Rozwiązanie IFS Zarządzanie Serwisem w Terenie i firma Accenture zwiększą wydajność ponad 500 techników serwisowych firmy Eltel Norway

Eltel Norway umacnia swoją pozycję lidera rynkowego i zwiększa satysfakcję klienta dzięki rozwiązaniu IFS Zarządzanie Serwisem w Terenie.

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że firma Eltel Norway zadecydowała o wdrożeniu rozwiązania IFS Zarządzanie Serwisem w Terenie (IFS FSM) oraz rozpoczęciu współpracy z firmą Accenture w celu umocnienia własnej pozycji lidera rynku usług serwisowych 
w zakresie obsługi kluczowej infrastruktury energetycznej i komunikacyjnej w Skandynawii, Polsce oraz w Niemczech. Rozwiązanie IFS FSM zostanie wdrożone jako główna platforma technologiczna firmy Eltel.

W 2017 roku firma Eltel Norway rozpoczęła program transformacji mobilnego personelu w celu umocnienia swojej pozycji rynkowego lidera i optymalizacji działań serwisowych. Elementem kluczowym było znalezienie najlepszego na rynku rozwiązania do zarządzania działaniami pracowników mobilnych, które umożliwiłoby wydajną obsługę działań serwisowych firmy Eltel na terenie Norwegii. Po wnikliwej analizie firma Eltel wybrała rozwiązanie IFS Zarządzanie Serwisem w Terenie oferujące funkcje planowania i optymalizacji harmonogramu oraz zarządzania kontaktami z klientami.

Zarządzaniem programem i zmianami zajmie się globalna firma Accenture Będzie ona również pełnić rolę konsultanta, zapewniając firmie Eltel potrzebne wsparcie.
„Ten projekt ma na celu umożliwienie firmie Eltel wejścia na kolejny poziom wydajności i ugruntowanie jej pozycji jako lidera usług serwisowych w Norwegii” — powiedział Thor-Egel Bråthen, dyrektor zarządzający w firmie Eltel Norway. „Rozwiązanie IFS Zarządzanie Serwisem w Terenie wyposaży naszych techników 
w narzędzie optymalizujące ich pracę, napędzające nasze ciągłe dążenie do udoskonalania usług 
i wspierające interakcję z klientami”.

Eltel Group korzysta z rozwiązań firmy IFS od roku 2000, w którym zadecydowała o wdrożeniu systemu IFS Applications™. Wdrożenie rozwiązania IFS Zarządzanie Serwisem w Terenie umożliwi firmie skrócenie czasu poświęcanego na zarządzanie produkcją i zasobami. Z rozwiązania będzie korzystać ponad 500 techników serwisowych i 30 pracowników administracyjnych.

Glenn Arnesen, prezes IFS Scandinavia, dodał: „Bardzo cieszy nas fakt, że po prawie dwóch dekadach współpracy firma Eltel zdecydowała się wdrożyć kolejne technologie naszej firmy. Stanowi to potwierdzenie silnej pozycji firmy IFS w branży serwisowej oraz jej zaangażowania w oferowanie światowej klasy rozwiązania do zarządzania serwisem w terenie. Dzięki współpracy z naszym długoletnim partnerem, firmą Accenture, projekt wdrożeniowy przebiegnie sprawnie, a jego wynikiem będzie szybki zwrot z inwestycji firmy Eltel w rozwiązanie do zarządzania serwisem w terenie”.
 

Polska firma Paula Fish z branży przetwórstwa spożywczego zwiększa efektywność, wdrażając system IFS Applications

Polska firma Paula Fish z branży przetwórstwa spożywczego zwiększa efektywność, wdrażając 
system IFS Applications 

Rozwiązanie ERP firmy IFS wspiera procesy przetwórstwa ryb i logistykę, pomagając zwiększyć efektywność operacyjną  
Firma IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że firma „Paula Fish” Sławomir Gojdź Sp.J. specjalizująca się w przetwórstwie ryb wdrożyła system IFS Applications™ 9 we współpracy z firmą InfoConsulting, należącą do sieci IFS Partner Network. 

Założona w roku 1998 pod nazwą Paula Trans, firma Paula Fish dysponuje własnymi zakładami przetwórczymi ryb pelagicznych, łososia, flądry i dorsza, wyposażonymi w nowoczesne komory zamrażania i chłodnie. Spółka kontroluje pełny proces zaopatrzenia, przetwórstwa, magazynowania, sprzedaży mrożonek oraz transportu na rynek krajowy, europejski i azjatycki. 
W związku z dynamicznym rozwojem działalności Paula Fish potrzebowała zintegrowanego systemu ERP, obejmującego wszystkie kluczowe procesy biznesowe.

Po przeprowadzeniu analizy dostępnych na rynku rozwiązań zarząd firmy podjął decyzję o wdrożeniu systemu IFS Applications 9. Rozwiązanie firmy IFS nie tylko spełniało bieżące wymagania przedsiębiorstwa, ale także dzięki swojej elastyczności umożliwiało dostosowanie i rozbudowę systemu w miarę przyszłego rozwoju firmy Paula Fish. 
Wdrożenie IFS Applications objęło wszystkie procesy realizowane w obszarze przetwórstwa i przechowywania ryb oraz integrację z systemem obsługi logistyczno-transportowej. Jednym z głównych celów była dystrybucja i procesy produkcyjne oraz ich finansowe odwzorowanie.

System IFS Applications zapewnia wszechstronne wsparcie w takich obszarach, jak: finanse i kontroling, logistyka wejściowa wraz z zaawansowaną obsługą zarządzania paletami, produkcja, logistyka wyjściowa, utrzymanie ruchu i obsługa kadr. Rozwiązanie zostało wdrożone w styczniu 2018 r., na czas i w ramach budżetu. 

„Dokładne odzwierciedlenie w systemie procesów biznesowych, od centrów kosztów i przychodów po zarządzanie magazynem, zapewnia nam dostęp do informacji, które wspierają podejmowanie decyzji” – powiedział Sławomir Gojdź, właściciel firmy „Paula Fish” Sławomir Gojdź Sp. J. „System IFS Applications pozwolił na zwiększenie efektywności operacyjnej naszego przedsiębiorstwa. Dzięki doświadczeniu i wiedzy eksperckiej firmy InfoConsulting projekt wdrożeniowy został przeprowadzony sprawnie i profesjonalnie”.
Mirosław Kamiński, prezes firmy InfoConsulting, dodał: „Cieszymy się z pomyślnego zakończenia projektu wdrożeniowego w Paula Fish, na czas i w ramach budżetu. Wprowadzając automatyzację przetwarzania danych firmowych i przyspieszając przepływ informacji, byliśmy w stanie dostarczyć rozwiązanie, które pozwala użytkownikom pracować wydajniej, a kierownictwu zapewnia dostęp do dokładnych i zawsze aktualnych danych”.

Marcin Taranek, prezes spółki IFS CEE, zarządzającej działalnością firmy IFS w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Centralnej, skomentował: „Przemysł spożywczy jest ważnym segmentem rynkowym dla IFS. Cieszymy się, że firma Paula Fish dołączyła do grona klientów z tej branży korzystających z systemu 
IFS Applications. Jesteśmy przekonani, że elastyczna i skalowalna architektura naszego rozwiązania będzie wspierać na każdym etapie rozwój działalności firmy Paula Fish i pomoże wzmocnić jej przewagę konkurencyjną”.
 

Polskie przedsiębiorstwo wodociągowe OPWiK zwiększa efektywność i redukuje koszty dzięki aktualizacji systemu do wersji IFS Applications 9

Kompleksowe rozwiązanie firmy IFS umożliwia efektywne zarządzanie infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, zarządzanie awariami i działaniami serwisowymi.

Firma IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Otwockie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (OPWiK), przeprowadziło aktualizację swojego system ERP do wersji IFS Applications™ 9 we współpracy z firmą InfoConsulting — jednym z partnerów firmy IFS 
w Polsce. 

Przedsiębiorstwo użyteczności publicznej OPWiK świadczy usługi wodociągowe i kanalizacyjne na terenie miasta Otwock i sąsiadujących gmin. Posiadająca najnowocześniejszą oczyszczalnię ścieków firma nieprzerwanie inwestuje w rozwój i modernizację swojej infrastruktury. Od 2012 roku działania przedsiębiorstwa są wspierane przez kompleksowe rozwiązanie IT oparte na systemie IFS Applications zintegrowanym z systemem GIS i systemem billingowym innych producentów.

System IFS Applications obsługuje wszystkie kluczowe procesy biznesowe, w tym zarządzanie laboratorium, zamówieniami publicznymi oraz serwisem. Dzięki kompleksowej integracji z systemem GIS system IFS Applications pełni także rolę głównego narzędzia związanego z przeglądami i remontami infrastruktury technicznej OPWiK.

Aktualizacja do wersji IFS Applications 9 umożliwiła OPWiK zwiększenie efektywności zarządzania organizacją, szczególnie w odniesieniu do usług świadczonych klientom, obsługi technicznej infrastruktury sieci wodno-kanalizacyjnej i realizacji projektów. Aktualizacja objęła obszary związane z finansami, dystrybucją i remontami, a także z kadrami i płacami. 
„Aktualizacja systemu IFS Applications została przeprowadzona bardzo sprawnie.

Jest to zasługa doświadczonych i kompetentnych konsultantów firmy InfoConsulting, którzy współpracowali z nami przez kilka lat i doskonale znają specyfikę branży wodno-kanalizacyjnej oraz użytkowników, czyli pracowników OPWiK, którzy włożyli bardzo dużo pracy i wiedzy w ten projekt, począwszy od wdrożenia IFS Applications 7.5, a skończywszy na upgrade do wersji 9” — powiedział Mieczysław Kostyra, prezes firmy OPWiK.

„Największą korzyścią płynącą z tego projektu jest dalsza integracja i centralizacja procesów biznesowych naszej firmy w obrębie wszystkich kluczowych obszarów. System IFS Applications oferuje kompleksowe wsparcie wszystkich procesów realizowanych w naszej firmie — od momentu utworzenia zlecenia serwisowego po czynności końcowe”. 
Mirosław Kamiński, prezes firmy InfoConsulting, dodał: „Jesteśmy bardzo zadowoleni z kolejnej udanej aktualizacji systemu IFS Applications, która pozwoliła na ulepszenie procesów biznesowych OPWiK. Ważnym elementem tego projektu było wdrożenie modułu GIS Integration, który korzystając z danych gromadzonych przez system IFS Applications 9, wspomaga efektywne zarządzanie infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, awariami oraz działaniami serwisowymi.

Marcin Taranek, prezes spółki IFS CEE, zarządzającej działalnością firmy IFS w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Centralnej, skomentował: „Energetyka i usługi użyteczności publicznej to jeden z segmentów rynkowych, na których skupia się firma IFS. Od samego początku swojej działalności firma IFS opracowuje i dostarcza najlepsze rozwiązania branżowe dla tego sektora. Cieszymy się, że przedsiębiorstwo OPWiK będzie w dalszym ciągu korzystało z naszej stabilnej i rozwijającej się platformy, umożliwiającej czerpanie zysków z działalności prowadzonej na tak konkurencyjnym rynku”.
 

Analiza ofert – oczekiwania kontra rzeczywistość

Niewątpliwie projekty IT należą do grupy najtrudniejszych do oceny. Przedsiębiorcy liczą na to, iż każdy dostawca sumiennie i rzeczowo odpowie na przesłane zapytanie, co pozwoli sprawnie porównać oferty i wybrać najlepsze rozwiązanie i firmę wdrożeniową. Niestety, rzeczywistość odbiega od ideału. Niejednokrotnie przesłane odpowiedzi (na to samo zapytanie ofertowe) różnią się od siebie nawet o kilkaset procent. Na tak duże różnice wpływ ma kilka elementów, m.in.:

  • Różne stawki godzinowe (nawet w obrębie dostawców tego samego systemu)
  • Różne stawki za licencje (nawet w obrębie dostawców tego samego systemu)
  • Wysokość rabatów przyznanych i otrzymanych od producenta (w przypadku sieci dealerskiej)
  • Ilość zaoferowanych licencji
  • Rodzaj zaoferowanych licencji
  • Wycena lub brak wyceny sprzętu, szkoleń, modyfikacji, konfiguracji i prac programistycznych
  • Wysokość i zakres za-ofertowanych usług maintenance i obsługi serwisowej
  • Ocena wiarygodności przedsiębiorstwa
  • Zakres funkcjonalny (zrozumiany, możliwy do wykonania i oceniony przez oferenta na podstawie zapytania jako dobrze doprecyzowany do realnych potrzeb).

Nie należy zapominać również o tym, że dostawca rozwiązania systemu klasy ERP, który otrzyma zapytanie ofertowe oceni wiarygodność przedsiębiorstwa najprawdopodobniej będzie analizować nie tylko obroty przedsiębiorstwa (czy stać je na kupno tej klasy systemu), lecz także oceni swoje szanse na realizację projektu.

Czytaj więcej

Licencjonowanie

Jedną ze składowych, które mają wpływ na koszty zaawansowanego systemu informatycznego jest kwota zakupu licencji. Ma ona wpływ także na koszty ponoszone już po samym wdrożeniu – od kwoty za licencje liczone są roczne koszty opieki serwisowej.

Obecnie mamy do dyspozycji kilka różnych sposobów licencjonowania rozwiązań:

Stanowiskowa, w której licencje udzielane są na stanowiskach (komputerach), na których wykorzystywany jest system. Każda licencja przydzielana jest więc do komputera, a pracownik może wykorzystywać dowolne stanowisko komputerowe w danym obszarze organizacji;

W oparciu o liczbę jednoczesnych użytkowników,
w której to przedsiębiorstwo wykorzystuje tylko tyle licencji, ilu użytkowników w tym samym czasie pracuje na systemie – ile jest jednoczesnych połączeń do bazy danych. Liczba wszystkich użytkowników może być dużo większa, a sam model (jak i poprzedni) może mieć zastosowanie np. w przypadku kilkuzmianowej pracy zakładu;

Modułowy
część dostawców systemów klasy ERP dzieli swoje rozwiązania na moduły (obszary funkcjonalne) i wyróżnia m.in. finanse, księgowość, gospodarkę magazynową, zarządzanie produkcją. Każdy moduł ma ustaloną kwotę zakupu licencji. Należy oszacować ilu użytkowników będzie wykorzystywać dany moduł, a następnie liczbę tę przemnożyć przez kwotę jednostkową licencji na moduł. Czynność tę należy wykonać dla wszystkich kupowanych modułów, a następnie wynik zsumować. W tym przypadku mamy więc do czynienia z płatnością tylko za te moduły, które zostały zakupione i są wykorzystywane przez przedsiębiorstwo;

Użytkownicy nazwani
sposób licencjonowania, który polega na przydzieleniu każdemu użytkownikowi systemu jego unikalnego identyfikatora. Każdy pracownik ma więc przydzielony swój login i hasło. Inaczej mówiąc, każdy użytkownik systemu musi mieć „dla siebie” zakupioną licencję. Definiuje się przy tym uprawnienia i możliwości dostępu użytkownika do wybranych funkcjonalności / obszarów np. finanse, magazyn, produkcja;

Usługowy, chmurowy (SaaS)
w tym modelu przedsiębiorca nie płaci jednorazowej kwoty zakupu licencji, a ponosi miesięczną opłatę abonamentową. System ERP funkcjonuje na infrastrukturze dostawcy (poza przedsiębiorstwem). Model ten z każdym rokiem zyskuje na popularności. Część przedsiębiorstw stosuje także model hybrydowy, który łączy wykorzystywanie systemu w oparciu o własne zasoby oraz o model chmurowy. Są to głównie przedsiębiorstwa, które wykorzystują wiele dodatkowych (często własnych) rozwiązań i całkowite przeniesienie systemu ERP do modelu chmurowego byłoby trudne (lub niemożliwe).

Zdarza się, że wycena tego samego systemu IT u kilku różnych dostawców może się różnić nawet o kilkaset tysięcy złotych. Może to wynikać z faktu, iż dostawcy stosują różne sposoby licencjonowania, a także inaczej nazywają licencje. Zaleca się, by w arkuszu wymagań funkcjonalnych, który opracowywany jest dla dostawcy, wskazać dokładny zakres obowiązków pracownika z przypisaniem go do działu organizacyjnego w przedsiębiorstwie.

Usługi serwisowe

Koszty opłaty serwisowej uzależnione są od wartości zakupu licencji. Ceny te wahają się od około 12 do 30% (zwykle jest to około 20%) i stanowią określony procent od wartości danej licencji. Cena ta jest bezpośrednio związana z ilością licencji, które zakupi przedsiębiorstwo. Koszty opłat serwisowych obejmują m.in. aktualizacje systemu oraz ilość/rodzaj prac programistycznych wykonanych na życzenie przedsiębiorcy (koszty dojazdu i czas przeznaczony na realizację).

Różnorodność dostępnych na rynku usług serwisowych, które można znaleźć w ofertach dostawców, może spowodować trudność w ich porównaniu. Przedsiębiorcy nieprawidłowo interpretują wybrane pozycji, np. nie dostrzegają różnicy pomiędzy czasem reakcji na awarię, a czasem usunięcia awarii lub też traktują podobnie usterkę, awarię i błąd krytyczny.

W nadesłanych ofertach można zauważyć także różnice w czasie potrzebnym na realizację usługi, co przekłada się na wycenę tych pozycji. Przykładowo, część dostawców przedstawia cenę za świadczenie usług w ciągu roku. Inni operują stawkami godzinowymi, a jeszcze inni przedstawiają wyceny konkretnych rodzajów usług. Niektórzy dostawcy uzależniają także cenę usług serwisowych od ilości i rodzaju posiadanych licencji.

Dostosowanie systemu do aktualnej infrastruktury

W zapytaniu ofertowym należy szczegółowo opisać posiadaną infrastrukturę (systemy oraz sprzęt). Dostawca powinien wskazać, czy oferowane przez niego rozwiązanie może zintegrować się z innymi systemami, działającym w przedsiębiorstwie oraz jakie będą koszty tej integracji. Niejednokrotnie zakup nowego systemu związany jest z zakupem nowej bazy danych lub sprzętu, m.in. serwerów, komputerów, aparatury pomiarowej, maszyn i urządzeń z poszczególnych działów czy też zabezpieczeń dotyczących danych. Nie można o tych aspektach zapomnieć w trakcie przygotowywania zapytania ofertowego, gdyż mogą wiązać się z kosztami rzędu dziesiątek tysięcy złotych.

Warto poznać wskaźnik TCO (Total Cost of Ownership) ERP.

Określa on całkowitą sumę nakładów finansowych związanych z pozyskaniem, wdrożeniem, korzystaniem i utrzymywaniem systemu w danym okresie czasu. Wskaźnik ten często zestawiany jest ze wskaźnikiem ROI, co pozwala określić korzyści w stosunku do kosztów.

Cena realizacji projektu obejmuje zatem zakup: licencji, usług wdrożeniowych, szkoleniowych, baz danych. Może obejmować modyfkacje oprogramowania oraz integrację z innymi rozwiązaniami specjalistycznymi /uzupełniającymi ERP. Ważną składową oferty są usługi maintenance tj. wsparcia technicznego dla systemu i sprzętu (administracja systemu, serwis powdrożeniowy, utrzymanie systemu, aktualizacja oprogramowania, help-desk). Wdrożenie rozwiązania może wiązać się również z zakupem sprzętu. W ramach jednej sieci dilerskiej dostawcy mogą różnie wyceniać projekt.

Ceny otrzymane w odpowiedzi na to samo zapytanie ofertowe mogą różnić się od siebie nawet o 300 %. Różnice mogą wynikać z:

  • Posiadanych kompetencji dostawców np. zatrudnianie etatowych inżynierów z wysokimi kwalifikacjami wdrożeniowymi i bogatym doświadczeniem;
  • Realizowanej przez dostawców strategii biznesowej;
  • Wsparcia producenta np. udzielania większych rabatów na zakup licencji dostawcom z wyższym statusem partnerskim;

Ten sam dostawca zmienia cenę w zależności od różnych czynników. Oferta wstępna może różnić się od końcowej nawet o 200 %.

Przykładowe powody:

  • Niedoprecyzowanie funkcjonalności;
  • Niedostatecznie doprecyzowane wymagania co do infrastruktury;
  • Brak istotnych elementów składowych oferty.

Przedsiębiorca powinien mieć cały czas na uwadze, że dostawcy w pierwszych ofertach cenowych pomijają istotne elementy, które mogą podnieść cenę projektu i doprowadzić do odrzucenia systemu. Praktyka pokazuje, że niejednokrotnie do dalszego etapu wyboru rozwiązania przechodzą dostawcy nierzetelni.