Consafe Logistics umacnia pozycję lidera w branży meblowej  

W Redzikowie w Pomorskiem Consafe Logistics Sp. z.o.o wdrożył swój flagowy Astro WMS®
u czołowego producenta mebli biurowych AJ Produkty. Uruchomienie systemu w Polsce to kolejny krok po dobrych doświadczeniach obu firm ze współpracy w Szwecji i na Słowacji.

– Consafe Logistics stawia w centrum zainteresowania branżę meblarską i wyposażenia wnętrz.
Z naszego oprogramowania korzystają najwięksi w tym biznesie. Tym bardziej cieszy nas rozszerzenie współpracy z AJ o Polskę, która w produkcji mebli wyrasta na prawdziwą potęgę. Wierzę, że dzięki centrum kompetencyjnemu, które budujemy w Warszawie, będziemy w stanie jeszcze lepiej odpowiedzieć na rosnące potrzeby tej i innych branż – mówi Grzegorz Prorok, dyrektor sprzedaży i marketingu w Consafe Logistics.

Wdrożenie Astro WMS® w AJ Produkty objęło nie tylko sam magazyn, ale również połączenie  z oddaloną o 100 metrów od magazynu fabryką. Implementację przeprowadzono w pełnej integracji z obecnymi w firmie systemami ERP i TMS.

Koniec długich i kosztownych wdrożeń IT. Branża motoryzacyjna odważnie wjeżdża w chmurę.

Nastroje w gospodarce są bardzo dobre, nie tylko w Polsce. Skłania to firmy do podejmowania działań, które pozwolą im zyskać lepszą pozycję rynkową. Zwiększenie produktywności, zagraniczna ekspansja czy redukcja kosztów to cele, które łatwiej osiągnąć ze wsparciem nowych technologii. Dlatego część z nich rezygnuje ze starych stacjonarnych rozwiązań IT na rzecz nowoczesnych systemów w chmurze obliczeniowej.

Mimo tąpnięcia na nowojorskiej giełdzie, globalne wykresy pną się w górę. Szybko rosną zwłaszcza w strefie Euro, zbliżając się do historycznego maksimum z 2011 r. W Polsce Giełdowy Indeks Produkcji (GIP60), obejmujący polskie spółki produkcyjne notowane na GPW zanotował niewielką korektę zamykając styczeń na poziomie 1129.63 pkt (-0.56%). Stało się tak, mimo że pierwszym tygodniom tego roku towarzyszyły głównie pozytywne odczyty różnych danych, ale korekta na największych rynkach akcji zdusiła wypracowane w tym czasie wzrosty. Generalnie pozytywną koniunkturę w szczególności wykorzystują te firmy, które w ostatnich latach nie przespały czasu na modernizację i inwestowały w IT.

Przykładem może być chociażby Nexteer, globalny lider w dziedzinie intuicyjnych systemów sterowania, który umocnił swoją rynkową pozycję za sprawą wdrożenia nowoczesnych technologii IT w produkcji. Działająca na globalnych rynkach i generująca przychody rzędu wielu miliardów dolarów firma, mająca w ofercie m.in. elektryczne i hydrauliczne układy kierownicze, postanowiła pożegnać się ze stacjonarnym systemem ERP, który nie był w stanie sprostać jej coraz liczniejszym potrzebom. W zamian Nexteer sięgnęła po QAD Cloud ERP – rozbudowany system do planowania zasobów przedsiębiorstwa działający w chmurze obliczeniowej. – ERP to kluczowa aplikacja do realizowania operacji produkcyjnych. Funkcjonowanie bez niej byłoby niemożliwe.

Rośniemy razem z każdym znaczącym producentem pojazdów, a nasza strategia polega na pogłębianiu relacji z takimi firmami na całym świecie. Posiadanie ERP opartego o chmurę i współpraca z zespołem QAD, który rozumie obraną przez nas strategię, sprawiają, że proces rozwoju naszego systemu jest bezproblemowy i efektywny – tłumaczy swoją decyzję Nexteer. Spółka w pierwszej połowie 2017 r. zanotowała wzrost przychodów o 2.6 proc. r/r oraz zysk brutto w wysokości 371,5 miliona USD, co daje wzrost na poziomie 11,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzedzającym. – Globalny system ma tę przewagę nad polskimi aplikacjami ERP, że jest dostosowany do prawodawstwa innych krajów. To znacznie ułatwia ekspansję. Nexteer rozumie to doskonale, dlatego w swojej polskiej fabryce, jak również w jej zagranicznych odpowiednikach wdrożyła QAD.

W wersji chmurowej, implementacja systemu ERP przebiega w błyskawicznym tempie. Korzystanie z niej wiąże się również z mniejszym TCO (ang. całkowity koszt posiadania), co może być zachętą dla firm szukających oszczędności – zwraca uwagę Piotr Rojek z DSR SA.

Deszcz oszczędność

Nexteer nie jest jedyną firmą z branży motoryzacyjnej, która zdecydowała się na wdrożenie oprogramowania QAD. 8 na 10 globalnych dostawców rozwiązań z tej kategorii korzysta z takich aplikacji. Roczne przychody producentów z branży motoryzacyjnej używających systemu QAD wynoszą 4,5 tryliona USD. Takie wyniki nie biorą się z powietrza i świadczą o jakości oferowanych przez dostawcę rozwiązań. O licznych zaletach systemu QAD Cloud ERP przekonała się niedawno firma UpTime Parts, należący do Navistar Inc. dostawca części do lekkich ciężarówek. Wdrożenie nowego systemu miało wznieść ją na wyższy poziom wydajności operacyjnej i doskonałości usług.

Firma poszukiwała również sposobu na akcelerację procesów biznesowych oraz wykorzystanie korporacyjnych zasobów Navistar do śledzenia wszystkich dostawców, dystrybutorów i interakcji serwisowych. Po licznych konsultacjach i zapoznaniu się z dostępnymi na rynku rozwiązaniami UpTime Parts postawiła na QAD i jak wynika z relacji Trish Reed, głównej managera w firmie Navistar, nie żałuje swojej decyzji. — Zanim zaimplementowaliśmy QAD Cloud ERP zdawałam sobie sprawę, że przyszłość oprogramowania leży w chmurze obliczeniowej.

Podoba mi się fakt, że w tym modelu korzystamy z centrów danych o wysokim poziomie bezpieczeństwa, objętych ściślejszą kontrolą niż nasze stacjonarne zasoby — przyznaje Reed. Największe wrażenie obok szerokich możliwości systemu, zrobił na niej czas wdrożenia, które zajęło zaledwie 4 miesiące, ustanawiając tym samym nowy rekord implementacji takiego oprogramowania w firmie Navistar. Za jej sprawą firma mogła zrezygnować dodatkowych aplikacji, co przełożyło się na uproszczenie i większą przejrzystość środowiska pracy. — Od momentu implementacji, QAD pomógł nam zredukować koszty prowadzenia biznesu o 20 proc. Procesy biznesowe działają szybciej. Tyko jedna, wybrana sekwencja, która wcześniej trwała kilka minut, dziś trwa kilka sekund. Wystarczy pomnożyć to przez kilku użytkowników i dni pracujące, by otrzymać imponujący wynik — zauważa Reed.

Odwaga we wdrażaniu rozwiązań chmurowych nie jest domeną wyłącznie firm z branży motoryzacyjnej. Jak szacują analitycy z IDC, do 2020 r. co najmniej 45 proc. oprogramowania oraz infrastruktury informatycznej w europejskich przedsiębiorstwach ma być dostarczane w modelu chmurowym. Tym samym w 2020 r. inwestycje w rozwiązania chmurowe będą stanowiły już 20 proc. wydatków na infrastrukturę IT oraz 25 proc. wydatków przeznaczanych na zakup oprogramowania, usług i sprzętu. To ważny sygnał dla firm, które rozważają wdrożenie ERP.

Systemy ERP gotowe na zaawansowane planowanie.

Czy możliwe jest znalezienie systemu ERP rzeczywiście pozwalającego na zaawansowane planowanie i harmonogramowanie produkcji? – pyta Michał Lipiec, Architekt rozwiązań Infor, BPX.

To pytanie, które często zadają sobie planiści oraz dyrektorzy zakładów produkcyjnych. Ponadto przedstawiciele zarządu przedsiębiorstw chcieliby, aby w średnim horyzoncie czasowym, inwestycja w system przyniosła rzeczywisty zysk. Przeważająca większość oferowanych na rynku systemów ERP posiada wyłącznie możliwości planowania w oparciu o metodę nieograniczonych mocy produkcyjnych.

Michał Lipiec,
Architekt rozwiązań Infor,
BPX

Takie podejście niesie za sobą pewne korzyści, ponieważ jesteśmy w stanie zidentyfikować przeciążenia oraz zbudować plan. Natomiast realne układnie produkcji na zakładzie oraz odpowiadanie na zapytania klientów w czasie rzeczywistym z rzetelną informacją zwrotną o terminie realizacji, rozpoczyna się dopiero w momencie wykorzystania przez system algorytmów pozwalających na planowanie i harmonogramowanie według ograniczonych mocy produkcyjnych.

Tylko taka metoda jest w stanie wskazać realny terminy realizacji w oparciu o aktualne obciążenia, czasy dostaw materiałów, dostępność zasobów (ludzkich, maszynowych, narzędzi, innych).

Twoje przedsiębiorstwo potrzebuje bardziej złożonych analiz danych. Dzisiaj wykorzystuje w zarządzaniu wiele systemów informatycznych, począwszy od tradycyjnych arkuszy Excel, a kończąc na rozbudowanym ERP – ale masz świadomość, że dziś to nie wystarcza. Potrzebujesz szybkiego raportowania, wizualizacji danych i trafnych prognoz.

Czytaj więcej

Aby działanie systemu przyniosło oczekiwane rezultaty niezbędne są dwa elementy:

  • Posiadanie wiarygodnych danych,
  • Raportowanie produkcji w czasie rzeczywistym.

Wiarygodne dane należy rozpatrywać w kilku aspektach. Pierwszy z nich to możliwość pełnego odwzorowania w systemie struktury zasobów produkcyjnych, łączenia ich w grupy, a także określanie możliwości ich zamiennego użytkowania.

System, który pozwala na planowanie w wariancie ograniczonych zdolności, powinien umożliwiać definiowanie dla każdego zasobu: kalendarza dostępności uwzględniającego serwis i awarie, informacji o zmianach i ich rotacji w kontekście pracowników, reguły kolejkowania zleceń na danym zasobie, reguły wyboru zasobu z grupy, (jeśli jest kilka zasobów mogących realizować te same czynności). Kolejnym elementem są dane dotyczące produkowanych i kupowanych pozycji (wyrobów, półwyrobów, materiałów, narzędzi, itp.). Każdy z indeksów musi posiadać rzetelne dane podstawowe, które należy połączyć w odpowiednią strukturę materiałową wyrobu / półproduktu (BOM) oraz marszrutę produkcyjną (lista sekwencji operacji niezbędnych do wykonania).

Kluczowe są czasy technologiczne, informacja o tym, czy operacje mogą odbywać się równolegle, macierz przezbrojeń, a także dokładne definiowanie potrzebnych do operacji zasobów. Są to kluczowe informacje, niestety niewiele systemów jest w stanie wziąć je pod uwagę w trakcie budowania harmonogramu na poszczególne zasoby.
Najlepiej zbudowany plan jest jednak niewystarczający, jeśli nie mamy na bieżąco odpowiedniej informacji o stopniu jego realizacji. To dlatego tak istotne w kontekście wykorzystania systemów zaawansowanego planowania jest to, aby posiadał on możliwość agregowania danych, które pochodzą z maszyn oraz narzędzia upraszczające raportowanie prac człowieka czy transakcji materiałowych.

Zaawansowane planowanie produkcji jest możliwe, pozwalają na to narzędzia klasy APS (Advanced Planning and Scheduling), będące często zintegrowaną częścią systemu ERP. Przy ich wyborze weryfikować należy przede wszystkich producenta oprogramowania oraz ilość wdrożeń zakończonych sukcesem w obszarze planowania i harmonogramowania. Dzięki zastosowaniu APS-a na podstawie kompletu danych z systemu ERP, możliwe do osiągnięcia są, mierzalne finansowo oraz procesowo korzyści.


Wiktoria Piwowarczyk,
Specjalista ds. sprzedaży,
ICOMP Sp. z o.o.

Zintegrowane systemy Informatyczne klasy ERP oferują wiele możliwości przetwarzania danych, również w zakresie zaawansowanego planowania produkcji. Jednak to, w jakim stopniu będziemy mogli planować produkcję zależy od predyspozycji danego systemu oraz zawartych w nim funkcjonalności. Nie każdy system pozwala na korzystanie z funkcji planowania w takim samym stopniu. Część systemów pozwala planować produkcję wyłącznie na poziomie MRP, część na poziomie MRP II natomiast bardziej zaawansowane systemy posiadają wbudowane rozwiązanie klasy APS, które uwzględnia także harmonogramowanie produkcji.

System na podstawie wprowadzanych do niego danych ma nam dostarczyć informacji o wykorzystywanych w firmie zasobach i materiałach i w ten sposób pomóc nam w planowaniu procesów produkcyjnych. To, na jakim poziomie uda się zaplanować produkcję będzie zależało od tego jakie dane będzie przetwarzał system a więc dla jednych będzie po planowanie na podstawie zasobów materiałowych dla innych na poziomie materiałów oraz dostępności ludzi i maszyn.

Czytaj więcej

Jednak nawet najlepszy system ERP, który nie zawiera harmonogramowania nie podpowie nam jak optymalnie wykonać plan produkcji, nie pozwoli nam nadać priorytetów, nie zobaczy ograniczeń i konfliktów, nie wskaże wąskich gardeł oraz nie pozwoli na kolejkowanie zasobów. Jeżeli chcemy wiedzieć na kiedy jesteśmy w stanie zrealizować pilne zamówienie Klienta, to dowiemy się tego wyłącznie używając zaawansowanego planowania i harmonogramowania. To APS na podstawie życia zakładu, jego zasobów i pozostałych wymagań określi nam datę dostawy produktu do Klienta oraz stworzy nam w jednym kroku zintegrowany plan produkcji i zakupów w oparciu o marszrutę technologiczną, listę materiałową i inne krytyczne ograniczenia zakładu produkcyjnego, takie jak materiały, maszyny (remonty, awarie i przestoje), operatorzy, itd.

Podsumowując, systemy klasy ERP pozwalają planować produkcję, ale najoptymalniej i w sposób najbardziej zaawansowany planują produkcję rozwiązania klasy APS. Niezależnie od tego, czy system ma planowanie na poziomie MRP, MRPII czy APS to każdy użytkownik będzie dążył do tego aby przy maksymalnym wykorzystaniu możliwości systemu zwiększać zyski i minimalizować przestoje.


Mariusz Smoliński,
Dyrektor ds. Rozwoju Produktu,
Streamsoft Prestiż

Systemy klasy ERP umożliwiają zaawansowane planowanie produkcji. Stosując je, zyskujemy dostęp do bieżących i archiwalnych danych; możemy śledzić trendy z lat ubiegłych, sprawdzić aktualną sprzedaż, zapasy i stopień realizacji produkcji; mamy też bieżący dostęp do technologii, marszrut i BOM’ów. Zwykle narzędzia tej klasy na bieżąco śledzą postęp realizacji z transakcji i rozkładają ogólny plan sprzedaży na plan produkcyjny. Oprogramowanie ERP wylicza także pokrycie planu wyrobów gotowych w półproduktach na planowaną ilość dóbr oraz zapotrzebowanie na materiały i surowce. Ponadto niektóre z oferowanych rozwiązań klasy ERP są wyposażone w mechanizm, który pozwala konstruować powiązane ze sobą arkusze planistyczne (plan sprzedaży, plan produkcji etc.). Już te podstawowe cechy stanowią o ich przydatności w procesie planowania produkcji.

Oferowany przez nas system ERP Streamsoft Prestiż w pełni odpowiada na potrzeby branży produkcyjnej. Umożliwia m.in. planowanie z wykorzystaniem takich narzędzi jak: S&OP, MPS, MRP, CRP, harmonogramowanie zleceń produkcyjnych z wykorzystaniem wielu reguł w strategiach 'do przodu’ i 'wstecz’, analizę opóźnień lub zakłóceń (np. awarie) w procesie produkcyjnym (z informacją zwrotną do planisty w postaci alertów). Wykorzystuje „MES-owe” podejście do kontroli przebiegu zaplanowanych prac (harmonogramu) oraz umożliwia re-harmonogramowanie planu z uwzględnieniem zależności strukturalnych produktu.

Czytaj więcej

Ponadto udostępniamy funkcję importu danych z takich programów jak: Solidworks czy Inventor. Podsumowując, wyróżnikiem systemu ERP Streamsoft Prestiż jest rozbudowany moduł do Zarządzania Produkcją, który pozwala śledzić stopień realizacji zleceń produkcyjnych w czasie rzeczywistym, planować zapotrzebowanie materiałowe i zdolności produkcyjne. Umożliwia tworzenie analiz i zestawień specyficznych dla obszaru produkcji oraz zapewnia obsługę i kontrolę procesów technologicznych.


System ERP (Enterprise Resource Planning), to, jak sama nazwa mówi, system planowania zasobów przedsiębiorstwa. Nie wchodząc w historię ewolucji tej klasy systemów, należy stwierdzić, że obecnie systemy ERP są bardzo kompleksowe i faktycznie niektóre z nich potrafią w sposób zaawansowany wspierać obszary przedsiębiorstwa dotychczas uważane za domenę systemów specjalistycznych (np. WMS, MES).

Robert Pawlak,
Prezes Zarządu,
L-Systems

Tak też jest w przypadku systemów klasy APS (Advanced Planning and Scheduling), czyli systemów zaawansowanego planowania i harmonogramowania produkcji. Od samego początku swojego istnienia, czyli od lat 90-tych XX wieku, systemy te stanowiły rozwinięcie systemów klasy ERP, skąd pobierały dane, i do których zwykle zwracały przetworzone wyniki swoich obliczeń.

Można się zastanowić dlaczego producenci systemów ERP pozwolili na powstanie takiej niszy, tym bardziej że w większości, firmy oferujące systemy klasy APS nie są związane z producentami systemów ERP. Pytanie to wydaje się szczególnie uzasadnione właśnie w przypadku systemów APS, których funkcjonalność wydaje się wręcz wpisana w najniższy poziom planistyczny- PAC (Production Activity Control), modelu MRP II, stanowiącego szkielet systemów ERP. Wydaje się, że najbardziej liczący się producenci systemów ERP, nadrobili już stracony czas i mają w swojej ofercie moduły APS.

W przypadku ofertowanych przez nas systemów zarówno IFS Application 9, jak i Epicor 10.2, takie moduły posiadają.

Zdecydowaną korzyścią zastosowania modułu APS w ramach systemu ERP, a nie osobnego systemu APS, jest brak konieczności ich integracji, co wpływa na zmniejszenie kosztów związanych z integracją, a dodatkowo eliminowany jest interfejs wymiany danych, co korzystnie wpływa na stabilność całego rozwiązania. Odpowiadając zatem na postawione pytanie, należy stwierdzić, że ze względu na założenia teoretyczne, jak i możliwości technologiczne, zaawansowane planowanie produkcji powinno być możliwe do realizacji w systemach klasy ERP, o czym świadczą przykłady niektórych systemów ERP.


Konsultanci BPC Group systematycznie analizują funkcjonalności systemów ERP w obszarze zaawansowanego planowania produkcji. W ubiegłym roku poddano analizie około 20 systemów ERP.

W marcu udostępnimy przedsiębiorcom najnowsze zestawienie porównawcze, które zawiera analizę 16 funkcji zaawansowanego planowania w 18 najczęściej stosowanych w przedsiębiorstwach produkcyjnych systemach ERP.

Już dzisiaj zapraszamy do zapoznania się z fragmentem raportu.


Raport 2018 – Zaawansowane funkcje planowania produkcji.

Epicor ERP
>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<< Comarch ERP XL>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Hermes SQL>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<SAP S4 HANA>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Microsoft Dynamics NAV>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Infor CoudSuite>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Infor M3>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Sage X3>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Streamsoft Prestiż>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Standard ERP>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<elseERP>>

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

<<Epicor iScala

Funkcjonalność TAK NIE
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czas dostaw surowców
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne obciążenie maszyn i gniazd produkcyjnych
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające dostępne zasoby kadrowe
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zleceń (np. priorytety)
Automatyczne planowanie harmonogramowanie uwzględniające atrybuty zasobów (np. priorytety)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające kooperację
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające czasy międzyoperacyjne (np. schnięcie)
Automatyczne planowanie i harmonogramowanie uwzględniające macierz przezbrojeń

Czy wiemy czego chcemy?

Przedsiębiorcy twierdzą, że najlepszym sposobem na zabezpieczenie firmy przed wyborem złego rozwiązania IT jest wykonanie dokładnej analizy procesów biznesowych. Decydenci powinni zidentyfikować problemy oraz potrzeby, które chcieliby rozwiązać wdrażając system informatyczny. Przystępując do wyboru systemu należy zapoznać się z dostępną ofertą systemów na rynku i przeanalizować kompetencje dostawców (referencje, ilość i jakość kadry wdrożeniowej).

W lutym br. kilkadziesiąt przedsiębiorstw uczestniczących w spotkaniach edukacyjnych organizowanych prze BPC Group poszukiwało odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób przedsiębiorstwo może zabezpieczyć się przed wyborem złego rozwiązania IT oraz jego dostawcy”. Odpowiedzi udzielała kadra decyzyjna, która bierze aktywny udział w procesach wyboru systemów IT, m.in. szefowie produkcji, osoby nadzorujące IT, dyrektorzy finansowi i controlingu oraz członkowie zarządu.

Poniżej prezentujemy kluczowe wskazówki przedstawione przez wybrane przedsiębiorstwa uczestniczące w badaniu:


KATI Sp. z o.o.

Tomasz Nasierowski, Prezes Zarządu

  1. W trakcie procesu wyboru rozwiązania IT warto skorzystać z wsparcia oferowanego przez niezależne firmy doradcze specjalizujące się w zakresie projektów IT.
  2. Konieczne jest przeprowadzenie analizy potrzeb biznesowo-informatycznych. Analiza powinna zostać wykonana przez zewnętrznego audytora.
  3. Wsparcie firmy doradczej w aspektach prawnych projektu np. podczas tworzenia umowy wdrożeniowej i serwisowej z dostawcą jest zapewnieniem, że dostarczone usługi i rozwiązanie IT spełni nasze oczekiwania.
Eiffage Polska Serwis Sp. z o.o.

Leszek Pisałek, Dyrektor Administracyjny

  1. Niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej analiza własnych procesów, które chcemy następnie objąć wprowadzanym systemem IT.
  2. Porównanie wielu rozwiązań IT dla obszaru biznesowego, który chcemy zinformatyzować.
  3. Dobór właściwej kadry do nadzoru merytorycznego i formalnego nad procesem wdrożenia IT oraz zaangażowanie jak największej ilości osób z przedsiębiorstwa, uczestniczących w procesie analizy i wdrożenia. To równie ważne elementy zabezpieczające przed wyborem złego rozwiązania IT i dostawcy.
MAGO Sp. z o.o.

Robert Zdanowski, Zastępca Dyrektora Finansowego

  1. W początkowej fazie wyboru rozwiązania należy zdefiniować pojawiające się problemy i wąskie gardła, które chcemy wyeliminować bądź usprawnić. Jednocześnie należy nie zapominać o potrzebach biznesowych i celach jakie chcemy zrealizować poprzez wdrożenie nowego rozwiązania IT w firmie.
  2. W drugim kroku trzeba dokładnie zapoznać się z ofertą zarówno producentów rozwiązań IT, jak i firm wdrożeniowych (rozwiązania IT muszą być jak najbardziej zbliżone do oczekiwań i wielkości firmy oraz uwzględniać potencjalny rozwój biznesu w najbliższych latach).
  3. Warto skupić się na rozwiązaniu i usprawnieniu firmy w obszarze globalnym, mającym wpływ na usprawnienie całego przedsiębiorstwa, a nie tylko eliminacji lokalnych problemów (tzw. Eliminacja „wąskich gardeł” w firmie).
MAGO Sp. z o.o.

Monika Przybyś, Specjalista ds. controllingu i nadzoru właścicielskiego

  1. Należy porozmawiać z odbiorcami (docelowymi użytkownikami systemu) w celu zidentyfikowania potrzeb oraz analizy obecnych problemów, które dany system może rozwiązać.
  2. Jeśli posiadamy już jakieś narzędzia informatyczne wdrożone w przedsiębiorstwie, warto sprawdzić czy nowy system IT ma możliwość integracji z obecnymi narzędziami, których nie chcemy się pozbywać. Pozwoli to zaoszczędzić czas pracy czynnika ludzkiego oraz zminimalizować koszty
  3. Należy zwrócić uwagę na jakość danych, które są obecnie dostępne w wykorzystywanych przez przedsiębiorstwo systemach IT, z których korzystamy. Jest to bardzo ważne, aby później ograniczyć czas wprowadzania rozwiązań. Należy zacząć „oczyszczać” dane jeszcze zanim wybierzemy jakieś nowe rozwiązanie IT.
Wrocławskie Zakłady Zielarskie „Herbapol” S.A.

Edyta Sapijaszko, Manager ds. Systemów Zintegrowanych

  1. Czy na pewno wiemy czego chcemy? Jakie są cele wdrożenia? Czy jesteśmy w stanie podać cele realne i mierzalne? Czy cele jesteśmy w stanie zamienić w wymagania?
  2. Czy na pewno wiemy jak wygląda nasz proces, który chcemy zinformatyzować? Które elementy procesu są ok, gdzie są problemy i dlaczego występują. Czy system informatyczny rozwiąże te problemy? Czy nie próbujemy je przykryć systemem, mając nadzieję, że sam system je rozwiąże? Dobrze jest więc zrobić audyt firmy i optymalizację procesów.
  3. Jaki system IT ma nasza konkurencja? Referencję z branży są bardzo istotne. Nie bójmy się wizyt referencyjnych, zadawajmy pytania. Jeśli firma jest podobna do naszej, może system część problemów im rozwiązał? Jak wyglądała współpraca z firmą wdrożeniową?
Wrocławskie Zakłady Zielarskie „Herbapol” S.A.

Jarosław Michoński, Kierownik Zakładu

  1. Przedsiębiorstwo powinno odpowiedzieć sobie na pytanie: Po co to wdraża? Co ma to narzędzie zmienić?
  2. Dostawca musi mieć kadrę posiadającą cechy i umiejętności typowo zarządcze. Zwłaszcza konsultanci bezpośrednio współpracujący z klientem. Często problemy wdrożeniowe nie są natury technicznej czy programistycznej, a typowo ludzkiej.
  3. Pracownicy ze strony klienta powinni być dobrani nie tylko ze względu na wiedzę merytoryczną. Powinni też wykazywać się wytrwałością i zdeterminowaniem, aby pomimo trudności zrealizować projekt.
ORION PU Sp. z o.o.

Maurycy Fortuna, Kierownik Planowania i Logistyki

  1. Przedsiębiorstwo w pierwszej kolejności musi ustalić jednoznaczny model biznesowy.
  2. W drugim kroku powinno zaangażować firmę doradczą w celu zebrania opinii zarówno o systemie jak i firmie, która ma go dostarczyć i przeprowadzić wdrożenie.
  3. Następnie należy określić oczekiwania względem systemu. Na podstawie zebranych informacji zaangażować w ich realizacje osoby odpowiedzialne za dany obszar biznesowy w przedsiębiorstwie.
GTV Poland

Paweł Cąkała, IT Manager

  1. Pierwszym krokiem do wdrożenia rozwiązania informatycznego jest dogłębne zrozumienie procesów w firmie oraz weryfikacja dostawcy, który będzie wdrażać rozwiązanie. Konieczne jest sprawdzenie, czy dostawca systemu IT przeanalizował procesy biznesowe zachodzące w przedsiębiorstwie, w którym będzie wdrażał.
  2. Konieczne jest również sprawdzenie dostawcy pod względem finansowym. Dobra sytuacja finansowa dostawcy czyni go wiarygodniejszym i pewniejszym partnerem.
  3. Istotną kwestią jest zapewnienie przez dostawcę zasobów ludzkich (ekspertów). Należy zwrócić uwagę, aby powyższy zapis miał miejsce w umowie prawnej.

Od 10 lat firmy konsultingowe BPC Group wspierają wiedzą duże i średnie przedsiębiorstwa w procesach informatyzacji. Z usług edukacyjnych i doradczych konsultantów korzysta obecnie niemal 85% przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w Polsce, które systematycznie inwestują w nowe technologie IT.

Z wiedzy BPC Group korzystają producenci i dostawcy rozwiązań informatycznych z Polski i z zagranicy. Konsultanci wspierają kadrę zarządzającą firm informatycznych w procesach wprowadzania rozwiązań na rynek polskich przedsiębiorstw, budowania sieci dealerskich czy też dywersyfikacji sprzedaży.


Zobacz wyniki konkursu