Specjalista pilnie poszukiwany.

Systemy klasy ERP umożliwiają menadżerom przedsiębiorstw farmaceutycznych i kosmetycznych podejmowanie trafnych decyzji biznesowych w wielu obszarach ich działalności.

Firmy produkujące kosmetyki to jedna z wizytówek naszego przemysłu na świecie. Branża dynamicznie się rozwija, podobnie jak firmy produkujące leki oraz suplementy diety.

Obserwujemy duże zainteresowanie nowoczesnymi systemami ERP ze strony tych przedsiębiorstw, szczególnie w zakresie kompleksowego zarządzania procesami produkcji.

Piotr Mazurek,
Prezes Zarządu,
INFORTES SP. Z O.O.

Comarch ERP XL trafia w potrzeby tej grupy firm, ponieważ posiada gotowe rozwiązania dla tej branży, m.in. śledzenie partii w całym procesie logistyczno-produkcyjnym, zarządzanie terminami przydatności czy partiami surowców i wyrobów gotowych. Przy czym są to nie tylko pola w bazie w które możemy wpisać dane, ale np. gotowe funkcje automatycznie informujące o kończących się terminach przydatności surowców czy też podpowiadające wydanie odpowiedniej partii surowca.

Nasze autorskie rozwiązania do zarządzania procesem produkcji, Infortes MES, wspierają użytkowników na przykład w ten sposób, że przypominają o konieczności zachowania szczególnych wymogów bezpieczeństwa. Operator naważający substancje niebezpieczną musi potwierdzić, że zapoznał się z instrukcją, ma odpowiedni ubiór ochronny oraz, że naważa w obecności osoby upoważnionej.


Piotr Jesionek,
V-ce Prezes Prospeo Sp. z o.o.,
będącej Autoryzowanym Partnerem Comarch

Od kilku lat obserwujemy w branży farmaceutycznej i kosmetycznej duże zainteresowanie zmianą posiadanego oprogramowania ERP. Programy zakupione 10-20 lat temu pozbawione rozwoju obecnie odstają od współczesnych oczekiwań i potrzeb przedsiębiorstw. Problemy będące wtedy wyzwaniem stanowią obecnie standard.

Wyzwaniem współczesnym jest zarządzanie produkcją w środowisku trudnego rynku pracy, a więc zarządzanie wspierające kontrolę, automatyzację i gromadzenie bazy wiedzy i procedur do realizacji produkcji. Do realizacji tych zadań przedstawiamy klientom oprogramowanie Comarch ERP XL. System ERP XL w połączeniu z wdrożeniem popartym wiedzą i doświadczeniem w branży stanowi doskonałe narzędzie wspierające realizację i zarządzanie produkcją w firmie. W szczególności dostarcza pożądane cechy i funkcjonalności jakimi są: planowanie, rozliczanie, ewidencja w czasie rzeczywistym, śledzenie partii (tzw. traceability), kontrola jakości oraz zarządzanie magazynem. Przedstawię pokrótce specyfikę każdej z tych cech.

Rozliczanie produkcji. Umożliwia uwzględnienie w kosztach produkcji kosztów materiałów, kosztów bezpośrednich związanych z czynnościami produkcyjnymi jak i kosztów pośrednich związanych z obsługą produkcji. Możliwa jest ewidencja kosztów rzeczywistych, choć ze względu nieuzasadnioną złożoność w stosunku do uzyskanych korzyści ewidencja może odbywać się również według odchyleń.

Ewidencja produkcji w czasie rzeczywistym. Realizowana przez autorską aplikację MESPoint zbierającej dane z hali produkcyjnej, która współpracuje z ERP XL i przekazuje stan bieżący do programu. Dzięki temu znany jest stan produkcji w toku, stan materiałów na produkcji oraz odstępstwa od zadanych norm jakościowych.

Śledzenie partii. Cecha szczególnie istotna w branży farmaceutycznej, kosmetycznej i spożywczej. Oznacza możliwość prześledzenia produkcji wyrobu dla określonych cech surowców i partii oraz odnalezienie partii surowców stanowiących określony produkt.

Kontrola jakości. Realizowana jest przez autorską aplikację zintegrowaną z Comarch ERP XL i MESPoint. Umożliwia zdefiniowanie i monitorowanie cech i norm jakościowych na każdym etapie produkcji, począwszy od przyjęcia surowca aż do wydania wyrobu gotowego z magazynu. Sterowanie dopuszczeniami oraz wstrzymaniami surowca, półprodutku i produktu.

Zarządzanie magazynem. Samodzielna zintegrowana aplikacja Comarch WMS umożliwia zarządzanie gospodarką magazynu wysokiego składowania prowadząc rejestr położeń surowców i wyrobów według lokalizacji na magazynie. Wydajnie wspiera pracowników w odnajdywaniu towarów na magazynie, co ma szczególne znaczenie w przypadku częstych rotacji magazynierów. Wyraźnie przyczynia się też do obniżenia poziomu reklamacji wyrobów gotowych, które przy braku WMS były najczęściej wynikiem pomyłek przy wydawaniu wyrobów gotowych o podobnych cechach.

Z naszego doświadczenia potwierdzamy, że Comarch ERP XL to sprawdzone oprogramowanie w firmach produkcyjnych w branży farmaceutycznej i kosmetycznej, o czym świadczą nasze udane wdrożenia.

Dobra Praktyka Laboratoryjna

Jednym z najbardziej newralgicznych obszarów w przedsiębiorstwach są laboratoria. To w nich prowadzone są badania nad nowymi produktami, tam przeprowadzane są testy i tam, w oparciu o dokumentację potwierdzającą spełnianie wymogów GMP – produkty są zwalniane do sprzedaży. W zależności od ilości produkowanego asortymentu, laboratoria prowadzą dziesiątki, setki, a niekiedy tysiące analiz w ciągu jednego dnia.

Ich wyniki definiują m.in. poziom bezpieczeństwa dla pacjenta, jakość badanych wyrobów, otoczenia produkcyjnego, przydatności surowców użytych w trakcie produkcji, jak również na bieżąco śledzić lub weryfikować każdy etap wytwarzania.

Najczęściej użytkowane laboratoria przez polskie przedsiębiorstwa:

  • Laboratorium Kontroli Jakości
  • Laboratorium badawcze.

Dobra Praktyka Laboratoryjna

Dobra Praktyka Laboratoryjna (ang. GLP: Good Laboratory Practic) określa wymogi dla bezpieczeństwa prowadzonych badań, stosowanych metod badawczych, personelu, aparatury oraz zapisów. Celem dobrej praktyki laboratoryjnej jest zagwarantowanie wysokiej jakości badań, wiarygodności przedstawionych wyników począwszy od ich zaplanowania, poprzez wykonywanie, na rejestrowaniu danych i sprawozdań kończąc.

Założenia te realizowane są poprzez planowanie badań i standaryzowaną weryfikację. Przystosowanie działania laboratoriów do procedur GLP umożliwia realizację tzw. Traceability w przedsiębiorstwie: śledzenie toku badań oraz ich całkowite odtworzenie.

Laboratoria wyposaża się w aparaturę pomiarowo-badawczą, dostosowaną do rodzaju wykonywanych działań. Urządzenia te umożliwiają stosowanie wybranych przez przedsiębiorstwo metod badawczych. Wyposażenie dzieli się na: podstawowe, pomiarowo-badawcze, zapewniające bezpieczeństwo i higienę pracy, urządzenia telekomunikacyjne i systemy informatyczne.

Dokumenty regulujące stosowanie zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej:

Dyrektywa dotycząca dostosowania zasad Dobrej Praktyki Laboratoryjnej do postępu technicznego, która określała harmonizację przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do zasad GLP i weryfikacji ich stosowania na potrzeby badań materiałów chemicznych (1999/11/WE 8.03.1999);

Dyrektywa dotycząca wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (2001/83/WE 6.11.2001);

Dyrektywa dotycząca wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi (2001/83/WE 6.11.2001);

Rozporządzenie Ministra Zdrowia dotyczące kryteriów i wymogów stawianych przed przedsiębiorstwami, które wykonują badania substancji oraz preparatów chemicznych i kontroli ich wypełniania.

Główne cele Dobrej Praktyki Laboratoryjnej:

  1. Badania prowadzone nad substancjami i preparatami chemicznymi są porównywalne;
  2. Unikanie powielania tych samych badań, co obniża koszty oraz czas realizacji zadań;
  3. Przeciwdziałanie powstawaniu barier technicznych w zakresie handlu;
  4. Poprawa ochrona zdrowia człowieka i środowiska.
  5. Poprawa jakości wykonywanych badań, eliminacja lub maksymalne ograniczenie popełniania błędów;
  6. Możliwość kontroli wykonywanych prac badawczych na każdym etapie.

Zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej szczególnie obowiązują wówczas, gdy:

  • Dotyczą toksyczności dawki, alternatyw mutagennych i karcynogennych, toksykokinetyki lub fototoksyczności;
  • Istnieje potrzeba uzyskania informacji na temat właściwości produktu w kontekście życia i zdrowia człowieka lub bezpieczeństwa środowiskowego;
  • Gdy produkt musi zostać zarejestrowany by dopuścić do do sprzedaży;
  • Prowadzone są badania na zwierzętach lub in vitro przy wykorzystaniu danego preparatu.

Wymagania dla laboratoriów określonych w GLP dotyczą odpowiedzialności i zadań dla zarządzającego danym obiektem badawczym. Określa również takie aspekty jak Program Zapewnienia Jakości, Stadardowych Procedur Robocznych, gromadzenie i archiwizacja zapisów. Opisuje także jakie wymogi stosowane są wobec pomieszczeń jednostki badawczej, aparatury pomiarowej oraz odczynników, systemów badawczych czy też sprawozdań z przeprowadzonych badań.

GLP określa również rygory zapewniające, iż stosowane systemy skomputeryzowane są odpowiednie do założonych celów, do których będą wykorzystywane. Ogromny nacisk położony jest na to, by system był odpowiednio zweryfikowany i utrzymywany zgodnie z zasadami (walidacja).

Jednym z najważniejszych elementów prowadzenia badań nad substancjami i preparatami chemicznymi jest archiwizacja dokumentów:

  • Harmonogram badań
  • Informacje źródłowe
  • Informacje dotyczące materiału odniesienia
  • Standardowe Procedury Badawcze
  • Dane na temat kalibracji i konserwowania aparatury pomiarowej
  • Wykaz obowiązków, uprawnień i szkoleń poszczególnych pracowników
  • Informacje dotyczące otoczenia badań
  • Raport przeprowadzonych kontroli jakości
  • Raporty końcowe

ERP skrojony na miarę

Systemy klasy ERP umożliwiają menadżerom przedsiębiorstw farmaceutycznych i kosmetycznych podejmowanie trafnych decyzji biznesowych w wielu obszarach ich działalności. Ze względów bezpieczeństwa i dla zachowania wysokiej jakości wyrobów branże te podlegają wielu rygorom. Kluczowym wyzwaniem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa danych i możliwości śledzenia partii wyrobu na każdym etapie (zakupu surowców, produkcji, dystrybucji).

dr Michał Sopiński,
wiceprezes zarządu,
MS POS Poland Sp. z o.o.

Procesy sprzedaży najczęściej oparte są o zasadę FEFO (First Expires First Out). W pierwszej kolejności do sprzedaży trafiać powinny wyroby o najkrótszym terminie ważności. W ten sposób producenci zmniejszają ryzyko przeterminowania produktów. W obszarze zakupów istotnym oczekiwaniem wobec systemu jest nie tylko dopasowanie skali zakupów do bieżących potrzeb (zleceń produkcyjnych), ale również to, by system dopuszczał zakupy wyłącznie od kwalifikowanych dostawców. Krytyczna wreszcie jest pełna kontrola jakości i zarządzanie jakością.

System klasy ERP musi w ergonomiczny sposób umożliwić dostęp do informacji, z jakich surowców wyprodukowano partię wyrobu, od jakich dostawców surowce te zostały zakupione. W jaki sposób je transportowano i przechowywano. Jak wyglądała kontrola jakości surowców na wejściu, sam proces produkcji, a następnie magazynowanie i transport.

Decydenci muszą mieć możliwość pełnego śledzenia w jakich partiach których produktów zastosowano określony surowiec, a także z jakich partii, od których dostawców zastosowano surowce w produkcji określonego wyrobu. System musi wspierać proces wycofania specyfiku z rynku, w razie zakwestionowania jego jakości. W razie potrzeby musi zapewnić szybkie raportowanie wszystkich zdarzeń dla danej partii wyrobów i możliwość wycofania jej z rynku i równocześnie podjęcie stosownych działań zmierzających do wykrycia błędu i możliwości zapobieganiu podobnym błędom na przyszłość.

Podobnie jak i w kilku innych branżach wdrożenie systemu musi być zwalidowane. W branży farmaceutycznej GIF uprawniony jest do kontroli tego procesu.

Z ekonomicznego punktu widzenia w branżach kosmetycznej i farmaceutycznej ważne jest obsłużenie pewnych charakterystycznych dla nich procesów jak np. rabaty retrospektywne, elektroniczna wymiana danych, łatwość łączenia i komunikacji (interfejsowania) z innymi systemami oraz urządzeniami produkcyjnymi, laboratoryjnymi oraz magazynowymi, a także obsługa produkcji procesowej. Coraz częściej, zwłaszcza w branży kosmetycznej, wdrażana jest koncepcja wielokanałowości sprzedaży (Omnichannel Commerce).


Przemysław Boniecki,
Principal Business Consultant CPIM®,
DSR S.A.

Wybór właściwego systemu ERP dla firmy z branży farmaceutycznej czy kosmetycznej, teoretycznie nie różni się od wyboru systemu w innych branżach. Z reguły firma poszukująca rozwiązania ERP określa swoje wymogi, a dostawca powinien tym wymogom sprostać.

Nazwijmy to wymagania funkcjonalne odnośnie systemu. Oprócz tych wymagań, szczególnie w branży farmaceutycznej, istnieje jeszcze jeden kluczowy aspekt związany z wdrożeniem systemu ERP. Mianowicie chodzi o walidację wdrożonego systemu. Zatem wybierając system, powinniśmy określić w jaki sposób zostanie po lub w trakcie wdrożenia przeprowadzona procedura walidacyjna.
Wracając jednak do wymogów funkcjonalnych, spróbuję ramowo określić wybrane funkcje, które system ERP spełniać powinien:

  • Rezerwacje komponentów – pod każde zlecenie produkcyjne powinna być dokonywana rezerwacja komponentów (z dokładnością do serii) i w kolejnym kroku powinno to się w pełni przekładać na rozchody dokładnie tych samych komponentów.
  • Kodowanie serii – w ramach tego system powinien zapewniać unikalność numeracji, automatyzację nadawania numeru a także rozdzielność numeracji w zależności od typu asortymentu.
  • Atrybuty serii – do każdej wyprodukowanej serii wyrobu, półprodukty czy dostarczonego surowca powinna być możliwość zapisania dodatkowych atrybutów takich jak np. Data ważności, data spływu z produkcji, numer świadectwa KJ, stężenie, producent itp.
  • Autoryzacja zmiany krytycznych danych w systemie – system musi umożliwiać dwuetapowość dokonywania zapisu w systemie. Pracownik dokonuje zmiany np. w recepturze, a druga odpowiednio uprawniona osoba powinna to zatwierdzić. W efekcie zmiana powinna być widoczny TYLKO w przypadku zatwierdzenia.
  • Audyty dostawców – funkcjonalność pozwalająca na właściwe zarządzania zakupami, od wskazanych dostawców, posiadających odpowiednie certyfikaty.
  • Zarządzanie laboratorium – wszelkie badania dokonywane na próbkach serii powinny być w dokumentowane i wgląd do nich powinien być bezpośrednio z systemu ERP.
  • Raporty serii – dla każdego wyprodukowanego wyrobu powinniśmy mieć możliwość wygenerowania raportu, który zawierał będzie informacje o użytych surowcach, o czasie realizacji produkcji, wynikach pomiarów laboratoryjnych itp.
  • Zarządzanie recepturami – funkcjonalność pozwalająca na przydzielanie w określonym okresie czasu właściwej receptury, uwzględnianie stężenia substancji aktywnej oraz właściwa kalkulacja dyspozycji pobrań z uwzględnieniem wspomnianego stężenia.

Powyżej wspomniane wymogi funkcjonalne są tylko wybranymi spośród długiej listy wymogów, jakie system ERP powinien spełniać, aby mógł być z powodzeniem wdrożony w firmie farmaceutycznej czy kosmetycznej.

System Infor M3 upiększa Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris wzmacnia strategię rozwoju w 2017 – firma wdrożyła zaktualizowaną wersję oprogramowania Infor M3 do szybkiego i niezawodnego obiegu informacji.

WARSZAWA – 17 maja 2017 roku – Infor, jeden z czołowych dostawców aplikacji biznesowych specjalizowanych dla poszczególnych branż i przeznaczonych m.in. do działania w chmurze, poinformował, że Dr Irena Eris, renomowana firma branży kosmetycznej zaktualizowała system Infor M3 do najnowszej wersji. W dynamicznie rozwijającym się polskim przedsiębiorstwie niezawodny obieg informacji odgrywa kluczową rolę. Wdrożenie aktualizacji przeprowadziła polska firma iPCC – Infor Partner Network (IPN).
Poprzedni system Infor pracował w firmie nieprzerwanie od 2008 roku. Dr Irena Eris zdecydowała się na przeprowadzenie analizy procesów w przedsiębiorstwie i usprawnienie ich w oparciu o nowoczesny system ERP.

„Głównym powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na aktualizację naszego oprogramowania ERP do najnowszej wersji Infor M3, była konieczność dostosowania technologii informatycznej do bieżących potrzeb i wzrastających wymagań naszych użytkowników. Infor M3 wyróżnia się spośród innych systemów ERP tym, że obejmuje funkcjonalność wymaganą w naszej branży” – mówi Jacek Badowski, kierownik działu informatyki, Dr Irena Eris.

„Z każdą nową wersją Infor M3 rozszerzamy zakres funkcjonalny oprogramowania i optymalizujemy działanie funkcji biznesowych. Dzięki temu klienci mają pewność, że posługują się najlepszymi na rynku rozwiązaniami i nie muszą szukać aplikacji uzupełniających ich zakres działania” – mówi Mariusz Siwek, Channel Director CEE North, Infor.
System ERP w firmie Dr Irena Eris odpowiada za wiele funkcji biznesowych. Infor M3 obsługuje m.in. takie procesy, jak zaopatrzenie, rozwój produktu, produkcję i jej planowanie, kontrolę jakości, magazynowanie, sprzedaż i finanse.

„Dokładnie sprawdziliśmy ofertę rynkową przed podjęciem decyzji. Po gruntownej analizie dostępnych możliwości zdecydowaliśmy się na aktualizację oprogramowania Infor M3. Był to najlepszy wybór zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i dostosowania ich do naszych oczekiwań” – mówi Jacek Badowski.

Infor M3 wyróżnia także nowoczesne podejście do user experience. Infor M3 oferuje wszechstronne funkcjonalności, dzięki którym możliwe jest zredukowanie czasu niezbędnego do konfiguracji i utrzymania systemu. „Wydruki i komunikaty EDI zmieniają się w naszej firmie bardzo często, Infor M3 dostarcza efektywne narzędzia do konfiguracji tych funkcji. Umożliwia to szybsze reagowanie na potrzeby biznesu niż dokonywanie zmian poprzez kodowanie” – zauważa Jacek Badowski.

Wdrożenie zaplanowane było na około 100 dni, ale dzięki perfekcyjnej koordynacji prace udało się sfinalizować wcześniej.
„Zakończyliśmy proces aktualizacji przed czasem i w budżecie, a nowa wersja systemu spełnia oczekiwania naszych użytkowników. Infor M3 w swojej najnowszej wersji będzie wyśmienitą bazą wspierającą realizację wielu usprawnień biznesowych planowanych przez nas w 2017 r.” – podsumowuje Jacek Badowski.
System w najnowszej wersji uruchomiono na początku bieżącego roku.

O firmie Dr Irena Eris

Dr Irena Eris to marka zbudowana przez Irenę Eris – doktor farmacji. Od lat jest ceniona przez Polki i kojarzona z kwintesencją dobrego smaku i stylu. Dzięki realizacji idei holistycznego piękna prezentuje całościowe podejście do pielęgnacji ciała i ducha. Świat marki tworzą nie tylko doskonałej jakości, innowacyjne, skuteczne i bezpieczne luksusowe kosmetyki, ale także dopasowana do indywidualnych potrzeb profesjonalna pielęgnacja, którą uosabiają Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris oraz dbałość o zrównoważony wypoczynek w postaci luksusowych Hoteli SPA na Wzgórzach Dylewskich, w Krynicy-Zdroju oraz Polanicy-Zdroju. Więcej informacji na stronie http://DrIrenaEris.com/.

O firmie iPCC

Zespół specjalistów iPCC wyrósł z wieloletniej pracy z systemem klasy ERP Movex (poprzednia wersja systemu informatycznego Infor M3), którego właścicielem była firma Lawson. W 2008 r. stworzona została firma Polish Consulting Company, która, po przejęciu firmy Lawson przez Infor, jako polski partner korporacji Infor, zajmuje się dostarczaniem i wdrażaniem zintegrowanych systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwami (systemy klasy ERP i około-ERP), w szczególności systemu Infor M3. Obecnie z usług iPCC korzysta ponad 80 przedsiębiorstw produkcyjnych i dystrybucyjnych w Polsce i za granicą. W kwietniu 2016 r. firma Polish Consulting Company zmieniła nazwę na iPCC. Więcej informacji na stronie http://i-pcc.pl/.

O Infor

Infor tworzy specjalizowane branżowo oprogramowanie dla biznesu udostępniane m.in. w technologii cloud. Firma zatrudnia 15 000 pracowników, obsługuje 90 000 klientów w ponad 170 krajach. Rozwiązania Infor są tworzone z myślą o rozwoju. Więcej informacji na stronie http://pl.infor.com/.