System ERP, custom vision i roboty – jak wykorzystać te technologie do kontroli jakości i automatyzacji procesów w przedsiębiorstwie?

Jakiś czas temu podczas wdrażania systemu Microsoft Dynamics AX klient zadał mi pytanie: – Czy ten system może zrobić mi kawę? – Wtedy nie byliśmy na to przygotowani, ale teraz bez wahania odpowiedziałbym: – Jaką kawę chce Pan, żeby system dla Pana przygotował?

Obecnie zintegrowany system Microsoft Dynamics 365 może nie tylko zarządzać ekspresem do kawy, ale także kontrolować zatowarowanie sklepu, sterować parkiem maszynowym czy wykorzystywać roboty wspomagane systemem wizyjnym w procesie kontroli jakości.

W ANEGIS rozumiemy, że wdrożenie systemu ERP nie jest już wystarczające. Stworzyliśmy dział serwisu i rozwiązań innowacyjnych, który projektuje rozwiązania, zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstw poprzez obniżenie kosztów produkcji. Jest to możliwe dzięki poprawie jakości detali w procesie produkcyjnym.

Dodatkowym atutem rozwiązań ANEGIS jest skrócenie procesu technologicznego, dzięki zintegrowaniu z robotami list pobrania czy kart wyrobów gotowych z obszaru produkcyjnego Dynamics 365. Nad sprawnością parku maszynowego czuwa z kolei moduł utrzymania ruchu.

System ERP automatycznie wysyła informacje do maszyn w celu przygotowania i zaopatrzenia linii produkcyjnej w odpowiednie materiały, w określonej ilości i jakości, zgodnie z wytycznymi marszrut i BOM.

Systemy wizyjne w kontroli jakości produktów

Każdy element procesu produkcyjnego przed trafieniem na linię produkcyjną podlega weryfikacji wizualnej. W zależności od wytycznych klienta wykorzystujemy systemy wizyjne z usług Azure Cognitive Services – Custom Vision lub autorski system do przetwarzania i analizowania obrazu.

Jeśli dany produkt nie spełnia wymogów określonych w zaprojektowanym modelu systemu wizyjnego, wówczas zostaje zabrany z linii i nie bierze udziału w dalszym procesie produkcji. Po każdym wyprodukowaniu jednostki produkcyjnej systemy wizyjne ponownie weryfikują jakość.

Przydatność systemów wizyjnych jest w produkcji nieograniczona. Stworzyliśmy wiele modeli wzorców, np. przy produkcji butelek, a następnie w procesie napełniania płynem tych produktów. Systemy wizyjne weryfikują produkty w procesach spożywczych, sortując je zarówno według rodzajów, jak i ich „świeżości”, a jest to parametr kluczowy w produkcji spożywczej.

Roboty w procesach produkcji

Jeśli roboty otrzymują informację o odstępstwie produktu od normy, odkładają go w odpowiednie pola odkładcze w magazynie. Gdy zaś produkt spełnia wymogi, wówczas zostaje automatycznie przeniesiony do kolejnego etapu technologicznego. System ERP nie tylko wysyła polecenia, ale również pobiera od maszyn informację o każdej wyprodukowanej jednostce produkcyjnej z uwzględnieniem jej jakości.

Moduł produkcyjny może rejestrować zarówno informację o wyrobach gotowych, jak również o czasie wykonania poszczególnych zadań w obrębie danej operacji. Możemy rejestrować czas każdego ruchu ramienia robota. Ta przetworzona informacja ma swoje odzwierciedlenie w karcie marszruty, dzięki czemu dział produkcyjny otrzymuje precyzyjne dane do analizy, co ma wpływ na optymalizację procesu produkcji w kolejnych iteracjach.

Automatyzacja zamówień i zleceń

Integracja dwukierunkowa pomiędzy ERP, parkiem maszynowym, a systemami wizyjnymi sprawia, że część czynności dzieje się natychmiastowo, dzięki czemu działy kontrolingu i finansów otrzymują na bieżąco informacje o produkcji w toku.

Dział logistyki, wykorzystując funkcjonalności ERP, może automatycznie zamawiać materiały oraz, w oparciu o bieżący plan produkcji, korygować bezpośrednio u dostawców transporty materiałów i surowców potrzebnych do produkcji.

System ERP na podstawie bieżącej produkcji i planów sprzedaży automatycznie koordynuje proces zamawiania odpowiedniego transportu u określonego spedytora i wyznacza mu optymalną trasę rozładunkową.

Kontrola jednostek transportowych

Integracja systemu ERP z systemami dostawców i spedytorów pozwala na wyznaczanie odpowiednich doków rozładunkowych i załadunkowych oraz kontrolę tego, kto i jakim samochodem stawi się w dokach.

Systemy wizyjne umożliwiają automatyczne przepuszczanie w bramce wejściowej/wyjściowej samochodów zamówionych w procesie logistycznym. Każdy ruch – załadunek, rozładunek, opuszczenie lokalizacji magazynowej przez towar – może być rejestrowany w systemie ERP oraz wykorzystany w alokacji kosztów na daną jednostkę produktu.

Predykcja w optymalizacji pracy maszyn

Bardzo ważną rzeczą, o której wspomniałem na wstępie, jest optymalizacja pracy parku maszynowego poprzez „przewidywanie awarii”. Każda maszyna może zostać bezpośrednio połączona z modułem utrzymania ruchu w ERP lub pośrednio z usługą Azure Machine Learning.

W systemie ERP, na podstawie historii pracy maszyn, można wychwycić symptomy awarii. Jeśli system Dynamics 365 otrzyma informację o możliwym uszkodzeniu maszyny, wówczas dokona automatycznego przeplanowania produkcji, które uwzględnia tę maszynę, a odpowiednie służby utrzymania ruchu otrzymają automatycznie zlecenie kontroli i wymiany odpowiednich podzespołów. Weryfikacja i ewentualna naprawa poszczególnych jednostek w sieci IoT automatycznie włączy maszynę w proces planowania produkcji.

Automatyczne planowanie przeglądów technicznych

Warto również zwrócić uwagę na optymalizację w obszarze konserwacji maszyn. Oprócz standardowej konserwacji czasowej, możemy korzystać z automatycznego wyznaczania przeglądu technicznego na bazie pracy poszczególnych podzespołów danej maszyny. Na taki sposób planowania daty przeglądu technicznego składają się czas przepracowany maszyny oraz czas zaplanowany. Jeśli określimy pracę w ilości 100 godzin, wówczas planowanie produkcji uwzględni w pierwszej kolejności przegląd techniczny.

Integracja systemu ERP Microsoft Dynamics 365 z technologiami kognitywnymi, robotami czy siecią IoT daje przedsiębiorstwom produkcyjnym szereg sposobów na obniżanie kosztów produkcji przy jednoczesnej poprawie jakości towarów. Z pomocą rozwiązań przemysłu 4.0 optymalizacja procesów produkcyjnych jest łatwa, dynamiczna i efektywna.

Dariusz Trela

Zachęcam do obejrzenia filmów prezentujących procesy opisane w artykule:

Przyspiesz swój biznes z nowym podcastem dla przedsiębiorców

Rozwiązywanie codziennych problemów polskich przedsiębiorców oraz jasne i klarowne tłumaczenie biznesowych zawiłości. Taki cel przyświeca nowemu podcastowi „Przyspiesz biznes”, który właśnie premierowo ukazał się we wszystkich najważniejszych portalach streamingowych.

Podcast „Przyspiesz biznes” to audycja, która naświetla problemy i wyzwania przedsiębiorców. Kamil Nowak pyta ekspertów o to, co ważne w procesie rozwoju firmy i prowadzenia jej finansów. Faktury, rekrutacja, pozyskiwanie klientów, podatki, układanie procesów – to tylko niektóre z zagadnień poruszanych podczas rozmów z gośćmi.

Rynek podcastów biznesowych w Polsce szybko się rozwija. Wciąż widzimy jednak miejsce dla takiego podcastu-poradnika dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw – wskazuje prowadzący Kamil Nowak i dodaje – Chcemy się stać naturalnym wyborem właścicieli biznesów, którzy znajdują tu odpowiedzi na swoje pytania lub dają się zaskakiwać przyziemnymi tematami, ale pokazanymi całkiem z innej perspektywy.

W dobie podcastów branżowych lub tych promujących stricte sylwetki przedsiębiorców, „Przyspiesz biznes” może być dobrą alternatywą oferując odpowiedzi na trapiące zagadnienia w ciągu 30-minutowych rozmów. Pierwsze odcinki – dotyczące sytuacji makroekonomicznej i ubezpieczeń dla firm – są już dostępne.

Partnerem podcastu „Przyspiesz biznes” jest Apfino. To platforma dla przedsiębiorców, dzięki której łatwo można skrócić oczekiwanie na zapłatę faktury, odzyskać pieniądze i sprawdzić wiarygodność kontrahenta. Apfino oferuje dostęp do wielu firmowych rachunków w jednym miejscu, wystawianie faktur, a kolejne udogodnienia są już w drodze.

Staramy się upraszczać przedsiębiorcom pracę poprzez pełną automatyzację procesów, na które zwykle tracili oni sporo czasu. Pracując każdego dnia z właścicielami firm wiemy dobrze jakie są ich potrzeby i w których obszarach chcieliby się rozwijać. Stąd pomysł na stworzenie i patronat nad „Przyspiesz biznes”. To swego rodzaju nasz wkład w rozwój przedsiębiorczości w Polsce – tłumaczy Łukasz Rozlach, wiceprezes Apfino.

Nowe odcinki będą pojawiały się co tydzień na platformach Spotify, Google Podcast, Apple Podcast czy Empik Go. Zapis wideo rozmowy znajdzie się natomiast w serwisie YouTube.

Wdrożenie Krajowego Systemu Informacji o Pożarach Lasów dla Instytutu Badawczego Leśnictwa

Krajowy System Informacji o Pożarach Lasu (KSIPL) został uruchomiony w nowej wersji. Z portalu mogą korzystać pracownicy Instytutu Badawczego Leśnictwa do katalogowania i analizowania informacji o pożarach lasów. Dodatkowo uruchomiony został ogólnodostępny geoportal z informacjami o pożarach lasów.

Projekt modernizacji systemu KSIPL został zrealizowany przez firmę informatyczną Comarch. System jest wykorzystywany przez Laboratorium Ochrony Przeciwpożarowej Lasu, które jest jedną z komórek IBL.

Głównym celem projektu była modernizacja istniejącego już Krajowego Systemu Informacji o Pożarach Lasów. System ten jest odpowiedzialny za zbieranie i katalogowanie informacji o pożarach lasów oraz za generowanie raportów i szczegółowych danych na potrzeby Unii Europejskiej i Głównego Urzędu Statystycznego. Poprzednia wersja KSPIL nie była od lat wspierana, a przestarzała infrastruktura uniemożliwiała poprawną analizę tak dużej liczby danych.

Modernizacja KSIPL z Comarch EZD

Rozwiązanie wdrożone przez Comarch uwzględnia dotychczasowe funkcjonalności systemu. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii możliwa będzie sprawna praca w kolejnych latach. System oparty jest na rozwiązaniu Comarch EZD, czyli platformie do Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, która na potrzeby projektu została odpowiednio dostosowana do wymagań klienta.

Krajowy System Informacji o Pożarach Lasów jest platformą internetową. Na stronie głównej znajduje się geoportal publiczny zawierający mapę pożarów i dane statystyczne. W ramach wdrożenia przeprowadzono również migrację danych. Dzięki temu nowy systemu zawiera dane historyczne i istnieje możliwość pobrania ogólnodostępnych danych zarejestrowanych od 2007 roku. Główną częścią systemu jest moduł meldunków. To właśnie tam importowane są dane i prowadzona jest rejestracja i analiza meldunków pożarów z trzech źródeł: z Państwowej Straży Pożarnej, Systemu Informatycznego Lasów Państwowych oraz meldunków wprowadzanych przy pomocy KSIPL przez Parki Narodowe. Na ich podstawie generowane są raporty. Dostęp do systemu, oprócz pracowników Instytutu, mają również pracownicy Lasów Państwowych, Parków Narodowych, GUS i Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Dzięki wdrożeniu IBL ma do dyspozycji zmodernizowany system do zbierania danych o pożarach lasów i opracowywania raportów. Wykorzystanie najnowszych technologii zapewni sprawne działanie przez kolejne lata. Obecna wersja systemu jest stabilna, a ciągle wzrastająca liczba danych nie zakłóci jego pracy. System umożliwia dostosowanie się do wymogów Unii Europejskiej w kwestii raportowania i wsparcia służb odpowiedzialnych za ochronę lasów przed pożarami na terenie UE.

O Comarch

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, a od 1999 roku jest notowany na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest jedną z największych firm informatycznych w Europie i prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata
w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Allianz, Auchan, BNP Paribas Fortis, BP, Carrefour, Heathrow Airport, Heineken, ING czy LG U+, Orange, Telefónica, T-Mobile, Vodafone.

Firma zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów 
w projekty innowacyjne. W 2021 roku nakłady na prace R&D wyniosły 317 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 500 ekspertów, w ponad 90 biurach w ponad 30 krajach od Australii i Japonii przez Bliski Wschód oraz Europę aż po obie Ameryki.

www.comarch.pl

Bormioli Pharma rozpoczyna cyfrową podróż z ANT

Tego lata Bormioli Pharma, międzynarodowy dostawca rozwiązań dla zdrowia, produkującego szklane i plastikowe opakowania podstawowe do użytku farmaceutycznego, rozpoczyna nowy projekt mający na celu usprawnienie procesów analitycznych w jednej ze swoich największych fabryk w Rivanazzano we Włoszech.

ANT dostarczy Bormioli Pharma rozwiązanie do monitorowania wydajności OEE, które obejmuje wiodący w branży moduł łączności z maszynami. Wraz z oprogramowaniem, ANT zapewni również instalację sprzętu i okablowanie. Do końca roku system zostanie wdrożony na maszynach procesu wtórnego, a do drugiego kwartału 2023 roku zostanie rozszerzony również na maszyny procesu pierwotnego.

Cały projekt będzie miał miejsce w zakładzie w Rivanazzano i obejmie blisko 100 maszyn, które zostaną podłączone do systemu ANT. Celem projektu jest zwiększenie OEE i wszystkich kluczowych wskaźników wydajności poprzez innowacyjne oprogramowanie analityczne.

Naprawdę nie mogę się doczekać rozpoczęcia projektu!
To, co ANT dostarcza Bormioli Pharma, jest naprawdę kompletne, system jest elastyczny i można go dostosować do naszych potrzeb. Podoba mi się to, że ANT jest dostawcą end-to-end.

Jeśli chodzi o mnie, jestem naprawdę zadowolona z modułu łączności z maszynami, ponieważ jest on niezbędny w mojej pracy, możliwość zobaczenia wszystkich danych w czasie rzeczywistym i dzielenia się nimi z innymi działami w firmie daje mi solidne podstawy do poprawy funkcjonowania produkcji i zakładu.

Veronica Ottonello, Inżynier ds. procesów przemysłowych

Cieszę się z rozpoczęcia współpracy z Bormioli Pharma.
To już kolejny duży partner w branży farmaceutycznej i opakowaniowej. ANT stale się rozwija, a teraz rozszerzamy naszą obecność na rynku włoskim. Zakres projektu obejmuje prawie 100 maszyn, w tym maszyny wtryskowe, montażowe i kompresyjne. ANT dostarcza kompletne rozwiązanie Smart Factory: dostawa sprzętu, instalacja sprzętu i okablowania, koncepcja z doradztwem, wdrożenie oprogramowania, szkolenie i zapewnienie SLA dla dwóch zmian.
Widzę duży potencjał współpracy i korzyści dla Bormioli Pharma w zakresie usprawnienia produkcji, np. szybszego raportowania produkcji, poprawy OEE i umożliwienia menedżerom pracy na rzeczywistych danych z maszyn.

Lukasz Iskra, Business Development Director