Sprawniej dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów

Jednym z najważniejszych codziennych wyzwań stojących przed nastawionymi na rozwój firmami jest odpowiednie zarządzanie dokumentami. Dobrym sposobem na usprawnienie tego obszaru działalności jest skorzystanie z narzędzia informatycznego, które pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze.

Procesy biznesowe są w centrum uwagi wszystkich firm, choć wyzwania stojące przed firmami – małą, średnią i dużą są trochę inne. Duże i średnie przedsiębiorstwa mają procesy uporządkowane i niejednokrotnie dobrze udokumentowane. Problemem jest natomiast utrzymanie dyscypliny wśród dużej liczby pracowników, aby tych procedur przestrzegali. Często spotykaną bolączką jest też brak przepływu informacji w ramach procesu i długi czas oczekiwania na poszczególne akceptacje. W małych firmach natomiast procesy nie są aż tak sformalizowane, a pracownicy w wielu sytuacjach działają intuicyjnie. W tych organizacjach główne wyzwanie polega na utrzymaniu odpowiednich standardów postępowania i, podobnie jak w dużych firmach, usprawnieniu przepływu informacji. 

Kluczowym celem wdrożenia narzędzi EOD (często zwanych również Workflow, DMS lub ECM) jest udrożnienie procesu wymiany informacji (repozytorium dokumentów), przyspieszenie realizacji procesów (działania równoległe i automatyzacja) oraz przypilnowanie, aby procesy zawsze były realizowane w określony sposób (system nie pozwoli na inny przebieg procesu niż przewidział projektant). Warto zaznaczyć, że proces to nie tylko poszczególne szczeble akceptacji poszczególnych wniosków i powiadomienia dla zainteresowanych osób. Dobrze zaprojektowany proces uwzględnia rozmaite scenariusze w zależności od zawartych w nim danych oraz decyzji podejmowanych na poprzednich etapach.

Elastyczna platforma
Krakowska firma Archman jest producentem systemów informatycznych usprawniających codzienną działalność przedsiębiorstw różnej wielkości w tak kluczowych obszarach jak obieg pracy i dokumentów (workflow), budżetowanie i analiza danych oraz zarządzanie personelem. Flagowym produktem firmy jest Business Navigator zbudowany na platformie Microsoft.NET, który działa w środowisku dowolnej przeglądarki internetowej. System można zainstalować w chmurze lub na serwerze klienta i rozbudowywać, nie dysponując fachową wiedzą informatyczną. Służą do tego kreatory procesów, powiadomień, formularzy i raportów. 

Wzrost popularności ECM na świecie
Systemy z segmentu ECM (Enterprise Content Management) zyskują na znaczeniu; przewiduje się, że w najbliższych latach ten trend jeszcze się wzmocni. Według niektórych analiz w latach 2018-2022 segment ECM będzie rosnąć w tempie 18% rocznie, co jest wielkością robiącą wrażenie nawet na rynku IT. Jednym z podstawowych zadań oprogramowania ECM jest usprawnienie elektronicznego obiegu dokumentów. Obecnie biznes wykorzystuje tego typu oprogramowanie do obsługi procesów w takich obszarach jak administracja, serwis lub zakupy. Nie wyczerpuje to jednak listy możliwości systemów ECM, które mogą również usprawnić działanie firmy w takich aspektach jak zarządzanie zasobami ludzkimi, transport czy produkcja. Oznacza to zatem przejęcie niektórych zadań tradycyjnie przypisywanych systemom ERP oprogramowaniu ECM, które lepiej radzą sobie z wysoką zmiennością procesów, a co więcej – ich wdrożenie jest też zauważalnie tańsze od wdrożenia ERP.
Jeszcze innym obszarem, w którym możliwe jest wykorzystanie systemów do elektronicznego obiegu dokumentów jest analityka zarządcza. Systemy te są w stanie dostarczyć użytkownikowi najważniejszych danych potrzebnych do zarządzania firmą, a więc np. zaawansowane raporty kosztowe lub też stopień wykorzystania (lub przekroczenia) budżetu. Ponadto, systemy ECM mają możliwość analizy zawartości przetwarzanego dokumentu. Jeśli znajdująca się na nim kwota będzie wyższa niż zwykle, system ma możliwość automatycznego wstrzymania akceptacji lub skierowania dokumentu do dodatkowej weryfikacji. Systemy klasy ECM są więc wyposażone także w funkcje zwiększające bezpieczeństwo prowadzonej działalności.

Oczami klienta
Jednym z przedsiębiorstw, które mierzyły się z wyzwaniami w obszarze obiegu dokumentów, jest Intar. Firma ta zatrudnia przeszło 350 osób w ośmiu miastach Polski. Składając w firmie Archman zamówienie na system do obsługi obiegu dokumentów przedstawiciele Intar podkreślili potrzebę usprawnienia obsługi i opisywania faktur kosztowych. Było to szczególnie ważne ze względu na potrzeby działu controlingu. Ponadto klientowi Archmana zależało na skuteczniejszej komunikacji między poszczególnymi działami firmy, a także na uporządkowaniu dokumentacji i oszczędności papieru. Celem było zatem ułatwienie prowadzenia codziennej działalności oraz ograniczenie kosztów.

Archman zaproponował klientowi dwa obszary z platformy Business Navigator  – Workflow usprawniający elektroniczny obieg dokumentów oraz zarządzanie projektami i zadaniami.

Firma Intar, usprawniając obieg dokumentów, zrezygnowała z papierowych faktur na rzecz ich elektronicznych odpowiedników. Ta z pozoru drobna zmiana w praktyce nie tylko zmniejszyła oddziaływanie firmy na środowisko naturalne, ale również przyczyniła się do znaczących oszczędności czasu i pieniędzy. Przed wdrożeniem rozwiązań usprawniających obieg dokumentów, faktury napływały do firmy Intar ze znacznym opóźnieniem, co oznaczało późniejsze płatności dla dostawców. Ponadto poszczególne działy przekazywały sobie papierowe wersje dokumentów, dodatkowo angażując firmowe zasoby.

Obecnie faktury w formie elektronicznej są rozsyłane do kilku osób w firmie jednocześnie, co znacząco przyspiesza akceptację płatności. Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów usprawniono również komunikację między księgowością a innymi działami w organizacji. Jeszcze innym rezultatem zastosowania oprogramowania Archmana było usprawnienie weryfikacji wniosków klientów o uruchomienie linii kredytowej. Przed wdrożeniem Business Navigator do tego celu służyła poczta e-mail, jednak nowe narzędzie nie tylko znacząco przyspieszyło komunikację między odpowiednimi działami firmy, ale również w dużym stopniu zautomatyzowało proces. Wreszcie firma zyskała bazę przechowywanych w jednym miejscu wzorów dokumentów, instrukcji oraz procedur. W ten sposób uporządkowano dokumentację firmową, a dla ułatwienia dostępu podzielono ją na obszary. Osobno utworzono również archiwum umów, łatwo dostępne dla uprawnionych pracowników.

Przedstawiciele Intar oceniają, że wdrożenie Business Navigatora uporządkowało ich firmę organizacyjnie, a uwzględnione w dostarczonym oprogramowaniu moduły pozwoliły na realizację zamierzonych celów. Usprawnienie komunikacji i przepływu kluczowych dla działania firmy dokumentów nie tylko przyspieszyło procesy decyzyjne, ale również zaobserwowano wzrost efektywności poszczególnych działów. Automatyzacja wybranych procesów umożliwiła natomiast precyzyjniejszą kontrolę nad kosztami oraz podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.
 

Epicor iScala wspiera rozwój biznesu AR Carton w trakcie zmian własnościowych oraz rozbudowy fabryki

O firmie
•    Kraj: Polska
•    Branża: Produkcja opakowań
•    Strona: www.ar-carton-krakow.pl

Kluczowe informacje

Wyzwania
•    Brak kompleksowego systemu ERP
•    Rozbudowa fabryki
•    Przejęcia i zmiany prawne
Rozwiązania i usługi
•    Epicor iScala
•    Vacik_JPK oraz interfejsy
Korzyści
•    Oszczędność czasu
•    Mniejsza ilość błędów
•    Poprawa wydajności pracy

Fabryka opakowań kartonowych w Stanisławicach k/Krakowa powstała w 1996 roku. Pierwsza linia produkcyjna została uruchomiona w marcu 1998, a kolejna półtora roku później. W 2000 roku oddano do użytku zautomatyzowany magazyn wyrobów gotowych o pojemności 3400 palet. Od maja 2015 roku fabryka należy do koncernu A&R Packaging Group i działa pod nazwą AR Carton Kraków Sp. z o.o. W 2016 roku rozbudowano zakład – powstała druga hala produkcyjna i zainstalowana została trzecia linia. W marcu 2018 roku otwarto czwartą linię, która pozwoli wytwarzać miliard opakowań więcej każdego roku. W sumie w ciągu ostatnich trzech lat zakład w Stanisławicach podwoił swoje moce produkcyjne i zwiększył zatrudnienie do 220 osób. Koncern A&R Packaging został założony w 1929 roku w Szwecji. Posiada 19 fabryk i zatrudnia 2850 pracowników w 10 krajach. Grupa zajmuje się drukiem opakowań kartonowych na potrzeby przemysłu spożywczego i tytoniowego. Fabryka w Stanisławicach przetwarza ponad 20 tys. ton kartonu rocznie, produkowane tu opakowania trafiają do fabryk papierosów w 13 krajach, a docelowo do konsumentów w kilkudziesięciu krajach na trzech kontynentach.

Wdrożenie systemu Epicor iScala oraz innych rozwiązań IT 

Zakład w Stanisławicach korzysta z systemu ERP Epicor iScala od 2003 roku. Todis Consulting – certyfikowany partner Epicor Software w Polsce – nie tylko zapewnia utrzymanie systemu i wsparcie użytkowników, ale wdrożył też szereg własnych rozwiązań rozszerzających funkcjonalność modułu finansowego systemu Epicor iScala. Korzystając z pomocy konsultantów Todis firma AR Carton
Kraków wdrożyła moduł do generowania plików JPK, rozliczania podatku VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz interfejs do generowania wydań materiałów na zlecenia produkcyjne.

Korzyści biznesowe

Dzięki rozwiązaniom firmy Todis, czas który przed ich wdrożeniem poświęcaliśmy na ręczne wprowadzanie danych, możemy teraz spożytkować na analizę efektów naszej działalności. Wcześniej, ‘ręczne’ rozliczanie zużycia materiałów do zleceń produkcyjnych było czasochłonne i generowało błędy, których znalezienie i usunięcie także zajmowało sporo cennego czasu” – podkreśla Pan Piotr Salitra, Kierownik działu finansowego w firmie AR Carton Kraków. W ciągu 20 lat mały zakład w Stanisławicach przekształcił się w nowoczesną fabrykę, zatrudniającą ponad 220 osób, pracujących na 4 liniach produkcyjnych. System Scala jest obecny od początku istnienia zakładu. “Począwszy od wersji Scala 5.0 system wspierał działalność firmy w czasie rozbudowy fabryki oraz zmian właścicieli” – mówi Piotr Salitra. Wielofirmowość rozwiązania pozwoliła np. na utworzenie nowej jednostki organizacyjnej w systemie, przeniesienie ustawień i bilansów otwarcia ksiąg oraz magazynu w połowie roku obrachunkowego – co usprawniło wiele prac związanych ze zmianami właścicieli zakładu.

Plany na przyszłość

W 2017 roku koncern A&R Packaging podjął decyzję o wdrożeniu rozwiązania do planowania produkcji dedykowanego dla branży poligraficznej, natomiast w zakresie finansów Epicor iScala będzie nadal rozwiązaniem korporacyjnym dla całej grupy. „W przyszłym roku planujemy podnieść system iScala do wersji 3.2. Dane dotyczące zakupów, produkcji, sprzedaży i magazynu wyrobów gotowych musimy przenieść do nowego systemu, ale całe Finanse – Księga Główna, Środki Trwałe, VAT i JPK – pozostaną w systemie Epicor iScala. Nowa wersja aplikacji będzie zainstalowana na serwerze korporacyjnym w Szwecji i nie ukrywam, że liczymy na pomoc oraz wsparcie konsultantów Todis przy migracji”- mówi Piotr Salitra.

Wiodący producent polistyrenu wdroży system IFS Applications w chmurze w całej międzynarodowej organizacji

Rozwiązanie IFS ERP wyposaży pracowników 13 lokalizacji firmy Jackon na terenie Norwegii, Szwecji i Danii w niezawodne narzędzia i mobilny dostęp

IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Jackon Group, jeden z wiodących producentów produktów z EPS (elastycznego polistyrenu) i XPS (polistyrenu ekstrudowanego), wdroży system IFS Applications™ 10 w usłudze IFS Managed Cloud, aby wesprzeć procesy o znaczeniu krytycznym, takie jak produkcja, zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM), sprzedaż i serwis, finanse oraz zasoby ludzkie (HR) w całej skandynawskiej organizacji. 

Założona w 1956 r. w Norwegii spółka Jackon zatrudnia pracowników w 21 lokalizacjach na terenie sześciu krajów. Aby wesprzeć dynamiczny rozwój i zapewnić przejrzystość wszystkich swoich operacji, firma musiała wymienić swoje dotychczasowe systemy na nowoczesną i w pełni zintegrowaną platformę planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP). W wyniku przetargu, do którego stanęło kilka wiodących dostawców rozwiązania ERP, Jackon wybrał IFS Applications 10.

Kompleksowe rozwiązanie od IFS zapewni firmie Jackon narzędzia do szczegółowego planowania działalności oraz ulepszony system kontroli procesów produkcyjnych. Dzięki intuicyjnemu przeglądarkowemu interfejsowi IFS Aurena, pracownicy magazynu będą mogli realizować transakcje w czasie rzeczywistym za pomocą urządzeń przenośnych. Dzięki wdrożeniu kompleksowego rozwiązania, które zapewnia płynny przebieg procesu, od ofertowania przez produkcję aż po dostawę i usługi posprzedażowe, Jackon będzie również mógł zapewnić lepszą obsługę klienta. 

Szukaliśmy przyszłościowego rozwiązania, które oferuje szeroką funkcjonalność mogącą wesprzeć naszą bieżącą działalność i przyszły rozwój naszej firmy” – mówi Stein Trygsland, dyrektor generalny firmy Jackon. „Bardzo cieszymy się, że rozwiązanie IFS pomoże nam usprawnić procesy biznesowe i uzyskać jeszcze większą skuteczność procesu produkcyjnego w naszej międzynarodowej organizacji”.

Elni Kullmer, dyrektor IFS w Skandynawii, dodaje: „Bardzo cieszymy się, że firma Jackon zdecydowała się na współpracę z IFS w obliczu dalszego rozwoju działalności w skali międzynarodowej. Cieszymy się, że będziemy mogli wesprzeć procesy wewnętrzne i zewnętrzne w całym łańcuchu wartości firmy Jackon i pomóc w dalszym zwiększeniu jej ogólnej efektywności”.

System IFS Applications 10 zostanie początkowo wdrożony w zakładach na terenie Skandynawii, a następnie w Finlandii. Proces wdrożeniowy rozpoczyna się 1 grudnia, a uruchomienie systemu zaplanowane jest na październik 2019 r.

Więcej informacji o IFS Applications 10 można znaleźć na stronie www.ifsworld.com/corp/solutions/ifs-applications/.

Anna Machol, PR, IFS in Poland. Phone: 48 512 134 493, anna.machol@amedia.com.pl

O firmie Jackon Group

Jackon Group to przedsiębiorstwo rodzinne założone w 1956 r. w Fredrikstad, w Norwegii. Jest to jeden z wiodących producentów produktów z EPS (elastycznego polistyrenu) i XPS (polistyrenu ekstrudowanego). Jackon Group zatrudnia ponad 800 pracowników w 6 krajach i 18 lokalizacjach. Dodatkowe informacje są dostępne na stronie www.jackon.com

O firmie IFS 

IFS™ jest producentem i dostawcą oprogramowania dla przedsiębiorstw, współpracującym z klientami z całego świata, którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, zarządzaniem majątkiem oraz świadczeniem usług serwisowych. Dzięki połączeniu wiedzy branżowej naszego zespołu oraz rozwiązań i zaangażowania we współpracę z naszymi klientami, jesteśmy wiodącym i najczęściej rekomendowanym dostawcą w naszym sektorze. Nasz zespół składający się z 3500 pracowników wspiera ponad 10 000 klientów z całego świata za pośrednictwem sieci biur lokalnych oraz stale powiększającego się ekosystemu firm partnerskich. 

W Polsce IFS obsługuje ponad 260 klientów, do których należą m.in.: Bolix S.A., Cognor S.A., ELESTER-PKP, Enea Wytwarzanie sp. z o.o., Grupa ATLAS, Grupa Nowy Styl, Grupa Paradyż, Grupa Powen-Wafapomp SA, Libet S.A., Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o., Mostostal Zabrze S.A., MPK S.A. w Krakowie, MPWiK SA w Krakowie, MPWiK w m.st. Warszawie S.A., MPWiK SA we Wrocławiu, PESA Bydgoszcz SA, PGNiG Termika, PLAST-MET Automotive Systems, Poltarex Sp. z o.o., Porta KMI Poland Sp. z o.o., PPUH VOIGT Sp. z o.o., PREVAC sp. z o.o., Quad/Graphics Europe, TAURON Wytwarzanie S.A., UTC CCS Manufacturing Polska sp. z o.o., VECTOR Sp. z o.o. i wiele innych firm. Więcej informacji: IFSworld.com

Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland

Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem https://blog.ifsworld.com/, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania i ciekawe pomysły.

Nowe funkcjonalności w Comarch ERP Optima

Jest już dostępna najnowsza wersja oprogramowania Comarch ERP Optima. Ponad 100 nowych funkcjonalności uwzględnia przede wszystkim obsługę zmian w przepisach, jakie weszły w życie a także automatyzację kolejnych procesów w przedsiębiorstwie. System został wyposażony m.in. w funkcję elektronicznych teczek pracowników, integrację z Pocztą Polską oraz obsługę deklaracji VAT-8.

Przepisy związane z digitalizacją dokumentów pracowników zaczną obowiązywać od stycznia 2019 roku. Dla przedsiębiorców, których systemy nie posiadają funkcjonalności w zakresie e-teczek, już teraz powinny pomyśleć nad zmianą dostawcy.

Z systemu Comarch ERP Optima korzysta kilkadziesiąt tysięcy firm i biur rachunkowych w Polsce.  Tylko w tym roku blisko osiem tysięcy użytkowników zdecydowało się na zakup i wdrożenie tego oprogramowania. W 2017 r. wartość sprzedaży Comarch ERP Optima wrosła o 18 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.

Wśród nowych funkcjonalności wprowadzonych w Comarch ERP Optima związanych ze zmianami w przepisach znalazły się m.in. wzór dokumentu elektronicznego do wysyłki deklaracji oraz do korekty VAT-7 do systemu e-Deklaracje, formularz deklaracji VAT-8 oraz możliwość dodania wielu kodów CN i przypisanie im stawek VAT w jednym zgłoszeniu. Zaktualizowany został również druk ERP-7 a także  pojawiła się kontrola limitu 182/270 dni dla zwolnienia chorobowego w okresie zasiłkowym oraz wykorzystania urlopu wypoczynkowego dla pracowników tymczasowych oraz podejmujących pierwszą pracę po upływie miesiąca pracy.

– Jednak prawdziwą rewolucją jest wprowadzenie elektronicznych teczek pracowników. To długo oczekiwana przez przedsiębiorców zmiana. Od stycznia nowego roku akta osobowe pracownika: świadectwa pracy, dyplomy ukończonych uczelni czy zaświadczenia o ukończonych szkoleniach BHP będą mogły być przechowywane tylko w wersji elektronicznej. Mimo, że na razie ustawodawca pozostawia firmom dowolność co do sposobu prowadzenia teczek pracowników i mogą one zostać „po staremu”, to nie sensu odkładać tych zmian. Digitalizacja dokumentów to wiele korzyści zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Funkcjonalność e-teczki będzie dostępna bezpłatnie w ramach aktualizacji systemów – mówi Tomasz Homel, dyrektor departamentu systemów dla małych i średnich przedsiębiorstw w Comarch.

Kolejne nowości jakie są dostępne w Comarch ERP Optima to kreator własnych oraz wzorcowych zestawień księgowych, integracja z e-nadawcą Poczty Polskiej, umożliwienie pożyczek uzupełniających w PKZP oraz szereg działań dla ryczałtu. Dodatkowo do obsługi obszaru kadrowo-płacowego zostały dodane alerty o upływającym terminie ważności badań okresowych, uprawnień i kwalifikacji oraz oceny okresowej pracownika. Użytkownicy są również informowani o dokumentach udostępnionych w intranecie pracowniczym oraz o ofertach pracy w ramach rekrutacji wewnętrznej, a także mają możliwość planowania urlopu opiekuńczego z poziomu aplikacji oraz dodawania załączników do delegacji.

Pełny wykaz zmian i nowości w systemie Comarch ERP Optima znajduje się na stronie: https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2019 oraz w prezentacji Dla wielu nowych funkcjonalności powstały filmy instruktażowe, które znajdują się na kanale YouTube Comarch ERP.

System Comarch ERP Optima jest dedykowany dla małych i średnich firm z różnych sektorów gospodarki. Jest też najchętniej wybieranym oprogramowaniem wśród biur rachunkowych i doradców podatkowych, dzięki wbudowanym rozwiązaniom. Z oprogramowania Comarch Optima korzysta już ponad 60 tys. użytkowników.

O Comarch ERP
Comarch to firma technologiczna zajmująca się optymalizacją procesów biznesowych od 25 lat. Jednym z oferowanych rozwiązań są systemy klasy Enterprise Resource Planning (ERP). Oferta Comarch ERP to nowoczesne rozwiązania do zarządzania procesami biznesowymi dla mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw. Uniwersalność i elastyczność produktów pozwala podnieść efektywność organizacji dzięki mobilnym aplikacjom, narzędziom e-commerce, business intelligence oraz możliwości gromadzenia i bezpiecznego przechowywania danych w Chmurze Comarch. Rozwiązania

Comarch ERP są stale rozwijane i dostosowywane do zmieniających się modeli biznesowych a także zgodne z trendami Internetu Rzeczy i oraz digitalizacji gospodarki.
Dzięki dynamicznemu rozwojowi działalności krajowej i zagranicznej mocno rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Wśród klientów, którzy postawili na Comarch ERP są m.in.: Gerda, Muszynianka, Ustronianka, OSHEE Polska, LAKMA, Krakchemia SA oraz reprezentanci innych kluczowych gałęzi rynku.
http://www.comarch.pl/erp/