Problem goni problem

Dostawcy Systemów IT postrzegają branżę tworzyw sztucznych jako źródło najciekawszych projektów wdrożeniowych. Przedsiębiorstwa tego sektora borykają się z wieloma problemami, które wymagają zastosowania nie tylko specjalistycznych narzędzi informatycznych, ale również ich integracji z pakiem maszynowym. Do najczęściej wymienianych problemów związanych z informatyzacją przedsiębiorstw tego sektora zaliczają:

Wieloreferencyjność Możliwość jednoczesnego produkowania kilku różnych detali na tej samej formie (np.prawy i lewy detal)
Zarządzanie odpadami Możliwość zarządzania odpadami i planowanie zawracania surowca do ponowanego użytku
Zarządzanie kolorystyką Możliwość segregacji kolorów i łączenia zleceń do siebie podobnych celem oszczędności odpadu
Planowanie i optymalizacja Możliwość planowania i optymalizacji produkcji z uwzględnieniem konsekwencji w procesach sprzedaży i zakupu
Wyliczenie kosztu produkcji Możliwość dokonywania konfiguracji w składowych obliczeń/podziału kosztów gniazda na trzy składowe
Przezbrajanie maszyn Możliwość planowania przezbrojeń maszyn w systemie informatycznym
Symulacja realizacji zleceń Możliwość monitoringu i analizy gniazd produkcyjnych

Zapraszamy do zapoznania się z opiniami wybranych dostawców IT, którzy na co dzień realizują projekty wdrożeniowe dla przedsiębiorstw branży Tworzyw Sztucznych.

Rozliczenie zużycia surowców

Adam Gębski,
Dyrektor ds. Sprzedaży, L-Systems

Rozliczenie zużycia surowców jest nieodzownym wyzwaniem stojącym przed branżą tworzyw sztucznych. Jak je rozliczyć, kiedy surowce w mieszalnikach, dozownikach, wtryskarkach, wytłaczarkach, prasowarkach, kalanderach mogą być w zależności od wykorzystanych form użyte do różnych zleceń. Zwykłe rozliczenie odchyleń i prosty podział kosztów na zlecenia już nie wystarcza. Dopiero dynamiczne klucze alokacji kosztów wynikające z dynamicznie zmieniającego się zużycia surowców w odniesieniu do zleceń np. na podstawie liczby wyprodukowanych elementów, ich wagi, ilości braków czy jakichkolwiek innych policzalnych wartości pozwala na prawidłowe odniesienie kosztów surowców do danych zleceń produkcyjnych.

Zarządzanie formami

Innym często występującym zagadnieniem jest zarządzanie formami. Są one nieodzowne w tej branży, mają swoją skończoną żywotność i jest ich ogromna ilość. Z jednej strony często formy należą do klienta (zapłacił za nie) ale przechowywane są u producenta. Z drugiej strony są niezbędnym elementem bez którego produkcja nie może się odbyć. Jak zarządzać magazynem takich form aby łatwo móc je znaleźć, jak i kiedy należy przeprowadzać ich kontrolę, konserwację czy wymianę ? Automatyzacja zbierania informacji o przebiegach (zużyciu), zapewnienie pełnej identyfikowalności (kody kreskowe), definicja form jako niezbędnego narzędzia ze swoim kalendarzem dostępności i jej wyłączeniami to na pewno elementy w których systemy informatyczne, takie jak IFS Application 9, mogą wspierać procesy w branży tworzyw sztucznych.

Rozliczanie tzw. surowców zawracanych

Michał Mrozkowiak,
Dyrektor Działu Wdrożeń Systemu ERP Streamsoft Prestiż

Wśród najczęstszych problemów w informatyzacji branży tworzyw sztucznych można wymienić obsługę i rozliczanie tzw. surowców zawracanych. W momencie, gdy z danego wtrysku powstają odpady, które mogą podlegać regranulacji, system informatyczny musi użyć odpowiedniego mechanizmu do ich poprawnego zaewidencjonowania. Jest to złożony temat, reguły postępowania są bowiem inne w zależności od tego czy dany odpad zbiera się „na boku” i ma być później zmielony, czy jest od razu zawracany do dozowników. Używając bardziej informatycznego języka: w zależności od obiegu surowca w maszynie proces składania meldunków i ich rozliczenia w systemie wymaga odpowiedniej parametryzacji.

Zarządzanie kolorystyką

Kolejną kwestią jest płynne przejście między kolorystykami tego samego wyrobu. Pamiętajmy, że maszyna pracuje w trybie ciągłym. Jeśli zmieniamy barwnik, minie trochę czasu zanim masa wtryskowa wymiesza się na jednolitą barwę. Okres potrzebny na przejście kolorystyczne w maszynie wygeneruje więc odpad, który trzeba zewidencjonować. Z pomocą przychodzi rozwiązanie IT – system ERP Streamsoft Prestiż rozwiązuje temat za pomocą meldowania tzw. „złych sztuk”, które zewidencjonują odpad i odpowiednie zużycie surowca.

Problemy techniczno–technologiczne i rozwoju technologii wtrysku.

Piotr Stołpiak,
Specjalista ds. sprzedaży, ICOMP Sp. z o.o.

Branża tworzyw sztucznych to prężnie rozwijająca się gałąź przemysłu w Polsce zarówno jeśli chodzi o producentów półfabrykatu (wsadów) jak i producentów gotowych wyrobów przy czym Ci drudzy to najczęściej dostawcy do branży automotive. Sytuację na rynku tworzyw sztucznych należy rozważać w dwóch aspektach tj. techniczno-technologicznym czyli problemów jakie napotyka informatyzacja jak również w aspekcie rozwoju technologii wtrysku.
Na rynku IT istnieją rozwiązania kompletne tzn. spełniające warunek połączenia maszyna-system-człowiek wymagają one jednak odważnych decyzji czyli ustandaryzowania zasobów IT. Zyskujemy dzięki temu system koherentny w pełni spójny informatycznie jak i sprzętowo i co najważniejsze sprawdzony poprzez działające aplikacje. Wybór należy po stronie inwestora i jest najczęściej odzwierciedleniem wizji długoterminowej dla firmy. Jeden trend jest nieunikniony coraz częstsze wkraczanie IT na obszary dotąd zarezerwowane dla systemów klasy DCS, RD, ES.

Kwestia techniczna to wymóg stosowania rozległych interfejsów pomiędzy ciągiem technologicznym a czystym systemem ERP.
Aspekt drugi to problem z klasyfikacją metody produkcji gotowych detali jakim jest wtrysk wstępnie „skondycjonowanego” wsadu do formy i w efekcie otrzymanie gotowego wyrobu. Wtryskiwanie to metoda przyrostowa – bardzo dynamiczna…często borykająca się z błędami na poziomie parametryzacji maszyny (wtryskarki) ale i zależności od jakości wsadu czyli łańcuch dostaw. Producent rozwiązania ERP – Infor, którego przedstawicielem jest firma ICOMP Sp. z.o.o posiada gotowe rozwiązanie tzw. molding pack dla systemu Infor CloudSite Industrial jako moduł w obszarze produkcji.

Branża spożywcza – wyzwania dla systemów ERP

Przede wszystkim, system dedykowany branży spożywczej powinien obsługiwać produkcję procesową – związaną z przetwórstwem żywności, czyli z ilościami, które nie są liczbami całkowitymi / sztukami.

Po drugie, w przemyśle spożywczym przetwarza się płody rolne, potrzebna jest więc w systemie klasyfikacja produktów („grading”) już na wejściu –  po to, by je np. wycenić (np. wg zawartości tłuszczu w mleku, mięsności tuszy, wielkości owoców, itp) lub by je zaklasyfikować do różnego przeznaczenia przetwórczego.

Ważna jest także obsługa umów kontraktacyjnych, które różnią się od zwykłych umów handlowych np. tym, że wymagają samofakturowania (fakturowanie w imieniu dostawcy) – jest to wymóg prawny dotyczący np. rolników.

Kluczową cechą jest także obsługa receptur (zarządzanie produktami głównymi, ubocznym, co-produktami, uzyskiem), a także receptur odwróconych (np. w przypadku przetwórstwa mięsnego – zarządzanie rozbiorem, przetwarzanie mięsa na różne sposoby). Dla mleczarni i przetwórstwa mięsa ważne jest to, żeby system potrafił obsługiwać podwójne jednostki miary (np. waga, sztuki), i miał funkcjonalność tzw. „catch weight” – co pozwala na kontrolę ilości (i co za tym idzie – ceny) wyrabianych produktów (np. sery tracą na wadze w miarę dojrzewania).

Coraz ważniejsze są także wymagania dotyczące jakości – dobry system potrafi zarządzać datami ważności oraz zapewniać identyfikowalność – śledzić partie w całym łańcuchu dostaw, by w razie potrzeby móc szybko produkt wycofać. Dotyczy to w szczególności sytuacji gdy różne partie surowca (np. mleko dostarczane przez rolników) mieszają się w jednym zbiorniku. Dodatkowe narzędzie, takie jak system PLM pomagają z kolei zarządzać zawartością etykiet, zapewniając ich zgodność z recepturą i wymogami prawnymi (np. podawanie kraju pochodzenia składników) – niezgodność z przepisami może skutkować koniecznością wycofań.

Również zarządzanie opakowaniami zwrotnymi (butelkami w branży napoi, pojemnikami w branży np. mięsnej) jest ważną cechą dobrego systemu dedykowanego dla branży spożywczej.

 

Obecnie Infor pracuje nad następującymi innowacjami dla branży spożywczej w systemie Infor Food&Beverage (przykłady):

  • jeszcze dokładniejsze śledzenie produktów w ramach łańcucha dostaw – na poziomie „pod-partii”.
  • „fresh food planner” – planowanie produkcji o bardzo krótkim terminie przydatności do spożycia, dopasowanej do krótkoterminowej prognozy – narzędzie to śledzi tempo, w jakim pojawiają się zamówienia klienta i dopasowuje prognozy dla produkcji,
  • obsługa różnych wersji receptur i receptur alternatywnych – różne linie technologiczne lub różne składniki dla tego samego produktu,
  • automatyczne uzgodnienie planu konfekcjonowania i planu produkcji – ilości konfekcjonowane powinny być zbilansowane z wielkością partii produkcyjnej.

 

Jacek Jakubik
Ekspert Infor M3
iPCC Sp. z o.o.
www.i-pcc.pl

Czy IT jest gotowe na branżę spożywczą?

Gałąź przemysłowa zwana branżą spożywczą jest bardzo szerokim obszarem. Według klasyfikacji PKD w ramach działów 10 i 11 mamy przeszło 30 symboli PKD. Zatem gdybyśmy mieli uogólnić wymogi, jakie powinien spełniać system ERP dedykowany do wszystkich z nich, nie byłoby to łatwe do wykonania. Niemniej jednak możemy wskazać kilka istotnych funkcjonalności, którymi system ERP powinien się cechować.


Przemysław Boniecki,
Principal Business Consultant CPIM®,
DSR S.A.

1. Wiele poziomów planowania – system musi umożliwiać planowanie w różnych horyzontach czasu. Od długookresowego planowania zwanego S&OP (Sales and Operations Planning), przez średniookresowe budowanie głównych planów produkcji wraz z planowanie potrzeb materiałowych (MRP) aż do szczegółowego harmonogramowania produkcji (dzień / zmiana / maszyna / linia)

2. Zarządzanie popytem – element krytyczny do wspierania wyżej wspomnianego planowania produkcji. System ERP powinien posiadać funkcje do wspierania zarówno prognozowania jak i planowania popytu.

3. Zarządzanie promocjami – szczególnie przy współpracy z partnerami typu sieci handlowe (w tzw. kanale nowoczesnym) funkcjonalność jest bardzo pożądana. Z punktu widzenia realizacji produkcji czy wysyłek, odpowiednio wczesne informowanie w firmie o akcjach promocyjnych czy gazetkach, pozwala bezproblemowa ich obsługę.

4. Zarządzanie jakością – z uwagi na obowiązujące przepisy (zarówno krajowe jak i zagraniczne) wymagany jest szczególny nadzór nad komponentami do produkcji jak i samymi produktami. Nadzór ten nie możę się jedynie ograniczać do „karteczek” – kwarantanna, wstrzymany czy dopuszczony, ale powinien pozwalać na zapisywanie istotnych parametrów surowca / produktu z dokładnością do partii (czy serii) produkcyjnej a także na zbieranie niezbędnej dokumentacji (np. certyfikaty dopuszczenia)

5. Śledzenie partii – w nawiązaniu do powyższego punktu, w większości firm produkcyjnych z branży spożywczej istotne jest oznaczanie surowców / półproduktów i wyrobów odpowiednimi numerami partii. Numery te powinny być wykorzystywane w całym procesie od wejścia surowca do wyjścia wyrobu. Umożliwia to bowiem szybkie prześledzenie z czego dany wyrób został wykonany oraz gdzie dany surowiec został wykorzystany.

6. Elektroniczna wymiana danych – przy współpracy z sieciami, bardzo ważna jest możliwość wprowadzania dokumentów do systemu w sposób automatyczny oraz wysyłania do partnerów dokumentów w postaci elektronicznej. Przykładami takich dokumentów mogą być: zamówienia, potwierdzenia wysyłki wraz z awizacją, faktury i inne.

7. Zarządzanie datami ważności – kluczowy element w branży spożywczej. Funkcjonalność ta powinna, jako niezbędne minimum, blokować zużywanie do produkcji surowców z datą przeterminowaną czy wysyłanie do klientów wyrobów przeterminowanych. Dodatkową wymaganą funkcjonalnością jest zarządzanie datami ważności w kontekście umów i wysyłek do klientów. Wymagania stawiane firmom produkcyjnym przez odbiorców są takie, iż produkt dostarczony musi spełniać wymóg np. pozostające co najmniej 70% okresu ważności danego produktu w stosunku do całkowitego okresu ważności.

8. Zarządzanie wersjami i substytutami – w procesie sprzedaży musimy mieć pełną identyfikację, jaki produkt wysyłamy do danego klienta. Możemy mieć bowiem wyprodukowane napoje w zgrzewkach standardowych oraz napoje w zgrzewkach promocyjnych (np. wersja świąteczna). Jeden i drugi może posiadać ten sam kod EAN, a my powinniśmy wiedzieć, którą wersję wysłać. Podobnie ma się sprawa z substytutami. Mamy produkt w małym opakowaniu (lub produkt zbliżony), a klient chce w dużym. Posiadając odpowiednią funkcjonalność w systemie ERP, możemy zarządzić sprzedażą substytutu.

Nowości w systemach ERP

Najistotniejszą innowacją na rynku ERP wymuszoną przez konieczność szybkich reakcji firm produkcyjnych na zmiany na rynku jest możliwość wyboru sposobu instalacji i użytkowania systemu czyli rozwiązania w chmurze, na własnych serwerach (on premise) lub mieszanego. Ważnym elementem jest też elastyczność systemu, dająca możliwość jego rozwoju wraz z rozwojem firmy go użytkującej .


Tomasz Stefaniak ,
CEO / Członek Zarządu,
7Technology

9. Integracja systemowa.
ERP dedykowany dla branży spożywczej przede wszystkim powinien uwzględniać integrację systemową z specyficznymi dla tej branży urządzeniami produkcyjnymi, np. z systemami wagowymi i etykietującymi, skanerami kodów kreskowych, terminalami, a w przypadku zakładów mięsnych z urządzeniami do badania mięsności.

Ważne jest by system informatyczny wspierał pracę zakładów w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami HACCP, czy międzynarodowymi standardami BRC i IFS, dotyczącymi możliwości pełnego śledzenia partii, od przyjęcia surowca, po wydanie gotowego produktu. To kwestie bezpieczeństwa produkcji. Przy produkcji rolno-spożywczej niezwykle ważna jest też sprawozdawczość do instytucji nadzorujących, takich jak ARiMR, czyli łatwość generowania rozmaitych zestawień. Funkcje te najczęściej spełnia dedykowana aplikacja MES, który jest swego rodzaju nakładką na gotowe systemy ERP.

Nowości w systemach ERP

W 2017 wdrożyliśmy w obszarze aplikacji 7MES dla zakładów mięsnych nowatorskie rozwiązania służące do kontrolingu wydajności linii rozbiorowej, umożliwiające opracowywanie precyzyjnych kalkulacji rozbiorowych. Mogę się też pochwalić ostatnią aktualizacją naszych systemów, czyli precyzyjnymi mechanizmami rozliczania pracy pracowników, poprawiającymi znacznie wydajność pracy.

Microsoft partnerem Grupy Selena w cyfrowej transformacji

Selena wdraża globalnie nowoczesne oprogramowanie Microsoft

Grupa Selena – jeden z czołowych producentów i dystrybutorów chemii budowlanej oraz właściciel marki TYTAN – wraz z firmą Microsoft realizuje transformację cyfrową o globalnej skali. Wpisuje się to w strategię firmy opartą na innowacjach i budowaniu przewag konkurencyjnych przez nowatorskie rozwiązania. Selena zakończyła już wdrażanie nowoczesnego oprogramowania w 7 spółkach, w tym roku planuje w pozostałych polskich podmiotach oraz w USA, a w kolejnych latach obejmie systemem następne kraje. Dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom Microsoftu znacząco skrócił się czas obsługi zamówień międzyfirmowych.

Dla Grupy Selena kluczowymi celami wdrożenia była: poprawa zarządzania rentownością produktów, standaryzacja efektywności procesów wieloobszarowych, poprawa procesów przepływu gotówki oraz usystematyzowanie gromadzonych w firmie danych. Fundamentem cyfrowej transformacji Seleny jest spójny system ERP oraz nowoczesne środowisko pracy.


Optymalizacja i automatyzacja działań to niewątpliwie jeden z celów, do którego dążymy jako cała Grupa. Zależało nam na zautomatyzowaniu pewnych procesów, by uniezależniać się od błędów ludzkich i budować firmową bazę wiedzy, z której mogą korzystać obecni i przyszli pracownicy. Stawiamy na zintegrowane i chmurowe rozwiązania, które umożliwiają zmniejszenie kosztów inwestycyjnych” – mówi Artur Ryglowski, Członek Zarządu Selena FM SA, dyrektor ds. Operacji Produkcyjnych i Logistycznych.

 

Selena przez lata udowadniała, że działa wizjonersko, odważnie, nierzadko wyprzedzając trendy. Cieszymy się, że firma podobnie postąpiła przy wyborze systemu ERP. Warto też podkreślić, że Selena była jedną z pierwszych firm w Polsce, które zdecydowały się na wdrożenie Office 365 w chmurze” – mówi Magda Taczanowska z Microsoft.

 

Wdrożenie Microsoft Dynamics spaja procesy operacyjne w produkcji i łańcuchu dostaw. Dzięki przeniesieniu najlepszych praktyk wypracowanych przez lata przez spółkę dystrybucyjną jako referencji procesów sprzedażowych, zostały ujednolicone procesy finansowe i kadrowo-płacowe.

Przed nami jeszcze sporo prac rozwojowych – przyczyniających się do pełnego zwrotu z inwestycji – zarówno po stronie systemu, jak i organizacji. W tym roku planujemy wdrożenia w pozostałych spółkach polskich oraz USA, w kolejnych latach będziemy obejmować systemem następne kraje, w których prowadzimy działalność” – mówi Wojciech Knapik, dyrektor ds. informatyki Selena FM SA.

 

Grupa Selena implementowała rozwiązanie równolegle w 7 spółkach o różnej specyfice, dlatego istotnym elementem projektu były prace przygotowawcze, w tym tworzenie nowego modelu biznesowego. Stabilizacja trwała około roku. Teraz Selena jest już w fazie zaawansowanego rozwoju systemu i planujemy w tym roku pierwsze implementacje w spółkach zagranicznych” – podkreśla Daniel Olejniczak z firmy Bonair, partnera wdrożeniowego Microsoft Dynamics.

Z perspektywy czasu utwierdziłem się w przekonaniu, że wybór Dynamics dla Grupy Selena był wyborem jak najbardziej słusznym. Widać jak bardzo Microsoft inwestuje w to rozwiązanie i jaki przyrost funkcjonalny zaobserwowaliśmy w tym czasie. Jestem przekonany, że dalsze wdrożenia w ramach Grupy zwiększa naszą sprawność operacyjną i wpłyną korzystnie na szybkość realizacji zamówień, co w przyszłości przełoży się na zmniejszenie kosztów działalności operacyjnej” – dodaje Artur Ryglowski.

 

Więcej informacji: www.selena.com.pl

Informacje dodatkowe:
Selena jest globalnym producentem i dystrybutorem produktów chemii budowlanej oraz jednym z trzech największych producentów piany poliuretanowej na świecie. Grupa w swojej ofercie posiada piany, uszczelniacze, kleje, produkty do hydroizolacji, systemy ociepleń, zamocowania oraz produkty komplementarne. W skład Grupy wchodzi 30 spółek w 17 krajach. Zakłady produkcyjne Seleny zlokalizowane są w Polsce, Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie. Międzynarodowe doświadczenia zdobywane na wielu różnych rynkach pozwalają Grupie Selena szybko się rozwijać – jest to firma innowacyjna, kreująca nowe rozwiązania, dostosowane do rosnących potrzeb użytkowników. Grupa Selena była wielokrotnie nagradzana w najbardziej prestiżowych rankingach. Spółka została wyróżniona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego w ramach konkursu Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP w kategorii „Trwały Sukces” oraz otrzymała m.in. tytuł Teraz Polska w kategorii „Inwestycja Zagraniczna”. Najwyższa jakość produktów Grupy Selena oraz ich nowoczesność cieszą się uznaniem partnerów i klientów w 70 krajach. Portfolio marek Grupy otwierają takie topowe brandy jak: Tytan, Quilosa, Artelit czy Matizol. Od kwietnia 2008 akcje spółki holdingowej Grupy – Selena FM S.A. – notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.