wiarygodnych wskazówek, warto spojrzeć na najnowsze badania. W oparciu o nie, jak i o realizowane projekty, dostawca oprogramowania proALPHA zidentyfikował 9 obszarów, którymi użytkownicy oprogramowania ERP dla firm powinni zająć się w 2022 roku.
1. Pełna integracja procesów
Digitalizacja przedsiębiorstw postępuje w dobrym kierunku. Jednak prawdziwa transformacja może się powieść tylko przy płynnych procesach end-to-end i połączeniu wszystkich istotnych systemów. Z danych opublikowanych przez Bitkom wynika, że rozwiązania do digitalizacji i integracji zapewniają niezbędny stopień dojrzałości, jak również wysoką wydajność. Dlatego też firmy w 2022 roku powinny zacząć identyfikować i zamykać luki w swoich procesach.
2. Cyfryzacja w obszarze zasobów ludzkich
Doskonałym przykładem tego trendu są zasoby ludzkie. Badanie przeprowadzone przez Haufe pokazuje, że satysfakcja klientów wewnętrznych jest bezpośrednio związana z przejrzystością i cyfryzacją procesów. Dlatego zarządzanie procesami HR powinno być zintegrowane z systemem ERP jako centralnym hubem danych firmy.
3. Wzmocnienie łańcuchów dostaw
Wraz z rosnącymi cenami, niezawodność dostaw materiałów i półproduktów jest priorytetem dla większości firm produkcyjnych, a efektywne zarządzanie zakupami i dostawcami nabiera kluczowego znaczenia. Z artykułu firmy doradczej PWC wynika, że cyfryzacja łańcucha dostaw to inwestycja we wzrost przychodów i redukcję kosztów w 2022 roku.
4. Uruchamianie inicjatyw IoT
Badania przeprowadzone przez brytyjskiego operatora satelitarnego Inmarsat przewidują, że inwestycje w Internet rzeczy (IoT) przewyższą koszty chmury i innych technologii transformacyjnych w ciągu najbliższych trzech lat. Najwyższy więc czas, aby wszystkie firmy, które jeszcze nie zajęły się tematem IoT, rozpoczęły prace. Koniec z technologicznymi wymówkami. Systemy ERP od lat są gotowe do wspierania nowych modeli usługowych i biznesowych.
5. Automatyzacja procesów
IoT nieustannie zwiększa ilość danych. Według badania IDC już prawie co trzecia niemiecka firma odnotowuje wzrost danych od 31% do 60% rocznie, a 37% uważa, że głównym wyzwaniem jest zapewnienie wysokiej jakości danych. Jednak wiele osób postrzega agregowanie, segmentowanie i czyszczenie danych jako projekt, a nie proces. To wielki błąd. W świetle rosnącej ilości danych, aby zapewnić odpowiednią ich jakość, należy automatyzować związane z tym procesy.
6. Eksplorowanie procesów
W 2022 roku trzeba pamiętać, że zdigitalizowane procesy również posiadają potencjał do usprawnień. Autorzy badania trendów Bitkom ERP na przykładzie realizacji zamówień pokazują, że nie można obejść się bez danych z systemu ERP, jeśli chce się wykorzystać process mining do zwiększenia przejrzystości procesów i ich optymalizacji.
7. Zrównoważony rozwój biznesu
Badanie przeprowadzone przez firmę Forsa pokazuje z kolei, że 70% MŚP postrzega prowadzenie zrównoważonego biznesu jako główny czynnik długoterminowego sukcesu. W związku z tym systemy ERP zyskują kolejną, kluczową rolę. Dostarczają one bowiem informacji niezbędnych do zarządzania zasobami w celu ograniczenia podróży służbowych, zużycia energii elektrycznej, odpadów produkcyjnych oraz papieru, opakowań i materiałów produkcyjnych czy zasobów operacyjnych. Co ważne, oprogramowanie ERP dla firm ulepsza także produkcję, poprzez lepsze planowanie sprzedaży.
8. Bezpieczeństwo danych
Kolejny trend ERP na 2022 dotyczy bezpieczeństwa danych. W miarę rozwoju technologii informatycznych (IT) i operacyjnych (OT), firmy z branży produkcyjnej są świadkami coraz większej liczby cyberataków. Z badania przeprowadzonego przez EY pod koniec 2021 roku wynika, że 44% ankietowanych firm padło ofiarą cyberataków, a liczba ta wciąż rośnie. Z tego względu przedsiębiorstwa korzystające z oprogramowania ERP dla firm powinny omawiać ze swoim dostawcą ERP kwestie postępowania na wypadek cyberataku.
9. Użytkownik w centrum uwagi
Nie możemy zapomnieć także o użyteczności systemów ERP. Fraunhofer Insitute for Intelligent Analysis and Information Systems IAIS zbadał wkład wartości sztucznej inteligencji (AI) w oprogramowanie ERP. Naukowcy chcieli dowiedzieć się, które inteligentne funkcje użytkownicy chętnie zaadaptowaliby do systemu ERP. Zdecydowanie najbardziej pożądaną funkcją okazała się zamiana mowy na tekst (21%). Firmy, które obecnie poszukują nowego oprogramowania ERP, powinny zatem ocenić przyszłego dostawcę nie tylko na podstawie użyteczności oprogramowania, ale także pod kątem możliwych do wdrożenia funkcjonalności.