Branża spożywcza inwestuje w produkcję.

Z roku na rok zaostrzają się przepisy dotyczące bezpieczeństwa żywności i standardów higieny.

 

Bezpieczna żywność

Zintegrowany system informatyczny musi wspierać wszystkie te zadania, które łączą się z produkcją bezpiecznej żywności, Do takich obszarów należą:

  • Kontrola terminów przydatności do spożycia wyrobów oraz poszczególnych surowców użytych do ich produkcji;
  • Wsparcie mechanizmów monitorowania numerów partii i serii;
  • Specyficzne cechy produktów
  • Lokalizacja w magazynie z zastosowaniem procesów kontroli zgodnych z normami jakości.
Przemysł spożywczy jest działem gospodarki zajmującym się wytwarzaniem produktów i półproduktów przeznaczonych do spożycia. W jego skład wchodzą: rzeźnie, zakłady przetwórstwa rybnego i mięsnego, mleczarnie, piekarnie, cukrownie, gorzelnie, browary, młyny, wytwornie soków i przetwórstwo warzywno-owocowe, zakłady cukiernicze oraz tytoniowe.1

 

Rozwiązania informatyczne w branży spożywczej

Główną rolą systemów informatycznych w przedsiębiorstwach branży spożywczej jest wspieranie systemu jakości HACCP, który, pozwala na oszacowanie skali zagrożeń bezpieczeństwa żywności ze względu na jakość oraz ryzyko wystąpienia tych zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów dystrybucji. System HACCP ma również na celu określenie metod ograniczania tych zagrożeń. Pozwala także na uzyskanie pewności, że zakład wykonał wszystko dla bezpieczeństwa wyrobu i konsumenta, w odniesieniu do przepisów, zasad dobrej praktyki produkcyjnej i potrzeb klientów.

Rynek produkcji i przetwórstwa żywności jest silnie skoncentrowany. Dominuje na nim od 3 do 5 graczy, którzy kontrolują 80-90% produkcji spożywczych. Udział polskiego kapitału jest niski, w większości przypadków polscy producenci żywności należą do dużych zagranicznych koncernów. Jedynie w przypadku 3 kategorii produktowych udział rodzimych producentów przekracza 50%, a najwyższy udział polskiego kapitału występuje w branży nabiałowo-mleczarskiej, gdzie udział ten sięga 60%.

 

Tracebility – śledzenie surowców

System na każdym etapie wytwarzania musi zapewnić możliwość sprawnego prześledzenia całej historii produktu od zakupu surowca (z identyfikacją dostawcy poprzez wszystkie procesy produkcyjne), aż po odbiorcę wyrobu gotowego, a także ścisłą ewidencję partii produktowych. Obszar ten obwarowany jest ścisłymi kontrolami. Realizację traceability umożliwiają systemy MES, których podstawowym zadaniem jest rejestracja zdarzeń zachodzących podczas produkcji. Każde przedsiębiorstwo, które produkuje lub dystrybuuje żywność zobligowane jest do przestrzegania Unijnego Prawa Żywnościowego, w szczególności Rozporządzenia UE nr 178/2002. W ustępie tym położony jest nacisk na efektywny i prosty sposób na wycofanie z rynku produktów podejrzanych o to, że są one niebezpieczne dla konsumenta.

Obecnie BPC GROUP POLAND monitoruje około 100 projektów inwestycyjnych branży spożywczej, które dotyczą zaawansowanych systemów IT w obszarze produkcji w roku 2019. Zdecydowana większość (około 60%) dotyczy wprowadzania systemów klasy MES oraz APS. Poniższy wykres przedstawia strukturę planowanych inwestycji z podziałem na klasy systemowe. Przedstawiamy również tabelę przykładowych 20 projektów, która pozwala na przeanalizowanie ich pod względem zatrudnienia i lokalizacji.

 

Wybrane projekty inwestycyjne, planowane do realizacji w roku 2019 przez duże i średnie przedsiębiorstwa monitorowane przez BPC GROUP POLAND:

Tabela sporządzona w oparciu o dane analityczne BPC GROUP POLAND zebrane w roku 2018.

 

O firmie BPC GROUP POLAND

BPC GROUP POLAND jest firmą, która od ponad 10 lat wspiera kadrę menadżerską przedsiębiorstw sektora MŚP i korporacyjnego w wyborze zaawansowanych rozwiązań informatycznych. Jako jedyna firma konsultingowa w Polsce, na bieżąco monitoruje procesy wdrożeniowe w kilkuset dużych i średnich przedsiębiorstwach. Konsultanci pozyskują dane na temat funkcjonalności systemów IT oraz ich wykorzystaniu w praktyce. Analizują współpracę przedsiębiorców z dostawcami systemów. Pozyskana wiedza jest wykorzystywana przy realizacji usług doradczych, które konstruowanie są zawsze w oparciu o aktualne dane z rynku na temat ilości i możliwości dostępnych systemów w Polsce. Konsultanci systematycznie monitorują systemy wprowadzane przez producentów wraz z ich aktualizacjami, jak również weryfikują aktualne zasoby kadrowe i kompetencyjne dostawców.

Więcej informacji: www.bpc-group.pl

 

 

 
  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Przemysł_spożywczy

 

Jak zwiększyć produktywność? Case study.

CASE STUDY

 

NAZWA PRZEDSIĘBIORSTWA

Dellner Components

 

 

PROFIL DZIAŁALNOŚCI

Dostawca komponentów i podzespołów dla branży kolejowej, off-shore, przemysłu okrętowego, obronnego, stalowego i wydobywczego.

 

ZAKRES WDROŻENIA

System ERP.

 

DANE DOSTAWCY

iPCC Sp. z o.o.

Wał Miedzeszyński 251

04-866 Warszawa

Tel. +48 (22) 740 44 44

E-Mail: biuro@i-pcc.pl

www.i-pcc.pl

 

OPIS WDROŻEŃ

Dellner Components poprawia produktywność i jakość pracy dzięki Infor M3.

Dellner Components to dostawca komponentów i podzespołów dla branży kolejowej, off-shore, przemysłu okrętowego, obronnego, stalowego i wydobywczego. Firma spełnia wymogi prestiżowego standardu International Railway Industry i oferuje usługi produkcyjne oraz podwykonawstwo na zlecenie obejmujące: zakup materiałów, obróbkę mechaniczną CNC, spawanie spełniające m.in. wymogi normy EN15085 manualne i zrobotyzowane, malowanie na mokro oraz proszkowe, montaż mechaniczny i elektryczny. Klientami Dellner Components są tacy potentaci jak Alstom, Bombardier czy Siemens.

Firma od 15 lat korzysta z systemu Infor M3, a w 2016 roku zdecydowała się na wdrożenie najnowszej wersji – Infor M3 13.3, po szczegółowej ocenie konkurencyjnych rozwiązań od kilku dostawców. Głównym celem projektu wyboru nowego systemu ERP była oczekiwania poprawa produktywności i jakości pracy. Przy wyborze preferowanego rozwiązania pomagała opracowana przez Dellner Components lista 130 najważniejszych zagadnień z obszarów podlegających usprawnieniom.

Dellner Components wybrał ponownie system Infor M3 z kliku powodów, takich jak np.:

  • Łatwy dostęp do danych w związku z posiadaną wiedzą;
  • Łatwiejszy etap szkoleń;
  • Dobra dotychczasowa współpraca z firmą wdrożeniową;
  • Łatwiejsza migracja bazy danych;
  • Przyjazny interfejs i duże możliwości personalizacji.

Wdrożenie Infor M3 trwało 12 miesięcy i zakończyło się z początkiem 2017 roku. Zakresem wdrożenia zostało objętych wiele procesów gospodarczych: planowanie, zakup materiałów produkcyjnych i nieprodukcyjnych, przygotowanie produkcji, produkcja, zarządzanie projektami i zmianą, zarządzanie jakością, magazynowanie i logistyka, sprzedaż, zarządzanie finansami i księgowością, zakupy strategiczne, raportowanie i opracowanie statystyk. W trakcie projektu wykonano także liczne interfejsy oraz migrowano do M3 dane takie jak baza klientów wraz z cenami sprzedaży i umowami z klientami, baza dostawców, struktury produktów oraz plan kont i ustawienia księgowania. Zastosowano też nowe funkcje takie jak np. mobility oraz prognozy sprzedaży, a także narzędzia zwiększające produktywność i komfort pracy – na przykład import zamówień i budżetów sprzedaży (Excel), mashup’y, skrypt badający poprawność struktury produktu, akcje KJ (nowy standard programów typu lista), Startpad.

Efekty wdrożenia

Do natychmiastowych korzyści możemy zaliczyć łatwość wdrożenia nowego pracownika dzięki przyjaznemu i nowoczesnemu interfejsowi nowej wersji Infor M3. Możliwość personalizacji systemu, wspólne instrukcje, większa liczba raportów oraz dostęp do bieżących wersji i aktualizacji prowadzą do szybkiej poprawy jakości danych. Dodatkowymi, poza projektowymi benefitami są też: elektroniczny dokument WZ do malarni, dynamiczne linki do instrukcji i innych stron dla pracowników produkcji oraz raporty jakościowe poza Excelem.

Jednakże najważniejszą korzyścią osiągniętą w wyniku wdrożenia nowej wersji Infor M3 jest faktyczna lepsza produktywność i jakość pracy. Po ponad roku od wdrożenia Dellner Components może pochwalić się wzrostem produktywności wyrażonym liczbą 313 godzin na miesiąc. W rozbiciu na poszczególne działy na miesiąc osiągnięto następujący poziom usprawnień: sprzedaż 57h (dzięki skróceniu czasu importu zamówień i prognoz sprzedaży z jednego dnia do godziny), finanse 30h, zakupy strategiczne 3h, kontrola jakości 20h, magazyn 129h (ustandaryzowanie codziennej pracy na terminalach), zarządzanie zmianą/NPI 66h, technologia 8h.

Inwestycja od początku miała bardzo określony cel w postaci nie tyle, jak to się często spotyka na rynku, wymiany interfejsu na nowy, lecz w postaci autentycznego wzrostu produktywności naszej organizacji. Mam świadomość, że w tym sensie byliśmy dla iPCC surowym i wymagającym klientem, jednak osiągnięte efekty są potwierdzeniem słuszności takiego podejścia.

Chcę podkreślić, że iPCC jako dostawca rozwiązania sprostał naszym oczekiwaniom i bardzo profesjonalnie przeprowadził nas przez zmianę na lepsze. Teraz możemy zdziałać dużo więcej, wkładając w to znacznie mniej wysiłku, i o to właśnie nam chodziło.”

Piotr Przybysz,
Dyrektor Zarządzający Dellner Components

 

 

 

Zobacz profil firmy iPCC Sp. z o.o. w bazie systemów IT

https://katalog.bpc-guide.pl/szukaj/dostawca/25

 

 

Przedstawione Case Study pochodzi z najnowszej publikacji BPC GROUP POLAND Raportu Rekomendacyjnego PRODUKCJA – Systemy IT w Polsce.

W raporcie ponadto:

  • Lista 100 rozwiązań dedykowanych produkcji opracowana na podstawie bazy systemów informatycznych serwisu doradczego www.bpc-guide.pl;
  • Opisy 12 projektów wdrożeniowych w formie Case Study;
  • Informacje o dostawcach i producentach systemów;
  • Wskazówki i praktyczne porady konsultantów BPC GROUP POLAND dotyczące organizacji procesu wyboru zaawansowanego systemu IT.

 

Zamów Publikację

 

Lider przemysłu drzewnego, spółka DEROME, udoskonala obsługę klienta dzięki IFS Applications

IFS zwiększy skuteczność działań 1700 pracowników Derome w ponad 50 lokalizacjach i ułatwi życie ich klientom
IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, informuje, że Derome, jedno z największych szwedzkich przedsiębiorstw przemysłu drzewnego wybrało system IFS Applications™ 10 jako swoją nową platformę biznesową. Głównym celem jest zwiększenie efektywności w grupie poprzez połączenie wewnętrznych procesów obejmujących finanse, sprzedaż, produkcję, logistykę i obsługę klienta.

Działalność przedsiębiorstwa utworzonego w 1946 r. obejmuje przemysł leśny i drzewny – 5 tartaków, budownictwo i handel żelazem, produkcja domów, produkcja kratownic, pelletu, opakowań, elementów budynku, zagospodarowanie terenu i zarządzanie nieruchomościami.

Aby zwiększyć efektywność operacyjną i uprościć proces obsługi zamówień, Derome rozpoczął prace nad projektem wdrożenia nowej, wewnętrznej platformy biznesowej. Po przeprowadzeniu kompleksowej oceny, firma wybrała system IFS Applications 10, który zostanie wdrożony w ponad 50 lokalizacjach dla 1700 użytkowników.

„Jako firma musimy być elastyczni, działać szybko i dysponować odpowiednią wiedzą, by przyczynić się do sukcesów naszych klientów” – powiedział Magnus Andersson, prezes zarządu Derome. „Potrzebowaliśmy nowoczesnego systemu biznesowego, który umożliwiłby nam dalszą poprawę jakości naszych dostaw oraz ułatwił codzienne życie naszych klientów. Dzięki IFS możemy stać się jeszcze lepszym partnerem i dostawcą dzięki holistycznemu podejściu do wszystkich naszych zobowiązań wobec klientów”. 

Za pomocą IFS Applications 10 Derome zintegruje wewnętrzne procesy w zakresie finansów, sprzedaży, produkcji, logistyki i obsługi klienta na jednej, łatwej w użyciu platformie. Dzięki temu klienci Derome będą mogli cieszyć się płynnym i uproszczonym interfejsem z pełną przejrzystością całego procesu składania zamówień. Rozwiązanie ułatwi klientom składanie, zmienianie i śledzenie zamówień oraz umożliwi komunikację na żądanie z pracownikami działu obsługi klienta.

„Nowa platforma biznesowa jest częścią naszej strategii globalnej cyfryzacji obecnie wdrażanej w całej naszej firmie” – dodał Magnus Andersson. „Chcemy znajdować się w czołówce w każdym z segmentów przemysłu, w których działamy i zawsze staramy się odnieść sukces. Cenimy fakt, że IFS jest globalną firmą z długoterminową wizją, o bogatym doświadczeniu w przemyśle i posiadającą długą tradycję działalności w Szwecji. IFS dobrze zna naszą branżę, a ich technologia odpowiada naszym bieżącym i przyszłym potrzebom”.

Elni Kullmer, szef IFS Scandinavia, powiedziała: „Cieszymy się na możliwość wsparcia Derome w realizacji misji w zakresie poprawy jakości dostaw i sprawienia, że praca będzie łatwiejsza i bardziej przejrzysta. Dla nas jest to potwierdzenie skuteczności naszych działań w segmencie produkcji i sprzedaży detalicznej i czekamy z niecierpliwością na uruchomienie projektu implementacji”.

Więcej informacji o IFS Applications 10 można znaleźć na stronie https://www.ifsworld.com/corp/solutions/ifs-applications/.

Anna Machol, PR for IFS in Poland. Phone: 48 512 134 493, anna.machol@amedia.com.pl

O Grupie Derome
Grupa Derome to największe szwedzkie przedsiębiorstwo rodzinne działające w sektorze przemysłu drzewnego z historią sięgającą 1946 r. Działalność firmy obejmuje przemysł drzewny i leśnictwo – pięć tartaków, budownictwo i handel żelazem, produkcja domów, produkcja kratownic, pelletu, opakowań, elementów budynku, zagospodarowanie terenu i zarządzanie 1600 własnych lokali mieszkalnych i innych obiektów. Grupa Derome zatrudnia około 2000 pracowników, a obrót w 2018 r. wyniósł 7,5 miliarda SEK. Dodatkowe informacje są dostępne na stronie www.derome.com.

O firmie IFS 
IFS™ jest producentem i dostawcą oprogramowania dla przedsiębiorstw, współpracującym z klientami z całego świata, którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów, zarządzaniem majątkiem oraz świadczeniem usług serwisowych. Dzięki połączeniu wiedzy branżowej naszego zespołu oraz rozwiązań i zaangażowania we współpracę z naszymi klientami, jesteśmy wiodącym i najczęściej rekomendowanym dostawcą w naszym sektorze. Nasz zespół składający się z 3500 pracowników wspiera ponad 10 000 klientów z całego świata za pośrednictwem sieci biur lokalnych oraz stale powiększającego się ekosystemu firm partnerskich. 

W Polsce IFS obsługuje ponad 260 klientów, do których należą m.in.: Bolix S.A., Cognor S.A., ELESTER-PKP, Enea Wytwarzanie sp. z o.o., Grupa ATLAS, Grupa Nowy Styl, Grupa Paradyż, Grupa Powen-Wafapomp SA, Libet S.A., Międzynarodowe Targi Poznańskie sp. z o.o., Mostostal Zabrze S.A., MPK S.A. w Krakowie, MPWiK SA w Krakowie, MPWiK w m.st. Warszawie S.A., MPWiK SA we Wrocławiu, PESA Bydgoszcz SA, PGNiG Termika, PLAST-MET Automotive Systems, Poltarex Sp. z o.o., Porta KMI Poland Sp. z o.o., PPUH VOIGT Sp. z o.o., PREVAC sp. z o.o., Quad/Graphics Europe, TAURON Wytwarzanie S.A., UTC CCS Manufacturing Polska sp. z o.o., VECTOR Sp. z o.o. i wiele innych firm. Więcej informacji: IFSworld.com

Dołącz do nas na Twitterze: @IFSPoland

Zapraszamy na blog firmy IFS pod adresem https://blog.ifsworld.com/, gdzie omawiane są technologie, nowe rozwiązania i ciekawe pomysły.
 

ARiMR wykorzystuje potencjał danych dzięki systemowi Business Intelligence wdrożonemu przez Comarch 

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) od października 2018 roku korzysta z rozwiązania klasy Business Intelligence wdrożonego przez Comarch. Pracownicy instytucji używają systemu do gromadzenia i analizy danych oraz przygotowywania na ich podstawie raportów. 

Wdrożony system Business Intelligence jest pierwszym tak kompleksowym systemem analityczno-raportowym ARiMR obejmującym płatności bezpośrednie oraz działania obszarowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2014-2020. System  od początku został zaprojektowany pod kątem wykorzystania przez wielu użytkowników na wszystkich szczeblach organizacji. Pozwala na budowę raportów dla potrzeb informacji zarządczej na poziomie centrali, oddziałów regionalnych czy biur powiatowych. Umożliwia również budowę raportów operacyjnych usprawniających bieżącą pracę tych jednostek. Docelowo z oprogramowania Business Intelligence będzie korzystać ponad 1800 użytkowników. 

ARiMR to największa agencja płatnicza w Europie, która zajmuje się obsługą dopłat bezpośrednich, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014 – 2020 dla rolników zarówno z budżetu państwa, jak i programów unijnych. W ramach codziennych obowiązków specjaliści ARiMR przetwarzają dane dotyczące wniosków, spraw, programów czy też płatności oraz przygotowują sprawozdania z działalności do jednostek zewnętrznych, którym agencja raportuje, takim jak Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Finansów, Komisja Europejska, Główny Urząd Statystyczny czy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Raporty, które przedstawiają przebieg procesów biznesowych w ARiMR oraz pokazujące stopień zaawansowania obsługi wniosków i ewentualne  zagrożenia w tej obsłudze, konieczne są również na potrzeby wewnętrzne agencji, przede wszystkim dla kadry kierowniczej i menedżerskiej. Do usprawnienia prac związanych z przetwarzaniem ogromnych ilości danych, instytucja rządowa potrzebowała elastycznego systemu, który byłby w stanie obsłużyć te procesy. 

Struktura i wolumen danych z pewnością były jednym z największych wyzwań przy tym projekcie.  W 2017 roku agencja wypłaciła tylko w ramach płatności bezpośrednich 14,1 mld złotych dla ponad 1,3 miliona rolników – mówi Michał Kozik, koordynator umowy po stronie Comarch. – Podobnie jak ustalenie mapowań poszczególnych danych, które gromadzone są w różnych systemach źródłowych. Przy aktywnej współpracy zespołu ARiMR oraz pracowników Comarch udało się zbudować rozwiązanie informatyczne, które pozwala na tworzenie wiarygodnej i szczegółowej informacji biznesowej na temat spraw prowadzonych przez instytucję. 

ARiMR gromadzi dane w kilku systemach źródłowych. Są to informacje na temat spraw prowadzonych przez agencję, wniosków składanych przez rolników o przyznanie dotacji czy też odszkodowań oraz dopłat celowych. Każdy z tych systemów ma inną strukturę danych i utworzenie na ich podstawie rzetelnych raportów wiązało się przede wszystkim z dużym nakładem pracy oraz było czasochłonne. Rozwiązanie Business Intelligence zoptymalizowało ten proces w zakresie płatności bezpośrednich i działań obszarowych PROW 2014-2020. Obecnie zestawienia mogą być tworzone bez obciążenia systemów źródłowych, co znacznie ułatwiło pracę specjalistom z ARiMR. Mogą oni teraz sprawnie przygotowywać szczegółowe raporty z wybranych dziedzin.

Obecnie, dzięki wdrożonemu rozwiązaniu, pracownicy ARiMR mają dostęp do ujednoliconych danych, które znajdują się w hurtowni danych oraz do narzędzi analitycznych umożliwiających tworzenie raportów i dashboardów. Dane wprowadzane są według określonego schematu, przez co zestawienia są czytelne i uporządkowane. Jeżeli któryś z pracowników musi przygotować raport, korzysta z hurtowni danych i na ich podstawie generuje potrzebne zestawienie. Dzięki jasno określonym schematom, tworzone raporty są dokładne i rzetelne – mówi Roman Krawczuk, koordynator umowy po stronie ARiMR.- Wdrożenie, pomimo swojej złożoności i skali, zostało zrealizowane w bardzo krótkim okresie czasu jak na tego typu projekty.

Wdrożenie systemu Business Intelligence przez Comarch było kolejnym etapem w procesie informatyzacji agencji. W tym roku została udostępniona również platforma dla rolników e Wniosek Plus, poprzez którą mają możliwość złożenia wniosku. 

O Comarch Business Intelligence
Od 14 lat budujemy rozwiązania Business Intelligence, będące zarówno integralną częścią systemów Comarch ERP, jak również dedykowane projekty klasy Enterprise na całym świecie. Wykorzystując nabyte doświadczenie, kwalifikacje i know-how, tworzymy rozwiązania przeznaczone i dostosowane do potrzeb firm każdej wielkości, niezależnie od branży, w której działa.

Dzięki dynamicznemu rozwojowi działalności rośnie liczba podpisywanych kontraktów oraz realizowanych wdrożeń. Wśród klientów, którzy postawili na Comarch Business Intelligence są m.in.: BP, Bank Gospodarstwa Krajowego, Oriflame, Japan Tobacco International, Cersanit. . 

https://www.comarch.pl/erp/business-intelligence-comarch-erp/