Oczekiwania i potrzeby branży wyrobów metalowych

Branża maszyn, urządzeń i wyrobów metalowych to  obszar silnej konkurencji, gdzie kluczowe znaczenie ma sprawność procesów obsługi klientów i realizacji zamówień o wysokim stopniu różnorodności. 

Firmy muszą sprostać zmiennemu popytowi rynkowemu, dostosować produkcję do coraz krótszych serii i zapewnić pełną kastomizację produktów. Koncentrują się one na ciągłym doskonaleniu procesów wytwórczych, zapewnieniu najwyższej produktywności oraz minimalizacji kosztów wytworzenia.

Przedsiębiorstwa są również zmuszone do ciągłej kontroli jakości, śledzenia partii produktu oraz planowania zespołów w kontekście zachowania większej wydajności maszyn. Niebagatelne znaczenie ma również utrzymanie standardów branżowych oraz wymogów definiowanych przez finalnych producentów. Stanowi to warunek skutecznego działania dostawców w międzynarodowym łańcuchu dostaw.

W związku z koniecznością zapewnienia szybkiej reakcja na zapytania ze strony klientów firmy z branży zwracają szczególną uwagę na obsługę ofertowania
 i konfigurację produktu. Firmy muszą być przygotowane do obsługi coraz mniejszych wolumenów, w tym obsługi produkcji jednostkowej. 

Przedsiębiorstwa dążą  do zapewnienia maksymalnej elastyczności produkcji, co wiąże się z koniecznością szybkich przezbrojeń maszyn. Ma to w efekcie doprowadzić do skrócenia czasu wprowadzenia produktu na rynek. Istotną rolę odgrywa również komunikacja z partnerami i klientami, w tym elektroniczna wymiana dokumentów EDI.
 

Problemy przedsiębiorstw branży metalowej

Płynnie, na czas, bez niespodzianek czy „ogonów” – czyli jak sprawnie realizować proces produkcji i wychwytywać niezgodności?

Tylko bieżąca informacja na temat stopnia zaawansowania produkcji stanowi podstawę do sprawnej jej realizacji. Pozwala to na wczesną identyfikację problemów. Niestety bardzo często raportowanie produkcji odbywa się w firmach z bardzo dużym opóźnieniem. A przecież można to w łatwy sposób usprawnić. Częstą sytuacją jest również, konieczność modyfikacji technologii w ramach już otwartego zlecenia.

Ukierunkowanie na coraz lepsze zaspokajanie potrzeb klientów oraz rosnące i wymagania powodują, iż często zgadzamy się na poważne zmiany już w trakcie realizacji zlecenia. Charakterystyczne są także częste zmiany w dostępnych surowcach (wycofanie przez producentów danego typu surowca, czy ich dostępność na rynku itp.), które wymuszają u producentów branży obróbki metali zmiany w strukturze materiałowej zdefiniowanej wcześniej na potrzeby produkcji. W jednej technologii nie jest to trudne, ale zamiana indeksu w setkach czy tysiącach technologiach produkcyjnych gdzie został on użyty to już duże wyzwanie. 

W odpowiedniej ilości, najtaniej, w odpowiednim momencie – czyli jak zapewnić niezbędne surowce na czas bez zbędnych nad stanów magazynowych? 

Minimalizacja zapasów magazynowych przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości produkcji to niekończące się wyzwanie jakie stoi przed działem zakupów. Codzienne wyzwania to bardzo duża wariantowośćrozmiarów tego samego indeksu, różnorodność używanych jednostek miar, zapewnienie identyfikacji konkretnego surowca przypisanego do danego zlecenia produkcyjnego, optymalizacja cen zakupu (grupowanie ilości zakupowych, łączenie dostaw od tego samego dostawcy itp.). Gwarancja terminowości i jakości dostaw wymaga także systematycznej klasyfikacji i oceny dostawców.

Więcej, szybciej i dokładniej – czyli jak sprawnie przeprowadzić proces ofertowania?

Duża liczba przygotowywanych ofert wymaga odpowiedniego przepływu zadań (workflow) obejmującego wiele działów w firmie: sprzedaży, technologii, produkcji, planowania, zaopatrzenia. Na bazie dokumentacji klienta potrzeba jest szybka informacja na kiedy i za ile możemy dany element wykonać. Ze względu na znaczną fluktuację cen surowców w tej branży kalkulacja kosztów powinna uwzględniać także przewidywane ceny surowców w przyszłości.

Rentowność, zarobek, zysk – czyli ile to nas tak naprawdę kosztowało ?

Rozliczanie kosztów produkcji to potrzeba bardzo szczegółowego ich raportowania i śledzenia
w trakcie realizacji zleceń. Analiza opłacalności zamówień, zleceń produkcyjnych, detali (produktów), a także obserwacja ich rentowności na różnych poziomach marż to kolejne wyzwania, z którymi na co dzień borykają się firmy. Nie łatwo jest przecież jednoznacznie przypisać koszty do konkretnych zleceń produkcyjnych.

Podnoszenie (jakości), minimalizacja (reklamacji) – czyli jak zapewnić odpowiednią jakość naszych wyrobów? 

Kontrola jakości to kolejny ważny element, choć nie zawsze stosowany w rozbudowanym zakresie. Realizowana zarówno przy przyjęciu surowców na magazyn, jak i na różnych etapach zlecenia produkcyjnego. Kontrola jakości staje się dużo bardziej ważna w przypadku konieczności spełnienia wysoko postawionych wymogów jakościowych branż odbiorców. Jak ją ustawić, aby zapewnić wysokiej jakości wyroby jednocześnie nie powodując zbędnych zastojów w procesie produkcyjnych?
 

Gospodarka narzędziowa w firmie produkcyjnej

Jednym z najpoważniejszych problemów w przedsiębiorstwach branży metalowej jest ewidencjonowanie narzędzi, których nie sposób obejść bez systemu informatycznego. Bo czy ktoś nad tym panuje? Narzędzia są wydawane, one krążą gdzieś po całej hali produkcyjnej, a za chwilę zaczyna ich brakować. A kierownik narzędziowni podpisuje polecenia na zakup nowych. Ale dlaczego, po co? Daje, podpisuje i jakby temat znika.

Nie istnieje żadna kontrola kosztów wydziału narzędziowego. Papierowe prowadzenie ewidencji narzędzi jest zbyt pracochłonne dla pracowników, często jest pomijane. Tak naprawdę nikt tego nie pilnuje, a wydawane są kolejne dyspozycje o zakupie nowych narzędzi. 

Kolejną istotną kwestią jest odpowiedź na pytanie, w jakim stanie znajduje się narzędzie, które uzbrojone w maszynie produkuje przez setki godzin, różne detale przypisane do różnych zleceń produkcyjnych. W standardowym ujęciu, o złym stanie narzędzia dowiadujemy się po fakcie, gdy pracownik po wyprodukowaniu partii wyrobów zgłasza kontroli jakości znaczne odstępstwa od zakładanej tolerancji.

W tej sytuacji tracimy cenny czas produkcyjny na maszynie, produkując braki. A można temu zapobiec, monitorując i wyliczając czas pracy każdego narzędzia przy wykorzystaniu specjalizowanego oprogramowania PROXIA-ToolDIRECTOR. Znając zużycie narzędzia, wiemy iż przykładowo kolejnego zlecenia już nie jesteśmy w stanie całego wykonać tym narzędziem, bo jego żywotność skończy się powiedzmy w połowie tego zlecenia. Mamy więcej czasu aby przygotować drugi taki komplet narzędziowy, tak aby produkcja szła bez zakłóceń i strat generowanych przez braki.
 

Kooperacja wymusza informatyzację przedsiębiorstw.

Branża metalowa skupia swoje działania wokół produkcji jednostkowej, realizowanej głównie „pod zamówienie”.Powodem jest przeniesienie produkcji masowej na rynek azjatycki, o niższych kosztach siły roboczej. Duża konkurencja panująca wśród polskich przedsiębiorstw branży metalowej, powoduje wzrost zapotrzebowania na specjalistyczne rozwiązania informatyczne. 

Dziś, liczy się nie tylko wysoka jakość produkowanych wyrobów i „dobra” cena, ale także krótkie terminy realizacji zamówień. Dlatego ważną rolę odgrywają tu systemy ERP i MRP II, które pozwalają ulepszyć efektywność i organizację firmy i tym samym wzmocnić jej konkurencyjność.

W branży tej najlepiej sprawdzają się rozwiązania, które umożliwią wsparcie całego procesu produkcyjnego i obszarów powiązanych z produkcją, takich jak: logistyka, dystrybucja czy księgowość. Przedsiębiorcy oczekują ścisłego skorelowania pracy działów współpracujących z produkcją, by usprawnić między nimi przepływ informacji i lepiej organizować pracę.

W konsekwencji ma to doprowadzić do podniesienia wydajność w obrębie całej firmy.

Z punktu widzenia obsługi procesu produkcyjnego najistotniejsze jest skrócenie czasu związanego z opracowaniem w systemie nowych technologii i przygotowaniem kalkulacji kosztu wytworzenia wyrobu. Programy posiadające generatory technologii wraz z kalkulacjami skracają ten czas do minimum i co ważne, eliminują ryzyko popełnienia błędu.

W branży dużym zainteresowaniem cieszą się także rozwiązania, które pozwalają obsługiwać i rozliczać kooperację.
Nie wszystkie etapy procesu wytwarzania wyrobu realizowane są zawsze w jednym zakładzie produkcyjnym. Przykładem może tu być proces cynkowania wyrobu, który najczęściej zlecany jest podwykonawcom.

Współpraca z kooperantami rodzi również potrzebę szybkiej wymiany informacji biznesowych. W tym przypadku z pomocą przychodzą specjalistyczne platformy B2B, które coraz częściej wykorzystywane są w tej branży. Ze względu na dużą konkurencję panującą w przemyśle metalowym bardzo ważne są również rozwiązania wspierające proces przygotowania ofert. W tym celu systemy ERP udostępniają działom handlowym narzędzia, które pozwalają symulować czas wykonania wyrobu.

Do niedawna tego typu informacje handlowiec musiał uzyskać od działu produkcyjnego, co wydłużało proces odpowiedzi na zapytanie ofertowe. Dziś, takie symulacje wykonywane są bezpośrednio przez handlowców, dzięki czemu czas przygotowania oferty skrócony został do minimum.