Proces reklamacji w firmie produkcyjnej
Jak już zostało podkreślone, reklamacje w Comarch ERP XL obejmują zarówno proces zgłaszania reklamacji przez nabywców, jak i rejestrowania reklamacji zgłoszonych do dostawców. Dzięki temu przedsiębiorstwo Alima-Bis ma możliwość budowania właściwych relacji posprzedażowych z klientami oraz odpowiedniego ewidencjonowania reklamacji zgłaszanych dostawcom. Jest to szczególnie istotne, gdyż firma wykorzystuje wiele podzespołów do produkcji swoich maszyn oraz urządzeń, które są następnie dostarczane do odbiorców docelowych. Zdarza się więc, że reklamacja maszyny rolniczej zakupionej przez klienta powiązana jest z reklamacją podzespołu, do producenta danej części. System Comarch ERP XL umożliwia właściwą ewidencję etapów i powiązanych z nimi dokumentów, co przekłada się na sprawną obsługę reklamacji w przedsiębiorstwie. Realizacja reklamacji może być rejestrowana poprzez dodawanie do listy kolejnych, wykonanych operacji reklamacyjnych. Operacje są ewidencjonowane dla wskazanych pozycji dokumentu reklamacji i opisane są wartościami poszczególnych kolumn (wykonano, nazwa, wykonał, stan po, dokument). Z perspektywy systemu Comarch ERP XL operacją może być każda akcja, która została wykonana w związku z obsługą danej reklamacji. W przedsiębiorstwie Alima-Bis, operacje odpowiadają kolejnym krokom w ustandaryzowanym procesie reklamacji. Same operacje są definiowane w specjalnym słowniku, odrębnie dla reklamacji zakupu oraz sprzedaży (część z operacji jest dostępna jako predefiniowana w systemie Comarch ERP XL). Dodatkowo dla dokumentów reklamacji dostępne są standardowe wydruki zgłoszenia oraz rozpatrzenia reklamacji, które mogą zostać odpowiednio dostosowane do wymagań firmy. Takie dokumenty mogą zostać następnie przekazane w formie tradycyjnej lub elektronicznej, umożliwiając właściwą ewidencję rozpoczęcia i zakończenia procesu reklamacyjnego.
Realizacja reklamacji w systemie Comarch ERP XL:
Usprawniona obsługa reklamacji w firmie Alima-Bis
Dla rejestrowanych na zgłoszeniu reklamacyjnym operacji, możliwe jest automatyczne generowanie wybranych dokumentów w systemie, np. dokumentów przyjęcia i wydania magazynowego (PW, RW). Umożliwia to automatyzację czynności związanych z obsługą zgłoszenia reklamacyjnego. W przypadku firmy Alima-Bis, reklamacja sprzedaży często związana jest z pobraniem części zamiennych z magazynu, w celu realizacji zgłoszenia serwisowego (podczas wyjazdu serwisantów do klienta tworzone są dokumenty MM z magazynu głównego do magazynu serwisowego). Ze względu na pilność zleceń zdarza się, że reklamowany element jest wymieniany na nowy, natomiast rozpatrzenie zgłoszenia reklamacyjnego realizowane jest w kolejnych etapach, już po sprawdzeniu wymienionego elementu (wtedy też zapada decyzja, czy koszty reklamacji ponosi dostawca, czy np. klient). Nie zawsze wszystkie pobrane elementy są wykorzystane, w takiej sytuacji konieczny jest zwrot nadmiarowo pobranych części zamiennych do magazynu głównego. Przed uruchomieniem systemu Comarch ERP XL przez firmę Graphcom wymagało to ścisłej współpracy pracowników działu rozliczeń z serwisantami, w celu zapewnienia aktualnych informacji odnośnie stanów magazynowych, co dodatkowo angażowało personel przedsiębiorstwa Alima-Bis. Właściwą obsługę reklamacji komplikował ponadto fakt, iż maszyny rolnicze firma Alima-Bis sprzedaje nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Zarządzanie wieloma zgłoszeniami oraz powiązanymi z nimi dokumentami, jak również analizowanie statystyk reklamacji byłoby niemożliwe bez wykorzystania zintegrowanego systemu klasy ERP (w przedsiębiorstwie Alima-Bis monitorowany jest m.in. współczynnik reklamacji do ilości sprzedanych maszyn rolniczych). Jeśli jesteś zainteresowany uruchomieniem systemu Comarch ERP XL w twojej firmie, skontaktuj się z nami. Sprawdź jak wdrożenie rozwiązań informatycznych przez firmę Graphcom może usprawnić kluczowe procesy w Twoim przedsiębiorstwie!
Graphcom Sp. z o.o. specjalizuje się we wdrażaniu systemów informatycznych wyprodukowanych przez Comarch S.A. Firma Graphcom współpracuje zarówno z małymi, średnimi, jak i dużymi przedsiębiorstwami. Od 2000 roku realizuje największe w kraju projekty wdrożeniowe Comarch ERP, koncentrując się na klientach z sektora produkcyjnego oraz e-commerce. Graphcom wierzy, że kluczową wartością każdej firmy jest jej zdolność do korzystania z gromadzonych przez siebie danych (Data-Driven Company).






