System , który wspiera służby utrzymania ruchu musi być bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze. W interfejsie powinny być stosowane znaki graficzne, słowniki oraz możliwość zaznaczenia wykonanych prac jednym kliknięciem.
Może zdarzyć się, że pracownik w pośpiechu czegoś zapomni wprowadzić, dlatego system powinien umożliwiać edycję i korektę danych w każdej chwili, aż do zamknięcia zlecenia.
System powinien także przypominać o niezamkniętych zleceniach. Dla przykładu, gdy pracownik musi wprowadzić do systemu mikropostój, który trwa 1 minutę, wprowadzanie danych nie może trwać długo. Tak się dzieje, gdy narzędzie jest skomplikowane bądź nieintuincyjne. Z tego powodu w systemie może zabraknąć bardzo wiele cennych informacji.
Operator wychodzi z założenia, iż lepiej “coś” szybko zrobić przy maszynie, żeby produkcja ruszyła. Uzupełnienie danych w “złym” systemie jest pomijane bądź wykonane niestarannie. Wówczas zarządzającym brak jest rzetelnych informacji na temat parku maszynowego, co z kolei skutkuje problemami w ich utrzymaniu, ponieważ nie można zastosować odpowiednich czynności prewencyjnych przed wystąpieniem większej awarii.
W systemie powinny znaleźć się wszystkie uwagi pracowników odnośnie obserwacji maszyny czy też komentarze z przeprowadzonych interwencji przy maszynie. Ważne jest, by system sprawnie działał również w drugą stronę – generowania danych.
Bardzo dużą zaletą systemu jest jego otwartość i elastyczność przy tworzeniu raportów, zestawień i porównań danych, które nas interesują. Jeżeli do tego dodamy możliwość pokazania danych w zgrabnych wykresach, a gdy to potrzebne przejścia z raportu do szczegółów poszczególnych zdarzeń nasza praca może okazać się wiele prostsza a podejmowane decyzje celniejsze i oparte na faktach.
Kamil Wojsa, Kierownik Inżynierii Procesu i Utrzymania Ruchu Spawalni Delfo Polska
(Przedruk z: Systemy IT w Polsce. Jak wybierać?)
Poszukiwane funkcje w systemach CMMS:
- Dostęp do pełnej historii wszystkich prac serwisowych wraz z rejestracją wymienianych części;
- Planowanie i monitorowanie przeglądów maszyn wraz z wysyłką informacji do działu planowania
produkcji, by w tym czasie nie obciążał maszyny; - Zarządzanie zamówieniami na materiały i części zamienne;
- Przesyłanie alertów SMS/e-mail w przypadku awarii.