Zastosowanie rozwiązań informatycznych DSR 4FACTORYw fabryce Farm Frites Poland

Tekst powstał we współpracy z portalem „Fabryki w Polsce”.

Menedżerowie odpowiedzialni za zarządzanie w dużych firmach sektora spożywczego muszą liczyć się z ciągłą zmiennością otoczenia wahań cen, surowców, kursów walut czy niepewności plonów
i jakości surowca. Najważniejszymi wyzwaniami stają się śledzenie rentowności produkcji i zapewnienie norm jakościowych. Żeby odpowiednio zaplanować pracę takiej fabryki potrzebne są zaawansowane systemy informatyczne. W jaki sposób pomagają one w produkcji? Zobaczymy na przykładzie Farm Frites Poland w Lęborku, który dostarcza frytki do całej sieci McDonald’s w Polsce i 10 innych krajach Europy. Dostawcą rozwiązań informatycznych jest tu firma DSR z Wrocławia.

DSR tworzy narzędzia, które pomagają firmom produkcyjnym odpowiadać na potrzeby rynku, dzięki dostarczaniu precyzyjnej, przejrzystej informacji o sytuacji biznesu. Rozwiązania te doskonale wpisują się w koncepcję Przemysłu 4.0. Rozwój firmy Farm Frites od lat koncentruje doskonalenie procesów biznesowych i efektywnego wykorzystania produkcji na rozwiązaniach DSR 4FACTORY – mówi Kinga Frączyk, Account Manager w DSR SA.

Farm Frites Poland zajmuje się przetwórstwem ziemniaków. Produkcja odbywa się na 3 liniach. Wytwarzane są tu frytki mrożone, placki ziemniaczane mrożone oraz płatki ziemniaczane, z których produkuje się chipsy. Na samej linii do frytek w ciągu godziny produkuje się około 15 ton gotowego produktu.

Z punktu widzenia konsumenta proces produkcji frytek wydaje się prosty. Wyzwaniem jest jednak skala produkcji oraz kontrola przebiegu całego procesu. Jak bardzo się on różni od przygotowania frytek w warunkach domowych, niech zobrazuje nam etap przygotowania surowca. W zakładzie obranie pół tony ziemniaków zajmuje około 10 sekund.

To chyba jest największa zagadka i ciekawostka. W jaki sposób obrać tak dużą ilość ziemniaków? My używamy do tego takiej obieraczki parowej, używamy bardzo wysokiego ciśnienia, pary, około 20 bar, po to, żeby w bardzo szybki sposób obrać ziemniaki – tłumaczy Karol Ptach, Szef ds. Rozwoju Technologii w Farm Frites Poland.

Jednym z największych wyzwań jest tu zmienność surowca, który pochodzi od różnych dostawców i różnie się zachowuje w czasie. Sztuką jest dostarczenie takiego samego produktu, niezależnie od miejsca zamówienia czy pory roku. Zatem na każdym etapie produkcji sprawdzana jest jakość, a dane dotyczące parametrów wyrobów wprowadzane są do systemu.

Pozwala to podejmować decyzje dotyczące odpowiedniego skorygowania procesu, tak, aby finalny produkt odpowiadał wymaganiom zamawiającego. Najczęstszym sposobem kontroli i poprawy efektywności działania jest zintegrowanie procesów biznesowych za pomocą specjalistycznych systemów informatycznych.

Kluczowym rozwiązaniem w firmie Farm Frites Poland jest system klasy ERP 4FACTORY – QAD Enterprise Applications.Wszystkie obszary operacyjne, zdarzenia w tych obszarach operacyjnych, rejestrowane są w systemie QAD, czyli zarówno produkcja, następnie pakowanie produktu, składowanie w chłodni, dystrybucja do magazynów zewnętrznych oraz cały obszar finansowy – dodaje Dariusz Wierzbicki, Dyrektor ds. Informatyki w Farm Frites Poland.

W firmie funkcjonują też dodatkowe, zintegrowane z QAD, zaawansowane systemy wspierające poszczególne obszary działania fabryki. Większość operacji produkcyjnych i magazynowych jest rejestrowana automatycznie, poprzez integrację systemu QAD z automatyką przemysłową.

Uzupełnieniem systemu QAD w zakresie planowania produkcji jest system klasy APS 4FACTORY, który posiadamy w naszej firmie, służy nam on do planowania produkcji na wszystkich liniach produkcyjnych, które posiadamy. Korzyści, które mamy z jego posiadania, to pełna kontrola nad dostępnością materiałów oraz czasu produkcyjnego, niezbędnego do wykonania określonej produkcji – wskazuje Tadeusz Szkudlarek, Szef Logistyki w Farm Frites Poland.

Za pomocą systemu APS 4FACTORY tworzona jest sekwencja produkcji. Program wyznacza które operacje, kiedy, i na jakiej linii muszą zostać wykonane, żeby wszystkie zlecenia zrealizować w terminie. Uwzględniane są przy tym wszystkie zdefiniowane ograniczenia w procesie produkcji. Wśród nich możemy wyróżnić dostępne wydajności maszyn czy dostępność personelu.

Hanselmann & Cie. Technologies GmbH: przejście z SAP do proALPHA ERP

Oczekiwany wzrost efektywności o 20 procent.

Hanselmann & Cie. Technologies GmbH jest spółką zależną firmy consultingowej Hanselmann & Compagnie GmbH z sektora MŚP. W kwietniu 2023 system ERP proALPHA zastąpił dotychczas wykorzystywane rozwiązanie SAP. Konieczność przeprowadzenia krótkoterminowej i przy tym kosztownej implementacji SAP HANA skłoniła firmę Hanselmann & Compagnie do zapoznania się z ofertą alternatywnych systemów ERP. Wybór padł na system proALPHA ERP, udostępniający w standardzie odpowiednie rozwiązanie branżowe dla średniej wielkości przedsiębiorstw.

Hanselmann & Cie. Technologies, operujące wcześniej pod nazwą Murrplastik Produktionstechnik GmbH, specjalizuje się nie tylko w innowacyjnych technologiach z zakresu formowania wtryskowego tworzyw sztucznych dla przemysłu motoryzacyjnego, meblowego oraz przemysłu budowy maszyn i instalacji. W ramach funkcjonowania „fabryki referencyjnej” Grupy Hanselmann & Compagnie testowane są również koncepcje cyfrowe powstające dzięki nowym technologiom i wieloletnim doświadczeniu zdobytym dzięki wyświadczanym usługom consultingowym. W 2020 roku rozpoczęto proces transformacji z Murrplastik Produktionstechnik GmbH do Hanselmann & Cie. Technologies, a jego celem jest stworzenie przedsiębiorstwa skoncentrowanego na potrzebach klientów i osiągnięcie tzw. doskonałości produkcyjnej.

Rosnąca popularność rozwiązań branżowych

Z powodu konieczności przejścia na SAP HANA i wysokich kosztów takiej aktualizacji, przed Hanselmann & Cie. Technologies pojawiła się opcja zmiany wykorzystywanego oprogramowania ERP. Długotrwały proces ewaluacyjny wyłonił zwycięzcę, którym okazał się system proALPHA.

Dla Hanselmann decydujące znaczenie miały już istniejące rozwiązania branżowe eksperta w zakresie ERP+, np. dla przemysłu motoryzacyjnego, czy dla przedsiębiorstw produkcyjnych z zakresu budowy maszyn i instalacji. Innym niezmiernie ważnym aspektem była skala funkcjonalności zawartych w standardowym rozwiązaniu proALPHA. Dzięki temu nakłady na modyfikacje mogły zostać zminimalizowane, co znacząco obniżyło całkowite koszty implementacji dla Hanselmann & Cie. Technologies.

Przedsiębiorstwo mogło ponadto skorzystać z oferty portfolio Grupy proALPHA i wdrożyć zintegrowane oprogramowanie do zarządzania jakością w produkcji Böhme & Weihs, zaliczane do najlepszych na rynku systemów CAQ (ang. Computer Aided Quality). W ten sposób firma Hanselmann & Cie. Technologies mogła zastąpić wszystkie dotychczasowe systemy i ostatecznie zrezygnować z wdrożenia SAP HANA. Zintegrowany, kompletny system proALPHA realizuje tym samym wszystkie wymagania – od ERP do kontroli jakości. Projekt migracyjny rozpoczął się na początku 2022 roku. Start produktywny nastąpił w kwietniu 2023.

Wzrost efektywności o 20 procent

Poprzez przejście na system proALPHA ERP spodziewamy się, że efektywność w całkowitym przebiegu produkcji – od zapytania klienta do dostawy – wzrośnie o 20 procent”, mówi dr Jochen Hanselmann, dyrektor zarządzający Hanselmann & Compagnie GmbH. „W obrębie zarządzania jakością oczekujemy jeszcze wyraźniejszej poprawy w stosunku do poprzedniego rozwiązania. Natomiast największą zaletą współpracy z proALPHA jest dla nas uzyskanie głębokiego wglądu w nasze procesy. Poprzez implementację kolejnego najnowocześniejszego rozwiązania możemy kontynuować proces transformacji rozpoczęty w 2020 roku.”

Dr. Jochen Hanselmann,
Dyrektor zarządzający
Hanselmann & Compagnie GmbH

Ogromnie cieszy nas współpraca z firmą Hanselmann & Compagnie oraz pomyślnie przeprowadzona migracja i całościowe zastąpienie rozwiązania SAP w spółce podrzędnej Hanselmann & Cie. Technologies”, przyznaje Björn Goerke, CTO Grupy proALPHA.

„Jako przedstawiciel sektora małych i średnich przedsiębiorstw jesteśmy doskonale zaznajomieni z kluczowymi zagadnieniami, z którymi zmagają się inne przedsiębiorstwa tego rozmiaru, w szczególności w przemyśle produkcyjnym. Poprzez rozwiązania przedsiębiorstw z naszej Grupy nasze portfolio oferuje dużo więcej niż tylko klasyczny system ERP. Zarządzanie jakością przy wykorzystaniu Böhme & Weihs, czy też szczególnie aktualny dziś temat zarządzania energią z pomocą ENIT idealnie wpisują się w naszą koncepcję zapewniającą naszym klientom kompleksowe wsparcie we wszystkich obszarach ERP, za pośrednictwem wiodących na rynku rozwiązań, uszytych na miarę potrzeb sektora firm produkcyjnych.”

Björn Goerke,
CTO Grupy proALPHA

Jak zarządzać procesem produkcyjnym?

Firmy, które odniosły sukces, wiedzą, że poprawa wydajności ich infrastruktur zmniejsza koszty, zwiększa ich konkurencyjność i zdolność do wzrostu. SimplyMobile jako kompleksowe rozwiązanie, pozwala na ciągłe monitorowanie stanu infrastruktury i wydajności zasobów, ocenę gromadzonych danych w celu identyfikacji kluczowych trendów i anomalii, prognozowanie potencjalnych problemów oraz podejmowanie trafnych decyzji, które pozwolą na rozwój prowadzonej działalności.

W ramach wielu zakładów produkcyjnych realizujących złożone procesy produkcyjne kluczowy jest elektroniczny nadzoru nad przekazanymi do realizacji zleceniami produkcyjnymi. W wielu przypadkach stratom produkcyjnym można uniknąć.

Kluczowe jest posiadanie pełnej i za razem aktualnej technologii wytworzenia „receptury” dostępnej dla operatora na każdym z etapów realizacji zlecenia. Zidentyfikowanie nieprawidłowości na wczesnym etapie produkcji oraz podjęcie natychmiastowych działań zmniejszy bądź wręcz eliminuje straty. Dodatkowo odpowiedni nadzór nad procesem zwiększy jakość wytwarzanych produktów oraz zwiększy zadowolenie odbiorców.

Standardową procedurą mającą na celu prowadzenie tego typu działań jest „Raport produkcyjny”. Niestety ze względu na dużą różnorodność i zmienność raportowanych danych pomimo wszechobecnej informatyzacji większości obszarów przedsiębiorstw bardzo często ten właśnie obszar pozostaje w arkuszach Excel lub wręcz w wersji papierowej.

W tym miejscu należy podkreślić, że aktualnie z pomocą przychodzą najnowsze technologie których zastosowanie pozwoli na znaczące zwiększenie skuteczności nadzoru nad realizacją zleceń produkcyjnych.

Jesteśmy przekonaniu, że wykorzystanie dedykowanego modułu SimplyMobile do mobilnego i zarazem prostego raportowanie produkcji na urządzeniach mobilnych współpracujących z technologią RFID/QR pozwala na rejestrację danych w czasie rzeczywistym.

Mobilność i prostota wdrażanych rozwiązań jako gwarancja pozyskiwania rzeczywistych i kompletnych danych na podstawie których jest możliwe podejmowanie trafnych decyzji. W ramach realizowanych projektów gwarantujemy osiągniecie korzyści biznesowych określanych w pierwszym etapie realizacji projektu.

Podstawowymi elementami modułu SimplyMobile jest:

  • Dedykowanych mechanizm do definiowanie receptury,
  • Ewidencja lub integracja w zakresie zleceń produkcyjnych z precyzyjną informacją o technologii wytworzenia produktu,
  • Definicja i nadzór czynności kontrolnych wraz z prostym w obsłudze mechanizmem ich rejestrowania,
  • Urządzenie mobilne do potwierdzania wykonania z jednoczesną kontrolą zgodności czynności lub towarów z recepturą,
  • Wykorzystaniem technologii RFID oraz kodów QR który pozwala na automatyczne wykrywanie nieprawości,
  • Mechanizm do szybkiej rejestracji zidentyfikowanych problemów obejmujący również ich klasyfikację,
  • Powiadomienia o zidentyfikowanych nieprawidłowościach poprzez powiadomienia oraz wizualizację ANDON.

Kluczowyme korzyści z wdrożenia SimplyMobile to:

  • Ograniczenie prac administracyjnych,
  • Zwiększenie jakości produkowanego asortymentu,
  • Automatyzacja procesu nadzoru nad procesem produkcji,
  • Zmniejszenie strat produkcyjnych wynikających z błędów operatora,
  • Redukcja kosztów magazynowych,
  • Zwiększenie efektywności pracy pracowników.

Uruchamiane SimplyMobile do raportowanie zleceń produkcyjnych na urządzeniach mobilnych może stanowić uzupełnienie dla wykorzystywanego systemów ERP a standardowe mechanizmy integracji mogą zagwarantować wymianę wymaganych informacji.