Opóźnienia w inwestycjach logistyczno-magazynowych

W czasie panującej w Polsce i na świecie epidemii procesy inwestycyjne w systemy logistyczno-magazynowe w części przedsiębiorstw nie zostały wstrzymane.

Z analizy postępu prac inwestycyjnych dokonanej przez BPC GROUP POLAND wynika, iż jest kilka czynników, które determinują spółki do kontynuowania rozpoczętego przed kwarantanną procesu lub jego zawieszenia. Elementem wspólnym wydaje się wielkość firmy. Zdecydowanie częściej w firmach największych o zatrudnieniu ok. 1000 pracowników i więcej proces wyboru i wdrożenia systemu jest kontynuowany z zachowaniem oczywiście wszelkich dzisiejszych standardów jak ograniczenie kontaktów indywidualnych, wzmożone rygory sanitarne etc. Może wynikać to między innymi z tego, iż w tych przedsiębiorstwach nie odczuwa się na ten moment znacząco negatywnych skutków pandemii, zaś kadra przyzwyczajona jest do komunikacji zdalnej, notabene niejednokrotnie przed pandemią korzystała z tego typu spotkań, także w procesie wyboru systemów IT, których dostawcy nie zawsze pochodzą z Polski.

Czynnikiem, który może wpływać na kontynuowanie prac wyboru systemu jest ewentualna konieczność odpowiedzenia na potrzeby nowego modelu sprzedaży/dystrybucji towaru np. poprzez e-commerce tudzież obsługę omnichannel. Zdecydowanie trudniej dziś przedsiębiorstwom utrzymać proces wyboru i wdrożenia rozwiązań będących uzupełnieniem dla systemu WMS jak TMS, YMS, a w szczególności rozwiązań technologicznych związanych z automatyką magazynową jak np. regały wertykalne, wózki AGV czy technologia RFID.

BPC GROUP POLAND zweryfikowało kilkadziesiąt projektów inwestycyjnych IT tej branży. Zapraszamy do zapoznania się z aktualną sytuacją inwestycyjną IT wybranych przedsiębiorstw w kontekście kryzysu epidemiologicznego.

Raport z branży logistyczno-magazynowej

Produkcja artykułów spożywczych
zatrudnienie 3 tys. pracowników

Przedsiębiorstwo zaostrzyło wymogi higieniczne na wszystkich swoich zakłądach, lokalizacjach. Poza tym prowadzone są prace zwiazane z inwestycja w systemy logistyczne. W chwili obecnej jedynie w formie wymiany materiałów informacyjnych o rozwiazaniach za pośrednictwem maila i prezentacji online. Po zakończeniu kwarantanny decydenci zakładają, iż będą mogli doprowadzić do spotkania między stronami i podjąć decyzję o wyborze systemu. Czas kwarantanny jednak spółka zakłada wykorzystać efektywnie w prowadzonym procesie inwestycyjnym.

Producent artykułów budowlanych
zatrudnienie 300 pracowników

Z powodu obecnej sytuacji epidemiologicznej firma zawiesiała na ten moment inwestycje w zakresie IT w tym WMS. Niemniej jednak po zakończeniu pandemii zakłądając, że kondycja finansowa spółki nie będzie zła to inwestycje będą realizowane. Obecnie zakład pracuje w mniejszym skłądzie niż dotychczas i wprowadzono szereg zabezpieczeń sanitarnych.

Producent artykułów farmaceutycznych
zatrudnienie 600 pracowników

Obecnie z uwagi na pandemię proces analizy rynku WMS przeniósł się do formy online. Po zakończeniu pandemii spółka planuje dokończyć analizę poprzez indywidualne spotkania z zawężonym już gronem oferentów. Obecnie pracują, mają wydzielone dodatkowe strefy w zakładzie z zakazem przemieszczania się pomiędzy strefami, zakaz przyjmowania delegacji i wyjeżdżania na delegacje.

Produkcja maszyn i pojazdów
zatrudnienie 150 pracowników

Przedsiębiorstwo ma już shortlistę rozwiązań, które analizuje. Prace jednak zostały nieco zawieszone z uwagi na problemy organizacyjne, jak okrojony skład czy dodatkowe obostrzenia. Kwarantanna także utrudnia możliwosć spotkań z oferentami celem ostatecznego wyboru wykonawcy.

Produkcja artykułów elektronicznych
zatrudnienie 1600 pracowników

Przedsiębiorstwo podjęło decyzję o wyborze systemu WMS jeszcze przed ogłoszeniem pandemii. W chwili obecnej trwa jego wdrożenie, choć oczywiście strony postanowiły o ograniczeniu ilości spotkań i przełożeniu ich formy na model online.

Produkcja artykułów spożywczych
zatrudnienie 1500 pracowników

Przedsiębiorstwo podjęło decyzję o wyborze systemu WMS. Jeśli po zakończeniu pandemii nic się nie zmieni w ich sytuacji rynkowej i finansowej to będą tam wprowadzać wybrane rozwiązanie. Co do samej ogranizacji to zasadniczo na ten moment firma nie odnotowała spadku zamówień, aczkolwiek podchodzi do tego z dystansem obserwując rynek i wzmacniając szansę zagrożenia zarażeniem wśród swoich pracowników.

Produkcja artykułów spożywczych
zatrudnienie 3 tys. pracowników

Przedsiębiorstwo podjęło decyzję o wyborze systemu WMS i wykonawcy prac technologicznych związanych z rowojem i wyposażeniem przestrzeni magazynowej. Prace te trwają z zachowaniem szczególnej ostrożności i wzmożonych rygorów sanitarnych.

Produkcja artykułów farmaceutycznych
zatrudnienie 300 pracowników

Obecnie z uwagi na pandemię wstrzymali się walidacją i pozostałymi inwestycjami, aczkolwiek potwierdzone jest, ze po uspokojeniu się sytuacji będą do tego wracać. Zakłada, się że będzie to pewnie H2 tego roku no może wcześniej ale to po pandemii wszystko się wyjaśni. Obecnie pracują, mają wydzielone dodatkowe strefy w zakładzie z zakazem przemieszczania się pomiędzy strefami, zakaz przyjmowania delegacji i wyjeżdżania na delegacje.

Retail
zatrudnienie 3 tys. pracowników

Przedsiębiorstwo planowało wprowadzenie systemu WMS dla kilkudziesięciu magazynów, które posiada. Na razie z uwagi na pandemię firma pracuje tylko w okrojonym składzie i skupia się na tym by przetrwać kolejne miesiące z ograniczonym handlem stacjonarnym. Sprzedają obecnie głównie poprzez internet. Z tego też względu temat inwestycji w system WMS został przeniesiony w czasie.

Producent artykułów chemicznych
zatrudnienie 350 pracowników

Przedsiębiorstwo wskazało na przełożenie w czasie inwestycji związanych z produkcją i logistyką. Sytuacja w kraju sprawia, że firma rozważa przestój ponieważ zaczyna maleć rynek klientów chętnych na ich produkty.

Producent wyrobów tekstylnych
zatrudnienie 1000 pracowników

Przedsiębiorstwo planuje automatyzację odbioru towaru z produkcji i w tym zakresie planowano wprowadzić wózki AGV. Rozpoczęli wstępne przeglądanie rynku, jednak z uwagi na pandemię wstrzymali wszelkie inwestycje a co za tym idzie prace nad wyborem i analizą rynku. Jak się uspokoi sprawa związana z epidemią to będą chcieli wrócić do tego zagadnienia.

Dystrybucja artykułów farmaceutycznych
zatrudnienie 450 pracowników

Sytuacja epidemiologiczna skłoniła spółkę do skupienia się wyłącznie na wydawcę i obsłudze transportu, z uwagi iż firma handluje lekami i środkami farmaceutycznymi obecnie odnotowała niespodziewany wysoki pik sprzedażowy/logistyczny. Wszyscy pracownicy w tym kadra managerska jest obecnie w pełni zaangażowana w proces kompletacji i obsługi wydań.

Produkcja mebli
zatrudnienie 300 pracowników

Przedsiębiorstwo mimo sytuacji epidemiologicznej prowadzi wybór systemu WMS. W chwili obecnej trwa proces zbierania ofert i prezentacji rozwiązań, choć z przyczyn kwarantanny jest przeprowadzany w formie zdalnej. Produkcja i praca magazynu odbywa się w nieco utrudnionej formie z uwagi na obostrzenia co do zasad higieny i odległości jaką muszą zachować między sobą pracownicy.

Produkcja artykułów kosmetycznych
zatrudnienie 600 pracowników

Obecnie firma przestawiła się na produkcję strategicznych produktów do dezynfekcji. Z tego powodu wszelakie inwestycje w obszar magazynowy zostały wstrzymane. Zakład nadal pracuje i firma stara się jak najlepiej realizować zlecenia więc nie ma czasu na inne działania związane np. z inwestycjami w IT, analizami rozwiazań itd.

Retail
zatrudnienie 5 tys. pracowników

Przedsiebiorstwo prowadzi wybór systemu WMS. W chwili obecnej wysłano zapytania ofertowe do dostawców i trwa oczekiwanie na oferty przygotowane przez dostawców. Organizacyjnie wprowadzono na magazynach i punktach sprzedaży szereg wymogów ustawowych od strony higienicznej, przepływu i kontaktu ludzi niemniej jednak proces wyboru trwa bez zmian.

Dystrybucja artykułów budowlnaych
zatrudnienie 200 pracowników

Spółka podjęła decyzję o wyborze systemu WMS jednak z uwagi na pandemię podjęto decyzję by wstrzymać się z podpisaniem umowy, gdyż w obecnej sytuacji trudno im się wiązać jakimiś terminami i realizować prace wdrożeniowe z uwagi na obostrzenia. Firma pracuje bez większych zmian poza dodatkowymi środkami ostrożności i ograniczeniem zespołu. Zwolnień nie było i nie ma takowych w planach, ale z uwagi na obostrzenia co do zachowania odstępu pracowników między sobą oraz chwilowo nieco mniejszą ilość zamówień/przyjęć wysłano pracowników na zaległe urlopy. Do wdrożenie decydenci podejdą w momencie gdy sytuacja zacznie się klarować – wstępnie za miesiąc.

Producent artykułów farmaceutycznych
zatrudnienie 3 tys. pracowników

W chwili obecnej spółka posiada już krótką listę oferentów, z którymi rozmawia celem wyboru wykonawcy. Prace trwają mimo pandemii, aczkolwiek są prowadzone zdalnie. Nie jest to drastyczna zmiana dla zespołu wybierającego rozwiązanie, gdyż i tak dotychczas część z tych rozmów i tak była prowadzona online.

Producent odzieży
zatrudnienie 300 pracowników

W chwili obecnej spółka jest w trudnej sytuacji biznesowej z uwagi, iż sklepy stacjonarne nie pracują lub generują bardzo mały obrót stąd wszelkie inwestycje zostały wstrzymane. Firma walczy o przetrwanie.

Producent artykułów chemicznych
zatrudnienie 800 pracowników

W chwili obecnej trwa wdrożenie systemu MES i CMMS, a do tego z uwagi na pandemię mają w pracy tylko 1/3 załogi. To znacznie im utrudnia wdrożenie MES i CMMS, idzie jak po grudzie więc nie są w stanie ruszyć z kolejnym tematem WMS.

Producent artykułów spożywczych
zatrudnienie 500 pracowników

Przedsiębiorstwo zawiesiło proces poszukiwań WMS z uwagi, iż każdy dzień pracy fabryki i wydawki towaru ma dla nich ogromne znaczenie nie mogą sobie pozwolić na absorbowanie czasu innymi zadaniami. Jednocześnie firma obawia się o swoją kondycję po zakończeniu epidemii.

Producent wyrobów z tworzyw sztucznych
zatrudnienie 500 pracowników

Spółce spadły zamówienia o 80% tym samym muszą przeczekać sytuację. Plan finansowy/zakupowy robią na kazdy kwartał, zatem jeśli sytuacja epidemiologiczna sie zakończy to w lipcu będzie wiadomo czy w Q3 znajdzie się budżet na inwestycję w zakresie logistyki/magazynu.

Produkcja artykułów budowlanych
zatrudnienie 300 pracowników

Spółka podjęła decyzję o wyborze systemu WMS jednak z uwagi na pandemię podjęto decyzję by wstrzymać się z podpisaniem umowy, gdyż w obecnej sytuacji trudno im się wiązać jakimiś terminami i realizować prace wdrożeniowe z uwagi na obostrzenia. Firma pracuje bez większych zmian poza dodatkowymi środkami ostrożności i ograniczeniem zespołu. Zwolnień nie było i nie ma takowych w planach, ale z uwagi na obostrzenia co do zachowania odstępu pracowników między sobą oraz chwilowo nieco mniejszą ilość zamówień/przyjęć wysłano pracowników na zaległe urlopy. Do wdrożenie decydenci podejdą w momencie gdy sytuacja zacznie się klarować – wstępnie za miesiąc.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie opublikowany.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*