Rekordowe wyniki finansowe Comarch 

Grupa Comarch ogłosiła wyniki finansowe za cztery kwartały 2018 roku. W okresie dwunastu miesięcy przychody ze sprzedaży wyniosły 1,36 mld złotych i były wyższe o 239 mln złotych, czyli o 21,3 %,  niż w analogicznym okresie rok temu. Zysk operacyjny wyniósł  112 mln złotych, czyli o 53,6 mln złotych, 91,8 %więcej niż rok wcześniej. Zysk EBITDA wzrósł o 54 mln złotych i osiągnął poziom 176,8 mln złotych.

Wzrost przychodów Comarch wynika z rozwoju sprzedaży zarówno krajowej, jak i pozyskania nowych kontraktów zagranicznych. W Polsce bardzo dynamicznie rozwija się sprzedaż systemów ERP. Po kilku latach spowolnienia w sektorze public, widać znaczne  ożywienie w realizacji projektów informatycznych dla instytucji publicznych, co również miało przełożenie na wynik finansowy spółki. Z kolei za granicą Comarch zrealizował kilka dużych kontraktów, sprzedając rozwiązania IT dla dostawców usług telekomunikacyjnych do krajów europejskich oraz Azji.

Przychody ze sprzedaży za sam czwarty kwartał 2018 roku osiągnęły poziom 415,6 mln złotych. Wynik operacyjny wyniósł 49,9 mln złotych. Natomiast wynik netto osiągnął wartość 29,2 mln zł. 

Grupa Comarch prowadzi działalność biznesową w ponad 100 krajach na całym świecie, a blisko 54% proc. przychodów generuje na rynkach zagranicznych. 

Dobre wyniki finansowe gwarantują stabilną pozycję Grupy Comarch i odporną na zmienną sytuację makroekonomiczną zarówno w Polsce, jak i na świecie. Grupa stale inwestuje w rozwój nowych produktów oraz rozpoczyna działalność biznesową w kolejnych branżach gospodarki. Dodatkowo rozwija struktury na kolejnych rynkach zagranicznych. Strategia spółki oparta na kilku filarach, którymi są: dywersyfikacja biznesu pod względem geograficznej struktury sprzedaży oraz portfolio produktów, innowacyjność oparta o działalność R&D oraz koncentracja na sprzedaży własnych rozwiązań pozwalają na długofalowy i stały rozwój oraz budowanie przewagi konkurencyjnej na przyszłość – mówi Konrad Tarański, wiceprezes zarządu oraz dyrektor finansowy Comarch.

Największą część przychodów w 2018 roku stanowiła sprzedaż do firm z branży telekomunikacyjnej. Jej wartość wyniosła 312,5 mln złotych, rosnąc rok do roku o 47,6 mln złotych.  Klienci z sektora finanse i bankowość zakupili produkty i usługi o wartości  204 mln złotych, czyli o 16,9 mln złotych więcej niż w 2017 roku. Wzrost odnotowała także sprzedaż do klientów z sektora handel i usługi (o 13,4 mln zł, do poziomu 200 mln złotych). Biznes z przedsiębiorstwami z branży przemysłowej i utilities przełożył wygenerował 138 mln złotych przychodów, czyli mniej o 4,8 mln złotych niż przed rokiem. Comarch poprawił również znacząco sprzedaż rozwiązań dla małych i średnich przedsiębiorstw z Polski o 24,7 mln złotych, tj. o 18,2 procenta.

– Bardzo duży wzrost przychodów zanotowaliśmy w sektorze medycznym, gdzie sprzedaż osiągnęła poziom 27,3 mln złotych, rosnąc rok do roku o ponad 70 procent. Bardzo cieszy również ożywienie na rynku administracji publicznej. Dzięki kilku dużym kontraktom wypracowaliśmy przychody na poziomie 194 mln złotych, co oznacza wzrost o ponad 200 procent w porównaniu z wynikami finansowymi w 2017 roku. To pokazuje, że Comarch skutecznie wykorzystał trwające kilka lat wyhamowanie na rynku zamówień publicznych, rozbudowując portfolio produktów i usług dla instytucji publicznych. Dzięki temu Comarch wygrał kilka dużych postepowań przetargowych i umocnił się w sektorze usług informatyzacji administracji publicznej – mówi Konrad Tarański.       

Cieszy nas wzrost sprzedaży rozwiązań Comarch osiągnięty w niemal każdym segmencie biznesowym, co pokazuje, że strategia rozwoju firmy jest skuteczna – dodaje członek zarządu Comarch.

W 2018 roku znacząco wzrosło zatrudnienie w Comarchu i przekroczyło 6000 pracowników. Na koniec grudnia 2018 r. w Grupie Comarch pracowało 6 040 osób, czyli 498 osób więcej niż na koniec 2017 roku.

Więcej informacji o Comarch:
Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, w Polsce. Prowadzi projekty dla czołowych marek z Polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z  usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w ponad 100 krajach na 6 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Goodyear, Pepsi, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, E-Plus, KPN czy  MTS, BNP Paribas Fortis, Alior Bank SA (Carlo Tassara Group), Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes,BRE Bank,BZ WBK (Grupa Santander), CitiFinancial (Citigroup), Delta Lloyd Life, Deutsche Bank PBC, ING Insurance. 
Zajmuje wysokie pozycje w rankingach analityków IT m.in.: Gartnera, Truffle 100, TOP 200 „Computerworld”, IDC, Polskiej Akademii Nauk, EU Industrial R&D Investment Scoreboard. Corocznie Comarch inwestuje środki o wartości ok. 15 proc. przychodów  w projekty innowacyjne. W 2017 roku nakłady na prace R&D wyniosły 180 mln zł. Obecnie zatrudnia ponad 6 000 ekspertów, w 92biurach w 33 krajach od Japonii przez Europę aż po Chile. 

Marka Midsona rozpoczęła pierwszą fazę wdrażania aplikacji Infor CloudSuite Food and Beverage

Infor, jeden z czołowych dostawców aplikacji biznesowych specjalizowanych dla poszczególnych branż i przeznaczonych m.in. do działania w chmurze, poinformował, że marka Midsona, specjalizująca się w produktach zdrowego odżywiania, rozpoczęła pierwszą fazę wdrażania aplikacji Infor CloudSuite Food and Beverage. W fazie tej dotychczasowych pięć systemów ERP działających w grupie zostanie zastąpionych technologią Infor w chmurze. Zapewni to nie tylko oszczędności dotyczące kosztów licencji oprogramowania i wynagrodzenia zewnętrznych konsultantów, ale także przyspieszy operacje i raportowanie w całej grupie. 

Infor M3, stanowiący podstawę zestawu Infor CloudSuite Food & Beverage, jest już  użytkowany w firmie Midsona w Danii, w Szwecji właśnie rozpoczyna się go-live, a następnie przyjdzie pora na Finlandię i Norwegię. Wdrożenia te stanowią kulminację szeroko zakrojonego projektu zmiany procesów biznesowych, który ma doprowadzić do stworzenia wspólnej, ustandaryzowanej platformy w całej grupie Midsona.

Po dokładnym przeglądzie rynku, Infor został wybrany na podstawie konkurencyjnej wartości  całkowitych kosztów posiadania (TCO) oraz głębokiej znajomości systemów Infor  w duńskich oddziałach Midsona. Kompleksowy charakter oferty Infor, dostosowanej do potrzeb Midsony i obejmującej także aplikacje Infor BI, Infor d/EPM i Infor Factory Track, dostarczanej jako usługa w chmurze, był również kluczowym czynnikiem, który zaważył na decyzji podjętej przez markę Midsona.

Mając pięć systemów ERP w całej grupie zmagaliśmy się  z kompletnie niepotrzebną złożonością” – wyjaśnia Christoffer Filippini, IS/IT Manager, Midsona. “Skutkowała ona np. tym, że ten sam produkt pojawiał się pod różnymi numerami SKU w całej grupie, co przekładało się na długie czasy transakcji. Takie sytuacje musiały doprowadzić do decyzji o standaryzacji, zwłaszcza, że nadal pozyskujemy nowe firmy. Dzięki naszej wspólnej platformie biznesowej Infor CloudSuite Food and Beverage, nowe przejęcia będą łatwiejsze, szybsze i bardziej opłacalne –  jest to dla nas bardzo ważne, gdyż w ciągu najbliższych trzech lat chcemy dążyć do podwojenia wielkości".

"Wdrożenia w chmurze w tak dużej skali, jak to w Midsona pokazują wiele zalet chmury" – powiedział Johan Made, dyrektor generalny dla regionu północnej Europy w Infor. “Po pierwsze, przejście z pięciu systemów ERP do jednej spójnej bazy zapewnia oszczędność finansową. Poza tym zdolność systemów opartych na chmurze do radzenia sobie z różnicami w lokalizacji, łatwiejsze i szybsze upgrade’y technologiczne, eliminacja kastomizacji i rezygnacja z drogich konsultantów zewnętrznych – to wszystko stwarza przekonujące uzasadnienie biznesowe dla firm, które chcą zainwestować w platformę wspierającą transformację cyfrową, która pomoże im osiągnąć dominującą pozycję rynkową."

O firmie Infor

Infor tworzy specjalizowane branżowo oprogramowanie dla biznesu, udostępniane m.in. w technologii chmury. Firma zatrudnia 17 300 pracowników i obsługuje ponad 68 000 klientów w ponad 170 krajach. Rozwiązania Infor są tworzone z myślą o rozwoju. Więcej informacji na stronie http://pl.infor.com/.

W Polsce system Infor M3 Fashion jest od wielu lat dystrybuowany i wdrażany przez polskiego partnera Infor – iPCC Sp. z o.o. (www.i-pcc.pl).

 

Polskie meble – branża z potencjałem.

Co trzecia firma branży meblowej monitorowana przez BPC GROUP POLAND planuje w 2019-2020 roku inwestycje w systemy wpierające planowanie, harmonogramowanie i bieżące monitorowanie produkcji. Przedsiębiorstwa potrzebują także rozwiązań WMS, aby usprawnić działanie coraz bardziej rozbudowanych magazynów.

 

Branża meblarska jest najszybciej i najdynamiczniej rozwijającą się gałęzią polskiej gospodarki. Obecnie jesteśmy 4 eksporterem mebli na świecie i 6 ich producentem.

Prognozy mówią, iż już w 2020 roku mamy szansę zając 2 pozycję jeśli chodzi o eksport, wyprzedzając Niemcy i Włochy. Niekwestionowanym liderem na rynku zarówno pod względem wartości produkcji jak i eksportu są od wielu lat Chiny.

Według danych GUS, rynek meblarski w Polsce tworzy ponad 27 tys. firm. Dominują mikro i małe przedsiębiorstwa, firm średnich jest 317, a dużych 90.1

Wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu meblarskiego w 2016 roku wyniosła 42 mld złotych. Prognozy, mimo problemów kadrowych z jakimi obecnie boryka się branża, są optymistyczne. Do 2020 roku wartość sprzedaży zwiększy się o ponad 18% i wyniesie prawie 50 mld złotych.2

Głównym rynkiem eksportowym dla branży meblarskiej są Niemcy, Wielka Brytania, Francja i Holandia. Coraz częściej firmy szukają rynków zbytu w bardziej odległych krajach jak: Stany Zjednoczone, Brazylia czy Zjednoczone Emiraty Arabskie.3 Trudność stanowią tutaj jednak kwestie logistyczne oraz wydłużony czas oczekiwania na produkt przez klienta.

Ciągły wzrost produkcji oraz sprzedaży sprawia, iż średnie i duże przedsiębiorstwa coraz częściej planują inwestycje w zaawansowane rozwiązania informatyczne, które wspierają zarządzanie  przedsiębiorstwem oraz pozwalają na automatyzacje procesów.

Inwestycje w IT spowodowane są także zmieniającymi się potrzebami odbiorców. Klienci zwracają uwagę na jakość i bezpieczeństwo produktów oraz dostosowanie do panujących na rynku trendów. Wzrasta rola Internetu w zakupach mebli. Ponad 40% Polaków, wybiera właśnie ten kanał dystrybucji.

Obecnie BPC GROUP POLAND od ponad 10 lat monitoruje procesy inwestycyjne przedsiębiorstw produkcyjnych, w tym branży meblarskiej.  

Poniższy wykres przedstawia strukturę planowanych inwestycji z podziałem na klasy systemowe. Przedstawiamy również tabelę 20 przykładowych projektów inwestycyjnych branży meblarskiej, która pozwala na przeanalizowanie ich pod kątem zatrudnienia i lokalizacji.

 

Struktura planowanych inwestycji:

 

Opis infrastruktury IT analizowanych przedsiębiorstw oraz plany inwestycyjne (fragm. raportu):

Tabela sporządzona w oparciu o dane analityczne BPC GROUP POLAND zebrane w roku 2018.

 

O firmie BPC GROUP POLAND

BPC GROUP POLAND jest firmą, która od ponad 10 lat wspiera kadrę menadżerską przedsiębiorstw sektora MŚP i korporacyjnego w wyborze zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Jako jedyna firma konsultingowa w Polsce, na bieżąco monitoruje procesy wdrożeniowe w kilkuset dużych i średnich przedsiębiorstwach. Konsultanci pozyskują dane na temat funkcjonalności systemów IT oraz ich wykorzystaniu w praktyce. Analizują współpracę przedsiębiorców z dostawcami systemów. Pozyskana wiedza jest wykorzystywana przy realizacji usług doradczych, które konstruowanie są zawsze w oparciu o aktualne dane z rynku na temat ilości i możliwości dostępnych systemów w Polsce. Konsultanci systematycznie monitorują systemy wprowadzane przez producentów wraz z ich aktualizacjami, jak również weryfikują aktualne zasoby kadrowe i kompetencyjne dostawców.

Więcej informacji: www.bpc-group.pl

 

 

 
  1. https://www.pb.pl/strzelecki-polska-jest-4-eksporterem-mebli-na-swiecie-929887
  2. https://home.kpmg/pl/pl/home/media/press-releases/2017/06/polska-mebluje-swiat.html
  3. ttp://www.4woodi.pl/bedzie-2018-dla-branzy-meblarskiej/

 

Wyzwania i potrzeby przemysłu meblarskiego i drzewnego.

W branży przemysłu drewnianego i meblarskiego istnieje wiele wyzwań, dlatego ważne jest, by system ERP wspomagający zarządzanie firm z tej branży był do niej jak najlepiej przystosowany – zawierał funkcjonalności obsługujące wyzwania typowe i specyficzne dla właśnie tego sektora przemysłu.

 

Oto przykłady wyzwań charakterystycznych dla tej właśnie branży:

  1. Różnorodność, która dotyczy:
    • rodzajów producentów (wytwórcy, których wyroby są materiałem dla innych – np. producenci tarcicy; przedsiębiorstwa, które wykonują usługi podwykonawstwa; fabryki, które produkują meble czy też produkty z drewna takie jak boazerie czy parkiety),
    • przeznaczenia wyrobów końcowych (np. meble mogą być produkowane dla pomieszczeń przemysłowych , biurowych, mieszkalnych),
    • zastosowanego materiału (meble skrzyniowe, tapicerowane, wykonane w całości z litego drewna, plastikowe, metalowe oraz inne).
  2. Regulacje prawne, które wymuszają wykorzystywanie surowców z certyfikowanych źródeł.
  3. Wymagania klienta – możliwość dopasowania produktu do stylu i rozmiaru pomieszczeń oraz dobrania pokryć tkaninowych, a także krótkie terminy realizacji.
  4. Rosnąca konkurencja na coraz wyższym poziomie – wzmagająca rola Internetu i sklepów wielkopowierzchniowych, sprzedających wyroby różnych producentów wymusza coraz lepszą jakość i precyzję dostaw oraz niskie marże.
  5. Zmienna jakość i mnogość klas surowca – drewno to surowiec, którego zastosowanie nie ułatwia realizacji celów. Często już na hali produkcyjnej okazuje się, że surowiec z zewnątrz wygląda dobrze, a po przetarciu/ rozcięciu okazuje się, że jest inaczej.

 

Piotr Michalak
Wiceprezes
iPCC Sp. z o.o.
https://i-pcc.pl/

Najważniejsze wymagane funkcjonalności systemu zarządzania w przemyśle drzewnym  i meblarskim

Wymagania i charakterystyczne cechy branży opisane powyżej powodują, że następujące funkcjonalności są bardzo istotne w systemach wspomagających zarządzanie:

  • W procesie produkcyjnym przy przetwarzaniu surowca drzewnego bardzo istotne jest wyposażenie systemów ERP w możliwość obsługi tzw. struktur odwróconych, które w sposób właściwy pozwalają na zarządzanie „rozbiorem” surowca drzewnego. Taka struktura cechuje się tym, że z jednego materiału otrzymujemy kilka produktów końcowych. Przykładem może być przecieranie kłód, z których otrzymuje się wiele produktów końcowych – tarcic o różnym przekroju czy klasie.
  • Na rynku niezbędne jest posiadanie certyfikatu FSC, potrzebne zatem są odpowiednie funkcjonalności umożliwiające zarządzanie surowcem i produkcją w sposób zapewniający spełnienie wymogów certyfikatu.
  • Zmienność wyrobów i konieczność dopasowania do preferencji klienta wymaga, by system mógł charakteryzować produkty wieloma atrybutami oraz umożliwiać klientowi samodzielną konfigurację, tzn. wybór wyrobu z odpowiednimi cechami (jak np. kolor tapicerki czy kształt oparcia) – najlepiej przez Internet, z podaniem ceny skonfigurowanego mebla.
  • Efektywne moduły planowania są również niezbędne dla zapewnienia szybkiego dopasowania produkcji do zmiennego zapotrzebowania – w szczególności wymaganiem kluczowym stają się systemy APS (Advanced Production Scheduling), które, uwzględniając ograniczenia (np. zdolności produkcyjne) szybko optymalizują proces produkcyjny i ustawiają kolejność wykonywania operacji technologicznych oraz całych zleceń produkcyjnych.
  • Specjalizacje i podwykonawstwo realizowane często w odrębnych zakładach wymagają, by systemy posiadały funkcjonalności wielozakładowe, ułatwiając planowanie w wielu zakładach i umożliwiając łatwe rozliczenie finansowe oraz ilościowe pomiędzy nimi.
  • Pożądane są także funkcje precyzyjnego i dokładnego obliczenia kosztów – dla lepszej kontroli kosztów, oraz systemy BI realizujące pełny kontrolling.
  • Wprowadzanie Internetu Rzeczy (IoT) do hal produkcyjnych prowadzi do zwiększenia responsywności producentów – nowoczesne systemy ERP muszą więc być przygotowane do podłączenia się do inteligentnych maszyn.

 

Funkcjonalności podkreślane przez kupujących system ERP w sektorze drzewnym i meblowym

Kupujący, oprócz standardowych oczekiwań obsługi wszystkich podstawowych procesów w firmie (planowanie, zaopatrzenie, produkcja, dystrybucja, sprzedaż, finanse i kontroling), oczekują  od systemów ERP funkcjonalności opisanych powyżej, przy czym największy nacisk kładziony jest na planowanie i harmonogramowanie produkcji, wielozakładowość i konfigurowalność produktów. Z kolei rosnąca rola Internetu powoduje, że systemy bez dostępu mobilnego są uważane przez kupujących za niepełne.

 

Wdrożenia Infor M3

System ERP Infor M3 jest wdrożony w wielu firmach z sektora drzewnego i  meblarskiego. Bardzo ciekawym projektem jest wdrożenie w IKEA Industry (części produkcyjnej koncernu IKEA), obejmujące kilkadziesiąt przedsiębiorstw na całym świecie. Głównymi calami projektu było uruchomienie systemu dla przedsiębiorstw ulokowanych w różnych częściach świata w jednym środowisku – wielozakłdawowym, wieloprzedsiębiorstwowym, a także jedna wspólna baza danych i ujednolicenie realizacji procesów. Takie podejście powodowało konieczność uspójnienia podstawowych kartotek: dostawców, klientów czy asortymentów. Oznacza to, że raz zarejestrowany klient czy dostawca dostępny jest dla wszystkich zakładów. Jeżeli asortyment jest dla wszystkich również zharmonizowany, to korzyści są oczywiste – np. ułatwione zostało zarządzenie kontaktami z kontrahentami. Zyskano też przejrzystość kupowanych czy sprzedanych wyrobów i ich ilości, w skali globalnej i w skali wszystkich zakładów, wzdłuż całego łańcucha dostaw. Znając koszty produktu, w każdym zakładzie elastycznie można sterować miejscem produkcji wyrobu lub półproduktu.