Dostawa i wdrożenie Systemu Obiegu i Archiwizacji Dokumentów (SOIAD) w LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o.

O PROJEKCIE

LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS) jest częścią Polskiej Grupy Lotniczej. Spółka oferuje pełen zakres obsługi technicznej na poziomie obsługi bazowej, liniowej, warsztatowej, jak również malowania i estetyki. Spółka działa jako podmiot niezależny od 2010 roku.

Odpowiadając na zapotrzebowania klientów i wyzwania stawiane przez dynamicznie zmieniającą się branżę lotniczą LOTAMS stale poszerza zakres oferowanych usług, skupiając się przede wszystkim na ciągłym rozwoju wysoce wykwalifikowanego personelu. Spółka zatrudnia ponad 1000 specjalistów, którzy są w stanie zapewnić stały, nieprzerwany serwis na sześciu liniach obsługi bazowej jednocześnie pełną obsługę liniową wraz z rozbudowanym zapleczem warsztatowym. Wykonywanie dopasowanych do potrzeb rynku usług jest możliwe, dzięki specjalistycznym szkoleniom wewnętrznym, których przeprowadzenie umożliwia posiadany certyfikat Part-147.

Ponadto, pracownicy LOTAMS biorą udział w licznych szkoleniach organizowanych przez producentów samolotów, dzięki czemu spółka jest przygotowana na obsługę najnowocześniejszych samolotów na świecie.

O PROJEKCIE

Spółka LOTAMS jako jedyna w Polsce jest certyfikowaną organizacją projektującą (certyfikat Part-21J), która zgodnie ze standardami EASA może projektować i certyfikować modyfikacje i naprawy wszystkich typów i modeli samolotów o maksymalnej masie startowej powyżej 5700 kg w zakresie szat graficznych oraz wyposażenia wnętrz kabin pasażerskich.

LOTAMS jest rozpoznawalną na rynku europejskim i światowym bazą MRO, której linie lotnicze z całego świata powierzają swoje floty.

Misją LOTAMS jest oferowanie usług najwyższej jakości poprzez wykonywanie przeglądów technicznych zgodnie z najwyższymi standardami, by zapewnić niezawodność operacji lotniczych i bezpieczeństwo pasażerom.

ZATRUDNIENIE: 1400+ pracowników

BRANŻA: Lotnicza

KLIENCI: Cały świat

DOSTAWCA USŁUG ZWIĄZANYCH Z OBSŁUGĄ TECHNICZNĄ SAMOLOTÓW POSZUKUJE ROZWIĄZANIA DO ELEKTRONICZNEGO OBIEGU I ARCHIWIZACJI DOKUMENTÓW

LOTAMS działa w branży, która nieustannie się rozwija i unowocześnia, a równocześnie podlega rygorystycznym regulacjom obowiązującym w branży lotniczej. Jedną z głównych wartości LOTAMS jest innowacyjność. Przedsiębiorstwo dokłada wszelkich starań, by śledzić na bieżąco najnowsze osiągnięcia technologii, a zarazem pozostawać w zgodzie z regułami i obowiązującymi przepisami. Coraz większa liczba klientów i obsługiwanych samolotów, a także tendencje rynkowe, zwiększają zapotrzebowanie na zatrudnianie wysoko wykwalifikowanej kadry technicznej. Pociąga to za sobą wzrost liczby dokumentów kadrowopłacowych, administracyjnych, specjalistycznych i finansowych.

Jednym z kluczowych elementów podczas wyboru rozwiązania było spełnienie wymagań funkcjonalnych oraz liczba i jakość prekonfigurowanych w systemie „typowych i standardowych” obiegów dokumentów dla dokumentów z różnych kategorii. – Bożena Bolek, Z-ca Dyrektora, Biuro Informatyki, LOTAMS

WYMAGANIA FUNKCJONALNE I OCZEKIWANIA LOTAMS WOBEC DOSTAWCY ROZWIĄZANIA

LOTAMS poszukiwał dostawcy, który zapewniłby wdrożenie, maintenance i serwis Systemu Obiegu i Archiwizacji Dokumentów spełniającego określone wymagania funkcjonalne i zgodnego z regulacjami RODO. Prace wdrożeniowe miały być realizowane w formie warsztatów i szkoleń z udziałem administratorów i kluczowych użytkowników. Takie podejście miało na celu przekazanie szczegółowej wiedzy potrzebnej do dalszego samodzielnego rozwoju Systemu. Ponadto zaplanowana została integracja nowego Systemu Obiegu i Archiwizacji Dokumentów z systemami dziedzinowymi.

Przy wyborze rozwiązania ważna była dla nas prostota oraz intuicyjność definiowania i modelowania procesów, możliwość samodzielnego budowania obsługi kolejnych procesów, dostępność w standardzie różnorodnych kreatorów w tym: formularzy, powiadomień, wydruków, raportów. – Bożena Bolek, Z-ca Dyrektora, Biuro Informatyki, LOTAMS

DOSTARCZENIE I WDROŻENIE OPROGRAMOWANIA NAVIGATOR W RAMACH SYSTEMU OBIEGU I ARCHIWIZACJI DOKUMENTÓW (SOIAD)

Dostawca systemu NAVIGATOR dokonał przeglądu istniejących procesów i dokumentów w ramach analizy przedwdrożeniowej. Po instalacji i konfiguracji systemu wdrożono obsługę struktury organizacyjnej wraz z siatką uprawnień oraz integracją z bazą użytkowników w Active Directory. W następnym kroku zostały wgrane „standardowe i typowe” szablony dokumentów wraz z zamodelowanymi procesami Workflow, które mogą posłużyć do dalszej rozbudowy i dostosowania do istniejących procesów oraz potrzeb LOTAMS.

W kolejnym etapie przeprowadzono cykl warsztatów i szkoleń dla grupy administratorów systemu i kluczowych użytkowników tzw. Key Users, których celem było wspólne opracowanie cyfrowych szablonów dokumentów wybranych w trakcie analizy przedwdrożeniowej wraz ze skonfigurowaniem procesów ich elektronicznego obiegu na podstawie przeprowadzonej analizy procesów.

Na potrzeby potwierdzania dokumentów skonfigurowano możliwość wykorzystania podpisu elektronicznego, w zależności od procesu: kwalifikowanego lub zwykłego. Natomiast proces rejestracji i procedowania dokumentów został wsparty usługą OCR + AI wykorzystującą algorytmy sztucznej inteligencji do przechwytywania, rozpoznawania i klasyfikacji dokumentów wraz z obsługą skanerów oraz skrzynek e-mail.

CHARAKTERYSTYKI SYSTEMU: Workflow, RAD/Low-Code, OCR+AI, eSign

SAMODZIELNA ROZBUDOWA SYSTEMU SOIAD PRZEZ LOTAMS NA PLATFORMIE NAVIGATOR

Wiedza zdobyta przez specjalistów LOTAMS w trakcie przeprowadzonych warsztatów dla Administratorów i Kluczowych Użytkowników umożliwiła samodzielną rozbudowę systemu SOIAD. W pierwszej kolejności specjaliści LOTAMS zaprojektowali  w pełni samodzielnie procesy z obszaru HR, które następnie po fazie testów zostały uruchomione produkcyjnie. W planie jest usprawnienie kolejnych procesów poprzez ich digitalizację i automatyzację z użyciem dostępnych narzędzi na platformie NAVIGATOR. Dostawca systemu wspiera Key Users Użytkownika w procesie tworzenia nowych szablonów dokumentów i przepływu procesów w ramach świadczonych usług wsparcia technicznego i opieki autorskiej.

Model warsztatowy wdrożenia odegrał kluczową rolę w pomyślnym rozwoju platformy. Dzięki zdobytej wiedzy jesteśmy w stanie we własnym zakresie projektować nowe procesy, jak i usprawniać już działające – mając cały czas świadomość pełnego wsparcia konsultantów Archman. – Robert Olejniczak , Inżynier Systemów Komputerowych, LOTAMS

PODSUMOWANIE

Specjaliści IT w LOTAMS mogą teraz budować i wdrażać własne rozwiązania na platformie NAVIGATOR gdy zajdzie taka potrzeba. Po wdrożeniu administratorzy IT mogą  usprawniać i wdrażać obsługę kolejnych procesów bez konieczności zlecania prac dostawcy oprogramowania. Bliska współpraca z ARCHMAN pomogła zespołowi IT LOTAMS poszerzyć specjalistyczną wiedzę w zakresie samodzielnej obsługi systemu NAVIGATOR. Na przykład, przedsiębiorstwo LOTAMS wykorzystało zdobytą wiedzę do digitalizacji tradycyjnych wniosków o zatrudnienie i o zmianę warunków zatrudnienia, wniosków o delegację i rozliczenie delegacji oraz automatyzacji procesów ich obiegu. LOTAMS planuje wykorzystać platformę NAVIGATOR do integracji m.in. z systemami monitorującymi realizację kluczowych procesów obsługi technicznej, co stanowi wartość biznesową dla całej organizacji.

5 najczęściej popełnianych błędów w I fazie wdrożenia systemu ERP, których lepiej uniknąć dla dobra projektu

-Czy możemy się spodziewać startu nowego systemu pierwszego stycznia? – to pytanie może usłyszeć dostawca, podpisując z klientem w październiku umowę na zakup i wdrożenie systemu. W obliczu takich oczekiwań klienta, możemy mówić o dużym zagrożeniu całego projektu. Jak nie doprowadzić do nieporozumień a doprowadzić projekt do końca w określonym czasie i budżecie? Wskazuję kilka najczęstszych błędów, które popełniają tak dostawcy, jak
i klienci po parafowaniu umowy na wdrożenie systemu.

Nie możemy patrzeć na cały projekt przez pryzmat jednej fazy, ale faktem jest, że zaniedbania w fazie analizy przedwdrożenioweji prototypowania rozwiązania mogą skutkować przesunięciem daty startu produkcyjnego, zwiększeniem budżetu na obsługę projektu czy zmęczeniem zespołu. Jednym słowem – warto ich uniknąć. Oto pięć istotnych problemów, przez które może ucierpieć projekt.

Brak otwartej komunikacji i indywidualnego podejścia

Otwórzmy się na nowe – dostawca poznaje przedsiębiorstwo klienta, klient poznaje dostawcę. Porozumienie, które się nawiązuje między nimi, powinno skutkować spersonalizowanym podejściem dotyczące projektowania rozwiązania.

Nie można z góry zakładać, że każdy proces sprzedaży lub przyjmowania materiałów wygląda tak samo u każdego klienta i tak samo należy go ustawić. Nie zawsze to, co sprawdziło się u kilku klientów, jest dobre dla kolejnego klienta w portfolio dostawcy.

Podobnie jest w przypadku klienta – nie każdy nowy system podlega tym samym regułom procesu wdrożeniowego. Klient powinien zaufać doświadczeniu dostawcy – zatrudnił go jako wsparcie.

Niedostępność kluczowych osób i rotacja członków zespołów

Aby proces przebiegł według założonych celów, należy optymalnie dobrać i zsynchronizować zespoły. Wybierając osoby kluczowe, należy ustalić priorytety pracy takich osób. Priorytetem jest ich dostępność w procesie analizy wdrożeniowej i odbioru prototypu.

Dużym problemem w procesie wdrożenia jest też rotacja osób w zespołach projektowych. W przypadku klienta na spotkanie analityczne są wysyłane, zamiast osób kluczowych wpisanych do projektu, osoby zastępujące. W przypadku firmy wdrażającej, na spotkanie wysyłane są osoby, których głównym celem jest spisanie potrzeb klientów, w myśl zasady – „co klient powie, to my zrobimy”. Wielokrotnie te osoby mają mniejsze kompetencje i doświadczenie, co uwidacznia się w obszarze komunikacji.

Gdzie jest harmonogram?

Kolejny błąd to brak podstawowego harmonogramu wdrożenia wraz z jego przekazaniem członkom zespołu i informowanie o spotkaniach analitycznych w ostatniej chwili. Brak harmonogramu wymusza improwizacje ze strony kierowników projektu, a brak optymalnego przygotowania do spotkań powoduje nie tylko frustrację, ale inicjuje konieczność dodatkowych spotkań. Pamiętajmy, że członkowie zespołów po jednej i drugiej stronie powinni z wyprzedzeniem otrzymywać harmonogram, daty i cele spotkań – przecież wykonują również bieżącą pracę w innych projektach.

Zespół bez architekta rozwiązania

Architekt powinien być recenzentem dokumentacji oraz projektowanych rozwiązań. On bierze na siebie stworzenie spójnego systemu opartego w pierwszej kolejności o funkcjonalności standardowe ERP. Dzięki swojej wiedzy powinien dbać o spójność danych merytorycznych przekazywanych przez konsultantów do kierownika projektu. Brak takiej osoby w projekcie powoduje rozbieżność danych w systemie, jak również zniekształcony odbiór raportów przekazywanych do kierownika.

Brak prototypu rozwiązania

Prototyp rozwiązania ilustruje spójność procesów po stronie klienta i zrozumienie przez dostawcę procesów zachodzących w nowym systemie. Podczas pierwszego spotkania zespół projektowy ze strony klienta prezentuje swoje procesy wraz z naciskiem na to, czego zarząd firmy oraz każda osoba kluczowa oczekuje od nowego systemu. Podczas prezentacji prototypu firma wdrożeniowa wskazuje sposób realizacji powyższych oczekiwań.

Wprowadzenie nowego systemu ERP wiąże się z wieloma wyzwaniami i problemami. Uniknięcie tych problemów wymaga świadomego podejścia zarówno ze strony dostawcy systemu, jak i klienta. Otwarta komunikacja, właściwy wybór osób kluczowych wraz z rolą architekta oraz starannie przygotowany harmonogram i prototyp rozwiązania to kluczowe czynniki, które przyczynią się do skutecznego wdrożenia systemu ERP, zminimalizowania ryzyka opóźnień oraz osiągnięcia zamierzonych celów projektu.

Dariusz Trela,
konsultant biznesowy, ANEGIS

YAWAL zwiększa wydajność produkcji z IFS Applications™

Yawal S.A.  należy do czołówki dostawców architektonicznych systemów profili aluminiowych w Polsce. Swoją pozycję zawdzięcza doświadczeniu zdobytemu podczas ponad 30 lat istnienia oraz szerokiej gamie innowacyjnych rozwiązań. Produkty przedsiębiorstwa to przyjazne dla środowiska, energooszczędne konstrukcje przeznaczone do budowy okien, drzwi, fasad, ścian działowych i osłonowych, ogrodów zimowych, świetlików, balustrad oraz osłon przeciwsłonecznych. Yawal S.A. oferuje również możliwość tworzenia na zamówienie unikalnych rozwiązań konstrukcyjnych przeznaczonych do implementacji zarówno w budownictwie komercyjnym, przemysłowym, jak i mieszkaniowym. Systemy spółki trafiają na rynki całej Europy. Obecnie do grona partnerów i klientów Yawal S.A. należy kilkaset podmiotów krajowych i zagranicznych.

Dzięki realizacji całego procesu produkcyjnego w ramach Grupy Yawal przedsiębiorstwo cechuje pełna niezależność oraz elastyczność rynkowa. Yawal posiada: 4 linie do produkcji profili aluminiowych, magazyn wysokiego składowania, w pełni zautomatyzowaną pionową lakiernię proszkową.

Yawal od ponad 20 lat korzysta z systemu IFS Applications. W związku z rozwojem i zmianami zachodzącymi w spółce zarząd podjął decyzję, że upgrade systemu powiązany będzie de facto z całkowitą reimplementacją. Wdrożony przez InfoConsulting upgrade to nie tylko zmiana techniczna, ale kompleksowe przeprojektowanie obowiązujących w firmie procesów -powiedział Krzysztof Jakóbczyk Dyrektor IT Yawal

Spółka YAWAL działa w oparciu o skomplikowany model produkcyjny i przygotowane wdrożenie miało dla nas kluczowe znaczenie w rozwoju biznesu oraz współpracy międzywydziałowej. Rozwiązania przygotowane przez InfoConsulting pozwoliły nam zwiększyć  automatyzację procesów i podnieść efektywność. Nowy system jest w pełni zintegrowany, dzięki temu zyskaliśmy łatwiejszy dostęp do rzetelnych danych kluczowy przy podejmowaniu decyzji.

InfoConsulting wspiera nas także w okresie powdrożeniowym. Zawsze możemy liczyć na bieżące wsparcie serwisowe. Współpraca odbywa na zasadach partnerskich, z pełnym zrozumieniem prowadzonego przez nas przedsiębiorstwa – dodał Krzysztof Jakóbczyk Dyrektor IT Yawal

Informacja prasowa pochodzi ze strony dostawcy.