Przedsiębiorstwo MEREFSA założone w 1967 roku, powstało dzięki entuzjazmowi i przedsiębiorczemu duchowi pana i pani Senart. Od tego czasu, po wielu latach w branży, MEREFSA stała się pionierską firmą w produkcji i sprzedaży silikonu, PTFE i pochodnych oraz znajduje się w czołówce producentów z Hiszpani.
MEREFSA specjalizuje się w różnego rodzaju procesach przetwarzania gumy i silikonu. Wytwarza od pojedynczych uszczelek dla branży AGD do samopompujących uszczelnień dla branży medycznej. W 2019 r. właściciele firmy zdecydowali o zmodernizowaniu firmy w zakresie maszyn oraz systemów IT. Przedsiębiorstwo otworzyło nowy magazyn oraz zbudowało nową halę produkcyjną. W nowych miejscach zainstalowano najnowsze maszyny do produkcji i przetwarzania gumy. Modernizacja objęła też obszar zarządzania całą produkcją na każdej z hal. Przed wprowadzeniem zmian praktycznie cała firma pracowała w oparciu o moduł systemu ERP, który nie pozwalał na optymalne i efektywne zarządzanie procesem produkcyjnym a opierał się o dane przekazywane ręcznie przez pracowników. MEREFSA wykorzystywała system jedynie do gromadzenia i przekazywania zamówień na produkcję ale nie byłą w stanie przewidzieć daty wytworzenia czy też monitorować w czasie rzeczywistym ilości wyprodukowanych sztuk. Firma obecnie dziennie obsługuje około 58 000 różnych zleceń produkcyjnych. Największym wyzwaniem w firmie były tak zwane wyroby niezgodne. Ich ilość, przed wprowadzeniem zmian, oscylowała w granicach 100-200 na miesiąc. Powodowało to problemy i ograniczenia produkcyjne co niosło ze sobą nadmierne koszty pracy i problemy z jakością.
Cristian Guasch, obecny prezes MEREFSA opisał powyższe problemy w ten sposób: „Produkcja od początku sprawiała nam kłopoty pod względem traceability, efektywności procesu oraz kontroli jakości. Zwykle, w skali miesiąca, generowaliśmy około 100-200 produktów, które odbiegały od założeń jakościowych. Ze względu na brak raportowania w czasie rzeczywistym i opieranie się wyłącznie na pracownikach, dane te uzyskiwaliśmy dopiero pod koniec zmiany. Brakowało nam już wtedy czasu na przeciwdziałanie i produkcję brakujących sztuk produktów. Wpływało to bezpośrednio na terminowość i jakoś naszych wyrobów.”
W celu poprawy sytuacji na produkcji, MEREFSA wdrożyła platformę Momentum Enterprise firmy BrightEye, która pozwala na zarządzanie całym przedsiębiorstwem składającym się na 2 zakłady produkcyjne w tej samej lokalizacji oraz magazyn oddalony o paręnaście kilometrów od siedziby firmy. Oprogramowanie MOM umożliwiło MEREFSA całkowitą transformację procesów produkcyjnych, od przyjęcia surowca i jego kontroli aż po wysyłkę gotowego produktu do klientów z zachowaniem założonych terminów. Rozwiązanie BrightEye automatycznie pobiera dane zamówień z systemu ERP i według nich planuje produkcję na każdy poszczególny dzień z uwzględnieniem dostępnych środków takich jak: maszyny, pracownicy, surowce, procesy technologiczne, przezbrojenia. Platforma zapewnia również, że do każdego zamówienia klienta są przypisane odpowiednie informacje oraz operacje wraz z odpowiednimi etykietami. System przechowuje dane na temat warunków wytworzenia wyrobu takich jak temperatura, wilgotność, czas obróbki termicznej czy też partii surowca z jakiej został on wytworzony. Pozwala to na całkowitą kontrolę nad produkcją jak i późniejsze eliminowanie problemów z jakością już na samym początku procesu unikając strat w czasie oraz niepotrzebnych kosztach.
Według Rafa Jimenez, dyrektora produkcji w MEREFSA, firma dzięki zastosowaniu laserów oraz ich automatycznego podpięcia do systemu Momentum zmniejszyła ilość sztuk wyrobów niezgodnych z 100-200 miesięcznie do 1-2 na rok. W przeliczeniu daje to efektywność na poziomie niemal 100%. Zmniejszeniu uległy też koszty wytworzenia i przechowywania ponieważ produkty są gotowe do wysyłki dosłownie minuty po wyprodukowaniu. Zwiększyło to zaufanie klientów do firmy oraz pomogło wspiąć się przedsiębiorstwu na szczyt producentów tworzyw sztucznych w Hiszpani. Cristian Guasch podkreślił, że oprogramowanie BrightEye jest intuicyjne i nie nastręczało problemów przy szkoleniu załogi. Wdrożenie platformy przebiegło w zakładanym czasie przy okazji minimalizacji przestojów z nim związanych. Jest to zasługa modułowej budowy oprogramowania ponieważ implementacja jest przeprowadzana krok po kroku bez potrzeby wygaszania produkcji na całej linii lub zakładzie. Dzięki temu oraz podejściu firmy BrightEye stosującej filozofię BrightWay uniknięto niepotrzebnych kosztów przy jednoczesnej optymalizacji produkcji. MEREFSA dzięki wspólnym wysiłkom wraz z dostawcą osiągnęła swój cel w krótkim czasie i już teraz planuje uzupełnienie platformy o każdy możliwy moduł oraz rozwinięcie całej platformy na nowo budowane magazyny w Hiszpani.