Praktyczne wskazówki odnośnie rozwoju personelu
Rynek pracy zmienia się nieustannie, a konkurencja nie śpi, dlatego nie można zapominać o rozwoju swoich pracowników. Umiejętności, które są dziś na topie, mogą być jutro przestarzałe. Aby być zawsze na bieżąco, należy zdefiniować odpowiednie strategie i procesy w zakresie rozwoju pracowników na podstawie sytuacji na rynku.
Szczególnie młodsi pracownicy chcą wiedzieć, na jakim etapie kariery się znajdują i dokąd zmierza ich podróż w Twoim przedsiębiorstwie. Skorzystaj z tej szansy i zainwestuj w osobisty rozwój swoich pracowników.
Niniejszy artykuł opisuje wkład proALPHA w efektywny rozwój pracowników.
Rozwój kadry kierowniczej dzięki sprawdzonemu modelowi
Idealną podstawą rozwoju personelu są jasno zdefiniowane modele kompetencyjne dla każdego działu. Stanowią one zbiór niezbędnych umiejętności twardych i miękkich oraz pożądanych zakotwiczeń behawioralnych i ich operacjonalizację na poszczególnych szczeblach. Modele kompetencyjne gwarantują Twojemu przedsiębiorstwu i Twoim pracownikom pełną przejrzystość. W ten sposób wszyscy pracownicy wiedzą, czego się od nich oczekuje i czego potrzebują, aby osiągnąć kolejny poziom kariery.
W proALPHA istnieje zdefiniowany proces rozwoju pracowników, który jest praktykowany na szczeblu krajowym i międzynarodowym:
- Rozmowy rozwojowe
Każdej wiosny mają miejsce indywidualne rozmowy pracownika z przełożonym, podczas których analizowany jest rozwój danego pracownika i jego osiągnięcia w ubiegłym roku. Na życzenie pracownika omawiane są także kolejne etapy kariery.
- Konferencja odnośnie rozwoju pracowników
Pod koniec kwietnia odbywa się coroczna konferencja na temat rozwoju, na której kierownicy mają okazję przedstawić swoich pracowników. W ramach tej konferencji omawiany jest nie tylko ogólny rozwój pracowników, lecz także ich mocne strony i obszary kształcenia poszczególnych jednostek. Pozostali przełożeni również przedstawiają swoje opinie. Na kolejnym etapie wyznaczania są kandydaci na awans.
- Początek procesu awansu
W ramach mentoringu zbierane są opinie na temat kandydatów na awans. Opinie te pochodzą nie tylko od innych pracowników i kierowników projektów, lecz także od klientów.
- Konferencja odnośnie awansów
Przed rozpoczęciem etapu wewnętrznych szkoleń dla pracowników, np. w zakresie rozwoju umiejętności miękkich lub umiejętności podstawowych, w październiku każdego roku ma miejsce konferencja odnośnie awansów. W ramach tej konferencji wybrani kandydaci zostają przedstawieni przez swoich mentorów z uwzględnieniem zebranych na ich temat opinii. Pod koniec konferencji podjęte zostają decyzje odnośnie do zaproponowanych awansów.
Taki proces rozwój pracowników niesie ze sobą różnorodne korzyści:
- Decydenci mogą już na wstępie uzyskać szczegółowe informacje na temat danego pracownika i jego umiejętności.
- Mocne strony i obszary kształcenia mogą zostać sprawnie zidentyfikowane.
- Szkolenia mogą zostać dopasowane do indywidualnych potrzeb pracowników.
Dlaczego rozwój kadry kierowniczej jest konieczny
Kadra kierownicza ma duży wpływ na zadowolenie pracowników i ich przywiązanie do przedsiębiorstwa. Niestety często nie docenia się wpływu niedostatecznych kompetencji kierowniczych ‒ zarówno na poziomie działu, jak i na poziomie zarządu.
Szczególnie młode pokolenie pragnie bardziej regularnych i konstruktywnych informacji zwrotnych, więcej uznania oraz konkretnego planu rozwoju. Aby wspierać indywidualne umiejętności pracowników, kadra kierownicza powinna:
- zachęcać swoich pracowników do zaangażowania,
- powierzać im odpowiedzialność oraz
- zapewniać niezbędną swobodę.
Podstawą optymalnego rozwoju kadry kierowniczej jest regularne doskonalenie umiejętności zarządzania personelem, poznawanie nowych metod ze świata nauki i integrowanie ich w codzienną praktykę. Dotyczy to również „starych wyjadaczy”. Styl zarządzania zasobami ludzkimi uległ znacznym zmianom ‒ również w tym obszarze cyfryzacja zaczyna odgrywać coraz większą rolę.
Ukierunkowane doskonalenie w proALPHA ‒ dla doświadczonych kierowników i młodych talentów
Rozwój personelu jest w proALPHA bardzo istotny, nie tylko w zakresie kadry kierowniczej. Dlatego powołano do życia dwa programy mające na celu wspieranie pracowników o ambicjach kierowniczych:
- Move ‒ dla młodych liderów
- Lead on ‒ dla doświadczonej kadry kierowniczej
W ramach programu „Move” młodzi liderzy mają okazję skoncentrować się na swojej osobie i zastanowić się, czy odpowiedzialność kierownicza jest dla nich właściwym wyborem lub czy bardziej odpowiada im ich dotychczasowa rola. Program ten odbywa się w wydzielonej na ten cel przestrzeni i towarzyszą mu m.in. testy osobowości, indywidualny plan działań i podstawowe szkolenia w zakresie przywództwa.
Program „Lead on” oferuje praktyczne szkolenia z zakresu zarządzania personelem, dzięki którym uczestnicy wdrażają zdobytą wiedzę oraz umiejętności w realizacji swoich codziennych obowiązków zawodowych. Celem jest wspólne zrozumienie fenomenu przywództwa i stworzenie platformy do networkowania. W ramach programu, który trwa rok, uczestnicy absolwują 5 modułów o różnej tematyce i otrzymują indywidualny coaching, aby opracować rozwiązania. Jedną z głównych atrakcji są wspólne wieczory przy kominku z zarządem, podczas których dyskutowany jest temat zarządzania personelem w proALPHA.
Sukces tych programów dowodzi, że przedsiębiorstwa powinny skupić się na doskonaleniu kwalifikacji swoich ekspertów i kadry kierowniczej. Tylko w ten sposób można dopasować swój rozwój i procesy klienta do potrzeb rynku, spełniając tym samym wymagania stawiane przez klientów. Inwestowanie w programy rozwoju pracowników niesie ze sobą ogromne zalety i sprawia, że Twoi pracownicy stają się ambasadorami Twojego przedsiębiorstwa.