Planowanie procesu wyboru systemu ERP.

W zdobywaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwo musi wykorzystywać różnego rodzaju narzędzia i mechanizmy oraz podejmować inwestycje w rozwój, które usprawnią pracę a także zarządzanie firmą. Wśród takich inwestycji znajduje się nie wątpliwie wdrożenie systemów informatycznych klasy ERP, które jest kluczowym czynnikiem usprawniającym zarządzanie przedsiębiorstwem poprzez optymalizację procesów, obniżenie kosztów oraz wzrost wydajności pracowników.  

Wielu przedsiębiorców musi przejść przez długą i pełną wątpliwości ścieżkę, na której rozważać będą kwestie inwestycji w najnowsze rozwiązania informatyczne. Każda inwestycja poprzedzona jest zadawaniem sobie pytań o jej sens, zmaganiem się z niepewnością i argumentowaniem za i przeciw określonym zmianom. Takie wątpliwości i rozważania są dobre, bowiem sprawiają, że dokonany zakup staje się przemyślany, a inwestor pewny swojej decyzji i zadowolony ze skutków jej podjęcia.

Zakupienie systemu informatycznego to procedura, która może dochodzić nawet do roku czasu. Długi czas wcale nie jest jednak mało pożądany, ponieważ tutaj nie ma miejsca na błędy – system powinien być optymalnie dopasowany, ponieważ tylko wtedy jego zakup okaże się opłacalną inwestycją.  

ETAPY  WYBORU SYSTEMU: 

  1. Pierwszym krokiem jest wybranie odpowiedniej oferty. Dostawców jest wielu, zatem warto skonsultować się ze zewnętrznymi specjalistami, którzy doradzą, jakie rozwiązanie sprawdza się najlepiej. Pierwszy etap zazwyczaj odbywa się na przełomie ostatniego kwartału oraz pierwszego kwartału nowego roku, kiedy podejmowane są decyzję o nowych inwestycjach oraz ich zabudżetowanie.  
     
  2. Gdy system został już wybrany, należy skontaktować się z potencjalnym dostawcą, gdzie na spotkaniu z przedstawicielem będzie możliwość pozyskania dodatkowej wiedzy o rozwiązaniu oraz zobaczyć jak działa system. Takie spotkania zwykle są bezpłatne i nie zobowiązują do zakupu. Do drugiego etapu przedsiębiorstwa podchodzą najczęściej na przełomie drugiego kwartału po zabudżetowaniu inwestycji oraz przed okresem urlopowym pracowników.  
     
  3. Gdy dany system okazuje się atrakcyjną propozycją, wówczas następuje proces ustalenia wdrożenia. Ważne, aby było ono przeprowadzone profesjonalnie. Na podstawie analiz dobiera się także odpowiednie moduły systemu. Zwykle trzeba przygotować się na co najmniej kilkumiesięczne wdrożenie. Etap finalnego wybory dostawcy odbywa się na przełomie drugiego i trzeciego kwartału, tak aby po zakończeniu okresu urlopowego można było rozpocząć wdrożenie systemu.  

Zawsze chodzi o zyski, a ich osiąganie jest łatwiejsze i sprawniejsze jeżeli wykorzystuje się do tego odpowiednie narzędzia. Wszak ewolucja, a niekiedy rewolucja przedsiębiorstwa jest tylko kwestią czasu. Nie warto odwlekać tego momentu i tracić czasu, bowiem nie jest korzystne opieranie swojej działalności o przestarzałe metody zarządzania. Inwestycje mogą czasem wymagać mniejszych bądź większych wyrzeczeń, ale w ostatecznych rozrachunku przynoszą tylko korzyści, których nie sposób docenić i nie dostrzec ich pozytywnego wpływy na funkcjonowanie firmy.  
 

Błyskawiczne wdrożenie SAP SD i MM W CEDC International

Implementacja modułów SAP SD i SAP MM u lidera rynku alkoholi w Polsce – CEDC International – przebiegła w rekordowo szybkim tempie 45 dni. Projekt zakończył się sukcesem i umożliwił spółce przeniesienie do wewnętrznych struktur kluczowych procesów.

Projekt obejmował wdrożenie modułów SD (Sales & Distribution, Sprzedaż i dystrybucja) i MM (Materials Management, czyli Gospodarka materiałowa) obejmujących kluczowe procesy sprzedażowe oraz zakupowe wraz z procesami pomocniczymi. Dodatkowo przeprowadzona została migracja danych podstawowych materiałów.

Bez implementacji SD i MM praca CEDC byłaby praktycznie niemożliwa. Aby usprawnić obsługę klientów i zoptymalizować koszty, przejęliśmy procesy dystrybucyjne od zewnętrznego operatora. Obsługa klientów w obszarze „duty free” w Europie oraz praca z dystrybutorami w Europie i obu Amerykach bez wdrożenia byłaby niewykonalna – mówi Piotr Majewski, IT Director w CEDC International Sp. z o. o.

Wdrożenie można określić mianem ekspresowego, ponieważ od pierwszej telekonferencji do GoLive’u minęło tylko 45 dni. Dodatkowym wyzwaniem była konieczność przygotowania narzędzi oraz przeprowadzenia migracji danych podstawowych materiałów, inforekordów oraz danych podstawowych klientów.

Choć zakres wdrożenia obejmował tylko kilka procesów w obszarze SD i MM, było nie lada wyzwaniem w tak krótkim czasie uzyskać wiedzę na temat wszystkich wymagań klienta, zestawić ją ze standardem dostarczanym przez SAP oraz zaproponować docelowe rozwiązanie – mówią Piotr Til i Patryk Chlebda, konsultanci wiodący w projekcie ze strony Hicron.

Projekt, pomimo niewielkiej ilości czasu na jego realizację, zakończył się pełnym sukcesem. Dzięki ścisłej współpracy konsultantów Hicron oraz zespołu projektowego po stronie CEDC udało się pomyślnie zakończyć wdrożenie i tym samym – umożliwić CEDC sprawny proces przeniesienia dystrybucji – mówi Piotr Majewski z CEDC.

CEDC International Sp. z o.o. jest jednym z czołowych producentów i dystrybutorów alkoholi na świecie, a także liderem na polskim rynku wódki. Założona na początku lat 90-tych, z czasem z importera przekształciła się w producenta i dystrybutora wódek na rynku Europejskim i amerykańskim.

Grupa Kapitałowa Cyfrowy Polsat gotowa na IFRS16

Trwa projekt przystosowania procesów biznesowych Grupy Kapitałowej Cyfrowy Polsat do nowych regulacji IFRS16 (MSSF16), który realizuje Hicron. O swoich doświadczeniach przedstawiciele Grupy Cyfrowy Polsat oraz Hicron opowiedzą na konferencji SAP NOW – Inteligentna Organizacja.

IFRS16 (nazywany inaczej MSSF16) to nowy standard rozliczania umów leasingowych, który – wchodząc w życie od 1 stycznia 2019 – sporo zmieni w procesach biznesowych przedsiębiorstw procesujących umowy leasingowe. Każda firma, która leasinguje sprzęt czy wynajmuje nieruchomości i składająca sprawozdania finansowe według IFRS lub GAAP – musi przygotować się na spore zmiany. Z pomocą przy obsłudze nowych wymagań przychodzi SAP RE-FX dla Leasingu.

Podobnie jak przy standardzie MSSF15, tak i tym razem ustawodawca zapowiedział zmiany, a my musimy się do nich dostosować. Jesteśmy grupą kapitałową z kilkudziesięcioma spółkami w portfelu, w tym ze spółką giełdową (Cyfrowy Polsat S. A.). Zachowujemy najwyższe standardy prowadzenia działalności: tego też oczekują od nas inwestorzy giełdowi, zatem szybkie dostosowanie się do nowych wymagań jest dla nas priorytetem – mówi Piotr Paduszyński, Kierownik Działu Systemów SAP w Grupie Kapitałowej Cyfrowy Polsat.

Ważnym elementem projektu było uwzględnienie aktualnej architektury systemu obejmującej dwa systemy SAP ERP w różnych wersjach oraz szereg systemów non-SAP, a także charakterystykę Grupy Kapitałowej: kilkadziesiąt obecnych w niej spółek z różnych branż oraz dużą dynamikę rozwoju Grupy.

Projekt to – oprócz wyzwań organizacyjnych – także presja czasu i zbliżający się 1 stycznia 2019 roku. Wiele spółek, wiele obszarów, różne rodzaje umów i obiektów – niewiele rynkowych rozwiązań było w stanie udźwignąć nasze potrzeby. SAP dostarcza moduł RE-FX, który planuje rozwijać. Mamy więc nadzieję, że standard RE-FX będzie się systematycznie rozszerzał wraz z naszymi potrzebami  oraz ustalonymi standardami rynkowymi– dodaje Piotr Paduszyński.

Projekt realizowany dla Grupy Kapitałowej Cyfrowy Polsat znajduje się na końcowym etapie budowy koncepcji biznesowej rozwiązania, już za chwilę rozpocznie się realizacja. Aby cały proces przebiegł sprawnie, także w kontekście ambitnego harmonogramu, Grupa już wcześniej zadbała o bardzo dokładne przygotowanie wymagań. Walidacja procesów biznesowych pod kątem wymagań IFRES16 we współpracy z zewnętrznymi doradcami połączona z analizą wewnętrzną umożliwiła idealny start dla projektu koncepcji i wdrożenia.

Jesteśmy spokojni o postępy naszych przygotowań. Korzystamy z wieloletnich doświadczeń Hicron jako dostawcy rozwiązań SAP w obszarze zarządzania nieruchomościami. Mamy profesjonalny i bardzo zaangażowany zespół wewnętrzny oraz solidne filary w postaci ściśle sprecyzowanych wymagań. To idealnie współgra, a projekt sprawnie posuwa się do przodu – podsumowuje Piotr Paduszyński.

Grupa Cyfrowy Polsat ma także plany na dalszy rozwój informatyczny tego obszaru. Po uruchomieniu obsługi standardu IFRS16 dla wszystkich spółek Grupy planowane jest stopione wdrożenie pełnego zarządzania nieruchomościami i umowami za pośrednictwem SAP RE-FX w obszarach biznesowych wcześniej nie objętych tym modułem systemu SAP.

IFS Applications 10 – nowy, jeszcze lepszy interfejs użytkownika i ponad 500 aktualizacji 

•    Nowa szata graficzna i nowe wzorce obsługi sprawiają, że korzystanie z  IFS Applications 10 jest jeszcze bardziej intuicyjne – bez względu na wykorzystywane urządzenie dostępowe
•    Innowacyjne nowe możliwości – w tym chatbot sterowany sztuczną inteligencją, nowe obszary zarządzania serwisem oraz setki innych usprawnień w całym systemie firmy IFS
•    Firma IFS zapewnia klientom możliwość wyboru: IFS Applications 10 jest dostępny zarówno w chmurze, jak i w modelu on-premise

Firma IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, wprowadza system IFS Applications™ 10 – nową wersję pakietu narzędzi do zarządzania działalnością biznesową. Jego premiera odbyła się na konferencji IFS World Conference w Atlancie. Aby ułatwić klientom wykorzystanie trendów branżowych, takich jak automatyzacja, obsługa urządzeń połączonych (IoT) i serwicyzacja, nowa wersja systemu dostarcza firmom jeszcze lepsze zaplecze do obsługi dzisiejszych technologii cyfrowych. 

Nowości w systemie IFS Applications 10:

•    IFS Aurena: Nowoczesny interfejs użytkownika, w pełni zgodny z responsywną technologią przeglądarkową. IFS Aurena zapewnia optymalny komfort użytkowania, zwiększając przez to skuteczność i wydajność pracy. Interfejs IFS Aurena przeznaczony jest zarówno dla użytkowników biznesowych, jak i okazjonalnych.

•    Komunikacja z systemem IFS przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji: Bazując na technologii sztucznej inteligencji (artificial intelligence, AI), system IFS Applications 10 wprowadza asystenta IFS Aurena Bot. Pomaga on użytkownikom obsługiwać system za pomocą poleceń głosowych
i tekstowych, przekazywanych w intuicyjny i efektywny sposób. IFS Aurena Bot odpowiada na pytania pracowników i managerów, a także pomaga w realizowaniu wybranych zadań – przykładowo w rejestrowaniu i rozpatrywaniu wniosków urlopowych. IFS Aurena Bot obsługuje popularne komunikatory, takie jak Skype, Skype for Business i Facebook Messenger. Polecenia można także przekazywać bezpośrednio przy użyciu interfejsu systemu IFS Aurena.

•    Rozwiązanie do zarządzania serwisem: System IFS Applications 10 obejmuje szereg funkcjonalności wspierających firmy świadczące usługi serwisowe, zwłaszcza producentów
z zapleczem do obsługi posprzedażnej oraz firmy, które specjalizują się w dostarczaniu wysokiej jakości usług serwisowych. Do najważniejszych usprawnień w tym obszarze zalicza się mechanizm zarządzania umowami serwisowymi bezpośrednio w module CRM, rozbudowaną obsługę zadań, ulepszone rozwiązanie IFS Mobilne Zlecenia Robocze, usprawnienia w planowaniu i kontroli wykorzystania zasobów, a także rozbudowaną kontrolę kosztów i rozliczania prac bieżących. Rozwinięta została również platforma do komunikacji internetowej z kontrahentami i podwykonawcami.

•    Planowanie potrzeb materiałowych sterowane popytem (demand-driven MRP; DDMRP): DDMRP to nowoczesna adaptacja klasycznego mechanizmu planowania potrzeb materiałowych (MRP). Pomaga ona stawić czoła wyzwaniom związanym z krótkim cyklem życia produktów, długim skumulowanym czasem realizacji dostaw oraz nieuniknionym błędem prognoz sprzedaży. Mechanizm strategicznego pozycjonowania zapasów w łańcuchu dostaw pozwala firmom skrócić czas realizacji zamówień i lepiej reagować na zmiany popytu. Algorytmy DDMRP wbudowane w IFS Applications 10 zostały certyfikowane przez organizację Demand Driven Institute, co plasuje firmę IFS w elitarnym gronie dostawców tej nowej koncepcji planistycznej.

•    Funkcje związane z produkcją: Nowa wersja systemu oferuje znaczne usprawnienia obsługi produkcji procesowej, w tym także nowe i ulepszone funkcje monitorowania produkcji w toku, zarządzania jakością, zarządzania recepturami i formułami, bilansowania produkcji wsadowej  i zarządzania handlem. Ulepszone funkcje pomagają firmom produkcyjnym zwiększyć wydajność i w pełni wykorzystać zalety cyfrowej transformacji.

•    Usprawnienia w obsłudze działalności globalnej: By lepiej wspomagać działalność firm globalnych, system IFS Applications 10 został wyposażony w elastyczny mechanizm rozliczania podatków, więcej funkcji zarządzania współpracą między wieloma firmami, a także rozbudowane narzędzia księgowości równoległej, wykorzystywanej do celów rozliczeń lokalnych i korporacyjnych.

•    Nowoczesny interfejs API z obsługą rozwiązań chmurowych: Otwarty interfejs API w postaci mikro-usług, opracowany zgodnie z wytycznymi RESTful standardem OASIS oData, zapewnia łatwą integrację danych i procesów w systemie IFS Applications z rozwiązaniami wykorzystującymi technologie IoT i AI, pakiet Microsoft Office365 oraz większość nowoczesnych technologii chmurowych i rozwiązań SaaS.
Bardzo cieszymy się z premiery systemu IFS Applications 10. Pomoże on klientom lepiej wykorzystać potencjał związany z automatyzacją, obsługą urządzeń połączonych i serwicyzacją” – powiedział Darren Roos, prezes korporacji IFS. „Nowa wersja powstała przy bliskiej współpracy z naszymi klientami i obejmuje wiele innowacji, które pomogą lepiej wykorzystać potencjał naszej platformy już od samego początku jej eksploatacji”.
Dan Matthews, CTO w korporacji IFS, dodał: „Nowa wersja obejmuje ponad 500 nowych funkcji  i usprawnień, w tym zupełnie nowy interfejs użytkownika i zaawansowane narzędzia dla przedsiębiorstw serwisowych. Dzięki nim użytkownicy mogą skuteczniej zarządzać biznesem oraz wspierać procesy przy wykorzystaniu zalet dzisiejszych technologii cyfrowych. Wzbogacona funkcjonalność systemu IFS Applications 10, w połączeniu z obsługą IoT i wielowarstwową architekturą aplikacji sprawia, że jest to wyjątkowa platforma do prowadzenia biznesu”.
System IFS Applications 10 został już wdrożony przez pięciu wczesnych nabywców, którzy podzielili się swoimi opiniami na temat nowej platformy. Do tej grupy zaliczają się firmy z różnorodnych branż i różnych części świata. Są to: Chief Industries, Inc. (USA), Hexpol (Szwecja), Portsmouth Aviation (Wielka Brytania), Volac (Wielka Brytania) oraz Valmont Industries (USA).
Neville Chapman, dyrektor ds. rozwoju w firmie Volac, powiedział: „Jedną z głównych zalet systemu IFS Applications 10 jest jego nowy interfejs IFS Aurena. Umożliwia on użytkownikom wydajną pracę z poziomu dowolnego urządzenia i w dowolnym czasie. Chcemy go stosować w połączeniu z modułem IFS Lobby, by ułatwić pracownikom dostęp do informacji potrzebnych do realizowania ich zadań. Opracowujemy pulpity KPI do wizualizacji celów strategicznych, które pobierają informacje bezpośrednio z systemu IFS Applications i umożliwiają bardziej szczegółowy wgląd w krytyczne dane. Za ich pomocą, przy wykorzystaniu informacji operacyjnych dostarczanych przez IFS Lobby, chcemy do maksimum wykorzystać potencjał inwestycji w tę platformę. Współpraca z firmą IFS w ramach programu dla wczesnych nabywców oraz wpływ na rozwój całego rozwiązania to bardzo ciekawe doświadczenie i liczymy na podobną współpracę w przyszłości”.
System IFS Applications 10 już w dniu premiery osiągnął rynkowy sukces – wiele przedsiębiorstw podpisało już umowy sprzedażowe, w tym francuski operator pocztowy La Poste, globalne przedsiębiorstwo z sektora obrony i bezpieczeństwa Saab, wiodący na rynku szwedzkim producent kawy – Löfbergs Lila, szwajcarski producent mikrosilników – Maxon Motor, a także norweska firma Bergene Holm AS z przemysłu drzewnego. System IFS Applications 10 jest dostępny jako usługa zarządzana w środowisku chmury, w modelu SaaS (oprogramowanie jako usługa) oraz w modelu on-premise.

O firmie IFS
IFS™ jest producentem i dostawcą oprogramowania dla przedsiębiorstw, współpracującym z klientami z całego świata, którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, zarządzaniem majątkiem oraz świadczeniem usług serwisowych. Dzięki połączeniu wiedzy branżowej naszego zespołu oraz rozwiązań i zaangażowania we współpracę z naszymi klientami, jesteśmy wiodącym i najczęściej rekomendowanym dostawcą w naszym sektorze. Nasz zespół składający się z 3500 pracowników wspiera ponad milion użytkowników z całego świata za pośrednictwem sieci biur lokalnych oraz stale powiększającego się ekosystemu firm partnerskich.
W rankingu zachodnich dostawców systemów klasy ERP w Polsce firma IFS jest w pierwszej trójce. IFS obsługuje na terenie Polski ponad 260 klientów z czterech biur własnych. Do grupy klientów IFS w Polsce należą m.in.: Bolix S.A., Cognor S.A., ELESTER-PKP, Enea Wytwarzanie sp. z o.o., Grupa ATLAS, Grupa Nowy Styl, Grupa Paradyż, Grupa Powen-Wafapomp SA, Libet S.A., Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o., Mostostal Zabrze S.A., MPK S.A. w Krakowie, MPWiK SA w Krakowie, MPWiK w m.st. Warszawie S.A., MPWiK SA we Wrocławiu, PESA Bydgoszcz SA, PGNiG Termika, Poltarex Sp. z o.o., Porta KMI Poland Sp. z o.o., PREVAC sp. z o.o., Quad/Graphics Europe, TAURON Wytwarzanie S.A., UTC CCS Manufacturing Polska sp. z o.o., VECTOR Sp. z o.o. i wiele innych firm.

Więcej informacji: IFSworld.com
Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland
Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem http://blog.ifsworld.com, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania  i ciekawe pomysły.